"תחרות ראש בראש": Google G Suite מול אופיס 365 של מיקרוסופט – במה לבחור?

אבטחת מידע בענן

"תחרות ראש בראש": Google G Suite
מול אופיס 365 של מיקרוסופט – במה לבחור?

 

חברת הענק גוגל מרחיבה כל הזמן את שירותי התקשורת והטלפוניה שלה, שממותגים כיום תחת השם G Suite, המכוונים לכל סוגי העסקים והארגונים.

 

באיזה סוג של שירותי ענן כדאי להשתמש: באלה של גוגל או באלה של מיקרוסופט?

 

חברת גוגל מתחרה "ראש בראש" במיקרוסופט, במיוחד לאור הצלחת שירותי מיקרוסופט אופיס 365, סקייפ לעסקים וחלונות 10 (מערכות הניתנות להפעלה בענן ציבורי, ענן פרטי, ענן היברידי או בהתקנה מקומית – On Premise).

עולם התקשורת והטלפוניה העסקית מתפתח מהר והלקוחות לא מוכנים להסתפק היום בטלפוניה הישנה ובמערכות הישנות, כשביד יש להם סמארטפונים מתקדמים עם יכולות מולטימדיה ושיחות חברתיות. לכן, יש תהליך די מהיר בארץ (כמו שהתרחש בכל העולם) של מעבר לשירותי ענן.

המטרה של גוגל ברורה: למשוך לקוחות עסקיים וארגוניים להשתמש בשירותי הענן של גוגל, ובהמשך לכך לבחור במערכת התוכנות העסקיות של גוגל, שממותגות כיום תחת השם: G Suite (שהוא חלק אינטגרלי בתפיסת העולם של גוגל המכונה Google Cloud). בעבר לשם הזה היו כמה גלגולים: Hangout, Google for Work, ולפני כן Google Enterprise. אך היות והשירותים הורחבו לכל סוגי העסקים בכל סדר גודל ומעל לכל מכשיר קצה ובכל מקום, בגוגל הרגישו, שיש צורך לשנות את שם המותג לשירותים הללו ולהתאים אותו לכלל רבדי השוק עם שם קליט יותר.

כיום, יש יותר מ-3 מיליון עסקים ברחבי העולם (כמה מאות מהם בישראל), שמשתמשים בשירותי הענן של גוגל ביחד עם אפליקציות ושירותי G Suite. ניתן להתנסות בשירותים הללו בחינם וללא כל התחייבות ל-14 יום, וזה מיועד בעיקר לעסקים קטנים עד בינוניים (עד סביבת 300 עמדות קצה, אם כי אפשר להפעיל את המערכת גם על אלפי עמדות קצה).

הפתרון G Suite מכיל את כל מגוון הכלים שיש לגוגל, שמתאימים לכל צורך נייח או נייד. רוב הכלים נכתבו בקוד פתוח. כך, שאין צורך בכל רישיון מיוחד להפעלתם. הפתרון הזה מתחיל בעלות של 5 דולרים למשתמש לחודש ובמחיר הזה מקבלים את כל הכלים, אחסון בענן של 30 גיגה לכל משתמש (בתוספת של 5 דולרים מקבלים אחסון ללא הגבלת נפח בענן). הפתרון הזה מכיל את כל כלי הניהול, כל האפשרויות לשיחות ועידה, כל כלי האבטחה, התמיכה, גיבוי בענן, הבקרה והחיבור למכשירים ניידים, שיש לגוגל.

תשתיות תקשורת מחשבים

במה לבחור: G Suite של גוגל או אופיס 365 (עם סקייפ לעסקים ועוד כלים) של מיקרוסופט?

למרות שהפתרון של גוגל זול יותר ובצורה משמעותית מהפתרון המתחרה של מיקרוסופט (בגוגל המחיר לעמדת קצה מתחיל ב-5 דולרים לחודש ובמיקרוסופט הוא מתחיל ב-12 דולרים לחודש), רוב השוק העסקי בישראל (ובמדינות רבות בעולם) בוחר במיקרוסופט.

למעשה, המתחרות הגדולות של מיקרוסופט בתחום ה"עבודה הקבוצתית" ו"תקשורת אחודה" הן המתחרה החדשה (יחסית) בשוק דוגמת Slack ואמזון ולא גוגל. אם אמזון תרכוש את Slack, אזי זה יהיה איום ממשי על מיקרוסופט. גוגל בכלל לא מאיימת על מיקרוסופט (מנקודת מבט עסקית עולמית וכך גם בישראל).

אבטחת מידע בענן

למה מיקרוסופט מובילה מול גוגל למרות שהיא יותר יקרה?

  • השילוב בין כל היישומים מבית מיקרוסופט הוא מושלם ונעשה חלק ושקוף למשתמשים. אפשר לנוע מיישום ליישום בתוך היישום ולהפעיל כל יישום מתוך יישום, שבו המשתמש נמצא בו. זה לא המצב בשימוש בכלים של גוגל: רובם ככולם עובדים בנפרד זה מזה.
  • עבודה קבוצתית בכלים של מיקרוסופט היא חוויה קלה מאוד לתפעול לכל אחד, מעל לכל מכשיר קצה ובכל מקום. משתמשים רגילים להשתמש בסביבה המוכרת שלהם, שהיא סביבת חלונות, ולכן הכל משתלב עם מערכת ההפעלה. בגלל שמערכת ההפעלה של גוגל – Chromebox לא הצליחה בשוק העסקי, הפתרון של גוגל רץ כמעט בכל העסקים, שבחרו בפתרון הזה, מעל למערכת הפעלה חלונות של מיקרוסופט. לכן, אין כאן שילוב חווייתי וחלק כמו בפתרון של מיקרוסופט.
  • היישומים של גוגל דוגמת: Gmail, Docs, Sheets, Slides, בכלל לא נמצאים ברמה של היישומים המקבילים במיקרוסופט: Outlook, Word, Excel, PowerPoint. מי שהתרגל ליישומים של מיקרוסופט, ירגיש בנפילה חדה באיכות השימוש ובחוויית השימוש, כאשר הוא עובר למערכת התוכנה המתחרה של גוגל.
  • ארגונים עדיין עובדים עם מערכות מחשוב שולחניות ושרתים, שעברו וירטואליזציה, ולכן המעבר לענן של מיקרוסופט הוא די חלק, בעוד שהגירה לענן של גוגל אינה כה חלקה, כי התמיכה במערכות מיקרוסופט והשדרוגים של מערכות אלו בתוך הענן של גוגל, היא לא דבר פשוט או קל.
  • נושא השמירה על הפרטיות ועל "המקומיות" של אחסון המידע (חוקים ותקנות מאוד נוקשים, שקיימים למשל באירופה וגם בישראל), זוכים למענה טוב יותר בענן של מיקרוסופט.
  • ל- G Suite אין פתרון מקומי (On Premise) טוב ושקוף כמו שיש במיקרוסופט. עסקים רבים עדיין לא מוכנים לעבור לענן, או לא מוכנים להעביר את הכל לענן, ואצל מיקרוסופט יש פתרונות טובים גם לבעיה זו. יש שווקים דוגמת: שוק הבריאות, השוק הפיננסי, שוק ההון, שוק הביטוח ועוד, שבהם הצורך של פתרון מקומי הוא תנאי בל-יעבור ולגוגל אין פתרון מתאים לצורך הזה. זו בדיוק הסיבה מדוע גוגל מצליחה יותר בשווקים, שבהם יש מעט רגולציה ויש רגישות גדולה מאוד למחיר, דוגמת: שווקי החינוך, ההדרכה וההשכלה, שווקי התיירות, המסחר והלוגיסטיקה.
  • פתרונות הטלפוניה והווידיאו של גוגל (לרבות בתחום של ניהול חדרי ישיבות), בכלל לא מתקרבים לרמה וליכולות של סקייפ לעסקים.

 

טיפ: מה חשוב לזכור בעת בחירת פתרון של שירותים עסקיים בענן?

אסור לשכוח לדרוש, שספק השירות (בכל סוג של ענן) יספק לעסק הסכם SLA (ר"ת: Service Level Agreement) על השירותים, שהוא נותן. די ברור למה.

כיום, כמעט כל ספקי שירותי הענן מספקים ללקוחותיהם SLA ברור, שבו הלקוח מזוכה במידה והשירות לא עומד ברמה הנדרשת המוגדרת בהסכם.

יש לקחת בחשבון, שכדי לקבל "איכות שירות", "איכות שיחה" ו"איכות עבודה" בפתרונות בענן, צריך גם חיבור תקשורת איכותי (קו עם SLA), במסגרת חבילת תקשורת מתאימה לענן (דוגמת IPVPN או חיבור במטרו-אתרנט), ולא חיבור לאינטרנט בגישת ה-Best Efforts, שיש כיום בחיבורים הפרטיים לאינטרנט (לרבות ב"שוק הסיטונאי"), מה שחלק מהעסקים מיישמים אצלם (כדי לחסוך בהוצאות התקשורת לאינטרנט).

 

שורה תחתונה בתחום בחירת שירותים עסקיים (גוגל או מיקרוסופט) בענן:

רכישת פתרונות מתקדמים דוגמת שירותים עסקיים בענן, כמו כל רכישה בעסק, דורשת בדיקה מוקדמת של צרכי העסק, מנהליו ועובדיו.

הפתרונות של שירותים עסקיים בענן זוכים כיום להצלחה רבה בשוק העולמי וגם בישראל. זאת, בגלל ההיקף הרחב של היכולות, שבעל העסק מקבל בחבילה אחת מקיפה, שתומכת באופן מלא בכל הצרכים, עם קישוריות מכל מכשיר קצה מכל מקום בארץ ובעולם.

אם בוחרים ספק שירות ספק תקשורת אינטגרטור לשירותים עסקיים בענן (אפשר לרכוש את השירות ישירות מהאתר של ספק שירותי הענן, ללא ספק שירות מקומי או אינטגרטור), יש לשקול גם את רמת האמינות של הספק אינטגרטור והאם אפשר לקבל ממנו אחריות ושירות ברמה נאותה (SLA), בלי להיות כבולים אליו לעולמים ב"חתונה קתולית".

יש לזכור, שהצרכים של משרד עורכי דין אינם דומים לצרכים של חנות רהיטים, רשת מרכולים, חברת הייטק, או של משרד רואי חשבון.

 

לכן נשאלות כאן השאלות:

מהו האתגר הכי משמעותי בעסק שלך, שאתה מאמין, שתוכל לפתור באמצעות מעבר לשירותים עסקיים בענן פרטי או ציבורי?

 מה אתה יודע על ההבדלים בין ענן פרטי, ציבורי והיברידי? מה טכנולוגית הענן המתאימה לך ולצרכי העובדים שלך?

 אם יש לך כבר מערכת שירותים עסקיים בענן פרטי או ציבורי, ממה אתה לא מרוצה מהמערכת הזו? שתף אותנו.

 איך אתה חושב, שאני יכול לעזור לך לבחור את מערכת שירותים עסקיים בענן פרטי או ציבורי המתאימה לצרכיך?

לקבלת ייעוץ חינם בנושא גיבוי בענן הירשמו כאן

 

What is Google's G Suite 

 

השאר תגובה

פוסטים נוספים