האם ניתן לשפר את הסכמי הסלולר עם שלושת הספקים הגדולים?

הום סלולר / H-Mobile- מפעיל סלולרי וירטואל

האם ניתן לשפר את הסכמי הסלולר

עם שלושת הספקים הגדולים?

 

הסכמי הסלולר עם הספקים הוותיקים אינם "חתונה קתולית". ניתן ורצוי לשפר אותם ולהרוויח בגדול.

איך לא מפסידים את ההתפתחות המדהימה הזו ובוחרים בספק הסלולר המתאים והחסכוני ביותר למגזר העסקי?

 

כניסת ספקי סלולר חדשים לשוק זעזעה אותו בתהליך, שאנו רק בראשיתו. לאחרונה, נוספה חברת MVNO חדשה בשם "סלקט תקשורת", שתתמקד, ככל הנראה, בלקוחות העסקיים, והיא מתווספת לשלוש המתחרות הקיימות בעולם ספקי ה- MVNO: אלון סלולר, רמי לוי שיווק השקמה תקשורת והום סלולר. בקרוב נראה שחקנים נוספים בעולם ה- MVNO, שמכוונים עצמם לפלחי שוק ורטיקליים. מעבר לארבעה שחקנים אלו, קיימים שני השחקנים החדשים יחסית שהם בעלי תשתיות: החברות גולן טלקום והוט מובייל, שכבר צרפו לרשתות שלהן כ- 400 אלף לקוחות תוך פחות משלושה חודשים מרגע עלייתן לאוויר, כשמחצית מהלקוחות הללו לקחו מספרי סלולר חדשים מהספק החדש (ולא ביצעו ניוד מספרים מהספק הוותיק שלהם: סלקום, פרטנר או פלאפון. מייד נבין למה).

 

במקביל, הצליחו מאות אלפים לשפר את החבילות הקיימות שלהם אצל הספק הוותיק ויש שהצטרפו לחבילות חדשות אצל חברת בת של הספק הוותיק (בינתיים יש חברה אחת כזו: 012-מובייל השייכת לפרטנר). מדובר בשינוי מדהים, שחל בשוק התקשורת הסלולרית מתחילת 2012 וימשיך ויעצים בשנים הבאות.  

 

מהלכים אלו זעזעו את כל השוק ויצרו כמה אפקטים במקביל, שהובילו ליצירת נורמה חדשה בעולם הסלולר. הנורמה בקצרה היא: לקוח עסקי משלם בין 110 ₪ ל- 120 ₪ לחודש על כל מנוי, לכל היותר, והמחיר הזה כולל הכל.

במונח "כולל הכל" נכללים:

 

א. שיחות ללא הגבלה. כאשר המשמעות של "ללא הגבלה": לפחות 2,000 דקות ב- VPN ולפחות 1,000 דקות שיחה רגילות לכל יעד נייח או נייד בישראל.

ב. שירותי ערך מוסף ללא הגבלה. המשמעות: מסרונים בהיקף של מעל 1,000 SMS ו-MMS , גלישה באינטרנט בהיקף של לפחות 2 ג'יגה בתים.

ג. ביטוח מלא לכל המכשירים.

ד. רמת שירות מלאה ללקוחות ולמכשירים, כולל למכשירים ברכבים, כמוגדר בהסכמים העסקיים.

ה. שיחות במחיר אפסי או ממש אפסי לפחות ל- 30 יעדים קוויים בחו"ל, ושיחות מוזלות מחו"ל (בנדידה – Roaming).

 

מה עושים עם ההסכמים הישנים עם שלושת הספקים הגדולים?

נתייחס כאן לשלוש קבוצות עיקריות של לקוחות והפתרון המומלץ לכל אחת מהן:

 

א. לקוחות קטנים עד בינוניים: כאן, אם הספק הוותיק לא מוכן לשפר את ההסכם הקיים, פשוט יש לנטוש אותו. עסקים זעירים (עד 8 מכשירים) נמצאים במצב, שבו רבים מהם גילו את הסוד: התשלום של הקנסות למפעיל הננטש מכסה עצמו די מהר בחסכון החודשי, שמושג במעבר שלהם למעמד מנוי פרטי בחברות החדשות (גולן טלקום, הוט מובייל, 012-מובייל וחברות ה- (MVNO.

 

בנוסף, לעסקים קטנים עד בינוניים יש הגנות של החוק. להלן תזכורת לעסקים קטנים עד בינוניים, בעניין הגנות חוק התקשורת לעניין קנסות היציאה, לרבות התשלומים עבור מכשירי הסלולר שנקנו במסגרת החוזה מחברת הסלולר. החוק הקיים מ- 1/2/2011 הוא כדלהלן:

 

1)     לקוחות חדשים (דהיינו: שהחוזה שהם חתמו הוא אחרי 1/2/2011) ושלהם עד 100 קווי סלולר (או ממוצע החשבונות החודשיים שלהם נמוך מ- 5,000 ₪), לא יוטלו עליהם קנסות יציאה משום סוג ושום צורה (!). כ"כ, התשלום על יתרת העלות של מכשירי הסלולר (שרכשו מספק הסלולר) ייעשה באמצעות עסקת אשראי בתשלומים עד סוף התקופה ולא בפירעון מידי.

 

2)     לקוחות ותיקים קיימים (דהיינו: שהחוזה איתם נחתם לפני 1/2/2011), שבבעלותם עד 50 קווי סלולר, ישלמו קנס שלא יעלה על 8% מהחשבון החודשי הממוצע של כל טלפון כפול מספר החודשים שנותרו למנוי בתקופת ההתחייבות שלו. פירעון עלות של מכשירי הסלולר ייעשה באמצעות עסקת אשראי בתשלומים עד סוף התקופה ולא בפירעון מידי.

3) לקוחות ותיקים קיימים, שהחוזה איתם נחתם לפני 1/2/2011 כשבבעלותם מעל 50 קווי סלולר (ועד 100 מכשירים), ונמצאים בפני סיום תקופת ההתחייבות או שכבר סיימו אותה, רשאים וזכאים לבקש "דו"ח גמר חשבון" מספק הסלולר ולעבור לחוזה חדש ושונה לחלוטין, בין אצל הספק הקיים ובין אצל ספק חדש, ללא התחייבויות וקנסות דרקוניים.

 

4) בנוסף: החל מ- 1/1/2013 אסור יהיה לחברות הסלולר (כל החברות ללא יוצא מן הכלל, לכל הלקוחות ללא יוצא מן הכלל) להתנות רכישת מכשירים דרכן ולתת בגין זה הטבות התלויות ברכישת המכשיר דרכן. כל ההסדרים הקיימים יהיו מבוטלים, החל מ- 1/1/2013. יש לשים לב, שעד אז, ברוב המקרים, רכישת המכשיר הסלולרי או שדרוגו (וביטוחו) בחברת הסלולר יקרים יותר, למרות מנגנון הזיכוי, מאשר רכישה מיבואן פרטי מחוץ לחברת הסלולר.

 

ב. לקוחות פרטיים שהצטרפו לחבילות עסקיות. זאת, בין בעסקים שבהם עובדים בני משפחה קרובים, שדרכם הם הצטרפו לחבילות העסקיות, ובין בעסקים שיצרו חבילות עסקיות, שהיו אטרקטיביות בזמנו לחבריהם (כמה דוגמאות בולטות: ארגון "חבר", שיצר חבילות למשרתי הקבע והפנסיונרים של מערכת הביטחון בהסכם עם פרטנר. ארגון "תבור", שיצר חבילות לציבור הדתי-לאומי בהסכם עם סלקום. יש עוד הרבה הסכמים קבוצתיים מהסוג הזה). ללקוחות כאלו יש כיום שתי אפשרויות מרכזיות:

 

 1) אם עדיין מצויים בתקופת התחייבות: לפנות לארגון ולדרוש ממנו לשפר את תנאי החבילה בה נמצאים. אם הארגון לא מסכים או לא יכול לשפר החבילה, להקפיא את החבילה ולעבור לספק חדש במעמד של לקוח פרטי עם מספר סלולר חדש.

 

 2) אם הסתיימה תקופת ההתחייבות, לדרוש מהארגון את מספר הטלפון, לסגור את החשבון בארגון ולעבור (להתנייד) לספק חדש. אם הארגון לא מוכן או לא יכול לשחרר את מספר הטלפון, לקחת מספר חדש מהספק החדש ואחרי כן להחליט אם יש טעם להיאבק על קבלת המספר הישן מהארגון הננטש.

 

רבים מבני המשפחה, שהיו במסלולים עסקיים, בין של העסק שאליו משתייך עובד במשפחה ובין אם במסגרת קבוצה צרכנית, שהשיגה הסכם קבוצתי מועדף עם ספק הסלולר, מגלים, שאין זה כדאי כלכלית להמשיך ולדבוק בהסדר העסקי הקיים וכדאי יותר לעבור למפעיל חדש כלקוחות פרטיים. אין סיבה לשמור סנטימנטים למפעיל הוותיק ולשלם לו יותר. שירותי סלולר הם מוצר פשוט, המוני ודי אחיד (Commodity). אין סיבה לשלם יותר רק בגלל סנטימנטים לספק וותיק. "צרכנות נבונה" היא שם המשחק במיוחד בעולם הסלולר.

 

ג. לקוחות בינוניים וגדולים: כאן, השיפור של ההסכמים הישנים מעט יותר מורכב. בכל מקרה, עסק המשלם יותר מ- 110-120 ₪ כולל הכל לחודש, כמפורט לעיל, מומלץ שינקוט בצעדים מידיים כדי לשנות את ההסכם הקיים, או להשתחרר ממנו. כל חודש בו משלמים יותר מכך – מפסידים כסף ומפרנסים את חברות הסלולר הוותיקות שלא לצורך. בכל מקרה, חובה לרמוז (בע"פ ובכתב) לספק הוותיק, שהעסק אינו מרוצה מההסכם הקיים ולומר במפורש שאם הוא לא ישופר, הכוונה היא לנטוש אותו ולעבור למתחרה. "חברים" זה בפלמ"ח ולא בהסכם בין עסק לחברת סלולר חדשה כוותיקה. אין צורך בשמירה על סנטימנטים לספק הוותיק ואין להתפתות לדברי חלקות של מנהלי מכירות, שמפחדים שיפסידו את העמלות שלהם אם הלקוח יינטוש את חברת הסלולר אליה הוא קשור בהסכם מסוג של "חתונה קתולית".

 

עסקים לא מעטים מתפתים ל"מבצעי השימור" ונשארים עם הספק הקיים ואינם בודקים את ה"אותיות הקטנות" של מבצעי שימור אלו. הרי די ברור, שתוכניות השימור אינן חוסכות מאומה למי שמדבר או מסמס גולש מעט, אלא בעיקר משמרות את ההכנסות של מפעילי הסלולר. יש מנהלי עסקים החושבים והמאמינים לפרשנים ולנציגי השימור הטוענים, שאמנם המחירים כעת בשוק הסלולר הם "טורפניים", אבל הם יעלו בוודאות בשנה הבאה. מכאן, שאין טעם לעזוב את הספק הסלולר הוותיק, מה גם ששירותיו טובים יותר מהספק החדש. אין לטיעון זה כל יסוד. מחירי הסלולר יורדים בכל העולם וכך קורה גם בישראל. שירות הסלולר הוא Commodity וההבדלים בין הספקים הם מזעריים ואינם מצדיקים מחירים מופרזים. העלויות לייצור דקת שיחה יורדות כל הזמן, במיוחד עם המעבר לטכנולוגיות סלולר חדשות יותר מבוססות IP (דור הסלולר הבא – LTE, שנפרס בעולם ובקרוב גם בישראל, מבוסס כולו על IP). משרד התקשורת כבר התחייב לבדוק עד 2014 את עלויות הקש"ג (קישורי גומלין), שהן מרכיב חשוב ביותר בעלות השיחה (וגם בעלות המסרון והגלישה), עם כוונה ברורה ל"יישור קו" עם המגמה העולמית: להוריד את הקש"ג עד קרוב לאפס או ממש לאפס.

 

אז איך עסקים בינוניים עד גדולים משפרים את הסכמי הסלולר הקיימים עם שלושת הספקים הגדולים?

 

יש כמה טקטיקות של ביטול ושיפור הסכם סלולר קיים עם שלשת הספקים הוותיקים. נציין כאן בקצרה כמה מהן, שניתן לנקוט בהן בנפרד או במקביל:

 

א. למצוא שגיאות החוזרות על עצמן במשך חודשים בחשבונות המוגשים ע"י ספק הסלולר הוותיק (ואין חשבונות ללא שגיאות) ולטעון, שבוצעה כאן הפרת הסכם חד-צדדית מצדו ולכן ההסכם בטל ומבוטל ללא קנסות יציאה.

ב. לבדוק אם הספק אליו מתניידים מוכן לשלם את קנסות היציאה לספק אותו נוטשים.

ג. להקטין את כמות המכשירים הפעילים אצל הספק הוותיק ולהעביר כל מי שרוכש או מקבל מכשיר חדש לספק חדש (לא לצרפו להסכם עם הספק הישן).

ד. לפצל את החברה מבחינת החשבון הסלולרי לכמה חברות (למשל: חברות בנות, כשבכל אחת פחות מ- 100 מכשירים), כך שהחשבון של כל חברה ירד מתחת ל- 5,000 ₪ לחודש ואז יחולו הגנות החוק על אותה חברה, כאמור לעיל. 

ה. ניתן לפצל את קבלת השירות הסלולרי לתקופת המעבר עד שהחוזה הקיים יפוג תוקפו, בין שני ספקים. דהיינו: להשאיר את המכשירים שפחות מדברים בהם ופחות גולשים בהם אצל הספק הוותיק אליו כבולים, ואת המשתמשים היותר כבדים להעביר לספק חדש עם התנאים החדשים הטובים יותר מבחינה כלכלית. כ"כ, ניתן לבצע את ההתנתקות בשלבים ארוכי זמן ולא במכה אחד. בשלב ראשון ניתן לנייד לספק החדש רק מכשירי סלולר, שקנסות היציאה לגביהם נמוכים, או שאין עליהם קנסות יציאה כי הם ישנים וכבר שולמה כל התמורה עבורם. רק בשלבים יותר מאוחרים רצוי לנייד את המכשירים, שקנסות היציאה עבורם יותר גבוהים.

 

יש עוד מגוון רחב של טקטיקות לביטול ושיפור הסכם סלולר קיים עם שלשת הספקים הוותיקים. בכל מקרה, מומלץ להתייעץ עם המומחים לתחום, כיוון שלא מדובר במהלך פשוט או מהיר. אנו בחברת Telecom Experts ננהל עבור העסק ובשמו את מהלכי התמחור מול חברות התקשורת. ההפרשים בעלויות בין הספקים השונים יכולים להגיע לכדי מאות ואלפי ₪ לחודש. נבחן ביחד עם העסק את החלופה הטובה ביותר עבורו, ונמנע את הטעויות הנפוצות, שנעשות בחתימה על הסכמי תקשורת מכל סוג, כאשר מבצעים הסכמים אלו ללא לווי צמוד של מומחים לתחום החיסכון בהוצאות התקשורת. נשפר משמעותית כל הצעה שקיבל העסק עד היום, בהתאם לשימוש של העסק וצרכיו. נבחן עבור העסק כניסה לשירותי תקשורת משולבים, שבתהליך בחירה נכונה של הספק והתוכנית המתאימה יכולים להוזיל את הוצאות התקשורת בעשרות אחוזים נוספים. נלווה את העסק בתחום החיסכון בכל הסכם או התקשרות עם ספקי שירותי תקשורת, אינטגרטורים וספקי ציוד תקשורת, החל מהמרכזיה, דרך ציוד התקשורת לרבות מכשירים ניידים מכל סוג, וכלה בבדיקת החשבונית החודשית ואיתור שגיאות ומקורות לחסכון נוסף.

 

טיפ:

ההתלבטות של עסקים בינוניים עד גדולים לגבי ההמשך של ההסכם הבלתי כדאי שלהם עם ספק הסלולר הוותיק אינה יכולה להישאר בגדר של התלבטות תיאורטית בלבד. הבאנו מספר טיפים כיצד להיערך למצב הזה. הטיפ החשוב ביותר כאן הוא: חובה להתנסות בשירותים של ספק חדש, גם אם זה נעשה בקנה מידה מצומצם. אפשר לעשות זאת עם קבוצת עובדים הנמצאת למשל בסניף מרוחק, או קבוצת עובדים חדשה בעסק. לאחר ההתנסות וקבלת משוב מהעובדים על רמת השירות אצל הספק החדש, ניתן להמשיך ולקבל החלטות: אם העובדים לא מרוצים מהספק החדש, מומלץ להחליף ספק חדש אחר. יש כמה בשוק, וצריך להמשיך עד שמוצאים ספק טוב ומתאים לעסק ולצרכיו. בתחרות הקיימת בשוק בין הספקים החדשים ניתן לנטוש אותם בכל רגע ללא כל קנסות, וההתניידות היא עניין של דקות עד כמה שעות, זה הכל. אין להשלים בשום אופן עם התשלומים המופרזים לספק הוותיק, וההתנסות בקנה מידה קטן אצל ספק חדש תוכל להוסיף מידע לתהליך קבלת ההחלטות של העסק, בטרם ייטוש (או יצליח לשפר) את ההסכם הקיים שלו עם הספק הוותיק. 

 

שורה תחתונה:

התגברות התחרות בין חברות התקשורת פתח בפני הלקוחות העסקיים מגוון רחב של הזדמנויות לחסוך ולהפעיל שירותים חדשים לפי צרכיהם. די ברור, שעלויות הסלולר מעיקות על כל בעל עסק וכל משתמש פרטי. יש כיום מהפכה בשוק, שמאפשרת לחסוך ובגדול בתחום זה. בבחירת מפעיל שירותי סלולר לעסק יש להשקיע מחשבה ולקבל החלטות רק לאחר הבנת הצרכים של העסק. מומלץ לבחון את החלופות השונות הקיימות כיום שהן רבות, ולקבל החלטה המבוססת על ניתוח צרכים מול החלופות הקיימות בשוק. אנו, בכל מקרה, עומדים לרשותכם לסייע בבחינת החלופות השונות והצגת יתרונות וחסרונות של כל חלופה, על מנת שתבחרו בחלופה האופטימלית מבחינתכם. מומלץ למצות את אפשרויות החיסכון בהוצאות התקשורת הטמונות בשירותים ובספקים החדשים, שמספקים גם יכולות חדשות בשוק הנייד (למשל בשיחות לחו"ל ומחו"ל), מה שיכול להוות יתרון כלכלי משמעותי בשוק לכל עסק. אין כל סיבה לא לבצע תיחור בין הספקים כבר כעת, בליווי המקצועי המתאים. השוק רווי מתחרים והכוח אמור להיות בידי הלקוח.


להשוואת הצעות מחיר לשירותים סלולריים – לחץ כאן.

 

  

סקירת וידיאו, Telecom Experts

השאר תגובה

פוסטים נוספים