fbpx

עובר לשירותי ענן? 3 טיפים למו"מ מוצלח מול ספק שירותי הענן שלך, מבלי ליפול בפח! (נתונים חדשים וטיפים מוכחים)

שירותי ענן לעסקים

עובר לשירותי ענן? 3 טיפים למו"מ מוצלח מול ספק שירותי הענן שלך, מבלי ליפול בפח!

 

תקציר:

  • כמה כסף מבזבזים בעלי עסקים על שירותי ענן בלתי יעילים?

     

  • איך מומלץ לנהל מו"מ מול ספק שירותי הענן שלך?

     

  • איך בוחרים את ספק שירותי ענן לעסק שלך?

     

  • לאן התחום הזה (של שירותי ענן לעסקים) הולך בשנים הקרובות?

 

שירותי הענן, ובמיוחד שירותי התקשורת בענן, מספקים יתרונות רבים, גם בהיבט הכלכלי, גם בהיבט התחרותי וגם בהיבט התפעולי של העסק, עד שהם הפכו לחובה בכל עסק. בעולם המערבי, מעל ל-60% עד 80% מהעסקים (תלוי במדינה) עברו כבר לשירותי ענן. בישראל, ההתפתחות הזו החלה מעט מאוחר. אולם, היא תופסת תאוצה, שתלך ותגבר בשנים הקרובות. יש תחומים ושווקים (דומת שוק חברות הייטק, שוק חברות ההזנק ועוד), שבהם כמעט 100% מהעסקים והארגונים בישראל כבר נמצאים בעולם שירותי הענן. המעבר לשימוש בשירותי ענן סוחף את כל תחומי המחשוב והתקשורת העסקית, מה שמאפשר להתייעל ולשנות הרגלי עבודה ישנים.

ישנן סיבות רבות מדוע בעלי עסקים ומנהלים בוחרים לעבור לשירותי ענן. אולם, אין ספק, שחיסכון בהוצאות, ובמיוחד בהוצאות התקשורת והמחשוב, הוא "צו השעה" בכל עסק וארגון.

כל אחד מאתנו כבר משתמש בשירותי ענן, מעצם העובדה, שהוא מחזיק סמארטפון בידו (או בכיסו). כל האפליקציות והשימושים, שנעשים כיום בסמארטפון מכל סוג, נעשים בשירותי הענן של ספקי השירות. זה קל וחווייתי, וכל ילד קטן וגם זקן מופלג בשנים, כבר יודעים להפעיל סמארטפון בלי שום קושי. תפעול שירותי מחשוב ותקשורת עסקיים בענן לא אמור להיות מטלה קשה יותר.

ארגונים ועסקים בכל רחבי העולם וגם בישראל מתמודדים עם סביבה תחרותית המשתנה מהר ועם לקוחות מגוונים המתנהגים כיום לגמרי אחרת ומצפים לקבל שירות בצורה אחרת, במיוחד לאור השימוש המסיבי במכשירים ניידים דוגמת סמארטפונים.

במקביל, התמזער ציוד המחשוב והתקשורת, שתפס בעבר חדרים שלמים, ונעלם הצורך להחזיק חדרי שרתים וחדרי תקשורת גדולים עבור עסקים קטנים עד בינוניים. ההתקדמות של מערכות המחשוב והטלפוניה לכיוון הווירטואליזציה, מייתרת את הצורך בשרתים ומרכזיות פיזיות מקומיות (On-Premise). כך, שזה משחרר שטחי עבודה יקרים ומספק יתרונות רבים לעסקים.


למה עסקים עוברים לענן וכמה הם מפסידים אם הם לא נערכים נכון לשירות הזה?

 

חברת RightScale האמריקאית חקרה ובדקה את השאלות הללו (בארה"ב) ומצאה, שנכון למחצית שנייה 2018, עסקים מפסידים כ-35% מחשבון שירותי הענן, שלהם בגלל התנהלות לא מקצועית כלפי ספק שירותי הענן, כמופיע בתצלום כאן:

שירותי ענן לעסקים

בין הסיבות לבזבוז של כסף על שירותי ענן לא נחוצים לעסקים ולארגונים, המחקר מצביע על מקורות הבזבוז הבאים:
  • העסק משלם על שירותי ענן 24X7X365, בעוד שהעסק לא עובד סביב השעון וכל השנה. כך, שאין צורך בשירותי ענן סביב השעון לכל השירותים.
  • העסק מזמין ומשלם על משאבים הרבה יותר ממה שהוא צריך, כתוצאה מהערכות מוטעות או מופרזות של הצרכים והעומסים הצפויים. נמצא, שהשימוש במשאבי CPU, זיכרון, אחסון וכיו"ב בענן, לא מגיע ל-40% ממה שמשלמים עליו וברוב המקרים זה 20% ממה שהוזמן ומשולם ע"י העסק.
  • עסקים אינם יודעים לנצל הזדמנויות של מבצעים והנחות, שספק שירותי הענן מספק מפעם לפעם, כדי להוזיל עלויות. אין מעקב אחרי המבצעים ותוכניות עם הנחות, ולכן העסק מפסיד כסף בכך, שהוא לא מנצל את המבצעים וההנחות הללו.
  • עסקים מחזיקים מאגרי מידע ישנים אצל ספק שירותי הענן, ללא כל שימוש, במקום להחזיק אותם על מערכת אחסון מקומית זולה. נמצא, שרק בסעיף הזה אפשר לחסוך 7% מהוצאות מחשוב הענן, בגלל מאגרי מידע וגיבויים ישנים, שאין בהם כבר כל צורך בחיי היום-יום של העסק.

 

"מחשוב ענן" – מה זה? הגדרה:

 

שירותי ענן הם בדיוק כמו כל שירותי המחשוב והטלפוניה המוכרים של העסק, אולם הם לא מתבצעים מקומית (על שרתים מקומיים), אלא אצל ספק שירות חיצוני. המונח ענן די מטעה, כי אין כאן שום ענן. זה רק ביטוי ציורי להמחשה, שזה נעשה במקום מרוחק. מדובר בשירותי מחשוב ותקשורת הניתנים ב-Data Center (דהיינו: מתקן של מערכות מחשוב) של ספק שירותי הענן, מתקן היכול להיות ממוקם בכל מקום בארץ או ברחבי העולם. בישראל יש מעל ל-40 מתקני ענן ציבוריים ברחבי הארץ, חלקם הגדול הם מתקנים גדולים ותת-קרקעיים, כדי לספק מקסימום הגנה מפני כל צרה.

 יודגש, שאחת המטרות העיקריות, שהספקים של "שירותי תקשורת ומחשוב בענן" חרתו על דגלם, היא: לאפשר לכל לקוח עסקי שלהם, קטן כגדול, להתמקד בליבת העשייה שלו ולייצר לו שקט בעולם הטכנולוגי ובפלטפורמות השירותים. לכן, ההצלחה של שירותי ענן (מכל סוג), היא מדהימה ונמצאת בצמיחה מהירה ביותר.

בעלי עסקים צריכים לשאול את עצמם את השאלה החשובה הבאה: מה עוד אני יכול להוציא לענן? התשובה לשאלה הזו, במיוחד בעסקים קטנים עד בינוניים, היא: הכול. אמנם, עסקים וארגונים זקוקים לשירותי מחשוב ותקשורת (לרבות טלפוניה) בכל פעילותם. אולם, מדובר בסעיפי הוצאה בלתי נשלטים. לכן, עסקים מוצפים כיום בשפע של פתרונות תקשורת ומחשוב מתקדמים, לרבות בענן. לשם כל השוק העסקי והארגוני הולך.

 

אילו סוגים של שירותי ענן יש בשוק?

 

סוגי עננים (כלומר: שירות מחשוב הנעשים במתקני מחשוב – Data Center) העיקריים הקיימים בשוק העולמי וגם בישראל הם:

 

  • ענן ציבורי (Public Cloud) הוא ענן המשרת מספר ארגונים באמצעות מרכז מחשבים של ספק שירותי ענן. המתקן של מרכז המחשבים הזה יכול להיות בכל מקום הארץ או ברחבי העולם. זה סוג שירותי הענן הנפוץ ביותר עבור עסקים ברמת ה-SMB וה-SME.
  • ענן פרטי (Private Cloud) הוא ענן המשרת ארגון \ עסק אחד. הענן יכול להיות ממוקם בתוך הארגון או אצל ספק חיצוני.
  • ענן היברידי (Hybrid Cloud) הוא שילוב של ענן פרטי וענן ציבורי. כלומר: יכולת להריץ את היישום (או השירות, לרבות שירות תקשורת) בחלקו על ענן פרטי ובחלקו בענן ציבורי. כיום, זה סוג שירותי הענן הנפוץ ביותר בארגונים בינוניים עד ענקיים.
  • ענן שיתופי (Community Cloud) הוא ענן המשרת מספר ארגונים בעלי אינטרס משותף. הענן עשוי להיות ממוקם בתוך אחד הארגונים השותפים או אצל ספק חיצוני.
  • ריבוי עננים (Multi-Cloud) – שימוש במספר עננים בו זמנית (גם מקומיים וגם מכל הסוגים האחרים). נעשה מטעמים של ביזור סיכונים, חיסכון בעלויות ושימוש בענן המספק יתרונות לשימוש מסוים החשוב לעסק \ לארגון. זו תופעה מאוד נפוצה בעסקים ובארגונים מכל סדר גודל.

 

שירותי ענן לעסקים

 

3 טיפים לניהול המו"מ מול ספק שירותי הענן שלך:

 

עסקים לא אמורים להתחייב לתקופות ארוכות לספקי שירותי הענן שלהם (כמעט לכל עסק יש בד"כ 3 ומעלה ספקי שירותי ענן ציבורי, לצרכים שונים). אין סיבה להתחייב לספק שירותי ענן מסוים ליותר משנה, בגלל השינויים התכופים במחירים ומבצעי ההנחות הקיימים בשוק הזה, בגלל התחרות העזה המתקיימת בו.

יתרה מכך, עסקים רבים מזמינים שירותי ענן ישירות מפורטל השירות, מבלי לנהל שום מו"מ מול ספק השירות. העסקים פשוט חותמים על חוזה השירות הסטנדרטי המצוי בפורטל הספק וזהו. לא מנהלים שום מו"מ על התנאים והסעיפים הנמצאים בחוזה הזה.

זו טעות. לכל ספקי שירותי הענן, אפילו לגדולים ביותר דוגמת: אמזון, מיקרוסופט, גוגל, IBM, אורקל, SAP, וכיו"ב, יש מחלקת מכירות וניתן לנהל מולם מו"מ, כמו כל מו"מ עסקי. חשוב, שמי שמנהל את המו"מ הזה מצד העסק יהיה מי שבקי בעולם שירותי הענן ובקי בניהול מו"מ בתחומים הללו. לא בטוח שהעו"ד של העסק הוא בכלל האיש המתאים למו"מ הזה (למרות שמדובר במו"מ על חוזה עסקי).

חשוב להבין, שמטרת ספק שירותי הענן (כל ספק) היא להכניס את העסק למסגרת של "חתונה קתולית" ללא יכולת יציאה, ויש בתחום הזה אין סוף של תרגילים, כדי לכבול את העסק לנצח, עם תלות תמידית לספק שירותי ענן ספציפי.

 

שלושת הטיפים המרכזיים לניהול המו"מ עם ספק שירותי הענן, על פי InfoWorld:

 

  1. וודא בטרם אתה מתחיל במו"מ, שיש לך חלופות. בגלל שמדובר בשוק תחרותי, חובה לבחון חלופות לכל סוג של שירות.

בתחומים הכי מבוקשים דוגמת שירותי אופיס 365 ושירותי אבטחה וסייבר, יש בישראל לפחות 5 מתחרים טובים ובעולם יש עשרות מתחרים טובים.

חשוב לא להתבייש לתחר בין כמה ספקים.

 

  1. וודא שאתה מקבל את ההצעה הטובה ביותר. אין להסתפק במחירון המצוי באתר האינטרנט של הספק. יש לבקש הנחות ויש לחפש אצל הספק מבצעים. אין ספקים ללא הנחות ומבצעים.

רצוי ומומלץ להיעזר ביועץ מומחה, שיודע מה השיגו עסקים מקבילים עם צרכים דומים, אצל אותו ספק שירות ענן. אפשר גם להתעניין בפורומים ובלוגים מקצועיים, כמה שילמו עסקים אחרים על אותם שירותים. "אל תהיה פראייר".

 

  1. אל תמהר והיה נכון לנטוש את המו"מ. נטישת מו"מ היא כלי מצוין לזרז את אנשי המכירות של ספק השירות להציע לך הצעות חדשות, טובות יותר. אנשי מכירות ממש לא אוהבים להפסיד לקוח. העיקרון כאן הוא: לא אתה הוא זה שימצמץ ראשון.

אלה הכללים הבסיסיים של מו"מ מסחרי, שהיו טובים גם לפני מאות שנים והם נשארו בתוקף גם כיום, ויהיו בתוקף גם מחר.

 

תשובות קצרות לשאלות נפוצות:

 

  1. מה היקף המעבר לשירותי ענן בעסקים?

על פי סקר רחב היקף (550 עסקים וארגונים השתתפו בסקר), שערכה חברת IDG, ושהוצג לציבור המקצועי ע"י המגזין InfoWorld האמריקאי, שנת 2018 הייתה שנת מפנה של העסקים והארגונים וב-2018 כ-73% מהעסקים והארגונים דיווחו, שיש להם לפחות אפליקציה ארגונית אחת (או תשתית עסקית אחת, מלאה או חלקית) המופעלת בענן. 17% דיווחו, שהם מתכוונים לעשות כך תוך פחות משנה.

כלומר, על פי ממצאי הסקר, ב-2019 צפוי, ש-9 מכל 10 חברות וארגונים בארה"ב (90%), חלק מהאפליקציות או מהתשתיות שלהם – יהיה בענן. עד שנת 2021, 100% מהעסקים ומהארגונים יפעילו את התשתיות ואפליקציות שלהם (במלואם או בחלקם) מהענן.

38% מהנסקרים דיווחו, שכבר 100% מהתשתיות והאפליקציות שלהם היגרו (או יהגרו ממש בקרוב) ונמצאים או יימצאו ממש בקרוב – בענן.

אלה נתונים ממש מטורפים (אבל מבוססים היטב), שמקדימים את כל התחזיות, שהיו לגבי התפשטות שירותי הענן בעולם העסקי והארגוני במדינות המערב.

"עד 2021, לפחות 40% משירותי ה-ERP בארגונים גדולים יהיו מבוססי ענן, ואילו עד 2025, 50% מהארגונים ממוקדי השירות של ארגונים גדולים יעברו לאסטרטגית ענן מלאה (SaaS)". כך נאמר במדריך חברת המחקר גרטנר ל- 2018, שכולל 16 חברות המספקות שירותי ERP בענן, ומידע אובייקטיבי על כל חברה ויכולותיה. אחד הממצאים הבולטים המוזכרים במדריך גרטנר, הוא בשלות פתרונות ממוקדי הענן, שמאומצים יותר ויותר על ידי חברות בגודל בינוני וגדול.

המגזין Forbes הכין רשימת 100 ספקי שירותי הענן הציבוריים המובילים בארה"ב, שירותים רק של חברות הזנק וחברות יחסית צעירות (דהיינו: לא של הספקים הגדולים והמוכרים לשירותי ענן). זאת, עם פירוט השירותים העיקריים שכל ספק שירותי ענן כזה מתמחה בו. למי שזקוק לשירותי ענן בארה"ב, מומלץ לבדוק רשימה זו, בהתאמה לצרכים הספציפיים של העסק.

על פי כל הנתונים הנבדקים בישראל, אנו נמצאים בארץ בדיוק באותו כיוון, עם איחור קל בלבד מול הנתונים של ארה"ב. יש פלחי שוק בעולם העסקים והארגונים בישראל, שבהם יש כבר מצב של 100% בענן. כלומר, שכל התשתיות והאפליקציות העסקיות נמצאות בענן, דוגמת שוקי חברות ההזנק וחברות ההייטק והטכנולוגיה הישראליות וכל החברות הנלוות לתעשיות הללו (מעל ל-45 אלף עסקים, חברות וארגונים).

כיום ברור גם בישראל, שהכול עובר לענן. כל מחזיק סמארטפון בידו משתמש ביותר מענן אחד, גם בלי שהוא מבין או יודע איזה. אולם, מנהלים ובעלי עסקים נדרשים לבחור את שירות הענן, שמתאים לצרכים שלהם ומספק את הביצועים והתמורה הטובים ביותר.

 

  1. כיצד לבחור את ספק שירותי הענן הציבורי הטוב ביותר מבחינת ביצועיו (ועלויותיו) והמתאים ביותר לעסק שלי?

בעבר, עד לפני כ-4 שנים, מבחני ביצועים הראו, שזה הענן של גוגל (כיום הענן הזה מכונה בשם GCP: ר"ת: Google Cloud Platform).

במחצית הראשונה של 2015, שירות הענן הציבורי בעל הביצועים הטובים ביותר בכמה מחקרים, דוגמת מבדק של חברת המחקר והבדיקות Tolly, היה של NTT – חברה, שבסיסה ביפן (כיום שירות הענן הזה קרוי Dimension Data, חברת בת של NTT, מיוצגת בישראל ע"י חברת MedOne).

אולם, בבדיקה הזו לא נכללו כמה ספקי ענן גדולים דוגמת גוגל, אם כי לא בטוח, שאם כן היו נכללים בבדיקה, זה היה משנה את התוצאה הסופית, ש-NTT הייתה הטובה ביותר בעולם בביצועיה.

אולם, כיום המצב נהיה הרבה יותר מסובך, גם בגלל השינוי של מפת התחרות וגם הפריסה העצומה של מתקני ענן בכל רחבי העולם (למשל, בישראל יש כ-40 מתקני ענן). כך, שהבדיקה מי הענן הציבורי המוביל בעל הביצועים הטובים ביותר – הפכה די מסובכת.

יתרה מכך, אין גם הסכמה מי מוביל בעולם את שוק שירותי הענן הציבורי. יש הסכמה בקרב מרבית האנליסטים והכתבים המקצועיים בעיתונות המקצועית, שאמזון – AWS היא מס' 1 בעולם (גם מבחינת הכנסות וגם מבחינת כמות שרתים ושטח מתקני שירותי הענן). שירותי הענן שלה הם המבוקשים ביותר בישראל ו- AWSהיא גם ספק הענן הציבורי הגדול בישראל מבחינת כמות משתמשים (הגם שלאמזון אין עדיין מתקן – Data Center משלה בישראל, רק נוכחות של אנשי שירות, מכירות, ייעוץ ותמיכה בלקוחות).

העננים הציבוריים המקומיים (עם מתקנים מקומיים) הגדולים בישראל הם (בין היתר) של: בזק בינלאומי, MedOne, בינת, IBM ו-Triple-C.

 

  1. מי מס' 2 בעולם שירותי הענן הציבוריים?

האם זו מיקרוסופט עם שירותי Azure הנמצאים בצמיחה מאוד מהירה והיא (לפי טענת מיקרוסופט) מגיעה לכ-70% מהגודל של אמזון? לא בטוח.

חברת VMware טוענת, שהיא מס' 2 בעולם ושפשוט לא מודדים אותה נכון בשוק הזה. זאת, כי מודל שירותי הענן שלה שונה ונקרא VMware Cloud Foundation, דהיינו: היא מסמיכה ספקי שירותי ענן עצמאיים, שהם תואמים את הסטנדרטים של VMware ומשתמשים בכלים של VMware. זה לא רק שירותי VMware על אמזון או IBM לפי ההסכמים לשת"פ שקיימים בין החברות, כמו שמודדים אותה בטעות. נכון לסוף 2018, יש כבר יותר מ-4,200 ספקי ענן המוסמכים ע"י VMware ב-120 מדינות. כך, שלדברי VMware, היא ספק הענן השני בגודלו בעולם, אחרי אמזון – AWS.

כ"כ, במחקרים רבים, אין בכלל את פתרון שירות הענן של Dimension Data מבית NTT היפנית, אין את DigitalOcean האמריקאית, שהיא כנראה הרביעית או החמישית בגודלה בעולם, אין את RackSpace ושירותי הענן של עליבאבא (Alibaba Cloud) שבסיסה בסין, שמוצגים במחקרים רבים בתחתית הרשימה, והם בפועל שירותי ענן הנמצאים בצמיחה הכי מדהימה ומהירה (לא רק באסיה), והם מובאים בניתוחים הללו רק בחלקם. לדברי מנהלי חברת עליבאבא, היא מס' 3 בעולם (!).

יצוין, שלאחרונה Alibaba רכשה את חלקה של ZTE (חברת פתרונות תקשורת ענקית מסין) בחברת שירותי הענן הענקית שלה בשם ZTEsoft Technology עם כ-700 מיליון משתמשי קצה בכ-30 מדינות (לרבות התקנות במעל ל-140 ספקי טלקום בין הגדולים בעולם ופתרונות ל"ערים חכמות" במעל ל-100 ערים ברחבי העולם), והחלה ממש לאחרונה להפיץ שירותי ענן ממקדמים תחת שם המותג החדש: Whale Cloud Technology. כך, שהטענה של עליבאבא, שהיא השלישית בגודלה בעולם, יש לה תמיכה בנתונים המוצגים על ידה.

אם לא די בכך, חברת הענק סמסונג (שבסיסה בדרום קוריאה), החליטה לאתגר את כל שוק ספקי הענן הציבורי העולמי ולהקים מערכת שירותי ענן מתחרה משלה. המתקן הראשון נמצא כעת בהקמה בדרום קוריאה, מתקן ענק בכל קנה מידה. סמסונג כבר החלה לספק שירותי ענן לכל העולם תחת השם Samsung SDS, וכרגע היא נעזרת בתשתיות הענן של AWS. שירותי SDS מוצעים עם מגוון שירותים מתקדמים דוגמת Deep Learning, שזה הדור הטכנולוגי הבא אחרי AI ("בינה מלאכותית"). זאת, בנוסף לאוסף כלים חדשניים בענן מבית סמסונג דוגמת: IoT, בלוקצ'יין, ERP, שירותים לוגיסטיים מתקדמים, שירותים ניידים לעסקים ולארגונים, שירותי סייבר ועוד.

 

  1. מי ספק שירותי הענן הציבורי הטוב ביותר בעולם מבחינת ביצועיו?

זו שאלה לא פשוטה, כי עולם שירותי הענן השתנה לחלוטין בשנתיים האחרונות, כפי שכבר הצגנו קודם. יתרה מכך: על פי סקרים של RightScale, ל-81% מהארגונים במובילים בעולם יש גישה של Multi-Cloud. כלומר: הם משתמשים בכמה עננים בו זמנית.

למה? מסיבות רבות, בעיקר כלכליות ובגלל ביצועים משתנים של השירותים הללו.

אם לא די בכך, הערבוב של עננים שונים הוא לא רק בין חברות מתחרות אלא גם בין הסוגים השונים של עננים, נושא שהוא מורכב בפני עצמו וכולל מגוון אפשרויות בו זמנית בעולם העננים: Multiple public, Multiple private, or a mix of Public and Private Clouds. אין בזה, לכאורה, שום סדר והיגיון.

לחוסר הוודאות הזה בעולם שירותי הענן הציבוריים, נכנסה חברת המחקר והבדיקות האמריקאית בשם ThousandEyes. היא ערכה במחצית השנייה של 2018 ולאורך זמן מחקר מאוד מעמיק, שבדק את הפרמטרים החשובים ביותר לביצועי ספק שירותי ענן ציבורי ולחוויית השימוש בשירותי הענן: שיהוי (Latency), אבדן מידע (Packet Loss) ושינויים בשיהוי (Jitter). המחקר המלא נמצא כאן.

היא בדקה רק 3 ספקי ענן ציבורי, שהם הגדולים ביותר בעולם (לדעתה): אמזון, גוגל ומיקרוסופט. היא בדקה 160 מיליון נקודות קצה, ב-27 ערים שונות במדינות ברחבי העולם, נקודות המתחברות לעננים השונים של 3 הספקים הללו, בדגימות של כל 10 דקות, בהתקשרות ל-55 אזורי מתקני ענן המבוזרים בעולם, של 3 הספקים הללו.

התוצאות המסכמות של המדידות בהיקף העצום, שהיא ערכה, הראו, שאין מנצח מוביל אחד. הביצועים תלויים היכן העסק שלך נמצא בעולם ולאיזה מתקן של איזה ספק אתה מחובר בעולם. כלומר, ההבדלים בביצועים הם משמעותיים והם תלויים באופן בלעדי במיקום: במיקום שלך כצרכן שירותי ענן ובמיקום המתקן של הענן אליו אתה מחובר.

כ"כ, יש חשיבות אם החיבור למתקן הענן נעשה ברשת האינטרנט הציבורית וכיצד הוא נעשה, או חיבור ברשת פרטית של ספק שירותי הענן.

בלי כל קשר ישיר לתוצאות המחקר הזה, חברת אמזון – AWS החליטה, ממש לאחרונה, לקדם את הביצועים של שירותיה, במיוחד באסיה, באזורים, שבהם רמת הביצועים של AWS היה נחותה ממתחרותיה.

על פי המדידות של ThousandEyes, הביצועים של AWS באסיה היו גרועים בצורה משמעותית מול שתי מתחרותיה.

לצורך פתרון בעיית הביצועים באזורים בעלי ביצועים נמוכים בעולם, דוגמת אסיה, אמזון השיקה שירות חדש בשם AWS Global Accelerator.

שירותי AWS Global Accelerator ניתנים כרגע בחינם לרוב לקוחות AWS  הוותיקים, וללקוחות חדשים הם מסופקים או כחלק מהחבילה, שהלקוח רוכש, או כשירות נוסף בעלות מזערית. כך, שיש בהחלט מקום להמליץ ללקוחות AWS להשתמש בשירות הזה, שמאיץ בצורה מאוד משמעותית את הגישה ליישומים ולאפליקציות הנמצאים בענן של AWS.

 

לכן, המסקנה העיקרית של מחקרי ביצועי ספקי שירותי הענן, במיוחד במצב בו כל ספקי הענן כל הזמן משפרים את ביצועי העננים שלהם ומוסיפים עוד מתקני ענן ברחבי העולם היא, שיש צורך לבדוק באופן רציף את הביצועים לפני ובמהלך ההתקשרות עם ספק שירות הענן.

 

שירותי ענן לעסקים

 

  1. איך מודדים ביצועים של הענן הציבורי?

ניתן להיעזר בשירותים של ThousandEyes, או של מי מהמתחרות הגדולות שלה דוגמת CloudSpector, WhatMatrix ,RightScale , או אחד מספקי מדידת הביצועים הקיימים בישראל דוגמת "בינת אלקטרוניקה" או KeySight. אגב, לגוגל יש כלי חינמי לחלוטין לבדיקת ביצועי ענן ציבורי ומומלץ לשימוש ללקוחות שירותי גוגל. עסקים קטנים ומשתמשים פרטיים יכולים להשתמש בכלי הבדיקות החינמי WireShark.

 

  1. מהן הבעיות העיקריות שיש בשימוש בעננים?

רבים טוענים, שהבעיה של השוק היא לא בחירת ספק ענן, אלא השתלטות על שפע העננים, שכבר משתמשים בהם בעסק (Multi-Cloud), לרוב מחוץ לכל שליטה של העסק ולרוב זה נולד מהחלטה אישית של העובדים והמנהלים הזוטרים בעסק, שהתחברו בעצמם לשירות ענן הנראה להם מתאים. מחקרים הראו, שבעסקים משתמשים כיום בו זמנית בלפחות 10 ספקי שירותי ענן ציבוריים שונים, חלק מהעננים הללו הם מחוץ לכל מערכת שליטה ארגונית. ניתוח הבעיה הזו והצעת פתרונות – מפורטים כאן.

הבעיה הכי חריפה (לדעת רבים), שצריכה להטריד כל מנהל וכל בעל עסק, עוד לפני שהוא בוחר בשירותי ענן כלשהם, היא תחום הגנת הסייבר. ניתוח נושא האבטחה והסייבר בשירותי ענן, היום ומחר – מפורט כאן.

 

כמעט כל המוצרים והשירותים, שאנו משתמשים בהם כיום בחיי היום יום, במיוחד באמצעות הסמארטפון שלנו, מבוססים של תשתיות ענן ושירותי ענן, בצורה הכי שקופה שיש. בנוסף, השימוש בהם קל, מהיר, עם חוויית שימוש טובה ואף ממכרת. לכן, זה הוריד את החשש משימוש בשירותי ענן ותשתיות ענן גם במקום העבודה. מכאן, שכל החסרונות הקיימים בשירותי הענן – מתגמדים מול היתרונות.  

 

  1. איזה סוג של שירותי ענן עלי לבחור?

על פי סקר של RightScale, 42% מהעסקים והארגונים בוחרים בפתרון של שירותי ענן היברידי, 12% בוחרים בפתרון של Multi-Cloud (כמה עננים במקביל, בעיקר לצרכי שרידות ופיזור סיכונים), 30% בוחרים גם בענן היברידי וגם Multi-Cloud. השאר (15%) בוחרים בענן פרטי או ענן ציבורי.

כלומר: השאלה, שנשאלה במשך שנים בעבר, האם לבחור בענן פרטי או ענן ציבורי – נעלמת. הענן ההיברידי ו\או ה-Multi-Cloud, זו הבחירה המועדפת של עסקים וארגונים כבר כיום. בעתיד, זו תהיה הבחירה הכמעט יחידה.

כשנשאלו מנהלים למה הם בוחרים ב-Multi-Cloud הם ענו כך:

  • 59% השיבו, שהוא מגדיל להם את האופציות ויכולת הבחירה. כלומר: העסקים והארגונים לא רוצים להיות במצב שלVendor Lock – "נעילת לקוח" (או "חתונה קתולית"), אצל ספק שירותי ענן אחד.
  • 40% ציינו, שהוא מאפשר להם את היכולת להתאוששות מאסון (DR), גיבוי בענן ו"המשכיות עסקית" במהירות ובקלות גדולה יותר.
  • 38% ציינו, שהוא מגדיל להם את הגמישות העסקית ומאפשר להם לפזר ביעילות את העומסים העסקיים בין כמה עננים.

 

  1. מה קורה בתחום המעבר לשירותי ענן בישראל?

גם בישראל, כל עסק, בעת שהוא מעוניין לבחור בפתרונות של תשתיות ושירותי תקשורת, מחשוב וטלפוניה המתאימות לצרכיו, עומד בפני השאלה: במה לבחור?

המעבר של השוק העסקי והארגוני לשירותי ענן מוביל את השוק למעבר לשיטה של בחירת שירותי מחשוב ותקשורת במקום אחד, בדפדפן מתוך פורטל רכישות עסקי, בדיוק כמו שאנשים פרטיים רוכשים בחנויות מקוונות באינטרנט. זו כיום הגישה המומלצת לבחור ספק תשתיות תקשורת מחשבים – אינטגרטור, שיספק את כלל שירותי תשתיות התקשורת לעסק במעטפת שירות אחת, שרובה תנוהל בענן של ספק השירות.

כיום, המגמה השלטת בעולם וגם בישראל והתובנות מאחוריה: הגדלת מספר אנשי הפיתוח בחברות האינטגרציה וספקי התשתיות, עבודה בתצורה של מחשוב ענן ורצוי מחשוב ענן מנוהל, הרחקת המערכות מחצר הלקוח הארגוני וחלוקה שונה של תקציבי ה-IT.

מכאן, שעולמות הענן והשירותים הולכים יחדיו והם הדוחפים עסקים וארגונים להתחיל במסע הדיגיטלי (שמשמעו: טרנספורמציה דיגיטלית כדי להפוך את כל התהליכים לדיגיטליים, ובכלל זה גם את השיחות הקוליות). העולם הולך לענן כי הוא מוריד עלויות, מגדיל את רמת השירות, תוך מתן "חוויית שירות", ומייתר מאנשי ה-IT את הצורך להיות טרודים בשאלות האם השרת עובד ומתי צריך לעדכן גרסה לתוכנה ואיך ומתי מגבים את הנתונים. המעבר הזה גם מספק מענה למציאות בה העובדים והמנהלים של היום ומחר מעדיפים לעבוד בכלים ניידים (מחשב נייד, טאבלט, מסופון, או סמארטפון).

כרגע יש בישראל כמה ספקים גדולים, שכבר מספקים באופן חלקי "שירותים מאוחדים" (תקשורת, מחשוב וטלפוניה, תחת מעטפת ניהול ושליטה אחת ובחשבון אחד), בפורטל שירותים מנוהלים בענן ובכללם אפשר למנות את: בינת עסקים, טריפל סי, בזק בינלאומי, MedOne, פרטנר, טלדור, ווי-אנקור, IBM, מטריקס, נס, מלם-תים, One1 ועוד.

הספקים בעלי "פורטל" מקוון מלא לניהול כל שירותי ופלטפורמות הענן מדפדפן בגישה מקיפה של "שירותי ענן מנוהלים", הם כיום: בינת עסקים, טריפל סי ובזק בינלאומי. בקרוב מאוד יצטרף אליהם ענן מקומי נוסף, עם שירותי ענן מנוהלים, הכוללים ממש הכל, עם פלטפורמה של ALE (אלקטל-לוסנט-ארגונים) בשם Rainbow Cloud.

זאת, מעבר לכך, שכל ספקי שירותי הענן הגדולים בעולם (דוגמת אמזון-AWS, גוגל-Cloud, Alibaba Cloud, מיקרוסופט-Azure ועוד), מספקים שירותים כאלה בהיקפים מאוד נרחבים וזוכים להצלחה מאוד יפה גם בישראל.

יחד עם זאת, עסקים רבים בישראל (במיוחד בתחום ה-SMB \ SME, שאין להם סניפים ברחבי העולם), מעדיפים ספק שירותי עננים הממוקמים ב-Data centers בישראל ומעדיפים לקבל שירותי תמיכה ואינטגרציה מספק מקומי המדבר עברית ומכיר את הרגולציות המקומיות ותנאי השוק המקומי, ומעוניינים, שהמידע העסקי הרגיש יישאר בישראל ולא יתפזר לו ב-Data Centers ברחבי העולם.

מטרת הגישה של "שירותים מנוהלים בענן" היא, שספק השירותים לוקח אחריות מלאה על כלל התשתיות ושירותי ה-ICT של העסק, תוך ניהול פרואקטיבי של כל המערכות הטכנולוגיות של העסק. כך, העסק יכול להתמקד בפעילות הליבה העסקית שלו בלי להתעסק בנושאי ה-ICT. הגישה היא: One Stop Shop לכל צרכי העסק, והלקוחות העסקיים יכולים לבחור בפורטל שירותי הענן של הספק את כל השירותים והפלטפורמות, שהם זקוקים להם, לכל צורך. כך, ניתן לאפשר לכל לקוח להתמקד בליבת העשייה שלו ולייצר לו שקט בעולם הטכנולוגי והשירותים.

כיום, השירותים המבוקשים ביותר ע"י עסקים וארגונים קטנים עד בינוניים בפתרונות של שירותי ענן מנוהלים בישראל, הם שירותי מיקרוסופט (ובמרכזם שירותי אופיס 365), ושירותי אבטחה וסייבר.

תחום נוסף, שמקבל תאוצה בשנה האחרונה: UCaaS – "תקשורת אחודה כשירות". המשמעות: חיבור כל מכשירי הקצה בכל הפלטפורמות ובכל ערוצי התקשורת במעטפת אחת. כך, כל מכשיר קצה יכול לגשת מכל מקום ומעל לכל רשת לאפליקציות העסקיות (הנמצאות בענן).

 

ברשימת השירותים המנוהלים בענן אצל הספקים הישראליים אפשר למצוא הכל: גיבוי בענן, התאוששות מאסון, המשכיות עסקית, אחסון בענן, מכונות וירטואליות, שירותי דואר בענן, שירותי וידיאו ואודיו לרבות שיחות ועידה בענן, מצלמות אבטחה בענן, שירותי טלפוניה, שירותי מוקדי שירות, תפעול מוקדי שירות ותמיכה, שירותי עבודה קבוצתית, שירותי פקס בענן, שירותי הקלטת שיחות בענן, מגוון עצום של שירותי אבטחת מידע והגנת סייבר (הרבה שירותים שונים), שירותי רשתות אלחוט, שירותי פורטלים, שירותי דומיינים, שירותים לעובדים ניידים, שירותי IoT, שירותי CDN ועוד.

 

שורה תחתונה בתחום בחירת פתרונות שירותי מחשוב בענן לעסקים ולארגונים:

 

שוק שירותי הענן נמצא כיום בתזזית ובתחרות חריפה והכוח עבר לידי הצרכנים.

בגלל שהכוח מצוי כיום בידי הלקוחות, אין להתפתות למבצעי שיווק מטעים, מבצעים, שבהם מוכרים סחורה ישנה בעטיפה חדשה ללקוחות העסקיים, תוך ניצול העובדה, שאין לרוב הלקוחות העסקיים את הידע המתאים להבחין, שמוכרים להם "סחורה ישנה" ואף יקרה, שפג תוקפה מזמן, דוגמת שירותי VPS (שזה פתרון של הדור, שקדם לענן ולא ניתן לשדרג אותו למחשוב ענן).

 

מומלץ וחובה לבקש מספק תקשורת והמחשבים המנוהלים בענן, הסכם רמת שירות – SLA, במיוחד אם יש תלות בספק אחד המספק את כל השירותים במעטפת שירות אחת לעסק. יש גם לבחון את רשמת השרידות, הביצועים והגנת הסייבר של הפתרון שנבחר.

יודגש, שהצרכים של משרד עורכי דין אינם דומים לצרכים של חנות רהיטים, רשת מרכולים, רשות מקומית, חברת הייטק, משרד מומחי ביטוח ופיננסים, או של משרד רואי חשבון.

 

לכן נשאלות כאן השאלות:

  • מה הבעיה הגדולה ביותר הקיימת בעסק שלך, שאתה מאמין, שתוכל לפתור בבחירת פתרון של מחשוב בענן ציבורי?

     

  • אם אתה כבר משתמש בשירותי מחשוב בענן ציבורי – ממה אתה לא מרוצה מהשירותים הללו? שתף אותנו.

     

  • איך אתה חושב, שאני יכול לעזור לך לחסוך בהוצאות ולהתייעל, ע"י שימוש בפתרון של שירותי מחשוב בענן ציבורי, בחבילה אחת משולבת המתאימה לצרכיך ולתקציבך?

 Cloud Computing Services Models – IaaS PaaS SaaS Explained

 

פוסטים נוספים