חבילת תקשורת כוללת מרכזיה, טלפוני IP, קווים ואינטרנט

חבילת תקשורת כוללת מרכזיה, טלפוני IP, קווים ואינטרנט

חבילת תקשורת הכוללת מרכזיה, טלפוני IP, קווים ואינטרנט – האם זה כדאי לעסקים?


התחרות בתחום שירותי התקשורת הקווית תשנה את שוק התקשורת במהלך השנה הקרובה. בעלי עסקים מחפשים להוזיל את עלויות התקשורת שלהם ומצפים לקבל "חבילות תקשורת כוללות" לעסק שלהם.

 

כיצד מנהלים צריכים לקבל החלטות בבחירת ספק שירותי תקשורת כוללים?

 

אנו מצויים כיום בשלב המעבר בין "המהפכה הסלולרית", שפרצה ב- 2012, לבין "המהפכה הקווית", שכבר החלה, אבל תגיע למלוא עוצמתה במהלך 2014 עד 2015, במסגרתה יתרחשו מספר מהלכים דרמטיים ומשמעותיים ובכללם:


א. עלות דמי הקישוריות הקווית תרד (בדומה לירידת הקש"ג הסלולרי) לכ- 1 אג' לדקה כבר השנה. לקראת 2015 הצפי הוא, שהקש"ג (קישור גומלין = דמי קישוריות במעבר מספק לספק) לסלולר ולנייח ירד עד לאפס או כמעט אפס. מחיר הקש"ג של המסרונים (SMS) כבר היום קרוב לאפס והוא ירד לאפס בשנה הבאה.

 

ב. יחל לפעול "שוק סיטונאי", שבמסגרתו תספקנה החברות, שמתחרות באספקת שירותי תקשורת משולבים (חברות קטנות כגדולות), שירותים כוללים ללקוחות הקצה הפרטיים והעסקיים על רשתות בזק והוט, כשהלקוחות ירכשו את כל השירותים ישירות מהחברות המתחרות ולא מבזק והוט. החברות המתחרות, שתכנסנה לתחום זה, הן חברות מגוונות ומכל הסוגים, החל מקבוצת סלקום, דרך קבוצת פרטנר וכלה בשחקנים קטנים כמו: 018 (אקספון), Hallo 015, גולן טלקום ועוד. הערכות שונות צופות, שלפחות 10 חברות תתחרינה בתחום "השוק הסיטונאי" על ליבו של הצרכן הסופי בחבילות תקשורת משולבות.

 

ג. תחל פריסה מסיבית של סיבים עד הבית ועד כל עסק (FTTH), הן מצד בזק והוט (שכבר החלו במהלכים בתחום זה) והן מצד חברת הבת של חח"י (חברת החשמל לישראל) בשם 'IBC שבמרכזה מצויה חברת "ויה אירופה" עם שותפים נוספים דוגמת סיסקו. על סיבים אלו יסופקו שירותים משולבים חדשים, שטרם נחשפו. רוחב הפס לחיבור לקוחות קצה יעמוד על מהירויות של עד 1 ג'יגה סימטרי.

 

ד. טכנולוגיות תקשורת חדשות דוגמת WebRTC (תקשורת בקוד פתוח מעל לכל דפדפן, נייח או נייד לרבות בסמארטפונים וטאבלטים) תספקנה פתרונות תקשורת לעסקים במחירים אפסיים בחיוג בשיחות קול ווידיאו במחירים מצחיקים לכל יעד בעולם. על פי תחזיות אנליסטים, כבר בסוף 2016, מעל ל- 3 מיליארד מכשירים בעולם (נייחים כניידים) יכללו יכולות של WebRTC. לפחות 1 מיליארד בני אדם יעשו בזה שימוש יום יומי, כבר בסוף 2016. הגישה החדשה של ה- WebRTC גם יצרה מושג חדש בעולם העננים: CaaS = Communication as a Service.

 חבילת תקשורת כוללת מרכזיה, טלפוני IP, קווים ואינטרנט

כל המהלכים הללו מובילים למסקנה אחת ברורה: על המנהלים להתכונן כבר כעת למהפכה, כדי לנצל את הישגיה ולהפחית בהוצאות התקשורת. חברות, שלא תתכוננה היטב למהלכים הצפויים, תתקענה עם הסכמים מסוג של "חתונה קתולית" ותגלנה חיש מהר, שלקוחות פרטיים מקבלים מחירים טובים יותר מהעסק, שחשב שהשיג הסכמים טובים ואטרקטיביים עם ספקי התקשורת.

 

יתרה מכך. כבר כיום יש חבילות תקשורת משולבות בכל חברות התקשורת הגדולות. יש לבחון אותן בזהירות, משום שאלו חבילות, שנבנו עוד בטרם פרוץ "המהפכה הקווית", שתשנה את כל "סדרי בראשית" בשוק התקשורת. לכן, בשלב זה מומלץ לא להתפתות לחבילות משולבות מחברות התקשורת הוותיקות. תוך פחות משנה, כל השוק ישתנה ולכן אין טעם להיכנס כעת להתחייבויות וחבילות יקרות ולא מתאימות לעידן החדש של התחרות בתקשורת, שאנו עומדים בפניו.

 

יש כבר סימנים ראשונים לתחילת "העידן החדש", דוגמת ההצעה של סלקום לטלפוניה קווית ביתית לשנה בחינם. בקרוב, נתחיל לראות הצעות כאלו מכל הספקים ובמגוון רחב יותר של תחומים, לרבות למגזר העסקי.

 

חבילת תקשורת הכוללת מרכזיה, טלפוני IP, קווים ואינטרנט

למעשה, אין עדיין חבילות כאלו בשוק, ומה שיש אינו אטרקטיבי. הפתרונות הקיימים בתחום "חבילות תקשורת משולבות" מחולקים בין חבילות לפרטיים (שאינן מתאימות לעסקים קטנים ובינוניים) לבין חבילות לעסקים. בשלב זה, כמעט כל החבילות המשולבות מכוונות למגזר הפרטי או למגזר העסקי הקטן מאוד (SoHo), בגלל תחרות החזקה יותר, שהתפתחה בתחום הפרטי (שעוצמתה מורגשת בעיקר בשוק הסלולרי).

 

למה אין בישראל חבילות תקשורת כוללות, בדומה לנעשה בעולם המערבי?

יש לכך כמה סיבות:

א. הבעיה של בזק: בגלל הרגולציה החמורה המוטלת על בזק, כל החבילות של בזק הן "פריקות". דהיינו: כל רכיב בחבילה יכול להירכש בנפרד ובאותו מחיר. המשמעות: אין שום יתרון כלכלי ברכישת החבילה. היתרון היחיד הוא בתחום הנהלת החשבונות: הלקוח מקבל חשבונית אחת עבור כל השירותים, במקום חשבוניות נפרדות על כל שירות. בנוסף, בגלל הרגולציה, כללי "ההפרדה המבנית" אוסרים על בזק לספק שירות גלישה באינטרנט (את הגלישה מספקת בזק בינלאומי). מכאן, שעד שלא תוסרנה המגבלות הרגולטוריות מעל בזק, אין כל משמעות כלכלית לחבילות המשולבות של בזק. מתי תוסרנה המגבלות הללו? אחרי שיוקם "שוק סיטונאי". הצפי: לכל המאוחר עד סוף 2014.

 

ב. הבעיה של הוט: גם על הוט מוטלת רגולציה של "הפרדה מבנית" בתחום אספקת שירותי האינטרנט ואספקת שירות הסלולר. בנוסף, היכולות של הוט הן פחותות בהרבה מאלו של בזק. הוט מרוכזת בחבילות טריפל למגזר הפרטי. אין לה הצעות אטרקטיביות של "חבילות כוללות" למגזר העסקי. לא ידוע מתי יהיה לה חבילות כאלו.

 

ג. שאר המתחרים (סלקום – לרבות נטוויז'ן, פרטנר  לרבות 012-סמייל, אקספון, ועוד, סובלים מחולשה באחד או יותר ממרכיבי "חבילה כוללת", כך, שאין להן כיום הצעות אטרקטיביות למגזר העסקי. עם התפתחות התחרות, במהלך 2014, נראה גם אצלן הצעות אטרקטיביות של "חבילות כוללות".

 

סלקום היא היחידה, שיש לה הצעה, שניתן להכניס אותה תחת הקטגוריה של "חבילה כוללת" וזו חבילת "סלקום טוטאל לעסקים": 5 מנויי סלולר ללא הגבלה, מרכזיה וירטואלית לעסקים, אינטרנט של 100 מגה (גישה), שיחות לחו"ל של 500 דקות לחודש לכל מנוי, ב- 569 ₪ לחודש, ללא מגבלת זמן וללא התחייבות. על זה יש להוסיף את עלויות הגלישה, זהה לעלויות בחבילה הפרטית (הזולים ביותר: 10 ₪ לחודש ב- Fast או 20 ₪ לחודש בהוט-נט). בנוסף, יש עוד 2 חבילות "סלקום טוטאל לעסקים" במבנה מעט שונה:

א) 3 מנויי סלולר ללא הגבלה, קו (אחד) לעסקים ללא הגבלה, אינטרנט 10 מגה (תשתית) שיחות לחו"ל 500 דקות למנוי, ב- 344 ₪ לחודש.

ב) 5 מנויי סלולר ללא הגבלה, 2 קווים לעסק ללא הגבלה, אינטרנט 100 מגה (תשתית), שיחות לחו"ל 500 דקות למנוי, ב- 569 ₪ לחודש. 

 

בנוסף, יש לסלקום 2 חבילות של "טוטאלנט לעסק" המשלבות בין שירות אינטרנטי קווי לסלולרי:

א) אינטרנט של 30 מגה, חבילת 2 ג'יגה גלישה סלולרית לכל מנויי הלקוח, Apple iPad Mini 16 Gb. זאת ב- 99 ₪ לחודש.

ב) אינטרנט של 30 מגה, חבילת 3 ג'יגה גלישה סלולרית לכל מנויי הלקוח. זאת, ב- 59 ₪  לחודש.  

 

בכל מקרה, מדובר בהצעות לא אטרקטיביות ושאינן כוללות את הגלישה באינטרנט (בחבילות "סלקום טוטאל לעסקים"). הן גם אינן כוללות טלפוני IP, בשום חבילה.

 

ישנם כמה ספקים עצמאיים קטנים המציעים "חבילות כוללות". אולם, אלו טלאים של חבילות המתקבלות מכמה ספקי תקשורת ונארזות בעטיפה אחת לא בדיוק מקצועית, ע"י ספק צד ג' חסר כל תשתיות, שמוכר את כל המרקחת הזו ללקוחות הקצה העסקיים. יש להימנע מליפול בפח בהצעות הללו.

 

הערה חשובה:

הפתרון של סלקום אמנם הוא הטוב ביותר מבחינה כלכלית מבין כל החבילות המשולבות המתחרות בשוק, אולם שירותי הטלפון שלה ניתנים מעל רשת האינטרנט ולא בשירותי ענן. השילוב הטוב ביותר מבחינה כלכלית של חבילות תקשורת הוא בענן, כפי שיפורט בהמשך. בנוסף, יש לשים לב, שכמעט בכל החבילות המשולבות בכל החברות, יש עדיין צורך לרכוש שירותי גלישה קווית בנפרד (מה שמגיע גם בחשבון נפרד ושירות תמיכה נפרד). עם הקמת "השוק הסיטונאי" לכל המאוחר ב- 2014, מגבלה זו תיעלם.  

 

המעבר לשירותי תקשורת משולבים בענן

הכיוון, שהשוק העולמי הולך בו, הוא שירותי תקשורת משולבים בענן. המעבר לשירותי ענן, גם בתחום הנייד וגם בתחום הנייח, מספק לעסקים כמה יתרונות חשובים:

 

א. חיסכון משמעותי בהוצאות (במיוחד הוצאות הרכש, התפעול והתחזוקה).

 

ב. יכולות הפעלה, שליטה ושירות טובים יותר של כל מערכות העסק, תוך השגת יעילות ארגונית ויתרונות תחרותיים משופרים בשוק תחרותי.

 

ג. למרות התדמית, שנוצרה לשירותי ענן (מצד אלו המתנגדים להתפתחות הזו בישראל), רמת האבטחה, ההגנה והשרידות בשירותי ענן טובה לא פחות ולרוב טובה יותר מרמת האבטחה, ההגנה והשרידות במערכות התקשורת המסורתיות, שאינן בענן. 

 

ד. המעבר לשירותי ענן ניידים מספק מוכנות טובה יותר לכל מקרה של תקלה (אסון טבע, מלחמה, שריפה, הצפה, תקלה בקנה מידה רחב ועוד), ויכולת התאוששות מהירה המאפשרת המשכיות עסקית כמעט בכל מצב.

 

הוכח לא אחת, שהאינטרנט ממשיך לעבוד גם במצבי חרום. במצבי אסון וחרום נרחבים וגם בתקלות בהיקף גדול, כל אמצעי הגיבוי האחרים הופכים לבלתי זמינים. ההמלצה על המעבר לשירותי ענן טובה לא רק לארגונים ולעסקים גדולים, אלא במיוחד לעסקים ברמת ה- SoHo, ה- SMB וה- SME ולמעשה, לכל אחד. זה כולל גם גיבוי של כל מערכות הטלפוניה לסוגיה, ה- Call Centers וכיו"ב, בענן.

 

אסור לצפות ולתכנן, שחברות התשתית כמו בזק או הוט, תפתורנה במהירות את בעיות זמינות תשתיות התקשורת וגיבוין לכל אזרח ועסק בישראל בעת אסון וחרום. רצוי, כמובן, לא לבצע את החיבור והגיבוי למתקן המספק שירותי ענן, שאינו מוגן בצורה טובה והמצוי באותה עיר. למי שיש חשיבות לזמינות של המערכת שלו בכל עת, מומלץ לבצע חיבורים במקביל לשני עננים בלתי תלויים זה בזה. יודגש, שכל מה שמגובה בענן ניתן לגשת אליו מכל מקום ובכל אמצעי תקשורת ומעל לכל סוג של מחשב לרבות מכשירי סלולר וטאבלטים. זה יתרון, שאין לשום מערכת תקשורת וגיבוי אחרת. 

 

היתרונות המרכזיים לעסקים, שמקורם ביצירת חבילות תקשורת משולבות ושירותי תקשורת בענן הם:

 

א. One Bill. ייגמר המצב, שבו הלקוח מקבל חשבון בנפרד מהספק הקווי, הספק הסלולרי, ספק המב"ל (מפעיל בינלאומי) וספק האינטרנט (ISP). גישת ה- One Bill, אם תתוכנן נכון, ואם העסק ינהל את המו"מ ל- One-Bill מול ספקי התקשורת מבלי ליפול למלכודות, טמון בה פוטנציאל משמעותי לחיסכון בהוצאות התקשורת לעסקים.

 

ב. One-Stop-Shop. לעסק תהיה כתובת אחת לכל השירותים מבלי צורך להיות תלוי במוקדי תמיכה ושירותי תמיכה מספקים שונים, שלעיתים קרובות רבים זה עם זה על מי מוטלת האחריות לתקן תקלות. ניהול נכון של שירות ותמיכה במתכונת של One-Stop-Shop, יכול להוזיל בצורה משמעותית את ההוצאות של העסק. הבחירה בין שירותים שונים אצל ספקי ה- ISP נגמרת בקרוב. הבחירה תהיה בין ספקי תקשורת משולבים ואו גדולים, שנותנים One-Stop-Shop עבור כל השירותים תחת קורת גג אחת.

 

ג. הורדת דמי הקישוריות (שתימשך במסלול ברור עד סוף 2015 לפחות), בשילוב עם מיזוג אנכי בין החברות, יובילו, ככל הנראה, ליצירת חבילות תקשורת משולבות חדשות. תיווצרנה חבילות ברורות יותר במחירי Fix, שתכללנה את כל מרכיבי השירות: טלפוניה קווית וניידת, מקומית ובינלאומית, אינטרנט כולל התשתית לאינטרנט, הכול במחיר אחיד ("הכול כלול") לחודש. חבילות "הכול כלול" יכולות להיות אתגר משמעותי לעסקים, שרוצים לחסוך בהוצאות התקשורת שלהם ולשלוט במרכיבי ההוצאה.

 

ד. IP over Everything. המיזוג של החברות יאפשר להן למזג שירותים על תשתיות מאוחדות, וזה אפשרי כיום רק על תשתיות Next Generation Networks, מבוססות IP. מכאן, שגם העסקים אמורים להפיק תועלת עסקית אם יעברו ל- IP קצה לקצה, כדי להפיק את המרב מהשירותים החדשים הללו. השירותים הוותיקים (Legacy Services), מבוססי TDM וטכנולוגיות ישנות אחרות, פשוט יותר יקרים. ה- ROI במעבר ל- IP ברור והכרחי.

 

ה. ייווצרו שיתופי פעולה ארוכי טווח בין מפעילים לספקי תוכן בכל תחומי צריכת התוכן. ניתן יהיה לראות שירותים מתקדמים כמו: עננים, IPTV OTT, שירותי טלפוניה במיקור חוץ, עבודה קבוצתית בענן, שילוב רשתות חברתיות בעסקים, מסחר אלקטרוני מבוסס סלולר ושירותי מיקום, ועוד, שעשויים לסייע בידי העסקים להוזיל את הוצאות התקשורת שלהם ולהתייעל, במקביל להשגת יתרונות תחרותיים בשוק.

 

איך מבצעים בחירה של שירותי תקשורת כוללים?
יצירת קבוצות תקשורת גדולות, שמספקות את כל השירותים בכל התחומים ובענן, היא אתגר לעסקים ומספקת להם את האפשרות לתמרן ולעבור די במהירות בין ספקים גדולים. בלי ניהול נכון של החוזה וההתקשרות עם הספק המאוחד, מול מה שמציעים מתחריו, עלויות התקשורת לעסק רק תעלינה במקום לרדת.

 

מבחינת התפתחות שירותי ענן, חברות התקשורת בישראל נמצאות רק בתחילת הדרך. למעשה, בזק מובילה תחום זה לפני מתחרותיה, ואחריה ניצבת קבוצת פרטנר. מולן נמצאים כבר כמה ספקים עצמאיים במצב די מתקדם, דוגמה בולטת בשוק המקומי: חברת שירות הענן Triple C, שלה שת"פ נרחב עם שחקנים רבים בשוק כולל תדיראן טלקום. במקביל, התפתחו פתרונות חלופיים, שמסופקים ע"י אינטגרטורים וספקים עצמאיים, בעיקר בתחום ה- MDM ( (Mobile Device Management שנועדו לתמוך במגמה ההולכת וגוברת של (Bring Your Own Device) BYOD.

 

תהליך בחירת ספק שירותי ענן הוא תהליך מאוד מורכב, בגלל מגוון השירותים הניתנים בענן וריבוי המתחרים המספקים שירותים במגוון רחב של תצורות ושיטות תמחור. לכן, מומלץ לשכור שירותיו של יועץ עצמאי, שהתמחה בתחום, כדי לקבל את ההחלטות הנכונות.  

 

 

טיפ

לקוחות עסקיים, שיש להם הסכמים עם כמה ספקי תקשורת (קווי, סלולרי, מב"ל, אינטרנט, נס"ר/אחזקת מרכזיות טלפון, תמסורת), צריכים לשים לב, שתהיה להם בעיה של סנכרון ההסכמים כאשר מבצעים את המעבר לשירותי תקשורת כוללים בהסכם תקשורת משולב. דהיינו: יש צורך, כבר כעת, לבצע סנכרון של מועדי חידוש החוזים בכל החברות, כך שמועדי החידוש יהיו זהים וחופפים. מומלץ לא להסס "לפתוח הסכם", אם אין בו חפיפה להסכמים העיקריים (סלולר ומפ"א – מפעיל פנים ארצי). חשוב לא להתחייב לספק מסוים יותר משנה (או שנה וחצי לכל היותר), בגלל ההתקדמות המהירה מאוד של הטכנולוגיות והיכולות של ספקי התקשורת.

 

במקביל, מומלץ להתנסות, כבר כעת, בשירות ענן אחד לפחות אצל חברת התקשורת או אצל ספק שירותי ענן ניידים אלטרנטיבי. השירות המומלץ ביותר להתחיל אתו, והוא אולי החשוב ביותר במעבר לעולם הענן הנייד, הוא שירות MDM, שירות ניהול המכשירים הניידים בענן. מבחר הספקים כאן די רחב ויש להם ניסיון בפתרונות MDM. אלו פתרונות, שיכולים להוביל ליתרון משמעותי לעסק, להגברת האבטחה והשרידות של מערכותיו ולהשגת יתרונות בתפעול ושירות מול המתחרים.

 

חבילת תקשורת כוללת מרכזיה, טלפוני IP, קווים ואינטרנט – שורה תחתונה:

צריכים לגלות צרכנות נבונה, ולהתייעץ עם המומחים לנושא, לפני שבוחרים את ספק שירותי התקשורת לעסק. חובה לבדוק כל חלופה בשוק למי היא מתאימה, מה היישומים והשימושים, שיהיו לטובת העסק והמשתמש ושישיגו את החיסכון הגדול ביותר בהוצאות, תוך התאמה מרבית לצרכי המשתמש והעסק. אין ספק, שהתחרות והשפעותיה מאפשרות לשדרג את העסק, יכולותיו ויכולות עובדיו להפיק יותר מעבודתם, בפחות עלויות.  

 

נמאס לך לשלם לחברות התקשורת עבור שירותי אינטרנט יקרים?

 

 Still Confused about Hosted, SIP, & VoIP Services? :

השאר תגובה

פוסטים נוספים