fbpx

סלולרי לעסקים – איך תצליח במו"מ עם ספקי הסלולר?

HOT Mobile | הוט מובייל

סלולרי לעסקים – איך תצליח במו"מ עם ספקי הסלולר? 

 

מנהלים רבים ניצבים בפני דילמה: איזה ספק סלולר לבחור ובאיזו חבילה עסקית?

 

איך בוחרים בפתרון המתאים לצרכי העסק והתואם את הצרכים של העסק?

 

איך מנהלים מו"מ מוצלח מול ספקי הסלולר?

 

לאור השינויים בשוק הסלולר בשנה החולפת, מנהלים, עובדים ובעלי עסקים רבים שואלים את עצמם: מהם דרכי הפעולה המומלצים בבחירת פתרונות סלולר עסקיים?, אילו חבילות מומלצות? האם כדאי לשקול לשלב שירותי תקשורת מאוחדים? ועוד. כל הפרדיגמות הקודמות של שירותי תקשורת ניידים קרסו עם הרחבת התחרות בשוק. 

עד לאחרונה, מגזר העסקים הקטנים והבינוניים –SMB הניב הכנסות גבוהות יחסית לספקי התקשורת. דהיינו, ה- ARPU, הכנסה ממוצעת למנוי, הייתה גבוהה ומעל הממוצע של ההכנסה מהמגזר העסקי הכולל. אולם, עסקים קטנים ובינוניים לא טופלו באופן שוטף, כולל שירות אישי ואיכותי באמצעות מנהל תיקי לקוחות ולא נהנו מהסכמי התקשרות מיטביים בדומה לעסקים הגדולים והחזקים. זאת, למרות ההכנסה הממוצעת הגבוהה שלהם עבור ספקי התקשורת. לאחרונה גילו עסקים רבים, ובמיוחד בתחום ה- SoHo וה- SMB, שכדאי להם יותר לקחת חבילות סלולר חדשות כלקוחות פרטיים, מאשר להישאר עם חבילות סלולר עסקיות. 

בחירת ספק שירותי תקשורת סלולר מחייבת חקר שוק, סקירת מחירים ובדיקת מפרט טכני, לפי מה שמתאים לכיס ולעסק. עסקים קטנים ובינוניים אינם מרשים לעצמם להשקיע בייעוץ בהיקף, שהעסקים והארגונים הגדולים משקיעים בו. לכן, לעיתים קרובות ההחלטות שמתקבלות ברמת העסקים הקטנים עד הבינוניים הן פרי אלתור, שמועות, אמונות, או בהשפעה של מנהל מכירות מיומן של אחת מחברות הסלולר הוותיקות, שמצליח "לצוד" לקוחות עסקיים קטנים ובינוניים, שאינם מבינים את "מלכודות הדבש" אליהן נפלו.

 מכשיר סלולר לעסקים

סלולרי לעסקים – סקירה כללית

כיום, יש בשוק הסלולר 5 חברות בעלות תשתיות סלולר. 3 חברות ותיקות וגדולות: סלקום, פרטנר, פלאפון, ו- 2 חדשות: גולן טלקום והוט מובייל. כ"כ, לפרטנר יש מותג זול, חברת בת, שמוכרת את שירותיה במחירים תחרותיים: 012 מובייל. בנוסף, יש 3 חברות וירטואליות (MVNO) פעילות, שמוכרות שירותים של חברות הסלולר הוותיקות ב"עטיפה שיווקית" חדשה וזולה: רמי לוי תקשורת, YouPhone (מבית אלון סלולר), והום סלולר. יש עוד 2 חברות MVNO, שטרם ברור לאן הן הולכות: היל"ת סלראן וסלקט תקשורת. בנוסף, יש עוד 3 חברות MVNO, שתקועות בבעיות רגולטוריות כלכליות ואחרות: פרי טלקום, T2T תקשורת, וסיפמי גלי-פון, שטרם ברור אם וכיצד הן תספקנה שירותים לציבור. 

אם נתייחס רק לחברות הסלולר הפעילות בעלות נוכחות ממשית עם היקף לקוחות משמעותי בשוק, אזי מגוון המתחרים בשוק הסלולר עומד כיום על 9 מתחרים (5 חברות בעלות תשתיות, חברת מותג אחת [012 מובייל] ועוד 3 חברות MVNO). מכאן, שיש צורך ממשי לבצע "סקר שוק" ולבחון כל חברה וכל חבילה, האם היא מתאימה לצרכי העסק.

 

הערה חשובה:

אין הבדלים משמעותיים בביצועים של שירותי הסלולר בין הספקים המתחרים השונים. פלאפון אמנם טוענת, שהרשת שלה היא הכי מהירה וטובה מבין המתחרות בשוק, אך בדיקות עצמאיות מגלות, שהצהרות אלו הן לא תמיד מדויקות. יש חשיבות למיקום המשתמש והמרחק שלו מהאנטנה, כמה משתמשים יש באותו רגע על האנטנה ומשתנים טכניים נוספים. לעיתים, הביצועים של רשת אחת עדיפים על רשת שניה בגלל המיקום של המשתמש והעומס הרגעי על האנטנה. לכן, כל ספק סלולר מבין 9 המתחרים, כולל חברות המותג וה- MVNO, "יספק את הסחורה". דהיינו: שירותיו יתאימו לכל לקוח ולכל עסק, בכל מקום בישראל. ההבדלים בין החברות הם יותר בתחום השיווקי והיקף השירותים, שיש בכל חבילה המוצעת על ידן ולא בתחום הטכנולוגי.

 

איך להצליח במו"מ עם ספקי הסלולר בהסכם סלולרי לעסקים?

כדי להצליח במו"מ עם ספקי הסלולר, במיוחד במצב בו יש 9 מתחרים ממשיים על ליבו של כל לקוח, יש ללכת בצורה מושכלת בצעדים הבאים: 

א. לנתח את הצרכים של העסק. בניתוח זה יש לקבל כמה החלטות חשובות ובכללן:

1) האם המכשירים יירכשו על חשבון העסק או ירכשו באופן עצמאי ע"י המנהלים והעובדים בשוק החופשי (מה שמכונה: BYOD = Bring Your Own Device).

2) כמה מכשירים סלולריים ומאיזה סוגים יש צורך בעסק.

3) האם יש צורך בשירותים נלווים (לרבות שירותים עסקיים ניידים ושיחות לחו"ל), בנוסף לשירות הבסיסי (שיחות, מסרונים, אינטרנט). חיוג לחו"ל (מישראל) מהווה כיום פרמטר די חשוב בבחירת חבילת סלולר וספק שירות.

4) האם יש צורך בכל השירותים הניידים (שיחות, מסרונים ואינטרנט), באילו היקפים והאם יש בכלל צורך באינטרנט לחלק או לכל המכשירים.

5) האם יש צורך בתמיכה ושירות אנושיים (שירות לקוחות פיזי) לשירות הנייד ולמכשירים, או שתמיכה באמצעות אתר אינטרנט ומוקד טלפוני מספקת את צרכי המשתמשים העסקיים?

6) האם יש צורך בפתרונות של "SIM כפול" (אחד במכשיר ביד והשני במכשיר קבוע ברכב)? כיום, רק ל- 3 חברות הסלולר הוותיקות יש פתרונות של "SIM כפול". במהלך הרבעון הראשון של 2013 הפתרון הזה יהיה זמין גם אצל המתחרים החדשים.   

ב. להגדיר את התקציב לתחום הנייד. יש לכלול בחישובים את עלויות המכשירים והביטוח. יש להשוות עלויות מכשירים וביטוח אצל חברות הסלולר מול רכישת מכשירים וביטוח בשוק החופשי (כלל אצבע: בשוק החופשי זול יותר). 

ג. להגדיר הרשאות שימוש ומדיניות אבטחה, לרבות:

1) היכולת לעבוד מרחוק מהמכשירים הניידים ביישומים וברשת הפנימית של העסק.

2) השליטה והניהול על מכשירים סלולריים ניידים מצד בעלי העסק (מכונה בשם MDM := Mobile Device Management).

3) מדיניות השימוש במכשירים בנדידה (בחו"ל).

4) אבטחה וגיבויים של המידע המצוי על המכשירים הניידים.

5) התנהגות בעל המכשיר במקרה של אבדן או גניבה. 

ד. לבחון אם ניתן לשלב את הפתרונות הניידים בפתרונות קוויים, במיוחד בתחום שירותי הענן. ניתן כיום לשלב שירותי תקשורת נייחים וניידים באמצעות שירותי תקשורת בענן. ניתן לשלב אותם עם שירותי תקשורת ו- IT עסקיים מתקדמים נוספים בענן (לרבות שירותי מוקד – Call Center). החיסכון של שילוב שירותים בענן הוא ממשי ודי אטרקטיבי. 

ה. לנתח את החבילות המוצעות ע"י כל ספק מול הצרכים וליצור טבלאות השוואה בין החבילות המוצעות.

 

ממה יש להיזהר במו"מ עם ספקי הסלולר לעסקים?

אין להסכים בשום מקרה לחבילות, שיש בהן התחייבויות לטווח ארוך. אין להתחייב בשום מקרה לספק, שדורש 3 שנים התחייבות. בנוסף, אין להסכים ל"קנסות יציאה" משום סוג. חשוב לעיין ב"אותיות הקטנות" ולוודא, שאין בחוזה "מלכודות", שהן למעשה קנסות יציאה מוסוות בשמות אחרים, כגון: "החזר הטבות". יש להיזהר ממנגנוני "חיוב – זיכוי", שברובם אינם כדאיים כלכלית ולהימנע מחתימה על חוזה, שיש בו מגבלות נסתרות שעלולות לנפח את החשבון (כגון: תשלומים על חריגה מהחבילה. תשלומים מופרזים על שירותים, שלא הוזכרו בחבילה ועוד). ניתוח המשמעויות הכלכליות והמעשיות של חוזה עסקי בחברת סלולר דורש הבנת הטכניקות, שחברות הסלולר נוקטות כדי ללכוד לקוחות עסקיים ולהוביל אותם להוצאות הולכות ותופחות במקום לחסכון בהוצאות.

 

טיפ:

במצב בו העסק מתלבט בין חבילות של ספקי סלולר שונים, הדרך הטובה ביותר היא להתנסות. האמרה: "אין חכם כבעל ניסיון" בהחלט מתאימה כאן והמשוב של המשתמשים עצמם בשירותי הסלולר הוא המדד הטוב ביותר להערכת הצלחתם והתאמתם לצרכי העסק. כיום, ניוד לקוחות בין חברות מתחרות הוא עניין של חצי שעה בלבד. גם חסמי הקנסות הדרקוניים, שמנעו מעבר בין החברות – נעלמו כמעט לחלוטין. לכן, ניתן לנייד משתמשים בין ספקים מתחרים במהירות ובקלות, תוך שמירה על מספרי הטלפון של המתניידים. אפשר לבחור לפחות שתי חברות מתחרות, להתנסות בשירותיהן למשך 3 חודשים ולהחליט במי לבחור לאחר תקופת הניסיון. אם שתי החברות הללו אינן מספקות או מתאימות, ניתן לבחור שתיים נוספות וכך הלאה. היקף המתחרים בשוק הנייד מאפשר לבחור בכל אחת מ- 9 החברות המתחרות ולהתנסות בשירותיה לתקופת זמן מוגדרת.

 

 סלולרי לעסקים – סכום המלצות

התגברות התחרות בין חברות התקשורת פתחה בפני הלקוחות העסקיים והארגוניים מגוון רחב של הזדמנויות לחסוך ולהפעיל שירותים חדשים לפי צרכיהם ולבחור במגוון רחב של פתרונות. בבחירת פתרונות סלולר לעסק יש להשקיע מחשבה ולקבל החלטות רק לאחר הבנת הצרכים של העסק. מומלץ לבחון את החלופות השונות הקיימות כיום, שהן רבות, ולקבל החלטה, שמבוססת על ניתוח צרכים מול החלופות הקיימות בשוק. 

אנו, בכל מקרה, עומדים לרשותכם לסייע בבחינת החלופות השונות והצגת יתרונות וחסרונות של כל חלופה, על מנת שתבחרו בחלופה האופטימלית מבחינתכם. מומלץ למצות את אפשרויות החיסכון בהוצאות התקשורת הטמונות בשירותים ובספקים החדשים, מה שיכול להוות יתרון כלכלי משמעותי בשוק לכל עסק וארגון. אין כל סיבה לא לבצע תיחור בין הספקים כבר כעת, בליווי המקצועי המתאים. השוק רווי מתחרים והכוח אמור להיות בידי הלקוח.

 

 נמאס לך לחפש ספק סלולר לעסק? – לחץ כאן וקבל ייעוץ ובונוס חינם. 

 

 

 

פוסטים נוספים