הצעת מחיר לקוחות פלאפון SME – מהם הטעויות הנפוצות ?

טלפון סלולרי ישראלי בחו"ל

הצעת מחיר לקוחות פלאפון SME –

8 הטעויות הנפוצות בחתימה על הסכם סלולרי לעסקים !

 

חברת פלאפון, בדומה למתחרותיה, עושה הכל כדי למקסם את רווחיה ממגזר הלקוחות העסקיים הקטנים עד הבינוניים.
האם לקוח עסקי ברמת ה- SME יכול לשפר את חוזהו בדומה להסכמים עם הארגונים הגדולים?
בהחלט. ניתן להוזיל בשיעורים ניכרים את ההוצאות הסלולריות של העסק, אם נזהרים מטעויות.

 

 

לקוחות עסקיים במגזר ה- SME  – Small Medium Enterprises הם הלקוחות המכניסים ביותר לחברות הסלולר, והחיזור אחריהם עומד בראש סדר העדיפות של אנשי השיווק של חברות הסלולר. אולם, הם הנפגעים ביותר בחוזים שהם חותמים. לעיתים מקבל לקוח פרטי תנאים טובים יותר מלקוח עסקי עד 100 מנויים. ברוב המקרים החוזה הוא גנרי וחד צדדי לטובת החברה הסלולרית, כאשר חברת הסלולר יכולה בכל שלב להעלות את התעריפים בעשרות אחוזים (ואף מעבר לעדכון מחירים עקב המדד).

נעסוק כאן בחוזה הסטנדרטי של חברת פלאפון ללקוחות עסקיים במגזר ה- SME, ונתריע על 8 השגיאות והטעויות הנפוצות ביותר בעת חתימת הסכם עסקי עם חברת פלאפון. ההסכמים עם החברות האחרות דומים, וינותחו בנפרד בגלל השוני בניסוחים ובדגשים בין החברות. בכל מקרה, אנו ממליצים לבחון בשבע עיניים כל הצעת מחיר, הצעת חוזה כולל הסכם סלולרי ומומלץ לא להסס לפתוח הסכם סלולרי, גם באמצע תקופת ההתחייבות. חוזה סלולרי אינו בבחינת "כזה ראה וקדש" ואין שום מניעה לבחון אותו בכל רגע, לשנותו או לבטלו, גם בתוך תקופת ההסכם.

8 הטעויות הנפוצות בחתימת הסכם סלולרי עם חברת פלאפון

 

א. קנסות יציאה. חוזה הסלולר הסטנדרטי של פלאפון לעסקים מכיל קנסות יציאה מגוונים הכוללים דמי הפרת התחייבות, קיזוזים שונים ומשונים, פירעון יתרת התשלומים עבור מכשירי הסלולר מידית, החזר הטבות והנחות ועוד. יש לשים לב, שכל הסעיפים הללו אין להם תוקף חוקי כבר מ- 1/2/11. החוק הקיים מ- 1/2/11 הוא כדלהלן:

1) לקוחות חדשים (דהיינו: שהחוזה שהם חתמו הוא אחרי 1/2/11) ושלהם עד 100 קווי סלולר, לא יוטל עליהם שום קנסות יציאה משום סוג ושום צורה. כ"כ התשלום על ייתרת העלות של מכשירי הסלולר ייעשה באמצעות עסקת אשראי בתשלומים עד סוף התקופה, ולא בפירעון מידי.

2) לקוחות ותיקים קיימים (דהיינו: שהחוזה איתם נחתם לפני 1/2/11), שבבעלותם עד 50 קווי סלולר, ישלמו קנס שלא יעלה על 8% מהחשבון החודשי הממוצע של כל טלפון כפול מספר החודשים שנותרו למנוי בתקופת ההתחייבות. לגבי פירעון עלות מכשירי הסלולר, גם ללקוחות קיימים חל אותו הסדר לעיל, דהיינו: התשלום על יתרת העלות של מכשירי הסלולר ייעשה באמצעות עסקת אשראי בתשלומים עד סוף התקופה, ולא בפירעון מידי.

ראוי לציין, שבקרוב ישונה החוק הזה שוב, בהתאם לחוק שאושר בכנסת, שנוגע לאי תשלום קנסות של לקוחות שאר תחומי התקשורת (טלפוניה קווית, טלוויזיה, אינטרנט, שיחות בינלאומיות). בחוק זה נקבע, שהחל מ- 4/11/11, למי שכבר מנוי על כמה שירותי תקשורת כולל סלולר, ויש ברשותו עד 100 קווי סלולר וממוצע החשבוניות החודשיות שלו נמוך מ- 5,000 ₪ לחודש (בגין כל המכשירים הסלולריים), אזי קנס היציאה שניתן לגבות ממנו לא יעלה על מכפלת 8% מממוצע החשבון החודשי של המנוי כפול מספר החודשים שנותרו עד תום תקופת ההתחייבות שלו.

ב. חסימת המכשיר. על פי ההסכם העסקי הקיים עם פלאפון, החברה רשאית לחסום את המכשיר (מפני היכולת להחליף SIM). יש להדגיש, שמדובר בסעיף שאינו חוקי, שכן החל מ- 1/1/11 כל חברות הסלולר מחויבות לפתוח ללא כל תשלום את כל מכשירי הסלולר שנמכרו על ידן בעבר והם נעולים לשימוש ברשת אחרת. ע"י כך ניתן להכניס SIM זר בעת נדידה בחו"ל, לחסכון בהוצאות הנדידה.

ג.  רכישת המכשירים בחברת פלאפון. ברוב המקרים, רכישת המכשיר הסלולרי או שדרוגו בחברת הסלולר יקר יותר (למרות מנגנון הזיכוי) מאשר רכישתו מיבואן פרטי מחוץ לחברת הסלולר. לעיתים, אופציה זו עדיפה כלכלית, גם אם לא מצליחים לממש את חוק ניתוק זיקה מחברת פלאפון, מכל סיבה שהיא. בנוסף, אין התחייבות ל- 36 חודש, התחייבות המהווה חסם משמעותי בפני סיום החוזה לפני הזמן ומעבר לחברת סלולר מתחרה. ראוי לציין, שלקראת 2012 יוצף שוק הסלולר בחברות מתחרות (הוט-מירס, גולן-טלקום וחברות ה- MVNO). התחרות תהיה לתועלת הצרכנים, למעט אלו ש"לכודים" אצל ספק הסלולר בגין רכישת המכשירים אצלו. חובה לשאול: "האם כדאי לרכוש מכשיר סלולר בפלאפון בהתאם להצעת המחיר של פלאפון?". התשובה לשאלה זו ברורה: מומלץ להסתייע בייעוץ מקצועי בנקודה חשובה זו.

ד. ביטוח מכשירי הסלולר בפלאפון. ברוב המקרים, ביטוח המכשירים אצל חברת פלאפון יקר יותר מביטוח פרטי חיצוני או אף מאי רכישת ביטוח כלל מחברתפלאפון או מחברה אחרת (וביצוע תיקונים קלים ע"י העסק עצמו והחלפת מכשיר שהתקלקל לחלוטין או אבד או נגנב, במכשיר חדש שיירכש מיבואן עצמאי). דוגמה קטנה: ביטוח מודם סלולרי בפלאפון הוא 17.23 ₪ לחודש ומינימום 12 חודשים דהיינו: 206.76 ₪. עלות השתתפות עצמית במקרה של אבדןגניבהנזק בלתי הפיך היא 499 ₪. סה"כ עלות: 705.46 ₪. זה יוצא יקר יותר מרכישת מודם חדש זהה בשוק החופשי במקרה של אבדןגניבהנזק בלתי הפיך. מכאן, מומלץ להתייעץ בתחום חשוב זה, בהתייחס לכל סוגי המכשירים שיש ברשות הלקוח העסקי אותם רכש מחברת הסלולר. יש להדגיש, שביטוח ניתן להפסיק ללא קנסות רק אחת לשנה, בתום שנת הביטוח.

ה. מחיר השירות. אין סיבה שלקוח עסקי ברמת ה- SME ישלם מעל ל- 20 אג' לדקת שיחה, 10 אג' ל- SMS, עד כ- 30 ₪ תשלום חודשי קבוע, בהסכם שכולל כ- 2,000 דקות למנוי לחודש VPN פנימי בין המנויים של העסק בפלאפון ואו ל- 10 יעדים אחרים קבועים בפלאפון או בבזק. אם ההסכם עם חברת פלאפון יקר יותר, מומלץ להתייעץ עם המומחים היודעים לנהל מו"מ מוצלח יותר עם חברת הסלולר.

ו. עדכון מחירים. מומלץ לא להסכים לעדכון מחירים בכל תקופת ההתחייבות, ולכל היותר להתפשר על עדכון שנתי לפי המדד בלבד, ולא מעבר לכך (יש להקפיד שמדד הקובע יהיה מועד החתימה על החוזה ולא למועדים קודמים כפי שמצוין בד"כ בהסכמים של חברת פלאפון). יש לשים לב שללקוחות פרטיים המחיר נשמר עפ"י חוק לכל תקופת ההתחייבות ללא עדכונים, ואין כל סיבה שלקוח עסקי יופלה לרעה. בנוסף, בחוזה הסטנדרטי של פלאפון יש סעיף מטריד, שאסור להסכים לו בשום אופן, שלפיו, אם תעריפי הקש"ג ירדו, הלקוח מסכים שפלאפון תעלה את תעריפיה (עלות לדקת שיחה והעלות החודשית) באותו שיעור של הפחתת הקש"ג, ללא כל צורך בהודעה נוספת ללקוח. היות והקש"ג מתוכנן לרדת בשנים הבאות, זו מכשלה משמעותית בחוזה.

ז. אורך תקופת ההסכם. מומלץ לא לחתום על הסכמים ארוכי טווח עם זיכויים עתידיים במועדים מעל 12 חודשים. זאת במיוחד על רקע השינויים הצפויים בשוק הסלולר ב- 2012.

ח. תשלום עבור גלישה מעבר להסכם. ההסכמים של פלאפון מאפשרים גביית תשלום של מאות שקלים (לחודש) על כל חריגה מחבילת הגלישה. בהסכם של פלאפון מצוין, שניתן לגבות עד 89 ₪ לגלישה חריגה בפורטל הפנימי של פלאפון ועד 499 ₪ לגלישה חריגה באינטרנט. מומלץ לדרוש חסימת כל מכשירי הסלולר עד גובה חבילת הגלישה שהוקצתה למכשירים אלו ולציין בהסכם, שהעסק לא ישלם מאומה במידה והייתה חריגה וחברת פלאפון לא חסמה את הגלישה מעבר למגבלות הגלישה של אותו מכשיר, או לחילופין שכל חריגה תהיה על חשבונו הפרטי של המחזיק במכשיר.  

האם יש עוד מכשלות וטעויות בהסכם עם פלאפון?

בהחלט. יש מכשלות רבות מעבר ל- 8 הטעויות שמנינו לעיל. בין הטעויות שעושים לקוחות עסקיים בקבלם הצעת מחיר להסכם עם פלאפון ניתן להזכיר עוד כמה טעויות:

  • אי התייחסות למחירי חו"ל (שיחות, מסרונים וגלישה).
  • מעבר בין מסלולים בתוך תקופת ההתחייבות.
  • התשלום עבור מכשירים לא פעילים זמנית.
  • שירותי ערך מוסף, שירותים עסקיים ספציפיים.
  • תשלום עבור מסרונים בכמויות.
  • שדרוג מכשירי סלולר ישנים בתוך תקופת ההתחייבות.
  • סוללות רזרביות ואביזרים נלווים.
  • מינימום שימוש לקבלת זיכוי.
  • עלויות מתאמים סלולריים.
  • ועוד.

שורה תחתונה:

עסקים וארגונים צריכים לגלות צרכנות נבונה, ולהתייעץ עם המומחים לנושא, לפני שהם חותמים על הסכם סלולרי. המציאות מלמדת אותנו, שהמצב מעורפל ונזיל, במיוחד על רקע הציפיות להגברת התחרות בשוק הסלולר. על ציבור הלקוחות העסקיים מוטלת החובה לעמוד על מיצוי זכויותיהם בשוק הסלולר.

פלאפון SME

השאר תגובה

פוסטים נוספים