מפעילי סלולר חדשים – איך לבחור ספק סלולר מתאים?

חברות הסלולר

מפעילי סלולר חדשים – איך לבחור ספק סלולר מתאים?

 
החל מתחילת 2012 כולל שוק הסלולר שחקנים חדשים ומעניינים. המעבר בין ספקים הופך להיות אטרקטיבי וקל יותר מתמיד.
איך לא מפסידים את ההתפתחות המדהימה הזו ובוחרים
בספק הסלולרי המתאים?

 

בחירת ספק סלולר חדש אינה משימה פשוטה. קודם כל יש להתנתק מספק הסלולר הקודם ולנקוט בצעדי ההתנתקות שהמלצנו. בשלב השני ובמקביל יש לבחור את הספק החדש. יש כאן שלוש חלופות מרכזיות:

א. לבחור ספק סלולר ותיק אחר מזה שהיה עד כה. דהיינו: אחד מהשלוש: סלקום, פרטנר או פלאפון.

ב. להתקשר עם ספק סלולר חדש לגמרי: הוט מובייל או גולן טלקום.

ג. להתנתק מספקי סלולר בעלי תשתיות ולעבור לספק סלולר וירטואלי (MVNO).  החלופות האקטואליות: רמי-לוי-תקשורת, הום סלולר , YouPhone ואלון סלולר.

 

במקביל, החברות הגדולות משיקות ותשקנה "מותגי בית", דהיינו: מסלולים סלולריים חדשים של Low Cost, שתתחרינה בספקים החדשים ובחברות ה- MVNO (דוגמת סלקום Basic, סמייל 012 של אורנג' ועוד). די ברור, שהתחרות הזו תיצור מצב שבו כמעט כל המתחרים יטענו, שהם יספקו שירותים חדשים ומתקדמים יותר ברשתות סלולר חדשות ומתקדמות יותר, במחירים אטרקטיביים יותר, בחוזים פשוטים וברורים יותר, עם מכשירי סלולר מתקדמים וחדשים. שורה תחתונה: המצב די מבלבל. במי לבחור ולמה? התשובה לכך הולכת ומסתבכת ככל שיש יותר מתחרים. במהלך 2012 יעמדו בפני הארגון כ- 13 מסלולי בחירה מתחרים של 10 חברות סלולריות. כאב ראש די רציני, אבל הרווח הצרכני והכלכלי הוא די ברור.

אז במי לבחור?

התשובה לשאלה לא חד משמעית ופשוטה משום שתנאי התחרות יתפתחו עם הזמן ועם התקדמות התחרות. המחירים והתנאים בתחילת התחרות לא יהיו דומים למחירים ולתנאים אחרי שנה או שנתיים לתחרות. דבר אחד די ברור כבר עכשיו: מי שמתחייב לספק סלולר בהסכם מחייב לתקופה של יותר משנה או לכל היותר לשנה וחצי, יעשה טעות כלכלית ועסקית גם יחד.

 

בשלב הראשון יש להגדיר מטרות ברורות לעצם המעבר בין ספקי סלולר. הגדרה חד ממדית, כגון: שהחשבון החודשי יהיה זול יותר, אינה מספקת. ממש לא. יש יתרונות וחסרונות לכל ספק סלולר, ולא כל מי מהספקים החדשים, שמציע הסכמים יותר זולים, אכן מכוון את שירותיו ומתאים לספק שירות לעסקים ולארגונים, שנושא השירות הנו חיוני עבורם והם תלויים בזמינות ואיכות הקישור הסלולרי. למשל: חברות שמבוססות על ניהול עובדים ניידים, חברות עם עובדים ומנהלים, שנמצאים בחו"ל בהיקף משמעותי, שירותי שליחים, מעבדות, חברות שהמכשיר הסלולרי שלהם הוא כלי העבודה העיקרי, חברות המסתמכות על הסלולר לתקשורת חירום, סיוע והצלה, חברות התלויות בתמיכה טכנית במכשירים כדי שהעובדים לא יבזבזו מזמנם באמצע יום עבודה, תמיכה במכשירים קבועים ברכב על אותו מספר, תמיכה במכשירי בלקברי וכד'. בחירה בחברה הסלולרית הלא מתאימה לצרכים הייחודיים של הארגון ולצרכים העסקיים שלו, יכולה להביא לתוצאות בלתי צפויות: למוטט את תפקוד הארגון, לקלקל את שמו, להרוס את המותג, להבריח את לקוחותיו, לסכן חיי אדם, לפגוע קשות בתפקוד השוטף של קבוצות עובדים, לפגוע בשותפים ובספקים, וכך הלאה. זאת, למרות החשבוניות החודשיות הזולות יותר. מכאן, שהסתייעות בייעוץ מקצועי נדרש לפני קבלת החלטות חפוזות, שמבוססות על פרמטר אחד חשוב ככל שיהיה: העלות של החשבונית החודשית. 

 

יתרונות וחסרונות מרכזיים של שחקני הסלולר החדשים.

 

א. ספקי סלולר וירטואליים (MVNO).

בשלב זה, כל ספקי ה- MVNO אינם מתאימים למגזר העסקי אלא למגזר הפרטי, למעט אולי התאמה חלקית למגזר ה- SoHo ופלח השוק התחתון של ה- SMB (עסקים עד כ- 10 מכשירי סלולר). כל הספקים (למעט רמי לוי תקשורת) הם ספקים מסוג Full-MVNO, דהיינו יש להם מתג תקשורת עצמאי ומערכי תקשורת מלאים כמו שיש למפעיל סלולר גדול, למעט האנטנות.

 

אולם, רוב הספקים הווירטואליים הללו יתנו יתרון משמעותי בשוק רק למי שמחפש פתרונות Pre-Paid, שאין בהן כל מחויבות והתחייבות מכל סוג. היתרונות הטכנולוגיים של מפעיל בגישת ה- Full-MVNO עדיין טעונים הוכחה מעשית ברמת השירות ואיכות השיחה. לחלק מהם יהיו הצעות, שמשלבות בין שירותי סלולר בישראל ונדידה בחו"ל במחירים מאוד אטרקטיביים על בסיס SIM בינלאומי. זה מתאים לפלח מסוים של לקוחות, שיש בהם עובדים ומנהלים רבים השוהים או עובדים בחו"ל ומשלמים ביוקר עבור שיחות מחו"ל ישראל. לחלק מספקי ה- MVNO יהיו מכשירי סלולר חליפיים זולים ובהזדמנות. זה כדאי עבור כל אחד המעוניין לרכוש מכשירים מתקדמים זולים ובהזדמנות וללא כל התחייבויות.

 

שורה תחתונה:


עסקים יכולים לשקול לקחת שירות מספק MVNO כשירות משלים בלבד ולא כשירות עיקרי (למשל לעובדים זמניים, לעובדים הנוסעים בתכיפות לחו"ל, לצרכי מבצע מסוים או פעילות מסוימת, שיש בהם צורך בכמות מכשירים מעבר לקיים לפרק זמן מוגדר, לצרכי סניף או שלוחה מסוימת של הארגון, וכיו"ב). במהלך 2012 נעקוב אחרי רמת השירות של ספקי ה- MVNO ונוכל לתת המלצות יותר ברורות, מי מהם ראוי לתת בו אמון. עד אז, מומלץ לנקוט בזהירות ולהתייעץ עם המומחים לתחום. החברות הללו, כמו שהן נולדו תוך קשיי הקמה מרובים, הן יכולות להיעלם במהירות מהשוק בגלל אותם קשיים. בשום מקרה לא מומלץ "להניח את כל הביצים בסל אחד", כשהמדובר בספקי MVNO.

 

ב. ספקי הסלולר החדשים.

שני ספקים חדשים ייכנסו לשוק עם רשתות GSM בטכנולוגיית UMTS דור 3.9 (מה שמבטיח רוחבי פס סלולרי משמעותיים בגלישה, עד כ- 42 מגה סל"ש בערוץ היורד בשלב המיידי ו- 84 מגה סל"ש בשלב שני, כבר במהלך 2012). שני הספקים גם יחד יציעו את המכשירים החדשים ביותר שיש בעולם הסלולר מתוצרת: אפל, סמסונג, LG, סוני, נוקיה, מוטורולה, חוואווי, וכיו"ב. 

 

למעשה, הרשת של הוט מובייל כבר כמעט גמורה. במקום שאין לה כיסוי היא תיעזר ב"נדידה פנים ארצית" עם ההסכם שחתמה עם חברת פלאפון. את הלקוח דבר זה לא אמור לעניין. שכן, הוא ישלם להוט מובייל, שתתחשבן מאחורי הקלעים עם פלאפון, בכל מקרה שהלקוח נמצא באזור שאין בו כיסוי של הוט מובייל והוא עבר לרשת של פלאפון. כך גם המצב לגבי הסכם הנדידה הפנים ארצית שנחתם בין גולן טלקום לסלקום.

 

הוט מובייל

האם לבחור בהוט מובייל ? התשובה לא פשוטה. להוט מובייל יש "גיבנת" מכבידה שאין לגולן טלקום בדמות:

1) אחזקת רשת ישנה נוספת בטכנולוגיית iDEN, שאמורה להחזיק ולתחזק עוד שנים רבות עם כחצי מיליון מנויים.

2) ערבות בסך של כ- 700 מיליון ₪ שהוט מובייל הפקידה במשרד התקשורת בעקבות המכרז, כדי ללחוץ עליה לתפוס נתחי שוק משמעותיים. אם הוט מובייל לא תתפוס נתחי שוק כפי שנקבע במכרז (7% מהשוק במונחי מנויים והכנסות, תוך 5 שנים), היא תפסיד את רוב או כל הערבות הזו. מולה, גולן טלקום נתנה ערבות של 360 מיליון ₪ בלבד.

 

מול זה, להוט מובייל יש יתרון חשוב בתחרות  מול גולן טלקום: יש לה את חברת הוט. דהיינו: הלקוח יוכל לקבל ממנה חבילת Quadruple-Play מלאה בחשבונית אחת: סלולר, קווי, אינטרנט (גישה וגלישה) וטלוויזיה רב-ערוצית. לגולן טלקום אין דבר כזה וגם לא יהיה בטווח הזמן הנראה לעין. שירותי תקשורת סלולר משולבי מפ"א מהווים יתרון משמעותי בתחרות בשוק התקשורת. בנוסף, להוט מובייל יש ניסיון ארוך שנים בשוק הסלולר הישראלי, בעיקר במתן שירות למגזר העסקי ומובן רשת סניפים/תחנות שירות בפריסה ארצית. זה לא דבר פחות ערך. יש לזה חשיבות עצומה ברמת השירות והתפעול של רשת סלולרית ומתן השירות ללקוחות.

 

אז למי כן מומלץ לעבור ב- 2012 לרשת החדשה של הוט מובייל? קודם כל ללקוחות הקיימים של מירס. הוט מובייל תציע כמה פיתויים ללקוחות העסקיים הקיימים אצלה במעבר זה, לרבות מכשירים חדשים (דוגמת סמסונג גלקסי S-II או S-III) במחיר מוזל. פלח נוסף שמתאים לו המעבר אל הוט מובייל כבר כעת אלו לקוחות שהצליחו להסתכסך או לחילופין להתייאש מכל שלוש ספקיות הסלולר הוותיקות, לקוחות המחפשים כל דרך להשתחרר מהתלות בהן כמה שיותר מהר. מומלץ לא לעשות זאת בחופזה ולא לערבב שיקולים שמקורם ברגשות ותסכולים עם שיקולים עסקיים קרים. ייעוץ מקצועי ונטול פניות יעזור לאזן בין כל הפרמטרים המונחים כאן על כף המאזניים.

 

גולן טלקום.

גולן טלקום היא שחקן חדש בשוק הישראלי, למרות שראשיה הם בעלי ניסיון בעולם התקשורת בכלל והסלולר בפרט. היתרונות של חברה זו מרובים, בין היתר בכך שהיא תיכנס לשוק אחרונה אחרי שראתה את היתרונות והחסרונות של כל המתחרים בה. זו תהיה חברה רזה, זריזה וללא גיבנת מהעבר. החיסרון הגדול של חברת גולן טלקום: היא כרגע רק חברת סלולר. לא Triple Play ולא Quadruple Play.

 

אולם, המודל העסקי של גולן טלקום יהיה שונה. הוא יועתק מחברת Free הצרפתית (בעלי גולן טלקום, גזביה ניאל, הוא גם בעליה של Free, ומנכ"ל גולן טלקום היה בעבר המנכ"ל של Free). המודל הזה נקרא בקיצור: Fixed Price for All. מחיר אחד זול וברור ובלתי משתנה לאורך זמן עבור שימוש כמעט בלתי מוגבל לכל השירותים גם יחד: דקות שיחה, מסרונים וגלישה באינטרנט. עסקים אוהבים לדעת מראש מה תהיה ההוצאה החודשית שלהם בסלולר, כדי לתכנן את מאזן ההוצאות שלהם. כאן הם יקבלו את המענה הברור והפשוט ביותר. האם זה מספיק כדי לבחור בגולן טלקום? זה לא ברור עדיין. צריך לראות גם את איכות הרשת והשירות. זה יוברר רק אחרי שהשירות יצא לדרך. האם עסקים שיעברו אליה ירצו להיות שפני הניסיון של חברה חדשה ורשת חדשה? ייתכן. השיקול של מחיר אחד, ברור וקבוע לכל השירותים מהווה פיתוי די משמעותי. בכל מקרה, אין לשכוח את המלצותינו לבדוק את כל מרכיבי החבילה: מה צרכי הארגון מבחינת תמהיל המכשירים, אצל מי לרכוש או לשדרג את המכשירים, אצל מי לרכוש את הביטוח והתחזוקה ועוד. תכנון נכון של המעבר ימנע צרות והפסדים בעתיד, במיוחד ליום שבו הארגון ירצה לעזוב שוב את ספק הסלולר שלו, ואולי אף לחזור לספק הוותיק שלו.       

 

מה עושים עם התחרות מצד הספקים הוותיקים?

אם הארגון מרוצה מהספק הוותיק הקיים, הדרך היחידה "לשפר עמדות" ולהשיג תנאים טובים יותר בחוזה היא לבדוק את החלופות הקיימות ולספר לספק הוותיק שהארגון שוקל לנטוש אותו. הודעה שכזו בדרך כלל תעשה את שלה. אם לאו, פשוט ניתן לנטוש אותו ולממש את האיום, אם הספק הוותיק לא ידע לשמר את הארגון אצלו כלקוח מרוצה.

 

יש גם אפשרות לבחור ולעבור לחבילות, שתוצענה ע"י חברות הבנות של חברות הסלולר הוותיקות, במסלולי ה- Low-Cost, למרות שההצעות לא תמיד תענינה על הצרכים של ארגונים ועסקים ותהיינה יותר מותאמות לצרכנים הפרטיים. כך "אוכלים את העוגה ומשאירים אותה שלמה", כי נשארים עדיין אצל אותו ספק סלולר.

 

למי שנושא הגלישה הסלולרית חשוב לארגונו ומסייע לעסקים, מומלץ להמתין לשנת 2013. אז תפרוסנה חברות הסלולר רשתות של דור 4 – LTE, עם רוחבי סרט גדולים בהרבה ועם רשת All-IP המותאמת למגמות החדשות בעולם ה-ICT , בין היתר, לשילוב רשתות חברתיות, עבודה ניידת ועננים. המוכנות של החברות הוותיקות לשדרוג ל- LTE גדולה יותר, כי הן מחכות לשדרוג זה וכן הן עושות את ההכנות הנדרשות (בחירת ספקים, בדיקות מעבדה, בדיקות מכשירים, ניסויי שטח וכיו"ב). בנוסף, החברות החדשות תהיינה עסוקות בפריסת רשת דור 3.9 (תהליך שיימשך בין 5 ל- 7 שנים) ולכן לא תוכלנה בשנים הקרובות להתחרות ביכולות של החברות הוותיקות שתשדרגנה לדור 4. שורה תחתונה: יש צורך לאזן בין כל הצרכים הקיימים והעתידיים של הארגון, כדי להגיע לנוסחה הנכונה במי לבחור. גם המתנה לדור 4 מ- 2013 והלאה היא חלופה שיש לשקול אותה ברצינות.

 

טיפ:

מומלץ לשמור על כל מספרי הטלפון המוכרים של העסק במעבר לספק החדש. כל הספקים החדשים (כמו גם הוותיקים) מבצעים "ניוד מספרים" מהיר וקל. אין סיבה לקחת מספרי סלולר חדשים מהספק החדש אלא אם יש בכך איזה צורך עסקי או אחר (למשל: להפריד בין מספרי מכשירים בין חברת אם לחברות בנות, או בין סניף ראשי לסניפי משנה, או בין מנהלים לעובדים).

טיפ משלים: בכל מקרה, יש לעמוד על כך, שבהסכם החדש שירותי VPN הפנים ארגוניים יהיו לכל מספרי המכשירים באשר הם, בין אם נוידו לספק החדש, בין אם הם חדשים ובין אם הם עדיין אצל הספק הקודם או נמצאים כעת אצל ספק וירטואלי (MVNO).  

 

שורה תחתונה:

שינוי תנאי התחרות בשוק הסלולר ב- 2012 וריבוי המתחרים מחייבים את העסקים לתכנן בזהירות את המעבר לספק חדש, אחרת הם פשוט יפסידו ובגדול. עסקים וארגונים צריכים לגלות צרכנות נבונה, להתייעץ עם המומחים לנושא לפני שהם חותמים על הסכם תקשורת או מאריכים חוזה קיים אף בתוך תקופת ההתחייבות. המציאות מלמדת אותנו, שהמצב מעורפל ונזיל במיוחד על רקע הגברת התחרות בשוק ב- 2012 ושינוי המודלים העסקיים בשיווק שירותי תקשורת. על ציבור הלקוחות העסקיים מוטלת החובה לעמוד על מיצוי זכויותיהם בשוק ולקחת את הכוח הצרכני בידיים שלהם כבר כעת.

 נמאס לך לחפש ספקי סלולר חדשים? – לחץ כאן וקבל ייעוץ ובונוס חינם.

 

חברות הסלולר

סקירת ווידאו: איך לחסוך

בהוצאות התקשורת?

 

 

 

השאר תגובה

פוסטים נוספים