הום סלולר / H-Mobile- מפעיל סלולרי וירטואלי במתכונת Full MVNO

חוק ניתוק זיקה של משרד התקשורת

הום סלולר H-Mobile– מפעיל סלולרי וירטואלי במתכונת

Full MVNO – סקירת שירותים

 

הום סלולר / H-Mobile – מפעיל וירטואלי חדש נוסף נכנס לשוק עם הצעות מאוד אטרקטיביות.

 

איך לא מפסידים את ההתפתחות הזו ובוחרים בשירות הסלולר המתאים והחסכוני לעסק?

 

שוק הסלולר ממשיך להיות סוער, כשבתור ניצבת כעת חברת הום סלולר (H-Mobile) מבית הום סנטר קבוצת פישמן, שיצאה לקראת סוף אפריל 2012 לשוק עם מספר הצעות אטרקטיביות המכוונות בעיקר ללקוחות פרטיים. בתחום שחקני ה- MVNO (ספקי סלולר וירטואליים) קיימים כרגע על המפה שלושה שחקנים: רמי לוי (שיווק השקמה) תקשורת, הום סלולר ו- Hallo 015 Mobile, כשהאחרונה בינתיים תקועה בסכסוכים עם ספקיה וטרם ברור אם תוכל לצאת לדרך. בקרוב מאוד נראה שחקן סלולר וירטואלי נוסף נכנס לשוק בשם: אלון סלולר – You Phone. מולם, קיימים שלושת המפעילים הסלולריים הוותיקים: פלאפון, פרטנר וסלקום, ולמרוץ יצטרפו בקרוב מאוד שני ספקי סלולר חדשים עם רשת בדור 3.9 – UMTS GSM: HOT Mobile (לשעבר מירס) וגולן טלקום.

מבין שני השחקנים הווירטואליים הקיימים והפועלים, רמי לוי הוא ספק וירטואלי "רזה", דהיינו: אין לו מערכות תקשורת משל עצמו והוא נסמך על שירותי חברת פלאפון (למעט השיווק והמכירה), בעוד שהום סלולר היא מפעיל במתכונת Full MVNO. דהיינו: יש לה מערכות תקשורת עצמאיות (שנבנו ע"י חברת ForumMobile מקבוצת פורום), והיא נסמכת על רשת האנטנות של סלקום לצרכי השידור, בעוד ששאר השירותים (לרבות שירותי גבייה וחיוב, שירותי ניתוב שיחה, שירותי ניוד מספרים, שירותי שיווק ומכירה וכיו"ב), נעשים באופן עצמאי ע"י הום סלולר. ננתח בקצרה בהמשך את היתרונות של גישת ה- Full MVNO.

עם ההשקה, פנתה הום סלולר קודם כל למערך הקמעונאי הגדול של רשת הום סנטר, ציבור לקוחות חברי המועדון המחזיק בכרטיס המועדון והמונה כ- 600 אלף איש. לרשת נקודות מכירה ושירות בפריסה ארצית רחבה בכ- 17 סניפי רשת הום סנטר ברחבי הארץ (בהמשך תוקמנה 8 נקודות מכירה נוספות בסניפי הרשת ומחוצה לה, במרכזי קניות מרכזיים, בנוסף ל- 27 נקודות מכירה ברשתות אחרות). קידומת מספרי הטלפון של מנויי החברה המעוניינים במספר טלפון חדש הינו 055-22, כאשר ניתן לנייד את מספר הטלפון הקיים אל רשת הום סלולר במהירות וללא כל בעיה. לדברי הום סלולר, השוק של מעל 9 מיליון מכשירי סלולר כולל כיום כ- 50% בעלי מכשירי סלולר ישנים (דור 2) ו- 50% מחזיקים במכשירי סלולר חדשים מדור 3 ומעלה (מהם 1.15 מיליון מכשירי סמארטפון מסוג אייפון וסמסונג) והשאר מכשירים מתקדמים מסוגים שונים, בעיקר של נוקיה ומוטורולה. לכן, הפנייה שלהם היא בעיקר למשתמשים קלים, בני 35 ומעלה, לקוחות הרגישים למחיר, לשקיפות ולהגינות. לקוח ממוצע שלהם ישלם להערכתם בין 60 ₪ ל- 90 ₪ לחודש. מטרת הום סלולר להגיע לכ- 200 אלף לקוחות ב- 4 שנים, מטרה די צנועה בהתחשב בשוק.

הום סלולר / H-Mobile- מפעיל סלולרי וירטואל

מה מציעה הום סלולר / H-Mobile לשוק הסלולר?

עם ההשקה יצאה הום סלולר בשני סוגי מסלולים (כל המחירים כוללים מע"מ):

א. מסלול ה- Post Paid שמכונה אצלה "מסלול הום סלולר Basic": דמי שימוש חודשיים בסך 17.9 ₪, 19 אג' לדקת שיחה, 15 אג' למסרון (SMS) ו- 12 אג' לכל 1 מגה-בתים של גלישה סלולרית.

ב. מסלולר ה- Pre-Paid שמכונה אצלה "מסלול הום סלולר כארד": 39 אג' לדקת שיחה, 39 אג' למסרון, 50 אג' ל- 1 מגה-בתים גלישה.

בנוסף, לרגל ההשקה מבטיחים ל- 3000 המצטרפים הראשונים טלפון סלולארי מסוג NOKIA 100 ב- 1 ₪ בלבד. יודגש, שהום סלולר נשענת על רשת החנויות הום סנטר שמזה שנים רבות (מעל ל- 7 שנים) יש בהן דוכן תחת שם המותג H-Mobile המוכר מכשירי סלולר ואביזרים נלווים. עד לא מזמן בדוכן זה נמכרו גם מבצעים של חברת פלאפון, כמשווק מורשה של פלאפון. בשנת 2011 מכרה H-Mobile כ- 40 אלף מכשירי סלולר, מה שהציב אותה כמשווק העצמאי הגדול ביותר בתחום מכשירי הסלולר והרביעי בגודלו בישראל (לאחר שלוש חברות הסלולר הוותיקות).

חברת הום סלולר תמשיך עם דוכני המכירה של מכשירי הסלולר הללו וניתן לרכוש את המכשירים במחירים אטרקטיביים באותם דוכנים בדיוק, במקביל לרכישת השירות הסלולרי מהום סלולר. כיום, הום סלולר מציעה מגוון של כ- 40 סוגי מכשירים שונים לצד אביזרים, כל זאת בכל נקודות המכירה והשירות. מחירי המכשירים נעים בין 200 ₪ לדגמים הפשוטים ועד כ- 4,000 ₪ למכשיר אייפון 4S המתקדם.  

ללא ספק, מדובר במודל תמחור חדש לשוק התקשורת הישראלי. מודל פשוט, ברור ובלי יותר מדי אותיות קטנות וערפל תמחירי. הלקוח יקבל את שירותי התקשורת הסלולרית שלו מגורם אחד, בחשבונית אחת, פשוטה. אין צורך לבצע ניתוחים מסובכים של החשבונית החודשית, כי היא ברורה, ולא אמורים להיות בה הפתעות מיוחדות או טעויות בחשבון. כך, הדרך לחתימת הסכם סלולרי משנה את פניה לחלוטין. החשבונית של הום סלולר, כמו גם זו של רמי לוי היא דף מודפס אחד, שברור מאוד להסיק ממנה בדיוק מה משלמים ועל מה. אין חיובים מפתיעים על שירותים שאף פעם הלקוח לא הזמין, אין חלוקה של החשבונית לעשרות סעיפים קטנים שגורמים לכך שאי אפשר להבין מה משלמים על מה. הכל ברור ומסודר, בדף אחד נקי, פשוט וברור.

האם הום סלולר / H-Mobile תציע שירותים נוספים?

בהחלט. זה בדיוק היתרון של ספק וירטואלי במתכונת של Full MVNO. הוא יכול להציע שירותים עצמאיים ומתקדמים, שאינם תלויים ברשת הסלולר עליה הוא "רוכב". זאת, משום שיש לו מערכות עצמאיות לניהול הרשת של לקוחותיו. בנוסף, לספק מסוג Full MVNO יש מערכת תמיכה עצמאית ונפרדת מספק הסלולר עליה הוא "רוכב" (מה שאין לספק "רזה" מהסוג של רמי לוי).

השירותים הנוספים שיעלו לאוויר ללקוחות הום סלולר בחודשיים הקרובים: שירותי ניווט, שירותי גיבוי, מערכת סינון אתרים ושירות פקס למייל. בהמשך, יאפשרו ללקוחות החברה שירותי נדידה (Roaming) למדינות רבות בעולם במחיר משתלם ובתמחור פשוט וקל להבנה. הום סלולר טרם פרסמה את תכניותיה, כך שאין כרגע ודאות ששירות זה או אחר שהוזכר כאן יינתן על ידה בקרוב.    

מה ההבדלים בין הום סלולר / H-Mobile לרמי לוי?

ניתן להציג את ההבדלים בטבלה הבאה:

 יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון את הרגלי השימוש של הלקוח. היקף השימוש הממוצע של דקות שיחה למנוי סלולר בישראל (MOU) הוא סביב ה- 300 דקות בכל חברות הסלולר הגדולות. אם נניח שלקוח הום סלולר או רמי לוי ידבר יותר דקות שיחה בחודש, כי הוא מרגיש שהשיחות זולות יותר, אזי אפשר לחשב את העלות עד ל- 400 דקות בחודש.

 בניתוח רגישות, אם נחשב את העלות ל- 200, 300 ו- 400 דקות שיחה בחודש, נראה את ההבדלים הבאים בעלויות של השיחות לחודש:

א. עבור 200 דקות שיחה בחודש, לקוח של רמי לוי ישלם 54.90 ₪ ולקוח של הום סלולר ישלם 55.90 ₪.

ב. עבור 300 דקות שיחה בחודש, לקוח רמי לוי ישלם 74.90 ₪ ולקוח הום סלולר ישלם 74.90 ₪.

ג. עבור 400 דקות שיחה בחודש, לקוח רמי לוי ישלם 94.90 ₪ ולקוח הום סלולר ישלם 93.90 ₪.

 דהיינו: עד 300 דקות שיחה בחודש, זול יותר בהפרש קטן אצל רמי לוי. עבור 300 דקות, המחיר שווה. מעל ל- 300 דקות שיחה בחודש זול יותר אצל הום סלולר בהפרש מזערי.

אולם, זו לא כל התמונה. אם נבחן את עלויות הגלישה, אזי נראה, שגלישה מזדמנת בהיקף של 1 ג'יגה בתים ברמי לוי תעלה 150 ₪, ואצל הום סלולר תעלה 120 ₪. בשני המקרים זה יקר מכל חבילת גלישה אצל ספקי הסלולר הוותיקים או החדשים. אולם, לרמי לוי יש חבילת גלישה של 5 ג'יגה בתים ב- 55 ₪ לחודש או 10 ג'יגה בתים ב- 89 ₪ לחודש. להום סלולר אין חבילות שכאלו.

הום סלולר / H-Mobile – מה עם שירותי הנדידה?

לרמי לוי, בגלל היותו מפעיל וירטואלי "רזה" אין הסכמי נדידה, אולם הוא יספק בקרוב כרטיסי SIM לנדידה בחו"ל, מהסוג הנמכר בישראל לנוסעים לחו"ל. להום סלולר יהיו פתרונות מתקדמים יותר, בגלל היותה ספק וירטואלי בתצורת Full MVNO. מדובר, בין היתר, בפתרון יצירתי למחירי הנדידה המכונה Multi-SIM המשולב ב- Multi-IMSI.

יתרונות ה- Multi-SIM: עד היום, אם לקוח נודד רצה להוזיל בצורה משמעותית את מחירי הסלולר בנדידה שלו, הדרך הזולה ביותר הייתה להחליף את ה- SIM הקבוע שלו ל- SIM מקומי בארץ היעד. אולם, המשתמש נדרש להחליף כל הזמן את ה- SIM במכשיר, למעשה, בכל ארץ יעד, ל- SIM מקומי המתאים לאותה מדינה (מה שכרוך בהחלפה מתמדת של מספרי הטלפון והחלפת חבילות שירות ותעריפים בכל יעד, ודיווח לכל מי שזקוק לו על המספר המקומי החדש באותה ארץ). לחלופין, ניתן לקחת SIM בינלאומי אחד (למשל מאסטוניה, או ארה"ב או מבריטניה) הפועל בכל מדינות העולם. אולם, אז המחירים אינם כה אטרקטיביים מול החלופה של SIM מקומי בכל ארץ יעד.

ההתקדמות הטכנולוגית וחדירת הווירטואליזציה ושירותי הענן גם לתחום הסלולר, פתרו את הבעיה לנודדים. זאת, במערכת של Multi-SIM עם יכולת להחליף את זהות ה- SIM מרחוק (SIM "וירטואלי") באמצעות השרת.

דוגמה להבהרה: לקוח יצא את הארץ עם מכשיר ברשת הום סלולר עםSIM  זר, ויש עליו נניח מספר של מפעיל סלולר בריטי (בנוסף למספר הישראלי). היעד שלו לנסיעה הוא סין. כשהלקוח נוחת בשדה התעופה של בייג'ין בסין ופותח את מכשיר הסלולר, המכשיר שולח את ה- IMSI (מספר הזיהוי של המכשיר) שלו לרשת הסינית הראשונה שנקלטת עם הזיהוי הבריטי של ה- SIM שלו. אולם, המערכת מזהה שבסין תעריפי הנדידה עם IMSI של המפעיל הבריטי אינם מספיק טובים, ולכן צריך לתת ללקוח IMSI סיני, של ספק סלולר מקומי זול בסין. המערכת שולחת, עוד טרם נוצרה השיחה הראשונה, ל- SIM של הלקוח מספר IMSI חדש, הפעם עם מספר זיהוי סיני. השיגור נעשה מרחוק בטכנולוגיה המכונה: FOTA = Firmware Over-The-Air. מאותו רגע שה- IMSI נקלט ב- SIM שבמכשיר, הלקוח מופיע ברשת הסינית כלקוח מקומי, ומשלם תעריפים מקומיים בלבד. המחייגים מישראל אל הישראלי הנודד בסין, אינם נדרשים להכיר את מספרו החדש בסין. הם ממשיכים לחייג למספר הישראלי שלו, והרשת מנתבת את השיחה למספר הסיני שבסין, הטבוע כעת ב- Multi-SIM שלו.

כך, ניתן להחליף מספרי IMSI על ה- SIM מרחוק, דרך הענן שתחילתו במתג של הום סלולר שתומך ב- Multi-IMSI, באופן שקוף ללקוח, בכל ארץ יעד אליה הוא מזדמן, ולספק לו תעריפים טובים וידועים מראש, לשיחות, מסרונים וגלישה, בכל מדינה בעולם. המחירים הצפויים יהיו רבע עד שליש מול כל מחיר שניתן למצוא בשוק אצל ספקי SIM בינלאומיים, ללקוחות הנודדים מישראל, כולל מחירי ה- SIM הבינלאומי שיימכר אצל רמי לוי. אצל הום סלולר, הלקוח לא אמור לקבל "הלם חשבון – Bill Shock" מהמחירים המופקעים כשיחזור למולדת.

ל"פורום מובייל", ספקית המתגים להום סלולר, יש פתרון של Multi IMSI, שמספק שירות נדידה כפי שתיארנו כאן. מקורו של הפתרון הזה הוא בפיתוח משותף של Forum Mobile עם חברת בת בשם Quantum Telecom, וחברה טייוואנית-סינית בשם Taisys. שותפות עסקית זו הציגה כבר טכנולוגיה חדישה נוספת מבית Taisys, שמותקנת על כרטיסי SIM בשם SIM5G, שמאפשרת בנוסף ל- Multi SIM גם הוספת יכולות של NFC על ה- SIM,  לצרכי "תשלום מקוון" ישירות ממכשיר הסלולר. מדובר בשירות חדש, שמאפשר שדרוג מרחוק של כל מכשיר סלולר עם SIM, גם כשאין לו רכיב של NFC פיזי מובנה במכשיר. זה מאפשר להעשיר את סל שירותי ה- MVNO גם לעולם התשלומים הניידים בכל העולם, עם פתרונות קיימים בשוק (או בדרכם לשוק) לתשלומים ניידים מבוססי NFC, למשל של Google Wallet.

בנוסף, הציגה השותפות הזו שירות חדש בשם Sticky SIM, שמאפשר למשתמשים בשיטת ה- Pre-Paid לחייג בכל ארץ בה הם שוהים ישירות מתוך ספר הטלפונים של המכשיר בלי צורך בקידומות, בהקשת מספרי גישה ואו מספרי קוד. כ"כ, אין להם כל צורך להחזיק ביד כרטיס חיוג הנרכש בנפרד.

בהמשך יוצגו שירותים מתקדמים נוספים ברשת הום סלולר.

טיפ:

במצב בו לא ברור (למנהל או לכל לקוח) איך לבחור ספק סלולר, הדרך הטובה ביותר להתקדם בתהליך הבחירה היא להתנסות.

 ההתנסות תכלול שלושה מרכיבים מרכזיים:

 א. בחירה של צוות העובדים (או השלוחות או הסניפים) שישתמש בשלב ראשון בספקי הסלולר הווירטואליים החדשים: רמי לוי והום סלולר.

 ב. העובדים הללו ירכשו בעצמם את מכשירי הסלולר ויפעילו אותם במימון ופיקוח העסק. הגישה החדשה הזו מכונה בשם BYOD (ר"ת: Bring Your Own Device). דהיינו, מבחינה כלכלית טהורה, זול יותר לעסק להודיע לאנשיו: כל אחד ירכוש ויביא את מכשיר הסלולר שהוא חפץ בו לעסק, בתנאי שאם הוא משתמש בו לצרכי העסק ואף על הרשת העסקית הפרטית, הוא ייכנס למסגרת "מדיניות האבטחה של העסק". תמורת זאת, העובד מנהל יקבל סבסוד במשכורתו עבור השימוש של המכשיר גם לצרכי העבודה. עדיף כלכלית לשלוח את העובד להירשם לבד לשירותי הסלולר ולקבל עד 200 ₪ לחודש החזר מהמעביד דרך משכורתו, עבור השימוש במכשיר הסלולר, רכישתו ותחזוקתו. זאת, אף אם העובד עושה במכשיר שימוש פרטי רב. ממילא במחיר של פחות מ- 100 ₪ לחודש העובד מקבל שיחות, מסרונים וגלישה בהיקף סביר. זה יאפשר לעסק לתמרן ולתחר בין ספקים כדי לתת מבצעים מיוחדים לעובדים (אף מתחת למחיר הזה), וכך גם לחסוך כסף ולא להיות כבול "בחתונה קתולית" לחברה אחת.

 ג. לאחר תקופת התנסות של חצי שנה, העובדים משתי הקבוצות הללו יעברו לשירותים של הספקים החדשים בעלי תשתיות: HOT Mobile וגולן טלקום. לאחר שנה של התנסות בכל החברות החדשות (כמוצע כאן, להתנסות לפחות ב- 4 חברות) ניתן יהיה לקבל משוב מהעובדים לגבי כל הפרמטרים לקבלת החלטה מי הספק המועדף, החל מהמחיר, דרך רמת הרשת (והשיחות) וכלה ברמת השירות והמכשירים.

 מכאן, מומלץ להתנסות בגישה זו עם לפחות שתי קבוצות של עובדים בעסק, כדי להתנסות בגישה החדשה לשירותי טלפוניה סלולריים, עם לפחות ארבע חברות: רמי לוי, הום סלולר, HOT Mobile, גולן טלקום (עם אופציה נוספת ל- YouPhone), במודל של לקוחות פרטיים ובהסכם סלולרי פשוט.

 

שורה תחתונה:

התגברות התחרות בין חברות הסלולר פתחה בפני הלקוחות העסקיים והארגוניים מגוון רחב של הזדמנויות לחסוך ולהפעיל שירותים חדשים לפי צרכיהם. בבחירת ספק תקשורת ניידת לעסק יש להשקיע מחשבה ולקבל החלטות רק לאחר הבנת הצרכים של העסק. מומלץ לבחון את החלופות השונות הקיימות כיום ולקבל החלטה אם מעוניינים לבחון את שירותיה החדשים של הום סלולר. אנו, בכל מקרה, עומדים לרשותכם לסייע בבחינת החלופות השונות והצגת יתרונות וחסרונות של כל חלופה, על מנת שתבחרו בחלופה האופטימלית מבחינתכם. מומלץ למצות את אפשרויות החיסכון בהוצאות התקשורת הטמונות בשירותים החדשים, שמספקים גם יכולות חדשות, מה שיכול להוות יתרון תחרותי משמעותי בשוק לכל עסק וארגון.

סקירת וידיאו, סיקור כניסת 'הום סלולר' לשוק בערוץ 1: 

 

השאר תגובה

פוסטים נוספים