שיחות ועידה בווידאו לעסקים – איך לעשות זאת נכון בשירותי ענן?

שיחות מחו"ל לישראל

שיחות ועידה בווידאו לעסקים –
איך לעשות זאת נכון בשירותי ענן?

 

משתמשי שיחות ועידה מעוניינים לקיים שיחות ועידה בקול ובווידאו בקלות ובנוחות בדיוק כמו שהם עושים זאת בסמארטפון שלהם. לכן, עסקים רבים בעולם כמו גם בישראל מגלים את היתרונות בהעברת שירותי התקשורת והטלפוניה שלהם לענן, לרבות בתחום שיחות הוועידה העסקיות בווידאו (Video Conferencing).

 

מהם היתרונות העסקיים של השימוש בשיחות ועידה בווידאו (ובענן)?

 

העולם העסקי מתקדם מהר הודות להתפתחות הטכנולוגית, בדיוק כמו שהעולם הטכנולוגי הפרטי מתקדם. במציאות בה אנו חיים רבים מחליפים סמארטפון כל שנה כי יצא דגם חדש ומלהיב יותר.

דוגמה מוחשית להתפתחות הזו במגזר העסקי: במחצית השנייה של 2018, מערכת התקשורת ל"עבודה קבוצתית" Teams Microsoft תחליף בהדרגה את שירות סקייפ לעסקים. המערכת המרכזית לעבודה קבוצתית של מיקרוסופט נקראת Yammer. מעל לרבע מיליון עסקים וארגונים (גם בישראל) משתמשים בכלי הזה. המערכת הזו משולבת היטב בחבילת שירותי הענן אופיס 365 ובסקייפ לעסקים, שבאים כיום ביחד. במערכת Skype for Business יש יכולות עסקיות חברתיות והכל משולב.

מיקרוסופט המשיכה וממשיכה לפתח את המערכת ובשנה החולפת הוסיפה יכולת צ'ט וצ'טבוט (Microsoft Teams), שילוב דוא"ל, אחסון בענן, שיחות ועידה בקול ובווידאו בענן ועוד, בחבילה אחת המספקת כמעט הכל. למיקרוסופט יש כיום סוג שירות חדש הנקרא Cloud Connector Edition, פלטפורמת תוכנה בענן, שמאפשרת לעסקים להתחבר לשירותי קישוריות PSTN ו-SIP מקומיות, כמו גם למערכות Legacy  של הארגון, תחת מעטפת שליטה ותפעול אחת, עם התאמה לכל מכשירי הקצה הנמצאים בעסק. כך, שניתן לבצע שיחות ועידה בקול ובווידאו מכל סוג של מכשיר לכל סוג של מכשיר בכל רשת (קווית, אלחוטית או סלולרית). בנוסף, מיקרוסופט רכשה את LinkedIn ותשלב אותה, ככל הנראה, בהמשך ההתפתחות, בשירותיה.

הפתרונות המגוונים של מיקרוסופט דוגמת סקייפ לעסקים, Yammer ,Team ועוד, נמכרים בחבילות במסגרת אופיס 365 (למרות שניתן לרכוש כל רכיב בנפרד), חבילות המתומחרות (שלא במבצעים) מ-12 דולרים לעובד לחודש ומעלה.

עסק, שהחליט להשתמש במערכת Microsoft Teams המופעלת בענן, המנוע של Team זהה למנוע של סקייפ. כך, שאפשר לבצע צ'טים ושיחות ועידה בקול ובווידאו בין 2 הפלטפורמות באופן שקוף. כלומר, אפשר לבצע צ'ט או שיחת ועידה ממערכת Team המופעלת ע"י עובד בעסק, מול לקוח של העסק או שותף של העסק המשתמש בסקייפ פרטי או עסקי, שנמצא בכל מקום בעולם (שיש בו חיבור לאינטרנט), באופן שקוף לחלוטין. מדובר ביכולות, שבעבר נחשבו כחלום עבור עסקים קטנים עד בינוניים.

עולם התקשורת והטלפוניה העסקית מתפתח מהר והלקוחות לא מוכנים להסתפק היום בטלפוניה הישנה ובמערכות הישנות, כשביד יש להם סמארטפונים מתקדמים עם יכולות מולטימדיה. לכן, יש תהליך די מהיר בארץ (כמו שהתרחש בכל העולם) של מעבר לשירותי ענן.

כל מי שמחזיק בידיו סמארטפון, והתנסה בשיחות וידאו, יודע כמה קל ומהיר לקיים שיחת וידאו בסקייפ או במסנג'ר, ולאחרונה היכולת הזו נכנסה גם ל- WhatsApp וליישומים חברתיים רבים (דוגמת Slack שמאוד פופולרית בעולם העסקי). קלות השימוש בשיחות וידאו בסמארטפונים נובעת מכך, שכל היישומים הניידים הללו שבסמארטפון נמצאים בענן והשימוש בשירותי הענן הוא שקוף לחלוטין למשתמשי הקצה.

זו בדיוק הסיבה, שמפתחי אפליקציות ל"עבודה קבוצתית וחברתית" לעסקים וארגונים, ובראשן האפליקציות לעסקים המובילות בעולם עם כמות משתמשים די גדולה: סקייפ לעסקים, Slack ,Workplace by Facebook, or WebEx or Jabber Cisco Spark, ALE Rainbow ,Jive ,WeChat ,Google G Suit ועוד, הכלילו את נושא שיחות הוועידה בווידאו, כחלק בלתי נפרד מהפלטפורמה של "עבודה קבוצתית" וללא עלות נפרדת.

כמעט בכל הפלטפורמות ל"עבודה קבוצתית", שירותי שיחות הוועידה בווידאו אינן דורשות תשלום נפרד, או איזו הרשמה והכנה נפרדת (כמו שהיה בעבר, במערכות של שיחות ועידה בקול ובווידאו), בעיקר בגלל שהשיחות הללו נעשות בשירותי הענן של הפלטפורמה. כיום, יש בידי כל אחד מצלמה ומיקרופון בסמארטפון (או בטאבלט). כך, שיצירת שיחת וידאו היא פעולה פשוטה לביצוע מצד משתמשי הקצה.

בנוסף, כמעט כל ספקי שירותי המרכזיה בענן מספקים ללקוחותיהם גם שירותי שיחות ועידה בווידאו, כחלק בלתי נפרד משלל שירותי המרכזיה (וברוב המוחלט של המקרים ללא עלות נוספת), כדי לשמר "נאמנות לקוחות" ושהלקוחות לא יבחרו במערכת תקשורת אחרת, רק בגלל הצורך שלהם לשימוש במערכת לשיחות ועידה בווידאו.

כיום, ניתן לוותר על כל הגימיקים, שחברות גדולות יישמו בחדרי ישיבות לשיחות ועידה במאות אלפי עד מיליוני דולרים, ולהסתפק במערכת אודיו-וידאו (AV) חכמה המופעלת על מחשב נייד, או טאבלט ואו על הסמארטפונים של המשתתפים בדיון בחדר הישיבות. זאת, במערכת המבצעת אינטגרציה של הכל בענן ואינה תלויה בכמות המסכים וסוגי המסכים והמקרנים הנמצאים בעסק. בענן אפשר לקיים שיחות ועידה עם מאות ואף אלפי משתתפים, ולתת לכולם את ההרגשה, שהם נמצאים ביחד בחדר אחד.

לשם המחשה, במערכת סקייפ בגרסה החופשית אפשר לקיים שיחת ועידה מכל סוג (צ'ט, קול, וידאו) עם עד 25 איש בשיחה אחת (מהם 10 בשיחת וידאו), ללא כל צורך באיזו מערכת חומרה נפרדת, או מערכת ניהול נפרדת, מה שיכול לספק את הצורך לשיחות ועידה לעסקים קטנים. בגרסה העסקית של סקייפ (שעולה 2 דולרים לחודש למשתמש אם רוכשים זאת כמערכת נפרדת, או מסופקת בחינם ללקוחות חבילות אופיס 365), ניתן לקיים שיחות ועידה עד 250 משתתפים, ברמת איכות HD, ללא צורך בכל מערכת חומרה או מערכת ניהול נפרדת. זה יכול לספק את הצרכים של שיחות ועידה לכל עסק קטן עד בינוני.

כך, ניהול חדר הישיבות וניהול שיחות הוועידה בענן הופך לדבר פשוט, מהיר וללא צורך בהתעסקות בכבלים וחיבורים פיזיים וניתן לחבר כל משתתף, לא משנה היכן הוא נמצא, אל מערכת התצוגה ולשתף אותו בתהליכי הדיונים וקבלת ההחלטות.

 

למה שיחות ועידה בווידאו טובות לעסקים?

בעבר, שיחות ועידה בווידאו היו נחלת מנהלים וארגונים, שהיו יכולים להרשות לעצמם את ההשקעות הנדרשות כדי לקיים שיחות כאלו. כיום, זה הפך לנחלת הכלל, בזכות השימוש באפליקציות חברתיות בסמארטפונים ובשימוש בשירותי ענן.

התועלות המרכזיות לשימוש בשיחות ועידה בווידאו:

  • חיסכון במשאבים. במקום לנסוע או לטוס ולהיפגש, מדברים פנים אל פנים בווידאו, מכל נקודה בעולם עם כל אחד.
  • השירות הזה מתאים לכל אחד. אין מגבלות שימוש וכמעט אין עלויות.
  • מוזיל את העלויות של מתן שירות לקוחות ותמיכה מכל סוג במוקד שירות לקוחות טלפוני (Call Center).
  • בנוסף, יכולת קבלת ההחלטות בישיבות משתפרת, אם כל האנשים המתאימים והקשורים לנושאים, שעולים בישיבה, גם משתתפים בה פיזית או בדרך של שיחת ועידה (בקול או בווידאו), בלי תלות היכן הם באותו הזמן, שבו מתקיימת הישיבה, עם יכולת להיות מעורבים בבניית מסמכים ומצגות משותפים בזמן אמת.
  • יכולת להעביר מידע (מצגות, מסמכים), לשתף מסכים, לעבוד ביחד עם מסמכים משותפים ולתת תמיכה מקצועית בזמן אמת, תוך כדי השיחה.
  • יכולת קלה ביותר (מול העבר) לתעד שיחות, לתעד החלטות, להקליט שיחות, לשמור שיחות ולנתח שיחות.
  • יכולת קלה יותר להשיג לקוחות, לייצר נאמנות לקוחות ושותפים ולשמר לקוחות ושותפים.

יודגש, שהחיבור המומלץ כיום לעסקים הוא באמצעות תקשורת בענן, מה שמאפשר גם חיבור של מערכת ההקרנה (מקרן או מחשב) למסך ללא חוטים, דרך חיבור פס רחב באינטרנט הקווי או הסלולרי, או ישירות למסך ב-WiFi, או ישירות בדונגל USB.

מכאן, מערכת הקרנה אלחוטית למסך לחדרי ישיבות היא השיטה המועדפת כיום ובעתיד הנראה לעין בתחום הזה. השיטה הזו היא גם הזולה ביותר (המחירים מתחילים בפחות מ-500 דולרים למערכת לחדר ישיבות) והמערכת מסוגלת לתמוך ברמה גבוהה של וידאו (עד 4K) ובאיכות קול משופרת – HD.

מכאן, שיחות ועידה בווידאו חכם ואינטראקטיבי, משנות את כל שיטת העבודה בעסק ואת התצוגה של מצגות, מסמכים, סרטונים וכל מידע בחדר הישיבות. כך, "עבודה שיתופית" ויעילה הופכת לדבר קל, פשוט וגם מהנה.

השירות של שיחות ועידה בווידאו המתקדמות מנוהל באמצעות ממשק אינטרנטי ידידותי ונוח. שיחות וירטואליות בענן אינן מחייבות התקנה של ציוד במקום פיזי מקומי ותחזוקת הציוד הזה, אלא רק שימוש בטלפון חכם, או מחשב וטלפון רגיל, או כל מכשיר, שיש בו מצלמה ומיקרופון דוגמת סמארטפון. המיקום הפיזי של העסק לא רלוונטי וניתן לקיים שיחות בווידאו גם עם עובדים, שעובדים מהבית או ניידים אצל לקוחות ושותפים בכל מקום בעולם.

ההבדלים בין ענן ציבורי לענן פרטי הם בעיקר: מי הבעלים של הענן, איך ניגשים לענן והיכן הוא ממוקם. עננים ציבוריים מוחזקים בד"כ בידי חברות ענק (דוגמת: אמזון, גוגל, עליבאבא, מיקרוסופט ועוד, בעולם הרחב. בישראל: בזק בינלאומי, Med-One, בינת, טלדור, IBM, טריפל סי, וי-אנקור ועוד). הגישה לעננים ציבוריים מבוצעת ברשת האינטרנט הציבורית, או ברשת סגורה של ספק התקשורת. עננים ציבוריים יכולים להיות בכל מקום בעולם או במתקנים גדולים (Data Centers) הקיימים בישראל.

עננים פרטיים, לעומת  עננים ציבוריים, נמצאים בשליטה ובבעלות של חברות פרטיות ונמצאים במתקנים מקומיים, בתוך או בסמוך למבנה של אותה חברה. הגישה לענן פרטי נעשית ברשת מקומית סגורה, או ברשת ציבורית סגורה.

שיחות מחו"ל לישראל

טיפים לפתרונות שיחות ועידה בווידאו בענן

יש לקחת בחשבון, שכדי לקבל "איכות שירות", "איכות שיחה" ו"איכות עבודה" בפתרונות שיחות ועידה בענן, צריך גם חיבור תקשורת איכותי (קו עם SLA), במסגרת חבילת תקשורת מתאימה לענן (דוגמת IPVPN או חיבור במטרו-אתרנט), ולא חיבור לאינטרנט בגישת ה-Best Efforts, שיש כיום בחיבורים הפרטיים לאינטרנט (לרבות ב"שוק הסיטונאי"), מה שחלק מהעסקים מיישמים אצלם (כדי לחסוך בהוצאות התקשורת לאינטרנט).

יש כיום תחרות רבה בתחום שיחות ועידה עסקיות בווידאו בענן. מובילת השוק בתחום זה היא, כאמור לעיל, המערכת של מיקרוסופט – "סקייפ לעסקים".
אולם, יש פתרונות לא פחות טובים מספקי שירותי תקשורת ופתרונות תקשורת בינלאומיים רבים דוגמת: סיסקו, פוליקום, Vidyo, אוויה, Surf Communications, Mitel MiCollab, אלקטל-לוסנט-ארגונים (ALE), LogMeIn (GoToMeeting) ועוד. בנוסף, רוב ספקי התקשורת הגדולים בישראל מספקים שירות שיחות ועידה בענן ללקוחותיהם בעננים שלהם (דוגמת שירותי חברת "ועידן" מקבוצת סלקום).

ממש לאחרונה, חברת אלקטל-לוסנט-ארגונים (ALE) הרחיבה את היכולות של פלטפורמת העבודה הקבוצתית שלה – Rainbow, בשדרוג שירותי הענן שהיא מציעה, בעזרת פתרון חדש בשם Rainbow Connector, והוסיפה עבור המערכת הקיימת בשם OpenTouch, מודלים גמישים חדשים לעבודה בענן. מגוון אפשרויות אלה מוצעים ללקוחות כמענה לצורכי ה-UCaaS היומיומיים שלהם (זו "תקשורת אחודה" כשירות בענן). הארכיטקטורה הפתוחה מסוג Rainbow מציעה ערכת שירותים (פלטפורמת ה-CPaaS ‏"Rainbow Hub”) המשתלבת עם יישומים ותהליכים ספציפיים לכל ענף, ובכך מוסיפה ערך לנכסי הלקוחות.

כך, מערכת Rainbow Connector החדשה מקשרת לענן כל מרכזיית PBX (של ALE, או של צד ג'), ומרחיבה את יכולות ה-UC של פלטפורמת ה-Rainbow (‏מסרים מידיים, קול, וידאו, שיתוף מסכים וקבצים, שיחות ועידה מכל סוג). כך, המערכת המשולבת מאפשרת התקשרות דרך ה-PSTN ומוודאת, שהשיחה אכן הושלמה גם מחוץ לקהילת משתמשי Rainbow. בנוסף, ALE השיקה את OTEC-S, מוצר רב-מנויים מבוסס-ענן, שנועד לספק לחברות קטנות ובינוניות את יתרונות ה-,Telephony as-a-Service במקביל ליכולות ה-UCaaS של Rainbow.

שירותי תקשורת: חבילות תקשורת המשלבות קו תקשורת, ספק אינטרנט ושיחות

שורה תחתונה בתחום בחירת שיחות ועידה בווידאו לעסקים קטנים עד בינוניים:

רכישת פתרונות מתקדמים דוגמת שיחות ועידה בווידאו, כמו כל רכישה בעסק, דורשת בדיקה מוקדמת של צרכי העסק, מנהליו ועובדיו.

הפתרונות של שיחות ועידה בענן זוכים כיום להצלחה רבה בשוק העולמי וגם בישראל. זאת, בגלל ההיקף הרחב של היכולות, שבעל העסק מקבל בחבילה אחת מקיפה, שתומכת באופן מלא בכל הצרכים, עם קישוריות מכל מכשיר קצה מכל מקום בארץ ובעולם.

אם בוחרים ספק שירות ספק תקשורת אינטגרטור לשיחות ועידה בווידאו בענן (אפשר לרכוש את השירות ישירות מהאתר של ספק שירותי הענן, ללא ספק שירות מקומי או אינטגרטור), יש לשקול גם את רמת האמינות של הספק אינטגרטור והאם אפשר לקבל ממנו אחריות ושירות ברמה נאותה (SLA), בלי להיות כבולים אליו לעולמים ב"חתונה קתולית".

יש לזכור, שהצרכים של משרד עורכי דין אינם דומים לצרכים של חנות רהיטים, רשת מרכולים, חברת הייטק, או של משרד רואי חשבון.

 

לכן נשאלות כאן השאלות:

מהו האתגר הכי משמעותי בעסק שלך, שאתה מאמין, שתוכל לפתור באמצעות שיחות ועידה בווידאו בענן?

 אם יש לך כבר מערכת שיחות ועידה בווידאו בענן, ממה אתה לא מרוצה מהמערכת הזו? שתף אותנו.

 איך אתה חושב, שאני יכול לעזור לך לבחור את מערכת שיחות ועידה בווידאו המתאימה לצרכיך?

 

לקבלת ייעוץ חינם בנושא מחשוב ענן לעסקים הירשמו כאן

 

MiCollab: An Introduction to Mitel’s MiCollab Product

 

השאר תגובה

פוסטים נוספים