fbpx

חשבון סלולרי פשוט – מהם שלושת הכללים ההכרחיים ליישום בהסכם הסלולרי?

חשבון סלולרי

חשבון סלולרי פשוט – מהם שלושת הכללים ההכרחיים ליישום בהסכם הסלולרי?

 

שוק הסלולר משנה את הכללים. חשבון סלולר פשוט הופך מחלום למציאות. איך לא מפסידים את ההתפתחות המדהימה הזו וחותמים על הסכם סלולרי פשוט ושקוף?

 

בעקבות הגברת התחרות בשוק הסלולר ובהמשך למחאות החוזרות ונשנות בשוק על מדיניות "הערפל התמחורי" בה נקטו כל חברות הסלולר, כולל ההד התקשורתי בעקבות המאמר שפרסמנו באתר YNET על תופעת "הלם החשבונית החודשית בסלולר" (אנו שמחים שסייענו ביישום השינוי), החלו כל מפעילי הסלולר לשווק מספר תכניות תמחור פשוטות, שכוללות חבילות דקות, SMS וגלישה, כאשר ציוד הקצה הנו אופציונאלי. תהליך שכזה יתרחש בקרוב גם אצל הספקים הקוויים וספקי האינטרנט, לאור השימוע של משרד התקשורת, להסרת כשלים צרכניים, תוך הגברת השקיפות וההוגנות מצד כל חברות התקשורת.

במה השינוי מתבטא?

ספקי ה- MVNO, דוגמת רמי-לוי-תקשורת, שהיה הראשון מבין ספקי ה- MVNO שיצאו לשוק, התוו את המגמה החדשה בשוק הנייד: חשבון סלולר פשוט. חברות הסלולר הגדולות והוותיקות הולכות בדיוק במסלול זה. הראשונה שיצאה עם חשבון סלולר יותר פשוט היא פרטנר, עם מה שמכונה אצלה: Orange-Clear. יש מסלולי Orange-Clear כלליים, לחיילים, לסטודנטים, ועוד. בכולם, מופעלים אותם עקרונות בדיוק (שהם חדשים בפרטנר): רק שש תוכניות, ברורות ומובנות, שכוללות דקות, sms-ים וחבילות גלישה סלולרית, במחיר חודשי ידוע וברור ללא התחייבות. ניתן להצטרף לתוכניות גם עם רכישת סים בלבד ו/או עם רכישת מכשיר ו/או "ניתוק זיקה". מאפיין חדש חשוב: התוכניות אינן כוללות תנאים המחייבים את הלקוח לעמוד ברמת שימוש / הוצאה קבועה על מנת לקבל זיכוי חודשי. הזיכוי הוא פונקציה של בחירה באחת משש התוכניות ולא פונקציה של היקף השימוש לפי סוג מכשיר הסלולר, תוך מגבלה של מינימום שימוש שבלעדיה אין זיכוי, כמו שהיה עד היום. תוכניות מסוג של Clear-Orange כוללות שירותי אחריות ותחזוקה במחירים אטרקטיביים לרוכשים או משדרגים מכשירים בחברת פרטנר. ובנוסף, בכל חבילות הגלישה בתוכניות אלו אין חיוב על חריגה בגלישה בארץ. לדברי פרטנר, הנחות היסוד העומדות בבסיס ההצעות החדשות הן: בניית תכנית פשוטה ומובנת ללקוח, חשבונית ברורה ומובנת ללא הפתעות, יכולת של הלקוח להתאים לעצמו את התוכנית ואת המכשיר לצרכיו ותקציבו, כשבמקביל מוצעים שירותי אחריות ותחזוקה במחירים מוזלים. אין ספק, שבתקופה הקרובה נראה תוכניות דומות גם אצל סלקום ופלאפון, ואחריהן אצל מירס המתחדשת וגולן טלקום.

 

על מה להקפיד בעת חתימה על הסכם סלולרי חדש?

יש צורך לשמור לפחות על שלושת הכללים הבאים:

א. משך ההסכם: אין יותר 3 שנים. שנה עד שנה וחצי לכל היותר. זהו. או ללא התחייבות כלל. התעריפים יהיו קבועים בכל תקופת ההסכם. נגמר עידן העלאות התעריפים הזוחלים (לפי המדד + אחוזים כראות עיני ספק הסלולר) במהלך תקופת ההסכם. גם קנסות היציאה הדרקוניות שייכות להיסטוריה. אסור להסכים לחריגה מכללים פשוטים ובסיסיים אלו.

 

ב. תכולת ההסכם: ההסכם צריך להיות ברור ופשוט. בתחילתו הוא חייב לכלול עמוד אחד לכל היותר של עיקרי ההסכם, שבו יהיה ברור על מה חותמים ומהם התעריפים לכל סוג של שירות. אין סעיפים נסתרים ואין "בורות אפלים". הכל אמור להיות ברור פשוט ואינו ניתן לפרשנויות שנויות במחלוקת. כל שינוי בהסכם יהיה מתועד וחתום פיזית ע"י שני הצדדים ולא ניתן לפרשנויות ואי הבנות. שירותים שלא נאמר במפורש בהסכם שהם מותרים (לעובד, לקבוצת עובדים או לכל העובדים) יהיו חסומים כברירת מחדל. בכל מקרה, לא ייגבה בגינם כל תשלום, אם הספק הסלולרי טעה ולא חסם שירות מסוים למי מהמכשירים של הארגון.

 

ג. שקיפות בחשבונית. החשבונית תהיה קריאה, לפי תקני "גילוי נאות בחשבונות הטלפון". החזרים כספיים על חיובי יתר וטעויות יינתנו מידית, עוד לפני גמר ההתחשבנויות הסופיות. התעריפים והחישובים לא ישתנו בכל משך תקופת ההסכם (כאמור בסעיף א'). הלקוח יקבל התראות בחשבונית על חריגות (מכשירים שחרגו ממכסות שסוכמו, מכשירים מושבתים או אינם מופעלים במשך חודש לפחות, מכשירים בתיקון, וכך הלאה), כדי שהלקוח יוכל לבצע פעולות תיקון ופיקוח פנים ארגוניות, או תיקונים בהסכם.   

 

האם הקפדה על שלושת כללים אלו מספקת?

בהחלט לא. יש להכין תכנית מסודרת טרום חתימה על ההסכם הסלולרי, תכנית שתכלול החלטות בכל התחומים, כדי לשלוט בהוצאות התקשורת. בין היתר, לצורך הכנת התכנית יש לענות על השאלות הבאות:

א. מה מטרת השימוש במכשירי ושירותי הסלולר ע"י עובדי החברה, לפי סוגי עובדים, סוגי השירותים וסוגי המכשירים.

ב. מה היקפי הצריכה המתוכננים לעובדים, לפי סוגי העובדים, סוגי המכשירים ולפי סוגי הצריכה של השירותים הניידים השונים.

ג. האם לרכוש את המכשירים אצל ספק הסלולר, אם לאו –היכן?

ד. האם לבטח ולתחזק את המכשירים אצל ספק הסלולר, אם לאו – היכן?

ה. האם לחתום על הסכם עם ספק סלולר אחד, או עם יותר מאחד ועם מי. איך בכלל בוחרים בספק סלולר המתאים לעסק?

ו. האם ספק הסלולר שבחרנו מתאים בכדי לספק את הצרכים הייחודיים והעסקיים הקיימים והעתידיים של הארגון, הן מבחינת כלים והן מבחינת פריסה, רמת תמיכה ויכולות טכניות?

ז. האם לקחת מספק הסלולר שירותים נוספים שאינם ניידים (כגון: שירותי תמסורת, שירותי מרכזייה, וכיו"ב), והאם לשלב שירותי מפ"א וסלולר בהסכם אחד וחשבונית אחת (כדי להוזיל אולי עלויות)?

 

האם יש מוקשים בחוזים החדשים, שאמורים להיות פשוטים וברורים?

בהחלט כן. החוזים החדשים דוגמת Orange Clear בנויים על עיקרון "המודל התלת שלבי". "המודל התלת-שלבי" הוא חבילת דקות ללקוח במארז שיווקי מפתה כלפי חוץ, המורכבת משלושה חלקים עיקריים:

א. סכום חודשי קבוע לתשלום (על פי החבילה. בפרטנר יש שש חבילות, מ- 120 דקות עד 3500 דקות לחודש).

ב. תשלום אפס לשימוש עד לכמות הדקות הכלולות בחבילה.

ג. תשלום גבוה יחסית לדקות שיחה מעבר לחבילה.

שיטה זו מופעלת גם בתעריפי המסרונים, ה- MMS, וגם בתעריפי הגלישה באינטרנט הנייד.

 

שיטה זו מייקרת את התעריפים בממוצע של כ- 20% ויותר למשתמשים, כי השונות בשימוש תמיד מביאה לחריגה, למעלה או למטה מהחבילה. אם חורגים למטה: הדקות, ה- Data או המסרונים, שלא השתמשו בהם, אובדים וחוזרים במחיר אפס לחברת הסלולר. היתרות של אי שימוש אינן עוברות לחודש הבא. אם חורגים למעלה: משלמים ביוקר על החריגה.

דוגמה: בפרטנר בכל ששת מסלולי ה- Orange Clear, חריגה של דקות, SMS או MMS היא 59 אג' ליחידה. בהחלט מחיר גבוה עבור חריגה, מול מחיר הדקהSMSMMS שבתוך החבילה.

 

לכן, הלקוחות נוטים לבחור בחבילות עם כמות דקות גבוהה מדי (כדי להימנע מהתעריף הגבוה של החריגה). כך משלמים שלא לצורך. זאת ועוד, גם אם הלקוחות היו קולעים במדויק לצריכה הממוצעת (וגם אם היו חבילות שמותאמות בדיוק לצריכה הממוצעת של כל צרכן), מבנה התעריף פוגע בהם, בגלל השונות הבין-חודשית המאפיינת כמעט כל צרכן וצרכן.

 

לכן, הפתרון למצב זה הוא: לקבוע שכל מכשיר משתמש יוכל להחליף מסלול בכל עת, לאור הניתוח המצטבר של שלושה חודשים אחורה, ניתוח של תבנית השימוש החודשי שלו בחבילה. יש להטיל משימה זו על ספק הסלולר, שיציג בחשבונית (או בפירוט נפרד) מה החבילה המומלצת לכל מכשיר, לאור הצריכה שלו. המלצה זו צריכה להתבצע כל חודש, או לפחות כל 3 חודשים לכל מכשיר. זה ניתן להיעשות בכלים שיש בידי ספקי הסלולר וניתן לבצע את המעקב הזה גם בתוך הארגון, באמצעות תוכנה מתאימה (אם היקף המכשירים גדול) או ידנית (אם היקף המכשירים הוא קטן). ניתן גם לקבוע מנגנון אוטומטי, שהמכשיר יעבור אוטומטית אחרי 3 חודשים לחבילה מותאמת לצריכה שלו, לאור הניתוח התלת-חודשי.

 

טיפים:

מומלץ לקיים מו"מ על מחיר החריגה מהחבילה. למשל, מוצע לקבוע בהסכם שחריגה של עד 20% לא תחשב כחריגה והעלות שלה תהיה באותה עלות של דקהSMSMMS, שיש בחבילה לאותו מכשיר.

במקביל, רצוי לנהל מו"מ מה הזיכוי שיינתן עבור מכשיר שלא הגיע לניצולת מלאה של החבילה המוקצית לו. למשל: מעל 20% של אי ניצולת, יינתן זיכוי של X שקלים. דהיינו: יש להגדיר "גבולות גזרה" של פלוס מינוס 20% מהרף של החבילה, כדי למנוע הוצאות מיותרות בחשבון הסלולר.

כמו כן, יש לדרוש מספק הסלולר שיתריע (למשל במסרון) בפני לקוח שהוא הגיע לחריגה. במידה ומדובר בחריגה מעל 20% מהחבילה, ניתן לסכם עם ספק הסלולר מה ייעשה. (למשל: לחסום את המשתמש, להודיע לארגון, להחליף חבילה גם באמצע החודש, וכיו"ב).

בנוסף, יש לסכם בברור מה קורה אם מכסת הגלישה למכשיר מסוים נגמרת במהלך החודש, בין בגלישה בישראל ובין בחו"ל. השיטה המומלצת: שספק הסלולר יאט את התעבורה ורוחב הפס של אותו מכשיר עד כדי 10% מרוחב הפס המובטח לאותו מכשיר, ויקבע מחיר (יחסית נמוך, כמובן, או אפסי) לשימוש בגלישה המואטת הזו. לחילופין מוצע לקבוע, שבכל חריגה ממכסת הגלישה, הגלישה פשוט תיחסם לאותו מכשיר, ולא ניתן יהיה לשחרר החסימה למכשיר באותו חודש אלא באישור מיוחד של מי שמטפל בתחום זה בארגון.  

 

שורה תחתונה:

שינוי תנאי התחרות בשוק הסלולר מציבים, אולי בפעם הראשונה מזה שנים בעולם הסלולר, יכולת לחתום על חוזה סלולרי פשוט ומובן. עסקים וארגונים צריכים לגלות צרכנות נבונה, להתייעץ עם המומחים לנושא לפני שהם חותמים על הסכם תקשורת או מאריכים חוזה קיים, אף בתוך תקופת ההתחייבות. על רקע הגברת התחרות בשוק ב- 2012 ושינוי המודלים העסקיים בשיווק שירותי תקשורת, הכוח עובר לידי הצרכנים. על ציבור הלקוחות העסקיים מוטלת החובה לעמוד על מיצוי זכויותיהם בשוק ולקחת את הכוח הצרכני בידיים שלהם כבר כעת. השגת התוצאה הכלכלית הטובה ביותר עבור העסק / הארגון היא פרי תכנון נכון של מהלכי הצטיידות, רכש וידע בתחום שבו עוסקים. מדובר בתהליך לא פשוט, אבל יש בו מומחיות וניסיון מצטברים, שיכולים לסייע לכל עסק. הצורך בניהול מו"מ מקצועי, שימוש בכלים ממוחשבים לניתוח הוצאות התקשורת וטיפול מקצועי במערכות התקשורת הופכים להיות חיוניים יותר מתמיד לכל עסק או ארגון, שרוצה לשלוט בהוצאות התקשורת שלו.

 חשבון סלולרי

פוסטים נוספים