פתרונות סלולריים חלופיים לאלה של רשת "מירס": האם יש עוד מקום בזירה הצפופה הזו?

מירס PTT סלולרי

פתרונות סלולריים חלופיים לאלה של רשת "מירס":
האם יש עוד מקום בזירה הצפופה הזו?
 

 

עובדים ומנהלים בעסקים וארגונים רבים בעולם וגם בארץ שומרים על מערכות ה-PTT ("לחץ ודבר" – Push to Talk) שלהם ומעוניינים להמשיך בשיטה הזו ויש עסקים רבים המוכנים לעבור לגישה הזו על רשתות הסלולר – LTE (דור רביעי) והלאה.

 

מי המתחרים (בישראל) בתחום זה ומה יש ל"יהודה טל תקשורת" להציע לשוק העסקי בישראל בתחום זה?

 

לדברי מוטורולה סולושנס, שמובילה (עד היום) את השוק בפתרונות "לחץ ודבר" אלחוטיות וסלולריות, את תקשורת הדיבור בעזרת לחצן PTT ("לחץ ודבר"), אנו כבר מכירים משנת 1930! שוטרים ועובדי בניין, אנשי שירות לקוחות ומתאמי אירוח במלון, קבוצות עובדים שונות המטפלות במשימות ובאירועים קריטיים ומשמעותיים, הבינו כבר אז (בתחילת המאה הקודמת) את היתרונות של "תקשורת אחד לאחד" או "אחד לרבים", באמצעות לחצן אחד בלבד (וללא כל חיוג).

היום, תקשורת באמצעות PTT מתבצעת לרוב באמצעות מערכות קשר פרטיות, שארגונים גדולים קונים, מנהלים ומתחזקים. התחום הזה לא נשאר בפתרונות של שנות ה-30 של המאה הקודמת, אלא המשיך להתפתח כל הזמן וגם עבר לפתרונותPTT  על רשת הסלולר (כיום על רשתות דור רביעי ומעלה), ובכך מתאפשר לקיים את ה-PTT על כל רשת סלולרית, ולא רק על רשת ייעודית (בטכנולוגיה בשם iDen, שפיתחה מוטורולה) דוגמת מירס.

למעשה, לשוק יצאו פתרונות של PoC =PTT over Cellular  כבר בשנת 1996, אבל בזכות האמינות, החוזק והאיכות של פתרונות הקשר הוותיקים, שקיימים בשוק מסוג LMR – Land Mobile Radio – קשר רדיו אנלוגי או דיגיטלי, ארגוני הביטחון והחירום וגופים רבים נוספים דבקו בהם במשך שנים רבות.

אולם, עם התפתחות רשתות תקשורת אלחוטיות ציבוריות (כמו רשתות סלולר ורשתות  WiFi) והחדירה המסיבית של מכשירי סמארטפון לכל פינה, נפתחים שימושים חדשים לשירות ה-PoC, בעיקר עבור עובדים ניידים וקבוצות עובדים עם משימות קריטיות לארגונים שלהם. כיום, לכל מי שנכנס לתחום מומלץ שייכנס ישירות עם טכנולוגיית PoC, שניתנת למימוש על כל סמארטפון וכן באמצעות סמארטפונים ייעודיים (ומוקשחים) המשמשים למשימות קשות הדורשות מכשיר קשיח.

 

מירס PTT 

מה מציעה חברת "יהודה טל תקשורת" בתחום ה-PoC?

לחברה הזו מאור יהודה יש מגוון רחב של פתרונות אלחוט ו-PoC, כשהשירות החדיש ביותר נקרא EasyTalk. מדובר (לדברי "יהודה טל תקשורת") בדור הבא בתקשורת קבוצתית חכמה. EasyTalk הוא פתרון התקשורת המתקדם המחליף את מכשירי חברת מירס ורשת ה- iDen של הוט-מובייל. EasyTalk הוא רשת קשר ארצית חכמה המבוססת על תשתית רשת הסלולרית של כל חברות הסלולר, שכוללת בתוכה תקשורת קולית PTT המאפשרת שיחה אישית וקבוצתית, לצידה סל יישומים חכמים בשילוב של מכשירים עמידים וייעודיים לצרכי קשר.

תכונות עיקריות של שירות EasyTalk:

  • קשר מהיר – PTT על גבי מכשירי סלולר חכמים רגילים או מוקשחים.
  • איתות מצוקה (SOS) – שידור מצוקה חכם למערכת Dispatch (מוקדן).
  • זיהוי מיקום – אפליקציות מיקום. מעקב ודיווח מיקום אוטומטי ושקוף.
  • העברת הודעות – העברת הודעות וקבצים למנוי או קבוצה. יכולת צ'ט ו-WhatsApp מלאה, לרבות משלוח תמונות ומסמכים לכל אחד, גם תוך כדי שיחה קולית.
  • עמדת הפעלה – יכולות מתקדמות של Dispatcher (מוקדן).
  • כיסוי – ארצי ועולמי. יכולת הפעלה בנדידה בכל מקום בעולם.
  • קישוריות – יכולת חיבור בין מערכת EasyTalk למערכת קשר DMR (מכשירי האלחוט הוותיקים).
  • יכולת השתלטות על המכשיר מרחוק ודיבור עם המחזיק בו, אם הוא נפגע או נמצא בסכנה, ללא צורך שילחץ על איזה כפתור. יכולת נטרול המכשיר מרחוק אם הוא נגנב.
  • מגוון מכשירים – כולל מכשירים מוקשחים, מוגני התפוצצות ואביזרים נלווים, מכשיר לרכב, סמארטפונים, מכשירים מוקשחים למשימת קשות, חיבור למחשבים וטאבלטים. 

מכשיר הקצה החדש ל-PoC של "יהודה טל תקשורת" – Hytera:

חברת Hytera הסינית מציגה לשוק מגוון רחב של מכשירי סלולר אלחוט, כאשר הלהיט הם מכשירי ה-PoC. המכשירים תומכים בטכנולוגיית: Multi-mode Advanced Radio, שמשמעה, שהמכשיר יכול להיות גם סמארטפון וגם מכשיר קשר בו זמנית. הפתרון מכונה בשם Hytera LTE-LMR. המושג LMR משמעו: Land Mobile Radio והוא חלק מסדרת המוצרים מסוג Professional Mobile Radio) PMR) של קונצרן Hytera, יצרן בינ"ל ענק של פתרונות תקשורת, שמרכזו בסין.

ניתן להפעיל את המכשיר ביד אחת בלבד. יש בו כפתורים ייעודיים, למשל, למצוקה ול-PTT. מדובר במכשיר קשיח (עומד בסטנדרטים צבאיים), עם מערכת טעינה מהירה, עמיד למים ולנפילות ומבוסס מערכת הפעלה אנדרואיד. כך, שקל לתפעל אותו. המצלמה האחורית שלו היא ברמת 4K. כך, שניתן לשדר תמונות ווידאו באיכות מעולה מהמכשיר.

המכשיר מתאים למשימות מגוונות בשדות תעופה, בתי חולים, נמלים, רכבות, תחבורה ציבורית, רכבי הצלה ועוד. סביב המכשיר יש מערכות משלימות רבות כולל למוקדן. מדובר במכשיר של "הקצה העליון", שמחירו כ-2,500 דולרים לפחות.

 

מירס PTT סלולרי 

האם יש מתחרים משמעותיים בתחום ה-PoC?

באמצע אוקטובר 2017 פלאפון יצאה בהכרזה על שירות חדש: שירות PTT ("ווקי טוקי") בגישת ה-PoC (ר"ת: PTT over Cellular), פתרון, שנבנה על בסיס פיתוח של חברת אלביט מערכות. זה למעשה השירות הראשון, שמבוסס כולו על פיתוח, שנעשה בישראל, ולא על התאמת פיתוחים, שנעשו בחו"ל לדרישות של השוק בישראל (מבחינת תדרים, תפריטים ועברית).

למה פלאפון קפצה לפתע לשוק הזה? הסיבה טמונה, ככל הנראה, במיצובה של פלאפון כספקית הסלולר למגזר הממשלתי ולארגונים ולעסקים רבים נוספים בשוק. והעיקר: השוק של פתרונות אלחוט וסלולר לגופים, שזקוקים לקשר איכותי (מוצפן, שריד, מהיר) בין כל העובדים והמנהלים, החל להיות לאחרונה מאוד סוער, משום שמשרד האוצר יצא לאחרונה במכרז (שלב ראשון כ-RFI) לאספקת שירותי PTT (ר"ת: Push To Talk) על רשתות הסלולר הקיימות בישראל (הגישה הזו קרויה בשם POC). סביר להניח, שפלאפון רוצה לזכות במכרז הזה.

למה בכלל היה צריך מכרז חדש ל-PTT עבור משרדי הממשלה? זאת, משום שמשרד התקשורת החליט, שעד פברואר 2019, רשת מירס (כיום – חלק מחברת הוט-מובייל) תיסגר והתדרים של רשת מירס יוחזרו למדינה. משמעויות המהלך ברורות: על לקוחות של רשת מירס יהיה לאתר פתרון חלופי, והאוצר מעוניין לבחור (עבור השירות הממשלתי וגופי הסמך הממשלתיים) כבר במהלך המחצית הראשונה של 2018 פתרון חלופי כזה.

פרסום המכרז (RFI) של משרד האוצר לשירותי PTT ("מירס") על רשתות הסלולר הקיימות עורר את כל המתחרים בשוק הזה להציג את הפתרונות שלהם. למירס (הוט-מובייל כיום) עדיין נותרו כ-140 אלף מנויים, שיצטרכו להגר מהרשת הזו די בקרוב, ויש סבירות, שלקוחות חדשים יצטרפו לפתרון הזה בגישת ה-PoC, שעונה על צרכים ספציפיים של עסקים וארגונים רבים.

מספר המנויים הממשלתיים המשתמשים בשירות ה-PTT מוערך בכ-5,000 מנויים, לא כולל לקוחות ביטחוניים כגון כיבוי אש, שב"ס, מ"י, מד"א (כמות די גדולה של מכשירים), צה"ל ועוד גופים ציבוריים-ממלכתיים, לרבות בתי"ח ורשויות מקומיות. הבחירה של משרד האוצר תשפיע גם על בחירת הפתרון ע"י שאר הגופים והעסקים המשתמשים ב-PTT דוגמת: עובדי שטח בחברות שונות, נהגים ושליחים, מאבטחים ושומרים, יחידות ביטחוניות בארגונים, מערך שירותי הרפואה הציבוריים, עיריות ומועצות מקומיות, מתקנים ציבוריים, ועוד גופים הזקוקים ל-PTT כפתרון לצורכי קשר פנים ארגוני מידי ואמין.

יודגש, שארגונים ועסקים רבים בישראל נזקקים גם כיום ויזדקקו גם בעתיד הנראה לעין לפתרון תקשורת נייד מסוג שירות PTT, מה שנקרא בעבר בשם "מירס". השם "מירס" נוצר ע"ש חברת התקשורת העיקרית, שסיפקה שירות כזה בארץ (היו עוד מתחרים, אבל "מירס" שלטה בתחום ה-PTT במשך שנים רבות, עד ששמה זוהה עם השירות). בשיאה, רשת מירס שירתה כ-700 אלף מנויים.

 אולם, מירס נרכשה ע"י קב' הוט והפכה להוט-מובייל והרשת הישנה נזנחה (גם ע"י מוטורולה, שבנתה את הרשת והפסיקה לפתח אותה). יתר על כן, הרשת של הוט-מובייל נעזבה אף היא והתמזגה לתוך הרשת של פרטנר, במסגרת חברת PHI המשותפת לפרטנר והוט-מובייל. כך, שמי שמנהל בפועל את רשת הוט-מובייל זו חברת PHI.

כיום, עולם התקשורת הנייד מבוסס על טכנולוגיות הדור הרביעי – LTE (הרשת של PHI עוברת ממש כעת שדרוג ל-LTE-Advanced, תחת שם המותג LTE+"" ועוברת כמה שדרוגים נוספים, לרבות מתן יכולת של שיחות קול ווידיאו על LTE, מה שמכונה בשם: VoLTE וגם יכולת לקיים שיחות על רשת ה-WiFi במקום שאין קליטה סלולרית טובה, שירות המכונה בשם: VoWiFi או: WiFi-Calling), כשבאופק כבר מדברים על טכנולוגיות הדור החמישי – ,5G שתהיינה נפוצות בשוק הסלולרי ברחבי העולם בסוף העשור הנוכחי.

אולם, נשארו לא מעט לקוחות ברשת מירס, שממשיכה לפעול ולספק שירות טוב ללקוחות הנאמנים לטכנולוגיה הוותיקה ואינם זקוקים לכל הגימיקים של הפתרונות הסלולריים החדשים. אמנם הרשת של מירס הייתה אמורה להיסגר זה מכבר, אך הוט החליטה להמשיך להפעילה כל עוד זה אפשרי (ויש ממנה הכנסות). ה-ARPU (הכנסה ממוצעת חודשית למנוי) ב-iDEN עומד על כ-85 ש"ח לחודש, כמעט כפליים מה-ARPU של לקוחות הסלולר הרגילים (פרטיים ועסקיים) של הוט-מובייל.

פתרון PTT

האם יש פתרונות נוספים בתחום ה-PoC?

בסקירות הקודמות של פתרונות תקשורת PTT נסקרו הפתרונות של הוט-מובייל ללקוחות רשת מירס (ובמרכזם שירות "מירס 4G"). לאחרונה, הוט-מובייל חתמה על הסכם עם מוטורולה סולושנס להעברת לקוחות מירס למוטורולה.

יש בשוק הצפוף הזה פתרונות נוספים, שניסו להיכנס לשוק הישראלי וללא הצלחה יתירה: Zello (פתרון מארה"ב), Azetti Networks (פתרון מספרד, ייצוג ע"י "איתם פתרונות תקשורת"), Kodiak (פתרון מארה"ב) ש"מובייל טורנדו" הציגה כבסיס לפתרון הקודם של הוט מובייל ללקוחותיה, פתרון בשם "מירס 4G", ופתרון נוסף של חברת EasyTalk, שהיא חלק מקבוצת יהודה טל תקשורת, פתרון של חברתTalk-IP  הגרמנית.

כ"כ, סקרנו כבר פתרון חדש מבית מוטורולה סולושנס בשם Wave, שמוצע כעת ע"י הוט מובייל ללקוחות מירס שלה.

בנוסף, הוצג פתרון חדש של חברת TASSTA הגרמנית, שמיוצגת בישראל ע"י חברת Dermis מחולון. לדברי הספק החדש הזה לפתרונות PoCPTT, הוא מתכנן לשתף פעולה עם הוט-מובייל (שת"פ שטרם ברור אם יתממש) והשרת יותקן ברשת שלה ובקרוב הוא יערוך פיילוט בעיריית ת"א.

 

האם תחום ה-PTT ימשיך להתפתח בעסקים ובארגונים גם בישראל?

על פי מחקר של מוטורולה סולושנס, בהחלט כן. זאת, מכיוון שארגונים מנסים להעלות את היעילות הארגונית ולהגביר את שיתוף הפעולה בין העובדים. שיטת ה-PTT מייצגת פונקציונליות קריטית להשיג תוצאות יותר טובות. הארגונים רוצים להרחיב את מעגל משתמשי ה-PTT, גם לגבי כאלה, שתפקידם איננו בקרב עובדי החירום וההצלה.

עם התפשטות רשתות LTE והתעצמות חדירת הסמארטפונים בידיהם של כל התושבים במדינה, ההזדמנות להציע שירותי PTT על גבי רשתות אלו בשילוב עם WIFI בתוך בניינים, נהיית אמתית. למרות שעדיין מדובר בפתרון נישתי, כי בד"כ הספקים פנו להציע זאת ללקוחות הקיימים של רשתות הקשר הפרטיות. כאשר מצרפים למשתמשי PTT על רשתות פרטיות את משתמשי ה-PoC, יש פוטנציאל אמיתי להתפתחות השוק הזה. כך, יכולות ה-PTT מתאימות לחלק משמעותי יותר מהעובדים הניידים.

בהתחשב במאפיינים של המשתמשים, השילוב בין PoC לבין פתרונות הקשר של התשתיות הפרטיות מאפשר תקשורת קריטית כשהיא רציפה בין התשתיות. אפשרות זו מרחיבה את השימוש ב-PTT לאוכלוסיות נרחבות יותר בארגון.

בגלל שלרוב מוחלט של העובדים יש היום סמארטפון, תתכן אפשרות של חיסכון, כי חלק מהעובדים יידרשו להחזיק שני מכשירים, ובגישת ה-PoC הם נדרשים להחזיק רק מכשיר אחד ובכך להוזיל עלויות.

ישנם עובדים רבים, ואפילו בקרב גורמי החירום, שאינם אנשי החירום (כבאים, שוטרים, וכ"ד), בעיקר במקצועות משיקים או משלימים, שמתאים להם להשתמש ב-PTT, כדי להגביר את שיתוף הפעולה ובכך לשפר את היעילות.

היום יש פתרונות PoC  מגוונים לבחור ביניהם כדי להגיע להתאמה מלאה לצרכים של כל ארגון. לספק שירות PoC זה יותר מאשר להתקין אפליקציה. איכות השיחה, שכוללת הקמת התקשורת, מהירות החיבור, וזמן התגובה, הם קריטיים לכל פתרון PoC. דרישות ה-PoC  קשות וקשיחות בעיקר לגבי יכולות מערכת הניהול, אמינות, וקלות הפתרון.

ההתפתחות במחשוב הנייד ופתרונות התקשורת כמו PTT over Cellular מאפשרים לארגונים לשפר את היעילות שלהם, לשפר את שירות הלקוחות שלהם, לשפר את שיתוף הפעולה בין העובדים בשטח ולשפר את תהליך קבל ההחלטות.

היתרון הגדול הוא החזר ההשקעה כתוצאה מהשיפור ביעילות הארגון. בנוסף, היכולת לשתף פעולה יותר טוב ולקבל החלטות מהירות יותר, בעיקר בזמני של חירום ולחץ, זמנים בהם ארגונים מרוויחים, במיוחד כשיש להם פתרונות ניידים וזמינים בשטח.

הזמינות של תשתיות תקשורת בפס רחב, שמוצעות על ידי חברות הסלולר הגדולות, מאפשרת את שירותי ה-PTT over Cellular בצורה איכותית וטובה. שירותי ה-POC יכולים להביא אפליקציות חדשות, שלא ניתן ליישם מערכות הקשר הפרטיות.

ניידות אלחוטית וסלולרית משנה את הדרך, שבה ארגונים פועלים ומגיבים לדרישות ולאתגרים. פתרונות ניידים הם ערוץ קריטי לממשק עם לקוחות ועובדים. כאשר כמות העובדים הניידים גדלה כל שנה ותגיע למאות מיליונים ברחבי העולם כולו.

עם ההתפתחות המטאורית במכשירים הניידים, ברשתות התקשורת, ובתחכום של האפליקציות, יש הזדמנות אדירה ל-PTT over Cellular לספק לארגונים, עסקים שירותי דיבור VOICE קריטיים, למשימות החשובות לארגונים, עם תקשורת אחד לאחד ותקשורת בקבוצות.

מערכות קשר פרטיות תמשכנה להיות נוכחות ובשימוש גורמי חירום וביטחון ומערכות לאומיות גדולות. אבל האפשרות לחבר את משתמשי ה-PTT על התשתיות הפרטיות עם משתמשי POC על התשתיות הציבוריות, משפר את התקשורת של כל המעורבים בדבר!

על סמך מחקר, שבוצע ע"י מוטורולה סולושנס, פתרונות ה-POC של היום, שהוכחו כאמינים, מאפשרים לצמוח בצורה מהירה ויעילה (ניתן להוסיף עשרות אלפי מנויים במהירות), מספקים קטלוג נרחב של מכשירים חדשים ואביזרים חכמים ומתאימים את עצמם בצורה מיטבית לעובדים של התקופה, ביעילות יוצאת מן הכלל.

תשומת לב, שבהתאם להסכם בין הוט-מובייל למוטורולה סולושנס, לקוחות מירס יכולים לעבור לרשת התקשורת הארצית של מוטורולה כבר היום, באותם תנאים שהיו להם ולהמשיך ולקבל שירותי PTT ע"י מוטורולה סולושנס. כך, שנראה כרגע, שעד שרשת מירס תיסגר בתחילת 2019, רוב לקוחותיה כבר יהיו מנויים ברשתות אחרות, כנראה לא מעט מהם יבחרו בפתרון ברשת של מוטורולה סולושנס, וכל המתחרים האחרים בתחום הזה יצליחו להשיג כמות זעומה של לקוחות (אם בכלל).

טלפון סלולרי ישראלי בחו"ל

שורה תחתונה בתחום פתרונות PTT על רשת הסלולר בדור רביעי (LTE) ומעלה:

רכישת פתרונות מחשוב ותקשורת מתקדמים, דוגמת PTT על רשת הסלולר (POC) בדור רביעי (LTE) ומעלה, כמו כל רכישה בעסק, צריכה להיעשות רק לאחר בחינת צרכי המשתמשים בעסק.

המעבר משירותי PTT הישנים של "מירס" למערכת מודרנית וחדישה של PTT ב-LTE, כמו שהמתחרים הרבים בשוק זה מציעים, דורש לא רק תכנון מדוקדק, אלא שינויים בהרגלי העבודה והתקשורת של כל העובדים בעסק.

לכן, מומלץ לבצע תהליך מושכל של בחירת מוצרי תקשורת מתקדמים מהסוג של PoC. יש לשקול גם את רמת האמינות של הספק והאם אפשר לקבל ממנו אחריות ושירות ברמה נאותה (SLA), בלי להיות כבולים אליו לעולמים ב"חתונה קתולית". אנו עומדים לרשותכם לייעוץ ולסיוע בתהליך ההחלטה הזה.

 

מכאן, נשאלות כאן השאלות:

מהו האתגר הכי משמעותי בעסק שלך, שאתה מאמין, שתוכל לפתור באמצעות מעבר למערכת PTT על LTE? 

מה אתה יודע על ההבדלים בין מערכת iDen (מירס) וטכנולוגיות LTE הקיימות בשוק הסלולרי? מה הטכנולוגיה המתאימה לך ולצרכי העובדים שלך? 

האם יש לך צורך בסמארטפון מוקשח? 

אם יש לך כבר מערכת PTT  על LTE, ממה אתה לא מרוצה מהמערכת הזו? שתף אותנו. 

איך אתה חושב, שאני יכול לעזור לך לבחור את מערכת ה- PTT המתאימה לצרכי העסק שלך? 

 

לקבלת מידע נוסף על השירותים שלנו לתחום "פתרון PTT", נא השאירו פרטים ומהנדס מומחה מחשוב יחזור אליכם בהקדם.

סרטון: Expect The Unexpected

השאר תגובה

פוסטים נוספים