האם קיימת השפעה הדדית בין הפחתת קנסות היציאה לחיסכון בהוצאות הסלולר ?

קנסות היציאה

האם קיימת השפעה הדדית בין הפחתת קנסות היציאה לחיסכון בהוצאות הסלולר לעסקים ?

  

המאזן בשוק הסלולר בין החברות לצרכנים השתנה בעקבות הפחתת קנסות היציאה בסלולר. הלקוחות יכולים לעבור די בקלות בין חברות, אם ההסכם שלהם עם חברת הסלולר אינו מספק אותם.
איך עושים זאת ?

 

הפחתה וביטול של קנסות היציאה, עם כל הקשיים הכרוכים במימוש זכות זו עבור עסקים וארגונים, הם הדרכים הטובות ביותר לחסכון בהוצאות הסלולר. מי שלא נופל ב"מלכודת הדבש" של החוזה הסלולרי, מגלה שכוח המיקוח שלו גדול יותר. העיקר: רק עסקים, שניהלו מו"מ עקשני מול חברות הסלולר ולא חששו להחליף ספק סלולרי, נהנים מחיסכון בהוצאות של עשרות ומאות אלפי שקלים לאורך כל תקופת ההתקשרות של 3 שנים.

איך הפחתת הקנסות נוגעת למגזר העסקי ?

עד 2010, התפיסה הרווחת בציבור ובמשרד התקשורת הייתה, שאין צורך בהגנות רגולטוריות על המגזר העסקי, בטענה שלמגזר העסקי יש מספיק כוח מיקוח מול חברות הסלולר ואין צורך לדאוג לו. מדובר בקונספציה שגויה לחלוטין. המגזר העסקי, כמעט כולו, משמש "פרה חולבת" לחברות הסלולר. רק לכמה ארגונים גדולים מאוד וחזקים (עובדי המדינה ומערכות הביטחון, התעשייה האווירית, חח"י, אגד, חבר, הבורסה ליהלומים וכיו"ב), היה כוח מיקוח של ממש והם קיבלו תנאים טובים יותר מחברות הסלולר. כל שאר 98% מהשוק העסקי והארגוני, שילם על כך ביוקר, בדיוק כמו במגזר הפרטי ולעיתים אף למעלה מזה.

 

מדוע המגזר העסקי שימש כ"פרה חולבת לחברות הסלולר"? משום שבהגדרת המגזר העסקי נכללו כל המגזרים, החל מ"עוסק זעיר פטור" שעובד מביתו וכלה בממשלה ובתאגידי הענק במשק. אולם, 98% מהיקף הלקוחות העסקיים בישראל, אין להם כוח מיקוח מול חברות הסלולר. כל העסקים ברמת ה- SoHo ,SMB  ו- SME, תקועים עם התחייבויות ל- 36 חודש (בעוד שבמגזר הפרטי עברו מזמן ל- 18 חודש) והם נתונים להעלאות שרירותיות בתעריפים של עד למעלה מ- 30% בשנה בתוספת המדד. אין שום כוח מיקוח למשרד עורכי דין או רואי חשבון, לבעל חנות רהיטים, לבעל המוסך, לשיפוצ'ניק, לחברת הובלות, או לחברה תעשייתית, בבואם לחתום הסכם עם חברת הסלולר. להיפך, מצבם עד לסוף 2010 הורע מהותית ביחס ללקוחות הפרטיים. בשנים האחרונות העלו החברות את התעריפים ללקוחות העסקיים כולל מרכיבים נלווים (גלישה, מסרונים ושירותים עסקיים שונים), הרבה מעבר לעליות שנעשו באותה תקופה במגזר הפרטי. זאת, בתוך תקופת ההתחייבות, ויותר מפעם אחת בשנה. חברות הסלולר ניצלו ומנצלות פרצות אלו, ומעלות לעיתים אף פעמיים בשנה (כמו בשנה האחרונה) את התעריפים למגזר העסקי. זאת, מול תעריפים קשיחים בתקופת ההתחייבות במגזר הפרטי. תופעת "הלם החשבונית" הפכה למציאות במגזר העסקי. היו בשנים האחרונות לקוחות עסקיים שהעדיפו לקחת חבילות של לקוחות פרטיים ובכלל לא להציג את עצמם כלקוחות עסקיים, בבואם לחדש את המנוי בחברת הסלולר שלהם.

 

הקנסות על נטישה אצל לקוח עסקי היו גבוהים פי כמה מלקוח פרטי, והם גבוהים ממילא, כי יש לעסק כמה וכמה מכשירים תחת שם העסק, והחזר ההטבה על המכשירים הללו הופך את כל עניין הנטישה לבלתי כדאי בעליל, גם למי שחוכך בדעתו לנטוש את חברת הסלולר ולעבור למתחרה. זאת כמובן, בנוסף לקשיים במעבר בין ספקים בשל ציוד קצה שונה ומערכות תוכנה תומכות שונות, שמייקרות את עלות המעבר והופכות אותו ליקר במיוחד. חברות הסלולר התמחו ביצירת מסלולים וחבילות דוגמת "הכול כלול" המונעות מהעסק להבין על מה הוא בכלל משלם. זו בדיוק הסיבה, שחברות הסלולר ביקשו להותיר בעינם את הקנסות הגבוהים על המגזר העסקי. הן אינן מעוניינות שללקוחות העסקיים יהיה "חופש בחירה". מדובר בנתח שוק מאוד "שמן" ומניב, אוכלוסייה ענקית ה"שבויה" בידי חברות הסלולר, החל מרגע חתימת החוזה וכמעט לנצח.

 

התוצאה עד היום: 90% מהלקוחות העסקיים האריכו ומאריכים את ההסכמים הקיימים שלהם עם הספק הסלולרי בתום תקופת ההתקשרות. הלקוחות העסקיים אינם מחליפים ספק, למרות שכל העסקים מתלוננים על השירות והמחירים הגבוהים של ספקי הסלולר. הניידות בארץ במגזר העסקי נמוכה מול הקיים במגזר הפרטי. כמובן, שלתופעה מספר רב של סיבות, שמלוות בטכניקות שימור של מפעילי הסלולר. אחת הסיבות המרכזיות היא קנסות היציאה, והורדתם תסייע, ללא צל של ספק, להגברת התחרות והניידות בשוק הסלולר.  

 

שינוי החוק ב- 2010 בעניין קנסות היציאה שינה את פני השוק. במגזר הפרטי כבר מבחינים בכך בצורה בולטת. מכל ארסנל הכלים להגברת תחרות בין חברות הסלולר, ביטול והפחתת הקנסות היו המשמעותיים ביותר, כך לפי נתונים של משרד התקשורת. מתחילת ניידות המספרים (12/07) ועד סוף הרבעון השני 2011 עמד המספר על 1,409,845 מספרים. הישג נכבד לכשעצמו. ממוצע של כ-100.7 אלף ניודים לרבעון. אולם, ברבעון האחרון (Q2 2011) היקף הניודים עמד על 213,753 אלף. יותר מכפלים מהממוצע החודשי. כך נראה, שהציבור מממש את הזכות שניתנה לו ומבצע מעבר בין חברות הסלולר, כאשר צמצום קנסות היציאה בהחלט הועיל למהלך זה.

 

בינתיים, המודעות במגזר העסקי לניצול הכוח ולאיום (וגם לביצוע) ניוד בין החברת עקב הורדת קנסות היציאה, היא די נמוכה. אחוזים בודדים מנצלים את השינוי בתנאי המשחק בשוק בו כוחם של הצרכנים גבר מול חברות הסלולר וחבל.

 

חשוב לציין את הקלות בה ניתן לעבור מספק לספק בעקבות ניידות מספרים ושאר התקנות החדשות, מה שיאפשר גם לעסקים לקבל חוזה סלולרי פשוט וקריא בעמוד אחד וגם שכל עסק יכול להחליט לבחור במסלולים חדשים פשוטים יותר לניהול ובקרה שוטפת על חשבונות הסלולר. מדובר בשינוי שיחסוך לעסק התעסקות יום יומית בבדיקת חשבונות הסלולר, ולנהל תקציבית את הוצאות הסלולר בצורה חכמה ויותר יעילה וזולה מהעבר.

 

אז מה ניתן לעשות ?

מרבית העסקים והחברות במשק לא שולטים בפועל בחשבונות התקשורת שלהם בגלל חוסר ידע והכרות מעמיקה עם סעיפי החיוב המורכבים. למעשה, החשבונות מאושרים כמעט אוטומטית לתשלום, ללא כל ניסיון רציני לבדוק את נכונות החיובים או לבצע אופטימיזציה לחיסכון בהוצאות התקשורת. כך יוצא, שהוצאות התקשורת הפכו להיות סעיף משמעותי בהוצאות העסק בכלל וה- ICT בפרט.

 

ניתן לנקוט בכמה דרכים: בקרה הדוקה, שימוש בכלים ממוחשבים לניהול ובקרת הוצאות התקשורת, שימוש בטכנולוגיות מתקדמות לשליטה על הוצאות התקשורת והתפעול של מכשירי הקצה, מיקור חוץ לניהול ובקרת חשבונות התקשורת. מעל לכל, יש לתת כיום מקום מרכזי להחלפת ספק התקשורת. בעידן התחרות הגוברת בשוק התקשורת, כניסת מפעילי תקשורת חדשים (ספקי MVNO ושני שחקנים חדשים בשוק ה- GSM: מירס וגולן טלקום) וניידות מספרים קלה ומהירה, אין צורך לחשוש מהחלפת ספק התקשורת.

 

השגת התוצאה הכלכלית הטובה ביותר עבור העסק / הארגון היא פרי תכנון נכון של מהלכי הצטיידות, רכש וידע בתחום שבו עוסקים. מדובר בתהליך לא פשוט, אבל יש בו מומחיות וניסיון מצטברים, שיכולים לסייע לכל עסק. הצורך בניהול מו"מ מקצועי, שימוש בכלים ממוחשבים לניתוח הוצאות התקשורת וטיפול מקצועי במערכות התקשורת הופכים להיות חיוניים יותר מתמיד לכל עסק או ארגון, שרוצה לשלוט בהוצאות התקשורת שלו.

 

טיפ חשוב:

לקוחות עסקיים רבים אינם מעיזים להעלות בדעתם להחליף את הספק הסלולרי שלהם, לא רק בעת סיום החוזה אלא גם במהלכו. בדומה לפרסומת של בנק מסוים תחת הסלוגן "להעביר את דביר", בו זיהו שלקוחות רבים חוששים להחליף את הבנק שלהם

מסיבות לא רציונאליות, כך גם בשוק הסלולר. אין להירתע ומלנהל מו"מ עם ספק הסלולר גם באמצע תקופת ההתחייבות, אם החוזה הסלולרי אינו מספק ומעיק על העסק, או שהעסק סובל מ"הלם החשבונית" במשך חודשים. כל הסכם ניתן לשנות, לבטל ואף להפר, בתנאים מסוימים ובהסכמת הצדדים החתומים עליו. גם חוזה סלולרי. ניתן בהחלט לפתוח הסכם סלולרי. לשם כך קיימים המומחים, שניסיונם בדיוק בתחום הזה. החיסכון שיושג הוא ברור ומידי. כל עסק שמבקש לקבל הצעות מחיר בחינם מחברות הסלולר, יקבל זאת כחלק מהשירות החינמי שלנו. אם קיבלתם הצעת מחיר, אנו נמשיך ונלווה אתכם במו"מ מול החברה שמאיימים בנטישתה ומול החברה אליה מעוניינים לעבור וזאת כמובן עפ"י הזמנתכם. הפערים בין ההצעות של המפעילים השונים יכולים להגיע לעשרות אחוזים. גם לאחר קיזוז קנסות היציאה, החיסכון בהוצאות התקשורת עדיין מובטח.

 

שורה תחתונה:

 

מי שלא מנצל את שינוי כללי המשחק בשוק הסלולר, בניהם ביטול והורדת קנסות היציאה, ולא מבצע ניוד בין החברות כאשר דרישותיו אינן מתממשות – פשוט מפסיד ובגדול. עסקים וארגונים צריכים לגלות צרכנות נבונה, להתייעץ עם המומחים לנושא, לפני שהם חותמים על הסכם סלולרי או מאריכים חוזה קיים, ואף בתוך תקופת ההתחייבות. המציאות מלמדת אותנו, שהמצב מעורפל ונזיל, במיוחד על רקע הציפיות להגברת התחרות בשוק הסלולר ב- 2012.

 קנסות היציאה

השאר תגובה

פוסטים נוספים