פתרונות תקשורת ומחשוב משולבים – אילו שירותים מוצעים ומי הספקים המובילים?

פתרונות תקשורת ומחשוב משולבים

פתרונות תקשורת ומחשוב משולבים –
אילו שירותים מוצעים ומי הספקים המובילים?

 

התרחבות התחרות בשוק התקשורת הישראלי יכולה לבלבל כל עסק בעת שהוא מעוניין לבחור בפתרונות תקשורת ומחשוב משולבים.

 

מהן האופציות שיש לעסקים בתחום פתרונות התקשורת המשולבים ואיך לבחור את החיבור והספק המתאים לעסק מבלי "ליפול בפח"?

 

עולם ספקי ה-Telecom בישראל משתנה במהירות והגבולות בין אינטגרטור, ספק תקשורת (קווי או סלולרי) וספק שירותים מיטשטשים. חיסכון בהוצאות (ובמיוחד בהוצאות התקשורת והמחשוב) הוא "צו השעה" בכל עסק וארגון.

לכן, בעלי עסקים צריכים לשאול את עצמם את השאלה: מה עוד אני יכול לבצע כדי להתייעל, להתפתח ולחסוך בהוצאות? אין ספק, שבחירה בפתרונות תקשורת משולבים היא אחת הדרכים הטובות לחסוך בהוצאות.

פתיחת האופציה של "רישיון אחוד" ע"י משרד התקשורת תוכננה ליצור בבת אחת תחרות של 17 ספקי תקשורת בעלי" רישיון אחוד".

לכן, בין מחזיקי "רישיון אחוד" יש כיום לא רק ספקי תקשורת ותיקים גדולים (הקבוצות סלקום, פרטנר, בזק בינלאומי), אלא גם ספקי תקשורת בינוניים וקטנים (אקספון-018, סלקט תקשורת, טלזר-019, פרי טלקום, השקמה-015, גולן טלקום), ואף אינטגרטורים דוגמת בינת עסקים. תדיראן טלקום הוציאה רישיונות מקבילים (למשל ל-ISP ולנס"ר).

במקביל, בתחום הנס"ר (שירותי טלפוניה עסקית) יש כיום 31 בעלי רישיונות, וזה כולל כמעט את כל האינטרגטורים וספקי הפתרונות לתשתיות תקשורת ומחשוב (לרבות: טלדור, מטריקס, IBM, מלם-תים ועוד). זאת, בנוסף לשני השחקנים הוותיקים בעולם התקשורת בישראל, בזק והוט, שמספקים הכל מכל לעסקים.

 

פתרונות תקשורת ומחשוב משולבים

 

אולם, מבחינת התשתיות הפיזיות הממשיות, המצב אינו כה מזהיר. יש בישראל 2 תשתיות ארציות קוויות (בזק והוט, כאשר בחלקים מהמדינה הוט מסתמכת על רשת בזק). בנוסף, יש תשתיות קוויות חלקיות מאוד ודי מיושנות של סלקום ופרטנר (שכעת החלו גם הן להישען על תשתיות בזק) ו-3 תשתיות סלולריות ארציות (פלאפון, סלקום ביחד עם גולן טלקום ואקספון ופרטנר עם הוט-מובייל).

התשתית הקווית הנוספת, שנועדה לכסות את ישראל – Unlimited, נתקעה וכרגע הפעילות הזו נמצאת במצב עגום של חיפוש קונים.

כלומר, איך שלא נכנה את המצב הקיים, בזק היא בפועל מונופול בלתי מעורער בתחום חיבורי תקשורת למחשבים וטלפוניה בישראל.

לכן, כל הספקים בעלי רישיונות של "תקשורת אחודה" הם, למעשה, "ספקים וירטואליים", ש"רוכבים" על אחת או יותר מהתשתיות הפיזיות הללו. כמעט כולם "רוכבים" על תשתיות בזק.

כך, שבכל מקרה, גם אם בוחרים בספק תקשורת וירטואלי בעל "רישיון אחוד", יש צורך לבחון היטב מה התשתית הפיזית האמתית, שעליה מסופק השירות שלו ומה איכות השירות על התשתית הזו.

דהיינו: הלקוח העסקי אמור להחליט, בשלב ראשון, האם הוא יבצע את חיבור תקשורת הנתונים שלו (כולל אינטרנט לעסקים וטלפוני מסוג IPT) ברשת קווית, או ברשת סלולרית (או בשניהם גם יחד, לצרכי גיבוי הדדי ושרידות התקשורת).

לכן, יש חשיבות לבחירה נכונה של פתרונות תקשורת ומחשוב משולבים, בין ישירות מבזק או מהוט, ובין מכל הספקים הרוכבים על בזק (ולרוב זולים מבזק, כי מחירי בזק נמצאים תחת פיקוח רגולטורי).

רוב הלקוחות העסקיים בישראל בוחרים ויבחרו בתקשורת נתונים מבוססת תקשורת קווית. זאת, גם בטווח הזמן הנראה לעין, כל עוד ביצועי רשתות הסלולר בישראל אינם משביעי רצון בתחום המענה לדרישות הגבוהות של תקשורת נתונים עסקית. לכן, מומלץ לעסקים בלי תשתית קווית אמינה לבחון יישום גיבוי בתשתית תקשורת סלולרית.

מהם פתרונות שירותי תקשורת משולבים לעסקים הקיימים בשוק?

במציאות הרגולטורית הקיימת בישראל, רק קבוצת בזק מספקת את הכל, בכל שטח המדינה. הוט מספקת את רוב השירותים ברוב שטח המדינה ולאחרונה החלה לספק שירותי טלוויזיה על רשת בזק באזורים וביישובים בהם הוט לא פרוסה.

אולם, קבוצת בזק עדיין מפוצלת בגלל הרגולציה (מה שמכונה "הפרדה מבנית") לכמה חברות עצמאיות ונפרדות. מכאן, שאי אפשר להזמין מחברת בזק הכל. יש להתקשר בנפרד עם כל אחת מהחברות הבנות כדי לקבל שירותים נחוצים (למשל: שירותי אינטרנט מבזק בינלאומי, שירותי סלולר מפלאפון, שירותי מוקד טלפוני מבזק-אונליין, שירותי טלוויזיה מ-YES וכך הלאה).

יש לבזק חבילות משולבות, אולם בגלל הרגולציה הן "חבילות פריקות", כלומר: הלקוח לא נהנה מהוזלה בכך שמצרפים כמה שירותים בחבילה אחת. החבילות האטרקטיביות של בזק מצויות בשירותי הענן של בזק (שיש בהם שירותי סייבר, שירותי טלפוניה, שרתים וירטואליים, שירותי מצלמות אבטחה – Bcam, גיבוי מרחוק ועוד). למתעניינים, המחירון העסקי המלא של בזק מצוי כאן.

פתרון משולב נוסף של בזק הוא BizNet (שילוב אינטרנט וטלפוניה), שיכול להימכר גם כחלק מחבילת Boffice. מדובר בפתרון, שכיום כבר אינו כל כך אטרקטיבי (מול שירותי הענן של בזק), ובמיוחד כאשר פתרון זה מוגבל לחיבור של עד 50 מגה (כשבהוט אפשר לקבל במחיר זול יותר חיבור ושירות דומה אבל של 500 מגה, פי 10 יותר ברוחב הפס).

מכאן, למרות שרוב השוק בוחר בבזק, מומלץ לבחון את ההצעות המתחרות של הוט בכל תחום. המבצע המשולב "הכי חם" כיום בהוט הוא "מסלול דאבל" הכולל: תשתית אינטרנט של 200 מגה, קו טלפון עם שיחות ללא הגבלה, קו טלפון שני לפקס עם 100 דקות בחודש, ב-99 ₪ לחודש ל-4 חודשים ואחרי כן 149 ₪ לחודש, התקנה ונתב ללא עלות וכל מצטרף חדש מקבל 2 טאבלטים 7 אינץ' במתנה.

יודגש, שלכל ספקי התקשורת יש כיום מבצעים לשירותי תקשורת משולבים, ולא ניתן לכסות זאת בכתבה אחת. המבצעים הכי אטרקטיביים שיש כיום מגיעים דווקא מספקים קטנים וחדשים (יחסית) בשוק דוגמת הלו-015 (השקמה-015). לחברה זו יש שפע של מבצעים, לדוגמה: מרכזיה בסיסית בענן עולה 39 ש"ח לחודש עבור שירותי מרכזיה מלאים (כולל Call Center) עם 4 שלוחות. המחיר הזה כולל גם: הקלטות, שילוב במערכות שולחן ומשרד אחורי, שיחות ועידה ועוד.

מה מחפשים עסקים ברמת ה-SMB  בתחום פתרונות תקשורת ומחשוב משולבים?

העסקים, שאינם ארגוני ענק, מעוניינים לקבל את היכולות הקיימות של החברות הענקיות והעשירות, אבל במחיר צנוע המתאים לכיס שלהם. האם זה אפשרי? בהחלט כן.

כיום, מומלץ לחפש מבצעים משולבים עם IPVPN (כדי להגן על תשתיות התקשורת והמחשוב מפני התקפות סייבר, אלא אם רוכשים את שירותי הסייבר בענן באחד מהמבצעים המשולבים הקיימים בשוק, למשל מבזק בינלאומי ומהוט). השירות של IPVPN של בזק מוצע במחירים סבירים והיתרון הגדול: המידע של תקשורת המחשבים לא נע על רשת האינטרנט הציבורית (כמו בפתרון ה-IPVPN המתחרה של סלקום ופרטנר), אלא על הרשת הפרטית של בזק.

טיפים בבחירת פתרונות תקשורת ומחשוב משולבים

התשובה לשאלה כיצד ניתן לחסוך בהוצאות ולהתייעל, במיוחד בעסקים קטנים עד בינוניים, היא: להוציא הכל לשירותי ענן.

עסקים וארגונים זקוקים לשירותי מחשוב ותקשורת (לרבות טלפוניה עסקית) בכל פעילותם. אולם, מדובר בסעיפי הוצאה בלתי נשלטים. עסקים מוצפים כיום בשפע של פתרונות תקשורת ומחשוב מתקדמים, לרבות בענן. לשם כל השוק העסקי והארגוני הולך.

אולם, המעבר לענן בישראל אינו מהיר, ורוב השוק עדיין מחובר לשירותים המסורתיים של ספקי ה-Telecom ומדובר בתהליך, שהחל להתעצם בשנה האחרונה. 

יש לקחת בחשבון, שכדי לקבל "איכות שירות" ו"איכות עבודה" בפתרונות תקשורת משולבים של מחשוב ומרכזיה בענן ציבורי, צריך גם חיבור תקשורת איכותי (קו עם SLA), במסגרת חבילת תקשורת מתאימה (דוגמת IPVPN), ולא חיבור לאינטרנט בגישת ה-Best Efforts, שיש כיום בחיבורים הפרטיים לאינטרנט (לרבות ב"שוק הסיטונאי"), מה שחלק מהעסקים מיישמים אצלם (כדי לחסוך בהוצאות התקשורת לאינטרנט). 

בגלל שהשוק עדיין בתזזית, בכל מקרה, מומלץ לא להתחייב בהתחייבויות לטווח ארוך לשום ספק תקשורת. אין להתחייב בכל מקרה מעבר לשנה אחת (או לכל היותר לשנתיים). מומלץ לא להסכים לקנסות יציאה מופרזים בהפסקת ההתקשרות עם הספק. השוק עומד בפני שינויים נוספים וחבל להפסיד את המבצעים האטרקטיביים שיגיעו לשוק בקרוב. 

אז איך בוחרים ספק פתרונות תקשורת ומחשוב משולבים המתאים לעסק?

היות והשוק מצוי בתחרות עזה ובהתגבשות, הכוח עבר לידי הצרכנים. לאחר ביצוע "ניתוח צרכים" של העסק, הגישה הכי חשובה לבחור ספק פתרונות תקשורת ומחשוב משולבים היא לבצע "תיחור" בין ספקים ולבדוק את הסכמי ה-SLA (רמת שירותי מובטחת), שהם מציעים.

מומלץ לנקוט באחת מ-2 הדרכים הבאות (או לשלב ביניהן) בבחירת הספק:

  • Best of breed. כלומר: מי הספק הכי טוב מבחינת ביצועיו, שירותיו, יכולותיו, תשתיותיו, יכולת התמיכה שלו וכך הלאה.
  • המחיר הטוב ביותר (בד"כ הכוונה למחיר הזול ביותר).

מדובר בתהליך מקצועי, שיש לבצע בלי "ליפול במלכודת" של אנשי שיווק ממולחים מחברות ה-Telecom והאינטגרציה, שמסוגלים "למכור קרח לאסקימוסים".

אחד מטקטיקות ההטעיה של לקוחות עסקיים הקיימת כיום בשוק היא, שאנשי שיווק מחברות Telecom לא מעטות מציגים שירותי תקשורת ישנים, שיש להם למכור לעסקים, בתור "שירותי ענן", בעוד שהשירותים הללו הם לא שירותי ענן, לא יכולים להיות שירותי ענן ולא ניתן טכנולוגית לשדרג אותם לשירותי ענן.

שורה תחתונה בתחום בחירת פתרונות תקשורת ומחשוב משולבים:

 

השוק נמצא כיום בתזזית והכוח עבר בשנים האחרונות לידי הצרכנים. בגלל שהכוח מצוי כיום בידי הלקוחות, אין להתפתות למבצעי שיווק מטעים, מבצעים, שבהם מוכרים סחורה ישנה בעטיפה חדשה ללקוחות העסקיים, תוך ניצול העובדה, שאין לרוב הלקוחות העסקיים את הידע המתאים להבחין, שמוכרים להם "סחורה ישנה" ואף יקרה, שפג תוקפה מזמן. גם אין לרכוש שירות מספק שאינו מציע SLA ברור לשירותיו.

לכן נשאלות כאן השאלות:

מה הבעיה הגדולה ביותר הקיימת בעסק שלך, שאתה מאמין, שתוכל לפתור בבחירת פתרון של חיבור תקשורת ומחשוב משולבים המתאים לצרכיך? 
מה אתה יודע על ההבדלים בין ענן פרטי, ענן ציבורי וענן היברידי? מה הענן שמתאים לך ולצרכי העובדים שלך? 
אם אתה כבר מפעיל חיבור תקשורת ומחשוב משולבים, ממה אתה לא מרוצה בפתרון שבחרת? שתף אותנו. 
איך אתה חושב, שאני יכול לעזור לך לחסוך בהוצאות התקשורת ולהתייעל ע"י שימוש בחיבורי תקשורת ומחשוב משולבים המתאימים לצרכיך?

 

נמאס לך לחפש ספק שירותי ענן וירטואלים לעסק? 

Physical Networks In Support Of Hyper Converged Infrastructure

 

השאר תגובה

פוסטים נוספים