מרכזיות טלפון לעסקים קטנים – מה הפתרון המתאים לעסק שלי? (מידע חדש וטיפים)

מרכזיות טלפון לעסקים קטנים

מרכזיות טלפון לעסקים קטנים – מה הפתרון
המתאים לעסק שלי? (מידע חדש וטיפים)

 

לא רק לעסקים ולארגונים גדולים יש צרכי תקשורת מגוונים. גם לעסקים קטנים עד בינוניים יש צרכים ורצון לחסוך בהוצאות מבלי להתפשר על רמת הביצועים והיכולות.

 

מהם סוגי הפתרונות שיש כיום למרכזיה עסקית?

איך בוחרים את הפתרון המתאים לעסקים ברמת ה-SMB וה-SME מבלי לפשוט את הרגל?

 

לעסקים קטנים, בדיוק כמו לעסקים גדולים, יש לעיתים אותם צרכים בתחום התקשורת והטלפוניה. זאת, במיוחד כאשר יש לעסקים הללו שלוחות וסניפים, בין ברחבי הארץ ובין ברחבי העולם. כך שגם הם מחפשים מרכזיות לעסקים קטנים.

במושג "שלוחות" נכללים גם המקרים בהם העסק מעוניין, ששלוחת טלפון בביתו של בעל תפקיד בעסק, תהיה מחוברת למרכזיה העסקית וכן בכל המקרים, שבהם יש רצון או עניין לחבר את הסמארטפונים של המנהלים והעובדים למרכזיה העסקית, כשהם נמצאים בכל מקום ברחבי הארץ או ברחבי העולם.

בחירת מרכזיה הפכה לתהליך מורכב של שיקול דעת וקביעת המתווה לבחירה המתאימה ביותר לעסק ולתקציבו. לשאלה "כיצד לבחור מרכזיית טלפוניה לעסק" אין תשובה אחת ברורה. רבים מתפתים לא לשקול את כל החלופות ורוכשים מרכזיה (פיזית) ממוכר אגרסיבי, שמסתובב בין העסקים ומוכר להם מרכזיות הנחזות כמרכזיות IP זולות להפליא (בד"כ עם שמות יוקרה, אבל כמעט כולן מיוצרות בסין, בד"כ באותו מפעל). זה לא מה שעסקים צריכים היום ומחר.

טעמו המתוק של המחיר הנמוך נמוג הרבה לפני שמגלים את האיכות הנמוכה והמחיר היקר לאורך זמן של רכישה כזו. לא רק שהלקוח נלכד עם מרכזיה קניינית, טכנולוגיות ישנות ואיכויות שמע גרועות, אלא, בד"כ מרכזיה זו תתקלקל תוך כמה חודשים, מה שיגביר את התלות של הרוכש בחברה המוכרת. יש המוכרים ללקוחות פתאים מרכזיה בקוד פתוח -אסטריסק, שמותקנת על מחשב אישי בתוספת כמה כרטיסים זולים מסין. זאת, ע"י הורדת תוכנת אסטריסק מהאינטרנט והתקנתה על המחשב. ברור, שזה מתכון בטוח לכישלון. גם המתקין, שמבטיח "הרים וגבעות" לעסק, ייעלם תוך זמן קצר אחרי ההתקנה הפיראטית הזו. קוד פתוח אין משמעותו קוד פרוץ ומופקר ללא כיסוי תחזוקתי, התאמות מקומיות, הדרכה והטמעה, רמת שרות ואחריות, מגוף רציני מוכח ומוכר בשוק. די ברור היום, שיש לעבור לטכנולוגיות VoIP, אבל לא ברור איך, אצל מי, כמה זה יעלה ולמה. בכל מקרה, רכישת מרכזיה, שאינה IP מלאה, היא בבחינת זריקת כסף לפח.

הבחירה במרכזיית טלפון לעסק קטן – למה מרכזיית IP?

היתרונות של שימוש במרכזיית IP אחת, שתספק שירותים טלפוניים לכל השלוחות והסניפים בכל מקום בארץ ובעולם, הם די ברורים:

  • כל השיחות בתוך העסק הן שיחות פנימיות (בד"כ ללא עלות או בעלות אפסית).
  • ניתן לשלוט יותר בקלות על ההוצאות של העסק על טלפוניה ותקשורת מקומית ובינ"ל.
  • ניתן להגן טוב יותר על שיחות טלפון רגישות וחשובות.
  • ניתן לשלוט טוב יותר על איכות השיחות, קצה לקצה.
  • ניתן לשלב טוב יותר שירותי "שיחות ועידה", כולל שימוש בווידיאו ל"שיחות ועידה".
  • ניתן לנתב טוב יותר שיחות של לקוחות ושותפים לשלוחה המתאימה.
  • ניתן לשלב טוב יותר מערכות ל"עבודה קבוצתית" (דוגמת Slack, Jive, Workplace, WhatsApp for Business, סקייפ לעסקים, G Suite, Rainbow, Quip, Yammer, Microsoft Teams, Cisco Jabber, Cisco Spark, IBM Connections ועוד).

בעבר, בשירותי הטלפוניה האנלוגית, חיבור שלוחות וסניפים היה דבר יקר, שחייב התקנת מרכזיות קטנות בכל שלוחה סניף, מרכזיות קטנות המחוברות למרכזיה הראשית, בקווי תקשורת יקרים עם ציוד ייעודי (למשל קווי PRI). חיבור מכשירי סלולר למרכזיה חייב התקנת "מתאם סלולרי" על כל מרכזיה בעלות חודשית בלתי נשלטת.

המעבר למרכזיות Pure IP פתר, בין היתר, את הבעיות הללו, מה שמאפשר חיבור של כל שלוחה, כל סניף, כל מכשיר קצה (כולל סלולר), בכל מקום בעולם, בחיבורים ברשתות IP ציבוריות או פרטיות, בצורה פשוטה ודי מהירה.

 

מרכזיות טלפון לעסקים קטנים

מהם סוגי הפתרונות של מרכזיה לעסק קטן?

כיום, בעידן הענן, כמעט כל פתרונות מסוג מרכזית טלפון לעסק קטן הם בגישת ה-Hosted VoIP ומסופקים כשירות בענן. אולם, בישראל אנו נמצאים מעט מאחור (בהשוואה לעולם המערבי), גם בגלל הרגולציה, ויש עדיין בשוק פתרונות ותיקים, שיש להם כמות לא קטנה של לקוחות ובכלל זה:

  • IP Centrex. שירות ותיק המסופק ע"י כל חברות התקשורת הגדולות (כשבזק היא מובילת שוק בתחום זה). לשירות חסרונות רבים (למשל: תחום ההקלטות, הגיבויים, חיבור לסלולר, חיבור לשירותים נוספים) והחיסרון המרכזי: זה יקר יותר מכל פתרון אחר, יקר פי כמה.
  • Hosted PBX. שירות ותיק, שבו המרכזיה נמצאת אצל ספק השירות. די דומה לשירות IP Centrex מבחינת מאפייניו וחסרונותיו, אבל שונה בכך, שהמרכזייה המרוחקת יכולה להיות מותקנת בכל Data Center, בכל מקום, לא רק אצל ספקי תקשורת גדולים כמו בפתרון IP Centrex, שמבוסס על מתג תקשורת הנבנה עבור ספק התקשורת (כמעט כל המרכזיות בישראל לשירות IP Centrex, שמצויות אצל ספקי התקשורת, הן של חברת BroadSoft). ב-Hosted PBX ניתן להשתמש בפתרון של ספקי ויצרני מרכזיות רבים הנמצאים בשוק הזה. למעשה, זה שלב אחד לפני המעבר לווירטואליזציה מלאה של המרכזיה ולמעבר לשירותי תקשורת בענן. כיום, הגישה הזו מתחילה לצאת מהשוק ומוחלפת ע"י הגישה של שירוי תקשורת מלאים בענן.
  • On-Premise Hosted PBX. זה פתרון, שבו המרכזיה המקומית עוברת לשליטה של אינטגרטור או ספק תקשורת, שמנהל עבור העסק מרחוק את המרכזיה וכל מה שקשור אליה. מדובר בפתרון ותיק, שכיום כבר לא מומלץ. הסיבה: למה העסק אמור להחזיק אצלו בתוך העסק את הברזלים והחוטים של המרכזיה ולשלם עליה חשמל, מיזוג, שטח רצפה, רישיונות ותחזוקה?

יודגש, ששירותי IP Centrex הם שירותי Hosted, הדור שקדם לענן, ואין שום דרך, לא מעשית ולא טכנולוגית, לשדרג את שירותי ה-IP Centrex לשירותי ענן, כדי לספק ללקוחות את היתרונות הייחודיים הקיימים בשירותי ענן (ואין בשירותי IP Centrex) מבחינת עלויות, שליטה בהוצאות ותכונות המתאימות לצרכי העסק המשתנים. המחיר החודשי לשלוחות הטלפוניה ב-IP Centrex הוא פי 2 עד פי 8 (לפחות) יותר יקר ממחירי הטלפוניה בענן.

 

באילו תצורות ניתן לחבר שלוחות וסניפים למרכזיה לעסקים קטנים בטכנולוגיית IP?

בבחירת הפתרון לחיבור שלוחות טלפוניה מקומיות, סניפים ושלוחות טלפוניה מרוחקות ניתן לבחור בכמה אפשרויות פעולה:

  • שירות החיבור של השלוחות והסניפים ייעשה ע"י ספקי התקשורת, אלה המספקים שירותי מרכזיית IP לעסק. הבחירה בפתרון הזה מתאימה במיוחד למי שהמרכזיה שלו נמצאת אצל ספק התקשורת שלו (למשל במרכזיות מסוג Hosted PBX למיניהן, כולל מרכזיות מסוג IP-Centrex).
  • שירות החיבור לסניפים ולשלוחות ייעשה ע"י האינטגרטור ספק המרכזיה עצמו. כמעט כל ספקי המרכזיות והאינטגרטורים ואלה המתחזקים מרכזיות בעסקים, גם מספקים שירותי חיבור סניפים ושלוחות ואלה ניתנים להיעשות במגוון תצורות חיבור ובעלויות התלויות בבחירת סוג החיבור. בד"כ מקובל לחבר את השלוחות למרכזיה ברשת האינטרנט הציבורית, ברשת אינטרנט פרטית (דוגמת רשתות MPLS), או ברשת פרטית מחוץ לרשת האינטרנט.
  • שירות החיבור ייעשה ע"י ספק הטלפוניה בענן. במקרה כזה, חיבור סניפים ושלוחות הוא חלק בלתי נפרד מהשירות בענן, כי זה אחד מהיתרונות של שירותי ענן. זו התצורה המומלצת כיום לעסקים בכל סדר גודל, כי זו התצורה הזולה והמהירה יותר ליישום. הגישה הזו מבטיחה, בין היתר, את הרמה הטובה ביותר לשרידות והמשכיות עסקית של שירותי הטלפוניה בעסק, כי הסיכוי, שספק שירותי הטלפוניה בענן ייפול או יושבת, הוא קרוב לאפס.
  • חיבור סניפים ושלוחות ע"י בעלי העסק עצמם, שיבחרו בעצמם את רכיבי החיבור ויבצעו את ההתקנות והחיבורים בעצמם (כיום, זה לא כל כך מסובך).

 

מרכזיות טלפון לעסקים קטנים

על איזו תשתית מומלץ לחבר סניפים מרוחקים בטכנולוגיית IP מקצה לקצה?

כיום, יש לעסקים מגוון רחב של אפשרויות של חיבור בין סניפים הנמצאים בארץ. חיבור סניפים ושלוחות הנמצאים בחו"ל מומלץ שייעשה על רשת האינטרנט הציבורית (או רשת MPLS  בינלאומית), כי חיבור של קווי תקשורת פרטיים לחו"ל היא עסק יקר, שמתאים רק לעסקים גדולים, או למי שהחיבור לחו"ל הוא קריטי וחיוני ביותר לעסקיו.

השיטה המומלצת כיום לחיבור בארץ היא חיבור ב-IPVPN. זאת, בגלל רמת האבטחה והשרידות של סוג החיבורים הזה, קלות הפעלתם והמחיר הנוח של החיבור. במקרה של חיבור לחו"ל, ניתן לשקול גם כן חיבור IPVPN. חיבור חלופי מומלץ נוסף בארץ הוא חיבור של הוט עסקים (חיבור של 50010 מגה), במקום שיש אפשרות להזמין חיבור כזה. בנוסף, מומלץ לשקול שימוש באחד מהפתרונות של אינטרנט בינת, שיש לה מגוון פתרונות המתאימים לכל סוגי העסקים, לרבות שירותיIPVPN  ו-MPLS.

בשנה האחרונה נכנסה לשוק פרטנר (וגם סלקום בהיקף יותר מצומצם) עם חיבורי סיבים לבתים ולעסקים קטנים (כרגע אלה המצויים בבניינים משותפים) ברוחבי פס של עד 1 גיגה. במקום בו ניתן לבצע חיבור של העסק לרשת התקשורת בסיבים אופטיים, זה עדיף.

ניתן לשקול בחירה בחלופות תשתית חיבור אחרת, לרבות בחינת חיבור בשיטות חיבור זולות ביותר ועד היקרות ביותר: החל מחיבור רגיל לרשת האינטרנט הציבורית ב-xDSL או כבל-מודם וכלה בחיבור של תקשורת נתונים מסוג של מטרו אתרנט, חיבור מצוין אך יקר ביותר. חיבורים סלולריים יכולים להיות רק לגיבוי ולא כתשתית חיבור עיקרית למרכזיה (בגלל בעיות האמינות של תשתיות רשתות הסלולר בישראל, מנקודת מבט עסקית).

 

איך בוחרים מרכזיית IP?

ארגונים גדולים שוכרים יועצים או חברת ייעוץ תקשורת כדי לקבל מענה לשאלה זו. יש ארגונים הנוקטים בכלל הוותיק, שהיה נפוץ בתעשייה לפני כמה עשורים: "עוד לא פיטרו את המנהל, שבחר ב-IBM". אזי, הם בוחרים במרכזיה של סיסקו, תדיראן-טלקום או אוויה, ובזה מסתיים תהליך קבלת ההחלטות. עסקים קטנים עד בינוניים בוחרים במרכזיה פיזית של פנסוניק או LG, וגם כן נמנעים מלבדוק חלופות. אם רוצים לבזבז את הכסף, זו בדיוק הדרך הבטוחה ללכת בה.

הדרך הנכונה לבחור מרכזיה היא לבחור מה שמתאים לעסק, ויעלה הכי פחות כסף. כמובן, בלי להשתעבד לספק אחד ולמערכות קניינית ב"חתונה קתולית". כיום, בגלל התחרות ובמיוחד בפתרונות של מרכזיה בענן, הכוח נמצא בידי הצרכן העסקי ולא בידי הספקים.

בתחום זה לעיתים אין לעסק הקטן יכולת לבחור בפתרון המרכזיה. בתחום זה קיימים מתחמי בניינים הקרויים "בניינים חכמים" ו/או פרויקטי הפעלה/נס"ר, שמקבלים שירותי תקשורת מאוחדים מספקי תשתיות תקשורת למתחמים כאלה. כלומר: הטלפוניה מסופקת ממי שמנהל את הבניין וכל המשרדים בבניין מקבלים את השירות מאותו ספק (התנתקות מהספק המרכזי הזה אינה כדאית). כך, הטלפוניה, האינטרנט ושירותי תקשורת נוספים ניתנים ע"י ספק מרכזי אחד לכל המשרדים והדירות בבניין, בד"כ ב-One Bill (חשבונית אחת). בישראל יש מאות מתחמים כאלה, וזה פלח שוק מעניין ההולך ומתרחב.

מה חשוב לזכור בעת בחירת שיטת חיבור וספק לשירותי Hosted VoIP?

בעת חיבור של שלוחות וסניפים, יש לזכור, שהשיחות יוצאות לרשתות ציבוריות ויש צורך להגן עליהן ולשלוט עליהן. לכן, מומלץ לשקול להתקין (אם אין במרכזיית ה-IP עצמה הגנות מספקות) מוצר הנקרא SBC, שהוא פיירוול של עולם הטלפוניה וגם מספק יכולות נוספות, דוגמת שליטה על איכות השיחות והמרת פרוטוקולים בין מערכות שונות. אפשר גם לרכוש את שירותי ההגנה הללו מספק השירות (בין אם זה ספק התקשורת או ספק שירותי הענן).

אם העסק גם מעביר וידיאו בין השלוחות והסניפים רצוי לשקול להתקין Gateways, "מבואות", שתספקנה חיבור טוב יותר לתחום זה.

בכל מקרה, מומלץ להפעיל שירותי "עבודה קבוצתית" ו"תקשורת אחודה" בין השלוחות והסניפים כדי לייעל את העבודה. מדובר בפלטפורמות תוכנה, שקל לתפעל אותן.

בעת בחירת התשתית המתאימה ל-Hosted VoIP יש לקחת בחשבון את צורת השימוש במרכזיה הווירטואלית הזו:

  • האם נעשה או ייעשה שימוש תכוף בשיחות ועידה? האם אלו שיחות ועידה בגישת ה-Web Conferencing או בגישה הרגילה של Video Conferencing?
  • האם ייעשה שימוש בשיחות הצורכות רוחבי פס גדולים בגלל שימוש בכלים חדשים בין הצדדים לשיחה דוגמת: File Sharing, עבודה קבוצתית, שיתוף מסכים, שיתוף מצגות וכיו"ב?
  • האם מערכות הדוא"ל והמסרים המידיים מחוברות למרכזיה הווירטואלית ולמגוון שירותיה?
  • האם נעשה שימוש במערכות VoIP מתקדמות (דוגמת זיהוי קולי)?
  • האם המערכת תומכת או תתמוך בשירותי Call Center מתקדמים (כולל יכולות של OmniChannel וצ'טבוט)?
  • האם יש צורך להגן על שיחות ע"י הצפנה וניטור מתמיד של התעבורה?

בנוסף, מרכזיה מסוג Hosted VoIP אמורה לספק מענה לקישוריות ולשליטה במערכות משלימות הקיימות בעסק (אם קיימות) ובכלל זה:

א. מערכת כריזה ורמקולים. זה כולל גם מערכת מוזיקה (למשל לאזורי המתנה של לקוחות).

ב. מערכת אינטרקום.

ג. מערכת מצלמות אבטחה.

ד. מערכת פתיחת דלתות ושערים.

ה. מערכות זיהוי קולי (לצרכי אימות).

ו. מערכת הקלטת שיחות.

ז. מערכות פיזיות עם יכולות התראה, דיווח וחיווי דיגיטלי (דוגמת: מערכת כיבוי אש, מעליות, מערכת מיזוג וחימום, מערכת אזעקה, מערכת "נוכחות עובדים" ועוד).

ח. שילוב מערכות חכמות דוגמתBI  וAI- לצרכים עסקיים מתקדמים (דוגמת: פילוח צרכי הלקוחות על סמך קולם והתנהגותם).

הפתרון המוביל בתחום זה הוא מבית מיקרוסופט, עם שילוב של מערכות תוכנה מתקדמות דוגמת: Skype לעסקים, אופיס 365, רשת חברתית (Yammer), צ'טבוט (Microsoft Teams), דוא"ל, אחסון בענן, שיחות ועידה בקול ובווידיאו בענן ועוד, בחבילה אחת המספקת כמעט הכל. למיקרוסופט יש כיום סוג שירות הנקרא Cloud Connector Edition, פלטפורמת תוכנה בענן, שמאפשרת לעסקים להתחבר לשירותי קישוריות PSTN ו-SIP מקומיות, כמו גם למערכותLegacy  של העסק, תחת מעטפת שליטה ותפעול אחת, עם התאמה לכל מכשירי הקצה הנמצאים בעסק.

הפתרונות של הספקים המתחרים במיקרוסופט בשוק הישראלי (בדגש על שירותי ענן): תדיראן טלקום, בזק בינלאומי (עם פתרון חדש בענן מבית LG), אומניטלקום, בינת עסקים, פרטנר, אוויה, סיסקו, VoiceSpin, Voicenter, Deskforce, Hallo-015 ועוד. שחקן חדש בתחום זו בישראל הוא חברת Cloudonix, שמציעה גישה חדש למרכזיות בענן בשם הטכנולוגי: CIaaS: pronounced: SeeUs, Communications Infrastructure as a Service. המחירים הזולים בשוק הם (ככל המסתמן) של אומניטלקום: 8.5 ₪ לשלוחה לחודש, ללא מינימום של שלוחות וללא התחייבות.

אסור גם לשכוח לדרוש, שספק שירותי החיבור מרחוק למרכזיית IP יספק לעסק הסכם SLA (ר"ת: Service Level Agreement) על השירותים, שהוא נותן. די ברור למה. כיום, כמעט כל ספקי שירותי הענן מספקים ללקוחותיהם SLA ברור, שבו הלקוח מזוכה במידה והשירות לא עומד ברמה הנדרשת המוגדרת בהסכם.

 

שורה תחתונה בתחום בחירת פתרון של שירותי מרכזיה לעסקים קטנים:

עסקים קטנים מוצפים בשפע של פתרונות, שבדרך כלל אינם מותאמים לצרכיהם ואינם מספקים מענה לצורך האקוטי של חיסכון בהוצאות התקשורת. אולם, התקשורת העסקית שינתה את פניה עם כניסת שירותי IP בטלפוניה בקוד פתוח ובענן, שמוזילים עלויות ומספקים יכולות מתקדמות המתאימות לכל סוג של עסק בכל סדר גודל.

בבחירת ספק שירותי מרכזיה לעסק קטן עד בינוני, יש להשקיע מחשבה ולקבל החלטות רק לאחר הבנת הצרכים של בעל העסק. יש לקבל החלטה אם מעוניינים במערכת המופעלת בענן (התצורה המומלצת כיום), או בתצורה אחרת המתאימה לצרכי העסק, מנהליו ועובדיו. הצרכים של משרד עורכי דין אינם דומים לצרכים של חנות רהיטים, רשת מרכולים, חברת הייטק, או של משרד רואי חשבון.

 

לכן, נשאלות כאן השאלות:

מה הבעיה הגדולה ביותר הקיימת בתחום שירותי התקשורת בעסק שלך, שאתה מאמין, שתוכל לפתור באמצעות חיבור טלפוניה מבוסס IP לענן?

 מה אתה יודע על ההבדלים בין סוגי החיבורים ברשתות התקשורת? מה סוג החיבור המתאים לצרכים שלך?

 אם יש לך כבר פתרון של מרכזיית IP בענן, ממה אתה לא מרוצה מהמערכת הזו? שתף אותנו.

 איך אתה חושב, שאני יכול לעזור לך לבחור את מערכת המרכזיה המתאימה לצרכיך?

 

 נמאס לך לחפש מרכזיית טלפון IP מתאימה לעסק?

 

PBX Phone Systems | Small business phone system 2017 

השאר תגובה

פוסטים נוספים