מערכת בית חכם – השוואת מחירים – איך לעשות זאת נכון?

מערכת בית חכם – השוואת מחירים

מערכות בית חכם הפכו ממערכת המתאימה רק לאלפיון העליון ולמשוגעים לדבר, למערכת, שכל אחד יכול להתקין ולהפעיל לבד, בבית או במשרד שלו.

✅ למי מתאים פתרון בית חכם?

✅ איך משווים מחירים נכון?

יש כיום מגמה ודרישה מספקי פתרונות לשוק הביתי והעסקי לספק יכולות חדשות ומתקדמות, מבוססות ענן. למשל: יכולת להדליק את המזגן כשמתקרבים לבית (או למשרד), לסגור אוטומטית את האורות והמזגן כשעוזבים את הבית או המשרד, לראות אם יש פריצה בבית או במשרד, לזהות סיכונים אחרים בבית או במשרד (למשל: שריפה, הצפה וכיו"ב) מרחוק ולקבל התראות על סכנות כאלו, חיבור ציוד וסנסורים מסוג IoT (ר"ת: Internet of Things), ושימושים רבים נוספים, שנמצאים בפיתוח ע"י חברות רבות וכמות עצומה של סטארטאפים בכל רחבי העולם.

בישראל יש כמה מובילי שוק בפתרונות בית חכם לעסק ולמשרד החכם: חברת בזק וחברת iDigital (שהיא גם נציגת אפל בישראל), לצד כמות לא קטנה של ספקים ואינטגרטורים יחסית קטנים.

אולם, אין שום דרך קלה להשוות מחירים בין הפתרונות השונים, בגלל השונות העצומה של חבילות הפתרונות המוצעות בשוק. יתרה מכך, השונות היא גם בטכנולוגיות, שהחברות השונות מציעות, מה שיכול להוביל להחלטות מוטעות (כמו "לכידת" הלקוח לפתרון קנייני סגור אצל ספק אחד).

בעבר הלא רחוק, פתרונות בית משרד חכם עלו בין עשרות אלפי ₪ למאות אלפי ₪ ודרשו מומחה להתקנה וחוזה תחזוקה שנתי יקר. כל זה נחלת העבר. כיום, אפשר לרכוש מבזק את הפתרון הבסיסי, ששמו ,Bhome ב-29.90 ₪ לחודש, ולקבל פתרון, שיכול להיות בסיס לחיבור כל דבר בבית, ליחידת הבסיס הנשלטת מהסמארטפון. לעסקים, בזק עסקים מציעה חבילה משולבת חיישנים ב-99 ₪ לחודש.

בפתרון לבית החכם, בזק מספקת במחיר הבסיסי מכשיר אחד לבית (+ גלאי אחד חכם לבחירה מתוך 4 אפשרויות: גלאי דלת או חלון, שקע חכם, נורה חכמה, גלאי מזגן חכם בתוספת 4 ₪ ל-36 חודש).

המכשיר הבסיסי בפתרון של בזק הוא שילוב של מצלמה, גלאי טמפרטורה, לחות ותאורה, כריזה ושמע דו-כיווני, אזעקה רבת עוצמה, חיישני תנועה וקול. סנסורים נוספים עולים בין 4.90 ₪ ל-9.90 ₪ לחודש, עבור כל רכיב. ניתן לרכוש עד 10 רכיבים לחשבון משפחתי אחד. בזק משתמשת במערכת מבוססת Z-Wave (או WiFi בכמה מהסנסורים). רוב הרכיבים בפתרון של בזק ל"בית חכם" מגיעים מחברת  iControl Networks האמריקאית, במערכת המחוברת בתדר מאושר ל-Z-Wave של 916 מגהרץ.

מול הפתרון של בזק, חברת iDigital מציעה מערכת ללא דמי שימוש חודשיים אלא בעלות חד-פעמית הנפרסת על פני זמן (ב-36 תשלומים). במחיר של 157₪ לחודש ב-36 תשלומים מקבלים מערכת בית חכם אוטומטי הכוללת 7 רכיבים. כך, שניתן ליהנות מ-2 חדרים חכמים אוטומטיים, מזגן, 2 תאורות, דוד חשמלי ותריס חשמלי. ההצעה היא מודולרית וניתנת לשינוי בהתאם לצרכים ולרצונות של המזמין. כך, שניתן להוסיף עוד מתגים וחיישנים בלי הגבלה בעלות נוספת של 17 ש״ח לחודש לרכיב, ב-36 תשלומים. iDigital משתמשת במערכת, שפותחה ע"י חברת גרין פוינט הישראלית, בטכנולוגיה ייחודית, שפותחה על ידה, שנקראת igh בתחום התדרים 433-434 מגהרץ.

כפי שניתן לראות מהנתונים של 2 הספקים המובילים כיום בשוק הישראלי בתחום בית חכם, אי אפשר להשוות את המחירים, כי מדובר בגישה שונה לגמרי, גם במחיר, גם בצורת התמחור וגם בטכנולוגיות. לכן, היוועצות במומחים לתחום היא חיונית, בטרם קבלת החלטה, שעלולה להיות מוטעית ללא ייעוץ.

יודגש, שכל אדם יכול לרכוש בפורטל של בזק או iDigital או בכל פורטל מקצועי אחר ל"בית חכם", בארץ ובעולם, סנסורים, שהם מוצרי IoT (ר"ת: Internet of Things) ממגוון רחב של אפשרויות: מנורות חכמות, שקעים חכמים, חיישני מגע, חיישני עשן וחום, חיישני נפח, חיישני טמפרטורה, חיישני רעש, חיישני הצפה, חיישני רעידות, מצלמות אבטחה, חיישני חנייה ועוד.

יודגש גם, שבזק ו-iDigital אינן יחידות בשוק הזה וגם לא תמיד הכי זולות. כיום, כל התחום הזה נמצא בהישג יד של כל אחד. התחום הזה הפסיק להיות "גימיקים לעשירים בלבד".

איך מערכת בית חכם הפכה לכל כך פשוטה וזולה?

הסוד טמון (בין היתר) בטכנולוגיה, ששמה Z-Wave, וטכנולוגיות מחתרות אחרות, שפותחו בעולם. בכל מקרה, אין צורך להיות תלויים בבזק, iDigital או בכל ספק שירות אחר. זאת, מהסיבה הפשוטה: אפשר לרכוש ולהתקין את זה לבד. זה קל ופשוט ומי שלא מתמצא בכלל בהתקנות של מכשירים אלקטרוניים יכול לבקש עזרה מחבר או בן משפחה או לשלם על שעת עבודה של חשמלאי. לחילופין יוכל להזמין שירות ממי שמתמחה בתחום זה.

מערכת בית חכם – השוואת מחירים

מה אפשר לחבר למערכת בית משרד חכם?

למעשה הכל. אולם כדאי להתחיל בדברים הכי בסיסיים הנחוצים לכל בית ומשרד:

  • שליטה על התאורה. זה כולל נורות חשמל חכמות ושקעים חכמים שיש בתוכן רכיב אלחוטי, המתחבר לרשת הבית החכם ולמתג השליטה של הבית החכם.
  • שליטה על החימום (דוד חימום) ועל המזגן.
  • חיישני תנועה, קול וגלאים על הפתחים. אלה סנסורים המשמשים כמערכת התראה ושליטה על הנכנסים והנמצאים בבית ובמשרד.
  • מצלמות – משמשות גם לאבטחה וגם לצפייה מרחוק (למשל על תינוק, על הילדים, על בן משפחה חולה, על בן משפחה הזקוק לסיעוד וכיו"ב).
  • גלאים מכל סוג (עשן, דליפת גז, הצפה), עם יכולת משלוח התראות דרך האפליקציה וקשר ישיר עם מצלמות האבטחה.
  • תריסים – שליטה על מצב התריסים וגם על הווילונות.
  • שליטה על מוצרי המולטימדיה הנמצאים בבית או במשרד (טלוויזיות, נגנים, מערכות קול, קונסולות משחקים וכיו"ב).
  • חיישני חנייה (אם יש חנייה של בעלי הבית או המשרד).
  • חיבור למערכות נוספות דוגמת: שעון חכם, מערכת השקיה חכמה, מערכת האזעקה הביתית או המשרדית, אינטרקום חכם, "מוצרים לבנים" חכמים (דוגמת מקרר, תנור או מכונת כביסה, מדגמים חדישים).

מעבר לכך, ניתן להוסיף חיבורים לכל דבר, כולל שימוש ב"עוזר אישי" חכם, שמסייע בקול לבצע מטלות שונות, מפעיל את כל הסנסורים והמתגים הקיימים בבית או במשרד רק בפקודות קוליות ועונה על שאלות מכל סוג (דוגמת: Amazon Echo Dot ו-Google Home, שכרגע אינם פועלים בעברית ואין להם תמיכה בישראל (אבל בקרוב סביר להניח, שנראה פתרונות כאלה בשוק). הפתרונות מהסוג הזה (של אמזון וגוגל) שולטים גם במוצרי בית חכם ובעתיד הקרוב יובילו גם בישראל בשוק הזה.

בארה"ב ובכמה מדינות באירופה, Amazon Echo Dot הוא להיט ענק, שהפך תוך זמן קצר למוביל שוק בתחום פתרונות הבית החכם. באתר המכירות המקוון של אמזון (ובאתרים מקוונים אחרים) יש כבר מאות מוצרי קצה מכל הסוגים, שמתחברים ברשת האינטרנט או ב-WiFi למכשיר ה-Echo Dot (המכונה בשם אלכסה – Alexa) של אמזון ושנשלטים בקולו של המשתמש.

מה הבעיה בהשוואת מחירים למערכת בית חכם?

הבעיה המרכזית: חלק מהספקים מעוניינים "ללכוד" את הלקוחות בפתרונות קנייניים ובטכנולוגיות סגורות. כך, שהלקוחות יישארו כבולים אליהם לעד ב"חתונה קתולית". רוב הספקים מבצעים "טריקים" כאלה או אחרים, במטרה ללכוד את הלקוחות אצלם, ושרק אצלם הם ירכשו את הסנסורים ורק מהם יקבלו שירות ותחזוקה.

אולם יש לזכור, שיש בתחום זה גם טכנולוגיות, שהן תקן "חופשי" ופתוח, כמו ה-Z-Wave וה-WiFi לדוגמא, והמשמעות היא: יש תחרות חופשית והיצע גדול של מוצרים במחירים טובים, והרבה טכנולוגיה ויכולות, ואפשר להחליף ספק מבלי להחליף את התשתיות, כי התשתיות הן בתקן חופשי ופתוח, שכל אחד יכול לתמוך בו. בנוסף, תשתיות ומוצרים של ספק אחד תואמים תשתיות ומוצרים של ספק אחר, אם כולם עובדים לפי התקן הפתוח.

קבוצת חברות, שנקראת ,Z-Wave Alliance התארגנה במטרה לייצר מוצרים תואמים, כדי שיוכלו "לדבר זה עם זה". הקבוצה כוללת למעלה מ-450 חברות וקיימים למעלה מ-1,750 מוצרים תואמים בשוק. היתרון הגדול של טכנולוגיית Z-wave הוא, שניתן לחבר אותה בקלות לענן דרך רשת האינטרנט ולהפעיל אותה מרחוק באפליקציות סלולריות, שניתן להתקין ולהפעיל בכל סמארטפון הנמצא כיום בשוק.

הדבר הכי חשוב בתקן הפתוח: היכולת של הרכיבים בתקן Z-Wave "לדבר אחד עם השני". מוצר של חברה אחת ידבר עם המוצר של החברה השנייה. כל עוד הבקר של העסק מספיק חכם כדי להבין מה המוצרים יכולים לעשות, ניתן לחבר כל רכיב למערכת ולשמור על תחרותיות גבוהה ומחירים טובים לנו הצרכנים. בפתרונות קנייניים, מוצרים של חברה אחת לא ניתן לקשר אותם למוצרים של חברה אחרת כי הם פועלים בטכנולוגיות שונות ואו בתדרים שונים.

האם אפשר להתקין מערכת Z-Wave לבד?

בהחלט. ניתן לרכוש מערכות ,Z-Wave שיש בהן הוראות התקנה והפעלה די פשוטות. הרכיב החשוב ביותר הוא הבקר המרכזי המפקח ומנהל את כל הסנסורים האחרים. מאוד מומלץ לרכוש בקר, שעבר את כל האישורים הרגולטוריים (כולל מכון התקנים). מחירו של בקר (הכי משוכלל) לא אמור לעלות על אלף ₪. בוחרים היכן הוא יותקן בבית וממנו ייעשה החיבור האלחוטי לכל שאר המתגים והסנסורים, שבוחרים להתקין, שאינם יקרים (עשרות עד מאות בודדות של ₪, לכל רכיב).

היות ומדובר בטכנולוגיה אלחוטית, היא יכולה להתחבר לכל מתג, סנסור או רכיב (כל עוד הטווח לא גדול מדי), שמתקינים בבית או במשרד. תשומת לב, שבמקום בו יש קירות עבים מאוד כמו של ממ"ד ומרתף, יש סיכוי סביר, שיהיה צורך לבצע סלילה של חוטים למקומות הללו או להתקין בהם בקר נוסף. אם שידורי WiFi מנתב אינטרנט לא מגיעים לממ"ד או למרתף, גם שידורי Z-Wave לא יגיעו לשם. לכן, אפשר להוסיף "מגדיל טווח" למערכת.

אחרי שמחברים את הבקר לחשמל, כל רכיב אחר (סנסור, מתג וכיו"ב), שמתקינים, עובר תהליך קצרצר של "התאמה" ו"צימוד" לבקר ומרגע זה הוא נשלט ע"י הבקר. את הבקר אפשר (ורצוי) לחבר לאינטרנט וממנו לשלוט בבקר באמצעות אפליקציה לסמארטפון. באפליקציה אפשר לשלוט בכל דבר, למשל להדליק את המזגן כשמתקרבים לבית, או לכבות אותו כשיוצאים מהבית. אפליקציות מתקדמות מאפשרות לכל הפעולות להתבצע אוטומטית, לפי הגדרות, שבעל המכשיר החליט עליהן מראש (למשל: אם נכנסים לבית: האורות יידלקו, התריסים יורמו, דוד המים יידלק והמזגן יפעל).

למי שבוחר להתקין ולתחזק לבד, זה גם תחביב והנאה. כל הבית או המשרד נהיה גאדג'ט אחד גדול, שאפשר להשתעשע אתו ולתכנת אותו לאין ספור שימושים ויישומים.

תשומת לב, שמכשירים חשמליים לא עובדים בלי חשמל. לכן, לכל רכיב חשוב, שעובד על חשמל, למשל הבקר המרכזי, יש לרכוש עבורו UPS ("אל-פסק") כדי שיפעל גם בהפסקת חשמל וגם יהיה מוגן בפני קצרים וברקים.

ממה יש להיזהר בבחירת פתרון של בית ועסק חכם?

כיום, 3 חברות הסלולר הגדולות (פרטנר, סלקום, פלאפון) מציעות לשוק פתרונות של בית ועסק חכם, בפתרונות קנייניים וסגורים.

יתרה מכך, הלקוח מקבל מספק השירות הסלולרי מספר סלולרי ו"ננעל" עם המספר הסלולרי הזה לעולמים (משרד התקשורת אישור לחברות הללו לא לנייד מספרי סלולר בשירותי ה-IoT שלהן).

אילו הן הקידומות הנעולות של חברות הסלולר לצרכי "בית ועסק חכם":

  • פלאפון: קידומת 050-1.
  • סלקום: קידומת 052-1.
  • פרטנר: קידומת 054-1.

השירותים של חברות הסלולר הם למעשה שירותי M2M (הדור שקדם לדור ה-IoT) בטכנולוגיות סגורות והלקוחות ננעלים עם מספר הסלולר, שהוקצה לסנסורים בקידומות הנ"ל, לעולמים (אפשר אמנם לנטוש את חברת הסלולר, אבל אז צריך להחליף מספר וסים ולא בטוח שהחברה הסלולרית השנייה אליה עוברים, תומכת בסנסורים של חברת הסלולר המתחרה בה שננטשה).

כ"כ יודגש, שסנסורים בטכנולוגיות סגורות עולים בין פי 4 לפי 10 יותר מאשר סנסורים בטכנולוגיות פתוחות. אם לא די בכך, עלויות החיבור בסלולר לסנסורים הללו גבוהות בין פי 10 לפי 100 יותר, מחיבורים בטכנולוגיות אלחוטיות פתוחות (שאינן סלולריות).

מכאן, שאם יש צורך בחיבור סלולרי לסנסורים (בגלל הטווחים, הפיזור של הסנסורים בשטח, סנסורים בתנועה וכיו"ב), יש לשים לב לנקודות הבאות:

  • לרכוש סנסורים ככל הניתן רק בתקנים פתוחים.
  • לקבל מחברת הסלולר חבילת שירות עם מספר סלולרי, שאינו נעול לספק הסלולר.

שורה תחתונה

מערכת בית משרד חכם ניתן לרכוש, להתקין ולתחזק לבד, ע"י מי שיש לו ידע טכני בסיסי. למי שלא מעוניין לעשות זאת לבד, או מעוניין לבחון את המערכת לפני החלטה, מומלץ לרכוש לתקופת התנסות מערכת אחת בסיסית מכל ספק, בתקן פתוח. זאת, כדי להתנסות בה ולראות אם היא עונה לצרכים של הבית או העסק.

רכישה של מוצר בתקן פתוח מבטיחה, שרכישה של מוצרים נוספים גם מיצרנים אחרים תהיה תואמת ותאפשר לכל הרכיבים לדבר זה עם זה.

מומלץ לא לקבל החלטה בלי התייעצות עם מומחים לתחום זה, כי השוואת מחירים אינה פשוטה וגם אינה אפשרית, בגלל הבדלי טכנולוגית, תמחור ויכולות.

5/5 - (6 votes)
מערכת בית חכם
מעניין? שתפו ברשתות חברתיות
Facebook
Twitter
LinkedIn
אודות המחבר:

מחבר המדריך לפתרונות תקשורת ומחשוב ענן ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים באתרי טלקום אקספרט. מומחה בתחום התקשורת והמחשוב לעסקים מאז שנת 1991. אני מזמין אתכם לעקוב אחרי לקבלת עדכונים וחדשות בעולם התקשורת והמחשוב בפייסבוק | בלינקדאין | וביוטיוב ובמייל [email protected]

אולי יעניין אותך גם
.npf{display: none !important}
חיוג מהירוואטסאפ