fbpx

טלפון קווי – האם אנו לקראת מהפכה בטלפוניה הקווית?

טלפון קווי

טלפון קווי – האם אנו לקראת מהפכה בטלפוניה הקווית? 

 

אי הורדת הקש"ג (קישור גומלין) בתחום הקווי יצרה דווקא הזדמנויות מגוונות לחסכון ממשי בטלפון הקווי, בחיוג בארץ ולחו"ל.

 

איך לא מפסידים את ההתפתחות הזו ובוחרים בשירות המתאים והחסכוני ביותר בטלפון הקווי לעסק?

 

 

טלפון קווי 

בניגוד לתחרות המחירים הסוערת בעולם הסלולר, שהחלה עם הורדת הקש"ג (דמי קישוריות הגומלין) הסלולרי לפני כשנה, בתחום הקווי – נשאר הקש"ג יציב וללא הורדות (למרות דו"ח ועדת חייק, שהיה אמור לטפל בסוגיה זו) מזה שנים רבות, ומעודכן מידי שנה בעליית המדד.

 

דמי הקישוריות הללו (כולל מע"מ) עומדים כיום בממוצע על כ־3.5 אג' לדקה (כ- 4.5 אג' לדקה בשעות השיא וכ- 2.5 אג' לדקה בשעות השפל). הפעם האחרונה, שבה עודכנו לאחר בחינה מקצועית, הייתה באמצע העשור הקודם. עפ"י הערכות, הציבור הישראלי משלם מדי שנה כ- 120–150 מיליון ₪ מיותרים עבור דמי הקישוריות הללו. יש הטוענים (למשל סמנכ"ל הכלכלה הקודם במשרד התקשורת), שהעודף בגבייה עומד על כ- 200 מיליון ₪ לשנה רק בסעיף הקש"ג, ובכל תעריפי בזק מדובר בגבייה עודפת של כמיליארד ₪ לשנה. הפחתת דמי הקש"ג (כפי שהיה בטיוטת דו"ח חייק, ל- 1 אג' לדקה), הייתה אמורה להוזיל את תעריפי השיחות בין טלפונים קוויים ובין טלפונים סלולריים לקוויים ב־20%–40%. אולם, זה לא קרה.

 

הסיבה: משרד התקשורת ממתין לקבל מידע מחברת Frontier, שבודקת את מבנה העלויות של בזק ו־HOT, ורק אז ואחרי שימוע (מהלך שיכול לקחת יותר משנה) צפוי תעריף הקש"ג הקווי לרדת וייתכן אף שדמי קישוריות אלו יתבטלו (ויהפכו לאפס). עפ"י טיוטה בלתי מחייבת של Frontier, אמור הקש"ג הקווי לרדת כבר ב- 2012 ל- 0.4 אג' לדקה (ללא מע"מ), כשמחיר זה כולל רווח סביר. דהיינו: מדובר בהורדה מאוד משמעותית בקש"ג, כשלקוחות המפ"א משלמים על הקש"ג, מזה שנים, כמעט פי 10 מהמחיר הראוי והנכון. בינתיים, ביצוע דו"ח חייק מתמהמה (תלוי במו"מ בין בזק והוט לחברות הסלולר סלקום ופרטנר, שרק החל ולא ידוע מתי יסתיים, אם בכלל).

 

כל מנהל ובעל עסק, שמעוניין לחסוך בהוצאות התקשורת שלו, אמור לתת את דעתו לנקודות החשובות הבאות:

א.      אין קש"ג בשיחות קוויות בין מפעילי מפ"א (דהיינו: בין בזק להוט, או למפעילי המפ"א הקווי האחרים: קבוצות סלקום ופרטנר). הקש"ג הוא רק בחיוג מקווי לסלולר או מסלולר לקווי ולחו"ל.

ב.      חברות הסלולר החדשות: גולן טלקום והוט מובייל מספקות, כחלק מהחבילה הסלולרית של Unlimited ב- 99 ₪ לחודש שלהן, גם חיוג ללא הגבלה מישראל למדינות רבות בעולם. בגולן טלקום אפשר לחייג ל- 31 מדינות בעולם ליעד קווי בחינם וללא הגבלה ולארה"ב וקנדה גם ליעד סלולרי. בהוט מובייל מדובר ב- 30 מדינות, די זהה למוצע בגולן טלקום. איך שתי חברות אלו יכולות להציע חיוג בחינם לחו"ל? ההסבר די פשוט: מחיר דקת שיחה (במחירים סיטונאיים ובהיקפים גדולים) לרוב מדינות העולם הוא פחות מ- 1 אג' לדקה, ויש מדינות שזה קרוב ל- 0.1 אג' לדקה. בנוסף, ספקיות סלולר אלו הן גם מפעילות תקשורת מב"ל (מפעיל בינלאומי). כך, שהן אינן נדרשות לשלם קש"ג לעצמן, על דקות השיחה הסלולרית לחו"ל היוצאות דרכן. מחזיק רישיון בינלאומי וגם רישיון סלולר לא צריך לשלם לגוף חיצוני קש"ג של 6.78 אג' ללא מע"מ מהנייד (עבור החיוג דרכו לחו"ל). דהיינו: הקמה, תחזוקה ותפעול של מערכות Billing וגבייה על דקות אלו תהיה יקרה יותר למפעיל התקשורת, שמחזיק בשני הרישיונות הללו, מאשר נתינתם בחינם ללקוחות ואגב כך להשיג שמירה על נאמנותם לספק הסלולר, שנותן להם שירות כזה חשוב בחינם וללא כל הגבלה.

ג.       לפי הערכות, למרות שנתח השוק של מפעילי המפ"א החדשים (הקבוצות: הוט, סלקום ופרטנר) חצה מזמן את 35% (כיום הם מעל 40% מהשוק הקווי, גם בפרטי וגם בעסקים), עדיין מעל 70% מהשיחות מסתיימות ברשת בזק, בגלל שלקוחות רבים הפעילו קווי טלפון אצל ספקים מתחרים רק לשיחות יוצאות והשאירו את קווי בזק לשיחות נכנסות למרכזיות הטלפון שלהם, כך שחברת בזק מרוויחה בכל מקרה.

 

אז איך חוסכים כיום בטלפון הקווי?

יש צורך להפעיל מספר שיטות חיסכון בהוצאות התקשורת במקביל, כיוון שנוצר עיוות כלכלי בשוק, שלפיו הקש"ג הקווי הגבוה ופיקוח המחירים ההדוק על בזק מונע ממנה להוריד מחירים ולתת הנחות משמעותיות על רכישת תעבורת טלפוניה בהיקפים גדולים. הקישוריות הגבוהה יחסית בתחום המפ"א הקווי מונעת תחרות מלאה בשוק התקשורת הקווית, למול התחרות החזקה בשוק הסלולרי.

 

לכן, יש צורך בנקיטת כמה צעדים: 

א. השלב הראשון הוא להוציא שיחות לחו"ל או ב- VoIP על רשת האינטרנט (או בענן – יפורט מיד), או באמצעות מכשירי הסלולר, שיהיו מנויים באחת מהחברות החדשות: גולן טלקום והוט מובייל. יש לאסור ולחסום כל חיוג עסקי לחו"ל דרך קווים נייחים (בזק, הוט או מתחרותיהן), או דרך חברת סלולר, שאינה אחת משתי החברות: גולן טלקום והוט מובייל.

 

ב.  בשום מקרה לא להישאר בתעריפים הרגילים של בזק. מומלץ לבחון את החלופות לשירותים הקוויים של בזק (קבוצות הוט, סלקום ופרטנר). הן פשוט יותר זולות מבזק.

 

ג. אם בכל זאת בוחרים להישאר עם הטלפון הקווי של בזק, מטעמים של אמינות או שרידות, מומלץ מאוד לעבור לאחד מהמסלולים החסכוניים של בזק. למשל: בזק עצמה דיווחה, שמאז הפחתת דמי הקישוריות (הסלולריים), לקוחות שהצטרפו למסלולי "הכל כלול" בבזק חסכו כ- 44 מיליון ₪. לדברי בזק, בין ינואר 2011 לספטמבר 2011 הצטרפו כ- 200 אלף לקוחות למסלולי "הכל כלול" של בזק, שכוללים דקות שיחה לטלפונים קווים וסלולריים. החיסכון הכולל ללקוחות אלו הגיע כאמור לכ- 44 מיליון שקל בשמונה חודשים בלבד (!). למעשה, מדובר בחיסכון של למעלה מ- 40% בממוצע ללקוח המשויך לאחד ממסלולי "הכל כלול" של בזק. המשמעות המרכזית של המהלך היא, כי כמעט ובוטל ההפרש במחיר בין שיחה מטלפון קווי לקווי, לעומת שיחה מטלפון קווי לסלולרי. לבזק יש כיום מגוון רחב של מסלולים (מעל ל- 30 מסלולים, גם למגזר הפרטי וגם למגזר העסקי), כך שיש לבצע בדיקה מקצועית מתאימה מה מהמסלולים הקיימים מתאים לאופי השימוש בטלפון הקווי של העסק.

בנוסף, מאוד מומלץ להשתמש בשירות Bphone, שהוא שירות VoIP נייח ונייד (בשימוש בסמארטפונים, טאבלטים ומחשבים ניידים) עם המספר הקבוע, בכל מקום בארץ ובעולם, עם יכולת שליחת SMS בחינם וללא הגבלה. לבעלי שירותי מיקור חוץ של מרכזית הטלפון בבזק מסוג IP-Centrex, השירות ב- VoIP קרוי אצלם Bizphone והוא די דומה לזה של Bphone.

 

ד. להפעיל את האפשרויות של Call-Back ו- Call-Through דרך המרכזיה, בכל מקרה של עובד או מנהל המחייג מחו"ל ליעדים בישראל. החיסכון המושג כאן הוא ניכר, במיוחד אם היפוך השיחה (Call-Back) נעשה דרך גולן טלקום או הוט מובייל, שהשיחות לחו"ל דרך מנוי סלולרי אצלן הוא בחינם. העלות היחידה שמחזיק המכשיר משלם בחו"ל היא עלות שיחה נכנסת (במקום שיש עלות כזו).

 

ה. לעבור לטלפוניה בענן. כיום, יש מספר לא מבוטל של אפשרויות להוציא את כל שירותי הטלפוניה לענן, גם של המרכזיה של העסק עצמו וגם של ה- Call Center, שמשרת את העסק. המחירים הם זולים להפליא. דוגמה אחת מני רבות: המחירים של VOIPLI ללקוחות הענן שלה הם: 7 אג' לכל יעד נייח בארץ, 12 אג' לכל יעד נייד בארץ, 10 אג' לכל יעד ברוב ארצות העולם. זאת, בתוספת של 100 ₪ לחודש ללא כל התחייבות על תחזוקת המרכזיה עם 10 שלוחות חוץ (בקידומת של 012) ומספר בלתי מוגבל של שלוחות פנים. בנוסף, במחיר זה ניתן לחבר למרכזיה את כל הסוגים של טלפונים חכמים תומכי פרוטוקול SIP וגם אינטרקום, מצלמות, וידיאופון ואף את הטלפונים הקיימים בבית או בעסק בכל מקום בעולם. כל הנ"ל מתחברים כשלוחות של המרכזיה באמצעות הרשת המקומית (LAN) או באמצעות האינטרנט (WAN). למי שיש Call-Center בינוני עד גדול עם שירות הניתן למדינות רבות בעולם, אזי ל- Tikal Networks יש אפשרות לספק DID מכ- 60 מדינות בעולם, כאשר שיחה יוצאת מקבלת ומציגה את המספר ה- DID הנכנס מחו"ל, כך שהיא מזוהה כשיחה מקומית בכל ארץ יעד בחו"ל ובתעריפים מקומיים בכל יעד בעולם.

 

טיפ:

אחת הנקודות החשובות בחיסכון בשיחות מהעסק לחו"ל הוא השיוך. כתוצאה ממעבר בין ספקים, החלפת מכשירים ושלוחות, והחלפות של מרכזיות טלפון שלמות, רבים שוכחים שיש צורך לשייך כל שלוחה יוצאת וכל מכשיר נייח או נייד למפעיל מב"ל מסוים. אם לא מבצעים זאת, כאשר מחייגים "00" או "+" בחיוג לחו"ל, מקבלים את התעריף של לקוח מזדמן, שהוא תעריף די טורפני, לעיתים עד פי 10 גבוה יותר מהתעריף של לקוח משויך.

 

מבדיקה של אלפי חשבונות סלולריים נמצא, שמנויים רבים מחייגים לחו"ל באמצעות קידומות בינלאומית של אחד מהמפעילים 01x מבלי לדעת לאיזה ספק בינלאומי הם משויכים, או שהקווים שלהם לא משויכים כלל למפעיל בינלאומי והם משלמים בגין השיחות עפ"י תעריף מזדמן גבוה, שיכול להגיע למספר שקלים לכל דקת שיחה.

 

עפ"י התחזיות, בקרוב נראה חבילות תקשורת משולבות ארץחו"ל במחיר קבוע חודשי, גם בטלפון הקווי ולא רק מהמכשירים הסלולריים. לכן, צפויה ירידה בהכנסות בפעילות

של שיחות בינלאומיות של המפעילים הבינלאומיים, ואפשרות חיסכון ממשי לכל מי שזקוק לשיחות לחו"ל בהיקפים משמעותיים מהטלפון הקווי שלו. החיסכון בטלפון הקווי אפשרי כבר כיום, ואי אפשר להישאר אדישים לנוכח האפשרויות לחיסכון בהוצאות התקשורת, שנובע מכניסת ספקי תקשורת חדשים לשוק המקומי.

 

שורה תחתונה:

התגברות התחרות בין חברות התקשורת פתח בפני הלקוחות העסקיים והארגוניים מגוון רחב של הזדמנויות לחסוך ולהפעיל שירותים חדשים לפי צרכיהם. בבחירת מפעיל טלפון קווי לעסק יש להשקיע מחשבה ולקבל החלטות רק לאחר הבנת הצרכים של העסק. מומלץ לבחון את החלופות השונות הקיימות כיום שהן רבות, ולקבל החלטה המבוססת על ניתוח צרכים מול החלופות הקיימות בשוק. אנו, בכל מקרה, עומדים לרשותכם לסייע בבחינת החלופות השונות, הצגת יתרונות וחסרונות של כל חלופה, על מנת שתבחרו בחלופה האופטימלית מבחינתכם. מומלץ למצות את אפשרויות החיסכון בהוצאות התקשורת הטמונות בשירותים החדשים, שמספקים גם יכולות חדשות, מה שיכול להוות יתרון תחרותי משמעותי בשוק לכל עסק וארגון.

להשוואת הצעות מחיר מספקי תקשורת טלפון קווי לעסקים- לחץ כאן.

 

סקירת וידיאו, פתרונות תקשורת/ טלפון קווי לפרטיים ועסקים – קומיק (Comik): 

 

.

פוסטים נוספים