חתמתם הסכם סלולרי? כל הצעדים שיש לנקוט לפני התנתקות מספק הסלולר

הסכם סלולרי לעסקים

חתמתם הסכם סלולרי? כל הצעדים שיש לנקוט לפני התנתקות מספק הסלולר

  

החל מסוף 2011 שוק הסלולר עובר מהפכה מבנית ותחרותית בהיקף שלא היה מעולם בתחום התקשורת בישראל.

 

איך לא מפסידים את ההתפתחות המדהימה הזו?

 .

החל מדצמבר 2011 שוק הסלולר בישראל ישנה את פניו. מדצמבר 2011 תיכנסנה לשוק שתי המתחרות הראשונות בעולם הסלולר שתתחרינה באוליגופול הקיים (סלקום, פלאפון, פרטנר): החברות רמי-לוי-השקמה (רמי לוי תקשורת) וסלראן. במהלך 2012 תיכנסנה חברות MVNO נוספות לשוק (דוגמת: אלון סלולר, פרי טלקום וסיפמי גלי-פון). שירותי חברות ה- MVNO יתאימו ללקוחות פרטיים ועסקיים קטנים עד בינוניים. חברות הסלולר הוותיקות מתכננות להשיק בתגובה "מותגי בית", דהיינו חברות Low Cost שתתחרינה בספקי ה- MVNO החדשים. הרווח כמובן יהיה כולו של הצרכנים. 

 

ללקוחות עסקיים בינוניים ומעלה, לארגונים גדולים ולשאר השוק, תהיינה במהלך שנת 2012 חלופות מעניינות יותר משחקני ה- MVNO. מדובר במירס (חלק מקבוצת הוט-מירס) וגולן טלקום, שתספקנה שירותים חדשים ומתקדמים ברשתות סלולר חדשות, במחירים אטרקטיביים, בחוזים פשוטים וברורים יותר, עם מכשירי סלולר מתקדמים.

 

למעשה, החל מדצמבר 2011 ובמשך השנים הבאות יעבור שוק הסלולר מהפכה מבנית ותחרותית אדירת היקף, שלא הייתה אי פעם בתולדות התקשורת בישראל. עפ"י נתוני משרד התקשורת, החל מרבעון שלישי 2011 "גילה" הציבור את הכוח שיש בידו והחל להתנייד בכמויות בין חברות, תוך ניצול העובדה, שהחברות מוכנות להציע למתניידים הצעות טובות יותר מאשר היו ללקוחות בחברה הננטשת. הנתונים מצביעים בברור על מגמה חדשה בשוק: הצרכן החל להפעיל שיקול דעת צרכני ובחירה חופשית, ולמנף את כוחו לנטוש מפעילים סלולריים בהם מאס. הנתונים מצביעים על מגמת עליה בהתניידות בשיעור של מאות אחוזים, בין הרבעון האחרון של שנת 2010, הרבעון האחרון שלפני הרפורמות הצרכניות החשובות של הפחתת דמי הקישוריות וביטול קנסות היציאה, לבין רבעון שלישי ב- 2011. השוק עבר ממצב בו מספר המתניידים עמד על 80,507 ברבעון אחרון ב- 2010 ועד למצב הרבעון השלישי 2011, בו מספר המתניידים עמד על 234,070 לקוחות (פי 3 יותר מתניידים). המשמעות הברורה של תהליכים אלו: מי שחתום היום לכמה שנים אצל חברת סלולר ותיקה ולא מסוגל להתנייד, פשוט מפסיד. מפסיד בגדול.

 

אז איך ניתן לנטוש את ספק הסלולר?

א. המאושרים שלא נמצאים בתקופת התחייבות:

לגבי מי שאין לו כל התחייבויות, השיטה מאוד פשוטה: שולחים פקס בו מודיעים על התנתקות. זה הכל. יתרה מכך, יש שירות שעושה זאת עבור הציבור: שירות "נתק" עושה את העבודה הלא נעימה הזאת עבור כל אחד. מדובר באתר שעוזר לכל לקוח להתנתק מחברת התקשורת בלי צעקות וטרטורים. הניתוק נעשה בלחיצת כפתור, חינם אין כסף. האתר נשען על החוק, שנכנס לתוקפו באוקטובר 2008, שלפיו כל חברת תקשורת חייבת לנתק לקוח תוך יום עבודה אחד, אם הוא פונה אליה בבקשת ניתוק שנשלחת בפקס או במייל – ללא צורך להתקשר למוקד שירות הלקוחות או להגיע לאחד ממרכזי השירות. מאז שנכנס תיקון החוק לתוקפו, שמחייב את חברות התקשורת לנתק לקוחות ללא קנסות יציאה, אתר זה לבדו מבצע מאות ניתוקים מידי יום.

 

ב. הנמצאים בתקופת התחייבות:

מפעילי הסלולר החדשים צפויים להפעיל מסלולים מעטים ופשוטים יחסית. אבל, כיום ההסכמים הסלולריים הנם מורכבים עם אלפי תכניות תמחור שונות. רבים נפלו ב"מלכודות דבש" של ספקי הסלולר. דהיינו: הפיתוי הכלכלי להתנייד ולנטוש את הספק הקיים הוא מאוד משמעותי. לחלופין, ניתן לשפר את ההסכם הקיים בהסכמת ספק הסלולר הוותיק, שמפחד שהלקוח ייטוש אותו. לכן, הכלל הראשון והחשוב ביותר הוא, שיש להקפיד לא לחתום מהיום והלאה על תנאים מגבילים ויש להכין היטב את כל המהלך של החלפת ספק סלולרי. זה לא מהלך פשוט או מידי ורצוי להתייעץ עם מומחים, שהתנסו וצברו ניסיון בהליכים הללו.

 

נציג כמה מהשלבים שיש לבצע לפני החלפת ספק סלולרי:

  1. בדיקה של צרכים ושימושים בפועל, כולל תמהיל שימושים (ממוצעי שימוש של דקות שיחה, מסרונים ,מידע ואינטרנט, שירותי ערך מוסף וכד').
  2. בדיקת קנסות היציאה והתאמתם להנחיות משרד התקשורת.
  3. ניסיון לדרוש מהספק הסלולרי החדש את תשלום הקנסות מכל סוג של העסק, שמגיעים לספק הקודם אותו נוטשים.
  4. בדיקת התאמת הצעת הספק הסלולרי החדש לשימושים בפועל של העסק.
  5. דרישת תכניות תמחור פשוטות, כך שקל יהיה לבדוק את החשבונית החודשית מהספק החדש.
  6. קבלת תמצית הסכם של עד שני עמודים, שמפרטת את תנאי ההסכם עפ"י ההנחיות החדשות של משרד התקשורת.
  7. דרישה למבנה חשבונית ברור, שתואם את ההנחיות החדשות של משרד התקשורת.
  8. בחינת החלפת מכשירים והחלופות לרכישה שלהם.
  9. בחינת חלופות לביטוח המכשירים / שירות ואחריות מקיפה ושאר הציוד הסלולרי (לרבות מתאמים ומודמים).

 

מה עושים עם יש קושי כלכלי ממשי בהתנתקות מספק קיים?

אם החוזה הקיים מטיל קנסות של מאות אלפי ₪ ועד מיליוני ₪ עקב התנתקות, יש לנקוט בטקטיקה אחרת. מדובר בעסקים שלא נכללים במסגרת החוק החדש להקטנת קנסות היציאה (שמכוון לעסקים, שסכום החשבונית שלהם הוא מתחת ל- 5,000 ₪ לחודש וחוזים לעסקים שנחתמו מ- 1/2/11, שאין בהן קנסות יציאה ללקוח עם עד 100 מכשירים).

 

הטקטיקה הזו כוללת כמה צעדים, שניתן לבצע במקביל או במדורג:

א. להודיע לספק, שאם לא ישפר את תנאי החוזה, בכוונת העסק להתנתק חד צדדית ולהפר את ההסכם הכובל. אין להירתע מהצגת הדרישה לפתוח את הסכם הסלולר. בד"כ, עצם ההודעה הזו לספק הסלולר תביא לשיפר תנאי החוזה הקיים.

ב. לפצל את קבלת השירות הסלולרי לתקופת המעבר עד שהחוזה הקיים יפוג תוקפו בין שני ספקים. דהיינו: להשאיר את המכשירים שפחות מדברים בהם ופחות גולשים בהם אצל הספק הוותיק אליו כבולים, ואת המשתמשים היותר כבדים להעביר לספק חדש עם התנאים החדשים הטובים יותר מבחינה כלכלית.

ג. ניתן לבצע את ההתנתקות בשלבים ארוכי זמן ולא במכה אחד. בשלב ראשון ניתן לנייד לספק החדש רק מכשירי סלולר, שקנסות היציאה לגביהם נמוכים או שאין עליהם קנסות יציאה, כי הם ישנים וכבר שולמה כל התמורה עבורם. רק בשלבים יותר מאוחרים רצוי לנייד את המכשירים, שקנסות היציאה עבורם יותר גבוהים.

ד. אפשרי לפצל את העסק לכמה חברות שתהיינה להן חשבוניות קטנות יותר, ואת החלקים (חברות הבת) שיש להם חשבונות מתחת ל- 5,000 ₪ לחודש להוציא מההסכם ע"י התנתקות המותרת על פי החוק החדש, ללא הקנסות המופרזים.

ה. אין לקבל כ"תורה מסיני" את החישוב של קנסות היציאה בחוזה הקיים עם ספק הסלולר. מומלץ להתייעץ במומחים, שימצאו את הפרצות בהסכם הקיים ושיקטינו הקנסות ואף יוכלו למצוא את הדרך החוקית להשתחרר מהקנסות הללו, כולן או חלקן. ניתן לחסוך בסעיף זה הרבה מאוד כסף (!), גם אם אין מתנתקים בפועל מהספק הוותיק.

 

טיפ:

מומלץ לבדוק עם הספק החדש אליו מתניידים, עוד בטרם ההתניידות, האם הוא יהיה מוכן לשלם את קנסות היציאה (כולם או חלקם) ישירות לספק הסלולר אותו נוטשים. תופתעו שיש ספקים שמוכנים להסדר הזה, אם הלקוח מספיק אטרקטיבי עבורו, ואם מנהל המו"מ מנוסה ויודע כיצד לקבל הטבה זו מהספק אליו מתניידים.

 

שורה תחתונה:

שינוי תנאי התחרות בשוק הסלולר ב- 2012 מחייב את העסקים להיות רגישים לעניין זה, אחרת הם פשוט יפסידו ובגדול. עסקים וארגונים צריכים לגלות צרכנות נבונה, להתייעץ עם המומחים לנושא לפני שהם חותמים על הסכם תקשורת או מאריכים חוזה קיים אף בתוך תקופת ההתחייבות. המציאות מלמדת אותנו, שהמצב מעורפל ונזיל במיוחד על רקע הציפיות להגברת התחרות בשוק ב- 2012 ושינוי המודלים העסקיים בשיווק שירותי תקשורת. על ציבור הלקוחות העסקיים מוטלת החובה לעמוד על מיצוי זכויותיהם בשוק ולקחת את הכוח הצרכני בידיים שלהם כבר כעת.

  הסכם סלולרי לעסקים

השאר תגובה

פוסטים נוספים