fbpx

גלישה סלולרית בחו"ל – מהם הפתרונות המומלצים לעסקים?

שירותי מחשוב לעסקים

גלישה סלולרית בחו"ל – מהם הפתרונות המומלצים לעסקים?

 

הוצאות הגלישה הניידת בחו"ל מציבות מנהלים רבים בפני דילמה:

 איזו גישה לנקוט בתחום שירותי הגלישה בנדידה?

מגוון הפתרונות הוא רחב ואף מבלבל.

השאלה העיקרית הייתה ונשארה: איך בוחרים בפתרון המתאים לצרכי העסק?

 

עם התפשטות תופעת ה- BYOD (ר"ת: Bring Your Own Device) ועלייה תלולה בהיקף מחזיקי מכשירי סמארטפון וטאבלט, עולה הצורך לפתור את בעיית הגלישה הסלולרית בחו"ל. בניגוד למצב בתחום השיחות והמסרונים, שבו המחירים גם בנדידה בחו"ל "נפלו" בתלילות עקב "מהפכת הסלולר", המחירים עדיין גבוהים בתחום הגלישה הסלולרית. העובדה שכמעט בכל סמארטפון וטאבלט קיים גם מודם סלולרי פנימי, שמאפשר Data Roaming בכל פינה בעולם, מפתה את מחזיקי המכשירים להמשיך ולגלוש גם כשהם בחו"ל. אולם, התוצאות של הרגל זה עלולות להיות מזיקות (כלכלית) לגולש ולארגון, שבו הוא עובד.

 

המצב חמור יותר בעסקים הקשורים בהסכמים מסוג "חתונה קתולית" עם ספקיות הסלולר הוותיקות. הסכמים ארוכי טווח (בד"כ ל- 3 שנים), שנחתמו עוד קודם ל"מהפכת הסלולר". שימוש באינטרנט בסמארטפון או בטאבלט ברשת סלולר בחו"ל במצב שכזה יכול להוביל ל"הלם החשבונית" (Bill Shock) למי שאינו זהיר במעשיו. ראינו חשבונות של עשרות אלפי ₪, שהתקבלו כתוצאה מגלישה די קצרה של משתמשים להורדת דוא"ל וצפייה די קצרה בחדשות, שנעשתה בחו"ל בנסיעה של כמה ימים בלבד. בתחום הזה – The Sky is the limits. אין לחברות הסלולר כל מעצורים בהתפלפלויות ובשיטות של גביית סכומים אסטרונומיים על גלישה סלולרית של כמה דקות ברשת האינטרנט בעת שהמשתמש נמצא בחו"ל.

 

עפ"י חברת המחקר פורסטר, מכלל מיליארד מכשירי סמארטפון, שיהיו בעולם ב- 2016, כ- 350 מיליון סמארטפונים יהיו של עובדים המשתמשים בהם במקום העבודה לצרכי העבודה, ע"ג הרשת הארגונית. כמחציתם יהיו מכשירים, שהעובדים יביאו עימם מהבית (BYOD). לכן, חשוב לשמר את הרצון של העובדים להמשיך ולהשתמש ביישומים הפרטיים וגם העסקיים במכשירים שלהם. רצוי, שהמכשירים יהיו כפופים ונשלטים ע"י מדיניות האבטחה הארגונית, במגבלות מדיניות השימוש של הארגון במכשיר בנדידה.     

 

גלישה סלולרית בחו"ל – סקירה הפתרונות

הפתרונות הקיימים לגלישה סלולרית בחו"ל מתחלקים לכמה אפשרויות:

 

א. גלישה במכשיר ללא כל שינוי בהרגלים של הגולש בישראל, בהסכם הקיים בחברת הסלולר הישראלית. זו גישה לא אחראית ומסוכנת (לכיסים הפרטי והעסקי).

 

ב. החלפת ה- SIMבמכשיר ל- SIM בינלאומי או ל- SIM מקומי בארץ היעד, וגלישה בחשבון של מפעיל הסלולר הזר. בד"כ, זו האופציה הכי משתלמת וחסכונית.

 

ג. גלישה בחו"ל בהסכמים תוכנית של חברות הסלולר ואו החברות הבינלאומיות הקשורות בחברות הסלולר (בזק בינלאומי, 012-סמייל, נטוויז'ן-013) או בחברות ISP (ספקי אינטרנט) מתחרות (כמו 018-אקספון).

 

ד. שימוש בפתרונות ייחודיים לגלישה בחו"ל מבוססי נתב זעיר. השיטה הכי נפוצה בישראל: גלישה באמצעות ראוטר מודם זעיר, שמספק קישוריות WiFi סביבו על חיבור סלולרי, שהוא יוצר עם ספק הסלולר המקומי. הספק הבולט בישראל: פתרון ה- Webbing של נטוויז'ן-013 (מתחרה בו פתרון ה- Mifi של פלאפון).

 

ה. גלישה סלולרית בחו"ל באמצעות ספק שירותי נדידה בינלאומיים, בעיקר על רשתות ה- WiFi, אך גם על רשתות סלולר. הספקית הבולטת ביותר בתחום זה היא חברת iPass, לה יש לקוחות רבים במגזר העסקי בישראל. 

 

ו. שימוש בשירותי גלישה באמצאות חברת VoIP ישראלית, שמספקת שירות תקשורת בענן בכל העולם. יש כאן כמה דוגמאות: Voipli, Hallo015 ועוד. שימוש בשיטה זו מחייב חיבורי מרכזיה ב-SIP לענן. בד"כ זו שיטה זולה ודי אטרקטיבית, אך דורשת התקנת חייגן ייעודי במכשיר הנייד וניהולו מרחוק. בקרוב נשמע על פתרונות חדשים ואטרקטיביים מצידה של Hallo015 (המבוססים על פתרונות בענן בינלאומי).

 

ז. חסימת הגלישה הסלולרית בחו"ל, ומתן אפשרות לגלוש רק ברשתות WiFi ציבוריות חופשיות (או ברשתות WiFi, שבהם המחזיק במכשיר משלם על החיבור מכיסו, כמו בשדות תעופה, בתי מלון, מסעדות, קניונים וכיו"ב). חסימת הגלישה הסלולרית במכשירים הניידים בעת שהם נודדים לחו"ל אפשרית לביצוע בצורה נוחה וקלה בכלי MDM (ר"ת: Mobile Device Management). זו שיטה טובה ודי מוצלחת לשלוט בהוצאות הגלישה הסלולרית בחו"ל מצד העסק הארגון וגם לדאוג לאבטחת המכשיר והמידע עליו.

 

ח. לסגור כל פרצות (אם ישנן) בהסכם עם חברת הסלולר, כך שתחום הגלישה הסלולרית בחו"ל יהיה מוגבל (גם בסכומים האפשריים לכל נסיעה וגם בהיקף השימוש). חשוב, שבהסכם תהינה הגדרות ברורות לכך, שהמשתמש יקבל מסרון התראה על כל התקרבות לקו החריגה וייחסם באופן מוחלט אם חרג מהקו המותר. אין לאשר יציאה לחו"ל (לכל אחד, מהמנכ"ל ומטה) עם מכשיר הסלולר של מקום העבודה ללא בדיקה ואישור, שמכשיר זה עבר הכנה מתאימה ליציאה לחו"ל. מומלץ להתייעץ עם המומחים, מהם ההכנות הנדרשות לצורך יציאה לחו"ל עבור כל סוג של מכשיר שיש בעסק. זה יכול לכלול החלפת SIM קיים ב- SIM של ארץ או ארצות היעד, או התקנת SIM עם מספר כפול, או מתן מודם מיוחד או נתב לגלישה סלולרית בחו"ל, או כל פתרון טכנולוגי או אחר (לרבות שירותי VoC באלחוט – WiFi, כמו שירותי iPass ועוד), שמתאים לעסק ולצרכי התקשורת שלו בחו"ל.

 

כפי שניתן לראות מהרשימה, מגוון האפשרויות הוא רחב ביותר. ישנם אתרים, שמשווים מחירי סימים במפעילים שונים ברחבי העולם. אולם, השוואות אלו לרוב אינן מתאימות לישראל ולישראלים היוצאים לחו"ל, למעט אם מדובר בחברה רב-לאומית, שיש לה משרדים בכל העולם, שיכולה להיעזר בהשוואות שכאלו. בישראל, יש חברות רבות, שמציעות סימים לנודדים בעולם, במגוון שיטות ומחירים.

 

הערה חשובה:

הפתרון הזול ביותר הוא סים בינלאומי הכולל גם Data בגישת ה- Multi-SIM (מכונה גם: Multi-IMSI). אולם, זו טכנולוגיה בתחילת דרכה, וטרם חדרה לשוק הישראלי. אם ביכולת העסק ליישם מערכת Multi-IMSI במכשירי הסלולר של עובדיו, זו אופציה מועדפת.

  

איך העסק אמור להיערך לגלישה סלולרית בחו"ל?

א. לקבוע מדיניות ברורה וכתובה של שירותי Data  בנדידה. מומלץ להשקיע בחינוך המשתמשים ולהפיץ נהלים מעודכנים על מדיניות השימוש הארגונית במכשיר הסלולר, לכל מי שנוסע לחו"ל.

 

ב. לשלוט במכשירים בכל מקום בעולם, באמצעות כלי MDM.

 

ג. לבדוק מה יש לספקיות התקשורת החדשות להציע. גולן טלקום מתחרה "ראש בראש" מול הוט מובייל, עם הצעות זולות ביותר בשירותי נדידה בחו"ל. גם ל- YouPhone יש הצעות אטרקטיביות.

 

ד. להתנסות בשירותי Multi-SIMכדי לבחון את התאמתם לצרכי החברה ולחסכון בהוצאות התקשורת. יש מספר לא קטן של ספקים מקומיים ובינלאומיים בתחום זה.

 

ה. מומלץ לשלב זיהוי רשתות WiFi פתוחות או כאלו שיש לארגון הסכם עימן (למשל iPass) ביחד עם מערכות ה- MDM לשליטה מרחוק במכשירי הסלולר, ולהפנות את המחזיק במכשיר לעבור לשימוש ברשת WiFi כזו, כאשר הוא מצוי בקרבתה.

 

ו. מומלץ לסכם עם ספק הסלולר, שיחסום טוטלית מכשירים של משתמשים החורגים ממכסת שימוש בחו"ל שנקבעה להם. שיטה די דרסטית, אבל מאוד יעילה.

 

אנו מציעים חלופה לא יקרה לנהל עבור העסקים את כל תהליך בחירת שיטת התקשורת לשירותי נדידה בחו"ל, מה שנעשה ע"י מומחים בעלי ניסיון רב בתחומי המחשוב, התקשורת וה – IP. אנו נכין עבור העסק מסמך אפיון דרישות מפורט, כדי שבעלי העסק יוכלו לקרוא, להבין ולבחור בשירות התקשורת לאינטרנט סלולרי Data בחו"ל הטוב ביותר עבור העסק מכל הבחינות, הן התפעוליות והטכנולוגיות והן הכספיות. בדרך זאת, בעלי העסק ישלמו רק עבור העצות שלנו ויוכלו לחסוך בהוצאות הסלולר אלפי שקלים לעסק כבר בשנה הראשונה של יישום הפתרון המומלץ.

 

טיפ:

מומלץ מאוד לעבור לניהול הוצאות התקשורת (WEM) בענן. המשמעות: אפשרות של מעקב צמוד אחרי כל מכשיר היכן הוא נמצא דרך הענן, ושליטה על גובה ההוצאות הנעשות עם המכשיר. חברות רבות בתחום ניהול מכשירי הסלולר מרחוק (MDM) מספקות אפשרות כזו דרך הענן שלהן. יש כאן חברות רבות והתחרות, שנוצרה בשוק, מאפשרת לתחר בניהן ולהשיג מחירים אטרקטיביים לשירותים הללו. מומלץ לבחון ולהתנסות, שאכן חברת ה-MDM מספקת יכולות WEM לשליטה על ההוצאות של מכשירי הסלולר מרחוק, ואכן שולטת בכל סוגי המכשירים הקיימים בשוק ובכל מדינה בה הם מופעלים.

 

התחום המכונה בשם MDM נמצא כיום בפריחה ומופעל בהצלחה בעסקים וארגונים רבים. רוב הפתרונות אינם מאפשרים למשתמש, מהרגע שהופעל על המכשיר, להמשיך לנהוג במכשיר לצרכים הפרטיים שלו עם היישומים הפרטיים שלו כרצונו. הוא כפוף למדיניות האבטחה והניהול הארגונית בכל שימושיו ויישומיו.

 

בנוסף מומלץ, שבכל מכשיר עסקי תותקן תוכנת מעקב אחרי צריכת המכשיר. יש בשוק שירותים חופשיים בתחום זה, למשל Onavo, שניתנים להתקנה בכל מכשיר חכם. זאת, אם כלי מובנה כזה במערכת ה- MDM. כך, בעל המכשיר לא יוכל לטעון "לא ידעתי", אם ההנהלה תחליט לחייב אותו באופן אישי בהוצאות החריגות, שנגרמו ע"י המכשיר ברשותו ויצרו לעסק את "הלם החשבונית" עקב הגלישה בנדידה.

 

 גלישה סלולרית בחו"ל – סכום המלצות

התגברות התחרות בין חברות התקשורת פתחה בפני הלקוחות העסקיים והארגוניים מגוון רחב של הזדמנויות לחסוך ולהפעיל שירותים חדשים לפי צרכיהם ולבחור במגוון רחב של פתרונות. בבחירת הפתרון המתאים והנכון בתחום לעסק הנדידה בחו"ל יש להשקיע מחשבה ולקבל החלטות רק לאחר הבנת הצרכים של העסק. מומלץ לבחון את החלופות השונות הקיימות כיום, שהן רבות, ולקבל החלטה, שמבוססת על ניתוח צרכים מול החלופות הקיימות בשוק.

 

אנו, בכל מקרה, עומדים לרשותכם לסייע בבחינת החלופות השונות והצגת יתרונות וחסרונות של כל חלופה, על מנת שתבחרו בחלופה האופטימלית מבחינתכם. מומלץ למצות את אפשרויות החיסכון בהוצאות התקשורת הטמונות בשירותים ובספקים החדשים, מה שיכול להוות יתרון כלכלי משמעותי בשוק לכל עסק וארגון. אין כל סיבה לא לבצע תיחור בין הספקים כבר כעת, בליווי המקצועי המתאים. השוק רווי מתחרים והכוח אמור להיות בידי הלקוח.

 

 

 נמאס לך לשלם על נדידה סלולרית בחו"ל? – לחץ כאן וקבל ייעוץ ובונוס חינם.

 

 

פוסטים נוספים