fbpx

שיחות לחו"ל – המהפכה ששינתה את השוק

שיחות לחו"ל

שיחות לחו"ל – המהפכה ששינתה את השוק

 
החיבור, שספקי הסלולר ביצעו בין חבילת הסלולר לחיוג בשיחות לחו"ל בחינם, הפך את תחום החיוג לחו"ל (ומחו"ל) על פניו.

 

איך לא מפסידים את ההתפתחות המדהימה הזו ובוחרים בשירות המתאים והחסכוני ביותר בתקשורת קווית וסלולרית לחו"ל?

 

 

חברת הסלולר החדשה גולן טלקום החלה להוביל מהפכה לא רק בתחום הסלולר, אלא גם בתחום החיוג לחו"ל או מחו"ל (נדידה – Roaming). מיד אחריה נכנסה לתחום זה הוט מובייל ולמעשה היא העתיקה את המודל השיווקי של גולן טלקום. גולן טלקום והוט מובייל מספקות, כחלק מהחבילה הסלולרית של Unlimited וללא התחייבות ב- 99 ₪ לחודש שלהן, גם חיוג ללא הגבלה מישראל למדינות רבות בעולם. בגולן טלקום אפשר לחייג ל- 31 מדינות בעולם ליעד קווי בחינם וללא הגבלה, ולארה"ב וקנדה גם ליעד סלולרי. בהוט מובייל מדובר ב- 30 מדינות, די זהה למוצע בגולן טלקום. כל מי שמצוי בעולם הטלפוניה העסקית יודע, שמחיר החיוג לחו"ל הוא בד"כ גם המחיר של חיוג מחו"ל, משום שפשוט הופכים את כיוון השיחה כשנמצאים בחו"ל, בין ב- Call-Back ובין ב- Call-Through דרך המרכזיה העסקית (ואז, משלמים רק על מקטע של שיחה נכנסת, במדינות שבהם יש תשלום על שיחה נכנסת).

 

כחודש לאחר המהפך הזה, שבוצע ע"י שתי המתחרות החדשות בשוק הסלולר, הוא הורחב ע"י שתי מתחרות נוספות בשוק הסלולר:

1) פרטנר באמצעות המותג 012-מובייל מציעה ב- 98 ₪ חבילת Unlimited הכוללת גם שיחות לחו"ל – 41 מדינות, ליעדים נייחים, ללא הגבלה (ארה"ב וקנדה- גם לניידים). בנוסף, פרטנר הרחיבה את חבילות ה- Clear Unlimited, ובחבילות של ה- 1 GB של Clear Unlimited הסלולרית וגם ה- Clear Double Unlimited הכוללת טלפוניה קווית וסלולרית, הוסיפה שיחות ללא הגבלה וללא התחייבות ליעדים נבחרים בחו”ל (43 מדינות ברחבי העולם, ליעדים נייחים).  

2) סלקום יצאה בחבילת "סלקום טוטל", חבילת Unlimited ללא התחייבות המשלבת טלפוניה קווית וסלולרית למשפחה עם 3 מכשירי סלולר. במחיר של 349 ₪ לחודש מקבלים חבילת Unlimited הכוללת טלפוניה ניידת ל- 3 מכשירים, טלפוניה קווית ואינטרנט (גלישה בלבד) של 10 מגה בבזק או 12 מגה בהוט עם נתב אלחוטי מתקדם, כשבחבילה זו יש שיחות לחו"ל ללא הגבלה לנייחים ולניידים ל- 55 יעדים, גם מהסלולר וגם מהקו הביתי. בקרוב מאוד, כל שלוש ספקיות ה- MVNO (החברות: YouPhone, הום סלולר ורמי לוי תקשורת), תצענה אף הן מסלולי Unlimited שיכללו חיוג ללא כל עלות או הגבלה למגוון יעדים בחו"ל. גם קבוצת בזק תציע די בקרוב מסלולים חדשים למגזר העסקי, לאור ההיתר שקיבלה לאחרונה משר התקשורת לשווק מבצעים משולבים עם החברות הבנות שלה.

שיחות בינלאומיות | שיחות לחו"ל - הצעות מחיר

 

איך ארבע חברות אלו (ובקרוב עוד שלוש לפחות) יכולות להציע חיוג בחינם ובלתי מוגבל לחו"ל לקווי ובחלק מהיעדים גם לנייד? ההסבר די פשוט: מחיר דקת שיחה (במחירים סיטונאיים ובהיקפים גדולים) לרוב מדינות העולם הוא פחות מ- 1 אג' לדקה, ויש מדינות שזה קרוב ל- 0.1 אג' לדקה. בנוסף, ספקיות סלולר אלו הן גם מפעילות תקשורת מב"ל (מפעיל בינלאומי). כך, שהן אינן נדרשות לשלם קש"ג (קשרי גומלין) לעצמן, על דקות השיחה הסלולרית לחו"ל היוצאות דרכן. מחזיק רישיון בינלאומי וגם רישיון סלולר לא צריך לשלם לגוף חיצוני קש"ג של 6.78 אג' ללא מע"מ מהנייד (עבור החיוג דרכו לחו"ל). דהיינו: הקמה, תחזוקה ותפעול של מערכות Billing וגבייה על דקות אלו תהיה יקרה יותר למפעיל התקשורת, שמחזיק בשני הרישיונות הללו, מאשר נתינתם בחינם ללקוחות ואגב כך להשיג שמירה על נאמנותם לספק הסלולר, שנותן להם שירות כזה חשוב בחינם, ללא כל התחייבות וללא כל הגבלה.

 

בשני העשורים האחרונים ועד פרוץ מהפכת הסלולר, שכוללת בתוכה גם מהפכה בתחום המב"ל, עסקים, מנהלים ועובדים באותם עסקים, התקשרו לחו"ל בעיקר באחת משתי השיטות הבאות:

 1) חיוג רגיל בשיוך דרך מפעיל הבינלאומי, או במבצעים שנתפרו ע"י מפעיל הבינלאומי לאותם עסקים.

 2) חיוג ב- VoIP. עסקים רבים עדיין חושבים שהחיוג והשימוש בטכנולוגיות VoIP באמצעות מרכזיות IP לחו"ל הוא זול יותר לעסק, ולכן זו הדרך החסכונית ביותר להתקשר לחו"ל. זו פשוט טעות.

 שיחות לחו"ל

מדוע החיוג בשיחות לחו"ל ב- VoIP זה ממש לא משתלם?

לקוח עסקי שרצה לחסוך בשיחות עסקיות לחו"ל (לסניפים, לקוחות, ספקים, קישור עובדים בנדידה וכיו"ב) מה שנעשה על ידו בשני העשורים האחרונים: הוא העביר את השיחות לחו"ל מהעסק בחיוג רגיל ל- VoIP, בחיבורים טלפוניים על רשתות ה- LAN וה- WAN שלו, בין ברשתות פרטיות ובין ברשת האינטרנט הציבורית.

 

אולם, שיחות VoIP אינן בחינם משום ש:

1) צריך לשלם, בכל מקרה, על חיבורי הפס הרחב בשני צדדי השיחה. הטענה ש- "ממילא יש  לנו חיבור פס רחב לאינטרנט" אינה נכונה כלכלית, משום שיש צורך להרחיב את החיבור הקיים כדי לקיים קשר טלפוני סביר לרחבי העולם. הרחבת החיבור עולה כסף, ויש מדינות ברחבי העולם שעלויות חיבורי הפס הרחב אצלן מאוד יקרות (כדי לחבר סניפים מרוחקים ברחבי העולם ל- VoIP צריך פס רחב גם שם, בכל סניף).

2) יש עלויות לתוכנות לשיחות ה- VoIP, בין אם של מיקרוסופט או של ספקים אחרים של תוכנות ל- VoIP, או אפילו של קוד פתוח אסטריסק.

3) יש עלויות לא קטנות בכלל של ציוד קצה (טלפוני IP, מתאמי טלפוניה למכשירים ישנים, מחשבים המחזיקים את התוכנות, נתבים ועוד).

4) יש עלויות חיבור לספק שירותי SIP, כולל תשלום שנתי על רישיון SIP, אם מחברים מרכזיה ל- VoIP בינלאומי. SIP זו השיטה שמקובלת היום לחיבורי VoIP בינלאומי וכולם משתמשים בה (ואין לה חלופה טכנולוגית זולה יותר).

5) יש עלות שיחה מקומית (נייחת או ניידת) לכל שיחה שיוצאת בחו"ל מנקודת החיבור של הפס הרחב של העסק בחו"ל, לכל יעד ומנוי שם שאינו על הפס הרחב המחובר למחייג. דהיינו: כל השיחות מחוץ לרשת הפנימית של העסק עולות כסף, בד"כ במחיר שיחה מקומית נייחת או ניידת בארץ היעד לשיחה, או בשיחה בינלאומית, אם אין יציאה וחיבור של הפס הרחב לעסק המתחבר לאותה ארץ.

6) יש עלויות נסתרות בהיקף ניכר כגון: שליטה על איכות הרשת (QoS) וכלי שליטה כדי להבטיח איכות השיחות על הפס הרחב, במיוחד במקום שיש הרבה שיחות לחו"ל, או שיש שיחות מאוד חשובות לחו"ל (למשל של מנהלים או אנשי מכירות מרכזיים, שיחות ועידה, שיחות וידיאו) ושצריך להבטיח את איכות הקשר משני הצדדים. יש גם עלויות נסתרות של חשמל, מיזוג ושטח רצפה לציוד. זאת, בנוסף לעלויות נסתרות של התחזוקה השוטפת והביטוח לשירותי ה- VoIP ולציוד הקצה של ה- VoIP וכל מה שמאפשר את קיום שיחות ה- VoIP (החל מרכיבים ותוכנה שהותקנו במרכזיה וכלה בהתאמות ה- Firewall וכלי האבטחה וההגנה, שצריך להתאימם, לבטח אותם ולתחזקם לצרכי שיחות VoIP).

7) יש עלויות הקמה ראשוניות של עצם הפעלת היכולת לספק שירותי VoIP לכל השלוחות בעסק בארץ ובעולם, כגון: שדרוג הרשת הפנימית, רכישת ציוד קצה מתאימים, רכישת התקנת אמצעי אבטחה ל- VoIP, קביעת מדיניות אבטחה ואכיפתה, הקצאת מספור חדש (פנימי וחיצוני, לרבות מספרי IP סטטי) שתואם חיבורי VoIP, התקנת כלים לניטור ומניעת גניבת שיחות, התקנת כלים ל- Billing פנימי במקום שנדרש, התקנת כלי שליטה ומעקב אחרי הביצועים ואיכות השיחות, וכיו"ב.

 

שורה תחתונה: שיחות VoIP אינן חינם והן לא היו מעולם בחינם וגם לא תהיינה בעתיד, אפילו לא בחיוג דרך סקייפ. העלויות המתלוות והנסתרות ל- VoIP לא מאפשרות שהשיחה לחו"ל תהיה בחינם לעסק, למנהליו או לעובדיו.

 

לעומת זאת, ספק סלולר שמציע ב- 89 99 ₪ גם שיחות ל- 30-55 מדינות ברחבי העולם ללא כל עלות נוספת וללא כל הגבלה, הורס את כל המודל של ה- VoIP העסקי (וגם הפרטי). זה גם משליך על ירידת עלויות השיחות בנדידה מהסלולר. זה פשוט הרבה יותר זול (ממש בחינם) ובלתי מוגבל בכמות דקות השיחה (Unlimited). האיכות מובטחת לשיחות כל הזמן ולכל יעד בלי כל השקעה מצד המשוחחים, לא צריך פס רחב וספק SIP. לא נדרשים תחזוקה, תוכנות, אבטחה וציוד מיוחד. זה קל לשימוש: לכל אחד יש ביד מכשיר סלולר.

 

אז איך חוסכים כיום בשיחות לחו"ל?

יש צורך להפעיל מספר שיטות חסכון במקביל, כיוון שנוצר עיוות כלכלי בשוק, שלפיו אין יותר צורך במפעיל תקשורת מסוג מב"ל. משרד התקשורת (לאור טענות קשות של חברות המב"ל הקטנות, שאין להן חברת סלולר משלהן), מבצע שימוע על תחום ה- Prepaid, אך השאיר את התחום העיקרי של חיוג פרטי ועסקי לחו"ל (ומחו"ל) לכוחות השוק. דהיינו: איך שום סיבה לשלם על חיוג לחו"ל, אם אתה לקוח של אחת (או יותר) מארבע חברות הסלולר שמאפשרות חיוג Unlimited לחו"ל.

 

לכן, יש צורך בנקיטת כמה צעדים במקביל: 

א. השלב הראשון הוא להגביל הוצאת שיחות לחו"ל (במקום חיוג ישיר משויך, או ב- VoIP על רשת האינטרנט, או בענן), לחיוג באמצעות מכשירי הסלולר ורק דרך מכשירים שיהיו מנויים באחת מהחברות החדשות: גולן טלקום והוט מובייל או במסלולים החדשים של 012-מובייל או לחלופין "סלקום טוטל" ו- Clear Double Unlimited של פרטנר. יש לאסור ולחסום כל חיוג עסקי לחו"ל דרך קווים נייחים (בזק, הוט או מתחרותיהן), או דרך חברת סלולר, שאינה מהחברות הללו, ואו שלא דרך מסלולי החיוג חינם הללו לחו"ל.

 

ב.  לעודד את כל העובדים לעבור לגישת ה- BYOD (ר"ת: Bring Your Own Device). דהיינו: להפוך מלקוחות עסקיים ללקוחות פרטיים באחד מהמסלולים המבטיחים חיוג חינם ובלתי מוגבל לחו"ל. בקרוב החברות החדשות (הוט מובייל וגולן טלקום) תצענה גם מסלולים עסקיים, מעבר למסלולים הפרטיים שיש כיום אצלן, וניתן לשקול את ההצטרפות למסלולים העסקיים הללו, לאחר בחינת הכדאיות הכלכלית של המסלולים. החלק המדהים ביותר במהפכה הסלולרית הוא לא המעבר הדי צפוי של לקוחות פרטיים קטנים בין החברות, אלא המעבר של לקוחות עסקיים (ובתוכם לקוחות פרטיים רבים, שהיו עד כה חלק מהסכמי הלקוחות העסקיים). לקוחות אלו עוברים למסלולים החדשים במעמד של לקוחות פרטיים. או בעברית פשוטה: המסלולים הקיימים של הלקוחות העסקיים נמצאים בשלבי קריסה מתקדמים. עסקים רבים כבר גילו את הסוד: התשלום של הקנסות למפעיל הננטש מכסה את עצמו די מהר, ברווח החודשי המושג במעבר למעמד של מנוי פרטי בחברות החדשות ובמסלולים החדשים.

 

ג. אם בכל זאת מנהלי העסק בוחרים להישאר עם ספקי שירותי הטלפוניה הקיימת שלהם, מבלי להחליף ספקים ומסלולים (בין מטעמי נוחות ושמרנות ובין מהטעם הפשוט של כבילה ב"חתונה קתולית" לספק התקשורת, שהחתים את העסק ל- 36 חודש עם קנסות יציאה דרקוניים), גם במקרה כזה עדיין מומלץ לנקוט בצעדים להוזלת החיוג לחו"ל. זאת, למשל ע"י עידוד עובדים חדשים וכאלו שהגיע זמנם להחליף מכשיר סלולר לעבור לגישת ה- BYOD ולהירשם למסלולים שיש בהם חיוג Unlimited לחו"ל. במקביל, לחסום את אותם עובדים מלבצע חיוג לחו"ל דרך השלוחה הקווית שלהם במשרד, כך שכל שיחותיהם לחו"ל תבוצענה אך ורק ממכשיר הסלולר שלהם.

 

ד. מומלץ להפעיל את האפשרויות של Call-Back ו- Call-Through דרך המרכזיה, בכל מקרה של עובד או מנהל המחייג מחו"ל ליעדים בישראל. ניתן כיום לשייך כל מכשיר סלולר למרכזיה, כך שהוא יופיע גם כשלוחה במרכזיה. החיסכון המושג כאן הוא ניכר, במיוחד אם היפוך השיחה (Call-Back) נעשה דרך כל אחד מהמסלולים בארבע החברות הסלולריות שהשיחות לחו"ל דרך מנוי סלולרי אצלן הוא בחינם. העלות היחידה שמחזיק המכשיר משלם בחו"ל היא עלות שיחה נכנסת (במקום שיש עלות כזו).

 

ה. יש לשים לב, שהמהפכה בתחום החיוג לחו"ל ומחו"ל עדיין אינה כוללת את תחום שירותי הגלישה בנדידה (Roaming). מכאן, שמומלץ לנקוט במדיניות שמרנית בכל הקשור בגלישה סלולרית בחו"ל  (Data Roaming), ולקבל ייעוץ בתחום זה, לפני שמקבלים הלם מהחשבון של השימוש בשירותי גלישה בחו"ל. אנו מציעים חלופה לא יקרה לנהל עבור העסקים את כל תהליך בחירת שיטת התקשורת לשירותי נדידה וגלישה בחו"ל, מה שנעשה ע"י מומחים בעלי ניסיון רב בתחומי המחשוב, התקשורת וה – IP. אנו נכין עבור העסק מסמך אפיון דרישות מפורט, כדי שבעלי העסק יוכלו לקרוא, להבין ולבחור בשירות התקשורת ל-Data בחו"ל הטוב ביותר עבור העסק מכל הבחינות, הן התפעוליות והטכנולוגיות והן הכספיות. בדרך זאת, בעלי העסק ישלמו רק עבור העצות שלנו ויוכלו לחסוך בהוצאות הסלולר אלפי שקלים לעסק כבר בשנה הראשונה של יישום הפתרון המומלץ.

 

ו. במקום שבו יש צורך בחיוג מטלפוניה קווית בלבד (למשל: מטעמי רצון להצפין שיחות, לשמור על איכות גבוהה יותר של שיחות – במיוחד במקומות שאין קליטה סלולרית, או להגן על שיחות), מומלץ לבצע זאת דרך מסלול "סלקום טוטל" או Clear Double Unlimited של פרטנר, שמספקים קישור בינלאומי Unlimited גם מהחיבור הקווי. סביר להניח, שנראה בקרוב הצעות כאלו (של שילוב קווי ונייד עם חבילת Unlimited על שני סוגי החיבור), גם ממתחרותיהן של סלקום ופרטנר. עפ"י התחזיות, בקרוב נראה חבילות תקשורת משולבות ארץחו"ל במחיר קבוע חודשי בכל חברות התקשורת, גם בתקשורת הקווית ולא רק מהמכשירים הסלולריים. לכן, צפויה ירידה תלולה בהכנסות בפעילות של שיחות בינלאומיות של המפעילים הבינלאומיים, ואפשרות חיסכון ממשי לכל מי שזקוק לשיחות לחו"ל בהיקפים משמעותיים גם מהטלפוניה קווית שלו. החיסכון בתקשורת קווית וניידת אפשרי כבר כיום, ואי אפשר להישאר אדישים לנוכח האפשרויות לחיסכון בהוצאות התקשורת, שנובע מכניסת ספקי תקשורת חדשים לשוק המקומי.

 

טיפ:

אחת הנקודות החשובות בחיסכון בשיחות מהעסק לחו"ל ומחו"ל הוא השליטה בהוצאות. כתוצאה ממעבר בין ספקים, החלפת מכשירים ושלוחות, והחלפות של מרכזיות IP שלמות, רבים שוכחים שיש צורך לשלוט בהתנהגות משתמשי הקצה, שקנו להם הרגלים של שנים כיצד הם מחייגים לחו"ל ומחו"ל. הדרך היעילה ביותר היא להתקין מערכת MDM (ר"ת: Mobile Device Management) בעסק (רצוי במחשוב ענן). זו מערכת השולטת על כל מכשירי הקצה הניידים ומאפשרת למשתמשי הקצה לחייג רק עפ"י המדיניות הארגונית. אם משתמש הקצה טועה, מתקנת המערכת את השגיאה שלו באופן שקוף ומנתבת את החיוג בנתיב שהוגדר ע"י מדיניות המערכת. למשל: אם המחייג הנמצא בחו"ל מחייג רגיל דרך מפעיל זר, מערכת השליטה מסיטה את החיוג למערכת ה- Call-Back או מסיטה את החיוג ל- VoIP על רשת WiFi חופשית או השייכת להסכמים של העסק בשירותי הנדידה, אם נמצאה אחת כזו במקום שנמצא בו המחייג. דוגמה נוספת: אם המחייג חייג מישראל לחו"ל דרך מכשיר הסלולר שלו ומוסיף קידומת של מפעיל מב"ל, שדרכו היה רגיל לחייג לחו"ל, המערכת מסיטה את החיוג הזה דרך המסלול החופשי שאליו מכשיר הסלולר שייך, או לחלופין חוסמת את החיוג ומתריעה בפניו שהוא מחייג לחו"ל בעלות שהמעביד לא מוכן לכסות.  

 

שורה תחתונה:

 

התגברות התחרות בין חברות התקשורת פתח בפני הלקוחות העסקיים והארגוניים מגוון רחב של הזדמנויות לחסוך ולהפעיל שירותים חדשים לפי צרכיהם, ובמיוחד בתחום שיחות לחו"ל. בבחירת מפעיל תקשורת לעסק המספק גם שירותי שיחות לחו"ל ומחו"ל יש להשקיע מחשבה ולקבל החלטות רק לאחר הבנת הצרכים של העסק. מומלץ לבחון את החלופות השונות הקיימות כיום שהן רבות, ולקבל החלטה המבוססת על ניתוח צרכים מול החלופות הקיימות בשוק. אנו, בכל מקרה, עומדים לרשותכם לסייע בבחינת החלופות השונות, הצגת יתרונות וחסרונות של כל חלופה, על מנת שתבחרו בחלופה האופטימלית מבחינתכם. מומלץ למצות את אפשרויות החיסכון בהוצאות התקשורת הטמונות בשירותים החדשים, שמספקים גם יכולות חדשות בשוק השיחות לחו"ל ומחו"ל, מה שיכול להוות יתרון תחרותי משמעותי בשוק לכל עסק וארגון.

 

לקבלת הצעות מחיר מספקי תקשורת בינלאומיים לחץ כאן

 

 

 

סקירת וידיאו, שיחות זולות לחו"ל: 

 

סקירת וידיאו, סלקום טוטאל – העולם השתנה, וגם אנחנו: 

פוסטים נוספים