fbpx

שירותי ענן לעסקים – אילו ספקי ענן מובילים בשוק? (מידע חדש וטיפים)

שירותי ענן לעסקים

 

כל מה שהגולש צריך ורוצה לדעת על שירותי ענן לעסקים ולארגונים, מכל סדר גודל.

 

שירותי ענן לעסקים

קרוב ל-90% מכל ההתקנות החדשות של תשתיות מחשוב, תקשורת וטלפוניה בעסקים בארה"ב וברוב מדינות העולם המערבי (וגם בישראל), הן בשירותי מחשוב ענן: ענן פרטי, ציבורי או היברידי, כשבשנה האחרונה עולה חשיבותו ותפוצתו של שירות "הענן ההיברידי". זאת, בגישת ה-Multi-Cloud – "ענן מרובה", מושג חדש יחסית, שמיד יוסבר.

המחירים של פתרונות מאוד איכותיים מסוג של מחשוב, תקשורת ומרכזיותIP  בענן, הם לא יקרים, במיוחד תעריפי השיחות, שמירת המידע והעברת מסרונים ומסרים (ולכן הגישה של מחשוב, תקשורת ומרכזיות בענן זוכה לפופולריות רבה).

היות שבגישה זו השירותים מסופקים בענן (כלומר: ב-Data Center, מתקן המחשוב של ספק שירותי הענן), אין הפתעות בעלויות החודשיות של הלקוחות, כי כמעט רוב השירותים הם במודל SaaS ("תוכנה כשירות" בתעריף חודשי ידוע, שכולל הכל). ניתן להתנסות בחינם בכל שירות של מחשוב ומרכזיה בענן ללא כל התחייבות, כדי להיות בטוחים, שזה הפתרון המתאים לצרכים של העסק.

הפתרונות של מחשוב ומרכזיית IP בענן מתאימים לכל: החל ממשתמש בודד בעסק זעיר העובד מביתו -SoHo , דרך עסקים ברמת הSMB- וה-SME ועד חברות בינלאומיות וארגוני ענק (Big Enterprises).

 

שירותי ענן מחיר / מחשוב ענן מחירים

המודל המקובל של התשלום על שירותי הענן הוא, כאמור, מודל ה-SaaS (ר"ת: Software as a Service), כלומר: תשלום חודשים ידוע וקובע לחודש, שכולל הכל.

העלויות של שירותי ענן תלויות בהיקף הצריכה הנדרש לעסק. בגלל התחרות העצומה שיש בשירותי הענן, המחירים הם ממש אטרקטיביים. הכוח נמצא בידי הלקוחות.

בתחום שירותי המחשוב, דוגמת שירותי אחסון, המחירים הם מאוד אטרקטיביים, למשל בענן של גוגל הם כ-10 דולרים לטרה-בתים לחודש. במיקרוסופט משלמים כ-9 ₪ לחודש עבור 50 גיגה-בתים.

 

שירותי ענן לעסקים

 

שירותי ענן לעסקים – תשובות קצרות לשאלות נפוצות:

 

  1. מהן הסיבות המרכזית לאי בחירה של עסקים בישראל בפתרונות בענן?

  • חשש מגניבת מידע וסודות עסקיים (מה שמתרחש דווקא בפתרונות שאינם בענן…).
  • חשש מתקשורת לקויה בענן ואל הענן (מה שקורה דווקא בפתרונות שאינם בענן…).
  • אי הבנה מוחלטת מה זה מחשוב בענן. במיוחד אי הבנה מהם ההבדלים בין ענן פרטי, ענן ציבורי, ענן היברידי וענן מרובה – Multi-Cloud, שזה הלהיט בתחום זה, היום ומחר.
  • רצון לראות את הציוד והמערכות של העסק מול העיניים ואי אמונה במערכות וירטואליות, שלא ניתן לראות אותן בתוך העסק (On-Premise).
  • צורך יוצא דופן בשמירה על מידע ומערכות, דווקא בתוך העסק (טיעון קצת מוזר ותלוש מהמציאות, במיוחד כשצה"ל וכל שאר כוחות הביטחון ומשרדי הממשלה הכי רגישים וחסויים, משתמשים, זה מכבר, בשירותי ענן, גם לטלפוניה – פרויקט "שירלי"…).
  • אי הבנה בנושא ה-ROI (החזר על ההשקעה) במעבר לשירותי ענן.

אך באפריל 2019, רשות התקשוב הממשלתי במשרד ראש הממשלה סיימה תהליך הערכה ומיפוי כהערכות להעברת כל שירותי הממשלה לענן. המעבר של המערכות הממשלתיות (שכבר חלקן הגדול בענן) וגופי הסמך הממשלתיים לשירותי ענן מלאים, יהיה מהיר מאוד ומפורט כאן. זה ישפיע על כל הגופים העושים עסקים עם הממשלה או מושפעים משירותי הממשלה והחברות הממשלתיות.

בעולם המערבי, מעל ל-60% עד 80% מהעסקים (תלוי במדינה) עברו כבר באופן מלא לשירותי ענן, לרבות שירות אחסון מידע בענן. בישראל, ההתפתחות הזו החלה מעט מאוחר. אולם, היא תופסת תאוצה, שתלך ותגבר בשנים הקרובות.

יש תחומים ושווקים (דומת שוק חברות הייטק, שוק חברות ההזנק ועוד), שבהם כמעט 100% מהעסקים והארגונים בישראל, כבר נמצאים בעולם שירותי הענן. המעבר לשימוש בשירותי ענן סוחף את כל תחומי המחשוב והתקשורת העסקית, מה שמאפשר להתייעל ולשנות הרגלי עבודה ישנים ולא יעילים.

לקבלת הצעת מחיר עבור שירותי ענן לעסקים ישירות למייל – השאירו פרטים כאן

ישנן סיבות רבות מדוע בעלי עסקים ומנהלים בוחרים לעבור לשירותי ענן. אולם, אין ספק, שחיסכון בהוצאות ,ובמיוחד בהוצאות התקשורת והמחשוב, הוא "צו השעה" בכל עסק וארגון. לכן, שירותי מחשוב בענן ואחסון מידע בענן – הם ההווה והעתיד של התשתיות העסקיות, גם בישראל.

 

  1. שירותי ענן מאובטחים: מזה זה Multi-Cloud?

המונח "ענן מרובה" – Multi-Cloud, שצוין קודם, נשמע מפחיד או מסובך, למי שלא מכיר מה זה שירות ענן. אולם, כל משתמש בסמארטפון (מי לא?) משתמש מזה כמה שנים, באופן שקוף, מהיר וקל, בלי להרגיש, ב-Multi-Cloud. קלי קלות.

זה מתבצע פשוט מאוד: אם אתה משתמש ב-Gmail – אתה משתמש בענן של גוגל. אם אתה מחזיק באייפון – אתה משתמש ב-iCloud של אפל. אם אתה משתמש ב-WhatsApp  – אתה משתמש בענן של פייסבוק. כך הלאה והלאה.

מאחורי כל יישום, שאתה משתמש בו בסמארטפון, מסתתר הענן, שבו היישום הזה מופעל. אתה לא מרגיש בזה וגם לא אכפת לך, כי השירות של היישום הוא החשוב עבורך.

 לכן, אתה, בלי ששאלו אותך, מצוי ב-Multi-Cloud מזה שנים, בלי שתרגיש. כי זה קל, מהיר, שקוף ופשוט לתפעול.

לשם בדיוק הולך גם העולם העסקי: לעבור לאותה מתכונת בדיוק של שירותים בעננים מרובים במקביל, באופן שקוף לחלוטין למשתמשי הקצה. 

משתמש הקצה בסמארטפון כבר יודע מזה שנים, שניתן להעביר למשל קבצים ותמונות בין יישומים ואפליקציות, למשל בין WhatsApp ל-Gmail. זה נעשה בקלי קלות בסמארטפון, למרות ששני היישומים הללו נמצאים על עננים שונים לגמרי, עננים השוכנים במקומות שונים ורחוקים זה מזה ברחבי העולם.

אולם, בעולם העסקי זה קצת יותר מסובך. יש רגולציות, יש תקנים, יש צורך בהגנות מפני התקפות סייבר, יש צורך בשמירה על הפרטיות, יש צורך בהגנות מפני הונאות וגניבות מידע, הגנות מפני שיבושי מידע (מבפנים או מבחוץ), יש צורך בגיבויים, יש צורך בשרידות, יש צורך בהמשכיות עסקית ועוד ועוד דרישות וצרכים, בהתאם לסוג העסק ומטרותיו. אולם, הפתרונות לעולם העסקים בתחום ה-Multi-Cloud כבר כאן והם זמינים לכל.

 

  1. למה לשאוף בתחום האמינות של מחשוב ומרכזיה בענן?

את הקצה העליון של שירותי מידע, מחשוב ומרכזיה בענן אפשר למצוא, למשל, בפתרון של Infinidat (חברה ישראלית) המספקת בו זמנית זמן אחזור של למטה ממילי-שניה, אמינות של שבע תשיעיות (99.99999%, שהיא פחות מ-3 שניות של השבתה בשנה) ויכולת לגדול בנפחי האחסון, עם עלות בעלות כוללת נמוכה באופן משמעותי אל מול יכולות המערכת לעומת טכנולוגיות מידע אחרות, הגנת סייבר ושרידות של הקצה העליון.

יש לבקש מכל ספק מרכזיה, שבוחרים בו, את נתוני רמת האמינות והשרידות, שהוא מבטיח, בהסכם מסוג SLA ("הסכם רמת שירות").

טיפ: ניתן ומומלץ להשתמש בכמה עננים במקביל ("ענן מרובה") ולאחסן מידע במקביל בכמה ספקי שירותי ענן, שכל אחד שייך לחברה מתמחה אחרת וממוקם במתקן Data Center שונה ברחבי העולם. זאת, כי רובם במחירים סבירים ועד אפסיים, קלים מאוד להפעלה ומגיעים עם נפחי אחסון די גדולים, שנוחים לשימושים עסקיים שונים. השימוש בכמה עננים במקביל גם מסייע להפרדה בין סוגי מידע (למשל הפרדה בין המידע של הנהלת חשבונות, למידע של שיווק ומכירות, למידע הנצבר בסמארטפונים של המנהלים והעובדים). זאת, עם הרשאות גישה שונות לבעלי התפקידים בעסק. העיקר: כדי למנוע נפילה ואבדן מידע דרסטי לעסק אם שירות ענן אחד אינו זמין או נפגע מכל סיבה שהיא (דבר נדיר ביותר, אבל אפשרי). כך, שמומלץ שלא כל המידע של העסק יהיה מרוכז במתקן אחסון מידע של ספק אחסון אחד בלבד – בענן.  

 

  1. חברות שירותי ענן: מי הם 9 ספקי שירותים בדאטה סנטר (Data Center) בענן המובילים בישראל?

בשוק הישראלי יש ספקי בענן רבים לעסקים, נציין רק את 9 המובילים:

  1. שירותי ענן אמזון – AWS (מובילת שוק עולמי וגם בישראל) לרבות Amazon Cloud Drive.
  2. שירותי ענן גוגל – Google Cloud.
  3. שירותי ענן מיקרוסופט – Azure (כולל ענן מקומי חדש ב-MedOne).
  4. שירותי ענן טריפל – סי (Triple-C) – ספק ישראלי מוביל.
  5. שירותי ענן בזק – החברה הודיעה, שתקים בקרוב מתקני שירות חדשים בענן במתקני אחסון חדשים. מומלץ לעקוב אחרי הפתרונות הללו ברגע שיצאו לשוק.
  6. בזק בינלאומי – מציעה מגוון רחב של שירותי ענן ושירותי אחסון בענן. השירות הכי חדיש ופופולרי: BI-Cloud, מבוסס תשתיות של VMware.
  7. שירותי ענן פרטנר – מציעה כמה פתרונות מתקדמים בענן.
  8. שירותי ענן בינת תקשורת (ביחד עם בינת עסקים ושאר החברות בקבוצה) מציעה מגוון רחב של פתרונות מובילים בענן, במספר מתקנים חדישים ומודרניים.
  9. שירותי ענן MedOne – מציעה כמה סוגי גיבויים ואחסון מידע ב-3 מתקנים תת-קרקעיים ענקיים. הענן המרכזי של החברה מבוסס על תשתיות ענן של DimentionData, חברת בת של ענקית התקשורת היפנית – NTT, הענן הנוסף החשוב המוצע על ידה, מבוסס על Microsoft Azure.

 בישראל יש כיום מעל ל-45 מתקני ענן ציבוריים המפוזרים ברחבי הארץ, חלקם הגדול הוא מתקנים גדולים ותת-קרקעיים, כדי לספק מקסימום הגנה מפני כל צרה.

 זאת, בנוסף לעשרות שלוחות של עננים בינלאומיים של הספקים הגדולים (דוגמת אורקל, סיסקו ועוד), שלוחות הנמצאות אצל ספקי ענן וספקי תקשורת ישראלים. הספק הישראלי מקבל "הסמכה" מספק הענן העולמי כדי להחזיק ולנהל אצלו שלוחה עבור הלקוחות הישראליים, כדי שהתעבורה לענן העולמי תהיה מקומית ומהירה יותר.

בנוסף, ספקיות של מערכות תוכנה ושירותים לעסקים, מספקות גם שירותי אחסון בענן למידע הקשור לתוכנות הללו דוגמת: אורקל (פירוט פריסת שירותי הענן של אורקל ברחבי העולם – כאן. לאחרונה חברת אורקל הכריזה על מהלך מואץ לפתיחת 20 אזורי ענן חדשים בדאטה סנטרים ברחבי העולם עד סוף 2020, בהם שני אזורים בישראל – אחד מסחרי ואחד ממשלתי), אוויה, LG, תדיראן טלקום, סיילספורס,  VMware, דל-EMC, אלקטל-לוסנט-ארגונים (ALE), פריוריטי, SAP ועוד. כך, שמדובר בשוק מאוד תחרותי והכוח נמצא בידי הצרכן העסקי.

לכן, רצוי ומומלץ להיעזר ביועץ מומחה, שיודע מה השיגו עסקים מקבילים עם צרכים דומים, אצל אותו ספק שירות ענן. אפשר גם להתעניין בפורומים ובלוגים מקצועיים, כמה שילמו עסקים אחרים על אותם שירותים. חשוב לזכור את המוטו: "אל תהיה פראייר".

 

  1. מה מניע את התחום הזה של שירותים בענן?

הסיבות המרכזיות למעבר למחשוב ומרכזיה בענן הן: הרצון להתייעל, הרצון לתת מענה נכון ואיכותי לצרכים קיימים ועתידיים של הלקוחות, הצורך לפתח יכולת תחרותית ויתרון תחרותי בשווקים שנעים במהירות קדימה והצורך לחסוך בהוצאות המחשוב התקשורת והטלפוניה של העסק.

מידע נוסף על האסטרטגיה שמובילה להצלחה ביישום שירותי עננים היברידיים ומרובים יש כאן – למתעניינים.

 

  1. מה הם השיקולים לבחירת מערכת לשירותים בענן?

  • אבטחת מידע והגנת סייבר היא בראש הרשימה.
  • אמינות, שרידות.
  • מהירות ההעברה של התעבורה בתלות ברוחבי הפס של החיבור לרשת האינטרנט (או לרשת תקשורת פרטית, או רשת תקשורת אלחוטית או סלולרית).
  • קלות השימוש.
  • יכולת תמיכה בעברית (בתפריטים ובכלים).
  • איכות הקול והווידיאו.
  • יכולת האצת ביצועים, במקרה של צורך להעברה מהירה של קובץ ליעד מסוים.
  • יכולת מעקב ובקרה אחרי התעבורה, הגיבוי והאחסון.
  • קבלת דו"חות ונתונים בצורה ברורה ומהירה.
  • אי תלות בספק מידע אחד (מניעת תופעת "החתונה הקתולית").
  • אילו מערכות ניהול (מערכות שליטה ובקרה) העסק יזקק לצורך ניהול שירותי הענן שלו. מצ"ב כאן הניתוח של חברת המחקר העולמית גרטנר, מי מוביל ב-2019 בתחום מערכות הניהול של שירותי ענן.
  • ככל הניתן: תשלום על השירות רק על פי שימוש במודל SaaS (ר"ת: Software as a Service). אין צורך לשלם על שירות, שלא נעשה בו שימוש, ולכן יש לדרוש, שהתשלום על השירות יהיה רק על פי שימוש בפועל, שנמדד ומוצג למשתמש באופן ברור. חברת RightScale האמריקאית חקרה, בדקה (בארה"ב) ומצאה, שנכון למחצית שנייה 2018, עסקים הפסידו כ-35% מחשבון שירותי הענן שלהם, בגלל התנהלות לא מקצועית כלפי ספק שירותי הענן.
  • יכולת התאמה לצרכים ספציפיים של עסק ספציפי.
  • יכולת העברה קלה של קבצי מידע בין עננים שונים. כיום זה צורך אקוטי, בגלל השימוש במספר עננים, מה שמכונה – Multi-Cloud. הנתונים, שנאספו ע"י חברת RightScale בארה"ב, מצביעים על כך, שכ-81% (!) מהארגונים, שהשתתפו בסקר, דיווחו, שהם משתמשים ב-Multi-Cloud (כמה עננים בו זמנית, לצרכים שונים בכל ענן). כך, שגישה זו היא הגישה המובילה כיום ובעתיד בשימוש בשירותי הענן.
  • תאימות לתקנים וסטנדרטים בינלאומיים ומקומיים.
  • זמינות של כלים לשיפור ביצועים ולשמירה על "חוויית שירות" טובה ומאובטחת, דוגמת: Caching, CDN, Proxy ו-VPN. גם שיהוי של 2-3 שניות בהעברת התוכן, בגלל עומסים ברשתות האינטרנט העולמיות, יכול "להרוג" את חוויית השימוש ויכול להבריח לקוחות וגם שותפים ולחסל את העסק. יש לבעיה הזו מספר פתרונות, שהם בתחום "שירותי הזיכרון" ו"האצת ביצועים" של רשת האינטרנט ושל ספקי שירותי הענן, ומומלץ להתייעץ בבחירת הפתרון המתאים לצרכים הספציפיים של כל עסק. כיום, הטכנולוגיה להזרמה חלקה ומהירה של וידיאו, ששמה: Smart IP pipe, שנקראת לעיתים גם בשם: Multicast ABR, הפכה להיות חובה לבעלי אתרים עם וידיאו. הסבר נוסף לטכנולוגיה זו – מצוי כאן.
  • האם הענן נמצא בישראל או מחוץ לישראל (שיקול עסקי ורגולטורי). תשומת לב שכיום, כמעט לכל ספקי הענן הגדולים בעולם, יש נוכחות פיזית בעננים מקומיים בישראל. זה משפר את תחום "חוויית השימוש" בגלל זמן תגובה מהיר יותר וכמובן עונה לתקנים ורגולציות מחמירות, שחלות על פלחי שוק רבים בישראל, שבהם נדרש שהמידע של העסק יימצא על ענן השוכן בתוך ישראל (או שרובו יימצא על ענן בישראל ורק עומסים זמניים ינותבו לענן המצוי מחוץ לישראל).

 בעל אתר, שלא ייקח בחשבון את נושא "חוויית השימוש" של לקוחותיו, למשל בתחום הצפייה והשימוש בווידיאו, יגלה מהר מאוד, שהלקוחות הללו לא משתמשים בווידיאו, בגלל היעדר חוויית צפייה ושימוש. הסבלנות של הלקוחות היא אפסית. ממש אפסית לכל שיהוי בתגובה של וידיאו.

 

  1. למה מרכזיות IP בכל העולם (וגם בישראל זה החל) עברו לשירותי מרכזיה ענן?

יודגש, שהפלטפורמה החדשה והמובילה כיום לתקשורת ארגונית בעולם כמו גם בישראל נעשית כולה בענן, דרך רשת האינטרנט. כאמור לעיל, אפילו משרדי הממשלה וגופי הסמך הממשלתיים עברו ועוברים לטלפוניה בענן, בפרויקט בשם "שירלי", שמבוצע באינטגרציה של בינת עם פלטפורמת הענן של סיסקו וספקי שירותי ענן נוספים.

תקשורת בענן זו פלטפורמה המאפשרת לקיים פגישות ושיחות וידאו מכל מקום ובכל זמן. זה מאפשר לייצר מוקד שירות וירטואלי ללקוחות, ליצר מזכירה וירטואלית לכל אחד ולספק יכולות "עבודה קבוצתית" על "תשתיות אחודות", מכל מכשיר קצה ובכל מקום בעולם, מעל לכל רשת תקשורת.

הפתרון החדש של העולם העסקי החדש כולל שירות תקשורת מלא: שירותי מרכזיה מתקדמת, פלטפורמת ניהול שיחות ועידה מכל התקן באיכות הגבוהה ביותר, מערכות וידאו לשיחות ועידה, התאמה מלאה לכל סוגי חדרי הישיבות בארגון והעיקר: עבודה קבוצתית במתכונת של עבודה ברשת חברתית המוכרת לכל אחד מהסמארטפון שלו. זאת, תוך הגנה מלאה על כל המערכות, תאימות לכל הרגולציות, גיבויים על כל המערכות ושרידות של 99.999% מהזמן.

בעבר, כאשר אדם החליט לפתוח משרד, הוא היה צריך גם חדר תקשורת ושרתים. היום, המשרדים כבר מרושתים והכל עובר דרך הענן. כבעל עסק אתה יכול להיכנס לפורטל וירטואלי ולבחור את השירותים, שאתה רוצה עבור המשרד שלך, בין אם זה שיחות רגילות או וידאו, תמלול, הקלטות, כמות השלוחות וכד'. ואם העסק שלך משתנה אתה יכול להרחיב או להקטין את השירותים אונליין והכל דרך הענן.

כל משרד צריך להיות עם חיבוריות בין כל הטלפונים. מרבית בעלי העסקים צריכים, שהשיחות תהיינה מוקלטות ושמורות, והמוצר של טלפוניה בענן מאפשר לדבר עם כולם בשיחות אודיו/וידאו ותקשורת פנים ארגונית. אתה מקבל בענן משרד וירטואלי, שבו אתה לא תלוי במקום ויכול לנוע ממשרד למשרד עם השירותים וה-Data שלך בלי לדאוג להעברות של תשתיות ושרתים, וכל תכונה, שאתה רוצה להוסיף או לגרוע מהמשרד שלך, בין אם הם שיחות וידאו או תמלול והקלטה, זה נעשה באמצעות לוח וירטואלי בלחיצת כפתור ובזמן אמת.

היתרון האמיתי במעבר לתקשורת בענן הוא הגמישות והיכולת לבצע שינויים בפורטל וירטואלי. כך, אתה או אנשי ה-IT שלך לא צריכים להיות במשרד כדי לעשות התאמות.

דור העובדים של היום פחות מרותק למשרד. העובדים יותר חופשיים ורגילים לעבוד בכל מקום עם מחשב נייד, טאבלט וסמארטפון והענן נותן לך את החופש הזה.

תשומת לב, שעולם התקשורת והטלפוניה העסקית מתפתח מהר והלקוחות (וגם המנהלים והעובדים) לא מוכנים להסתפק היום בטלפוניה הישנה ובמערכות הישנות, כשביד יש להם סמארטפונים מתקדמים עם יכולות מולטימדיה מתקדמות ואיכותיות.

עסקים רבים מדי בישראל נרתעים משום מה מהמעבר לענן ולחיבורי SIP-Trunk, למרות שהם כן מסכימים להתחבר בחיבורי IP-PRI. זה בדיוק אותו דבר.

לכן, הם בוחרים (גם בגלל אי ההבנה הזו) לרכוש מרכזיית טלפון פיזית ומערכות שיחות ועידה פיזיות אצלם בעסק. כך, הם גם רוכשים פתרון ישן ומוגבל ביכולותיו וגם משלמים עליו פי כמה וכמה מהחלופות הקיימות של מערכות טלפוניה ושיחות ועידה וירטואליות ובענן.

 

טיפ חשוב בנושא שירותי מרכזיה בענן לעסקים:

למי שמהסס להיכנס לעולם מרכזיה שכוללת "תקשורת אחודה ועבודה קבוצתית" בשירותי ענן, מומלץ להתחיל "בקטן". דהיינו: לבחור למשל מרכזיה של סניף יחסית קטן ולהעביר את השירות של הטלפוניה שיש בה לענן, כולל במכשירי הסלולר של העובדים והמנהלים. בחירה בפתרון הנכון דורשת ייעוץ מהמומחים לנושא.

צריך להתחיל בקטן, להתנסות וללמוד איך זה עובד, להפיק לקחים ולהשתפר, עם מבט רחב ומפוקח על המעבר המלא לענן, לאורך ציר זמן של שנה עד שנתיים. זה הכיוון. הטיפ החשוב ביותר כאן הוא: חובה להתנסות בשירותים של ספק שירותי מחשוב ותקשורת מכל הסוגים ובענן, גם אם זה נעשה בקנה מידה מצומצם. ההתנסות בקנה מידה קטן בענן, תוכל להוסיף מידע לתהליך קבלת ההחלטות של העסק.

 

  1. מרכזיה בענן בזק \ סלקום \ הוט \ פרטנר – האם הפתרון הוא באמת שירותי ענן?

תשומת לב, ששירותי IP-Centrex אינם שירותי ענן. כלל לא חשוב מה הספקים כותבים בפורטל ובפרסומות שלהם. שירותים כאלה ניתנים כיום רק ע"י סלקום ובזק (פרטנר והוט זנחו זה מכבר את התחום הזה).

יודגש, שאי אפשר לשדרג שירותי IP-Centrex לשירותי ענן, כי אלו טכנולוגיות אחרות לגמרי עם יכולות שונות, חיבורי תקשורת שונים, ציוד קצה שונה וכלים שונים.

 

  1. שירותי ענן חינמיים – האם זה באמת בחינם?

אין דבר כזה בחינם (לעסקים). מה שבחינם ייעלה אחר כך ביוקר. אין שירותי ענן בחינם, שניתן לסמוך עליהם.

בנוסף, שירותי הענן הקיימים בישראל מסופקים במחירים מאוד אטרקטיביים, כך שהשימוש בשירותי ענן חינמיים יכול להוביל רק לצרות ולא לחיסכון כספי.

תקשורת טלפונית בחינם (למשל בווטסאפ), שירות כזה מתאים ללקוחות פרטיים, אולי ללקוחות SoHo (עסקים קטנים ביותר העובדים מהבית), אך לא לעסקים מכל סדר גדול.

 

אולם, רוב השירותים החינמיים בענן – סובלים מכמה בעיות חמורות:

  • רמת אבטחת מידע והגנה על הקבצים – אפס.
  • שרידות והתאוששות מתקלה או אסון – אפס.
  • תאימות לרגולציות לרבות רגולציות חדשות – אפס.
  • יכולת העברת כמה קבצים במקביל, או העברת הרבה קבצים במקביל – לא קיימת.
  • יכולת להאצת ההעברה והאצת ביצועים – לא קיימת.
  • יכולת הניהול של המידע המאוחסן בענן – נמוכה עד אפסית ותלויה בכלים שספק השירות בענן נותן למשתמשים. לכן, גם ההגנה מפני גניבת מידע, שינוי מידע ופגיעה בפרטיות – היא מאוד נמוכה, בשירותים החינמיים.
  • אין יכולת להעביר ולאחסן קבצים גדולים מאוד ובמיוחד קובצי מולטימדיה וקבצי וידיאו באיכות גבוהה: כיום – 4K ובקרוב8K  וגם לא העברות קבצים, שהחלו של AR, VR מהסוג של "מציאות מדומה" ו"מציאות רבודה" והעברת קבצים של D3 – תלת ממד, כולם קבצי ענק בנפחים של עשרות עד מאות גיגות, כל אחד.

 כלומר, הצרכים של היום ומחר של עסקים, שמבקשים להעביר ולאחסן קבצי מולטימדיה כבדים (כיום תחום הווידיאו הוא הנפוץ ביותר בשימוש), עסקים המחפשים פתרון מאובטח, שריד ושעונה על הרגולציות המחמירות הקיימות כיום בעולם העסקי, לא תמיד מקבלים מענה בפתרונות המיועדים למשתמשים פרטיים ולעסקים ברמת ה-SoHo, שמעבירים מפעם לפעם קובץ אחד או שניים ולא כבדים במיוחד.

יש בישראל פתרונות רבים המיועדים לעסקים קצת יותר גדולים ושכן מספקים רמות הגנה מתאימות לעסקים הכי רגישים דוגמת: Actifile, Asigra, Signiant, CTERA, MedOne, One1, U-BTech, OwnBackup, Terrasafe, בינת עסקים, IBM, Rainbow Cloud, Alibaba Cloud, סלקום, ווי-אנקור, טלדור, נס, מטריקס, תים, הוט, Infinidat, NetApp ועוד. השוק מוצף מתחרים ולכן הבחירה בשירות ענן חינמי אינה מומלצת.

כל עסק יכול לחשב את העלות הצפויה של הגיבוי המנוהל בענן, שהוא יבצע, די בקלות מהדפדפן שלו, לפי "כלל אצבע" בסיסי של 1 ₪ ל-1 גיגה-בתים לחודש. בהחלט מדובר ב"מחירי רצפה" לכל בעל עסק \משרד ומנהל, מול התועלת העצומה הטמונה בעצם השימוש בשירות גיבוי מנוהל ומאובטח בענן. לכן, המחשבה על גיבוי ואחסון מידע בענן חינמי – היא אשליה. המידע בענן חינמי לא מוגן ואין בו כל שרידות.

השוואה של גולשים (מישראל) לגבי שירותי גיבוי ואחסון מידע הקיימים בשוק הישראלי והעולמי ניתן לראות כאן (17,536 ביקורות ממשתמשים, ביקורות אותנטיות, מלקוחות עסקיים וגם פרטיים משלמים, אודות 763 שירותי אחסון בענן שונים, בארץ ובעולם. הנתונים נכונים ל-2019 ומתעדכנים באופן שוטף).

לכן, לפני בחירה בפתרון גיבוי חינמי, מומלץ להתייעץ עם המומחים בנושא, כדי לא "ליפול בפח" בפתרון חינמי של מתאים בכלל לצרכי העסק.

 

  1. מרכזיה בענן –  מהם טווחי המחירים בשוק?

מחירי מרכזיה בענן מתחילים במחיר של כ-8.5 ₪ לשלוחה, כולל הכל. בכמות גדולה של קווים ניתן לקבל מחירים טובים יותר מזה. מעל למחיר הזה יש את עליות הדקות של השיחות (דקות בתוך הרשת הן בחינם), וכן עלויות נלוות לפי צרכים מיוחדים של העסק (למשל חיבור המרכזיה למערכת CRM או למערכת ERP וכיו"ב).

 

  1. מרכזיה וירטואלית לעסקים בענן – מהו הדור הבא לשנת 2020 והלאה?

הדור הבא הם שירותי תקשורת מבוססת אינטרנט -WebRTC , כלומר: לא צריך מרכזיה, הכל מתבצע מתוך הדפדפן. שירותים כאלו החלו כבר בכל העולם וגם בישראל.

האם זה פתרון המתאים לכל עסק? בעיקרון – כן. זאת, משום שכיום מנהלים ועובדים בכל מקום משתמשים במכשירים ניידים (סמארטפונים וטאבלטים) והחיבור שלהם באופן שקוף ומאובטח למערכת הארגונית הוא צורך עסקי ותפעולי ממשי.

לכן, מומלץ "להתחיל בקטן" להתנסות בפתרון של מערכת WebRTC ליחידה אחת בארגון או לסניף אחד, או להחליף מרכזיה של עסק קטן בשירות WebRTC. מוצע לשקול להתנסות בכמה מערכות מתחרות ולקבל החלטה מושכלת איזו מערכת עונה בצורה מיטבית על צרכי העסק.

לקבלת הצעת מחיר עבור שירותי ענן לעסקים ישירות למייל – השאירו פרטים כאן

סרטון: נמאס לכם לחפש פתרונות תקשורת ומחשוב ענן מתקדמים?

 

פוסטים נוספים