10 סיבות מדוע עסקים קטנים מחליטים לעבור לשירותי ענן

תשתיות תקשורת ומחשוב לעסקים

10 סיבות מדוע עסקים קטנים מחליטים לעבור לשירותי ענן

 

התפתחות עולם המחשוב והתקשורת מאפשרת לעסקים להעביר את השרתים והטלפוניה שלהם לענן. בעולם הרחב רוב העסקים ברמת ה-SMB וה-SME כבר עברו (מזמן) לשירותי ענן.

מהם 10 הסיבות למעבר של העסקים לענן ואיך בוחרים ספק שירותים בענן המביא את הערך הכלכלי הטוב ביותר לעסק, בלי "ליפול בפח"?

 

יש המון רעש ופרסום סביב שירותי הענן. חברות צעירות, בעיקר בעולם ההייטק, כבר נולדות וצומחות בתוך עידן הענן והן אינן מכירות שום גישה אחרת להפעלת שירותי המחשוב שלהן, מלבד שירותי הענן.

מדוע כל כך הרבה עסקים העבירו ומעבירים את מערכות המחשוב והטלפוניה שלהם לענן? הנה 10 סיבות מרכזיות: 

  1. עלות. העלות של שירותי ענן זולה יותר מכל חלופה אחרת והעסק יודע בדיוק כמה הוא ישלם כל חודש עבור כל שירותי המחשוב שלו. העלויות של התחזוקה, הרישיונות והשדרוגים נעלמות, כי זה חלק מרמת השירות של ספק שירותי הענן.
  2. ניהול יעיל וטוב יותר של משאבי העסק. בענן קל לשלוט במשאבי המחשוב ובהיקף צריכת משאבים של כל יישום וכל משתמש קצה. הסיבוכיות של העולם הישן, של ניהול משאבי מחשוב וניהול משתמשי קצה – פשוט נעלמת. הניהול של מערכות האחסון, התוכנה, התעבורה והיקף השימוש של כל משתמש, הופך לפשוט וברור בענן.
  3. יכולת גידול (או קיטון) בלחיצת עכבר. במערכות הישנות (המקומיות) גידול או קיטון במשאבי המחשוב דרש ביצוע פעולות יקרות של טיפול פיזי בהוספת או הפחתת ציוד ומשאבים. בענן זה נעשה בלחיצת כפתור.
  4. ניהול מו"מ מול ספק אחד בלבד וחוזה מול ספק אחד. בענן אין צורך לנהל מו"מ ולחתום חוזים סביב כל שפע הספקים של כל רכיבי מערכות המחשוב, הרשת והטלפוניה של העסק. בענן, העסק עומד מול ספק שירותי הענן שלו.
  5. חדשנות טכנולוגית. רק בענן העסק לא צריך לדאוג, שהוא נשאר מאחור מבחינה טכנולוגית. הוא תמיד יקבל בענן את היכולות הטכנולוגיות הכי חדשות, שספק הענן התקין עבורו. עדכונים ושדרוגים נעשים באופן שקוף, בענן. העסק בכלל לא מרגיש בכך.
  6. מהירות תגובה ורמת השירות. בענן, הסיכויים לנפילה של השירות הם מזעריים. בכל מקרה, ספקי הענן מספקים רמת שירות ורמת תגובה לכל בעיה, שצצה, ברמה הכי טובה הקיימת בשוק.
  7. שרידות גבוהה בעלות אפסית. בענן ניתן לקבל בעלות אפסית רמת שרידות ו"המשכיות עסקית", שלא ניתן לקבל בכל שירות מתחרה אחר.
  8. התאוששות מהירה מאסון. פגיעה בעסק עצמו (מכל סיבה, כולל מתאונות, רעידות אדמה, הצפות, נפילות חשמל, שריפות, פיגועים, שביתות פראיות, פגיעת טילים, וכיו"ב), לא תביא לפגיעה ביכולות שלו, שנמצאות מוגנות בענן. המעבר לענן מגן על העסק מפני כל צרה ואסון, שיכולים להתרחש, וזה מאפשר התאוששות מהירה מכל אסון.
  9. התאמה מרבית לצרכי האפליקציות העסקיות. בענן, העסק יכול להפעיל כל אפליקציה הקיימת בענן (ויש ממש הכל) בקלות ובנוחות, על כל מכשיר קצה ובכל מקום. קל לפתח וליישם אפליקציות בענן וקל לעדכן ולשנות אפליקציות בענן לפי הצרכים המתפתחים של העסק.
  10.  שמירה על נכסי העסק העתידיים. בשוק התחרותי הקיים כיום, כל עסק נדרש לעבור תהליך של "טרנספורמציה דיגיטלית" (כלומר: שהכול הופך לדיגיטלי וממוחשב). רק בענן ניתן להתפתח ולענות על הצרכים העתידיים של העסק, שותפיו ולקוחותיו, ללא השקעות מיותרות בהחלפת תשתיות ואפליקציות, השקעות היכולות למוטט את העסק בסביבה התחרותית הקיימת כיום ותתגבר מחר.

תשתיות תקשורת ומחשוב לעסקים

מה קורה בתחום המעבר לשירותי הענן בישראל?

עסקים רבים בישראל שומעים על נושא מחשוב ענן אבל חושבים, שזה לא נוגע להם, אלא לארגונים ולעסקים גדולים. יתרה מכך: כשהם פונים לספק הוותיק של שירותי התקשורת ואו ספק שירות המחשוב שלהם, הוא לא מציע להם שירותי הענן, אלא את השירותים הוותיקים והמוכרים הנמצאים בעסק.

יש סיבה ברורה לכך, שבעלי העסקים הקטנים עד הבינוניים לא מקבלים הצעות לעבור לשירותי ענן מהספקים הוותיקים שלהם: מחוסר ידע ואנשי מקצוע מתאימים בתוך העסק, בעלי העסקים הקטנים הם "טרף קל" עבור הספקים הוותיקים. הם פשוט הפכו ל"פרה חולבת" נצחית לספקים הללו.

יתרה מכך, יש לא מעט ספקים המציעים לעסקים, שכבר מבקשים לעבור לשרתים וירטואליים בענן, הצעה לעבור לשירותי VPS (ר"ת: Virtual Private Server), שהם הדור הקודם של שירותי ענן. אלה שירותים יותר יקרים, שלא מספקים את כל היכולות והערכים המוספים הקיימים בשירותי הענן. גם כאן, הסיבה להצעת שירותי VPS לעסקים היא די ברורה: מהיעדר אנשי מקצוע בתחום זה בעסקים הקטנים עד הבינוניים, אפשר, כאמור, למכור להם הכל, העיקר שהם ימשיכו להיות "פרה חולבת" עבור הספקים הללו.

אם הלקוחות הקטנים עד הבינוניים יעברו לשירותי ענן, הם יחסכו כסף רב וגם ישפרו את היכולת העסקית והתחרותית שלהם. אלה אינטרסים הפוכים לחלוטין לאינטרסים של הספקים הוותיקים, שמעוניינים, שבעלי העסקים ימשיכו להיות כבולים אליהם לנצח בטכנולוגיות ישנות מבוססות חומרה ישנה ועלויות המאמירות לשחקים, מה שמבטיח להם הכנסה קלה בלי כל מאמץ מהעסקים "השבויים" שלהם.

אחד התחומים הכבדים בתחום ההוצאות של בית עסק קטן עד בינוני בישראל הוא תחום הוצאות המחשוב והתקשורת. 75% מהעסקים הקטנים בישראל משלמים כיום מחירים מופרזים ובלתי הגיוניים על שירותי המחשוב והתקשורת שלהם. אולם, הבשורה הגדולה היא, שהעידן של הוצאות כבדות בעולם המחשוב והתקשורת – נגמר.

למה בכלל מומלץ גם בישראל לעבור לשירותי מחשוב וטלפוניה בענן?

עננים ליישומים עסקיים ושירותי תקשורת עסקיים הם בדיוק כמו השימוש בסמארטפונים, מה שכל אחד עשה כל יום מתוך הרגל. זה בדיוק כמו כל היישומים הנמצאים על הסמארטפון הפרטי הקיים בידי בעל העסק ועובדיו. פשוט, נפטרים מכל הציוד והברזלים הנמצאים בעסק ועוברים לענן, שהוא שירות המופעל ב-Data Center של ספק השירות. את בעל העסק התהליך הזה ומה נעשה בענן, בכלל לא מעניין. הוא רק צריך, שספק השירות יספק לו שירות זמין, זול וטוב עבור כל צרכי העסק.

יש שירותי ענן בישראל לכל מה שעסקים קטנים עד בינוניים מפעילים וצריכים אצלם בעסק. יש בישראל מעל ל-25 ספקי שירותי ענן (מעבר ליכולת לבחור ספקי שירותי ענן גדולים מהעולם, דוגמת אמזון –AWS, גוגל Cloud ומיקרוסופט Azure). המחירים של שירותי ענן נמצאים בצניחה מתמדת עקב התחרות הרבה בשוק הזה. כאן "הלקוח הוא המלך".

כשהמחשבים נמצאים בעסק, מישהו אמור לשלם על זה. כלומר, בעל העסק ישלם על הכל: תחזוקה שוטפת, רישיונות תוכנה, ביטוח, שדרוגים, גיבויים ועוד. בנוסף, יש הוצאות עקיפות לא קטנות דוגמת: חשמל, שטח רצפה, צנרת תקשורת מחשבים, מיזוג, תיקונים ועוד.

כל ההוצאות הללו נעלמות כשאין מחשבים פיזיים בעסק. האחריות לכל הנושאים הללו מוטלת על ספק שירותי הענן. גיבויים בענן ושדרוגים נעשים ע"י הספק באופן שקוף לחלוטין, מה שמבטיח, שבעל העסק יקבל תמיד את הטכנולוגיות והשירותים העדכניים ביותר.

הנושא היחיד, שחשוב לבעל העסק בתחום שירותי הענן, הוא לבחור את הספק הנכון והאמין ביותר עבור שירותי הענן שלו.

המעבר לשירותי ענן הוא תהליך חד-פעמי ולעיתים די מהיר, שלאחריו בעל העסק מתחיל לשלם לפי השימוש בפועל בשירותים, שהוא צורך, ומחסל את כל סוגי התשלומים, שהוא רגיל היה לשלם במשך שנים לכל ספקי השירותים שלו.

מהם הקשיים הקיימים במעבר לשרתים וירטואליים בענן?

המעבר ממערכות מחשוב מקומיות (On Premise) לשירותי ענן אינו דבר קל, למי שאינו מבין את היתרונות במעבר הזה. לצעירים, שרגילים להשתמש בסמארטפונים לכל מטרה, שירותי ענן הם חלק בלתי נפרד מהחיים (הסמארטפונים הנמצאים בידי המשתמשים מחוברים לעננים מרובים, בהתאם לאפליקציות הקיימות על הסמארטפון. זה נעשה באופן שקוף לחלוטין למשתמשי הקצה).

לכן, האתגרים המרכזיים במעבר לשירותי ענן הם:

  • שינוי בהרגלי העבודה ובתפיסת התפקיד של כל בעלי התפקידים בעסק עקב המעבר לשירותי ענן.
  • קיום צורך בבחירה בספקי ענן המתאימים לצרכים המגוונים של העסק.
  • שינוי בשיטות התשלום, התמחור, הביטוח, הרישיונות, השרידות, הגיבויים וההגנות במעבר לשירותי ענן.
  • התאמת הרשת הפנימית לצרכי החיבור לענן (ובכלל זה איחוד רשתות ה-Data והטלפוניה הקיימות בעסק).
  • התאמת מכשירי הקצה לעבודה בענן (אלא אם משתמשים רק בסמארטפונים ובטאבלטים, שמותאמים כבר לעבודה בענן).
  • קביעת רמות האבטחה (לרבות ציות לרגולציות, הגנת סייבר ושמירה על הפרטיות) בשירותי הענן. ניתן לרכוש את היכולות הללו מספק שירותי הענן ברמות הגנה מגוונות, או שהן חלק מהמחיר הבסיסי של שירותי הענן.

 מי מספק פתרונות של שירותים בענן ללקוחות עסקיים בישראל?

כיום, חברת אמזון-AWS היא ספק שירותי ענן המובילה בעולם כמו גם בישראל. אחריה ניצבת מיקרוסופט עם שירותי הענן Azure, שיש לה יתרון בכך, שיש לה עננים מקומיים בישראל. גוגל Cloud נמצאת במקום שלישי מבחינת הבחירה של הלקוחות בישראל. אלה ספקי שירותי הענן הציבוריים המובילים בשוק.

אולם, אלו לא כל האפשרויות העומדות לבחירה בפני בעלי עסקים.

עסקים יכולים לבחור בין כמה סוגי עננים הקיימים כיום בישראל, לפי הצרכים שלהם. אפשר לבחור ספק מחשוב ענן ביותר מסוג ענן אחד, לפי הצרכים והאפליקציות של העסק:

  • ענן בינלאומי (הנמצא אי שם בעולם). כאמור לעיל, הענן הנפוץ ביותר בקרב עסקים קטנים בישראל הוא הענן של אמזון, אחריו הענן של מיקרוסופט ואחריו הענן של גוגל. יש עוד כמה ספקי שירותי עננים בינלאומיים, שפחות נפוצים בישראל, דוגמת DigitalOcean.
  • ענן מקומי (ישראלי .(יש בישראל שפע של עננים מקומיים (לרבות שלוחות של עננים בינלאומיים), וכאמור לעיל, מעל ל-25 מתקני Data Centers גדולים המשמשים לשירותי ענן בישראל, מספקי ענן רבים. המובילים מביניהם בתחום השירותים לעסקים קטנים: בינת עסקים, בזק, בזק בינלאומי (כמה עננים, החדיש ביותר הוא של רקספייס), יבמ (כמה עננים), טלדור, הוט, פרטנר, סלקום, אדגר, מלם-תים, MedOne (כמה עננים, החדיש ביותר הוא של Dimension Data), ווי-אנקור, וטריפל-סי.
  • עננים של אפליקציות עסקיות. יש בישראל כמות לא קטנה של עננים של אפליקציות עסקיות ושירותים עסקיים ובכלל לשירותי: אופיס 365 (מכמה ספקי ענן), אורקל, יבמ, סיילספורס, אלקטל-לוסנט-ארגונים, VMware (כיום מציעה שירותי ענן בשת"פ עם אמזון) ועוד, עם שפע של ספקים קטנים לשירותי ענן מכל סוג הקיימים בישראל.

כך, הסתיים העידן, שבו שירותי המחשוב והתקשורת בעסקים קטנים עד בינוניים היו למעשה "בור תקציבי" בלי כל תחתית. בעידן הענן ,התחזוקה, הגיבויים, ההגנות והשדרוגים הם באחריות של בעל שירותי הענן, לא של העסק הקטן.

מהן השאלות, שאני צריך לשאול את ספק שירותי הענן, לפני קבלת הצעת המחיר?

מדובר במשא ומתן עסקי – מקצועי לכל דבר, שרצוי שייעשה ע"י מומחים לתחום הזה. אם לבעל העסק אין ידע בתחום שירותי הענן, קל יהיה "לעבוד עליו" ולשכנע אותו לרכוש מה שטוב רק לכיס של ספק הפתרון, או אפילו למכור לו שירותי VPS ישנים ויקרים, במסווה של שירותי ענן.

השאלה החשובה ביותר, שבעל העסק יכול לשאול בעצמו (גם ללא ייעוץ מקצועי) את ספק המערכת היא: מה העלות הכוללת לעסק, עלות הכוללת הכל: עלות למשתמש לכל סוגי השימושים, עלויות התקנה, נפח התקשורת ואחסון המידע בענן, עלויות הביטוח, התחזוקה, ורישיונות (אם יש), תוכנות נדרשות, מכשירי קצה נדרשים וכיו"ב. כך, ניתן להשוות בקלות בין ספקים ולחשב את העלות הכוללת (TCO) של כל פתרון.

לכן, מומלץ לנקוט באחת מ-2 הדרכים הבאות (או לשלב ביניהן) בבחירת ספק שירותי ענן:

  • Best of breed. כלומר: מי הספק המספק את השירות בענן הטוב ביותר מבחינת ביצועים, שירות, יכולות, תכונות, נוחות השימוש, גמישות הפעלה, יכולת התמיכה של הספק וכך הלאה.
  • המחיר הטוב ביותר (בד"כ הכוונה למחיר הזול ביותר).

מדובר בתהליך מקצועי, שיש לבצע בלי "ליפול במלכודת" של אנשי שיווק ממולחים מחברות התקשורת והאינטגרציה, שמסוגלים "למכור קרח לאסקימוסים".

יש לקחת בחשבון, שכדי לקבל "איכות שירות" ו"איכות עבודה" בפתרונות מחשוב ומרכזיה בענן ציבורי, צריך גם חיבור תקשורת איכותי (קו עם SLA), במסגרת חבילת תקשורת מתאימה (דוגמת IPVPN), ולא חיבור לאינטרנט בגישת ה-Best Efforts, שיש כיום בחיבורים הפרטיים לאינטרנט (לרבות ב"שוק הסיטונאי"), מה שחלק מהעסקים מיישמים אצלם (כדי לחסוך בהוצאות התקשורת לאינטרנט).

 

שורה תחתונה בתחום בחירת שירותי מחשוב ותקשורת בענן:  

בבחירת ספק שירותים בענן יש להשקיע מחשבה ולקבל החלטות רק לאחר הבנת הצרכים של בעל העסק. קודם כל, יש לקבל החלטה אם בכלל מעוניינים במערכת המופעלת בענן (התצורה המומלצת כיום לעסקים), או בתצורה אחרת, המתאימה לצרכי העסק, מנהליו ועובדיו. הצרכים של משרד עורכי דין אינם דומים לצרכים של חנות רהיטים, רשת מרכולים, חברת הייטק, או של משרד רואי חשבון.

לכן, נשאלות כאן השאלות:

מה הבעיה הגדולה ביותר הקיימת בעסק, שאתה מאמין, שתוכל לפתור באמצעות המעבר לשירותים בענן?

 מה אתה יודע על ההבדלים בין סוגי העננים (מקומי, ציבורי, היברידי) שיש? מה סוג הענן או העננים המתאים לצרכים שלך?

 אם יש לך כבר שירותי ענן, ממה אתה לא מרוצה מהשירותים הללו? שתף אותנו.

 איך אתה חושב, שאני יכול לעזור לך לבחור את ספק (או ספקי) מערכת שירותי הענן המתאימה לצרכיך?

לקבלת ייעוץ חינם בנושא גיבוי בענן הירשמו כאן

 

 Cloud Computing Services Models – IaaS PaaS SaaS Explained 

 

השאר תגובה

פוסטים נוספים