fbpx

10 הטעויות הנפוצות בניהול הוצאות התקשורת לעסקים

שירותי מחשוב ענן

10 הטעויות הנפוצות בניהול הוצאות התקשורת לעסקים 

 

עסקים ולקוחות רבים (מדי) ממשיכים לשלם חשבונות סלולר מנופחים ועושים טעויות בניהול המו"מ מול ספק התקשורת שלהם.
השאלה העיקרית הייתה ונשארה: איך בוחרים בפתרון המתאים לצרכי העסק?

 

אנו מצויים כיום בשלב המעבר בין "המהפכה הסלולרית", שפרצה ב- 2012, לבין "המהפכה הקווית", שכבר החלה אבל תגיע למלוא עוצמתה במהלך 2014. עפ"י נתוני משרד התקשורת שפורסמו בינואר 2013, התניידו במהלך כל שנת 2012 1.411 מיליון מספרים בשוק הנייד ו- 351 אלף מספרים בשוק הנייח. זו עלייה דרמטית לעומת השנה שקדמה לה. 

אולם, אלו מספרים די קטנים בסה"כ. יש בישראל מעל ל- 9 מיליון מספרים בסלולר. הנתון של כ- 1.4 מיליון מתניידים (לא ברור כמה מתוכם התניידו הלוך ושוב – דהיינו חזרו בהם מההתניידות, שזו תופעה מאוד נפוצה, או דילגו בין כמה חברות, כל כמה חודשים או שבועות. כ"כ לא ברור כמה מהם התניידו מהמספר של מירס למספר של הוט-מובייל, שהיא הגלגול החדש של אותה חברה בדיוק). לכן, זה נתון לא מספק. משרד התקשורת לא מפרסם את המספרים נטו (כמה נטשו את חברות הסלולר הוותיקות לטובת החדשות), מול כמות הניודים הכוללת. לכן, המציאות בישראל היא, שעדיין מעט מדי אינם חוששים לבדוק מחירים, לנהל מו"מ ולהתנייד וחוסכים עי"כ בהוצאות התקשורת שלהם. 

כ- 8 מיליון מספרים (זה כנראה המספר האמיתי – נטו), מתוך יותר מ- 9 מיליון מספרים, עדיין תקועים עם הספק הוותיק שלהם. דהיינו: "המהפכה הסלולרית" נוגעת לאחוז נמוך מדי מכלל מחזיקי המכשירים הניידים. קרוב ל- 90% מהלקוחות לא השיגו תועלת כלכלית או אחרת מ"מהפכת הסלולר". 

כל המהלכים והנתונים הללו מובילים למסקנה אחת ברורה: על המנהלים לבצע כבר כעת מהלכים משלימים ל"מהפכה הסלולרית", שבקרוב תהיה גם בתחום הקווי, כדי לנצל את הישגיה ולהפחית בהוצאות התקשורת. חברות, שלא תתכוננה היטב למהלכים הצפויים, תתקענה עם הסכמים מסוג של "חתונה קתולית" ותגלנה חיש מהר, שלקוחות פרטיים מקבלים מחירים טובים יותר מעסקים, שחשבו שהשיגו הסכמים טובים ואטרקטיביים עם ספקי התקשורת. 

עסקים רבים טועים בגישתם לתחום הוצאות התקשורת, טועים במהלכי המו"מ, החוזה והמשך ההתקשרות עם ספקי התקשורת. רק לקוחות בודדים בודקים באופן תדיר את המבצעים החדשים בשוק ולא חוששים לנייד לספק חדש ועי"כ חוסכים בהוצאות התקשורת בצורה משמעותית.

 HOT Mobile | הוט מובייל

הטעויות הנפוצות בניהול הוצאות התקשורת לעסקים

ניתן לסכם את הטעויות בתחום זה ב- 10 נקודות מרכזיות:

1. התעלמות מהמצב. יש מנהלים הסבורים, שפשוט "אין מה לעשות". להערכתם, מהפכת סלולר תחלוף, המחירים יעלו, ואין מה להתרגש מהמבצעים הקיימים בשוק. זו גישת "בת היענה", שהיא חסרת כל בסיס. מהפכה הסלולר היא כאן אתנו עוד מעט שנה ותהיה אתנו לשנים רבות קדימה. לא ברור, למה בעלי עסקים בוחרים לזרוק את כספם בתחום התקשורת, במקום לנצל אותו כדי לקדם את העסק שלהם. 

2. ניהול מו"מ לא מקצועי מול חברות התקשורת. יש מנהלים שחושבים, שהם "יודעים הכל" ומנהלים מו"מ לא מקצועי מול חברות התקשורת. מנהלי המכירות של חברות התקשורת הם אנשי שיווק מנוסים ויודעים "למכור קרח לאסקימוסים". רבים נופלים בפח של הבטחות לא ממומשות ו"חתונות קתוליות", בגלל היעדר מידע מספק כדי לנהל מו"מ אפקטיבי ונכון מול חברות התקשורת. 

3. בחירת חברת יעוץ לא מתאימה: כזו שטוענת שהיא מתמחה בחיסכון בתקשורת, חשמל, ארנונה ומים, שילוח בינלאומי, דלק וכיו"ב. ברור, שחברה כזו מורכבת מאנשים לא מקצוענים. לא ניתן להתמקצע בחיסכון בכל סוגי ההוצאות של העסק, בו זמנית. אלו שווקים אחרים לגמרי, שמתנהגים אחרת ובכללים אחרים. 

4. החלטה לפצל התקשרויות למספר ספקים שונים. זו טעות קלאסית של ניהול מו"מ בעולם התקשורת, ובמיוחד בתקשורת עסקית. העלויות של כמה ספקים במקביל עולות לעין שיעור על העלויות של ספק אחד המספק כמה שירותים במקביל. 

5. חתימה על חוזים שיש בהם התקשרות ארוכת טווח עם קנסות יציאה. גם זו טעות קלאסית, שמנהלים רבים נופלים בה. איש השיווק המכירות של ספק התקשורת מציע הנחות הטבות אמיתיות או מדומות, תמורת חתימה ארוכת טווח (מעל לשנה), שיש בה קנסות יציאה. כל הניתוחים, שהוצגו במהלך השנים, מוכחים חד משמעית, שזו הדרך הבטוחה ביותר להפסיד כסף ולהיות כבול לספק אחד שלא לצורך, בלי יכולת לשפר את תנאי ההתקשרות כתוצאה משינויים שיש בשוק. 

6. אי בדיקת קיום ההסכם הסלולרי כדי לבחון האם ספק התקשורת מחייב את העסק שלא לפי תנאי ההסכם. הפער בין ביצוע ההסכם לבין ההסכם עצמו יכול להעלות לעסק הון עתק. לרוב, אין לעסקים את המשאבים, הזמן או היכולת לבדוק חשבונות תקשורת מורכבים. מנהלים מניחים, שהספק מחייב אותם "לפי החוזה". המציאות מראה, שאין דבר כזה. כל חשבון סלולרי יש לבדוק "בשבע עיניים". במחקרים שנערכו ע"י Telecom Experts, חברה המתמחה בחיסכון בהוצאות התקשורת בעיקר ללקוחות עסקיים, נמצא כי בין 7% ל – 12% בממוצע מהוצאות שירותי התקשורת מקורן בטעויות חיוב של ספקי התקשורת. 

7. אי-עמידה על החזר מידי של "גביית יתר". חוקי הצרכנות, הגם שאינם חלים על עסקים גדולים, מחייבים את ספק התקשורת להחזיר חיובי יתר במהירות מרבית המוגדרת בחוק ובתקנות. ספק תקשורת, שרואה שהלקוח העסקי אינו עומד על החזרים מיידים על גביה עודפת, משתהה בהחזר וממציא תירוצים לעיכוב בהחזרים. אין כל סיבה שהעסק יהיה "בנק הלוואה וחיסכון" של ספק התקשורת. 

8. אי-דרישה של "הסכם רמת שירות" – SLA מספק התקשורת. חוזה התקשורת הוא לא כביש חד-סטרי. הוא חייב להיות כביש דו-סטרי. או בצורה יותר ברורה: מה הפיצוי זיכוי, שספק התקשורת יפצה בו את הלקוח אם הוא אינו עומד ברמת השירות המוסכמת. עסקים רבים אינם מודעים לכך, שגם על עניין ה- SLA עליהם לנהל מו"מ מול ספק התקשורת ולא להסתפק בחוזה הסטנדרטי הנשלח אליהם מהספק.

 

9. התעלמות מ"האותיות הקטנות". סעיפי "האותיות הקטנות" בחוזי התקשורת הם מקור הרווח העיקרי של חברות התקשורת. הם כוללים אין סוף סעיפים: החל מעלויות שירותי הסלולר בעת השהייה בחו"ל, מחירי שירותי ערך מוסף למיניהם, עלויות של מכשירים לא פעילים, עלויות של תחזוקה וביטוח, עלויות שדרוגים, עלויות אביזרים למיניהם, מינימום שימוש לקבלת זיכויים, עלויות מעבר בין מסלולים בתוך תקופת ההסכם, עליות חריגות על "חריגה מהמכסות", עדכוני מחירים חד צדדיים בתוך תקופת ההסכם ועוד. בנוסף, יש להיזהר מפני חתימה על חוזים הבנויים במתכונת "חבילת סלולר התלת שלבית". זה מודל חבילת דקות ללקוח במארז שיווקי מפתה, שהמורכבת משלושה חלקים:
 1) סכום חודשי קבוע לתשלום.
 2) תשלום אפס לשימוש עד לכמות הדקות הכלולות בחבילה.
 3) תשלום גבוה יחסית לדקות שיחה מעבר לחבילה. שיטה זו מופעלת גם בתעריפי המסרונים וגם בתעריפי הגלישה באינטרנט הנייד. שיטה זו מייקרת את התעריפים בממוצע של כ- 20% ויותר. יש דרכים להתגונן מפני המלכודת הזו, וזה דורש מיומנות בניהול המו"מ מול חברת הסלולר. 

10. התעלמות משירותים חיוניים הנדרשים לעסק, למשל: חיוג לחו"ל או מחו"ל, שירותים פנים רשתיים (VPN) ועוד. חלק מחברות הסלולר מספקות שירותי חיוג לחו"ל ושירותי VPN  במחיר אפסי או ממש ללא תוספת עלות. מנהל, שאינו מכליל את תחום החיוג לחו"ל או כל שירות תקשורתי אחר בתוך ההסכם, ישלם על כך בהמשך הדרך ביוקר (תרתי משמע). 

 

טיפ:

לקוחות עסקיים, שיש להם הסכמים עם כמה ספקי תקשורת (קווי, סלולרי, מב"ל, אינטרנט, נס"ר, תמסורת), צריכים לשים לב, שתהיה להם בעיה של סנכרון ההסכמים בעת שמבצעים את המעבר ל- Quadruple Play Triple & ב"הסכם תקשורת משולב". דהיינו: יש צורך, כבר כעת, לבצע סנכרון של מועדי חידוש החוזים בכל החברות, כך שמועדי החידוש יהיו זהים וחופפים. מומלץ לא להסס "לפתוח הסכם סלולרי", אם אין בו חפיפה להסכמים העיקריים (סלולר ומפ"א). חשוב לא להתחייב לספק מסוים יותר משנה (או שנה וחצי לכל היותר), בגלל ההתקדמות המהירה מאוד של הטכנולוגיות והיכולות של ספקי התקשורת.

 

הטעויות הנפוצות בניהול הוצאות התקשורת לעסקים – סכום המלצות

התגברות התחרות בין חברות התקשורת פתחה בפני הלקוחות העסקיים מגוון רחב של הזדמנויות לחסוך ולהפעיל שירותים לפי צרכיהם ולבחור במגוון רחב של פתרונות. בבחירת הפתרון המתאים והנכון לעסק בתחום שירותי התקשורת המשולבים יש להשקיע מחשבה ולקבל החלטות רק לאחר הבנת הצרכים של העסק. מומלץ לבחון את החלופות השונות הקיימות כיום, שהן רבות, ולקבל החלטה, שמבוססת על ניתוח צרכים מול החלופות הקיימות בשוק. 

אנו, בכל מקרה, עומדים לרשותכם לסייע בבחינת החלופות השונות והצגת יתרונות וחסרונות של כל חלופה, על מנת שתבחרו בחלופה האופטימלית מבחינתכם. מומלץ למצות את אפשרויות החיסכון בהוצאות התקשורת הטמונות בחבילות, בשירותים ובספקים החדשים, מה שיכול להוות יתרון כלכלי משמעותי בשוק לכל עסק. אין כל סיבה לא לבצע תיחור בין הספקים כבר כעת, בליווי המקצועי המתאים. השוק רווי מתחרים והכוח אמור להיות בידי הלקוח. 

 נמאס לך לשלם חשבונות סלולר מנופחים? – לחץ כאן וקבל ייעוץ ובונוס חינם.

 

איך לחסוך בהוצאות טלפון ותקשורת?:


 

פוסטים נוספים