קווי תקשורת / תמסורת ואינטרנט
שוק ספקי התקשורת העסקית הקווית וקווי תקשורת כולל כבר 5 שחקנים גדולים: בזק, הוט, סלקום, פרטנר ו-Unlimited.
הדילמה העומדת בפני כל מנהל ובעל עסק: האם זה הזמן להחליף ספק תקשורת וכיצד בוחרים ספק תקשורת מוביל?
כניסת המותג Unlimited (חברת IBC, חברת בת של חברת החשמל, ViaEuropa ועוד) לשוק הקווי שינתה את מאזן הכוחות בשוק ומציבה דילמות בפני מנהלים ובעלי עסקים: כיצד בוחרים ספק תקשורת ותמסורת מוביל, שמתאים לצרכי העסק ומביא תשואה מרבית לעסק. בנקודת הזמן הזו, יש עדיין הבדלים די ניכרים בהיקף הפריסה ואיכותה בין השחקנים בשוק הקווי: בזק פרוסה בכל הארץ עם תשתית מטרו כפולה, הוט פרוסה בכל הארץ עם תשתית מטרו יחידה, סלקום ופרטנר פרוסות באופן חלקי בכמה אזורים בארץ וממתינות להשלים את היכולות שלהן לפריסה ארצית בגישה רגולטורית שונה הנמצאת בתהליכי החלטה מתקדמים במשרד התקשורת (מה שמכונה בשם "שוק סיטונאי". דהיינו: הגעה ללקוחות הקצה במקום בו יש צורך תהיה על התשתית הקיימת של בזק או הוט), ו-Unlimited נמצאת ממש בתחילת הפריסה שלה, אם כי הרשת הארצית על בסיס חח"י כבר קיימת. כל אלה מחריפים את הדילמה האם להישאר בתשתיות של בזק (מעל ל-80% מהמגזר העסקי מצוי בתשתיות של בזק) או לבחון כבר כעת תשתיות חלופיות.
מה הבעיה בקווי התקשורת, תמסורת ואינטרנט הקיימים?
הבעיה המרכזית: רוב העסקים בישראל מחוברים לצורך קבלת שירותי התקשורת השונים בתשתיות גישה חיבור מיושנות ויקרות הכוללות את 2 המרכיבים הבעייתיים הבאים:
א. מרבית העסקים בישראל מחוברים לספק ספקי התקשורת לפחות ב-2 תשתיות תקשורת מקבילות בו זמנית: תשתית טלפוניה ותשתית אינטרנט. חלק לא מבוטל מהעסקים בישראל מחוברים לספקי התקשורת ב-3 תשתיות תקשורת מקבילות: טלפוניה, תמסורת עסקית ואינטרנט.
לא די בכך, שמדובר (ברוב המקרים) בחיבורים צרים ובעלי תועלת תקשורתית מוגבלת, החיבורים הללו פשוט יקרים. יקרים מאוד. למה הם יקרים? כי ספקי התקשורת מחזיקים את הלקוחות העסקיים במשך שנים רבות כ"שבויים", במסגרת "חתונה קתולית", שבה בעל העסק בכלל אינו יודע, שהוא משלם ביוקר על מוצרים, כשהרווח של ספק התקשורת על החיבורים הללו הוא עצום. כאשר העסק מחובר במקביל ל-2 או 3 תשתיות תקשורת, הוא משלם מחיר מופקע כפול 2 או 3.
אין מקום דומה בעולם בו שיעור הרווחיות של ספקי התקשורת המספקים שירותים במגזר העסקי הוא כה גבוה כמו בישראל. בכל העולם המערבי מחוברים העסקים לכל סוגי השירותים להם הם זקוקים בתשתית אחת בלבד ("תשתית אחודה", מכונה גם בשם: Converged Networks), ועסקים, שצריכים רמת שרידות גבוהה, מחוברים לתשתית מקבילה רק לצרכי שרידות והמשכיות עסקית בעת נפילה של החיבור הראשי (תופעה די נדירה ברשתות תקשורת מודרניות).
ב. חיבורים ישנים אינם מביאים כל תועלת עסקית (אלא לספק השירות) ומחייבים את העסק להיות תלוי בתחזוקה מתמדת של ציוד ישן, שמזמן לא קיים בעולם המערבי. דוגמה בולטת: בישראל יש עשרות אלפי חיבורי PRI לעסקים. מדובר בטכנולוגיית ,ISDN שסיימה את חייה כבר בשנות ה-90, בציוד קצה מיושן ויקר וביכולות מאוד נחותות. למרות זאת, עשרות אלפי עסקים בישראל ממשיכים להיות מחוברים ב-PRI. דוגמה נוספת: חיבורי נל"ן, שמתבצעים על תשתיות SDH, שגם הם סיימו את חייהם בעולם המערבי בשנות ה-90. למרות זאת, בישראל יש עדיין עשרות אלפי עסקים המחוברים בנל"ן מסוגים שונים על תשתיות SDH.
כל ספקי התקשורת הקווית בישראל (למעט החברה החדשה – Unlimited) ממשיכים לחבר לקוחות בתשתיות ISDN ו-SDH עד היום, מהסיבה הפשוטה: לספק התקשורת זה לא עולה מאומה (מדובר בציוד ישן, שנמחק מזמן מהספרים שלו) והלקוח משלם ביוקר מידי חודש על השירות. כך "עושים קופה" על גב העסקים, שמשלמים ביוקר וכבולים לספק התקשורת ב"חוזים דרקוניים".
יתרה מכך, חברות התקשורת כלל אינן מספרות ללקוחות המצויים בחיבורים הללו, שיש להם חלופות טובות יותר וזולות יותר אצל אותו ספק תקשורת. כמו שנאמר: "פראיירים לא מתים, הם רק מתחלפים". לכל ספק תקשורת יש חיבורי SIP (בבזק זה נקרא IP/PRI) וחיבורי מטרו אתרנט. אולם, חברות התקשורת לא ממהרות להציע לעשרות אלפי הלקוחות, שמצויים בחיבורים הישנים, לעבור לחיבורים החדשים. למה להם להרוג "פרה מניבה"?
מדריך לבחירת ספק קווי תקשורת מוביל
המחיר הוא פרמטר חשוב לבחירת ספק התקשורת, אבל לא הפרמטר היחיד. בחירת ספק תקשורת אמורה להיות פרי ניתוח כלכלי וטכנולוגי הכולל כמה שלבים:
א. ניתוח כל צרכי העסק. יש לנתח מהם הצרכים של העסק לשירותי תקשורת במבט של 5 שנים קדימה, כדי לתכנן את התפתחות התשתיות בתוך הארגון העסק (רשת, מתגים ונתבים, אמצעי אבטחה וכיו"ב) וכל שירותי התקשורת והמחשוב הנלווים.
ב. קביעת סדרי עדיפויות לצרכים וקביעת מדיניות שימוש בשירותים השונים.
ג. קביעת רמת האבטחה, הגיבוי וההמשכיות העסקית הנדרשת בשירותים השונים.
ד. קביעת מסגרת תקציבית אפשרית לכלל הצרכים.
ה. חיפוש חלופות טכנולוגיות למתן מענה לכל הצרכים, שנקבעו כחשובים.
ו . קיום מו"מ מול הספקים המתאימים.
ז. חתימה חוזה או עדכון חוזה קיים.
ח. קבלת השירות תוך ביצוע כל ההתאמות הנדרשות לאורך זמן (לרבות הוספת או הורדת שירותים, הוספת או הורדת רוחבי סרט של החיבורים וכיו"ב).
יצוין, שסעיפים ה', ו', ז' ברשימה הזו משתנים לחלוטין אם בוחרים ב- Unlimited כספק התשתיות. זאת, משום שבפורטל הספקים של Unlimited נמצאים כל החלופות, כל המחירים וכל הספקים. הבחירה ביניהם נעשית בקליק של עכבר בצורה הכי פשוטה, מהירה ושקופה. סביר להניח, ששאר ספקי התקשורת, בעקבות התפתחות התחרות מול Unlimited, יעברו למודל של שקיפות ופשטות מול הלקוחות במחירונים שלהם. כיום זה לא המצב, אצל ספקי התקשורת הקווית הוותיקים.
מנהלים רבים נופלים בטעויות של ניהול הוצאות התקשורת לעסקים. הטעות הראשונה היא ההתעלמות מהמצב ויציאה מנקודת הנחה, שמה שהיה הוא מה שיהיה. רבים כלל אינם יודעים על החלופה של תשתיות תקשורת משולבות וגם לא שמעו על תשתיות ושירותי תקשורת בענן. רבים מנהלים מו"מ לא מקצועי מול חברות התקשורת ובשורה התחתונה מפסידים כסף רב, נופלים ל"מלכודות דבש" של אנשי מכירות מיומנים, תוך חתימה על "חוזים דרקוניים" מקפחים.
יש פתגם האומר: If it works, don't fix it ("אם זה עובד, אל תנסה לתקן את זה"). כנראה, שזו הגישה של מנהלים רבים, שמשמרים את המערכות שלהם בתצורות חיבור יקרות, לא יעילות ולא עדכניות. כל עוד מנהלים בוחרים להישאר עם ציוד תקשורת פיזי בתוך העסק, השימוש בשירותי ענן הוא מצומצם וחסר משמעות. אולם, זה לא הכיוון המומלץ על ידנו.
חשוב להפנים, שאין גופים צרכניים המגינים על הלקוחות העסקיים בעולם התקשורת. לכן, כל מנהל ובעל עסק חייב לבחור את הדרך הנכונה להתנהלות שלו מול ספקי התקשורת.
אז מה לעשות כעת?
כרגע, יש לבצע "הערכת מצב" לאור הנתונים החדשים, של תחילת התחרות העזה בשוק הקווי. יש כמה פעולות, שמומלץ ורצוי לבצע כהכנה ל"מהפכת התקשורת" במגזר העסקי:
א. לרענן ולבדוק את כל החוזים הקיימים בכל התחומים עם כל הספקים ולבדוק מתי פג תוקפם ואו מתי ניתן לסיים אותם.
ב. להתייעץ ולבצע "סקר שוק" לגבי כל ההצעות הקיימות ושתפורסמנה בקרוב ולנתח יתרונות וחסרונות של כל שירות חדש מול ההסכמים הקיימים.
ג. לנתח את מצב הרשת העסקית הקיימת ומוכנותה למעבר ל"עידן החדש", עידן הפס הרחב ושירותי הענן. בעידן החדש אין הפרדה בין רשת הטלפוניה לרשת ה-LAN WAN. הכל עובר על הפס הרחב באותה רשת ומוביל בד"כ לענן (פרטי, ציבורי או היברידי).
ד. לנתח ולקבוע האם נדרש SLA (הסכם רמת שירות) ו-QoS (הסכם איכות השירות) בחיבור עסקי מספקי השירות, או ניתן להסתפק בחיבורים פרטיים זולים הרבה יותר ללא SLA ו-QoS.
ה. לנתח ולקבוע מה רמת האבטחה, השרידות, הגיבויים וכיו"ב, שיש להזמין מספקי השירות בתלות בשירותים המוזמנים ובספק השירות שייבחר.
ו. לבחון אם יש צורך לבצע ריענון של נהלים, מסמכי מדיניות, רמות הרשאה והאם יש צורך לבצע הדרכת עובדים עקב המעבר לשירותים של "העולם החדש".
ז. לנתח ולהחליט אם נרשמים לכל השירותים אצל ספק שירות אחד במסגרת חבילת תקשורת כוללת, או לבחור בכל נושא ושירות את הספק הזול ביותר, או האמין ביותר (או שילוב של קריטריוני בחירה אלו או נוספים). ההחלטה הזו יכולה להיות גמישה וניתנת לשינוי לאור התפתחות התחרות ובהתאם לניתוח המצב העדכני לאותה נקודת זמן. בניית האסטרטגיה של בחירת ספק לכל שירות היא דבר חדש לגמרי ולא מוכר למנהלים ובעלי העסקים בישראל, שהיו רגילים לבחור בספק אחד לכל השירותים (בעיקר – בזק), במשך עשרות רבות של שנים.
טיפים
לקוחות עסקיים, שיש להם הסכמים עם כמה ספקי תקשורת (קווי, סלולרי, מב"ל, אינטרנט, נס"ר, תמסורת), צריכים לשים לב, שתהיה להם בעיה של סנכרון ההסכמים בעת שמבצעים את המעבר ל"תקשורת אחודה". דהיינו: יש צורך, כבר כעת, לבצע סנכרון של מועדי חידוש החוזים בכל החברות, כך שמועדי החידוש יהיו זהים וחופפים. מומלץ לא להסס "לפתוח הסכם", אם אין בו חפיפה להסכמים העיקריים האחרים. חשוב לא להתחייב לספק מסוים יותר משנה, בגלל ההתקדמות המהירה מאוד של הטכנולוגיות, התחרות והיכולות של ספקי התקשורת.
בנוסף וללא קשר למהירות הפריסה של Unlimited, מומלץ להיכנס כבר כעת למו"מ מול הספק הקיים של שירותי התקשורת לעסק ולהודיע לו חגיגית, שאם לא יוריד מיד את העלויות של כל השירותים שלו, אין סיכוי שתמשיכו להיות לקוחות שלו ברגע שסיבי Unlimited יחוברו לעסק שלכם. יש להודיע לספק התקשורת הוותיק, שמבחינתכם, אתם רואים את החוזה הקיים איתו כמבוטל אם הוא לא משנה את המחירים והתנאים בו, כבר כעת, בלא תלות במה שכתוב בהסכם.
מומלץ, שאת המו"מ הקשוח הזה מול ספק התקשורת הוותיק יקיים מומחה הבקיא בניהול מו"מ כזה, מומחה היודע מה רמת המחירים, שניתן להשיג במו"מ כזה מהספק הוותיק, למרות כל מה שכתוב בחוזה העסקי עמו.
אנו מוכנים לנהל את המו"מ מול ספקי התקשורת הקיימים כדי להוזיל עבורכם את עלויות המחשוב, התמסורת והתקשורת העסקית ,כבר היום. לכן, אנו מציעים חלופה לא-יקרה לנהל עבורכם את כל התהליך של בחירת ספק התקשורת וכל שירות אחר של העסק שלכם, מלאכה הנעשית על ידי מומחים בעלי ניסיון רב בתחומי התקשורת, המחשוב והאינטרנט. אנו נסייע לכם כדי שאתם תוכלו להבין וגם לדעת מה לעשות ולבחור בספק התקשורת ושאר השירותים הטוב ביותר עבורכם מכל הבחינות, הן בהיבטים התפעוליים והטכנולוגיים והן בהיבטים הכספיים. בדרך זו, אתם תשלמו רק עבור העצות שלנו ותוכלו לחסוך אלפי ₪ לעסק.
קווי תקשורת – שורה תחתונה
מאחר שהוצאות המחשוב והתקשורת הן סעיף הוצאה לא קטן לכל בעל עסק, מנהלים צריכים לגלות "צרכנות נבונה" ולהתייעץ עם המומחים לנושא לפני בחירת ספק חדש לעסק ולעובדיו. יש לבחון כל חלופה בשוק למי היא מתאימה ומה היישומים והשימושים בה לטובת המשתמש, שימושים, שישיגו את החיסכון הגדול ביותר בהוצאות, תוך התאמה מרבית לצרכי המשתמש. השוק רווי מתחרים והכוח אמור להיות בידי הלקוח. אין ספק, שהתחרות והשפעותיה מאפשרות לשדרג את השירותים בפחות עלויות. אך בצד זה, חייבים לשלוט בהוצאות הכרוכות בשימוש בשירותי התקשורת ולא ליפול למלכודות הקיימות עדיין בעולם ספקי התקשורת.
לקבלת הצעת מחיר מנצחת עבור קווי תקשורת
Data Transmission Mode
קורס רשתות תקשורת מחשבים שיעור 01 –TCP / IP
תשובות לשאלות נפוצות
קו תמסורת הוא קו תקשורת מיוחד שמאפשר לחבר שני אתרים של העסק באופן ישיר ואמין, תוך הבטחת מהירות ואיכות גבוהות. ישנם סוגים שונים של קווי תמסורת, כל אחד עם יתרונות וחסרונות שונים. הנה כמה אפשרויות נפוצות:
– קו תמסורת מבוסס סיבים אופטיים: זהו קו תמסורת שמשתמש בטכנולוגיית הסיב האופטי, שמספקת מהירויות הורדה והעלאה גבוהות ואחידות, יציבות ואמינות גבוהות, ואבטחה טובה יותר. קו תמסורת מבוסס סיבים אופטיים הוא פתרון מתקדם וחדשני לעסקים שדורשים תקשורת איכותית ומהירה בין האתרים שלהם.
– קו תמסורת מבוסס IPVPN : זהו קו תמסורת שמשתמש בטכנולוגיית ה-IPVPN שמאפשרת ליצור רשת פרטית וירטואלית בין האתרים של העסק, תוך שימוש ברשת האינטרנט הקיימת. קו תמסורת מבוסס IPVPN מציע גמישות וקלות בהתקנה ובניהול, וגם יכולות אבטחה מתקדמות כגון הצפנה ואימות.
– קו תמסורת מבוסס Metro Ethernet : זהו קו תמסורת שמשתמש בטכנולוגיית ה-Metro Ethernet שמאפשרת לחבר את האתרים של העסק באמצעות רשת אתרנט מקומית. קו תמסורת מבוסס Metro Ethernet מספק רוחב פס גבוה ומותאם לצרכי העסק, וגם אפשרות לשלב רשת IPVPN לאבטחה נוספת.
– קו תמסורת מיקרוגל : זהו קו תמסורת שמשתמש בטכנולוגיית גלי מיקרו הקרויים גם מיקרו-גלים, הם קרינה אלקטרומגנטית בעלת אורך גל הנע בין 1 מילימטר עד 1 מטר, כלומר בעלי תדירות של 300 מגה הרץ עד 300 ג'יגה הרץ.
קו מטרו אתרנט (Metro Ethernet) ו-IPVPN (אינטרנט פרטי וירטואלי) הם שניהם פתרונות תקשורת רחבי פס המשמשים עסקים. עם זאת, ישנם כמה הבדלים מרכזיים בין שני הפתרונות הללו.
Metro Ethernet הוא טכנולוגיה מבוססת אתרנט המספקת קישוריות רחבה פס בין אתרים. זה בדרך כלל מבוסס על רשת אתרנט ציבורית, אך ניתן גם להקים אותו על רשת אתרנט פרטית. Metro Ethernet מציע ביצועים גבוהים, אמינות ויעילות.
IPVPN הוא פתרון תקשורת רחבה פס המספק קישוריות בין אתרים באמצעות רשת IP פרטית. רשת IP פרטית היא רשת נתונים המחוברת לרשת האינטרנט, אך היא מאובטחת ומבודדת ממנה. IPVPN מציע ביצועים גבוהים, אמינות ויעילות, כמו גם גמישות רבה יותר מ-Metro Ethernet.
תשתית קו תמסורת היא התשתית הטכנולוגית שמאפשרת לעסק להעביר נתונים בין אתרים שונים באופן מהיר, אמין ומאובטח. יציבות ושרידות הן שני היבטים חשובים בבחירת תשתית קו תמסורת, מכיוון שהם משפיעים על היכולת של העסק להמשיך לפעול במצבי חירום או תקלות.
יציבות היא היבט שמתייחס לרמת האיכות והביצועים של התשתית. תשתית יציבה היא תשתית שמספקת מהירות, יציבות ואמינות גבוהות להעברת הנתונים, ומפחיתה את ההפרעות, האיבודים או השיבושים של הנתונים. תשתית יציבה יכולה לשפר את היעילות, התקשורת והשירות של העסק.
שרידות היא היבט שמתייחס ליכולת של התשתית להמשיך לפעול במצבי חירום או תקלות. תשתית שרידה היא תשתית שמספקת גיבוי, החלפה או השבתה של התשתית הראשית במקרה של נזק, פגיעה או כשל. תשתית שרידה יכולה למנוע את הפסקת העבודה, האובדן של הנתונים או הפגיעה במוניטין של העסק.
קו תמסורת 100 מגה סימטרי הוא קו תקשורת שמספק מהירות שווה להורדה ולהעלאה של נתונים בין האתרים של העסק. קו תמסורת זה מתאים לעסקים שדורשים תקשורת איכותית, יציבה ומאובטחת.
המחיר של קו תמסורת 100 מגה סימטרי יכול להשתנות בהתאם לספק, לתשתית, לתנאים ולתכונות הנוספות שהקו מציע כדוגמת אבטחת מידע פיירוול, רשת אלחוטית WIFI בתוספת AP וכד'. הנה כמה דוגמאות למחירים של ספקים שונים של קו תמסורת 100 מגה סימטרי לעסקים (מחיר משתנה לפי מבצעים שונים בשוק):
– בזק עסקים: 1,200 ₪ לחודש
– פרטנר עסקים: 900 ₪ לחודש
– סלקום עסקים: 1,000 ₪ לחודש
– בזק בינלאומי: 1,400 ₪ לחודש
בשוק קיימים סוגים שונים של קווי תקשורת נתונים ונפוצים ביותר הם: קווי IPVPN, קווי תמסורת, קווי מטרו אתרנת, קווי SDH, עורקי מיקרוגל, גלים מילימטריים, רשתות WIFI, סלולר 4G או 5G.