מדוע פתרונות סלולריים חלופיים לאלה הקיימים ברשת "מירס" עדיין מבוקשים בארגונים ובעסקים?

חבילת תקשורת כוללת מרכזיה, טלפוני IP, קווים ואינטרנט

מדוע פתרונות סלולריים חלופיים לאלה הקיימים
ברשת "מירס" עדיין מבוקשים בארגונים ובעסקים?

 

עובדים ומנהלים בעסקים וארגונים רבים שומרים על מערכות ה-PTT ("לחץ ודבר"  – Push to Talk) שלהם ומעוניינים להמשיך בשיטה הזו ויש עסקים רבים המוכנים לעבור לגישה הזו על רשתות הסלולר – LTE (דור רביעי).

 

מה הצפי לתחום הזה בשנים הקרובות? איך זה קשור ליעילות בעבודה?

 

לדברי מוטורולה סולושנס, שמובילה את השוק בפתרונות "לחץ ודבר" אלחוטיות וסלולריות, את תקשורת הדיבור בעזרת לחצן PTT, אנו כבר מכירים משנת 1930! שוטרים ועובדי בניין, אנשי שירות לקוחות ומתאמי אירוח במלון, קבוצות עובדים שונות המטפלות במשימות ובאירועים קריטיים ומשמעותיים, הבינו כבר אז את היתרונות של תקשורת אחד לאחד או אחד לרבים באמצעות לחצן אחד בלבד (וללא כל חיוג).

היום, תקשורת באמצעות PTT מתבצעת לרוב באמצעות מערכות קשר פרטיות, שארגונים גדולים קונים, מנהלים ומתחזקים. התחום הזה לא נשאר בפתרונות של שנות ה-30 של המאה הקודמת, אלא המשיך להתפתח כל הזמן וגם עבר לפתרונותPTT  על רשת הסלולר.

למעשה, לשוק יצאו פתרונות של PoC =PTT over Cellular  כבר בשנת 1996, אבל בזכות האמינות, החוזק והאיכות של פתרונות הקשר הוותיקים, שקיימים בשוק מסוג LMR – Land Mobile Radio – קשר רדיו אנלוגי או דיגיטאלי, ארגוני הביטחון והחירום וגופים רבים נוספים דבקו בהם במשך שנים רבות.

אולם, עם התפתחות רשתות תקשורת אלחוטיות ציבוריות (כמו רשתות סלולר ורשתות  WIFI) והחדירה המסיבית של מכשירי סמארטפון לכל פינה, נפתחים שימושים חדשים לשירות ה-PoC, בעיקר עבור עובדים ניידים וקבוצות עובדים עם משימות קריטיות לארגונים שלהם.

השוק של פתרונות אלחוט וסלולר לגופים, שזקוקים לקשר איכותי (מוצפן, שריד, מהיר), בין כל העובדים והמנהלים, החל לאחרונה להיות סוער, משום שמשרד האוצר יצא לאחרונה במכרז (שלב ראשון כ-RFI) לאספקת שירותי PTT (ר"ת: Push To Talk) על רשתות הסלולר הקיימות בישראל.

זאת, משום שמשרד התקשורת החליט, שעד פברואר 2019 רשת מירס (כיום – חלק מחברת הוט-מובייל) תיסגר והתדרים של רשת מירס יוחזרו למדינה. משמעויות המהלך ברורות: על לקוחות של רשת מירס יהיה לאתר פתרון חלופי, והאוצר מעוניין לבחור (עבור השירות הממשלתי וגופי הסמך הממשלתיים) כבר במהלך המחצית הראשונה של 2018 פתרון חלופי כזה.

פרסום המכרז (RFI) של משרד האוצר לשירותי PTT ("מירס") על רשתות הסלולר הקיימות עורר את כל המתחרים בשוק הזה להציג את הפתרונות שלהם. למירס (הוט-מובייל כיום) עדיין נותרו כ-140 אלף מנויים, שיצטרכו להגר מהרשת הזו די בקרוב, ויש סבירות, שלקוחות חדשים יצטרפו לפתרון הזה בגישת ה-PoC, שעונה על צרכים ספציפיים של עסקים וארגונים רבים.

מספר המנויים הממשלתיים המשתמשים בשירות ה-PTT מוערך בכ-5,000 מנויים, לא כולל לקוחות ביטחוניים כגון כיבוי אש, שב"ס, מ"י, מד"א (כמות די גדולה של מכשירים), צה"ל ועוד גופים ציבוריים-ממלכתיים, לרבות בתי"ח ורשויות מקומיות. הבחירה של משרד האוצר תשפיע גם על בחירת הפתרון ע"י שאר הגופים והעסקים המשתמשים ב-PTT דוגמת: עובדי שטח בחברות שונות, נהגים ושליחים, מאבטחים ושומרים, יחידות ביטחוניות בארגונים, מערך שירותי הרפואה הציבוריים, עיריות ומועצות מקומיות, מתקנים ציבוריים, ועוד גופים הזקוקים ל-PTT כפתרון לצורכי קשר פנים ארגוני מידי ואמין.

יודגש, שארגונים ועסקים רבים בישראל נזקקים גם כיום ויזדקקו גם בעתיד הנראה לעין לפתרון תקשורת נייד מסוג PTT, מה שנקרא בעבר בשם "מירס". השם "מירס" נוצר ע"ש חברת התקשורת העיקרית, שסיפקה שירות כזה בארץ (היו עוד מתחרים, אבל "מירס" שלטה בתחום ה-PTT במשך שנים רבות, עד ששמה זוהה עם השירות). בשיאה, רשת מירס שירתה כ-700 אלף מנויים.

 אולם, מירס נרכשה ע"י קב' הוט והפכה להוט-מובייל והרשת הישנה נזנחה (גם ע"י מוטורולה, שבנתה את הרשת והפסיקה לפתח אותה). יתר על כן, הרשת של הוט-מובייל נעזבה אף היא והתמזגה לתוך הרשת של פרטנר, במסגרת חברת PHI המשותפת לפרטנר והוט-מובייל. כך, שמי שמנהל בפועל את רשת הוט-מובייל זו חברת PHI.

כיום, עולם התקשורת הנייד מבוסס על טכנולוגיות הדור הרביעי – LTE (הרשת של PHI עוברת ממש כעת שדרוג ל-LTE-Advanced, תחת שם המותג LTE+"" ועוברת כמה שדרוגים נוספים, לרבות מתן יכולת של שיחות קול ווידיאו על LTE, מה שמכונה בשם: VoLTE וגם יכולת לקיים שיחות על רשת ה-WiFi במקום שאין קליטה סלולרית טובה, שירות המכונה בשם: VoWiFi או: WiFi-Calling), כשבאופק כבר מדברים על טכנולוגיות הדור החמישי – ,5G שתהיינה נפוצות בשוק הסלולרי ברחבי העולם בסוף העשור הנוכחי.

אולם, נשארו לא מעט לקוחות ברשת מירס, שממשיכה לפעול ולספק שירות טוב ללקוחות הנאמנים לטכנולוגיה הוותיקה ואינם זקוקים לכל הגימיקים של הפתרונות הסלולריים החדשים. אמנם הרשת של מירס הייתה אמורה להיסגר זה מכבר, אך הוט החליטה להמשיך להפעילה כל עוד זה אפשרי (ויש ממנה הכנסות). ה-ARPU (הכנסה ממוצעת חודשית למנוי) ב-iDEN עומד על כ-85 ש"ח לחודש, כמעט כפליים מה-ARPU של לקוחות הסלולר הרגילים (פרטיים ועסקיים) של הוט-מובייל.

בסקירות הקודמות של פתרונות תקשורת PTT נסקרו הפתרונות של הוט-מובייל ללקוחות רשת מירס (ובמרכזם שירות "מירס 4G"), פתרונות מתחרים של חברת "מובייל טורנדו" ופתרונות נוספים, שניסו להיכנס לשוק הישראלי וללא הצלחה יתירה: Zello (פתרון מארה"ב), Azetti Networks (פתרון מספרד, ייצוג ע"י "איתם פתרונות תקשורת"), Kodiak (פתרון מארה"ב), ופתרון חדש (יחסית) של חברה בשם Easy Talk, שהיא חלק מקבוצת יהודה טל, שמשווקת בארץ את פתרון של חברתTalk-IP  הגרמנית.

כ"כ, נסקר כבר פתרון חדש מבית מוטורולה סולושנס בשם Wave. בנוסף, הוצג פתרון חדש ושונה מבית יהודה טל תקשורת ושמו: Hytera LTE-LMR. המושגLMR  משמעו: ,Land Mobile Radio והוא חלק מסדרת המוצרים מסוג Professional Mobile Radio) PMR) של קונצרן Hytera, יצרן בינ"ל ענק של פתרונות תקשורת, שמרכזו בסין. בנוסף, הוצג פתרון חדש של חברת TASSTA הגרמנית, שמיוצגת בישראל ע"י חברת Dermis מחולון. לדברי הספק החדש הזה לפתרונות PoC-PTT, הוא מתכנן לשתף פעולה עם הוט-מובייל והשרת יותקן ברשת שלה ובקרוב הוא יערוך פיילוט בעיריית ת"א.

פתרון PTT

למה עסקים וארגונים עדיין מעוניינים בשירותי PTT (כיום בטכנולוגיית PoC)?

לדברי מוטורולה סולושנס, חברת המחקר VDC Research ערכה מחקר משמעותי על העניין והשימושים ב-PoC בקרב ארגונים ועסקים.

הממצאים של המחקר מראים, שארגונים ועסקים חוששים מהשקעות במערכת קשר פרטית מסוג LMR בעיקר בגלל עלויות אחזקת המערכת לאחר רכישתה ולכן האפשרות להשתמש במכשירים על גבי תשתית אלחוטית של מפעיל סלולרי, היא חלופה המתאימה כלכלית לחלק לא מבוטל מהארגונים.

שירות PTT, שאפשר להתקין על מכשירים שונים וגם יכול לעבור בין רשתות מסחריות שונות, וגם על WIFI, זה יתרון משמעותי, לדברי מנהלי החברות, שהשתתפו במחקר. בפרט קורצת להם האפשרות לעבוד עם המכשירים גם מעל חיבור WIFI, כיוון שבתוך בניינים יש לרוב חיבוריות WIFI יותר טובה מהכיסוי של רשת הסלולר.

להערכת המחקר, הפוטנציאל של פתרונות ומכשירים מבוססי PoC גדל וצפוי להגיע ל-3 מיליון מכשירים (עולמי) עד 2019. הצפי לגידול במשתמשי PoC הוא מ-3 מיליון משתמשים פעילים ב-2015 ל 6 מיליון משתמשים ב-2019.

יודגש, ש-8 מתוך 10 מנהלים, שנשאלו במחקר אמרו, שתקשורת PTT קריטית לתפעול הארגון שלהם.

מקבלי החלטות מציינים, שפתרונות ה-PoC הם הזדמנות להוסיף עוד עובדים משתמשי PTT למעגל המצומצם יותר של משתמשי ה-PTT על בסיס רשתות קשר פרטיות. השימוש בתקשורת נתונים בפס רחב באמצעות אפליקציות ארגוניות הוא גורם מקדם לאימוץ השימוש בסמארטפונים על ידי עובדים ניידים.

פיתוח סטנדרטים לקישוריות (interoperability), שיפור האיכות של השירות והרחבת אפשרות השימוש באמצעות תשתיות סלולר מתקדמות ומפותחות, גורמים לכך, שפתרונות ה-PoC של 2017 אינם דומים כלל לפתרונות ה-PoC הראשוניים של שנת 1996.

יודגש, שמכשיר הסלולר עם PoC הוא לא רק מכשיר סמארטפון, שלעיתים יכול להיות מוקשח, הוא שירות PTT מלא, שיפעל על כל רשת סלולר ועל כל רשת WiFi ויכול לפעול גם על רשתותPTT  ישנות ולהתקשר למכשירים אלחוטיים ישנים ולמכשירים ברשת מירס. כך, שהשירות הוא זהה בכל העולם ומאפשר לעבוד בתוך קבוצות עבודה בלחיצת כפתור (ללא חיוג) ובצורה מאובטחת, מה שאין ברשת הסלולר הרגילה.

משתמש במכשיר PoC יכול לדבר ב-PTT בכל מקום בעולם והשיחות הן פנים רשתיות באיכות גבוהה ובזמן תגובה מאוד גבוה. זה שירות העונה על התקנים המחמירים ביותר בעולם ה-PTT.

motorola lex 755

האם תחום ה-PTT ימשיך להתפתח בעסקים ובארגונים?

להערכת מוטורולה סולושנס, בהחלט כן. זאת, מכיוון שארגונים מנסים להעלות את היעילות הארגונית ולהגביר את שיתוף הפעולה בין העובדים. שיטת ה-PTT מייצגת פונקציונליות קריטית להשיג תוצאות יותר טובות. הארגונים רוצים להרחיב את מעגל משתמשי ה-PTT, גם לגבי כאלה, שתפקידם איננו בקרב עובדי החירום וההצלה.

עם התפשטות רשתות LTE והתעצמות חדירת הסמארטפונים בידיהם של כל התושבים במדינה, ההזדמנות להציע שירותי PTT על גבי רשתות אלו בשילוב עם WIFI בתוך בניינים, נהיית אמתית. למרות שעדיין מדובר בפתרון נישתי, כי לרוב הספקים פנו להציע זאת ללקוחות הקיימים של רשתות הקשר הפרטיות, כאשר מצרפים למשתמשי PTT על רשתות פרטיות את משתמשי ה-PoC, יש פוטנציאל אמיתי להתפתחות השוק הזה. כך, יכולות ה-PTT מתאימות לחלק משמעותי יותר מהעובדים הניידים.

בהתחשב במאפיינים של המשתמשים, השילוב בין PoC לבין פתרונות הקשר של התשתיות הפרטיות מאפשר תקשורת קריטית כשהיא רציפה בין התשתיות. אפשרות זו מרחיבה את השימוש ב-PTT לאוכלוסיות נרחבות יותר בארגון.

בגלל שלרוב מוחלט של העובדים יש היום סמארטפון, תתכן אפשרות של חיסכון, כי חלק מהעובדים יידרשו להחזיק שני מכשירים, ובגישת ה-PoC הם נדרשים להחזיק רק מכשיר אחד ובכך להוזיל עלויות.

ישנם עובדים רבים, ואפילו בקרב גורמי החירום, שאינם אנשי החירום (כבאים, שוטרים, וכ"ד), בעיקר במקצועות משיקים או משלימים, שמתאים להם להשתמש ב-PTT, כדי להגביר את שיתוף הפעולה ובכך לשפר את היעילות.

היום יש פתרונות PoC  מגוונים לבחור ביניהם כדי להגיע להתאמה מלאה לצרכים של כל ארגון. לספק שירות PoC זה יותר מאשר להתקין אפליקציה. איכות השיחה, שכוללת הקמת התקשורת, מהירות החיבור, וזמן התגובה, היא קריטית לכל פתרון PoC. דרישות ה-PoC  קשות וקשיחות בעיקר לגבי יכולות מערכת הניהול, אמינות, וקלות הפתרון.

ההתפתחות במחשוב הנייד ופתרונות התקשורת כמו PTT over Cellular מאפשרים לארגונים לשפר את היעילות שלהם, לשפר את שירות הלקוחות שלהם, לשפר את שיתוף הפעולה בין העובדים בשטח ולשפר את תהליך קבל ההחלטות.

היתרון הגדול הוא החזר ההשקעה כתוצאה מהשיפור ביעילות הארגון. בנוסף, היכולת לשתף פעולה יותר טוב ולקבל החלטות מהירות יותר, בעיקר בזמני של חירום ולחץ, זמנים בהם ארגונים מרוויחים, במיוחד כשיש להם פתרונות ניידים וזמינים בשטח.

הזמינות של תשתיות תקשורת בפס רחב, שמוצעות על ידי חברות הסלולר הגדולות, מאפשרת את שירותי ה-PTT over Cellular בצורה איכותית וטובה. שירותי ה-POC יכולים להביא אפליקציות חדשות, שלא ניתן ליישם מערכות הקשר הפרטיות.

ניידות אלחוטית וסלולרית משנה את הדרך, שבה ארגונים פועלים ומגיבים לדרישות ולאתגרים. פתרונות ניידים הם ערוץ קריטי לממשק עם לקוחות ועובדים. כאשר כמות העובדים הניידים גדלה כל שנה ותגיע למאות מיליונים ברחבי העולם כולו.

עם ההתפתחות המטאורית במכשירים הניידים, ברשתות התקשורת, ובתחכום של האפליקציות, יש הזדמנות אדירה ל-PTT over Cellular לספק לארגונים, עסקים שירותי דיבור VOICE קריטיים, למשימות החשובות לארגונים, עם תקשורת אחד לאחד ותקשורת בקבוצות.

מערכות קשר פרטיות תמשכנה להיות נוכחות ובשימוש גורמי חירום וביטחון ומערכות לאומיות גדולות. אבל האפשרות לחבר את משתמשי ה-PTT על התשתיות הפרטיות עם משתמשי POC על התשתיות הציבוריות, משפר את התקשורת של כל המעורבים בדבר!

לדברי מוטורולה סולושנס, פתרונות ה-POC של היום, שהוכחו כאמינים, מאפשרים לצמוח בצורה מהירה ויעילה (ניתן להוסיף עשרות אלפי מנויים במהירות), מספקים קטלוג נרחב של מכשירים חדשים ואביזרים חכמים ומתאימים את עצמם בצורה מיטבית לעובדים של התקופה, ביעילות יוצאת מן הכלל.

 

סלולר עסקים

שורה תחתונה בתחום פתרונות PTT על רשת הסלולר בדור רביעי (LTE):

רכישת פתרונות מחשוב ותקשורת מתקדמים, דוגמת PTT על רשת הסלולר (POC) בדור רביעי (LTE), כמו כל רכישה בעסק, צריכה להיעשות רק לאחר בחינת צרכי המשתמשים בעסק.

המעבר משירותי PTT הישנים של מירס למערכת מודרנית וחדישה של PTT ב-LTE, כמו שמוטורולה סולושנס מציעה, דורש לא רק תכנון מדוקדק, אלא שינויים בהרגלי העבודה והתקשורת של כל העובדים בעסק.

לכן, מומלץ לבצע תהליך מושכל של בחירת מוצרי תקשורת מתקדמים מהסוג של PoC. יש לשקול גם את רמת האמינות של הספק והאם אפשר לקבל ממנו אחריות ושירות ברמה נאותה (SLA), בלי להיות כבולים אליו לעולמים ב"חתונה קתולית". אנו עומדים לרשותכם לייעוץ ולסיוע בתהליך ההחלטה הזה.

 

מכאן, נשאלות כאן השאלות:

מהו האתגר הכי משמעותי בבית או בעסק שלך, שאתה מאמין, שתוכל לפתור באמצעות מעבר למערכת PTT על LTE מבית מוטורולה סולושנס?

 מה אתה יודע על ההבדלים בין מערכת iDen (מירס) וטכנולוגיות LTE הקיימות בשוק הסלולרי? מה הטכנולוגיה המתאימה לך ולצרכי העובדים שלך?

 האם יש לך צורך בסמארטפון מוקשח?

 אם יש לך כבר מערכת PTT  על LTE, ממה אתה לא מרוצה מהמערכת הזו? שתף אותנו.

 איך אתה חושב, שאני יכול לעזור לך לבחור את מערכת PTT המתאימה לצרכי העסק שלך?

לקבלת מידע נוסף על השירותים שלנו לתחום "פתרון PTT", נא השאירו פרטים ומהנדס מומחה מחשוב יחזור אליכם בהקדם.

 

 WAVE Broadband Push-To-Talk solution

 

השאר תגובה

פוסטים נוספים