fbpx

מרכזיית IP בענן לכל עסק – מהן החלופות המתקדמות המוצעות בשוק? אתה חייב לקרוא את הכתבה הזו!

מרכזיית IP בענן לכל עסק

 

 

תקציר:

  • עסקים ומשרדים מוצפים בהצעות ומבצעים לשדרוג או החלפת המרכזיה שלהם.

     

  • מהם סוגי המרכזיות בענן המתאימים לעסקים קטנים עד בינוניים?

     

  • מה חשוב לבעלי ומנהלי עסקים לדעת טרם בחירת פתרון מרכזיה עסקית בענן?

     

  • ממה יש להיזהר בבחירת מרכזיה עסקית?

     

  • כמה טיפים חיוניים טרם רכישת מרכזיה לעסק!

 

עסקים ברמת ה-SMB וה-SME (קטנים עד בינוניים), מוצפים בשנים האחרונות בהצעות לרכוש פתרונות של מרכזיה טלפונית לעסק שלהם, בשפע של פתרונות, שיכולים לבלבל כל בעל עסק ומנהל בעסק, שאמור להחליט על רכישת מערכת כזו, או שדרוג של מערכת הטלפוניה העסקית, משום שהיא התיישנה ולא מספקת את צרכי העסק של היום ומחר.

הגישה המובילה כיום וגם מחר: מרכזיית IP בענן. חשוב להבין: יש הבדלים עצומים בין סוגי המרכזיות ובמיוחד בסעיף ההוצאות לעסק. לדוגמה: מרכזיה בענן נמכרת במחיר של פורט לחודש ועל פי צריכה בפועל (מודל הנקרא SaaS), כיום במחירם של הרבה פחות מ-10 ₪ לפורט, כולל כמעט הכל, ומה שחסר עולה במחיר אפסי לחודש, והעסק שולט על ההוצאות בצורה מלאה וזו למעשה ההוצאה העיקרית בתחום התקשורת הטלפונית (לרבות "קול סנטר" ו"שיחות ועידה").

מבחינת עלות לעסק, זו השיטה הזולה ביותר המביאה את הערכים המוספים המרביים לעסק. אולם, טרם הטמעת הגישה הזו יש לדאוג להתאמת הרשת העסקית הפנימית והחיבורים החיצוניים לסוג כזה של מרכזיה.

מנהלים ובעלי עסקים מוצפים במונחים מאוד מבלבלים ובכללם: IP-Centrex, VPS, מרכזיה בענן, Hosted PBX, מרכזיה מקומית, מרכזיה וירטואלית, מרכזיה בקוד פתוח אסטריסק, מרכזיית סיסקו (או: אוויה, תדיראן טלקום וכך הלאה), חיבורי IP-PRI ועוד.

עסקים רבים בישראל (בשונה מהעסקים ברחבי העולם המערבי וגם לא המערבי) עדיין רוכשים לעצמם מרכזיות טלפוניה פיזיות, שמותקנות בעסק וטלפוניים פיזיים המוצבים על השולחנות בעסקים. כיום, עסקים רוכשים רק טלפוני IP (ר"ת: Internet Protocol), לרבות בטכנולוגיית DECT (אלחוט), כדי לספק תאימות מרבית בין הטלפון על השולחן של העסק לבין המרכזיה של העסק.

 

קל ליפול בפח ול"חתונה קתולית" יקרה, כשיש שפע כזה של הצעות מתחרות בתחום המרכזיות לעסקים, הצעות, שרובן בכלל לא מתאים לצרכי העסקים הקטנים עד הבינוניים, של היום ומחר.

 

מרכזיית IP בענן לכל עסק

 

איזה סוגי מרכזיות מוצעים לעסקים?

 

המגוון והשונות של סוגי המרכזיות, שנמכרים בישראל לעסקים קטנים עד בינוניים, הוא עצום. אולם, ניתן לחלק את התחום הזה ל-3 משפחות של מרכזיות:

א. מרכזיות פיזיות (כיום מקובל בצורה של שרת או מתג), שמותקנות פיזית ב"חצרי הלקוח" (מכונה בשם On-Premise), ומצויות במשרדים של העסק, למשל, בארון התקשורת, או מותקנות בין מחשבי העסק.

ב. מרכזיות וירטואליות. המרכזיות הנפוצות במשפחה הזו הן מרכזיות IP-Centrex, וכן מרכזיות וירטואליות מסוגים שונים דוגמת מרכזיות מסוג VPS. כך, המרכזיה היא במתגים של ספק התקשורת המספק את השירות הזה לעסק על גבי תשתית ייעודית. כלומר: המרכזיה הפיזית עברה מהעסק לספק תקשורת והוא מנהל את המרכזיה עבור כל לקוחותיו.

 

בעבר שירות זה נקרא רק Centrex, אך עם המעבר לטכנולוגיות IP (ר"ת: Internet Protocol), גם שירות זה החל להיות מסופק בטכנולוגיית IP, ולכן הפך להיות IP-Centrex. אולם, במהות זה היה ונשאר "שירות וירטואלי". דהיינו: שירות מרוחק של מרכזיה הנמצאת אצל ספק התקשורת. בישראל, היו בעבר כמה ספקי תקשורת, שסיפקו שירות כזה, אבל בשנים האחרונות זה הצטמצם ל-2 ספקים גדולים: בזק (מובילת שוק) וסלקום.

 

מרכזיה וירטואלית מסופקת במודל עסקי לעיתים די דומה לענן, אבל יש הוצאות נוספות (דוגמת: הקלטות, "קול סנטר", "שיחות ועידה", אבטחת מידע ושרידות, חיבור לסלולר, חיבור ל- CRM ועוד). כך, שהשליטה על ההוצאות היא די בעייתית.

ג. מרכזיות בענן. כאן אין בכלל מרכזיה פיזית, כמו ב-2 הסוגים הקודמים, אלא מערכת תוכנה ומתגים, הנמצאת ב-Data Center מרוחק, מתקן של מערכות מחשוב שיכול להיות בכל מקום בארץ או ברחבי העולם.

במרכזיה פיזית בעסק, בשונה ממרכזיה בענן, אין מושג כזה (SaaS). יש עלות רכישה, שיכולה להיות עלות רכישה חד פעמית, או השכרה במודלים שונים של השכרה (דוגמת ליסינג), ומעבר לזה יש עלויות שוטפות כגון: ביטוח, חשמל, תחזוקה, רישיונות, הגנות, גיבויים, שרידות, אינטגרציה למערכות נוספות או מקבילות ועוד. בקיצור: "בור ללא תחתית".

 

ממה יש להיזהר טרם בחירת מרכזיית IP בענן לכל עסק?

עסקים רבים מדי בישראל נרתעים משום מה מהמעבר לענן ולחיבורי SIP-Trunk, למרות שהם כן מסכימים להתחבר בחיבורי  IP-PRI למרכזיות סנטרקס וירטואליות של בזק (או סלקום). תשומת לב, שמבחינה טכנולוגית – זה אותו דבר.

לכן, יש בעלי עסקים ומנהלים בוחרים (גם בגלל אי ההבנה הזו) לרכוש מרכזיית טלפון פיזית אצלם בעסק. כך, הם גם רוכשים פתרון ישן ומוגבל ביכולותיו וגם משלמים עליו פי כמה וכמה מהחלופות הקיימות של מרכזיות וירטואליות ובענן.

 

במציאות של השוק העסקי הישראלי, חלק לא קטן מבעלי העסקים בישראל, אינם מעכלים עדיין את העובדה, שהטלפון החכם – הסמארטפון, שיש להם ולעובדיהם ביד, יכול להיות גם השלוחה של הטלפון העסקי שלהם ומחובר למרכזיה העסקית, בדיוק כמו כל טלפון עסקי שולחני משוכלל, ואין צורך בכפילות הזו.

 

בנוסף, יש ספקים המציגים מרכזיות וירטואליות מסוג VPS כ"מרכזיות בענן", מה שאינו נכון. גם אין כל אפשרות טכנית קלה או מהירה להפוך "מרכזיית VPS" ומרכזיית IP-Centrex ל"מרכזיה בענן", כי אלו 2 טכנולוגיות שונות, בדורות טכנולוגיים שונים.

 

בנוסף, בבחירת פתרון IP-Centrex, הלקוח העסקי נלכד ב"חתונה קתולית" עם ספק השירות. אי אפשר לעבור בין בזק לסלקום (או להיפך) בשירות IP-Centrex. גם אי אפשר לעבור משירות סנטרקס לשירות ענן חדיש. יש לזרוק הכל ולהתחיל מחדש, ממש מאפס, ולאבד את כל השקעות העבר ב-IP-Centrex.

 

המחירון של בזק לטלפוניה עסקית IP-Centrex גלוי, ובמבצעי קידום של בזק השירות מתחיל במחיר של 99 ₪ לחודש לעסק. המחירון של סלקום אינו גלוי, אבל המחירים די דומים. המחיר הזה לא כולל עלויות נוספות, שיש לעסק, דוגמת: התקנה, תמיכה ותחזוקה, ציוד קצה, ביטוח, גיבויים, אבטחה והגנת סייבר, מניעת הונאות טלפוניה, שרידות, חיבור לסלולר, חיבור לאפליקציות עסקיות (דוגמת אופיס, CRM, ERP ועוד), "קול סנטר", "שיחות ועידה" וכיו"ב. כך, שהעסק מגלה די מהר, שמדובר לא רק ב"חתונה קתולית" אלא מדובר ב"בור הוצאות ללא תחתית, שעולה כל שנה – ללא שליטה".

 

מרכזיית IP בענן לכל עסק

 

מרכזיית IP בענן לכל עסק  – תשובות קצרות לשאלות נפוצות:

 

  1. מה נדרש לבדוק טרם רכישת מרכזית IP בענן למשרד?

טרם הרכישה מומלץ לבצע את הפעולות והבדיקות הבאות:

  • לבדוק את צרכי העסק בתחום התקשורת והטלפוניה במבט של 5 שנים קדימה (לפחות).
  • השאלה הבסיסית הראשונה, שיש לשאול: האם בכלל יש צורך במרכזיה טלפונית (פיזית) בעסק והאם לא כדאי לחבר את הסמארטפונים של העובדים למרכזיה העסקית, שתהיה בענן?
  • להחליט אם העסק זקוק למערכות תקשורת (מרכזיות טלפון) מקומיות (On Premise), או וירטואליות (דוגמת IP-Centrex, Hosted PBX ו-VPS), או טלפוניה בענן.
  • להחליט אם בעסק יהיה שימוש כעת או בקרוב במערכות טלפוניה חברתיות – עסקיות דוגמת "סקייפ לעסקים" המשולבות עם "אופיס 365" (או מערכות חברתיות מספקים מתחרים הקיימים בתחום הזה). יש כיום התפתחויות מדהימות דוגמת הפתרון של חברת AI מקבוצת אודיוקודס (ויש עוד מתחרים במשבצת הזו).
  • להחליט מהן התכונות הנדרשות מהמרכזייה ומהטלפונים הנלווים למרכזיה לצרכי העבודה ובמיוחד בתחום "העבודה הקבוצתית" ומעבר ל"תקשורת אחודה".

 

  1. מה נדרש לבדוק ברכישת דגם מסוים של מרכזיה בענן למשרד?
  • תאימות מלאה לתקן SIP. זה תנאי בסיסי מחייב לכל מרכזית IP ולכל טלפון IP.
  • תמיכה מלאה בעברית (חובה, ברוב העסקים בישראל).
  • תאימות לסקייפ (או למערכת VoIP אחרת) – בכל מקום, שבו כבר נעשה או ייעשה בקרוב שימוש ב-Office 365 (או כל מערכת מתחרה) ובשירותי הענן של מיקרוסופט (או של כל חברה מתחרה).
  • מערכת אבטחה והגנה מלאה ומקיפה מובנית במרכזיה, או כשירות נלווה למרכזיה.
  • רמת שרידות והתאוששות מתקלות (או מאסון) מהירה.
  • יכולת הקלטת שיחות מובנית (דרישה רגולטורית, שכבר קיימת בתחומי פעילות עסקית רבים בישראל, במיוחד בעסקים נותני שירות) ועמידה ב"חוק 6 הדקות", למי שהרגולציה הספציפית הזו חלה על מוקדי השירות שלו.
  • יכולות של Call Center בסיסיות עם ממשק CTI (נדרש בכל עסק המספק שירות ותמיכה טלפונית).
  • תמיכה ב"שיחות ועידה" מכל סוג לפי צרכי העסק.
  • יכולות של BI (ר"ת: Business Intelligence), כדי להפיק תועלת עסקית מהמרכזיה ויכולת ניתוח והסקת מסקנות מהתעבורה העוברת בה ומהמגעים הטלפוניים והאחרים (דוגמת צ'אט, דוא"ל, רשת חברתית ועוד), עם הלקוחות, ספקים ושותפים של העסק.
  • תאימות ומוכנות לטכנולוגיות טלפוניה חדשות (ובמיוחד טכנולוגית WebRTC – טלפוניה ישירות מהדפדפן).
  • חיבור לנתב שיחות (אם נתב השיחות אינו חלק מובנה במרכזיה).
  • חיבור קל ומהיר לשלוחות סלולריות בסמארטפון (וברשתות WiFi, היכן שיש).
  • תכונות נוספות הנדרשות לפי צרכים ספציפיים של העסק ועובדיו: הקלטות חכמות, Click-To-Talk, חיבור למערכת CRM ו\או ERP, אפשרות לחיבור ל-LDAP עסקי, יכולת חיבור ל-Outlook או מערכת דוא"ל עסקי לרבות ג'ימייל בגרסה העסקית, אפשרות תמיכה מלאה ב"תקשורת אחודה" ( Unified Communication- UC), אפשרות לזיהוי קולי (ולניתוב שיחות קולי), אפשרות תמיכה מלאה ב"עבודה קבוצתית", אפשרות לניהול עצמי בפורטל אינטרנטי, כולל ניהול יכולות המתקדמות דוגמת: Fax2Mail, העברת הודעות תא קולי למייל, ניהול קל של המספרים והתאים הקוליים של כל העובדים, פורטל אישי לכל עובד בשליטתו המלאה, חיבור קל לשירותים נוספים ומקבילים ולמערכות מקבילות דוגמת: מערכות פיקוח ובקרת כניסה, מצלמות אבטחה, מערכות אבטחה אלקטרוניות, מערכות כיבוי אש וגילוי עשן, מערכות כריזה, מערכת בקרת כניסה ויציאה של עובדים, סנסורים של מערכות "בית ועסק חכם" ועוד.

 

  1. האם אפשר לשרוד בלי המרכזיות העסקיות הפיזיות וטלפוני IP הללו במשרד?

התשובה הנחרצת היא: כן. הכל עובר לשירותי ענן.

 

בישראל יש כבר מעל ל-35 מתקני ענן ציבוריים ועוד עשרות רבות של מתקני ענן פרטיים. זאת, בנוסף לעשרות שלוחות מקומיות של שירותי ענן בינלאומיים הגדולים והמובילים בעולם. מדובר בשוק תחרותי ביותר ואין כל סיבה להישאר מאחור, עם הפתרונות של הדור הקודם, שאינם בענן.

 

אנו חיים בעולם, שבו כמעט כולם משתמשים בסמארטפון שלהם גם לצרכי העבודה, וזה כולל יישומים חברתיים דוגמת WhatsApp, רשתות חברתיות, דוא"ל, צ'טים, סקייפ (קול ו\או וידאו), וכיו"ב, בתוך מקום העבודה, בבית או בדרכים, בארץ וברחבי העולם.

 

  1. האם צריך תשתית נפרדת למחשוב ולטלפוניה?

לא. ספקי השירות הוותיקים מעוניינים להנציח את המצב, שבו לעסק יש לפחות 2 תשתיות (למחשוב ולטלפוניה).

 

ספק, שאינו מציע לעסק לעבור לתשתית אחת אחודה, אינו ראוי להיות הספק של העסק. זאת, כי טובת העסק כלל לא עומדת מול עיניו, מעניין אותו רק זרם ההכנסות, שהוא יכול להמשיך לקבל לנצח מהעסק.

 

  1. האם יש צורך בפתרון "קול סנטר" נפרד מהמרכזיה?

לא. זה אחד היתרונות בשירותי מרכזיה בענן. "הקול סנטר" אף הוא בענן.

 

השנה החולפת הייתה "שנת מפנה דרמטית" (במדינות המערב כמו גם בישראל), בכל הקשור לתחום מוקדי שירות לקוחות (Call Centers). הסיבה די ברורה: הלקוחות פונים למוקדי השירות כמעט רק מהסמארטפונים. לכן, הם מבקשים רמת שירות המתאימה לסמארטפונים. הלקוחות משתמשים ברשתות חברתיות ובכלים, שיש להן בסמארטפונים, ומצפים לקבל שירות גם ברשתות חברתיות ובכלים דומים. מול זה, הטכנולוגיות של תחום מוקדי השירות התפתחו במהירות והבשילו לפתרונות חדשים ומלהיבים.

כפי שכבר הודגש על ידינו לא אחת, הדרך היעילה והאפקטיבית ביותר לחסוך בהוצאות התקשורת והטלפוניה היא להפוך את כל ה-CAPEX ל-OPEX. דהיינו: להיפטר מציוד, תוכנות, תפעול, שדרוג ותחזוקה ע"י בעלי העסק. הייעוד והמיקוד של עסקים זה לעסוק בעסקים, במכירות ובשירות ללקוחותיהם, לא בעיסוק במחשוב, תקשורת ובציוד תקשורת וטלפוניה. לכן, את נושא התקשורת והטלפוניה לרבות ה"קול סנטר", אפשר להעביר באופן מלא ל"מיקור חוץ", לספק שירותי תקשורת בענן, מה שמספק את הכל לעסק, כחלק בלתי נפרד מהשירות (בד"כ בעלות מזערית, מול כל חלופה אפשרית).

 

טיפים נוספים בתחום רכישת מרכזיות IP בענן לעסק:

 

כמו בכל מערכת תקשורת, לניסיון ולהתמחות בתחום ספציפי יש יתרון, מאשר רכישה של עודפי ציוד בזול מהמזרח הרחוק.

 

כיום, לפני שרוכשים מרכזיה וטלפוני IP עסקיים, יש צורך לענות על השאלה: האם בכלל יש צורך במכשירים כאלה בעסק? התשובה לשאלה הזו לא תמיד פשוטה או ברורה לבעלי העסק. 

 

בנוסף, יש לשקול גם את רמת האמינות של הספק והאם אפשר לקבל ממנו אחריות ושירות ברמה נאותה (SLA – "הסכם רמת שירות"), בלי להיות כבולים אליו לעולמים ב"חתונה קתולית".

 

 

שורה תחתונה בתחום מרכזיית IP בענן לכל עסק:

 

למרות שעולם התקשורת נע מהר קדימה, הלקוחות העסקיים (מנהלים ועובדים מכל סוג) עדיין זקוקים לטלפונים כדי לענות לשיחות טלפון ולקיים שיחות טלפון עסקיות. יש סוגים שונים של מרכזיות חדישות, בהתייחס להיבטים של מחיר, תכונות, ידידותיות, אמינות ונוחות.

לכן, מומלץ קודם להחלטה על בחירת מערכת מרכזיה בעסק, לבצע ניתוח צרכים בסיוע אנשי מקצוע, כדי להגיע להחלטה מושכלת בנושא ולתחר בין הפתרונות השונים הקיימים בשוק בתחום זה. יש לבדוק אם הפתרון, שנבחר, תומך בכל סוגי השירותים הנחוצים לעסק, כדי לקבל את מירב היתרונות של פתרונות מלאים לפי הצרכים, תחת מעטפת שירות ותמיכה אחת. היקף פתרונות הטלפוניה בענן הוא גדול וניתן לתחר ולהשוות בין המתחרים השונים.

 

בעת קבלת ההחלטה על רכישת מרכזיית IP לעסק, יש לזכור, שהצרכים של משרד עורכי דין אינם דומים לצרכים של חנות רהיטים, רשת מרכולים, חברת הייטק, רשות מקומית, משרד של סוכני ביטוח ופיננסים, או משרד של רואי חשבון.

 

נמאס לך לחפש מרכזיית טלפון IP בענן המתאימה לעסק שלך? – לחץ כאן וקבל ייעוץ, הצעת מחיר המותאמת לדרישות שלך, לאחר אפיון צרכים ודרישות תפעוליות ובונוס בחינם.

 

 

 נמאס לכם לחפש פתרונות תקשורת ומחשוב ענן מתקדמים?

 

השאר תגובה

פוסטים נוספים