סיבים אופטיים לאינטרנט: מה יגרום לך להחליף ספק + תשתית לעסק?

סיבים אופטיים לאינטרנט לעסקים

 

תקציר:

 

  • איך מוצאים ספק חיבורי סיבים אופטיים לאינטרנט של העסק שלכם?

     

  • שבויים ב"חוזה דרקוני" ויקר של חיבור לאינטרנט? הכוח בידכם, כי השוק השתנה לשוק תחרותי שיש בו כבר אופציה לחיבורי סיבים אופטיים. אין שום סיבה שתמשיכו להיות פראיירים!

     

  • כל השאלות והתשובות לשאלות המטרידות אתכם בתחום בחירת ספק חיבור לאינטרנט, מבוסס על חיבורי סיבים אופטיים.

 

הכניסה של פריסת סיבים אופטיים לשוק כבר אינה דבר שולי. כיום, כמעט כל משקי הבית ורוב העסקים בישראל נמצאים בטווח של עד כמה מאות מטרים מקצה של סיב אופטי. לכ-400 אלף משקי בית יש מרחק של מטרים עד עשרות מטרים מקצה פעיל של סיב אופטי (דהיינו: הסיב הפעיל מגיע עד פתח הבניין \ הקומה \ הבית וניתן די בקלות לחבר אותו לבית, להתקין נתב של סיב אופטי ולהתחבר לאינטרנט ברוחבי פס של עד 1 גיגה).

עסקים קטנים, שנמצאים בתוך בנייני מגורים או סמוך להם, יכולים ליהנות מחיבורי סיבים אופטיים פרטיים, במחירים פרטיים, ששונים לחלוטין מהמחירים של חיבורי סיבים עסקיים (המחירון, למשל, של בזק עסקים, נמצא כאן. למתחרים בבזק אין מחירון עסקי גלוי, אבל מחיריהם דומים לאלה של בזק, בד"כ בהנחה קטנה מתחת למחירי בזק).

חיבורי סיבים אופטיים לבתים לא מוצעים כיום במסגרת "שוק סיטונאי". זאת, משום שמשרד התקשורת טרם קבע את הרגולציה הנדרשת לחיבורי סיבים אופטיים. לכן, פרטנר וסלקום מספקות ללקוחות הקצה חיבורים הכוללים תשתית + ספק אינטרנט (ISP) בחבילה אחת, בלי יכולת לבחור ISP, בעוד ש-IBC (עם שם המותג אנלימיטד – Unlimited) בבעלות משותפת של חברת החשמל, סלקום וקבוצת תש"י, עדיין עובדת במודל, שקיים אצלה מיום הקמתה. כלומר, IBC היא רק ספק תשתית ואת ה-ISP בוחרים מפורטל הספקים של החברה. המודל הזה ישתנה בקרוב, ו-IBC  תקבל רישיון חדש ושונה לחלוטין, לאחר שמשרד התקשורת יגבש את מדיניות הרגולציה לחיבורי סיבים אופטיים, רגולציה, שתחול על כל השחקנים בשוק, כולל בזק והוט, שלא מעוניינות כעת להשתתף במרוץ הזה של תחרות בחיבורי סיבים אופטיים, כל אחת מהטעמים שלה.

הנתונים של פריסת סיבים בישראל לפי משקי בית בהתבסס על דיווחי החברות והערכות הקיימות בשוק התקשורת: בישראל יש כ-2.6 מיליון משקי בית, לכ-2.2 מיליון משקי בית מתוכם יש קצה של סיב אופטי במרחק די קצר מהבית. המספרים המוערכים הם כמופיע בטבלה הבאה (נתוני תחילת אפריל 2019, כל המספרים הם באלפים):

הספק משקי בית קרובים לרשת סיבים לא פעילה משקי בית הקרובים לרשת סיבים פעילה לקוחות משלמים שכבר מחוברים בסיבים פעילים
בזק 1,600 0.3 0.1
הוט 6.5 1.5 0.01
פרטנר 350 200 150
סלקום 150 140 60
IBC (תתאחד בקרוב עם סלקום, עם קבלת הרישיון החדש לחברה) 150 15 10
סה"כ: 2,256.5 356.8 220.1

 

איך יודעים אם הבית \ העסק שלי קרוב לחיבור של סיב אופטי פעיל?

 

כיום, כל החברות אינן מספקות מידע גלוי על חיבורי הסיבים האופטיים שלהן (למעט מפות חלקיות של IBC מהתקופה, שבה הייתה פעילה בחיבורי סיבים לבתים, עד לפני כשנתיים). בחיבורי "סופר פייבר" של סלקום ו-"פרטנר פייבר" של פרטנר אין מפות פריסה מעודכנות וברזולוציה של פריסה עירונית והשיטה היא, שצריך לשאול אותן את השאלה הזו וכששואלים מקבלים תשובה ממש לא ברורה. דוגמה לתשובה הסטנדרטית של פרטנר, לכל מי שפונה אליה בשאלה אם יש צפי לחיבור הבית שלך לסיבים: "אנחנו בדרך אליך! לקוח יקר, כתובת המגורים שלך אינה מחוברת עדיין ל.Partner Fiber באפשרותך להשאיר פרטים ואנו נתקשר אליך ברגע ש-Partner Fiber תגיע אליך". בהוט ובבזק אין בכלל מידע זמין.

לכן, אם אתה מעוניין לקבל מידע אמין ומדויק לגבי אפשרות חיבור הבית \ העסק שלך לסיבים, זה אחד השירותים, ש-Telecom Experts  מספקת. לחץ כאן ליצירת קשר.

 

 

מה קורה עם חיבורי עסקים לאינטרנט?

עסקים ברמת ה-SMB עד ה-SME מוצפים בהצעות לחיבורי אינטרנט. רבים כבר מבינים, שחיבור אינטרנט הרגיל (שלא סיבים) במסלול פרטי, כלומר ב"שוק הסיטונאי" אצל ספקי האינטרנט – ISP, או ב"באנדל הפוך" אצל בזק, כלומר שבזק היא הספק של השירות שכולל בתוכו גם ISP, אינו מספק את הצרכים של העסקים.

זאת, גם בגלל חוסר היציבות של החיבור הזה ובגלל שחסרים בו כל האלמנטים החשובים לעסקים: אבטחה וסייבר, הגנה על הפרטיות, מענה לרגולציות, שרידות, גיבוי וכיו"ב.

בנוסף, בתשתיות בזק מדובר בחיבור די צר, עד 100 מגה, כשבפועל מקבלים לרוב חצי מזה ואולי אף פחות, תלוי באיכות חוטי הנחושת הישנים של בזק ובהפרעות הקיימות על החוטים הללו. למעשה, בתחום הזה הוט מספקת פתרונות טובים מאלה של בזק (ראה להלן).

יחד עם זאת, שוק התקשורת העסקית בישראל, בדיוק כמו מה שמתרחש בכל העולם, משנה את פניו במהירות ועסקים רבים, במיוחד ברמת ה-SMB וה-SME, קולטים את הכיוון העולמי, שלפיו אין צורך בכלל במרכזיה עסקית בתוך העסק, או בחדר מחשבים, כי בכלל אין צורך במוצרי חומרה כאלה בעסק (או בכלל).

 

לכן, רשת האינטרנט הפכה להיות רשת התקשורת, הטלפוניה והמחשוב המרכזית של העסק, מכל סדר גודל.

 

החומרה של העבר נמצאת אי שם בחוות שרתים (Data Center) של ספק שירותים המתמחה בתחום ה-Data Centers ומספק שירותי ענן לכל צורך, בכל עת, לכל מטרה, לכל עסק, לכל מכשיר קצה, בכל מקום, לכל אפליקציה, לכל שירות ולכל צורך קיים או עתידי.

בשוק של שירותי התקשורת ובמרכזם החיבורים לאינטרנט, החלה תחרות (די פרועה) המשחקת לטובתכם. עסקים רבים תקועים בחוזי עבר דרקוניים עם קנסות יציאה ושאר פטנטים, כדי לקיים אתכם "חתונה קתולית" במחירים העולים – במקום לרדת, ולעיתים אף מטעים אתכם, שהאינטרנט של המתחרים הוא שירות, שיש להיזהר ממנו.

 

סיבים אופטיים לאינטרנט

 

מה מציעה הוט עסקים לעסקים בתחום סיבים אופטיים לאינטרנט?

 

כיום, למי שלעסק שלו לא מגיע חיבור בסיב אופטי מאחד מספקי הסיבים האופטיים הקיימים בישראל (בזק, הוט, פטנר, סלקום – אנלימיטד), הפתרון של הוט עסקים הוא הפתרון האטרקטיבי ביותר ברוחב הפס המוצע לעסקים.

מה כולל הפתרון הזה? הוט יצאה עם חיבור של 500 מגה לעסקים בלבד, בכל מקום בו יש היום חיבור של הוט. המוצר כולל ספק אינטרנט של 500 מגה + תשתית אינטרנט 500 מגה + ומודם ראוטר HOTBOX4.

מהירות הורדה בשירות הזה של הוט היא 500 מגה, מהירות העלאה 10 מגה. המוצר יציב ויודע לייצר מהירות אמתית ויציבה ביותר.

המחיר של הפתרון: 3 חודשים ראשונים ב-99 ₪ לחודש והחל מהחודש הרביעי 144 ₪ לחודש, בהתחייבות לשנה. כל המחירים לפני מע"מ.

הפתרון מתאים לחיבור כל כמות של מכשירי קצה, כל סוג של תעבורה ושימושים, לרבות העברת תכני וידיאו באיכות עד 4K.

ניתן להוסיף לחבילה הזו שירותים רבים נוספים במחירים אטרקטיביים ובהם: חבילות טלוויזיה משולבות עם אינטרנט וטלפוניה, שירותי אבטחת מידע, שירותי מרכזיה בענן, שירותי מצלמות אבטחה, שירותי ענן מגוונים (לרבות אופיס 365), שירותי אחסון, שירותי גיבוי, שירותי תמסורת עד 100 גיגה, שירותי MPLS בינלאומיים, רשתות WiFi, פתרונות סלולר, חיבורי IPVPN עם גיבוי סלולרי ועוד.

 

דוגמאות: פתרון סייבר מלא בשם Cyber Cloud  עולה 119 ש"ח לחודש כולל תשתית ואינטרנט של 200 מגה. חבילת טריפל (טלוויזיה, אינטרנט 100 מגה כולל תשתית וקו טלפון) ב-199 ₪ לחודש.

 

טיפ:

בעתיד הקרוב ובעשור הבא התחרות בתחום חיבורי האינטרנט תהיה בין חיבורים פיזיים בסיבים המגיעים לעסק, חיבורים אלחוטיים (מכל הסוגים, במיוחד סלולר 5G וחיבורי גלים מילימטריים) וחיבורים וירטואליים. לא יהיה מנצח אחד בתחרות הזו, כי תחרות זה דבר טוב לעסקים ולשוק התקשורת לאינטרנט. מכאן, שאסור להתחייב לספק מסוים ליותר משנה, כי השוק הזה נע מהר קדימה, משתכלל והמחירים רק יורדים.  

 

סיבים אופטיים לאינטרנט – תשובות קצרות לשאלות נפוצות:

 

  1. איך בוחרים חיבור אינטרנט בסיבים לעסקים?

הבחירה חייבת להיעשות בכמה שלבים, ומומלץ לא לדלג על שום שלב:

א. לנתח מה צרכי העסק בתחום חיבורי העסק לטווח זמן של 2-3 שנים קדימה. אם למנהלי או בעלי העסק אין יכולת או ידע לבצע את התכנון הזה, מוטב שישקיעו ביועץ, שזו המומחיות שלו.

ב. לבדוק אם התשתיות הפנימיות של העסק מתאימות לחיבור לאינטרנט ולהעברת כל השירותים (לרבות טלפוניה ומחשוב) על הרשת הזו. אם למנהלי או בעלי העסק אין יכולת או ידע לבצע את התכנון הזה, מוטב שגם כאן ישקיעו ביועץ, שזו המומחיות שלו.

בשלב הזה יש לתכנן "איחוד תשתיות", כי בעסקים רבים יש כמה תשתיות במקביל. זה בזבוז כספי מוחלט של רשתות מקבילות דוגמת: חוטי נחושת, חוטי קואקס, חוטי רשת אתרנט, תשתית מתח נמוך (למשל: מערכת אזעקה, אינטרקום, מצלמות אבטחה, מערכת גלאי עשן ואש, סנסורים וכיו"ב).

 

ג. יש לקבל החלטה לגבי רשתות אינטרנט נוספות, האם הן נחוצות לעסק ובכלל זה:

1) רשת WiFi פנימית של העסק לצרכים שונים, ובעיקר לגלישה במכשירים ניידים מכל הסוגים ולחיבור למצלמות אבטחה ועוד.

2) רשת "בית ועסק חכם".

3) רשת סלולרית. רשת זו יכולה להיות הרשת העיקרית של חיבור העסק לאינטרנט או כרשת גיבוי של העסק במקרה והחיבור הקווי נופל מכל סיבה שהיא.

 

שוב יודגש, שאם למנהלי או בעלי העסק אין יכולת או ידע לבצע את התכנון וקבלת ההחלטות הללו, מוטב שישקיעו ביועץ, שזו המומחיות שלו.

 

ד. לבדוק איזו תשתית מגיעה לעסק או ניתן לקבל אותה מהספק בטווח זמן סביר וקצר.

בגלל התחרות העזה הקיימת בשוק, יהיו ספקים, שישמחו לחבר כל עסק לתשתית שלהם, במיוחד אם מספר עסקים במיקום גיאוגרפי מסוים מתאגדים ביחד ומבקשים חיבור מספק חדש ותחרותי, שמעוניין להתרחב ולהצליח בשוק התחרותי הזה.

 

לעיתים, לבעלי עסקים בשכירות או במתחמי \ מגדלי עסקים אין יכולת בחירה כזו, כי מי, שביצע את ההתקשרות עם ספק שירותי האינטרנט, הוא בעל הבית של המבנה, או בעלי הקניון, או מתחם העסקים בו הם נמצאים. לכן, אם לעסק מסוים בתוך אותו מתחם יש רצון להתנתק מההסכם של בעל הבית ולקבל שירות מספק טוב יותר ו\או זול יותר לטעמו, עליו לבדוק זאת היטב גם מבחינה משפטית בטרם ההתנתקות והמעבר לספק אחר.

 

ה. לבצע תיחור בין הספקים.

אין לקבל הצעה רק מספק אחד. מומלץ לתחר (לקיים תחרות, מעין מכרז סגור) בין 3 ספקים שונים לפחות. זו מומחיות הדורשת אף היא היעזרות במי שמנוסה ובקי בתיחור כזה.

בתיחור יש לבדוק מפרטים של ההצעות ולהשוות ביניהן (לא להשוות רק את המחיר) והכי חשוב לוודא, שהספק מציע SLA (הסכם רמת שירות).

 

ו. לחתום על ההסכם, לאחר מו"מ. אין לקבל את ההסכם של הספק כ"תורה מסיני". חשוב לבדוק את כל האותיות הקטנות. ככלל אסור להתחייב ליותר משנה. אסור להסכים לקנסות יציאה דרקוניים ושאר תרגילי "כבילת הלקוח" לספק אחד לעולמים.

חובה לבדוק בזמן המו"מ מה מערכת השירות של הספק, האם הוא מספק תמיכה טכנית 24X7, האם הספק עצמו מוגן מפני נפילות והתקפות, האם יש לו מערך טכנאי תחזוקה ותיקונים, שיכולים להגיע לעסק בזמן סביר ומהיר (שיש צורך להגדירו בהסכם ה-SLA), איך ומתי מותר להעלות את המחיר, מה העלויות של שירותים נלווים ובכלל זה: IP קבוע, שירותי דומיינים, שירותי אבטחה, גיבויים ושרידות, שירותי דוא"ל, שירותי "עבודה קבוצתית", שירותי Office, ועוד, לאור ניתוח צרכי העסק להיום ולעתיד.

 

ז. להחליט על מערכות ההגנה, השרידות והגיבוי של החיבור לאינטרנט. בעת התקנת החיבור יש ליישם גם את המערכות הללו, או להחליט על רמת סיכונים ללא גיבויים והגנות. מי שלוקח על עצמו סיכונים כאלה, סביר להניח, שיותקף והעסק ייפול במוקדם או במאוחר.

 

  1. מי מספק את החיבורים לאינטרנט לעסקים במחירים הכי אטרקטיביים?

רבים נוטים לקחת את החיבור של בזק (או בזק בינלאומי, שמשתמשת בתשתיות של בזק), גם בגלל השם והאמינות וגם בגלל שהמחירון של בזק הוא גלוי (כאן) ואין כמעט יכולת לנהל מו"מ על המחיר (יש הנחות מסוימות לגודל החיבור, ובמיוחד למי שמזמין הרבה חיבורים מבזק, אבל אלו הנחות די קטנות ולא משמעותיות).

בכל החברות האחרות המחירונים נמצאים באתר, או נשלחים לעסק לפי בקשה, ולא תמיד הם ברורים ולרוב ניתן לנהל מו"מ על המחיר.

כפי שציינו לעיל, כרגע, למי שלא מחובר בסיבים, ההצעה הכי אטרקטיבית לעסקים קטנים עד בינוניים, רק של אינטרנט (ISP + תשתית), היא של הוט עסקים.

 

  1. האם לקחת חיבור אינטרנט פרטי או עסקי?

החיבור הפרטי, שמקובל היום בתחום שמכונה "שוק סיטונאי", הוא מאוד זול, סביב ה-100 ₪ של תשתית + ISP לחודש.

אולם, חיבורי "שוק סיטונאי" לא מתאימים לעסקיים ברמת ה SMB-וה-SME. הם מתאימים (אולי) לעסקים ברמת ה-SoHo – עסקיים זעירים ביותר הממוקמים בעיקר בבתים ובמשרדים קטנטנים. לעסקים יותר גדולים מ-SoHo, מומלץ לא לבחור בחיבורי "שוק סיטונאי", כי הקצבים לא יציבים, החיבורים לא מובטחים (אין SLA) ואלו מערכות לא מאובטחות מפני שום התקפה וללא כל שרידות, אלא אם משלמים בנפרד על אבטחה ושרידות.

כיום, חיבורי אינטרנט פרטיים, שאינם דווקא ב"שוק הסיטונאי", ובמיוחד בחיבורי סיבים לבתים, מתאימים גם לעסקים קטנים במחירים טובים מאוד.

 

כמה דוגמאות, למחירי החיבורים (תשתית + ISP), כולל בחיבורי סיבים:

 

  • חיבור 200 מגה בהוט (תשתית + ISP) ב-90 ₪ לחודש.
  • חיבור 500 מגה ב"סלקום סופר פייבר" (תשתית + ISP) ב-99 ₪ לחודש.
  • חיבור 1000 מגה ב"סלקום סופר פייבר" (תשתית + ISP) ב-109 ₪ לחודש.
  • חיבור טריפל פייבר של 1000 מגה + סלקום tv + טלפון קווי ב"סלקום סופר פייבר" ב-199 ₪ לחודש.
  • חיבור קווטרו פייבר + סלקום tv + טלפון קווי + 2 קווי סלולר ב"סלקום סופר פייבר" ב-259 ₪ לחודש.
  • חיבור 500 מגה ב"פרטנר פייבר" (תשתית + ISP) ב-100 ₪ לחודש.
  • חיבור 1000 מגה ב"פרטנר פייבר" (תשתית + ISP) ב-110 ₪ לחודש.
  • חיבור טריפל של 1000 מגה + Partner tv + טלפון קווי ב"פרטנר פייבר" ב-179 ₪ לחודש.

 

עסקים, שחשובות להם האמינות, השרידות וההגנה על חיבורי האינטרנט שלהם, מומלץ שישקלו חיבורי MPLS, IPVPN ו-SD-WAN לאינטרנט. רוב הספקים הגדולים בשוק משלבים בין הטכנולוגיות הללו לפי צרכי הלקוחות. אין צורך להבין במונחים הללו, כי ממילא מומלץ להיעזר במומחה המבין בתחומים הללו.

לאחרונה, חברת הענק הבינלאומית VMware דיווחה, שיש לה בישראל כבר מעל ל-250 לקוחות בחיבורי SD-WAN (חלקם הגדול חוברו לרשת באינטגרציה ע"י פרטנר). זאת, תוך פחות משנתיים מאז שהחלה להציע את השירות הקווי החדש הזה בשוק הישראלי. בהחלט התפתחות מהירה ביותר של חיבורים קווים חלופיים לעסקים, שמתחרים "ראש בראש" בפתרונות של קבוצת בזק והוט.

 

  1. האם לבחור בחבילת אינטרנט משולבת (דאבל, טריפל או קוואטרו)?

בהחלט מומלץ. זה תלוי בניתוח הצרכים של העסק (כמוזכר בסעיף 1 למעלה). בחבילות משולבות מקבלים הנחה על כל רכיב (2 שירותים – דאבל, 3 שירותי – טריפל, 4 שירותים -קוואטרו). כיום, שירותי טריפל יש מכמה ספקים: הוט, בזק בינלאומי, פרטנר, סלקום. שירות קוואטרו יש כרגע מספק אחד – סלקום. בקרוב יהיו שירותים כאלה גם בהוט ובפרטנר. מומלץ לעקוב אחרי המבצעים השונים של כל הספקים באתר השוואות המחירים דוגמת: "כמה זה?" (לרבות השוואת מחירי חבילות אינטרנט), או באתרים מתחרים שצצו ברשת האינטרנט דוגמת: "משתלם לי", "הבוררת", SellZoll ו-SmartCut.

 

יש כיום שפע של חבילות דאבל, טריפל וקוואטרו, ומומלץ לתחר בין ספקי החבילות הללו, אם העסק בוחר ללכת במסלול של חבילות שירותים.

בעתיד הקרוב יהיו יותר ספקים עם חבילות מרובות שירותים, אפילו עד 7 שירותים בחבילה אחת), חבילה המשתלמת ללקוח של אותה חבילה. לכן, אין להתחייב לספק מסוים יותר משנה, כי ייתכן שבשנה הבא דווקא למתחרה שלו תהיה חבילת שירותים יותר אטרקטיבית לעסק.  

 

  1. האם מומלץ לעבר ל"תקשורת אחודה" עם "עבודה קבוצתית?

בהחלט. עסקים רבים גילו את היתרונות של "תקשורת אחודה" ו"עבודה קבוצתית" תוך שימוש בכלים דוגמת סקייפ ו-WhatsApp. יש גרסאות של הכלים הללו המתואמים לעסקים, במחירים מאוד אטרקטיביים וחלקם אף בחינם לעסקים קטנים. לבעל עסק, שלא בקי בגרסאות העסקיות של הכלים הללו, מומלץ להיעזר ביועץ המנוסה בכלים הללו.

בעבר, מערכות "תקשורת אחודה" – UC ו"עבודה קבוצתית" היו מיועדות לארגונים גדולים, ולכן גם תומחרו בעלויות גבוהות. כל זה נחלת העבר. ה-UC, כמו כלים ארגוניים ועסקיים רבים, וגם בגלל מהפכת הענן והווירטואליזציה, התאים את עצמו לדרישות ולצרכים של עסקים ברמת ה-SMB וה-SME.

כפי שכבר הודגש על ידינו לא אחת, הדרך היעילה והאפקטיבית ביותר לחסוך בהוצאות התקשורת והטלפוניה היא להפוך את כל ה-CAPEX ל-OPEX. דהיינו: להיפטר מציוד, תוכנות, תפעול, שדרוג ותחזוקה ע"י בעלי העסק. הייעוד והמיקוד של עסקים זה לעסוק בעסקים, במכירות ובשירות, לא בתקשורת ובציוד תקשורת וטלפוניה. לכן, את נושא התקשורת והטלפוניה אפשר להעביר באופן מלא ל"מיקור חוץ", לספק שירותי תקשורת בענן, שמספק את הכל כחלק בלתי נפרד מהשירות שלו (בד"כ בעלות מזערית, מול כל חלופה אפשרית).

 

סיבים אופטיים לאינטרנט לעסקים

 

  1. האם צריך תשתית נפרדת למחשוב ולטלפוניה?

לא. ספקי השירות הוותיקים מעוניינים להנציח את המצב, שבו לעסק יש לפחות 2 תשתיות (למחשוב וטלפוניה).

כך, העסק ממשיך להיות "פרה חלבת" עבור הספקים הללו.

ספק, שאינו מציע לעסק לעבור לתשתית אחת אחודה, אינו ראוי להיות הספק של העסק. זאת, כי טובת העסק כלל לא עומדת מול עיניו. מעניין אותו רק זרם ההכנסות, שהוא יכול להמשיך לקבל לנצח מהעסק.

 

  1. מהם היתרונות של "תשתית אחודה"?

מעבר לחיסכון הכלכלי הברור, ניתן לקבל שירותים חדשים ויכולות חדשות בתשתית אחודה. דוגמה הכי פשוטה: ניתן לעבוד על מסמך ולחייג לעובד אחר כדי לשאול אותו שאלת הבהרה, תוך כדי העבודה במסמך, מבלי שיש צורך לצאת ממסך העריכה של המסמך. דוגמה נוספת: ניתן לשלוט מכל סמארטפון על מצלמת האבטחה הקיימת בעסק.

בכל מקרה, תשתיות אחודות חדשות תעלינה פחות מ-2 תשתיות ישנות, שיש בהן כל הזמן תקלות. העלויות של תשתיות אחודות חדשות תלויות בתצורה של המבנה הפיזי, שבו העסק נמצא, תלויות בטכנולוגיה הנבחרת ותלויות באורך הכבילה הנדרשת.

בחירה ב"תשתיות אחודות" דורשת בחירה בספק תשתיות אמין וגם בחירה נכונה בסוג התשתיות, כדי שתספקנה מענה לעסק כמה שנים טובות קדימה. תשתיות בעסק לא מחליפים כל שנה וגם לא כל 10 שנים. "תשתיות אחודות" אמורות לשרת את צרכי העסק ליותר מ-10 שנים קדימה.

תשומת לב שהמחוקק הישראלי אמר את דברו בעניין "תשתיות תקשורת אחדות", במסגרת תקנות תכנון ובניה, התקנת מתקני תקשורת, קובץ תקנות מס' 6898 מיום 21 ביוני 2010 וכל העדכונים, שנעשו במשך השנים, לתקן הזה. התקן הזה מפרט לפרטי פרטים איך בונים ופורסים תשתית תקשורת אחודה בבניינים, כולל בבניינים רבי קומות.

התקנות הללו הן חובה במבני מגורים והן רשות במבנים תעשייתיים ובמבנים, שאינם למגורים. למרות זאת, מומלץ להיעזר בתקן זה כדי להתקין "תשתיות אחודות" גם במבני עסקים ומסחר, לא רק בבתי פרטיים. זה הכיוון המומלץ לפריסת תשתיות בכל מבנה.

 

  1. האם לבחור בקו אינטרנט סימטרי או א-סימטרי?

כמעט לכל העסקים הקטנים עד הבינוניים מתאים קו א-סימטרי, שבו הערוץ היורד גדול יותר מהערוץ העולה. זה הקו הזול והנפוץ בשוק. מעט מאוד עסקים יזדקקו לקו סימטרי, בעיקר עסקים בעלי תעבורת אינטרנט יוצאת מהעסק בקצב גבוה.

אולם, כיום, עם המעבר לעבודה בענן, הצורך בקו סימטרי ירד, כי ספק שירותי הענן מספק ללקוחות הקצה של העסק ושירותיו כל קצב, שהם צריכים.

 

  1.  במה כדאי לבחור (מבין ספקי שירותי הטריפל והקוואטרו)?

כרגע, בגלל המעבר העתידי של שוק הסלולר ל-5G ותכניות חדשות אפשריות של בזק בפריסת הסיבים, מומלץ לשקול ולהמתין עם ההחלטה, עד שהשוק יתייצב עם השירותים החדשים של כל המתחרים.

למי ש"בוער לו" לבחור חבילה משולבת של טריפל כבר כרגע, החבילה האטרקטיבית ביותר כרגע היא הטריפל של פרטנר פייבר מהסיבות הבאות:

א. הזולה ביותר.

ב. היחידה הפועלת גם על התשתית של בזק, גם על התשתית של הוט וגם על תשתית סיבים עצמאיים של פרטנר.

ג. מגוון התכנים בטלוויזיה המגוון ביותר מכלל המתחרים בשירותי הטריפל.

יחד עם זאת, יש לשקול את כל הפרמטרים, דוגמת: רמת שירות לקוחות, עלויות הציוד לאורך זמן, איכות התשתית (שירותי הטלוויזיה על האינטרנט מאוד רגישים לאיכות החיבור לאינטרנט ורוחב הפס הממשי הקיים), הצרכים של שירותי הטלפוניה הקווית (300 דקות שיחה בפרטנר, זה מעט מאוד, אם מדברים הרבה בטלפון קווי, אבל זה הרבה ומספיק אם בעיקר מדברים בסלולר ואין כל כך צורך בטלפון קווי).

 

מכאן, ש"צרכנות נבונה" היא שם המשחק, כי הכוח נמצא כיום בידי הלקוחות העסקיים.

 

  1. אילו תשתיות צריך להכין מי שמעוניין לעבור לשירותי תקשורת עסקית בענן בחיבורי סיבים אופטיים?

הכיוון של השוק הוא: Unified Infrastructure, "תשתית אחודה" לכל צורך. מכנים זאת בשם: xTTx, "תשתית לכל", החל ממתח נמוך דרך האינטרנט, כולל הזנת חשמל. כל מי שדורש להעביר ביטים של מידע לכל צורך ולכל מקום, יכול העביר את הביטים הללו על כבל יחיד ללא הצורך, שהיה עד היום, לסלול לכל מערכת רשת נפרדת של תשתיות חיווט וכבלים בעסקים. זה נגמר.

"שיטוח" הרשת הפנימית בפתרון אתרנט "קצה לקצה" מוביל ליתרונות נוספים: כך, מבטלים את הצורך לרשתות נפרדות והיררכיה של רשתות לשימושים השונים. כל הרשת נעשית "שטוחה" באמצעות מתג בטכנולוגיית Campus Fabric (מתג רשת).

כך, כל הרשת מנוהלת במערכת אחת וקל לבצע בה שינויים והתאמות לפי הצרכים המתפתחים בעסק ללא צורך בטכנאי ומהנדסי רשת לכל שינוי. ה-TCO (עלות הבעלות הכוללת) של הרשת מוזל בעד 75% במעבר ל"רשת שטוחה".

לכן, ייעוץ מקצועי נדרש כאן לפני בחירת הפתרון, כי קל ליפול בפח מהסיסמאות של אנשי שיווק ממולחים, שהופכים למשל בהבל פה "שירות מרוחק" – Hosted או VPS, ל"שירות ענן", ומציעים לבעלי ומנהלי עסקים הצעות לכאורה מפתות, שנועדו ללכוד את הלקוחות ב"חתונה קתולית" – לעולמים, עם מחירים שמטפסים כל הזמן, במקום לרדת.

 

 שורה תחתונה בתחום בחירת ספק חיבורי סיבים אופטיים לשירותי אינטרנט לעסקים:

 

ישנם פתרונות רבים בשוק הישראלי לחיבורי תשתית וספק אינטרנט בסיבים אופטיים. הבחירה ביניהם היא משימה לא פשוטה. מומלץ, שהתהליך ייעשה בצורה סדורה עם בחינת כל הפתרונות החדשים הקיימים כיום בשוק. תשומת לב, שרכישת פתרונות מתקדמים לתחום זה, כמו כל רכישה בעסק, צריכה להיעשות רק לאחר בחינת צרכי המשתמשים בעסק.

מומלץ לבצע תהליך מושכל של בחירת פתרונות מתקדמים לחיבורי אינטרנט. אין להסתנוור רק מהמחיר ומהיכולות הטכניות של הספק. יש לשקול גם את רמת האמינות של הספק והאם אפשר לקבל ממנו אחריות ושירות ברמה נאותה (SLA), בלי להיות כבולים אליו לעולמים ב"חתונה קתולית". אנו עומדים לרשותכם לייעוץ ולסיוע בתהליך ההחלטה הזה.

 

מומלץ, שבעלי ומנהלי ארגונים, יבחנו כניסה לעולם התקשורת החדש מבוסס ענן ויוותרו בכלל על כל אופציה אחרת. אין צורך להיות בקי במונחים של הטכנולוגיות החדשות, כי מה שחשוב לבעלי העסקים הוא: ניתן להתחיל לחסוך הרבה כסף ולהתייעל בפעולה פשוטה אחת של שדרוג טכנולוגי ומעבר לשירותי ענן.

הפתרונות של שירותים עסקיים בענן זוכים כיום להצלחה רבה בשוק העולמי וגם בישראל. זאת, בגלל ההיקף הרחב של היכולות, שבעל העסק מקבל בחבילה אחת מקיפה, שתומכת באופן מלא בכל הצרכים, עם קישוריות מכל מכשיר קצה מכל מקום בארץ ובעולם.

בעת בחירה ספק חיבור לאינטרנט, יש לזכור, שהצרכים של משרד עורכי דין אינם דומים לצרכים של חנות רהיטים, רשת מרכולים, חברת הייטק, רשות מקומית, משרד של סוכני ביטוח ופיננסים, או של משרד רואי חשבון.

 

מחפש פתרונות מחשוב ואינטרנט לעסקים? לקבלת ייעוץ חינם בנושא סיבים אופטיים \ תשתיות תקשורת ומחשוב לעסקים לחץ כאן!

 פרטנר פייבר – זאת באמת מהפכה!

 

השאר תגובה

פוסטים נוספים