התקנת ארונות תקשורת ומחשוב לחדרי תקשורת / מחשבים – אילו פתרונות חדשים מוצעים בשוק? (מידע חדש וטיפים מוכחים)

התקנת ארונות תקשורת ומחשוב לחדרי תקשורת / מחשבים

התקנת ארונות תקשורת ומחשוב לחדרי תקשורת / מחשבים – אילו פתרונות חדשים מוצעים בשוק?  

 

תקציר:
  • תחום הקמת ותחזוקת חדרי שרתים: חדרי תקשורת למרכזיות ולמחשבים, משנה את פניו במהירות בשנים האחרונות.
  • אילו סוגי ארונות תקשורת ומחשוב יש בשוק?
  • לאן השוק הזה הולך ומה התחדש בו?
  • מיהם הספקים המציעים את הפתרון המתאים לעסק שלי?
  • האם אני בכלל זקוק לחדר או חדרי שרתים אצלי בעסק?

 

שוק התקשורת העסקית בישראל, בדיוק כמו מה שמתרחש בכל העולם, משנה את פניו במהירות ועסקים רבים, במיוחד ברמת ה-SMB וה-SME, קולטים את הכיוון העולמי, שלפיו אין צורך בכלל במרכזיה או בחדר מחשבים, כי בכלל אין צורך במוצרי חומרה כאלה בעסק (או בכלל).

החומרה של העבר נמצאת אי שם בחוות שרתים (Data Center) של ספק שירותים המתמחה בתחום ה-Data Centers ומספק שירותי ענן לכל צורך, בכל עת, לכל מטרה, לכל עסק, לכל מכשיר קצה, בכל מקום, לכל אפליקציה, לכל שירות ולכל צורך קיים או עתידי.

אולם, עדיין יש לא מעט עסקים, שנזקקים להקמת חדרי שרתים וחדרי תקשורת מחשבים, בעיקר מהטעם, שהם לא עברו לשירותי ענן, או שהם עוברים (פיזית) למקום חדש אחר, או שמטעמי אבטחה (ומטעמי חששות של בעלי ומנהלי העסק), ההחלטה היא להמשיך לקיים חוות שרתים עם ארונות תקשורת, אחסון ומחשוב, עם כבילה, מיזוג, אבטחה, גיבויים וכל מה שמסביב, באופן מקומי – ב"חצרי העסק" (מכונה בשם המקצועי: On-Premise).

 

התקנת ארונות תקשורת ומחשוב לחדרי תקשורת / מחשבים

 

מה המשמעות של בניית ארונות תקשורת ומחשוב לחוות שרתים מקומית?

 

חדרי מחשבים (שכוללים, בין היתר, מערכות תקשורת ומערכות אחסון) הפכו בעשור האחרון לליבת כל עסק וארגון. תכנון נכון של מערך חדרי מחשבים בכלל וארון תקשורת רשת מחשבים בפרט, מהווה מרכיב עיקרי בעל חשיבות עליונה לכל ארגון.

בשנים האחרונות גוברת המגמה לאיחוד רשתות התקשורת, טלפוניה ורשת מחשבים כ"תשתיות אחודות" (UC – Unified Communications) המותקנות ביחד עם אביזריהן תחת ריכוז תקשורת אחוד, ע"י ארונות תקשורת וארונות שרתים המאחדים את מכלול הפונקציונאליות הנדרשת כגון: ייצוג תשתיות תקשורת בארון, שרתים, מתגים, מרכזיית הטלפון של הארגון, נתבים (ראוטרים – Routers), מוצרי אבטחה וסייבר, מערכות איזון עומסים, מערכות CDN (לטיפול ושיפור "חוויית השימוש") ועוד.

בעבר, מערכות "תקשורת אחודה" – UC היו מיועדות לארגונים גדולים, ולכן גם תומחרו בעלויות גבוהות. כל זה נחלת העבר. ה-UC, כמו כלים ארגוניים ועסקיים רבים, וגם בגלל מהפכת הענן והווירטואליזציה, התאים את עצמו לדרישות ולצרכים של עסקים ברמת ה-SMB וה-SME.

עקב המגמה לריכוז יישומי התקשורת, טלפוניה ומחשבים בארגון בריכוז תקשורת אחד, מתעוררים אי סדרים ובעקבותיהם – לקויים בתכנון ארון התקשורת בארגון הנובע ממעורבות של מספר גורמים בעלי מקצוע הקשורים לריכוז התקשורת בארון רשת המחשבים (אנשי IT, ספק התקשורת הקווי, אנשי טלפוניה ועוד), כאשר לכל גורם דרישות משלו ללא גורם מאחד ומרכז.

 

האם יש גדלים סטנדרטיים לארונות מחשוב לעסקים?

גדלים של ארונות מודדים במידה המכונה בשם U, וזה למעשה הגובה של הארון. העומק והרוחב הם בד"כ די סטנדרטיים וניתנים להתאמה לפי המיקום של הארון. רוחב מקובל של ארון הוא סביב ה-50 ס"מ והעומק נע בין 30 ל-60 ס"מ, תלוי במיקום התקנת הארון בחדר המחשבים והשימושים שלו.

המידה U  זה כ- 5 ס"מ (התקן המדויק ל-U  הוא 44.45 מילימטר או  1.75 אינץ').

כיום, ארונות תקשורת ומחשוב המבוקשים הם במידות של 6U עד U25, עם דלת זכוכית, ארונות, שתוכננו במיוחד עבור עסקים קטנים, משרדים, חדרי תקשורת, כיתות לימוד, מסעדות וכו'. אלה ארונות, שניתן להשיג בשוק במחירים של פחות מ-400 ₪ (לא כולל הרכבה והתקנה, מה שניתן לבצע לבד). יש ארונות קטנים יותר, שמתאימים לשרתים במידות הקטנות יותר דוגמת: U1, U2, U3, U4 והם נמכרים במחירים של פחות מ-300 ₪.

ארונות לעסקים גדולים יותר מקובלים בגדלים שבין U40 עד U50. הגודל הכי נפוץ ומבוקש בשוק הוא U42 (ארון בגובה של כ-180 ס"מ) ומכונה גם בשם Full rack ("ארון שלם"). הגודל של הארון הנפוץ המבוקש השני בשוק הוא Half Rack ("חצי ארון"), בגדלים של U18 עד U22 כשהגודל הכי פופולרי ל"חצי ארון" הוא כ-91 ס"מ גובה. המחירים של הארונות הגבוהים הם כמובן בהתאם – אלפי ₪.

סביב כל ארון תקשורת יש ציוד נלווה בכמות לא קטנה, שיש לקחת בחשבון בעת הרכישה וההתקנה, וזה כולל, בין היתר:
  • פאנלים לניתוב (יש הרבה סוגים לפי הצרכים של כל ארון).
  • מדפים קבועים ומדפים נשלפים.
  • כבלים (בעיקר כבלי תקשורת). כיום מקובל להשתמש בכבילה ברשתות תקשורת אחודות לטלפוניה ורשת מחשבים מרמת Category-5e ועד לרמת Category-6a ו-Cat7, בתקן GIGA. תקן Cat8 החדש יותר מתחיל כעת להיכנס לשוק. יש כמובן מערכות כבילה מתקדמות הרבה יותר, עד רמת סיבים אופטיים מסוגים שונים.
  • מערכות חשמל וכבלי חשמל.
  • מערכות אל פסק.
  • גנרטור לגיבוי מערכות החשמל והאל-פסק (לפי הצורך).
  • מתגים להעברת חשמל על כבלי התקשורת. זאת, במיוחד לציוד קצה קטן וחכם, שממילא מגיע אליו כבל תקשורת (דוגמת מצלמות אבטחה חכמות, נתבים חכמים ), ציוד, שאין צורך למתוח אליו קו הזנת חשמל. התקן המשולב הזה של תקשורת וחשמל נקרא בעגה המקצועית PoE (ר"ת: Power over Ethernet).
  • מאווררים.
  • מזגן לחדר.
  • מערכות הגנה פיזיות (דוגמת: מנעולים, כלובי רשת, דלתות חסינות, מערכות אזעקה, מצלמות אבטחה, סנסורים ועוד).
  • מערכות אבטחה וסייבר.
  • מערכות גילוי אש ועשן.
  • מערכות כיבוי אש.
  • מערכות ניטור ושליטה (שו"ב).
  • מתגים שונים דוגמת KVM, Offload ועוד.

תשובות קצרות לשאלות נפוצות:

 

  1. מה המשמעות של הקמת חדר שרתים, לתקשורת ומחשבים בעסק?

חדר שרתים כולל ציוד רב, ולעיתים אף מורכב ביותר. בכל חדר מחשבים ניתן למצוא ארונות שרתים, כחלק ממערכת תקשורת הנתונים והשליטה על המחשבים, מערכות של מיזוג אוויר, מערכות חשמל בעלות תפקיד חשוב בתפעולה של מערכת המחשוב וכן מערכות בקרה ובטיחות, שדואגות לפעילותה התקינה ולמצבי חירום. בהיותו כזה, חדר מחשב דורש תכנון מדויק ונכון והחשוב מכל, התאמה מלאה לכל צורך עסקי.

כיום, מומלץ לקחת את הפתרון מספק מומחה, שיודע לספק הכל: ניתוח הצרכים, ייעוץ, בחירת הציוד, התקנה, תחזוקה ושירות. בין הספקים המובילים ניתן למצוא את: בינת, אלכסנדר שניידר, שניידר אלקטריק, בזק, אדוויס, תים, צודקביץ, י.א. מיטווך, ארזים, Octally, Greenware, מגלקום, טל-אר, בזק בינלאומי, קבוצת חילן (ווי-אנקור), בר-עוז, CSP, גטר ועוד. יש תחרות מאוד גדולה בשוק והכוח נמצא כיום בידי הלקוחות העסקיים ולא בידי הספקים והאינטגרטורים.

כיום, הספקית המוביל הבעולם בתחום ארונות וחדרי שרתים ומחשוב זו חברת APC  מקבוצת שניידר אלקטריק. יחד עם זאת, יש לה מתחרים רבים, שכדאי לבחון.

כמעט כל חברה, שעוסקת בתחום הזה, מספקת ייעוץ (בד"כ ללא תשלום) עבור תכנון ראשוני למערך תשתיות רשת מחשבים והתקשורת בארגון. הייעוץ כולל אפיון ושרטוט הנדסי מפורט של תצורת מערך חדר שרתים/ ארון שרתים תוך שילוב תשתיות רשת מחשבים פאסיביות, עם ציוד תקשורת ומחשבים אקטיביים כגון מתגים ,(Switches) שרתים, מרכזיות טלפון, מצלמות אבטחה ומערכות אבטחה, סנסורים, מערכת כיבוי אש, מערכת מיזוג, חשמל ובקרה בארון תקשורת רשת מחשבים לחדרי שרתים.

 

  1. מהן הנקודות הקריטיות בבחירת פתרון חדש בהקמת חדר תקשורת ומחשבים?

מעבר להיבטים של תקציב, הנקודה החשובה ביותר היא מוכנות המערכת החדשה לגישה של "ענן מקומי" עם יכולת חיבור ל"ענן חיצוני" (דהיינו: הגישה הרב-עננית או המכונה לעיתים: היברידית). עולם התקשורת והמחשוב צועד במהירות לכוון של שימוש מלא בשירותי ענן בכל תחום (כולל בטלפוניה), ומערכת, שאינה מסוגלת לתמוך בהתפתחות זו דינה להיזרק לפח האשפה די מהר.

הקמה וארגון של חדר שרתים מחייב את הנהלת הארגון והעסק לגיבוש מדיניות ברורה ומוגדרת של הצרכים בהווה עם מבט לעתיד הנראה לעין ועד 10 שנים קדימה. יש צורך להתחשב בצורך המתמיד בשינויים וגם לקחת בחשבון שינויים וגידול עתידי, בקביעת השטח, גודל השטח ומיקום השטח בתוך הארגון / העסק, כל אלה חייבים להבחן בחשיבה מעמיקה ומתוכננת.

 

  1. האם יש היבטים נוספים, דוגמת פתרונות בתחום מערכות קירור לארונות תקשורת ומחשוב ופתרונות "ירוקים" לחסכון באנרגיה?

בהחלט. בהקמת חדר שרתים יש לבחון היבטים רבים נוספים:

– הקמת מחיצות עתידיות בחדר עצמו (אם יידרש).

– הקמת רצפה צפה בהתאם לכמות הציוד העומדת להיות בחדר (כולל תכנון עתידי).

– תקרה, תאורה ומיזוג מתאים.

– הכנה לפריסות כבלי חשמל וכבלי תקשורת בנפרד ובבידוד.

– שילוב מערכת הטלפוניה ופריסת תשתית הטלפוניה בשילוב עם רשת המחשוב.

– מערכות גיבוי ושרידות (רצוי ומומלץ לפי תקנים בינלאומיים).

– הקמת תשתית "תקשורת אחודה" – UC&C בעסק עצמו.

– בדיקת הצורך במערכות שירותי CDN (נחוץ במיוחד לעסקים הנשענים על רשת האינטרנט העולמית).

– הקמת חדר מנהל התקשורת ועוד.

– התקנת סנסורים כדי לספק יכולת להפוך את חדר השרתים ל"חדר ירוק" מבחינת החיסכון באנרגיה. זאת, כי עלות החשמל היא העלות הכי כבדה בהוצאות על חדר ארונות מחשבים ותקשורת.

לכן, יש לתכנן היטב הקמת מערכות נוספות לשירותי המחשוב לרבות מערכות, שיש להם נגיעה חשובה וישירה לחדרי השרתים והתקשורת:

מערכות מיזוג אוויר. לפי ארגון ASHRAE, הארגון האמריקאי למהנדסי מיזוג אוויר, הטווח המומלץ של טמפרטורת האוויר המסופק לשרתים נע בין 18 מעלות ל-27 מעלות צלזיוס. דהיינו: ניתן לחסוך הרבה כסף במיזוג האוויר (שזו ההוצאה הכבדה ביותר לאורך זמן בחדרי שרתים ותקשורת), ע"י כיוונון הטמפרטורה הרצויה ל-25 או 26 מעלות צלזיוס.

– מערכות גיבוי UPS.

– גנרטור לגיבוי מערכת החשמל.

– מערכות גילוי אש ועשן.

– מערכות כיבוי (מבוססות גז) העונות על תקני כיבוי האש.

– בקרת טמפרטורה.

– מערכות כריזה.

– מערכות גילוי הצפה וניטרול הצפה וחדירות מים.

– מערכות בקרת כניסה מבוססות ביומטריה.

– מערכות לגילוי פריצה.

– סנסורים מסוגים שונים (IoT) לפי הצרכים שהוגדרו.

– מערכות בקרה ובטחון כולל מצלמות אבטחה חכמות.

 

  1. מהם תקני חוות שרתים ותקשורת המכילים ארונות תקשורת ומחשוב?

יש כיום מערכת תקנים בינלאומית מאוד מסודרת לתחום חדרי וחוות שרתים ותקשורת, ברמות תקן הנעות בין T1 (Tier) עד T4. חוות שרתים ברמת T4 תיבנה מוגנת עמוק מתחת לפני הקרקע ומוכנה לעמידות בפני כל אסון, גם בפני התקפה אטומית, או רעידת אדמה חזקה. הצורך הזה קיים רק לגבי עסקים מאוד רגישים. ברוב העסקים בישראל יהיה מספק לעמוד ברמת התקן עד רמת T3.

יש מחיר לכל רמת תקן ולכן זה אחד הפרמטרים החשובים ביותר בתהליך בחירת הקמת חדרי תקשורת ומחשבים. עסקים רבים נוטים להתעלם מהתקנים הללו ואח"כ הם מופתעים כשיש אסון או נפילה של כל המערכות.

יש לא מעט דוגמאות של עסקים, שהתמוטטו במהירות ופשטו את הרגל, כי חדר המחשבים שלהם הוצף או נשרף, ולא היו להם מערכות הגיבוי המתאימות, מערכת התחזוקה המתאימה, הרישיונות המתאימים והביטוח מתאים.

גם שימוש בחוות שרתים של צד שלישי, אינו פוטר את העסק מהצורך לספק: גיבוי, אבטחה, שרידות, הסכם תחזוקה והסכם ביטוח לחוות השרתים (גם כשהשרתים נמצאים פיזית בידי מפעיל חוות שרתים מתמחה).

 

  1. האם יש בכלל צורך בחדרי שרתים עם ארונות תקשורת ומחשוב?

חיסכון בהוצאות (ובמיוחד בהוצאות התקשורת והמחשוב) הוא "צו השעה" בכל עסק וארגון. לכן, לפני שנכנסים לפרויקט של הקמת חדרי תקשורת ושרתים (או שיפוץ ושדרוג חדר תקשורת ושרתים קיים), יש לשאול את השאלה: האם בכלל יש כיום צורך בחדר תקשורת ושרתים?

התשובה לשאלה הזו, במיוחד בעסקים קטנים עד בינוניים היא: לאו מוחלט. אמנם, עסקים וארגונים זקוקים לשירותי מחשוב בכל פעילותם. אולם, מדובר בסעיפי הוצאה בלתי נשלטים. הדרך הנכונה להחזיר את השליטה בהוצאות הללו היא: להיפטר מכל הציוד ולהפוך את חדר התקשורת והשרתים לחדר המביא הכנסות לעסק, ולא להמשיך בשיטה הישנה, שבה החדר הזה הוא רק הוצאות הולכות וגדולות לעסק.

עסקים מוצפים כיום בשפע של פתרונות תקשורת ומחשוב מתקדמים, לרבות בענן. אחד הפתרונות המתקדמים ביותר הוא תחום שירותי תקשורת, מחשוב ושיתוף אחודים :UCaaS  (ר"ת:  .(Unified Communications as a Serviceהמונח הזה הוא המימוש השירותי בענן (בתשלום חודשי קבוע וידוע), של גישת "התקשורת האחודה" (UC&C).

 
כיום יש הרבה ספקים המספקים את הכיוון הזה (של שירותי ענן) ונגמרה התקופה, שבה מנהלים שאלו: האם כדאי לעבור לעבודה שיתופית בענן (ואיזה ענן)?

 

כפי שכבר הודגש על ידינו לא אחת, שהדרך היעילה והאפקטיבית ביותר לחסוך בהוצאות התקשורת והטלפוניה היא להפוך את כל ה-CAPEX ל-OPEX. דהיינו: להיפטר מציוד, תוכנות, תפעול, שדרוג ותחזוקה ע"י בעלי העסק. הייעוד והמיקוד של עסקים זה לעסוק בעסקים, במכירות ובשירות, לא בתקשורת ובציוד תקשורת וטלפוניה. לכן, את נושא התקשורת והטלפוניה אפשר להעביר באופן מלא ל"מיקור חוץ", לספק שירותי תקשורת בענן, שמספק את הכל כחלק בלתי נפרד מהשירות שלו (בד"כ בעלות מזערית, מול כל חלופה אפשרית).

 

  1. מהם העקרונות לחיסכון בהקמת חדרי תקשורת ושרתים הכוללים, בין היתר, ארונות תקשורת ומחשוב?

 

העקרונות לחיסכון בשירותי המחשוב והטלפוניה העסקיים כוללים את הנקודות הבאות:
  • עסקים רבים הבינו, שעידן המחשב השולחני והשרת העסקי הסתיים. למחשב השולחני החדש קוראים לפטופ (מחשב נייד), או טאבלט. הוא מתלווה לסמארטפון, שמשמש את המנהלים והעובדים לצרכי עבודה מהירים בכל מקום (למשל דוא"ל, שיחה עסקית ברשת עסקית והעברת קבצים), גם כשהם בתנועה או בחו"ל.
  • עסקים רבים הבינו, שאין צורך במערכות תקשורת פיזיות קוויות, מערכת תקשורת אלחוטית (למשל ב-WiFi) מספקת בהחלט את כל צרכי התקשורת הפנימית בעסק.
  • רשת המחשבים העסקית, שכוללת שרתים, מתגים ונתבים הנמצאים בחדר תקשורת ומחשבים,הופכת למיותרת. כל השירותים המחשוביים והתקשורתיים של העסק וכל האפליקציות העסקיות מתקבלים ישירות מהענן.
  • עסקים קטנים יכולים לבחור בין כמה סוגי עננים הקיימים כיום בישראל, לפי הצרכים שלהם .(אפשר לבחורביותר מסוג ענן אחד, לפי הצרכים והאפליקציות של העסק:
    • ענן בינלאומי (הנמצא אי שם בעולם). הענן הנפוץ ביותר בקרב עסקים קטנים בישראל הוא הענן של אמזון, אחריו הענן של מיקרוסופט ואחריו הענן של גוגל. ענן גדול בינ"ל נוסף הוא זה של MedOne. יש עוד כמה ספקי שירותי עננים בינלאומיים, שפחות נפוצים בישראל, דוגמת .Rackspace ,DigitalOcean אגב, יש גם תחום בעולם העננים העולמי, שנקרא "עננים היברידים", אבל הוא אינו נוגע כרגע לעסקים קטנים. עסקים, שמשתמשים במערכות ,VMware הם הראשונים, שיכולים להשתמש בקלות ביכולות של "עננים היברידיים", ולהעביר משאבים, יישומים ונתונים בין עננים, בקליק של עכבר.
    • ענן מקומי (ישראלי). יש בישראל שפע של עננים מקומיים (לרבות שלוחות של עננים בינלאומיים), ומעל ל-40 מתקני Data Centers גדולים, שמשמשים לשירותי ענן בישראל, מספקי ענן רבים. המובילים מביניהם בתחום השירותים לעסקים קטנים עד בינוניים: בינת עסקים, בזק, בזק-בינלאומי, פרטנר, קבוצת חילן (ווי-אנקור), טלדור, MedOne וטריפל-סי.
    • עננים של אפליקציות עסקיות. יש בישראל כמות לא קטנה של עננים של אפליקציות עסקיות ושירותים עסקיים ובכלל זה:
      • שירותי אופיס  365 לרבות שירותי גיבוי וסנכרון קבצים בענן Azure של מיקרוסופט מוצעים אצל כמה ספקים ובהם טריפל-סי, בזק בינלאומי והוט.
      • שירותי ענן של אורקל, ליישומי אורקל ובמיוחד ,ERP מוצעים אצל כמה אינטגרטורים גדולים של אורקל בישראל.
      • שירותי ענן ליישומי IBM. ל IBM-יש לפחות 3 מתקני ענן בישראל.
      • ויש עוד הרבה, למשל: תדיראן טלקום, סיילספורס, סאפ, אלקטל-לוסנט-ארגונים (שירותי "רשת לפי דרישה") ועוד, עם שפע עצום של ספקים קטנים לשירותי ענן מכל סוג, שקיימים בישראל.

 

התקנת ארונות תקשורת ומחשוב לחדרי תקשורת / מחשבים

 

  1. מה עם עסקים, שכן מעוניינים להקים חדרי תקשורת ושרתים למערכות המקומיות שלהם, עם ארונות תקשורת ומחשוב?

הדרך הנכונה ללכת בה כוללת את הצעדים הבאים:

  • להכין תכנית עסקית, שבה ייבחנו הצרכים של העסק מול ההשקעה הנדרשת וחישוב ROI להשקעה הזו.
  • לבצע הכנות מוקדמות לבניית חדרי תקשורת ושרתים ובכלל זה: העברת כל תשתיות התקשורת בעסק ל"תשתיות אחודות" ו"כבילה אחודה", כדי לחסוך בהוצאות על התשתיות הפיזיות ושדרוג מערכות ההפעלה למחשבי הקצה למערכות עדכניות וחסכוניות (למשל חלונות 10), לרבות מערכות הליבה של העסק (למשל Billing, CRM, ERP, פורטל אינטרנטי וכיו"ב).
  • להכין תשתיות "ירוקות" בחדר התקשורת והמחשוב. ההוצאה על החשמל בגלל מיזוג האוויר היא ההוצאה הכבדה ביותר ולכן שימוש באלמנטים של "תשתית ירוקה" היא חשובה וקריטית כדי לחסוך באנרגיה. גם נושא הגיבוי החשמלי (UPS) חייב להיות פתרון "ירוק".
  • לבצע תיחור בין ספקים, ולכלול בתיחור את נושא התחזוקה, האבטחה (לרבות הגנת סייבר), הרישיונות, הביטוחים, השדרוגים וה-SLA של השירות העתידי. יש להיזהר לא להילכד ב"חתונה קתולית" עם ספק, שלא ניתן להשתחרר ממנו לעד.
  • להכין מערכת DRP (תכנית להתאוששות מאסון והמשכיות עסקית) ומערכת הגנה (סייבר) שרידות, ולתרגל לפחות פעמיים בשנה מה עושים (ומי עושה מה) עם נפילה טוטאלית של כל המערכות (המחשוביות והתקשורתיות).

 

  1. האם צריך תשתית נפרדת למחשוב ולטלפוניה?

לא. ספקי השירות הוותיקים מעוניינים להנציח את המצב, שבו לעסק יש לפחות 2 תשתיות (למחשוב וטלפוניה).

כך, העסק ממשיך להיות "פרה חלבת" עבור הספקים הללו.

ספק, שאינו מציע לעסק לעבור לתשתית אחת אחודה, אינו ראוי להיות הספק של העסק. זאת, כי טובת העסק כלל לא עומדת מול עיניו, מעניין אותו רק זרם ההכנסות, שהוא יכול להמשיך לקבל לנצח מהעסק.

 

  1. מהם היתרונות של תשתית אחודה?

מעבר לחיסכון הכלכלי הברור, ניתן לקבל שירותים חדשים ויכולות חדשות בתשתית אחודה. דוגמה הכי פשוטה: ניתן לעבוד על מסמך ולחייג לעובד אחר כדי לשאול אותו שאלת הבהרה, תוך כדי העבודה במסמך, מבלי שיש צורך לצאת ממסך העריכה של המסמך. דוגמה נוספת: ניתן לשלוט מכל סמארטפון על מצלמת האבטחה הקיימת בעסק.

בכל מקרה, תשתיות אחודות חדשות תעלינה פחות מ-2 תשתיות ישנות, שיש בהן כל הזמן תקלות. העלויות של תשתיות אחודות חדשות תלויות בתצורה של המבנה הפיזי, שבו העסק נמצא, תלויות בטכנולוגיה הנבחרת ותלויות באורך הכבילה הנדרשת.

בחירה ב"תשתיות אחודות" דורשת גם בחירה בספק תשתיות אמין וגם בבחירה נכונה בסוג התשתיות, כדי שיספקו מענה לעסק כמה טובות שנים קדימה. תשתיות בעסק לא מחליפים כל שנה וגם לא כל 10 שנים. "תשתיות אחודות" אמורות לשרת את צרכי העסק ליותר מ-10 שנים קדימה.

 

  1. לאן כדאי לרכז את כל הכבילה האחודה? האם נדרשים לכך ארונות סעף?

"כבילה אחודה" כדאי שתרוכז בארונות תקשורת המחשבים, כחלק מהארונות המיועדים למחשוב. כיום, מקובל להשתמש בכבילת אתרנט מסוג Cat6 ומעלה. ארונות הסעף של תשתיות תקשורת המחשבים קטנים וקלים יותר לתחזוקה (אם יש תקלות).

יש כיום גם יכולת להעביר זרם חשמל על תשתיות תקשורת המחשבים, בנוסף לטלפוניה. כך שניתן לחבר מכשירי קצה רבים דוגמת טלפונים חכמים, מצלמות אבטחה חכמות וכיו"ב, בתשתית אחת, שמספקת למכשירי הקצה הללו הכל (כולל חשמל).

יודגש, שפריסת תשתיות אופטיות (סיבים אופטיים) יקרה יותר מתשתיות מבוססות אתרנט בתקני Cat6 או Cat7. אולם, לסיבים אופטיים יש רוחבי פס בלתי מוגבלים ויתרונות נוספים (דוגמת: חסינות מהאזנות ואמינות גבוהה).

אגב, המחוקק הישראלי אמר את דברו בעניין "תשתיות תקשורת אחדות", במסגרת תקנות תכנון ובניה, התקנת מתקני תקשורת, קובץ תקנות מס' 6898 מיום 21 ביוני 2010. התקן הזה מפרט לפרטי פרטים איך בונים ופורסים תשתית תקשורת אחודה בבניינים, כולל בבניינים רבי קומות.

התקנות הללו הן חובה במבני מגורים והן רשות במבנים תעשייתיים ובמבנים, שאינם למגורים. למרות זאת, מומלץ להיעזר בתקן זה כדי להתקין "תשתיות אחודות" גם במבני עסקים ומסחר, לא רק בבתי פרטיים. זה הכיוון המומלץ לפריסת תשתיות בכל מבנה.

 

 שורה תחתונה בתחום הקמת ותחזוקת ארונות תקשורת ומחשוב בחדרי שרתים למחשוב, תקשורת וטלפוניה:

 

יישום פתרונות מסוג של חדר תקשורת ומחשבים המלאים הארונות תקשורת ומחשוב היא משימה לא פשוטה. מומלץ, שהתהליך ייעשה לפי תקנים בינלאומיים ועם הפתרונות החדשים הקיימים כיום בשוק. תשומת לב, שרכישת פתרונות מתקדמים לתחום זה, כמו כל רכישה בעסק, צריכה להיעשות רק לאחר בחינת צרכי המשתמשים בעסק.

מומלץ לבצע תהליך מושכל של בחירת פתרונות מתקדמים לחדרי תקשורת ומחשבים. אין להסתנוור רק מהמחיר ומהיכולות הטכניות של הספק. יש לשקול גם את רמת האמינות של הספק והאם אפשר לקבל ממנו אחריות ושירות ברמה נאותה (SLA), בלי להיות כבולים אליו לעולמים ב"חתונה קתולית". אנו עומדים לרשותכם לייעוץ ולסיוע בתהליך ההחלטה הזה.

מומלץ, שבעלי ומנהלי ארגונים, יבחנו כניסה לעולם התקשורת החדש מבוסס ענן ויוותרו בכלל על חדר השרתים. אין צורך להיות בקי במונחים של הטכנולוגיות החדשות, כי מה שחשוב לבעלי העסקים הוא: ניתן להתחיל לחסוך הרבה כסף ולהתייעל בפעולה פשוטה אחת של שדרוג טכנולוגי ומעבר לשירותי ענן.

הפתרונות של שירותים עסקיים בענן זוכים כיום להצלחה רבה בשוק העולמי וגם בישראל. זאת, בגלל ההיקף הרחב של היכולות, שבעל העסק מקבל בחבילה אחת מקיפה, שתומכת באופן מלא בכל הצרכים, עם קישוריות מכל מכשיר קצה מכל מקום בארץ ובעולם.

 

בעת התכנון של חדר ארונות מחשבים, יש לזכור, שהצרכים של משרד עורכי דין אינם דומים לצרכים של חנות רהיטים, רשת מרכולים, חברת הייטק, רשות מקומית, משרד של סוכני ביטוח ופיננסים, או של משרד רואי חשבון.

 

לכן נשאלות כאן השאלות:

  • מהו האתגר הכי משמעותי בשירותי המחשוב והתקשורת של העסק שלך, שאתה מאמין, שתוכל לפתור באמצעות מעבר לענן וויתור על ארונות התקשורת והמחשוב שכבר יש לך?
  • אם יש לך פתרון של חדר מחשבים ושרתים מלא ארונות, ממה אתה לא מרוצה מהפתרון הזה? שתף אותנו.
  • איך אתה חושב, שאני יכול לעזור לך לבחור את פתרונות המחשוב והטלפוניה לעסקים, המתאימים בדיוק לצרכיך?

חיווט והקמת ארון תקשורת רשת מחשבים

 

השאר תגובה

פוסטים נוספים