fbpx

איזה שירותי ענן לעסקים קטנים מתאימים עבורך? (מידע חדש)

שירותי ענן לעסקים קטנים

איזה שירותי ענן לעסקים קטנים מתאימים עבורך? (מידע חדש)

 

עסקים ומשרדים ברמת ה-SMB וה-SME מוצפים בהצעות לעבור לשירותי ענן ציבוריים, בעיקר משלושת הגדולים: מיקרוסופט Azure, Cloud Google ואמזון – AWS.

 

מה חשוב לעסקים לדעת בטרם בחירת פתרון של שירותי ענן לעסקים קטנים ציבוריים?

 

בתחום עולם שירותי המחשוב והתקשורת בענן יש כיום תחרות מאוד עזה. עסקים וארגונים רבים בישראל מבינים היום, שיש צורך לבצע שינוי, משום שרוב השיחות העסקיות עברו לסמארטפונים ואין הצדקה לרכוש מרכזיות פיזיות או להציב טלפוני IP יקרים ומתקדמים על השולחן, כשבסמארטפון ניתן לקבל יכולות יותר טובות וללא עלות נוספת (מעבר לעלות רכישת הסמארטפון). בנוסף, חיסכון בהוצאות (ובמיוחד בהוצאות התקשורת והמחשוב) הוא "צו השעה" בכל העסקים.

אולם, בישראל, בשונה מהנעשה בעולם המערבי, עדיין פחות מ-10% משירותי הטלפוניה העסקית נעשים במרכזיות בענן. יחד עם זאת, בעלי עסקים צריכים לשאול את עצמם כיום את השאלה: מה עוד אני יכול לבצע כדי להתייעל, להתפתח ולחסוך בהוצאות? התשובה לשאלה הזו, במיוחד בעסקים קטנים עד בינוניים, היא: להוציא הכול לשירותי ענן.

מה יש לבדוק טרם רכישת שירותי ענן לעסקים קטנים ציבוריים?

בתחום שירותי הענן הציבוריים יש בעולם 3 מתחרים בולטים, שפונים גם לעסקים ברמת ה-SMB וה-SME, ומציעים לעסקים ענן ציבורי (מלא, במגוון תצורות) או ענן היברידי (שילוב של ענן פרטי עם ענן ציבורי). השירותים, שספקי הענן הציבוריים מספקים, כוללים מגוון רחב של אפשרויות, והעיקריים שבהם כיום הם: PaaS (פלטפורמה כשירות) ו-IaaS (תשתית כשירות). שיטת התשלום זהה כמעט בכולם: SaaS (תוכנה כשירות, דהיינו: תשלום חודשי רק לפי היקף הצריכה של השירות).

שירותי ענן לעסקים קטנים

כדי לקבל החלטה מושכלת לגבי זהות ספק שירותי ענן לעסקים קטנים, מומלץ לבצע את הבדיקות וההחלטות הבאות:

  • קביעת צרכי המחשוב והתקשורת של העסק במבט של 3 עד 5 שנים קדימה. המינימום זה ניתוח מפורט של צרכי העסק לשנתיים קדימה. זה הבסיס של כל תהליך קבלת ההחלטות בנושא.
  • בחינת סדרי עדיפויות של הוצאות פעילויות ומערכות מחשוב ותקשורת לענן הציבורי. הרוב מתחילים בהוצאת הדוא"ל לענן, וממשיכים בהוצאת הפעילויות הבאות לענן: פיתוח ובדיקות פיתוח של תוכנה, אתר אינטרנט, בסיסי נתונים לא קריטיים אבל כבדים בנפחם (דהיינו: יקר לשמור את הנתונים הללו באמצעי אחסון מקומיים), שירותי תמיכה, שירות לקוחות, חיבור ותפעול מצלמות אבטחה, רשת חברתית עסקית ועוד.
  • בחינת המיקום הפיזי של שירותי הענן מול המיקום הפיזי של המשתמשים והניגשים לשירותי הענן של העסק. הנקודה הזו קריטית במיוחד ביישומים הרגישים לשיהוי Latency)) דוגמת "יישומי זמן אמת", כולל תקשורת טלפונית ושיחות וידיאו. היא פחות חשובה ביישומים, שאינם "יישומי זמן אמת" דוגמת: דוא"ל, אתר אינטרנט ופיתוחי תוכנה.
  • קביעת סוגי היישומים המועברים לענן והמבוקשים מהענן. יש לשקול את כל מה שנדרש משירותי הענן הציבוריים, לרבות שירותים מכל הסוגים דוגמת: DNS,,Micro services ,Apps ,Load balance ,Cyber Security ,Network configuration ועוד.
  • בדיקת קלות ההתקנה והיישום. לעיתים קרובות מדובר בשינוי מקיף של תשתיות בעסק (מעבר ל"תשתיות אחודות") ושינוי הרגלי העבודה.
  • בחינת רמת התמיכה: האם ניתן להסתפק בתמיכה מרחוק מהענן הציבורי, או נדרשת תמיכה בתוך העסק עצמו, או תמיכה מספק תמיכה ושירות (או אינטגרטור) מכל סוג, שיש סביב ספק הענן הציבורי.

מה מתאים לעסקים קטנים ובינוניים בישראל בתחום שירותי הענן הציבוריים?

כיום, אמזון-AWS היא כמעט הבחירה הראשונה של עסקים קטנים בישראל. גם שירותי הטלפוניה של תדיראן-טלקום מסופקים בענן של אמזון. השילוב של אמזון עם ספקים מובילים אחרים (דוגמת השת"פ שלה עם VMware), הפכו את אמזון-AWS למובילת שוק בעולם וגם בישראל, הרחק לפני כל המתחרות.

אחרי אמזון ניצבת מיקרוסופט-Azure, בעיקר בגלל הצלחת שירותי Office 365, שמסופקים בענן של מיקרוסופט. למיקרוסופט (בניגוד לאמזון ולגוגל) יש עננים מקומיים בישראל, המופעלים ע"י כמה ספקים (למשל: טריפל סי, הוט ועוד).

גוגל נמצאת עדיין בתחילת חדירתה לשוק הישראלי, ונראה, שעדיין לא תפסה נתחי שוק משמעותיים. גוגל מצליחה במיוחד אצל מי שזקוק לניתוחים מסוג של BigData BigQuery, או עבור מי שמעוניין להשתחרר מהתלות באפליקציות של מיקרוסופט ולהפעיל אפליקציות עסקיות מתחרות (ושרובן חינמיות).

יודגש, שכל עסק יכול לבחור כמה שירותי ענן במקביל, לצרכים השונים שלו. אין כל מניעה שלא להפעיל כמה עננים במקביל בעסק. כמו כן, בהתפתחות של טכנולוגיות עולם שירותי הענן, ניתן כיום לנייד יישומים בין עננים ולנייד בסיסי נתונים בין עננים.

האם יש עוד שירותי ענן ציבוריים בישראל?

בהחלט, יש אפילו די הרבה. לסיסקו יש נוכחות בתחום שירותי הענן בישראל (המתקנים הגדולים ביותר הם של בינת, שלאחרונה זכתה ביחד עם סיסקו במכרז שירותי הענן הענק של צה"ל). ל-IBM יש 3 מתקני ענן בישראל, לבזק יש שירותי ענן של IBM, לבזק בינלאומי יש שירותי ענן מכמה ספקים (למשל של סיסקו. הענן החדיש ביותר בבזק בינלאומי הוא של רקספייס). לטלדור יש שירותי ענן של אלקטל-לוסנט-ארגונים ושל סיסקו. למד-1 (MedOne) יש שירותי ענן ממספר ספקים והגדול מביניהם הוא של Dimension Data (חברת בת של הענק היפני NTT) ויש עוד.

בסה"כ יש בישראל כ-15 מתקנים גדולים של שירותי ענן ציבוריים ועוד כמה עשרות מתקני עננים קטנים מסוגים שונים ולצרכים שונים.

יש ספקים בתחום התקשורת המציעים שירותי תקשורת בענן בישראל במחיר של 8.5 ₪ לחודש לשלוחה כולל הכל. חברה קטנה המעסיקה עד 6 עובדים יכולה להשתמש במרכזיה בענן במחיר חבילת בסיס של כ-50 ש"ח לחודש ולקבל את כל השירותים כמו חברה גדולה ובכלל זה: תאים קוליים ללא הגבלה, הקלטת שיחות, שיחות ועידה, ,Click2Call תא קולי למייל, שיחות בסמארטפון, תורי המתנה ועוד יכולות מעולם ה-,Call Centers הוספת שלוחות והורדת שלוחות, הוספת שירותים או הורדת שירותים, נעשות בקליק של עכבר בדפדפן, ועוד.

היות והשוק מצוי בתחרות עזה, הכוח עבר לידי הצרכנים. לאחר ביצוע "ניתוח צרכים" של העסק, הגישה החשובה ביותר בבחירת ספק שירותי ענן ציבוריים לעסק היא לבצע "תיחור" בין ספקים ולבדוק את הסכמי ה-SLA (רמת שירותי מובטחת), שהם מציעים. ניתן ורצוי לבדוק מה נאמר על הספקים השונים והשירות שהם מספקים לשוק באתרי אינטרנט וברשתות חברתיות.

שירותי ענן לעסקים קטנים

 

לכן, מומלץ לנקוט באחת מ-2 הדרכים הבאות (או לשלב ביניהן) בבחירת ספק מרכזיה:

  • Best of breed. כלומר: מי הספק המספק את השירות בענן הטוב ביותר מבחינת ביצועים, שירות, יכולות, תכונות, נוחות השימוש, גמישות הפעלה, יכולת התמיכה של הספק וכך הלאה.
  • המחיר הטוב ביותר (בד"כ הכוונה למחיר הזול ביותר).

מדובר בתהליך מקצועי, שיש לבצע בלי "ליפול במלכודת" של אנשי שיווק ממולחים מחברות התקשורת והאינטגרציה, שמסוגלים "למכור קרח לאסקימוסים".

יש לקחת בחשבון, שכדי לקבל "איכות שירות" ו"איכות עבודה" בפתרונות מחשוב ומרכזיה בענן ציבורי, צריך גם חיבור תקשורת איכותי (קו עם SLA), במסגרת חבילת תקשורת מתאימה (דוגמת IPVPN), ולא חיבור לאינטרנט בגישת ה-Best Efforts, שיש כיום בחיבורים הפרטיים לאינטרנט (לרבות ב"שוק הסיטונאי"), מה שחלק מהעסקים מיישמים אצלם (כדי לחסוך בהוצאות התקשורת לאינטרנט).

שורה תחתונה בחירת ספק שירותי מחשוב ותקשורת בענן:

בבחירת שירות ענן ציבורי לעסק יש להשקיע מחשבה ולקבל החלטות רק לאחר הבנת הצרכים של בעל העסק. מומלץ לבחון את החלופות השונות הקיימות כיום בתחום שירותי הענן הציבורי, שהן רבות, ולקבל החלטה המבוססת על ניתוח צרכים מול החלופות הקיימות בשוק. הצרכים של משרד עורכי דין אינם דומים לצרכים של חנות רהיטים, רשת מרכולים, חברת הייטק, או של משרד רואי חשבון.

 

לכן נשאלות כאן השאלות:

מה הבעיה הגדולה ביותר הקיימת בעסק שלך, שאתה מאמין, שתוכל לפתור באמצעות המעבר לענן ציבורי?
מה אתה יודע על ההבדלים בין שירות ענן פרטי, ענן ציבורי וענן היברידי? מה הגישה המתאימה לצרכים שלך?
אם יש לך כבר שירותי ענן ציבורי, ממה אתה לא מרוצה מהמערכת הזו? שתף אותנו.
איך אתה חושב, שאני יכול לעזור לך לבחור את ספקית שירותי ענן ציבורי המתאימה לצרכיך?

 

לשיחה אישית ומיידית עם מהנדס תקשורת מיכאל פנחס חייג/י: 077-8123111

 

נמאס לך לחפש ספק שירותי ענן וירטואלים לעסק? 

 

Connect Your Business to the Cloud

 

פוסטים נוספים