fbpx

ספקי אינטרנט – השוואת מחירים – כיצד לבחור את הספק המתאים?

מרכזיות טלפון מרכזיה IP לעסקים קטנים

ספקי אינטרנט – השוואת מחירים 

 

שוק ספקי האינטרנט למגזר הפרטי חווה שינוי דרמטי כשהוט-נט הכריזה על חבילה אחת: 20 ₪ לכל מהירות (עד 100 מגה). במגזר העסקי המהפך נמצא ממש מעבר לפינה.

 

איך לא מפסידים את ההתפתחות המדהימה הזו ובוחרים בספק שירותי האינטרנט המתאים והחסכוני ביותר למגזר העסקי? 

 

המהפך בעולם המחירים של ספקי האינטרנט למגזר הפרטי הקדים את המהפך בשוק הסלולר, למי שהספיק לשכוח. ב- 15/2/12 הודיעה קבוצת הוט (באמצעות חברת הבת HOTnet), שהיא מציעה חבילת גלישה אחת בלבד לחיבור לפס הרחב: 20 ₪ (כולל מע"מ) לכל מהירות עד 100 מגה סל"ש. בנוסף, מחירי הגישה לפס הרחב בהוט הוזלו (למשל: חבילת גישה של 100 מגה הוזלה מ- 599 ₪ ל- 179 ₪ לחודש). מהלך זה זעזע את כל השוק ויצר כמה אפקטים במקביל:

 תשתית אינטרנט לעסקים

א. כל ספקי האינטרנט הורידו את מחירי הגלישה שלהם. כיום לא סביר לשלם מעל 40 ₪ לחודש על קצבי הגלישה הגבוהים ביותר, אצל מי מהספקים, בכל מגוון החבילות והשירותים.

 

ב. במקביל להורדת המחירים הורדו כמעט כל חסמי המעבר, וכיום כבר לא מקובל לבקש מהלקוח להתחייב ולהיות כבול לספק האינטרנט שלו לתקופות ארוכות. כיום, כמעט כל החבילות הן ללא התחייבות וללא קנסות יציאה.

 

ג. חברות הסלולר (בשלב זה סלקום ופרטנר) יצאו בחבילות משולבות תקשורת סלולרית וקווית הכוללות בתוכן גם נתב פס רחב משולב אלחוטי חכם ושירותי גלישה באינטרנט. החבילה הבולטת ביותר היא "סלקום טוטל", חבילת Unlimited ללא התחייבות המשלבת טלפוניה קווית וסלולרית למשפחה עם 3 מכשירי סלולר. במחיר של 349 ₪ לחודש מקבלים בסלקום חבילת Unlimited הכוללת טלפוניה ניידת ל- 3 מכשירים, טלפוניה קווית ואינטרנט (גלישה בלבד) של 10 מגה בבזק או 12 מגה בהוט עם נתב אלחוטי מתקדם, כשבחבילה זו יש שיחות לחו"ל ללא הגבלה לנייחים ולניידים ל- 55 יעדים, גם מהסלולר וגם מהקו הביתי. מולה, קיימת החבילה של פרטנר בשם Clear Double Unlimited. זו תכנית משולבת של שיחות ו- SMS ושיחות מהטלפון הביתי (2 שלוחות, עם יכולת להעביר שיחות מהסלולר לנייח ולהיפך) ללא הגבלה, חבילת דקות ו- SMS ללא הגבלה מהנייד (מכשיר אחד) עם 1 גיגה גלישה ב – 135 ₪ וחבילת דקות ללא הגבלה מהטלפון הביתי ב – 35 שקל (סה"כ: 170 ₪ לחודש, ועוד עלות הנתב – Smart Box של 14 ₪ לחודש כפול 36 חודשים. על מחיר זה יש להוסיף את עלות הגישה והגלישה באינטרנט, לפי בחירת הלקוח). בנוסף, אפשרות לדבר בחבילה זו ללא הגבלה ל- 42 מדינות ליעדים קווים. די ברור שהמילה האחרונה בתחום החבילות המשולבות טרם נאמרה, ואנו רק בתחילתו של מהלך של תחרות בשוק שירותי התקשורת המשולבים (Converged Services).

 

ד. ספקים רבים החלו להסתער על שוק זה מכל עבריו, כשכל ספק מנסה לתפוס נישה של השוק, שמשלבת שירותי אינטרנט עם שירותים נוספים. הספקים החדשים הבולטים, שנכנסו בשנה האחרונה לשוק שירותי האינטרנט, הם:

 1) חברת Triple-C המשלבת שירותי ענן מגוונים עם שירותי אינטרנט.

 2) חברת 019 טלזר המשלבת  שירותי מב"ל (מפעיל בינלאומי) עם שירותי גלישה.

 3) חברת אינטרספייס המשלבת שירותי אחסון וענן לאתרים עם שירותי אינטרנט.

 4) חברת תדיראן טלקום המספקת שירותי מרכזיות פיזיות ובענן עם שירותי אינטרנט.

 5) חברת מארס 019 טלקום המשלבת שירותים עסקיים ופרטיים בענן (המכוונים לעולם ה- SoHo וה- SMB) עם שירותי אינטרנט במחירים זולים (למשל: מבצע חדירה של 17.9 ₪ לחודש לחיבור של 10 מגה).

 6) חברת אינטרנט בינת הרחיבה את סל מוצריה והחלה לשווק שירותי אבטחה בענן משולבים עם שירותים עסקיים בדגש על רשתות אינטרנט מאובטחות לעסקים וארגונים, תשתיות ענן בינלאומי וניהול רוחבי פס. יש כמובן עוד חברות רבות, סה"כ נכון למחצית 2012 יש בישראל 44 חברות בעלות רישיון ISP. אין ספק, שמדובר במבחר גדול מאוד של ספקים המתחרים בניהם על ליבו (וכיסו) של הלקוח.

 

ה. עסקים וארגונים רבים גילו את העובדה, שלא כדאי היום להיות לקוח עסקי והחלו להעביר את חיבורי האינטרנט העסקיים שלהם לחיבורים מסוג של לקוחות פרטיים. זה ברור, שנוכח תהליך זה לא תרצנה חברות האינטרנט להפסיד את הנתח המניב של הלקוחות העסקיים ותצענה בקרוב מבצעים המיועדים גם למגזר העסקי. זאת, עם שירותי ערך מוסף התפורים לצרכי מגזר העסקי (דוגמת שירותי דוא"ל עסקי, שירותי תקשורת משולבים, שירותים בענן ועוד).

 

ו. כל השחקנים בשוק נערכים לשינוי יסודי של כללי המשחק בשוק שירותי האינטרנט, שינויים שיכללו את הצעדים המרכזיים הבאים:

 1) ביטול או הקטנת מחירי החיבורים של ספקי האינטרנט לרשתות הפס הרחב של בזק והוט (מה שמכונה הסכמי הג'יגות), מה שיוביל להורדת מחירים מתמשכת ושינוי מערך הכוחות בשוק בין ספקי התשתיות לספקי האינטרנט.

 2) התחלת יישום "שוק סיטונאי" בו הספקים המתחרים לבזק והוט יציעו ללקוחות שירותים משולבים כולל שירותי גישה לאינטרנט.

 3) מעבר לשירותי פס רחב על סיבים (FTTH או FTTC). בתחום זה החלו בזק, הוט וחברת החשמל להיערך לפריסה כלל ארצית, שתחל אולי כבר השנה ותמשך כחמש שנים.

4) היערכות למעבר לדור הרביעי של הסלולר (LTE), שיציע חלופת פס רחב נייד גם בערוץ היורד וגם בערוץ העולה (של עשרות עד מאות מגה) כך שתוכל להתחרות בפס הרחב הקווי.

5) התחלת אספקת שירותי טלוויזיה ושירותים חברתיים ואחרים למסכי הטלוויזיה על הפס הרחב (מה שמכונה OTT) בשילוב עם שירותי "עידן +" שיופרטו. הצפי הוא, שמהלך זה יחל כבר השנה.   

 

מדוע אין להישאר אצל ספק האינטרנט הוותיק עם ההסכמים הישנים?

לקוח עסקי, שרוצה לחסוך בהוצאות התקשורת שלו, חייב לבדוק את עלויות האינטרנט שלו מול החלופות הרבות שיש בשוק. יש כמה כללי אצבע, שנוכל להצביע ולהמליץ עליהם כבר כעת, לכל עסק וארגון:

א. חיבורים ישנים לאינטרנט של נל"ן (מכל סוג, החל מ- Frame- Relay, דרך ספרנת, Super Frame Relay וכלה ב- ATM ו- SDH) דינם אחד: נטישה מיידית. הם יקרים ואינם מספקים כל ערך ללקוח העסקי, מול שפע הטכנולוגיות החדשות שיש בשוק על רשתות ה- NGN והמטרו-אתרנט.

ב. חיבורי IP-VPN אפשר לבצע גם באמצעות ציוד הקצה שבידי הלקוח העסקי ואין צורך לשלם על חיבורים כאלו מחירים מופקעים לספק האינטרנט.

ג. חיבורים סימטריים עם רוחבי פס מובטחים לאינטרנט הם מותרות יקרות ומיותרות לחלוטין. הם מתאימים רק לעסקים מסוימים, שיש לסימטריות ולאבטחת רוחב הפס משמעות עסקית קריטית עבורם. למשל: עסק שמתפרנס מאספקת שידורי וידיאו, מקיום שיחות ועידה בווידיאו, שירותי תמיכה בווידיאו מעל רשת האינטרנט, או לחיבורים לצרכי שרידות בין Data Centers. לרוב המכריע של העסקים והארגונים בישראל, לרבות לחיבור סניפים מרוחקים, מסחר אלקטרוני ושירותי גיבוי, רוחבי הפס עד 100 מגה (ובקרוב עד 400 מגה) יספיקו לכל צורך ועניין עסקי אף ללא SLA.

 

מכאן, שאין כל טעם כלכלי להישאר עם ההסכמים הישנים בחיבורי אינטרנט ישנים, שנעשים בטכנולוגיות מאוד ישנות שעבר זמנן, שיש בהן התחייבויות ארוכות טווח, קנסות יציאה, ואין בהם יתרון תחרותי. אנו מציעים לעסקים בדיקה מעמיקה של חשבונות חברת האינטרנט (תשתית גישה + ISP) ובמידה ונמצאו טעויות חיוב בחיובים הקודמים אנו נטפל בזיכוי כספי. כ"כ נסייע במו"מ מול חברת תשתית הגישה והאינטרנט ISP וביצוע אופטימיזציה לשימושי הלקוח, תוך הצגת וחישוב החיסכון שיושג בפועל מול העלויות לפני הטיפול שלנו. במידה ויושג חיסכון כספי: על החיסכון ל- 12 חודשים ראשונים בלבד נגבה 25% מהחיסכון.

 

אז איך משווים ובוחרים ספק אינטרנט?

בחירת ISP אינה מבצע חד-פעמי אלא תהליך מתמשך של בחינה מתמדת של צרכי העסק מול המצאי והשירותים בשוק כל הזמן. תהליכי בחירת ISP לעסק עלולים להיות פרויקט מורכב ומבולבל, במיוחד כשהשוק מוצף ספקים, שמציעים פתרונות במחירים שנראים קוסמים ומנסים ללכוד בכך את הלקוחות.

 

לכן, כל בעל עסק ארגון צריך לשאול את עצמו כמה שאלות:

א. כמה תקציב מוקצה או אפשרי להקצות לתחום זה?

ב. עם מי יש כאן עסק? בחירת הספק היא תהליך לא מהיר ולא פשוט. מאוד מומלץ לבחור ביועצים בלתי תלויים בספק זה או אחר. יש ספקים המבטיחים הרים וגבעות בלי יכולת לממש את הבטחותיהם. צריך להיזהר מהם כמו מאש.

ג. מה קורה עם שינויים ושדרוגים במהלך ההסכם? איך מתמחרים שינויים וצרכים חדשים שעולים בתוך תקופת ההסכם?

ד. האם ניתן לעבור ספק בקלות?

ה. האם ניתן לעבור בין תשתיות בקלות? ספק, שמספק ללקוח ציוד קנייני הכובל אותו לתשתית אחת, אינו הפתרון המומלץ, בלשון המעטה.

ו. האם יש תמיכה לאחור למערכות ישנות קיימות ולמערכות Legacy אחרות? שאלה מאוד חשובה. שכן, עסקים אינם זורקים בבת אחת את כל הציוד הקיים שלהם ואינם נפטרים מהיישומים הוותיקים שלהם כל כך מהר. בלי תמיכה לאחור, אין מה להתקרב לספק שלא מספק זאת ללקוח.

ז. האם כל הצרכים של העסק יכולים לקבל מענה אצל הספק? אם לאו, יש לחפש ספק אחר.

ח. מה עם ה- SLA? ספק רציני מספק ללקוחותיו SLA (הסכם רמת שירות) ברור, קפדני ומפורט, כולל החזרים, במידה ואין עמידה מצדו בהסכם.

ט. האם הספק עובד בשקיפות? יש להתרחק ממי שאינו עובד בשקיפות. השקיפות משמעה: היכולת לראות בכל רגע מה קורה, כמה זה עולה, מה איכות השירותים והחיבורים, מה ניצולת הקווים והחיבורים, הכול גלוי ועל השולחן, ההסכמים ברורים ומובנים בלי עלויות נסתרות ובלי הפתעות.

י. היכן ממוקמים השירותים, החיבורים, המתגים והשרתים של ה- ISP? על מי, שחייב חיבורי אינטרנט יציבים ורחבי פס לעולם הגדול, לחפש ספק, שיש לו תשתית סיבים בינלאומיים או גישה ישירה לתשתית כזו. מי שזקוק לשירותי ענן ורוב צרכיו בישראל, ראוי שיעדיף שירותים המצויים בענן בתוך ישראל.

י"א. האם קיים צורך ממשי והאם הספק מציע שירות אינטרנטי הכולל שליטה מרחוק וגיבוי מרחוק על כל מכשירי הקצה הניידים (לרבות שליטה מלאה על אבטחת מכשירי הקצה וההוצאות של אותם מכשירים: דקות שיחה, מסרונים, גלישה).

י"ב. האם יש צורך לשלב בין חיבורים לשני ISP (לצרכי שרידות ואמינות התקשורת)? האם יש אי-תלות מוחלטת בין שני החיבורים כדי להבטיח שרידות מרבית?

י"ג. מהן רמות האבטחה והשרידות של השירותים המסופקים? מהן רמות הסיכון (אם יש) בשירותים הללו? איזה ביטוחים נדרשים אצל הלקוח ואו הספק לצורך קיום השירותים? 

 

אם בכל זאת מנהלי העסק בוחרים להישאר עם ספקי שירותי האינטרנט הקיימים שלהם, מבלי להחליף ספק ומסלולים (בין מטעמי נוחות ושמרנות ובין מהטעם הפשוט של כבילה ב"חתונה קתולית" לספק התקשורת, שהחתים את העסק ל- 36 חודש עם קנסות יציאה דרקוניים), גם במקרה כזה עדיין מומלץ לנקוט בצעדים להוזלת עלויות. מומלץ לנקוט במדיניות ברורה בכל הקשור בבחירת ספק ושיטת החיבור לאינטרנט, ולקבל ייעוץ בתחום זה, לפני שנופלים בפח או ממשיכים לשלם מחירים מופקעים על שירותים מיותרים. אנו מציעים חלופה לא יקרה לנהל עבור העסקים את כל תהליך בחירת שיטת התקשורת לשירותי אינטרנט, מה שנעשה ע"י מומחים בעלי ניסיון רב בתחומי המחשוב, התקשורת וה – IP. אנו נכין עבור העסק מסמך אפיון דרישות מפורט, כדי שבעלי העסק יוכלו לקרוא, להבין ולבחור בשירות התקשורת לאינטרנט הטוב ביותר עבור העסק מכל הבחינות, הן התפעוליות והטכנולוגיות והן הכספיות. בדרך זאת, בעלי העסק ישלמו רק עבור העצות שלנו ויוכלו לחסוך בהוצאות מאות עד אלפי שקלים לעסק, כבר בשנה הראשונה של יישום הפתרון המומלץ.

 

איך להיערך כבר כיום להתפתחויות המהירות בשוק ספקי האינטרנט?

א.  בכל מקרה, לא להתחייב בהתחייבויות לטווח ארוך לשום ספק תקשורת. אין להתחייב בכל מקרה מעבר לשנה אחת.

ב. מי שכבר מצוי בתוך התחייבויות לטווח ארוך, מומלץ שימצא את הדרך החוקית והעסקית הנכונה להשתחרר מהתחייבות אלו, ללא קנסות יציאה מיותרים.

ג. לצמצם (כבר כעת) את כמות ספקי התקשורת המספקים שירות לעסק. אין סיבה שלכל שירות יהיה ספק תקשורת אחר. יש לשקול להישאר רק עם ספקים הנמנים עם אותה קבוצת תקשורת.

ד. לבצע בדיקות מקיפות לעמידות הרשת ומוכנותה ל- Converged Services. במידת הצורך, לבצע כבר כעת את השדרוגים הנדרשים לרשת הפנימית, כדי שתוכל להיות ערוכה לשירותי תקשורת משולבים. מומלץ לבדוק עם ספק השירותים המשולבים אם הוא מוכן לקחת על עצמו (ללא תשלום, או בתשלום סמלי) את כל התהליך של בדיקת מוכנות הרשת הפנימית של העסק לשירותים המשולבים. בנוסף, לבדוק ולסכם מראש עם הספק, מהן העלויות שתידרשנה לשדרוג הרשת, כדי שתוכל לעמוד בכל השירותים המשולבים הנדרשים לעסק, לפי צרכיו. במידה ואין צורך בכל השירותים החדשים מיד עם הכניסה לתחום, מומלץ לסכם עם הספק על תהליך של שדרוג הדרגתי של הרשת ורכיביה, כך שכל שלב יותאם לצרכים של השירותים החדשים, שיופעלו על הרשת לאורך ציר זמן.  

ה. יש לקבוע ולתכנן מדיניות אבטחה חדשה, הרשאות גישה, מדיניות שרידות וגיבויים, מדיניות תחזוקה, ביטוח ותמיכה, כבר כעת, בגלל הרגישות של שירותים משולבים לתקלות, שיכולות לפגוע בכמה שירותים במקביל, ועקב המעבר לשירותי תקשורת משולבים וניידים.

ו. בחירת ספק תקשורת אינה משימה קלה ופשוטה והעצות שנתנו במאמר בעניין בחירת ספק ISP תקפות גם כאן.

 

טיפ:

מומלץ כבר כעת להתנסות במעבר של חיבור אחד לפחות בעסק לפס רחב מוזל, למשל זה של הוט-נט. המתחרים כבר מציעים מחירים הקרובים לאלו של הוט, וניתן לתחר בניהם. על חיבור זה מומלץ להעביר כבר כעת את היישומים הלא קריטיים לעסק (כולל חיבור של מרכזיה קטנה) וליישם עליו IP/VPN, במידה ויש חיבור למקום שנדרש ואפשרי חיבור שכזה. לארגונים גדולים מומלץ להתנסות בחיבור אחד לפחות של Metro Ethernet, למשל בחיבור ל- Data center או בין Data Centers, או ברשת גיבוי בין אתרים, כדי להתנסות בהעברת יישום קריטי אחד לפחות על רשת ה- Ethernet Metro.

 

שורה תחתונה:

 

התגברות התחרות בין חברות התקשורת פתח בפני הלקוחות העסקיים והארגוניים מגוון רחב של הזדמנויות לחסוך ולהפעיל שירותים חדשים לפי צרכיהם, ובמיוחד בתחום שירותי האינטרנט. בבחירת מפעיל תקשורת לעסק המספק גם שירותי אינטרנט יש להשקיע מחשבה ולקבל החלטות רק לאחר הבנת הצרכים של העסק. מומלץ לבחון את החלופות השונות הקיימות כיום שהן רבות, ולקבל החלטה המבוססת על ניתוח צרכים מול החלופות הקיימות בשוק. אנו, בכל מקרה, עומדים לרשותכם לסייע בבחינת החלופות השונות, הצגת יתרונות וחסרונות של כל חלופה, על מנת שתבחרו בחלופה האופטימלית מבחינתכם. מומלץ למצות את אפשרויות החיסכון בהוצאות התקשורת הטמונות בשירותים החדשים, שמספקים גם יכולות חדשות בשוק שירותי האינטרנט, מה שיכול להוות יתרון תחרותי משמעותי בשוק לכל עסק וארגון.

להשוואת הצעות מחיר לשירותי אינטרנט לעסקים- לחץ כאן.

 

סקירת וידיאו, רשת הNGN– סרטון הפרסומת החדש: 

 

סקירת וידיאו, כמה מהיר הוא אינטרנט מהיר?: 

פוסטים נוספים