מרכזיות בענן ולוקאליות: האם לעבור לענן? מה הפתרון המתאים כיום לעסק שלי? (מידע חדש וטיפים)

מרכזיות טלפון בענן | מרכזיה וירטואלית

מרכזיות בענן ולוקאליות: האם לעבור לענן?
מה הפתרון המתאים כיום לעסק שלי?

 

 
בעלי עסקים מוצפים כיום בהצעות מלוות במתנות לרכוש מרכזיות לוקאליות (מקומיות – On- Premise). אולם, עולם התקשורת והטלפוניה מתקדם במהירות לענן. לא רק לעסקים ולארגונים גדולים יש צרכי תקשורת וטלפוניה מגוונים ומתקדמים. גם לעסקים קטנים ובינוניים יש צרכים ורצון לחסוך בהוצאות, מבלי להתפשר על רמת הביצועים והיכולות העסקיות שלהם.

 

איך בוחרים את פתרון שירותי התקשורת המתאימים לעסקים ברמת ה-SMB וה-SME מבלי לפשוט את הרגל?

 

האם הפתרונות של פרטנר מתאימים לעסק שלי?

 

השוק העסקי מוצף כיום בהצעות מספקים שונים לרכישת מרכזיות IP ב"מחירי מבצע" ולעיתים בתוספת "מתנות". דוגמאות למבצעים כאלה (המחיר ללא מע"מ):

  • מרכזיה במחיר של 245 ₪ לחודש מהוט עסקים, שכוללת במחיר 1,500 דקות שיחה לנייח ולנייד בישראל והמחיר כולל התקנה, תחזוקה ושירות.
  • מרכזיית IP מחברת 3CX (המיוצגת בישראל ע"י חברת אבלון טלקום), מוצעת בפרטנר ללקוחות עם 8 עד 1,024 פורטים, עם מתנה: הרוכש מקבל טלוויזיה 50 אינץ' ברזולוציית 4K של הייסנס. העלויות: 409 ₪ לחודש ללא הקלטות, 549 ₪ לחודש עם רישיון ויכולת הקלטות. המחיר כולל: חיבור של 5 פורטים, נתב, 5 טלפוני IP, מתאם פקס, חיבור לפס רחב ואינטרנט על תשתית בזק\פרטנר עד 100 מגה, 1,500 דקות שיחה לנייח ונייד בישראל, התקנה על שרת מקומי, תחזוקה ושירות בהתחייבות ל-3 שנים.
  • מבצע מרכזיות LG בבזק בינלאומי (בלויי מתנות מ-LG).

רוב המרכזיות הזולות במבצעים המוצעות כיום בשוק הן מחברות דוגמת 3CX (המטה של החברה בקפריסין) ו-Yeastar (המטה בסין). אולם, לחברות הללו יש פתרונות חדשים יותר (פתרונות מלאים בענן), והמבצעים הללו די מרמזים, שפשוט החברות הללו מעוניינות להיפטר ממלאים ישנים, שהביקוש להם הולך ופוחת בעולם, והן מחפשות בישראל את הלקוחות שיתפתו לרכוש מרכזיות מדורות קודמים וכך להיפטר מהמלאים הישנים הללו.

בנוסף, יש לזכור ש"אין מתנות בחינם". זו רק אשליה שיווקית.

 

מרכזיות בענן | מרכזיה וירטואלית

 

לאן מתפתח תחום המרכזיות העסקיות, גם בישראל?

בעולם, מזמן העסקים והארגונים עברו לשירותי מחשוב, תקשורת וטלפוניה בענן. קרוב ל-90% מכל ההתקנות החדשות של תשתיות תקשורת וטלפוניה בעסקים בארה"ב וברוב מדינות העולם המערבי הן בענן (ענן פרטי, ציבורי או היברידי, כשבשנה האחרונה עולה חשיבותו ותפוצתו של שירות הענן ההיברידי).

לאחרונה המגזין האמריקאי הוותיק PC Magazine, ערך טבלת השוואה לספקי שירותי המרכזיה המובילים (על פי הקריטריונים, שנמדדו ע"י המגזין) בארה"ב נכון לשנת 2018, והתוצאות מצויות כאן. במקום הראשון נמצאות החברות RingCentral ו- 8X8. אלו חברות שלא מוכרות בכלל בישראל. לעומת זאת, החברה עם הכי הרבה התקנות חדשות בארה"ב (ובמדינות רבות בעולם) היא Microsoft Skype for Business, שמוכרת היטב בישראל. המחירים בארה"ב לעסקים ברמת ה-SMB בארה"ב מתחילים ב-19.99 דולרים לחודש. מחירי סקייפ של מיקרוסופט זולים יותר (נעים בין 5 דולרים ל-12.5 דולרים לחודש, כולל אופיס 365 בענן והשירות המחליף העתידי לסקייפ: Microsoft Teams, ללא עלות נוספת).

ההתקדמות המהירה של מערכות המחשוב והתקשורת לתצורות של רשתות שירותי ענן, יוצרת קושי בעסקים ובארגונים רבים, שלא ברור להם כיצד ניתן לשדרג את תשתיות התקשורת הוותיקות לתשתיות IP מלאות – "קצה לקצה" ולפעול בגישת "התקשורת האחודה". המהפכה בתחום שירותי המחשוב והטלפוניה הפכה לעובדה קיימת גם בישראל.

המציאות היא, שבעסקים רבים בישראל יש עדיין 2 רשתות קוויות (בד"כ רשת תקשורת קווית על בסיס אתרנט ורשת טלפוניה של חוטי הטלפון של בזק, או לעיתים על חוטי הקואקס של הוט).

לעיתים קרובות יש בעסק 3 רשתות ואף 4 רשתות נוספות, סה"כ עד 8 רשתות במקביל, כשהרשתות הנוספות הן: רשת החשמל, רשת מתח נמוך, רשת קואקס, רשת הסלולר, רשת סנסורים (ל"בית ועסק חכם". זאת, בתקנים דוגמת: בלוטוס', ZigBee, NFC, או Z-Wave, מה שמכונה IoT) ורשת .WiFi

לא צריך להיות מומחה להנהלת חשבונות וכספים, כדי להבין, שריבוי רשתות הוא גם ריבוי הוצאות. המדובר בהוצאות ההופכות להיות בלתי נשלטות עם הזמן, עם תלות הולכת וגוברת באינטגרטורים וספקי תחזוקה רבים.

לכן, ככל שתשתיות התקשורת מסוגלות לספק יותר שירותים על תשתית אחת, כך החיסכון בהוצאות גדל והיעילות של הפעלת הרשת הזו גוברת.

יצוין, שתחום תשתיות התקשורת לעסקים נמצא כיום במהלך של מהפכה מאוד מהירה. מצד אחד מבוצע מעבר לתשתיות מבוססות סיבים עם פתרונות חדשים דוגמת פתרונות מתקדמים המכונים בשם המקצועי SD-WAN (ר"ת: Software Defines WAN), שמסופקים, למשל, ע"י בינת עסקים, בזק בינ"ל ופרטנר, ומצד שני, פתרונות אלחוטיים, שכוללים פתרונות סלולר רחב פס, פתרונות של רשתות אלחוט WiFi ולאחרונה הלהיט בשוק הישראלי – חיבורים אלחוטיים בגלים מילימטריים (בתחום ה-60 – 70 גיגהרץ), עם רוחבי פס באוויר עד ל-10 גיגה ויותר, ולמרחקים של מאות מטרים עד כמה קילומטרים.

בשנה הבאה (2019) נתחיל להכיר את חיבורי הסלולר רחב הפס ב-5G, שכבר קיים ברחבי העולם, ברוחבי פס מצוינים (עד 10 גיגה), לבתים ולעסקים קטנים עד בינוניים.

במקביל נכיר את התפתחות שירותי הרשת של אנלימיטד (Unlimited, שם המותג של חברת IBC), הפעם בבעלות של קבוצת סלקום ואחזקות מיעוט של חברת החשמל (וייתכן מאוד, שעוד ספקיות תקשורת דוגמת פרטנר תצטרפנה בקרוב לשירותי אנלימיטד), שירותי רשת בסיבים עד הבית, המשרד והעסק, לרבות שירותים עסקיים מגוונים, שכולם מבוססים על חיבורים סימטריים יציבים, שרידים ומאובטחים, ברוחבי פס של 1 גיגה עד 10 גיגה.

פתרונות תקשורת ומחשוב ענן לעסקים 

מה מציעה פרטנר למגזר העסקי והאם זו העת לבחור במרכזיה עסקית מפרטנר?

קבוצת פרטנר מציעה מגוון רחב ביותר של פתרונות לעסקים בכל סדר גודל ושלל ההצעות שלה מתחלק על פני כמה סוגים, תחת המוטו, שניתן לקבל את כל השירותים הנחוצים לכל עסק וארגון תחת קורת גג אחת ותחת חשבונית אחת, מה שאין, למשל, בבזק, בגלל "ההפרדה המבנית", שהרגולציה הטילה עליה. זה כולל, בין היתר:

  • פתרונות סלולר מגוונים, כולל מענה לכל הצרכים הכי עדכניים דוגמת שירותי IoT.
  • פתרונות חיבורי אינטרנט לכל צורך.
  • פתרונות עסקיים במגוון רחב של תצורות. הלהיט הכי טרי: חיבורי SD-WAN עם NFV, בשת"פ של פרטנר עם חברת הענק VMware ביחד עם חברת Cloudify הישראלית.
  • פתרונות טלפוניה קווית במגוון רחב של תצורות, החל ממרכזיות פיזיות בעסק וכלה במרכזיות בענן.
  • תקשורת בינלאומית במגוון שירותים, מבוססת תשתיות סיבים אופטיים המחוברים לאירופה (ומשם לכל העולם).
  • פתרונות טלוויזיה ושירותי וידיאו לכל צורך, גם לעסקים וארגונים.
  • פתרונות חיבורי תשתית בסיבים, כשהלהיט הטרי והכי מבוקש כיום: חיבורים בסיבים ברוחב פס של 1 גיגה (חיבור א-סימטרי).
  • שירותי ערך מוסף לכל צורך ובראשם שירותים מאוד מבוקשים דוגמת סייבר, גיבוי בענן (קרוי בפרטנר: CloudUp360), אירוח שרתים ואתרים ועוד.
  • שירותי אינטגרציה, תכנון, הקמה, תפעול, תחזוקה, ניטור, שליטה ובקרה ועוד. הפתרון הכי חדיש קרוי: V-Net – לניהול תשתיות התקשורת בענן.

יחד עם זאת, יש לזכור את העובדות בעת בדיקת הספק המועדף על העסק: פרטנר מנהלת כעת מו"מ עם סלקום כדי להיכנס בשותפות עמה על תשתית אנלימיטד. אם המו"מ הזה ייעלה יפה, בשנה הקרובה (2019) אנלימיטד תציע ללקוחות השוק הפרטי וגם העסקי מגוון רחב וחדש של הצעות, במחירון, שטרם ידוע. כך, שבהחלט יש צורך לשקול, אם כדאי להמתין עד שאנלימיטד תצא לשוק עם ההצעות החדשות שלה, לפני שבוחרים בפתרון קיים, שהוא אולי יותר ישן ויותר ויקר, מפרטנר או מכל ספק מתחרה אחר.

בכל מקרה, מומלץ מאוד בטרם בחירת ספק שירות לבצע תיחור מקצועי בין ספקי השירות ולשקלל לא רק את המחיר, אלא גם את רמת השירות, ה-SLA המובטח ואת יכולת ההתאמה האישית והגמישות של ספק השירות מול צרכי הלקוח.

איך עוברים לשירותי התקשורת לעסקים בענן?

חיסכון בהוצאות (ובמיוחד בהוצאות התקשורת והמחשוב) הוא "צו השעה" בכל עסק וארגון.

כל התהליכים הללו מחייבים מנהלים ובעלי עסקים לשקול החלפה או שדרוג של רשתות התקשורת הפנימיות – LAN, או החיצוניות – WAN. אם אפשר, להחליף הכל בו זמנית וב"מכה אחת".

התשתיות הוותיקות בעסקים בישראל, ברוב המקרים, מבוססות על טכנולוגיות אנלוגיות וטכנולוגיות ISDN המכונות בישראל בשם PRI, או טכנולוגיות נל"ן ישנות אחרות (דוגמת SDH). גם חיבורי IP-PRI הם למעשה אמולציות של ISDN, ולא Pure IP קצה לקצה. כדי לקבל את כל היתרונות של עולם ה-IP והיכולות הקיימות בשירותי הענן, יש צורך, שמערכות ה-IP תהיינה Pure IP "קצה לקצה".

 המגמה היום היא, שהכול דיגיטלי, והגבולות הטכנולוגיים בין ה-LAN וה-WAN מיטשטשים. לכן, ספקי התקשורת המובילים בכל העולם מתקדמים ועוברים לטכנולוגיות וירטואליות, שנקראות בשם SD-WAN, שמשמעותן: מהענן הנמצא ב-Data Center אי שם בעולם ועד לפורט המחשב או הטלפוניה בתוך העסק בכל פינה של העסק, הכל אותו דבר, עם אותם פרוטוקולים, יכולות והגנות, "קצה לקצה".

המעבר לשיטת SD-WAN מייתר את כל שיטות החיבור הקודמות ובכללן את חיבורי ה-MPLS וה-IP-VPN למינם. אולם, זה ייקח זמן עד שהשיטה הזו תתפשט בכל רשתות התקשורת.

אם עוברים לאתרנט קצה לקצה, ניתן לשלב ממש הכל "קצה לקצה" בתשתית אחודה כולל: תשתיות המחשוב, הטלפוניה, הווידיאו (למשל ממצלמות אבטחה), ה-WiFi, מערכות "עסק חכם", מערכות חיבור לסלולר, שירותי אינטרנט, אבטחת סייבר ועוד.

 מי שרוכש כיום מרכזיה מבוססת IP (ותקשורת SIP) מבטיח לעצמו תאימות מלאה למתגי התקשורת של ספק התקשורת שלו, לטלפוני ה-IP שלו ולכל המוצרים האחרים המתחברים למרכזיה. זאת, משום שכל מרכזייתIP , מקומית או בענן, דורשת חיבור לספק תקשורת לפחות אחד, כדי לצאת לרשתות התקשורת הוותיקות (הנייחות והניידות) בארץ ובעולם, בד"כ בחיבור מסוג SIP, שמאחד את כל המוצרים התומכים בתקן זה.

שירותי מרכזיות בענן בישראל מסופקים בד"כ באמצעות אינטגרטורים גדולים דוגמת: טלדור, בזק-בינלאומי, מלם-תים, ווי-אנקור, פרטנר, בזק, הוט, סלקום, טריפל-סי, MedOne, ובינת עסקים, שמפעילים את שירותיהם באמצעות שימוש בעננים פרטיים, היברידיים וציבוריים, עננים, שמפעילים אותם אינטגרטורים גדולים ב-,Data Centers שבבעלותם ובתחזוקתם, או בתחזוקת עסקים המתמחים בבניה ובתחזוקה של Data Centers גדולים (דוגמת MedOne שיש לה, כמו בינת, פרטנר ובזק בינלאומי, כמה Data Centers ענקיים ברחבי הארץ).

סה"כ יש כבר בישראל כמה עשרות מתקני ענן ציבוריים והיברידיים. כך, שמדובר בשוק מאוד תחרותי הצומח במהירות. אין שום סיבה מדוע עסקים קטנים ובינוניים לא יצטרפו למהפכה הזו (שהחלה בעשור הקודם מהסטארטאפים ומהעסקים הקטנים עד הבינוניים בארה"ב).

בנוסף, יש שירותים מעננים ציבוריים והיברידיים של חברות ענק לשירותי ענן מובילות דוגמת: אמזון, מיקרוסופט וגוגל, שהעננים שלהן לא נמצאים פיזית בישראל, אבל ניתן לקבל את השירות שלהן בישראל ללא כל בעיה, בגלל שימוש במערכות מקומיות (המכונות בשם CDN) המקושרות למתקנים הבינלאומיים של החברות הללו. למיקרוסופט יש אינטגרטורים המספקים את שירותי הענן שלה בישראל דוגמת טריפל-סי, בזק בינלאומי והוט. בקרוב יהיה גם ענן מקומי לחברת ALE (אלקטל-לוסנט-ארגונים).

כך, שהלקוח של שירותי התקשורת והטלפוניה של העולם החדש, מאחד מהאינטגרטורים הגדולים (וגם הלא גדולים) הקיימים בשוק, מקבל שירות מלא –  End-to-end Solution מאינטגרטור אחד ומתוך מתקני שירותי ענן הנמצאים בישראל (או בעולם) והעונים על כל הרגולציות הישראליות המחמירות ביותר בתחומי התקשורת, השרידות והגנת הסייבר.

 

אילו תשתיות צריך להכין מי שמעוניין לעבור לשירותי תקשורת עסקית בענן?

הכיוון של השוק הוא: Unified Infrastructure, "תשתית אחודה" לכל צורך. מכנים זאת בשם: xTTx, "תשתית לכל", החל ממתח נמוך דרך האינטרנט, כולל הזנת חשמל. כל מי שדורש להעביר ביטים של מידע לכל צורך ולכל מקום, יכול העביר את הביטים הללו על כבל יחיד ללא הצורך, שהיה עד היום, לסלול לכל מערכת רשת נפרדת של תשתיות חיווט וכבלים בעסקים. זה נגמר.

"שיטוח" הרשת הפנימית בפתרון אתרנט "קצה לקצה" מוביל ליתרונות נוספים: כך, מבטלים את הצורך לרשתות נפרדות והיררכיה של רשתות לשימושים השונים. כל הרשת נעשית "שטוחה" באמצעות מתג בטכנולוגיית Campus Fabric (מתג רשת). כך, כל הרשת מנוהלת במערכת אחת וקל לבצע בה שינויים והתאמות לפי הצרכים המתפתחים בעסק ללא צורך בטכנאי ומהנדסי רשת לכל שינוי. ה-TCO (עלות הבעלות הכוללת) של הרשת מוזל בעד 75% במעבר ל"רשת שטוחה".

כדי שהרשת תוכל לספק אתרנט "קצה לקצה" יש צורך במעבר לכבלי תקשורת מתקדמים. כבלי תקשורת ברמת Cat6 ו-Cat 6A הפכו לחובה וכעת נכנסים לשוק במהירות כבלי Cat7 ו-Cat7A עד 1,200 מגהרץ. הפתרונות של כבלי התקשורת החדשים הללו מתאימים לשימושים החדשים של רשתות התקשורת המתקדמות, שיש בהם רוחבי פס עצומים משולבים עם מולטימדיה.

כבלי Cat7A הם הכבלים בעלי הביצועים הגבוהים ביותר הקיימים כרגע בשוק הישראלי וכבלי Cat8 גם הם נכנסים כבר לשוק הישראלי. Cat8 אלה כבלים המיועדים לרשתות של 25 גיגה ו-40 גיגה. בהתקנה חדשה של רשת משרדית מומלץ לבחור Cat7 ומעלה (אם בוחרים בתשתית נחושת ולא בתשתית סיבים המועדפת, אך היותר יקרה). יחד עם זאת, הכבל הנמכר ביותר כיום בישראל הוא מסוג Cat6A.

יש כיום, במיוחד בעסקים קטנים, מעבר לתקן של 5 גיגה על כבלי רשת אתרנט הקיימים בתקני Cat6 ואף על חוטים בתקנים ישנים יותר, מה שחוסך את המעבר לסיבים. אפשר כיום לקבל כבלי אתרנט בתקן Cat6 לרשת של 5 גיגה. זאת, בתקן הנקרא ,NBASE-T שמתחיל להיות מבוקש בשוק, ולדחות ע"י כך את המעבר ל-Cat7 או לסיבים, שהם כבלים הרבה יותר מורכבים להתקנה. ארגון התקינה ל-NBASE-T תומך כיום בתקן שלו בחיבורים של רוחבי פס של עד 40 גיגה, מעל ומעבר לצרכים הקיימים והעתידיים של כל עסק קטן עד בינוני. כבלי CAT5e, שמבוססים על תקן NBASE-T, מספקים חיבורים של עד 2.5 גיגה, שזה מספק את הצרכים של עסקים קטנים עם צרכים לא גדולים בתחום רוחבי הפס הפנימיים.

פתרונות SD-WAN (שהם פתרונות מבוססי תוכנה) ניתנים למימוש בצרה המיטבית על חיבורים מבוססי אתרנט קצה לקצה (כלומר: גם ב-LAN וגם ב-WAN). פתרונות החיבור הישנים, המבוססים על פרוטוקולים דוגמת MPLS, מוחלפים בפתרון מהיר יותר, גמיש יותר וזול הרבה יותר. ניתן גם לקבל "שרידות" ו"המשכיות עסקית" טוב יותר כשמחברים את תשתיות ה-SD-WAN בתקשורת הקווית עם חיבורי אלחוטיים ו \ או סלולריים. כך, שאם החיבור הקווי נופל, התקשורת עוברת אוטומטית לרשת הסלולרית או האלחוטית.

מרכזיות טלפון בענן | מרכזיה וירטואלית

 

האם הפתרונות של תקשורת וטלפוניה, שמסופקים במלואם בענן, מעניינים גם עסקים ברמת ה-SMB וה-SME?

בהחלט. לעסקים קטנים, בדיוק כמו לעסקים גדולים, יש לעיתים אותם צרכים בתחום התקשורת והטלפוניה. זאת, במיוחד כאשר יש לעסקים הללו שלוחות וסניפים, בין ברחבי הארץ ובין ברחבי העולם.

במושג "שלוחות" נכללים גם המקרים בהם העסק מעוניין, ששלוחת טלפון בביתו של בעל תפקיד בעסק תהיה מחוברת למרכזיה הארגונית וכן בכל המקרים, שבהם יש רצון או עניין לחבר את הסמארטפונים של המנהלים והעובדים למרכזיה העסקית, כשהם נמצאים בכל מקום ברחבי הארץ או ברחבי העולם.

היתרונות של שימוש במרכזיית IP אחת בענן, שתספק שירותים טלפוניים לכל השלוחות והסניפים בכל מקום בארץ ובעולם, הם די ברורים:

  • כל השיחות בתוך העסק ובין כל שלוחותיו הן שיחות פנימיות (בד"כ ללא עלות, או בעלות אפסית).
  • ניתן לשלוט יותר בקלות על ההוצאות של העסק על טלפוניה ותקשורת מקומית ובינ"ל.
  • ניתן להגן טוב יותר על שיחות טלפון רגישות וחשובות ולמנוע גניבת שיחות וגניבת מידע.
  • ניתן לשלוט טוב יותר על איכות השיחות, קצה לקצה.
  • שירותי ערך מוסף דוגמת: הקלטת שירות, Call Center, ניידות בשימוש בסמארטפונים ובטאבלטים, הגנות סייבר ועוד, הם חלק בלתי נפרד מהשירות (ובעלויות אפסיות) ולא דורשים אינטגרציה מספקים חיצוניים.
  • ניתן לשלב טוב יותר שירותי "שיחות ועידה", כולל שימוש בווידיאו ל"שיחות ועידה".
  • ניתן לנתב טוב יותר שיחות של לקוחות ושותפים לשלוחה המתאימה.
  • ניתן לשלב טוב יותר מערכות ל"עבודה קבוצתית" הנפוצות בעולם העסקי (דוגמת Slack, Jive, Workplace, WhatsApp for Business, סקייפ לעסקים, G Suite, Rainbow, Quip, Yammer, Microsoft Teams, Cisco Jabber, Cisco Spark, IBM Connections ועוד).
  • בעבר, בשירותי הטלפוניה האנלוגית, חיבור שלוחות וסניפים היה דבר יקר, שחייב התקנת מרכזיות קטנות בכל שלוחה \ סניף, מרכזיות קטנות המחוברות למרכזיה הראשית, בקווי תקשורת יקרים עם ציוד ייעודי (למשל קווי PRI). חיבור מכשירי סלולר למרכזיה חייב התקנת "מתאם סלולרי" על כל מרכזיה בעלות חודשית בלתי נשלטת. המעבר למרכזיות Pure IP פתר, בין היתר, את הבעיות הללו, מה שמאפשר חיבור של כל שלוחה, כל סניף, כל מכשיר קצה (כולל סלולר), בכל מקום בעולם, בחיבורים ברשתות IP ציבוריות או פרטיות, בצורה פשוטה ודי מהירה.
  • כל "כאב הראש" של: תחזוקה, רישיונות, שדרוגים, ביטוח, גיבויים, המשכיות עסקית, הגנת הפרטיות, תאימות לרגולציות חדשות (דוגמת GDPR), הקלטות, הגנת סייבר, שירותי ערך מוסף (דוגמת נתב שיחות עסקי), נמצא בידיים של ספק שירותי הענן, שיודע לספק פתרונות מקצועיים וטובים לנושאים הללו, מה שעסק קטן עד בינוני אינו יודע לספק ואינו מסוגל לספק.

 

מהם סוגי פתרונות הטלפוניה הנוספים מסוג שירותי תקשורת בענן המוצעים ללקוחות העסקיים בישראל?

כיום, בעידן הענן, כמעט כל פתרונות VoIP מסופקים בעולם כמו גם בישראל כשירות בענן. אולם, בישראל אנו נמצאים מעט מאחור (בהשוואה לעולם המערבי), גם בגלל הרגולציה, ויש עדיין בשוק פתרונות ותיקים, שיש להם כמות לא קטנה של לקוחות ובכלל זה:

  • IP Centrex. שירות ותיק המסופק ע"י כל חברות התקשורת הגדולות (כשבזק היא מובילת שוק בתחום זה). לשירות חסרונות רבים (למשל: תחום ההקלטות, הגיבויים, חיבור לסלולר, חיבור לשירותים נוספים, אין CRM ועוד) והחיסרון המרכזי: פתרון זה יקר יותר ומסורבל יותר להפעלה מכל פתרון אחר.
  • Hosted PBX. שירות ותיק, שבו מרכזית VoIP העסקית נמצאת אצל ספק השירות. די דומה לשירות IP Centrex מבחינת מאפייניו וחסרונותיו, אבל שונה בכך, שהמרכזייה המרוחקת יכולה להיות מותקנת בכל Data Center, בכל מקום, לא רק אצל ספקי תקשורת כמו בפתרון IP Centrex, שמבוסס על מתג תקשורת הנבנה עבור ספק התקשורת (כמעט כל המרכזיות בישראל לשירות IP Centrex, שמצויות אצל ספקי התקשורת, הן של חברת BroadSoft, כיום חלק מקבוצת סיסקו). ב-Hosted PBX ניתן להשתמש בפתרון של ספקי ויצרני מרכזיות רבים הנמצאים בשוק הזה. למעשה, זה שלב אחד לפני המעבר לווירטואליזציה מלאה של המרכזיה ולמעבר לכיוון של שירותי תקשורת בענן.
  • On-Premise Hosted PBX. זה פתרון, שבו המרכזיה המקומית עוברת לשליטה של אינטגרטור או ספק תקשורת, שמנהל עבור העסק מרחוק את המרכזיה וכל מה שקשור אליה. מדובר בפתרון ותיק ושכיום כבר לא מומלץ. הסיבה: למה העסק אמור להחזיק אצלו בתוך העסק את הברזלים והחוטים של המרכזיה ולשלם עליה חשמל, מיזוג, שטח רצפה, רישיונות ותחזוקה?
  • שירותי VPS. אלה, למעשה, שירותי Hosted PBX הניתנים על שרתים וירטואליים אצל ספק השירות ב-Data Center מרוחק. הם זולים יותר וקלים יותר לתפעול משירותי ה-IP-Centrex ושירותי ה-Hosting  האחרים. אולם, אלה לא שירותי ענן מלאים והם שלב אחד לפני המעבר לשירותי ענן. הבעיה: לא ניתן לשדרג את שירותי ה-VPS כך, שיהפכו לשירותי ענן מלאים. מכאן, שיש לשקול בזהירות אם לבחור בפתרון זה, שהוא בבחינת "חתונה קתולית" עם ספק השירות.

יודגש, ששירותי IP Centrex הם שירותי Hosted, בדיוק כמו שירותי VPS, הדור שקדם לענן, ואין שום דרך, לא מעשית ולא טכנולוגית, לשדרג את שירותי ה-IP Centrex לשירותי ענן, כדי לספק ללקוחות את היתרונות הייחודיים הקיימים בשירותי ענן (ואין בשירותי IP Centrex), מבחינת עלויות, שליטה בהוצאות ותכונות המתאימות לצרכי העסק המשתנים. המחיר החודשי לשלוחות הטלפוניה ב-IP Centrex הוא פי 2 עד פי 8 (לפחות) יותר יקר ממחירי הטלפוניה בענן.

 

אילו עוד יתרונות יש לשירותי תקשורת עסקית וטלפוניה בענן?

ארגון, שמכין עצמו לעתיד, חייב לתמוך כיום בלפחות 6 מערכות לניהול האינטראקציות עם הלקוחות והשותפים שלו במקביל, תוך שמירה על הרצף הטיפולי ולכך יש להוסיף גישה לכ-2-3 מערכות של רשתות חברתיות. רק תקשורת וטלפוניה בענן מאפשרת לעסק לעבוד עם מערכת אחת אחודה, לניהול כל הערוצים הדיגיטליים ובו-בזמן מקל על הלקוחות ליצור קשר עם שירות הלקוחות בכל זמן ומכל מקום.

בעידן הערוצים הדיגיטליים והרשתות החברתיות, אנשים רוצים לדבר עם ארגונים וחברות באותה הדרך שהם מדברים עם משפחה וחברים. לכן, צריך לאפשר ללקוחות לפנות לארגונים ולעסקים בערוץ המועדף להם, ברשת התקשורת המועדפת אליהם (ולא לכפות עליהם חיוג טלפוני רגיל בשיטה הישנה) ולספק להם "מסע לקוח אחיד" ונוח, על פי עקרונות גישת ה-OmniChannel.

בשנתיים האחרונות ראינו התפתחות די מהירה בטכנולוגיות ובשיטת התפעול של מוקדי שירות הלקוחות, בעולם כמו גם בישראל. שנת 2018 היא "שנת מפנה דרמטית" (לפחות במדינות המערב), בכל הקשור למוקדי שירות לקוחות. הסיבה די ברורה: הלקוחות פונים למוקדי השירות כמעט רק מהסמארטפונים. לכן, הם מבקשים רמת שירות המתאימה לסמארטפונים. הלקוחות משתמשים ברשתות חברתיות ומצפים לקבל שירות גם ברשתות חברתיות.

כיום, עסק קטן יכול ליהנות מפתרונות תקשורת מתקדמים דוגמת תקשורת בענן, שבעבר היו נחלתם של עסקים גדולים בלבד, שהשקיעו מעל 10,000$ לעמדת עבודה, בנוסף להשקעות ב-IVR, הכשרת מוקדנים, מערכות שליטה וניהול, עלויות תחזוקה ורישיונות ועוד.

 

מי עוד מתחרה בתחום התקשורת העסקית, המרכזיות ו-Call Centers בענן בישראל?

מדובר בשוק רווי מתחרים (חלקם ותיקים יחסית) דוגמת: תדיראן טלקום עם פתרון Aeonix, בינת עסקים (עם פתרונות מבית סיסקו, וגם פתרונות שאינם מבית סיסקו), סיסקו עם מגוון אינטגרטורים, אלקטל-לוסנט-ארגונים (ALE) באמצעות מספר אינטגרטורים המספקים שירותי ענן בישראל, בזק בינלאומי (בפתרונות, שאינם מבית סיסקו. כרגע בזק בינלאומי מקדמת את פתרונות הענן של LG הממותגים בשם LG Cloud והחלה לקדם את שירותי Microsoft Teams), אוויה באמצעות מספר אינטגרטורים (כולל ענן חדש מאבנט), אבלון טלקום, א. צודקביץ,  ,CallMarker ,Deskforce ,Voicenterאומניטלקום, Cloudonix (ספק חדש בשוק ומתקדם ביותר, במיוחד לעסקים שמשתמשים באפליקציות סלולריות כחלק מהשירותים של העסק), מיקרוסופט (בעיקר בפתרון סקייפ לעסקים ואופיס 365) בשת"פ כמה אינטגרטורים ופתרונות משלימים דוגמת אלה של אודיוקודס, WiseCom, פרטנר (גם עם המרכזיות המובילות Mitel), סלקום, בזק, הוט, פתרון חדש יחסית ומצליח: Network-In-A-Box של SMBIT, ועוד.

הדגש כיום של כל היצרנים הגדולים בעולם הוא של שירותיUnified Communications  והנושא של הטלפוניה הוא רק חלק מהפתרון הכולל המסופק בענן. לאחרונה, נכנסו לשוק הישראלי של שירותי טלפוניה בענן כמה שחקנים חדשים ובכלל זה: Triple C, הלו-015 ואומניטלקום, שהשיקה בשנה שעברה (2017) שירות נוסף (מעבר למרכזיה בענן, אותו היא מספקת מזה מספר שנים): פתרון Call Center מתקדם בענן. הפתרון מיועד לגופים וארגונים המפעילים מוקדי מכירה, שירות או מוקדי טלמרקטינג. אומניטלקום היא "הסמן הימני" של מרכזיות בענן בישראל עם מרכזיה בענן בעלות חודשית של 8.5 ₪ לפורט. למעשה, מרכזיות טלפון בענן לספקי מוקדי שירות לקוחות הפכו כיום כמעט לחובה בישראל, בדומה למה שנעשה בעולם המערבי.

מכאן, ש"צרכנות נבונה" היא שם המשחק, כי בגלל התחרות הרחבה בשוק הזה, הכוח נמצא כיום בידי הלקוחות העסקיים.

 

שורה תחתונה בתחום בחירת ספק שירותי תקשורת וטלפוניה עסקית בענן:

בבחירת ספק שירותי תקשורת וטלפונית IP לעסק בענן, יש להשקיע מחשבה ולקבל החלטות רק לאחר הבנת הצרכים של בעל העסק. יש לקבל החלטה אם מעוניינים במערכת המופעלת בענן (התצורה המומלצת כיום), או בתצורה אחרת המתאימה לצרכי העסק, מנהליו ועובדיו.

הצרכים של משרד עורכי דין אינם דומים לצרכים של חנות רהיטים, רשת מרכולים, חברת הייטק, משרד סוכני ביטוח ופיננסים, או של משרד רואי חשבון.

 

לכן, נשאלות כאן השאלות:

מה הבעיה הגדולה ביותר הקיימת בתחום שירותי התקשורת והטלפוניה בעסק שלך, שאתה מאמין, שתוכל לפתור באמצעות חיבור הטלפוניה שלך לענן?

 אם יש לך כבר פתרון של תקשורת וטלפוניה בענן, ממה אתה לא מרוצה מהמערכת הזו? שתף אותנו.

 איך אתה חושב, שאני יכול לעזור לך לבחור את מערכת התקשורת והטלפוניה העסקית בענן וספק השירות המתאימים לצרכיך?

 

נמאס לך לחפש מרכזיות טלפון IP לעסקים?

 

 

 On Premise VS Cloud Computing – Pros and Cons Comparison

 

השאר תגובה

פוסטים נוספים