פתרונות תקשורת מתקדמים – סקירת שירותים חדשים לעסקים

פתרונות תקשורת מתקדמים

פתרונות תקשורת מתקדמים – סקירת שירותים חדשים לעסקים 

 

עולם פתרונות התקשורת המתקדמים לעסקים עובר מהפכה ממש מול עינינו. המעבר משירותים המצויים פיזית בתוך חצרי העסק לשירותים בענן הוא מהלך נכון, שמביא למקסום היכולות של כל עסק ולחיסכון משמעותי בהוצאות על שירותי מחשוב ותקשורת.

 

איך בוחרים בפתרונות התקשורת המתקדמים והחסכוניים ביותר למגזר העסקי? 

 

עולם התקשורת נמצא בתנועה מהירה קדימה, והמאפיין החשוב ביותר הוא, שהכוח עובר לידי הלקוחות, מה שמוזיל בצורה משמעותית את הוצאות המחשוב והתקשורת של עסקים רבים. 

נציג כאן דוגמה בולטת המצויה בתחום ה- Call Centers. ידוע לכל, שהעולם עובר לאינטרנט. כל הלקוחות מצויים באינטרנט. אז למה ה- Call-Center ללקוחות הללו צריך להיות במקום פיזי מוגדר וקשיח עם תקשורת של המאה הקודמת (הכוונה למאה ה- 19, לא למאה ה- 20)? הרי הלקוחות, שזקוקים לתמיכה, מצפים שיתמכו בהם באותם כלים שהם עצמם משתמשים, דהיינו: מחשבים, סמארטפונים, טאבלטים וכיו"ב. למה להחזיר אותם לטלפון האנלוגי הישן רק כדי לקבל שירות או תמיכה? בנוסף, מנקודת ראות עסקית, ה- Call-Center מהווה הוצאה כבדה לכל עסק בכל סדר גודל וגוזל משאבים (בעיקר משאבי אנוש וטלפוניה) יותר מכל משאב אחר של העסק. מדוע לבזבז משאבים כשניתן לחסוך (ובגדול) בסעיף "שירותי מוקד"? 

המציאות היא, שרוב המוקדים לשירות בעסקים מבוססים על טכנולוגיות, שפותחו שנים רבות לפני המצאת האינטרנט והמצאת האינטרנט גם היא לא בדיוק חדשה (מזמן עברה את גיל ה- 30). נוצר כאן אי של פיגור טכנולוגי רב שנים, שמבזבז את משאבי העסק שלא לצורך ומבלי לספק מענה הולם לצרכים המתפתחים של העסק ולגידול בתחרות בכל תחום. צמצום CAPEX וה- OPEX במעבר לטכנולוגיות שירותי ענן הינו ברור וההחזר על ההשקעה – ROI נמדד בחודשים ספורים ולעיתים שבועות. חברת Alteva מציינת, שבשירותי ענן עלות משתמש – TCO היא בסביבות 250 עד 300 דולרים בהשוואה לכ- 2,000 דולרים למשתמש באותם שירותים המצויים פיזית בחצר העסק. 

עסקים קטנים ובינוניים יכולים לשפר מהותית את כושר התחרות שלהם בשוק לצד התמקדות בליבת העסקים שלהם. זאת, באמצעות שימוש מושכל בטכנולוגיות, שהתפתחו בעולם בשנים האחרונות. העולם הטכנולוגי עובר בשנים האחרונות מהפך דרמטי ומיטב הפתרונות הטכנולוגיים, שעד כה היו נחלתם של עסקים גדולים בלבד, הפכו נגישים לעסקים קטנים ובינוניים. היום יותר מתמיד הופכת הטכנולוגיה לנדבך חיוני בהצלחה העסקית. זאת, לאור התפתחות יכולות השיווק והחשיפה העסקית באמצעות האינטרנט והרשתות החברתיות ולצד הטיפול באיומים רבים בתחום אבטחת המידע. ההתפתחויות הטכנולוגיות בשנים האחרונות מאפשרות כיום לרכוש מגוון רחב של פתרונות מדף, שמכוונים לשוק העסקים הקטנים והבינוניים בתצורה של שירות לפי שימוש בפועל, ממש כמו צריכת חשמל ומים. זאת, תוך שמירה על רמת אבטחה ושרידות החיוניים לכל עסק.

 

מהן המגמות החדשות בפתרונות תקשורת מתקדמים לעסקים שיש כיום בשוק?

 

מרכז הכובד בשירותים החדשים לעסקים מצוי במעבר לענן. דוגמה בולטת למעבר הזה ניתן לראות בחברה אחת מובילה ומוכרת: תדיראן טלקום, שהייתה במשך עשרות שנים ספקית של מרכזיות פיזיות מסוג אחד בלבד, שהותקנו בחצרי הלקוחות. כיום היא "אינטגרטור כולל" של מגוון רחב של שירותי ענן. ההתקנות המשמעותיות של תדיראן טלקום בשוק מבוצעות כיום במערכות ענן דוגמת ה- Lync של מיקרוסופט, שירותי תקשורת אחודה של סיסקו, אוויה, אלקטל-לוסנט, שירותי Contact Center בענן של קומפוזיט, איזירן ו- Interactive Intelligent, תשתיות IP מבוססות סיסקו, אלקטל-לוסנט וג'וניפר ועוד. בנוסף, טריפל סי, חברת מחשוב הענן בין המובילות בישראל, חתמה בימים אלו על הסכם חדש וייחודי לשיתוף פעולה עם חברת תדיראן טלקום, במסגרתו תשמש תדיראן טלקום כשותפת ענן של טריפל סי ויחד תצענה החברות מגוון שירותי Unified Communication מבוססי טכנולוגיית ענן. מגוון השירותים יוצעו במודל תשלום לפי שימוש: IPaas – IP as a Service, שמציע חיסכון ברכישה וניהול של חומרה, חיסכון בעדכון גרסאות ועוד. מודל זה מאפשר לעסקים, קטנים וגדולים כאחד, פלטפורמה נגישה ללא לוגיסטיקה מסורבלת וללא צורך בהשקעה כספית גדולה בתשתיות ובתחזוקה שוטפת של המערכת, תוך חיסכון ניכר בעלויות רישוי קבועות. 

במקביל, קבוצת בזק, קבוצת התקשורת הגדולה בישראל מציגה כיום מגוון רחב של שירותי ענן וזוכה להצלחה יפה בשירותים הללו. בזק עסקים מציגה מגוון רחב של פתרונות חדשים, שראוי לבחון אותם ביסודיות.  

  פתרונות תקשורת מתקדמים

אילו פתרונות תקשורת מתקדמים חדשים יש בשוק?

ניתן לחלק את שלל הפתרונות החדשים לכמה תחומי פעילות, שבכל אחד מהם טמונה היכולת לחסוך בהוצאות המחשוב והתקשורת והם: 

א. פתרונות חדשים בתחום הסלולר. מדובר לא רק ביכולת הבחירה וההחלפה בין ספקי סלולר, שהתעצמה במהלך השנה החולפת, אלא באפשרות לחבר מנהלים ועובדים למערכת העסקית באמצעות מכשירים ניידים מכל מקום בעולם, שיש בו רשת אינטרנט ניידת (סלולר ואו WiFi). היכולת המרכזית כאן היא: חיבור סמארטפונים וטאבלטים למחשוב ענן. זה חלק ממגמת ה- BYOD (ר"ת: Bring Your Own Device), שמתפשטת בעסקים רבים ומובילה לחיסכון משמעותי בהוצאות. הסינרגיה בין טכנולוגיות הסמארטפון והטאבלטים לבין ענן מחשוב היא מוחלטת. במסגרת הגישה לשירותי ענן פתוחים ואו ציבוריים, יש חשיבות לתחום הגיבוי בענן. נזכיר כאן שוב את הפתרונות מאינטגרטורים וספקי שירותים, שמתקינים ומתחזקים מערכות לשליטה וגיבוי מרחוק במכשירים הניידים במערכות פתוחות. התחום הזה קרוי MDM (ר"ת: Mobile-Device-Management). 

ב. שילוב עננים. אנו נמצאים בשלב של סיום ההתלבטות בבחירה בין ענן פרטי (שנראה לכאורה יותר מאובטח) לבין ענן ציבורי. המומחים מציעים לקבל את הטוב בשתי העולמות: הקמת ענן פרטי מאובטח ועונה לדרישות הרגולציה, אבל על ענן ציבורי. השירות הזה יסופק לעסקים במתכונת Private-PaaS = Platform-as-a-Service. הפתרון כולל תמיכה בכל סוגי העננים: Micro-Cloud, Private-Cloud, Public-Cloud, Hybrid-Cloud, עם תאימות: לכל סוגי בסיסי הנתונים, לכל סוגי המסרים, לכל מערכות ההפעלה, לכל כלי הפיתוח המקובלים בשוק, לכל שפות הפיתוח שיש בשוק ולכל סביבות ה- Web הקיימות. זאת, עם איזון עומסים דינמי וסקלביליות גמישה, עם חנות יישומים עסקית פרטית, עם מערכת חברתית עסקית פנימית דמוית פייסבוק, בפתרון שניתן להקים אותו בעסק בתוך 15 דקות. כך, ניתן לקבל סביבת פיתוח סגורה על ענן, גם אם הוא ציבורי, תוך שמירה מלאה על כל מדיניות האבטחה העסקית וכל הכללים העסקיים והרגולטוריים, שמופעלים על ענן פרטי בתוך העסק. בשנה הקרובה נראה פתרונות מהסוג הזה בישראל לאחר הצלחת הכיוון הזה בעולם. 

ג. מעבר לשירותים זולים בשיחות לחו"ל, שיחות מחו"ל (שירותי נדידה), לרבות גלישה באינטרנט בכל מקום בעולם. מגוון הפתרונות לחיסכון בתחומים הללו הוא עצום, בעיקר בגלל שהעלויות של העסק על עובדים ומנהלים הנוסעים עם המכשיר שלהם ברחבי העולם הפכו להיות בלתי סבירות. יש לשים לב שיישומים דוגמת סקייפ אינם רק מוצר למשתמשים ביתיים. סקייפ היא כיום חלק ממיקרוסופט ויש לה גרסאות לעסקים על תשתיות ענן בינ"ל של מיקרוסופט. 

ד. פתרונות גיבוי ושרידות בענן. מדובר כאן על מגוון רחב של יכולות, שכוללות גיבוי כל מחשב נייח או נייד לרבות סמארטפונים וטאבלטים באופן שקוף לענן. טכנולוגיות הגיבוי הישנות והיקרות לרבות על טייפים סיימו מזמן את חייהם. 

ה. פתרונות בתחום העברת שירותי הטלפוניה לענן. הם כוללים הכל: מרכזיות, Call Centers, מסרים מידיים ועוד. 

ו. פתרונות חדשים בתחום שילוב שירותי סלולר, טלפון ואינטרנטISP גם יחד. שירותי תקשורת מאוחדים (Converged-Services) משנים את פני שוק התקשורת בישראל ומהווים אתגר למגזר העסקי, שהיה רגיל לקבל כל שירות מספק אחר. מדובר במהלך מאוד מהיר (מהרגע שהוא מתחיל), שבו הלקוחות מכל סדר גודל מקבלים שירותי תקשורת מאוחדים מספק אחד על תשתית אחת ובחשבונית אחת. מהניסיון, שנצבר במדינות רבות בעולם, מדובר בתהליך מהיר ביותר, כמעט בלתי הפיך וחד כיווני: שירותי תקשורת מאוחדים תחת מעטפת שירות אחת ובחשבונית אחת, במחיר שפוי וזול ביותר. מדובר בנפילה חדה ומהירה של עלויות התקשורת ללקוח הקצה ושינוי סדרי עולם בשוק התקשורת, גם לפרטיים וגם לעסקים בכל סדר גדול. 

ז. מגוון רחב של שירותי רשת בטכנולוגיות IP, נייחות, סלולריות ואלחוטיות, שמוזילות את ההוצאות על שירותי רשת לעסקים. המגוון כולל: שילוב טלפוניה נייחת על טלפוניה ניידת, מטרו-אתרנט, מערכות WiFi, מערכות מתקדמות למסרונים (SMS), תשלומים מאובטחים, שירותי אינטרנט מתקדמים, שירותי ניטור ובקרת רשת מתקדמים, שיתוף קבצים, עבודה קבוצתית מכל מקום, "תקשורת אחודה" – Unified-Communications, שירותי מצלמות רשת, שירותי אחסון, שירותי התאוששות מאסון, שירותי "רשת חכמה", שירותי אבטחה מרחוק, ועוד. 

ח. פתרונות בעולם של החיסכון באנרגיה. מדובר בפתרונות שבהם מערכות החשמל, המים והגז מנוטרות מרחוק (בד"כ על רשתות הסלולר) ובענן ע"י ספק השירות והמשתמשים ומובילים עי"כ לחיסכון ממשי בהוצאות של העסק. הפתרונות הללו מכונים בשם Smart Grid והם כבר החלו להתפשט בעולם כמו גם בישראל בתחומים של חשמל ומים.  

 

ממה יש להיזהר בבחירת פתרונות תקשורת מתקדמים חדשים?

ספקים ואינטגרטורים לא מעטים בשוק מספקים שירותי תקשורת מזה שנים תחת שמות מותג או טכנולוגיה שונים. כאשר הם רואים שהטרנד של השוק ומילת ה- Buzz בשוק השתנו, הם מתחילים להצמיד לשירות הישן שלהם מילות ייחוס חדשות וכאילו להפוך את השירות הישן לשירות עכשווי, טרנדי וחדש. אין כל רע בבחירת שירות ישן. אבל, חשוב לדעת, שחיסכון בהוצאות התקשורת ניתן להשיג רק בבחירת שירותים חדשים ומתקדמים יותר ולא בבחירת שירותים ישנים ולא מעודכנים. הדוגמה הבולטת ביותר בתחום זה היא ההצמדה של המילים "שירותי ענן" לשירותים ותיקים שאין בינם לבין הענן שום קשר (מלבד בפרסומת המתלווה לשירות). 

בשנה האחרונה מוצגים כמה טכנולוגיות תקשורת יחסית ותיקות כטכנולוגיות ענן ובכלל זה:

א. IP Centrex.

ב. Hosted Call Center / Contact Center.

ג. Hosted Services .

ד. Hosted PBX.

ה. VPS – Virtual Private Server. 

 נשאלת כאן כמובן השאלה: מדוע שירותי ענן עדיפים לעסק מול השירותים הוותיקים הללו (שגם הם, כמו שירותי ענן, נמצאים אצל ספק השירות ולא מצויים בחצרי הלקוח)? 

המציאות היא, שההבדלים בין הטכנולוגיות הם ממש לא קטנים וחשוב לשים לב לנקודות הבאות: 

א. רק בשירותי ענן מקבלים את ההוזלה המשמעותית, המידית והברורה ביותר בהוצאות התקשורת והמחשוב. מדובר בהוזלה של כ- 30% עד 40% מול החלופות האחרות. החיסכון בהוצאות התקשורת והמחשוב הוא מרכיב חיוני בקבלת ההחלטות של כל עסקי ואין להתעלם מנקודה מרכזית זו. בנוסף, אם התשלום הוא רק עפ"י צריכה ושימוש בפועל ובמודל ה- SaaS, זה שירות ענן טהור. אם יש תוספות (רישיונות שונים ומשונים שאינם עפ"י צריכה, בתוספת עלויות תחזוקה, תמיכה, שדרוגים, וכיו"ב), זה לא שירות ענן טהור. וירטואליזציה היא רק שלב מקדים לענן, וירטואליזציה כשלעצמה היא לא שירות ענן. 

ב. שירות עננים זה שירותOn-Demand , Multi-Tenancy [ארכיטקטורה בה יישום תוכנה אחד משרת לקוחות רבים], מערכת ללא תלות בגרסאות התוכנה, עם שדרוג שקוף למשתמש, שלא משלם על השדרוגים, עם רמת שירות (SLA) ברורה. זו גישה מכל מקום לשירות כולל מהסלולר, גישה בפרוטוקולי האינטרנט, תשלום רק לפי צריכה. את הלקוח בכלל לא מעניין איזה שרת יש לו והיכן הוא ממוקם. הוא רק צריך את השירות. כמו שלא מעניין איש איך מייצרים את החשמל, היכן ואיך מוליכים אותו עד לצרכן. משלמים רק על צריכת החשמל. כך, סך ה- TCO של העסק יורד לפחות ב- 50% מול מערכות קיימות או ישנות של שירותי תקשורת, מחשוב וציוד בתוך העסק. יש מקומות שזה מגיע אצלם לכ- 80% בהורדת ה- TCO, למשל מול מרכזיה פיזית (גם אם היא מרכזיית IP) הקיימת בתוך כתלי העסק. 

ג. רק בשירותי ענן מקבלים את האינטגרציה המלאה ליישומי IP אחרים של העסק, יכולים לשלב כל יישום עסקח מכל סוג ובכל מקום ועל כל מכשיר קצה וניתן לשלב בקלות תקשורת ניידת (אלחוטית וסלולרית) באופן שקוף בכל מקום בעולם. זאת, עם שירותי 'נוכחות' (Presence), שהם מרכיב חיוני ביעילות עסקית ותקשורת מהירה במערכת העסקית. יישום מגמת ה- BYOD המומלצת על ידינו (והמקובלת מאוד בעולם), אפשרית רק אם השירותים ניתנים בענן. 

ד. רק בענן ניתן לבצע מיזוג – Convergence אמיתי לכל השירותים ולספק שירותי 'מסרים מאוחדים' – Unifies Communications מלאים על כל מרכיביהם דהיום ואלו שיפותחו בעתיד. זה כולל 'שירותי נוכחות' מתקדמים, שיחות ועידה כולל בווידיאו, שילוב דוא"ל ומסרים מידיים, שירותי Chat, שילוב רשתות חברתיות, שיחות וגלישה מוזלת מאוד בחו"ל (בנדידה), שילוב מסרונים, שילוב Call-Center, שילוב האאטלוק, תיאום יומנים, מעקב אחרי ההוצאות, שילוב יישומי אופיס (לרבות מסמכים ומצגות), שילוב מכשירי סלולר ואלחוט (סמארטפונים וטאבלטים), שילוב בשירותי הפורטל העסקי, שירותים לעובדים ניידים הנמצאים בחו"ל ועוד. כל הדברים הללו לא ניתנים לביצוע, בוודאי לא בקלות ובזול, אם בוחרים בפתרון מסוג IP-Centrex ו- Hosted PBX. בנוסף, רק בענן ניתן לשלב יכולותBI Business Intelligence)) מלאות על שירותי הטלפוניה, תכונה חיונית ונדרשת במימוש שירותי Call Centers מתקדמים. 

ה. רק בעננים ניתן לממש שירותי קול באיכות HD ומעלה, קצה לקצה ולכל מכשיר קצה תומך, בכל מקום בעולם, למכשיר נייח או נייד או כל תוכנה תומכת. 

ו. רק בעננים ניתן ליישם יכולות חדשות בעולם המחשוב כמו ה- Big Data ועוד. 

ז. הדבר החשוב אולי יותר מכל: בשירות ענן טהור ניתן להחליף ספקים יותר בקלות מול כל פתרון אחר. דהיינו: התלות המוחלטת בספק אחד, שיוצרת "חתונה קתולית" עם הספק ותשלומים מפורזים על שירותי התקשורת ומחשוב, מסיימת את חייה במעבר לשירותי עננים טהורים. 

ברור, שספקי הציוד, השירות והתוכנות, שהתפרנסו יפה מהפראיירים, שנתקעו עם ברזלים, ציוד ותוכנות ישנות, עם הסכמים מלווים ברישיונות יקרים וחוזים דרקוניים, ימצאו אלף סיבות מדוע לא לעבור לענן, או אף יסוו את הפתרונות הישנים שלהם בכסות מטעה חדשה עם המינוח "שירות ענן". אולם, זמנם חלף. הם חייבים להתקדם לענן טהור ואמיתי או להיעלם מהשטח. הם מפריעים להתקדמות וגורמים נזקים כלכליים של ממש, יום אחרי יום, לעסקים, שנתקעו מאחור ומשלמים על כך ביוקר. 

פתרונות תקשורת מתקדמים חדשים – טיפ לעסקים:

 

ההתלבטות של עסקים בינוניים עד גדולים לגבי בחירת פתרונות תקשורת חדשים אינה יכולה להישאר בגדר של התלבטות תיאורטית בלבד. מומלץ, כבר כעת, להתנסות במעבר של העסק לשירותי ענן בתחום אחד לפחות. התחומים הראשונים לבחירה הם:

1) דואר אלקטרוני.

2) שירותים עסקיים משולבי טאבלט וסמארטפון. 

לגבי האפשרות הראשונה: אין צורך לשלם הון על שרתי דוא"ל בעסק, לרבות התשלומים על רישיונות, תחזוקה, גיבויים וכיו"ב. אפשר לעבור לשירותי דוא"ל בענן, בין באלו של מיקרוסופט ובין באלו של גוגל (או באחד ממתחרותיהן היותר קטנות). מדובר בחיסכון מהיר בהוצאות וקפיצת מדרגה משמעותית ביכולות של הדוא"ל העסקי. 

לגבי האפשרות השנייה: אפשר לקבוע, שיחידה מסוימת או קבוצת עובדים מסוימת בעסק תצטייד בטאבלטים מסוג שיוגדר מראש, ותחל להשתמש בשירותי ענן ציבוריים (לרבות חופשיים) ליישומים מוגדרים ובעלי רמת סיכון נמוכה יחסית (נניח: דוא"ל עם לקוחות וגורמים חיצוניים, ניהול חשבונות והזמנות מול גורמים חיצונים, תמיכה חיצונית בלקוחות ושותפים, וכיו"ב). הפיקוח על המכשירים ייעשה באמצעות אחד מהכלים החינמיים (או בתשלום מזערי) שיש ברשת לתחום זה. אם הניסוי מצליח ויש רצון של העובדים להתרחב בתחום, גם בהיקף היישומים, שניתן לעבוד איתם בענן ובטאבלט סמארטפון, אזי ניתן לשקול להתנסות באחד הכלים העסקיים בתחום ה- MDM שיש בשוק. אפשר להתנסות בכמה פתרונות במקביל, לכל קבוצת עובדים לספק כלי אחר, ולהתרשם מהיעילות, קלות התפעול וההוצאות הכרוכות בשימוש בכלים הללו. החיסכון בהוצאות הוא מידי. 

במגזין CIO פורסם מאמר מאיר עיניים שאומר בפשטות: אין צורך שעסקים יפתחו לעצמם אסטרטגיה של מעבר לענן עם כל מיני בדיקות מעמיקות של ROI. זה מיותר, יקר, ארוך וחסר כל טעם. פשוט צריך לעבור לענן וזהו. בלי כל אסטרטגיות גדולות, ניירות עמדה והשקעות מיותרות. צריך להתחיל בקטן, להתנסות וללמוד איך זה עובד, להפיק לקחים ולהשתפר, עם מבט רחב ומפוקח על המעבר המלא לענן, לאורך ציר זמן של שנה עד שנתיים. זה הכיוון והוא ברור ואינו דורש הוכחות מסובכות ויקרות.   

פתרונות תקשורת מתקדמים חדשים – סכום המלצות

התגברות התחרות בין חברות התקשורת פתחה בפני הלקוחות העסקיים מגוון רחב של הזדמנויות לחסוך ולהפעיל שירותים חדשים לפי צרכיהם ולבחור במגוון רחב של פתרונות מלהיבים וזולים. די ברור, שעלויות התקשורת מעיקות על כל בעל עסק. בבחירת פתרונות תקשורת חדשים לעסק יש להשקיע מחשבה ולקבל החלטות רק לאחר הבנת הצרכים של העסק. מומלץ לבחון את החלופות השונות הקיימות כיום, שהן רבות, ולקבל החלטה, שמבוססת על ניתוח צרכים מול החלופות הקיימות בשוק. אנו, בכל מקרה, עומדים לרשותכם לסייע בבחינת החלופות השונות והצגת יתרונות וחסרונות של כל חלופה, על מנת שתבחרו בחלופה האופטימלית מבחינתכם. מומלץ למצות את אפשרויות החיסכון בהוצאות התקשורת הטמונות בשירותים ובספקים החדשים, מה שיכול להוות יתרון כלכלי משמעותי בשוק לכל עסק. אין כל סיבה לא לבצע תיחור בין הספקים כבר כעת, בליווי המקצועי המתאים. השוק רווי מתחרים והכוח אמור להיות בידי הלקוח.

 

 קבלו הצעות מחיר ממספר ספקי פתרונות תקשורת  מתקדמים לעסקים בלחיצת כפתור!

 לשיחה אישית ומיידית עם מהנדס תקשורת מיכאל פנחס חייג/י: 077-8123111

 

 

סקירת וידיאו, Tadiran Telecom Unified Communication VOIP 

Multimedia Over IP

 

השאר תגובה

פוסטים נוספים