fbpx

מחשוב ענן: סקירת יתרונות וחסרונות – מה יגרום לך לבחור בפתרון מתקדם עם אמינות של כמעט 100%?  

מחשוב ענן

 

תקציר

  • מנהלי ובעלי עסקים רבים מתלבטים בשאלה אם לעבור לשירותי מחשוב ענן.

     

  • כיום, עסקים ומשרדים רבים ברמת ה-SMB וה-SME בישראל משתמשים בשירותי אינטרנט מגוונים לרבות בשירותי אחסון של מידע וקבצים בענן, או בדאטה סנטר (של שירותי ענן פרטי או היברידי).

     

  • אילו פתרונות מחשוב ענן מתאימים לעסק שלי? טיפים מעשיים.

     

  • מה הם סוגי פתרונות שירותי תקשורת, מחשוב וטלפוניה ב- Data Centers המובילים בישראל? מי מוביל שוק בתחום הזה? לאן התחום הזה מתפתח?

     

  • עם מי אוכל להתייעץ לגבי פתרון מחשוב בענן המתאים עבור צרכי העסק שלי?

 

קרוב ל-90% מכל ההתקנות החדשות של תשתיות תקשורת וטלפוניה בעסקים בארה"ב וברוב מדינות העולם המערבי (וגם בישראל), הן בשירותי מחשוב ענן: ענן פרטי, ציבורי או היברידי, כשבשנה האחרונה עולה חשיבותו ותפוצתו של שירות "הענן ההיברידי". זאת, בגישת ה-Multi-Cloud – "ענן מרובה", מושג חדש יחסית, שמיד יוסבר.

המחירים של פתרונות מאוד איכותיים מסוג של מחשוב, תקשורת ומרכזיות IP  בענן, הם לא יקרים, במיוחד תעריפי השיחות, שמירת המידע והעברת מסרונים ומסרים (ולכן הגישה של מחשוב, תקשורת ומרכזיות בענן זוכה לפופולריות רבה).

היות בגישה זו, השירותים מסופקים בענן (כלומר: ב-Data Center, מתקן המחשוב של ספק שירותי הענן), אין הפתעות בעלויות החודשיות של הלקוחות, כי כמעט רוב השירותים הם במודל SaaS ("תוכנה כשירות" בתעריף חודשי ידוע, שכולל הכל). ניתן להתנסות בחינם בכל שירות של מחשוב ומרכזיה בענן ללא כל התחייבות, כדי להיות בטוחים, שזה הפתרון המתאים לצרכים של העסק.

הפתרונות של מרכזיית IP בענן מתאימים לכל: החל ממשתמש בודד בעסק זעיר העובד מביתו -SoHo , דרך עסקים ברמת הSMB- וה-SME ועד חברות בינלאומיות וארגוני ענק (Big Enterprises).

הסיבות המרכזית לאי בחירה של עסקים בישראל בפתרונות מחשוב ענן הן:

  • חשש מגניבת מידע וסודות עסקיים (מה שמתרחש דווקא בפתרונות שאינם בענן…).
  • חשש מתקשורת לקויה בענן ואל הענן (מה שקורה דווקא בפתרונות שאינם בענן…).
  • אי הבנה מוחלטת מה זה מחשוב בענן. במיוחד אי הבנה מהם ההבדלים בין ענן פרטי, ענן ציבורי, ענן היברידי וענן מרובה – Multi-Cloud, שזה הלהיט בתחום זה, היום ומחר.
  • רצון לראות את הציוד והמערכות של העסק מול העיניים ואי אמונה במערכות וירטואליות, שלא ניתן לראות אותן בתוך העסק (On-Premise).
  • צורך יוצא דופן בשמירה על מידע ומערכות, דווקא בתוך העסק (טיעון קצת מוזר ותלוש מהמציאות, במיוחד כשצה"ל וכל שאר כוחות הביטחון ומשרדי הממשלה הכי רגישים וחסויים, משתמשים, זה מכבר, בשירותי ענן, גם לטלפוניה – פרויקט "שירלי"…).
  • אי הבנה בנושא ה-ROI (החזר על ההשקעה) במעבר לשירותי ענן.

אך באפריל 2019, רשות התקשוב הממשלתי במשרד ראש הממשלה סיימה תהליך הערכה ומיפוי כהערכות להעברת כל שירותי הממשלה לענן. המעבר של המערכות הממשלתיות (שכבר חלקן הגדול בענן) וגופי הסמך הממשלתיים לשירותי ענן מלאים, יהיה מהיר מאוד ומפורט כאן. זה ישפיע על כל הגופים העושים עסקים עם הממשלה או מושפעים משירותי הממשלה והחברות הממשלתיות.

בעולם המערבי, מעל ל-60% עד 80% מהעסקים (תלוי במדינה) עברו כבר באופן מלא לשירותי ענן, לרבות שירות אחסון מידע בענן. בישראל, ההתפתחות הזו החלה מעט מאוחר. אולם, היא תופסת תאוצה, שתלך ותגבר בשנים הקרובות.

יש תחומים ושווקים (דומת שוק חברות הייטק, שוק חברות ההזנק ועוד), שבהם כמעט 100% מהעסקים והארגונים בישראל, כבר נמצאים בעולם שירותי הענן. המעבר לשימוש בשירותי ענן סוחף את כל תחומי המחשוב והתקשורת העסקית, מה שמאפשר להתייעל ולשנות הרגלי עבודה ישנים ולא יעילים.

ישנן סיבות רבות מדוע בעלי עסקים ומנהלים בוחרים לעבור לשירותי ענן. אולם, אין ספק, שחיסכון בהוצאות ,ובמיוחד בהוצאות התקשורת והמחשוב, הוא "צו השעה" בכל עסק וארגון. לכן, שירותי מחשוב בענן ואחסון מידע בענן – הם ההווה והעתיד של התשתיות העסקיות, גם בישראל.

 אחסון מידע עסקי, שכולל בתוכו הנעת קבצים גדולים ממקום למקום ואחסון שלהם לטווח זמן ארוך, שמירה עליהם וניתוח שלהם, היה תמיד בעיה בתחום העסקי.

הנתונים של העסק שלכם הם היתרון העסקי הכי חשוב שלכם. לכן, כל כך חשוב לשמור עליהם – במקום הכי מתאים ובטוח.

 

לקבלת הצעת מחיר עבור שירותי מחשוב ענן ישירות למייל – השאירו פרטים כאן

 מנהלי ובעלי עסקים רבים בישראל עדיין סבורים (בטעות), שנושא שירותי הסייבר, אבטחת המידע, הגיבויים והשרידות העסקית הם נושאים, שאמורים להעסיק ארגונים גדולים, לא אותם. רבים מנהלים את העסק שלהם ממחשב נייד ומסמארטפון כאשר התוכנות העסקיות (למשל אופיס 365, תוכנת הנהלת חשבונות וכיו"ב) נמצאות בענן. הם סבורים, ששום האקר \ פצחן לא מתעניין בהם ובמידע שלהם.

אולם, הם טועים. 1 מכל 5 עסקים קטנים ייפגע מהתקפת סייבר במהלך השנה הבאה. ככלל, 81% ממתקפות הסייבר (ובראשן התקפות מסוג של דרישת כופר), פוגעות בעסקים קטנים עד בינוניים, בעיקר בעסקים קטנים. יתרה מכך, מחקר של חברת סופוס מצא, ש-2 מתוך 3 עסקים בינוניים וארגונים נפגעו ממתקפת סייבר ב-2018.

נתונים על המצב העגום של רמת שירותי אבטחת מידע וסייבר בעסקים ברמת ה-SMB, נכון לשנת 2019, ניתן לקבל מכאן.

ארגונים קטנים וגדולים מצויים תחת סכנה מתמדת של מתקפות סייבר, שמטרתן לפגוע בארגון ע"י החדרת נוזקות מסוגים שונים למערכות הארגון באמצעות האינטרנט או באמצעות פגיעה ישירה בתשתיות, לצורך כופר, ריגול, פגיעה במידע, גניבת מידע וכד'.

 מניתוח של מאות תקיפות סייבר עולה, שארגונים, שלא היו מוגנים כראוי וחוו אירועי אבטחת מידע, סבלו נזק משמעותי לארגון ואף פשיטת רגל וסגירה.

מהניסיון, שנצבר בשוק זה, ניתן להבטיח לכל עסק הגנה כמעט מוחלטת באמצעות שילוב דינמי בין מספר פתרונות אבטחה מתקדמים ויצירתיים המותאמים לצרכי הלקוח.

המונח "ענן מרובה" –  Multi-Cloud שנכתב קודם, נשמע מפחיד או מסובך, למי שלא מכיר מה זה שירות ענן. אולם, כל משתמש בסמארטפון (מי לא?) משתמש מזה כמה שנים, באופן שקוף, מהיר וקל, בלי להרגיש, ב-Multi-Cloud. קלי קלות.

זה מתבצע פשוט מאוד: אם אתה משתמש ב-Gmail – אתה משתמש בענן של גוגל. אם אתה מחזיק באייפון – אתה משתמש ב-iCloud של אפל. אם אתה משתמש ב-WhatsApp  – אתה משתמש בענן של פייסבוק. כך הלאה והלאה.

מאחורי כל יישום, שאתה משתמש בו בסמארטפון, מסתתר הענן, שבו היישום הזה מופעל. אתה לא מרגיש בזה וגם לא אכפת לך, כי השירות של היישום הוא החשוב עבורך. לכן, אתה, בלי ששאלו אותך, מצוי ב-Multi-Cloud מזה שנים, בלי שתרגיש. כי זה קל, מהיר, שקוף ופשוט לתפעול.

לשם בדיוק גם העולם העסקי הולך. לעבור לאותה מתכונת בדיוק של שירותים בעננים מרובים במקביל, באופן שקוף לחלוטין למשתמשי הקצה. 

אולם, בעולם העסקי זה קצת יותר מסובך. יש רגולציות, יש תקנים, יש צורך בהגנות מפני התקפות סייבר, יש צורך בשמירה על הפרטיות, יש צורך בהגנות מפני הונאות וגניבות מידע, הגנות מפני שיבושי מידע (מבפנים או מבחוץ), יש צורך בגיבויים, יש צורך בשרידות, יש צורך בהמשכיות עסקית ועוד ועוד דרישות וצרכים בהתאם לסוג העסק ומטרותיו.

למה לשאוף בתחום מחשוב ענן ואחסון מידע בענן?

את הקצה העליון של שירותי אחסון מידע בענן אפשר למצוא, למשל, בפתרון של Infinidat (חברה ישראלית) המספקת בו זמנית זמן אחזור של למטה ממילי-שניה, אמינות של שבע תשיעיות (99.99999%, שהיא פחות מ-3 שניות של השבתה בשנה) ויכולת לגדול בנפחי האחסון, עם עלות בעלות כוללת נמוכה באופן משמעותי אל מול יכולות המערכת לעומת טכנולוגיות מידע אחרות, הגנת סייבר ושרידות של הקצה העליון.

טיפ: ניתן ומומלץ להשתמש בכמה עננים במקביל ("ענן מרובה") ולאחסן מידע במקביל בכמה ספקי שירותי אחסון בענן, שכל אחד שייך לחברה מתמחה אחרת וממוקם במתקן Data Center שונה ברחבי העולם. זאת, כי רובם במחירים סבירים ועד אפסיים, קלים מאוד להפעלה ומגיעים עם נפחי אחסון די גדולים, שנוחים לשימושים עסקיים שונים. השימוש בכמה עננים במקביל גם מסייע להפרדה בין סוגי מידע (למשל הפרדה בין המידע של הנהלת חשבונות, למידע של שיווק ומכירות, למידע הנצבר בסמארטפונים של המנהלים והעובדים). זאת, עם הרשאות גישה שונות לבעלי התפקידים בעסק. העיקר: כדי למנוע נפילה ואבדן מידע דרסטי לעסק, אם שירות ענן אחד אינו זמין או נפגע מכל סיבה שהיא (דבר נדיר ביותר, אבל אפשרי). כך, שמומלץ שלא כל המידע של העסק יהיה מרוכז במתקן אחסון מידע של ספק אחסון אחד בלבד – בענן.  

אזהרת שימוש בשירות אחסון מידע חינמי בענן:

 

רוב השירותים החינמיים הללו – סובלים מכמה בעיות חמורות:

  • רמת אבטחת מידע והגנה על הקבצים – אפס.
  • שרידות והתאוששות מתקלה או אסון – אפס.
  • תאימות לרגולציות לרבות רגולציות חדשות – אפס.
  • יכולת העברת כמה קבצים במקביל, או העברת הרבה קבצים במקביל – לא קיימת.
  • יכולת להאצת ההעברה והאצת ביצועים – לא קיימת.
  • יכולת הניהול של המידע המאוחסן בענן – נמוכה עד אפסית ותלויה בכלים שספק השירות בענן נותן למשתמשים. לכן, גם ההגנה מפני גניבת מידע, שינוי מידע ופגיעה בפרטיות – היא מאוד נמוכה, בשירותים החינמיים.
  • אין יכולת להעביר ולאחסן קבצים גדולים מאוד ובמיוחד קובצי מולטימדיה וקבצי וידיאו באיכות גבוהה: כיום – 4K ובקרוב8K  וגם לא העברות קבצים, שהחלו של AR, VR מהסוג של "מציאות מדומה" ו"מציאות רבודה" והעברת קבצים של D3 – תלת ממד, כולם קבצי ענק בנפחים של עשרות עד מאות גיגות, כל אחד.

 כלומר, הצרכים של היום ומחר של עסקים, שמבקשים להעביר ולאחסן קבצי מולטימדיה כבדים (כיום תחום הווידיאו הוא הנפוץ ביותר בשימוש), עסקים המחפשים פתרון מאובטח, שריד ושעונה על הרגולציות המחמירות הקיימות כיום בעולם העסקי, לא מקבלים מענה בפתרונות המיועדים למשתמשים פרטיים ולעסקים ברמת ה-SoHo, שמעבירים מפעם לפעם קובץ אחד או שניים ולא כבדים במיוחד.

יש בישראל פתרונות רבים המיועדים לעסקים בינוניים עד גדולים ושכן מספקים רמות הגנה דוגמת: Actifile, Asigra, Signiant, CTERA, MedOne, One1, U-BTech, OwnBackup, Terrasafe, בינת עסקים, IBM, Rainbow Cloud, Alibaba Cloud, סלקום, ווי-אנקור, טלדור, נס, מטריקס, תים, הוט, Infinidat, NetApp, אמזון – AWS, מיקרוסופט – Azure, Google Cloud, קסורקום ועוד.

כל עסק יכול לחשב את העלות הצפויה של הגיבוי המנוהל בענן, שהוא יבצע, די בקלות מהדפדפן שלו, לפי "כלל אצבע" בסיסי של 1 ₪ ל-1 גיגה-בתים לחודש. בהחלט מדובר במחיר סביר לכל בעל עסק \משרד ומנהל, מול התועלת העצומה הטמונה בעצם השימוש בשירות גיבוי מנוהל ומאובטח בענן. לכן, המחשבה על גיבוי ואחסון מידע בענן חינמי – היא אשליה. המידע בענן חינמי לא מוגן ואין בו כל שרידות.

השוואה של גולשים (מישראל) לגבי שירותי אחסון מידע הקיימים בשוק הישראלי והעולמי ניתן לראות כאן (17,117 ביקורות משתמשים אותנטיות, מאת לקוחות עסקיים משלמים, אודות 789 שירותי אחסון בענן שונים, בארץ ובעולם. הנתונים נכונים ל-2019 ומתעדכנים באופן שוטף).

מכאן, שהכוח מצוי בידי הלקוח העסקי, שיכול לבחור את תצורת האחסון ומקום האחסון בענן, שמתאים לצרכים הספציפי של העסק.

 

מחשוב ענן

 

מיהם 9 ספקי שירותי אחסון בדאטה סנטר (Data Center) בענן המובילים בישראל?

 

בשוק הישראלי יש ספקי אחסון בענן רבים לעסקים, נציין רק את 9 המובילים:

  1. אמזון – AWS (מובילת שוק עולמי וגם בישראל) לרבות Amazon Cloud Drive.
  2. גוגל – Google Cloud.
  3. מיקרוסופט – Azure (כולל ענן מקומי חדש ב-MedOne).
  4. טריפל – סי (Triple-C) – ספק ישראלי מוביל.
  5. בזק – החברה הודיעה, שתקים בקרוב מתקני שירות חדשים בענן במתקני אחסון חדשים. מומלץ לעקוב אחרי הפתרונות הללו ברגע שיצאו לשוק.
  6. בזק בינלאומי – מציעה מגוון רחב של שירותי ענן ושירותי אחסון בענן. השירות הכי חדיש ופופולרי: BI-Cloud, מבוסס תשתיות של VMware.
  7. פרטנר – מציעה כמה פתרונות מתקדמים בענן.
  8. בינת תקשורת (ביחד עם בינת עסקים ושאר החברות בקבוצה) מציעה מגוון רחב של פתרונות מובילים בענן, במספר מתקנים חדישים ומודרניים.
  9. MedOne – מציעה כמה סוגי גיבויים ואחסון מידע ב-3 מתקנים תת-קרקעיים ענקיים. הענן המרכזי של החברה מבוסס על תשתיות ענן של DimentionData, חברת בת של ענקית התקשורת היפנית – NTT, הענן הנוסף החשוב המוצע על ידה, מבוסס על Microsoft Azure.

 בישראל יש כיום מעל ל-45 מתקני ענן ציבוריים המפוזרים ברחבי הארץ, חלקם הגדול הוא מתקנים גדולים ותת-קרקעיים, כדי לספק מקסימום הגנה מפני כל צרה.

 זאת, בנוסף לעשרות שלוחות של עננים בינלאומיים של הספקים הגדולים (דוגמת אורקל, סיסקו ועוד), שלוחות הנמצאות אצל ספקי ענן וספקי תקשורת ישראלים. הספק הישראלי מקבל "הסמכה" מספק הענן העולמי כדי להחזיק ולנהל אצלו שלוחה עבור הלקוחות הישראליים, כדי שהתעבורה לענן העולמי תהיה מקומית ומהירה יותר.

בנוסף, ספקיות של מערכות תוכנה ושירותים לעסקים, מספקות גם שירותי אחסון בענן למידע הקשור לתוכנות הללו דוגמת: אורקל, אוויה, LG, תדיראן טלקום, סיילספורס, מיקרוסופט, VMware, דל-EMC, אלקטל-לוסנט-ארגונים (ALE), פריוריטי, SAP ועוד. כך, שמדובר בשוק מאוד תחרותי והכוח נמצא בידי הצרכן העסקי.

לכן, רצוי ומומלץ להיעזר ביועץ מומחה, שיודע מה השיגו עסקים מקבילים עם צרכים דומים, אצל אותו ספק שירות ענן. אפשר גם להתעניין בפורומים ובלוגים מקצועיים, כמה שילמו עסקים אחרים על אותם שירותים. חשוב לזכור את המוטו: "אל תהיה פראייר".

 

מחשוב ענן – תשובות קצרות לשאלות נפוצות:

 

  1. מה מניע את התחום הזה של מחשוב ענן?

הצורך להניע ולאחסן קבצים בסדרי גדול הולכים וגדלים. למשל: תמונות וסרטונים של מוצרים והדגמות שימוש במוצרים.

בנוסף, יש כיום צורך להגן על המידע כדי למנוע גניבתו, שינוי המידע, או שיבושו.

זאת, בנוסף לרגולציות החדשות, למשל, בתחום ההגנה על הפרטיות (דוגמת GDPR) ורגולציות חדשות לגבי מיקומם של קבצים בתעשיות רבות (למשל: יש צורך, שהקבצים יימצאו ויאוחסנו באותה מדינה. זה קורה בתחומים רבים כמו בתעשייה הפיננסית ובתעשיית הבריאות).

הסיבות המרכזיות הנוספות למעבר לשירות מחשוב ענן הן: הרצון להתייעל, הרצון לתת מענה נכון ואיכותי לצרכים קיימים ועתידיים של הלקוחות, הצורך לפתח יכולת תחרותית ויתרון תחרותי בשווקים שנעים במהירות קדימה והצורך לחסוך בהוצאות המחשוב התקשורת והטלפוניה של העסק.

 

  1. מהם השיקולים לבחירת מערכת לשירותי מחשוב בענן?

  • אבטחת מידע והגנת סייבר היא בראש הרשימה.
  • אמינות, שרידות.
  • מהירות ההעברה של הקבצים בתלות ברוחבי הפס של החיבור לרשת האינטרנט (או לרשת תקשורת פרטית, או רשת תקשורת אלחוטית או סלולרית).
  • קלות השימוש.
  • יכולת תמיכה בעברית (בתפריטים ובכלים).
  • יכולת האצת ביצועים, במקרה של צורך להעברה מהירה של קובץ ליד מסוים.
  • יכולת מעקב ובקרה אחרי ההעברות והאחסון.
  • קבלת דו"חות ונתונים בצורה ברורה ומהירה.
  • אי תלות בספק אחסון מידע אחד (מניעת תופעת "החתונה הקתולית").
  • ככל הניתן: תשלום על השירות רק על פי שימוש במודל SaaS (ר"ת: Software as a Service) וכיום מקובל, שהתשלום יהיה על פי שימוש שעתי (יש ספקים, שעברו לתשלום לפי שימוש לפי דקות). אין צורך לשלם על שירות, שלא נעשה בו שימוש, ולכן יש לדרוש, שהתשלום על האחסון יהיה רק על פי שימוש בפועל, שנמדד ומוצג למשתמש באופן ברור. חברת RightScale האמריקאית חקרה, בדקה (בארה"ב) ומצאה, שנכון למחצית שנייה 2018, עסקים הפסידו כ-35% מחשבון שירותי הענן שלהם, בגלל התנהלות לא מקצועית כלפי ספק שירותי הענן.
  • יכולת התאמה לצרכים ספציפיים של עסק ספציפי.
  • יכולת העברה קלה של קבצי מידע בין עננים שונים. כיום זה צורך אקוטי, בגלל השימוש במספר עננים, מה שמכונה – Multi-Cloud. הנתונים, שנאספו ע"י חברת RightScale בארה"ב, מצביעים על כך, שכ-81% (!) מהארגונים, שהשתתפו בסקר, דיווחו, שהם משתמשים ב-Multi-Cloud (כמה עננים בו זמנית, לצרכים שונים בכל ענן). כך, שגישה זו היא הגישה המובילה כיום ובעתיד בשימוש בשירותי הענן.
  • תאימות לתקנים וסטנדרטים בינלאומיים ומקומיים.
  • זמינות של כלים לשיפור ביצועים ולשמירה על "חוויית שירות" טובה ומאובטחת, דוגמת: Caching, CDN, Proxy ו-VPN. גם שיהוי של 2-3 שניות בהעברת התוכן, בגלל עומסים ברשתות האינטרנט העולמיות, יכול "להרוג" את חוויית השימוש ויכול להבריח לקוחות וגם שותפים ולחסל את העסק. יש לבעיה הזו מספר פתרונות, שהן בתחום "שירותי הזיכרון" ו"האצת ביצועים" של רשת האינטרנט ושל ספקי שירותי הענן, ומומלץ להתייעץ בבחירת הפתרון המתאים לצרכים הספציפיים של כל עסק.

 

  1. מדוע לבחור בכלים לשיפור ביצועים בשירותי מחשוב הענן?

ההמצאה המרכזית בעולם הזיכרונות להאצת תעבורה באינטרנט מכונה בשם CDN. תזכורת קצרה: האתר של כל עסק בנוי מקבצים: קבצי קוד, תמונות סרטונים ועוד. הקבצים האלה נמצאים בשרת פיזי איפה שהוא (בד"כ בענן בחוות שרתים של ספק הענן, או ב-Hosting אצל ספק שירותי Hosting). כך, מי שנמצא (פיזית) קרוב יותר לחוות השרתים הזו, יקבל את הנתונים על המחשב שלו או על הסמארטפון שלו – מהר יותר.

הבעיה מחמירה כאשר הגולשים של העסק מגיעים מכל העולם. אותם גולשים מתחילים להרגיש כבר הרעה בזמן טעינת האתר בכמה שניות. כמה השניות האלו יכולות להיות ההבדל בין לקוח המשלם כסף לבין כזה, שפשוט הולך למתחרה.

יש לציין, שיש עוד פרמטרים, שמשפיעים על זמן טעינת האתר, כמו משקל התמונות או אופטימיזציה לאתר. אולם, השליטה של בעלי האתרים על התעבורה ועומסי התעבורה באינטרנט ובתשתיות התקשורת – היא אפס. במסחר בבורסה, אלפית השנייה של שיהוי זה עניין של הרבה (מאוד) כסף, אבל גם באתר של העסק זה יכול להיות ההבדל בין אתר רווחי ומצליח, לאתר ללא הכנסות.

בין היתרונות של שירותי זיכרון מנוהלים אפשר למנות את היכולת לספקי שירותי אבטחה וסייבר, שירותי התאוששות מאסון והמשכיות עסקית והכי חשוב (לארגונים רבים) זו התאימות לרגולציות חדשות, מקומיות או בינלאומית, דוגמת רגולציית GDPR האירופאית (והמקבילה הישראלית שלה) להגנה על הפרטיות. 

ל-CDN יש יתרונות עצומים למי שמספק שירותי וידיאו מהאתר שלו, או שיש לו כמות גדולה של סרטוני וידיאו באתר. הסבר מקצועי לכך מצוי כאן.

כיום, הטכנולוגיה להזרמה חלקה ומהירה של וידיאו, ששמה: Smart IP pipe, שנקראת לעיתים גם בשם: Multicast ABR, הפכה להיות חובה לבעלי אתרים עם וידיאו. הסבר נוסף לטכנולוגיה זו – מצוי כאן.

בעל אתר, שלא ייקח בחשבון את נושא "חוויית השימוש" של לקוחותיו בתחום הצפייה בסרטי הווידיאו, יגלה מהר מאוד, שהלקוחות הללו לא צופים בסרטי הווידיאו בגלל היעדר חוויית צפייה. הסבלנות של הלקוחות היא אפסית. ממש אפסית לכל שיהוי בתגובה של סרטוני וידיאו.

אנשים רגילים למהירות התגובה של סרטוני יו-טיוב של חברת גוגל, שמשקיעה הון עתק כדי לספק תגובה מהירה וחוויית צפייה על כל מכשיר קצה ומכל רשת תקשורת.

התחומים, שבהם יש יתרון לשירותי ה-Proxy מול שירותי ה-CDN, הם: שירותי מסחר אלקטרוני מאתר פרטי (בשונה ממסחר אלקטרוני אצל אתר בינלאומי דוגמת: אמזון, איביי, עליבאבא וכד', שלהם מתאים שירות CDN), שירותי פיתוח תוכנה, שירותי פרסומת ובאנרים מפולחים אישית, שירותי בדיקות (החל מבדיקות תוכנה וכלה בבדיקות ביצועים, בדיקות אבטחה וכיו"ב), שירותי שכירת כוח אדם, שירותי "שירות עצמי" באתרים, שירותי SaaS בעננים פרטיים, שירותי אבטחת מידע וסייבר ועוד.

טכנולוגיית ה-CDN או ה-Proxy היא "רשת אספקת תוכן". כלומר: יש מערכת שרתים מפוזרת ברחבי העולם, שמאחסנת שכפול של האתר של העסק (בדרך כלל קבצי תמונה, וידאו ותוכן), ומחוברת ברשת עולמית אחת. המערכת יודעת לזהות את המיקום הגאוגרפי של הפונים לאתר העסק וכך להעלות את התכנים של האתר מהשרת הקרוב ביותר למי שפונה.

בפועל, שרתי CDN ו-Proxy פונים אחת לכמה זמן לשרת המרכזי בו מאוחסן האתר של העסק ומושכים ממנו את המידע המעודכן ומייצרים עותק CACHE (מטמון). במצב הזה, שבו ישנם מספר שרתים ברחבי העולם, הם מפחיתים את הפניות לשרת הראשי וכמובן מורידים ממנו עומס.

נניח ויש לכם אתר מדהים, עם תמונות, סרטונים ומוצרים, שאתם מוכרים, והאתר כל כך מוצלח, שמגיעים אליו גולשים מכל העולם. כדי לעמוד בקצב של הכניסות לאתר, יש צורך להגדיל את משאבי השרת שלכם ב-Hosting או בענן ובכך להגדיל את העלויות ומהר מאוד תאבדו את השליטה על הוצאות האחסון והתעבורה לאתר שלכם. אולם, במצב בו אתם משתמשים ב-CDN או ב-Proxy, המערכת מבצעת עבורכם את חלוקת הגולשים לפי מיקום גאוגרפי ובכך מונעת עומס על השרת הראשי.

 

מחשוב ענן

 

  1. למה מרכזיות IP עברו לשירותי מחשוב ענן?

יודגש, שהפלטפורמה החדשה והמובילה כיום לתקשורת ארגונית בעולם כמו גם בישראל נעשית כולה בענן, דרך רשת האינטרנט. אפילו משרדי הממשלה וגופי הסמך הממשלתיים עברו ועוברים לטלפוניה בענן, בפרויקט בשם "שירלי", שמבוצע באינטגרציה של בינת עם פלטפורמת הענן של סיסקו וספקי שירותי ענן נוספים.

תקשורת בענן זו פלטפורמה המאפשרת לקיים פגישות ושיחות וידאו מכל מקום ובכל זמן. זה מאפשר לייצר מוקד שירות וירטואלי ללקוחות, ליצר מזכירה וירטואלית לכל אחד ולספק יכולות "עבודה קבוצתית" על "תשתיות אחודות", מכל מכשיר קצה ובכל מקום בעולם, מעל לכל רשת תקשורת.

הפתרון החדש של העולם העסקי החדש כולל שירות תקשורת מלא: שירותי מרכזיה מתקדמת, פלטפורמת ניהול שיחות ועידה מכל התקן באיכות הגבוהה ביותר, מערכות וידאו לשיחות ועידה, התאמה מלאה לכל סוגי חדרי הישיבות בארגון והעיקר: עבודה קבוצתית במתכונת של עבודה ברשת חברתית המוכרת לכל אחד מהסמארטפון שלו. זאת, תוך הגנה מלאה על כל המערכות, תאימות לכל הרגולציות, גיבויים על כל המערכות ושרידות של 99.999% מהזמן.

בעבר, כאשר אדם החליט לפתוח משרד, הוא היה צריך גם חדר תקשורת ושרתים. היום, המשרדים כבר מרושתים והכל עובר דרך הענן. כבעל עסק אתה יכול להיכנס לפורטל וירטואלי ולבחור את השירותים, שאתה רוצה עבור המשרד שלך, בין אם זה שיחות רגילות או וידאו, תמלול, הקלטות, כמות השלוחות וכד'. ואם העסק שלך משתנה אתה יכול להרחיב או להקטין את השירותים אונליין והכל דרך הענן.

כל משרד צריך להיות עם חיבוריות בין כל הטלפונים. מרבית בעלי העסקים צריכים, שהשיחות תהיינה מוקלטות ושמורות, והמוצר של טלפוניה בענן מאפשר לדבר עם כולם בשיחות אודיו/וידאו ותקשורת פנים ארגונית. אתה מקבל בענן משרד וירטואלי, שבו אתה לא תלוי במקום ויכול לנוע ממשרד למשרד עם השירותים וה-Data שלך בלי לדאוג להעברות של תשתיות ושרתים, וכל תכונה, שאתה רוצה להוסיף או לגרוע מהמשרד שלך, בין אם הם שיחות וידאו או תמלול והקלטה, זה נעשה באמצעות לוח וירטואלי בלחיצת כפתור ובזמן אמת.

היתרון האמיתי במעבר לתקשורת בענן הן הגמישות והיכולת לבצע שינויים בפורטל וירטואלי. כך, אתה או אנשי ה-IT שלך לא צריכים להיות במשרד כדי לעשות התאמות.

דור העובדים של היום פחות מרותק למשרד. העובדים יותר חופשיים ורגילים לעבוד בכל מקום עם מחשב נייד, טאבלט וסמארטפון והענן נותן לך את החופש הזה.

תשומת לב, שעולם התקשורת והטלפוניה העסקית מתפתח מהר והלקוחות (וגם המנהלים והעובדים) לא מוכנים להסתפק היום בטלפוניה הישנה ובמערכות הישנות, כשביד יש להם סמארטפונים מתקדמים עם יכולות מולטימדיה מתקדמות ואיכותיות.

עסקים רבים מדי בישראל נרתעים משום מה מהמעבר לענן ולחיבורי SIP-Trunk, למרות שהם כן מסכימים להתחבר בחיבורי IP-PRI. זה בדיוק אותו דבר.

לכן, הם בוחרים (גם בגלל אי ההבנה הזו) לרכוש מרכזיית טלפון פיזית ומערכות שיחות ועידה פיזיות אצלם בעסק. כך, הם גם רוכשים פתרון ישן ומוגבל ביכולותיו וגם משלמים עליו פי כמה וכמה מהחלופות הקיימות של מערכות טלפוניה ושיחות ועידה וירטואליות ובענן.

 

טיפ חשוב בנושא שירותי מחשוב ענן לעסקים:

למי שמהסס להיכנס לעולם "תקשורת אחודה ועבודה קבוצתית" בשירותי ענן, מומלץ להתחיל "בקטן". דהיינו: לבחור למשל מרכזיה של סניף יחסית קטן ולהעביר את השירות של הטלפוניה שיש בה לענן, כולל במכשירי הסלולר של העובדים והמנהלים. בחירה בפתרון הנכון דורשת ייעוץ מהמומחים לנושא.

צריך להתחיל בקטן, להתנסות וללמוד איך זה עובד, להפיק לקחים ולהשתפר, עם מבט רחב ומפוקח על המעבר המלא לענן, לאורך ציר זמן של שנה עד שנתיים. זה הכיוון. הטיפ החשוב ביותר כאן הוא: חובה להתנסות בשירותים של ספק שירותי מחשוב ותקשורת מכל הסוגים ובענן, גם אם זה נעשה בקנה מידה מצומצם. ההתנסות בקנה מידה קטן בענן, תוכל להוסיף מידע לתהליך קבלת ההחלטות של העסק.

 

שורה תחתונה בתחום פתרונות שירותי מחשוב ענן:

למרות שעולם התקשורת נע מהר קדימה, הלקוחות העסקיים בישראל עדיין לא מכירים מספיק את היתרונות בשימוש בשירותי מחשוב, תקשורת וטלפוניה בענן, לרבות השימוש בשירותי CDN ו-Proxy, לצורך מתן שירותים מהירים יותר על רשת האינטרנט.

לכן, מומלץ קודם להחלטה על בחירת ספק שירותי מחשוב בענן, לבצע ניתוח צרכים בסיוע אנשי מקצוע, כדי להגיע להחלטה מושכלת בנושא ולתחר בין הפתרונות השונים הקיימים בשוק בתחום זה. יש לבדוק אם הפתרון, שנבחר, תומך בכל סוגי השירותים הנחוצים לעסק ול- Data Center, כדי לקבל את מירב היתרונות של פתרונות מלאים לפי הצרכים, תחת מעטפת שירות ותמיכה אחת.

בנוסף, יש לשקול גם את רמת האמינות של הספק והאם אפשר לקבל ממנו אחריות ושירות ברמה נאותה (SLA), בלי להיות כבולים אליו לעולמים ב"חתונה קתולית".

בעת קבלת ההחלטה על מעבר לשירותי מחשוב ענן, יש לזכור, שהצרכים של משרד עורכי דין אינם דומים לצרכים של חנות רהיטים, רשת מרכולים, חברת הייטק, רשות מקומית, משרד של סוכני ביטוח ופיננסים, או של משרד רואי חשבון.

 

לקבלת ייעוץ טלפוני ראשוני חינם בנושא "מחשוב ענן" כמענה לצרכים של העסק שלך – הירשם כאן.

לקבלת הצעת מחיר עבור שירותי מחשוב ענן ישירות למייל – השאירו פרטים כאן

סרטון: מה זה מחשוב ענן ?

 

פוסטים נוספים