מרכזיות טלפון במיקור חוץ – סקירה טכנית מונחים בסיסיים

מרכזיות טלפון במיקור חוץ

מרכזיות טלפון במיקור חוץ (?)

 

כל מה שרצית לדעת על מיקור חוץ (Outsourcing) של שירותי טלפונייה / מרכזיות טלפון עסקיים וטרם שאלת.

 

הקדמה

שירותי מרכזייה במיקור חוץ – Outsourcing קיבלו כמה ביטויים במינוחים התקשורתיים, שחלקם די מבלבלים. אנו מצויים בתחילתה של מהפכה, שבסופה לא תהינה יותר מרכזיות בעסקים וארגונים. כל השירותים של התקשורת (אינטרנט, טלפונייה, וידיאוטלוויזיה קישורי Data ו- DRP, מסרים מידיים, עבודה קבוצתית, ועוד) יינתנו במיקור חוץ. אין סיבה שזה לא היה כך.

לכל עסק יש את הייעוד שלו ואת המטרות העסקיות או הארגוניות שלו. רצוי שהוא יתמקד בליבת העסקים שלו, בה יש לו את הידע והמיומנות, ואת הטיפול בתקשורת ישאיר לאלה שהתקשורת היא ליבת העסק שלהם (דהיינו: חברות התקשורת וספקי שירותי תקשורת). שירותי מרכזייה היא התמחות שאינה מחייבת שהעסקים יטפלו בהם בעצמם, ובוודאי שאינה מחייבת שהמרכזייה תהיה באופן פיזי בתוך כתלי העסק, נתונה לטיפול ותחזוקת העסק ועובדיו.

העיקרון של העברת המרכזיות ושאר שירותי התקשורת ל- IP ולווירטואליזציה ויישום מרחוק, נובע מכך, שלספקי התקשורת יש כיום את היכולת לתת ללקוחות העסקיים שירותי טלפוניה פנימיים, חיצוניים, ושירותי ערך מוסף, הכל ממתגי ספק התקשורת מרחוק. יותר אין צורך במתגים ומרכזיות בארגון עצמו. אין צורך באנשי טלפוניה ותחזוקה בתוך הארגון. הכל נמצא על הרשת של הספק ובמרכזיות של הספק. זה תהליך שמוביל ל"מיקור חוץ" מלא של שירותי התקשורת המרכזיים של העסקים בישראל (בדומה למה שקורה בעולם).

הפתרון הזה, הן בתחום הטכנולוגי והן בצורת השיווק, מציב מול הלקוח One-Stop-Shop. חברת תקשורת המוכרת לבעל העסק ובעלת המוניטין, מספקת לו את הכל, תחת מעטפת אחת ובנקודת מכירה ושירות אחת, עם חשבון אחד.

 מרכזיות טלפון במיקור חוץ

מרכזיות טלפון במיקור חוץ – מונחים בסיסיים

IP- Centrex: הרמה הבסיסית של מיקור חוץ לשירותי מרכזייה הניתנים על ידי ספק התקשורת. זה מוצר שירותי, שמאפשר ללקוחות לקבל את כל שירותי הטלפוניה, אבל בלי ה"ברזלים" וכאב הראש של טיפול במרכזייה ובשלוחותיה. השירותים מבוססים על פרוטוקול האינטרנט (IP). השירותים יכולים להנתן גם על רשת האינטרנט הציבורית וגם על רשתות פרטיות או סגורות. מדובר בשירותי טלפונייה בלבד, עם הרחבות סביב הטלפונייה (כמו שילוב דוא"ל ושילוב יישומים משרדיים). שירותי IP-Centrex ניתנים בעולם בעיקר על ידי חברות תקשורת הוותיקות כמו גם החדשות, חברות הנס"ר, חברות ISP וחברות אינטגרציה ושירותי תקשורת. כיום, השירות ממוקד בפנייה לעסקים ברמת ה- SoHo עד ה- SMB. בהמשך הדרך תהיה פנייה עם הצעות שירותים לעסקים הגדולים – Enterprises.

Hosted PBX:  זו הרמה הגבוהה של מיקור חוץ לשירותי תקשורת, הניתנים על ידי ספק התקשורת. מדובר בכלל שירותי התקשורת: טלפונייה, מולטימדיה, שיחות ועידה בווידיאו, עבודה קבוצתית, מסרים מידיים ועוד. בניגוד ל- IP-Centrex, שהוא שירות טלפוני בעיקרו, כאן מדובר בשילוב של טלפונייה, מולטימדיה ושלל שירותי ערך מוסף. בניגוד ל- IP-Centrex, השירות יכול להיות ב- Pure IP, או ללא IP (למשל: רק TDM), או בשילוב של העולם הטלפוני הישן עם IP. כשהשירות הוא ב- IP קצה לקצה, נוטים לכנות את השירות כ- Hosted VoIP PBX, או כ- Virtual IP PBX. השירותים יכולים להנתן גם על רשת האינטרנט הציבורית וגם על רשתות פרטיות או סגורות. אם כי מקובל לתת את השירות על גבי רשת פרטית וסגורה (מטעמי אבטחה של השירותים). שירותי Hosted PBX ניתנים בעולם בעיקר על ידי ספקיות התקשורת הגדולות, חברות לשירותי תקשורת במיקור חוץ כמו DRP וקישוריות עסקית, חברות הנס"ר הגדולות, חברות ISP גדולות. כיום השירות ממוקד בפנייה לעסקים היותר גדולים, מרמת ה- SMB עד לרמת ה- Enterprises. בהמשך הדרך תהיה פנייה עם הצעות לשירותים לעסקים ברמת ה- SMB ומטה.

Software PBX: זה אינו מיקור חוץ של שירותי מרכזייה, נא לא להתבלבל. מדובר במרכזייה המצויה בתוך הארגון, המופעלת בתוכנות הרצות על מחשבים או שרתים, עם יכולות VoIP. מרכזיות TDM קיימות יכולות להכיל Software PBX על ידי תוספת כרטיס פנימי מתאים, או חיבור חיצוני למרכזייה של התקן VoIP. במצב כזה המרכזייה מכונה IP-Enable. כאשר המרכזייה היא IP על כל מבואותיה ושלוחותיה, אזי היא נקראת: IP-PBX.

Managed IP PBX: זה מיקור חוץ חלקי של מרכזיית IP. המרכזייה וכל הקשור סביבה מצוייה עדיין בתוך עסק, אבל חברה חיצונית מנהלת את המרכזייה מרחוק עבור העסק.

שירות "נתב שיחות חכם" של בזק (IVR Network): שירות Hosted PBX חלקי של בזק, המבוסס על שילוב של TDM ו- IP, המיועד לתחום שיחות נכנסות בלבד, כחלק משירותי מספור לעסקים של בזק: 1900, 1800, 1700 ומספר מקוצר.

VoIP Access Services: זה אינו מיקור חוץ של שירותי מרכזייה, אלא פתרון ביניים של עסקים שרוצים לשמור על המרכזייה הישנה שלהם, אך להתחבר החוצה בצורה זולה יותר, ב- VoIP. ספק התקשורת מאפשר לחבר (דרך מתאם) רשתות טלפונייה VoIP חיצוניות למרכזיות עסקיות ישנות.

CCOD (Contact Center On Demand): שירותי Hosted PBC למרכזי שירות טלפוני גדולים ומרכזי תמיכה גדולים ללקוחות. השירות עצמו יכול להנתן אפילו במדינה חיצונית (למשל: הודו הפכה למרכז מיקור חוץ לשירותי תמיכה טלפונית לעסקים רבים בעולם).

מרכזיות טלפון במיקור חוץ – תחזית

פלח השוק שיצמח חזק ביותר (מנקודת מבט של ההכנסות של הספקים) הוא החלפת מרכזיות TDM למרכזיות IP (IPT: IP Telephony). אחריו יצמחו ה- IP- Centrex וה- Hosted PBX. הסיבה: עדיין עסקים מפחדים להוציא את המרכזייה מתוכם, מתוך אי מתן אמון בספק (למרות שבשירותי המחשוב גברו ארגונים מזמן על הפחד להוציא שירותי מיחשוב למיקור חוץ, אפילו בתחומים הרגישים ביותר לליבת העסקים), יש להם ספקות ביחס לאיכות קווי התקשורת ומכלול השירותים האחרים.

להלן שקף ניתוח של הלבטים של מנהלים בעסקים וארגונים לקראת המעבר ל- IPT:

לסיכום:

סקרנו כאן בקצרה את המונחים הבסיסיים השונים של "מיקור חוץ לשירותי מרכזיות טלפון לעסקים". מומלץ לכל עסק לבחון חלופה זו למול חלופה של רכש ציוד מרכזיות טלפון עם כל המשמעויות הכרוכות בעלויות השקעה חד פעמית, תחזוקה חודשית ושדרוג/הרחבת המרכזייה בכל מספר שנים. אנו בכל מקרה עומדים לרשותכם לבחינת החלופות השונות בשוק והתאמת הדרישות לצרכים שלכם.

להשוואת הצעות מחיר למרכזיות טלפון – לחץ כאן.

 

 לשיחה אישית ומיידית עם מהנדס תקשורת מיכאל פנחס חייג/י: 077-8123111

Advantages of Hosted PBX   – סקירת וידאו

 

השאר תגובה

פוסטים נוספים