SIP TRUNK או שירות ציר PRI – מהם הבדלים ולמי זה כדאי?

ip pri

SIP TRUNK או שירות ציר PRI
מהם הבדלים ולמי זה כדאי?

 

כל עסק, בעת שהוא מעוניין לבחור בתשתיות תקשורת נתונים וטלפוניה המתאימות לצרכיו, עומד בפני השאלה: באיזו תשתית חיבור לבחור.

 

מהן האופציות שיש לעסקים בתחום התקשורת הטלפונית ואיך לבחור את תשתית החיבור והספק המתאימים לעסק?

 

יש בישראל 2 תשתיות ארציות קוויות (בזק והוט, כאשר בחלקים מהמדינה הוט מסתמכת על חלק מרשת בזק). בנוסף, יש תשתיות תקשורת קוויות חלקיות מאוד של סלקום ופרטנר (שכעת החלו גם הן להישען על תשתיות בזק) ו-3 תשתיות סלולריות ארציות (פלאפון, סלקום ופרטנר-הוט-מובייל). התשתית הנוספת, שנועדה לכסות את ישראל – Unlimited, נתקעה וכרגע הפעילות הזו נמצאת במצב של חיפוש קונים.

פרטנר החלה לפרוס סיבים לבתים בפתח-תקווה ובקרית אונו, אולם טרם ברור מתי פרטנר תרחיב פריסתה לאזורים אחרים בארץ (אם בכלל) ומתי תחל לפרוס סיבים לעסקים.

כשעסק מגיע לנקודת הבחירה של תשתיות תקשורת מחשבים וטלפוניה לעסק, עומדת בפניו בעיקר הבחירה בתחום הטלפוניה בין תשתית חיבור ב-SIP Trunk ובין חיבור בצירי PRI. חיבורי SIP Trunk מוצעים כמעט ע"י כל ספקי התקשורת הקווית בישראל (לרבות ספקים בעלי "רישיון אחוד"), בעוד שתשתית PRI  מוצעת בעיקר ע"י בזק והוט ומעט ע"י סלקום ופרטנר.

ip pri

מה הבדלים בין SIP Trunk  לשירות ציר PRI?

שירות PRI הוא שירות ותיק מבוסס על טכנולוגיית ISDN  משנות ה-70 וה-80 של המאה הקודמת. בשנות האלפיים בוצע שיפור בטכנולוגיה הזו בכך, שה-ISDN מועבר גם על רשתות IP, ולכן השירות נקרא היום IP-PRI. כלומר: שירותISDN  על רשת IP.

כך, שמדובר בשירות מאוד ותיק, מאוד יציב, אך גם מאוד יקר ודורש ציוד ייחודי לכל אורך המערכת, כולל אצל לקוח. דהיינו: ציוד הטלפוניה אצל הלקוח חייב להכיל בתוכו כרטיס חיבור מיוחד ל-PRI. אין בשיטה הזו שום גמישות בהיקף הקווים המחוברים ויש להזמין זאת מראש מספק התקשורת.

בעולם הפסיקו מזמן להשתמש בשיטה הטכנולוגית הזו, כי היא פשוט התיישנה ולא עונה לצרכים של היום ומחר.

כיום, ציר PRI 30 קווים ובנק של 10,000 דקות עולה בהוט עסקים 599 ₪ לחודש (ללא מע"מ), לא כולל עלויות הציוד וההתקנה.

שירות SIP Trunk הוא שירות רשת מבוסס IP, שניתן להפעילו ברשת הסגורה של ספק התקשורת, או ברשת האינטרנט הפתוחה. השירות מבוסס על ציוד רשת תקני ומבוסס על פרוטוקולים ציבוריים ידועים, מה שמאפשר תאימות עם כל מכשיר קצה מכל סוג ומכל יצרן (למשל טלפוני IP), ציוד התומך בפרוטוקול SIP.

חיבורים מסוג SIP Trunk קל לחבר לכל נקודת קצה ברחבי העולם וקל לחבר אותם למכשירים ניידים דוגמת: לפטופים, טאבלטים, מסופונים וסמארטפונים, מה שמספק מענה לצרכים של היום ומחר.

בניגוד לשיטת התשתית של PRI, השיטה של SIP Trunk מאפשרת גמישות מלאה במספר הקווים, שעושים בהם שימוש בעסק ובעל העסק יכול להוריד ולהוסיף קווים ושלוחות כרצונו, בכל עת.

SIP TRUNK או שירות ציר PRI

איך בוחרים בין SIP Trunk  לשירות ציר PRI?

הלקוח העסקי אמור להחליט, בשלב ראשון, האם הוא יבצע את חיבור רשת תקשורת הנתונים והטלפוניה שלו (כולל אינטרנט לעסקים וטלפוני מסוג IPT) ברשת קווית, או ברשת סלולרית (או בשתיהן גם יחד, לצרכי גיבוי הדדי ושרידות התקשורת).

לכן, יש חשיבות לבחירה נכונה של קווי תקשורת ישירות ממספק התקשורת (בעיקר בחירה בין בזק להוט), ומולם ממגוון הספקים (בעיקר בעלי "רישיון אחוד"), רובם "רוכבים" על בזק (ולרוב זולים מבזק, כי מחירי בזק נמצאים תחת פיקוח רגולטורי).

רוב הלקוחות העסקיים בישראל בוחרים ויבחרו בתקשורת נתונים וטלפוניה מבוססת תקשורת קווית. זאת, גם בטווח הזמן הנראה לעין, כל עוד ביצועי רשתות הסלולר בישראל אינם משביעי רצון בתחום המענה לדרישות של תקשורת נתונים עסקית. לכן, מומלץ רק לעסקים בלי תשתית קווית אמינה, לבחון יישום גיבוי בתשתית תקשורת סלולרית.

חיבורי ה-SIP המומלצים למרכזיה כיום הם חיבורי SIP Trunk של בזק או הוט (ולחילופין של סלקום או פרטנר, או מספקים מתחרים בעלי "רישיון אחוד"). אולם הפתרונות של בזק והוט מבוצעים ברשת סגורה ולא על רשת האינטרנט, מה שמבוצע בסלקום, בפרטנר ואצל בעלי "רישיון אחוד". כך, שיש יתרון מובנה מבחינת השרידות וההגנה על התקשורת בבחירת פתרון המבוצע ברשת סגורה (של בזק או הוט).

כיום, בגלל ששירותי הוט לעסקים זולים מבזק (עם רוחבי פס בחיבור לאינטרנט טובים וזולים בהרבה מאלו שיש לבזק להציע), מומלץ לכל עסק לבחון בחירה בפתרונות של הוט. הוט ממליצה לעסקים לבחור בחיבורי SIP Trunk ולא להסתמך יותר על חיבורי PRI.

מהם היתרונות של שירותי SIP Trunk בהוט עסקים?

היתרון המרכזי הוא בכך, שעסקים קטנים עד בינוניים (SMB) יכולים לקבל במחיר אטרקטיבי חיבור SIP Trunk של עד 15 קווים חיצוניים המחוברים לכל סוג של מרכזיית IP  (לרבות בענן), מרכזיה, שיש לה תמיכה ב-SIP, עם שיחות ללא הגבלה לקווים נייחים.

יתרונות נוספים לשירות SIP Trunk של הוט:
  • חיוג ישיר ושיחה מזוהה נכנסת ויוצאת לכל שלוחה.
  • גמישות מרבית – בחירה של 5-15 אפיקים.
  • אפשרות לשמירה וניוד מספרי הטלפון הקיימים.
  • תשתית גישה לשירות והתקנה כלולים במחיר.
  • אפשרות חיבור לשירותי 1-800/1-700 וכוכבית עסקית.
  • אין צורך בציוד רשת ייחודי. כל ציוד רשת תקני מתאים: כל מרכזיה שתומכת ב-SIP וכל טלפון IP שתומך ב-SIP.
  • שירות ותמיכה מקצועיים של HOT עסקים.

להוט יש מבצעים כל הזמן בתחום הזה. המבצע הנוכחי הוא: מסלולי SIP Trunk + תשתית חיבור לאינטרנט 100 מגה (ניתן לשדרוג עד 500 מגה) + טלפון קווי עם שיחות ללא עלות וללא הגבלה ליעדים קוויים ושיחות ליעדים סלולריים ב-8.9 אג' לדקה, במחירים הבאים (כל המחירים ללא מע"מ):

  • 5 אפיקים (קווים) ב-219 ₪ לחודש.
  • 8 אפיקים ב-259 ₪ לחודש.
  • 12 אפיקים ב-299 ₪ לחודש.
  • 15 אפיקים ב-379 ₪ לחודש.

להוט עוד מספר מסלולים ומבצעים, שהם זולים בכמה סדרי גודל מול המחירון של בזק.

המבצעים הנוספים הכי פופולריים כיום בהוט עסקים הם:
  • חבילת אינטרנט של 200 מגה הכוללת תשתית פס רחב + קו טלפון אחד בחיבור של שיחות ללא הגבלה לכל יעד נייח או נייד, קו נוסף לפקס הכולל 100 דקות שיחה לנייד ולנייח והתקנה חינם. העלות: 129 ₪ לחודש.
  • חבילת X2 של מסלולי דאבל הכוללת תשתית אינטרנט של 200 מגה + קו טלפון אחד בחיבור של שיחות ללא הגבלה לכל יעד נייח או נייד, קו נוסף לפקס הכולל 100 דקות שיחה לנייד ולנייח והתקנה חינם. המצטרפים לחבילה זו מקבלים 2 טאבלטים במתנה (טאבלטים של מסך 7 אינץ', כל טאבלט שווה 468 ₪). העלות: 99 ₪ ל-4 חודשים ולאחר מכן 149 ₪ לחודש.

לשני המבצעים הללו יש להוסיף עלות ספק אינטרנט וניתן לקבל ספק אינטרנט של 200 מגה מהוט-נט (חברת בת של הוט) ב-10 ₪ לחודש. מכאן שהמבצעים הללו מאוד מתאימים לעסקים קטנים ברמת ה-SoHo.

Metro Ethernet, IPVPN, ISDN PRI, SIP Trunk

מדריך קצר לבחירת ספק קווי טלפוניה לעסק:

המחיר הוא פרמטר חשוב לבחירת ספק התקשורת, אבל לא הפרמטר היחיד. בחירת ספק תשתית טלפוניה אמורה להיות פרי ניתוח כלכלי וטכנולוגי הכולל כמה שלבים:

א. ניתוח כל צרכי העסק. יש לנתח מהם הצרכים של העסק לשירותי תקשורת וטלפוניה במבט של 3 עד 5 שנים קדימה, כדי לתכנן את התפתחות התשתיות בתוך הארגון העסק (רשת, מתגים ונתבים, אמצעי אבטחה וכיו"ב) וכל שירותי התקשורת והמחשוב הנלווים.

ב. קביעת סדרי עדיפויות לצרכים וקביעת מדיניות שימוש בשירותים השונים.

ג. קביעת רמת אבטחת מידע, הגיבוי וההמשכיות העסקית הנדרשת בשירותים השונים.

ד. קביעת מסגרת תקציבית אפשרית לכלל הצרכים.

ה. חיפוש חלופות טכנולוגיות למתן מענה לכל הצרכים, שנקבעו כחשובים.

ו . קיום מו"מ מול הספקים המתאימים.

ז. חתימה חוזה או עדכון חוזה קיים.

ח. קבלת השירות תוך ביצוע כל ההתאמות הנדרשות לאורך זמן (לרבות הוספת או הורדת שירותים, הוספת או הורדת רוחבי סרט ערוצים של החיבורים וכיו"ב).

מנהלים רבים נופלים בטעויות של ניהול הוצאות התקשורת לעסקים. הטעות הראשונה היא ההתעלמות מהמצב ויציאה מנקודת הנחה, שמה שהיה הוא מה שיהיה. רבים כלל אינם יודעים על החלופות של חבילות תשתיות תקשורת משולבות וגם לא שמעו על תשתיות ושירותי תקשורת בענן. רבים מנהלים מו"מ לא מקצועי מול חברות התקשורת ובשורה התחתונה מפסידים כסף רב, נופלים ל"מלכודות דבש" של אנשי מכירות מיומנים, תוך חתימה על "חוזים דרקוניים" מקפחים.

יש פתגם האומר: If it works, don't fix it ("אם זה עובד, אל תנסה לתקן את זה"). כנראה, שזו הגישה של מנהלים רבים, שמשמרים את המערכות שלהם בתצורות חיבור יקרות, לא יעילות ולא עדכניות. כל עוד מנהלים בוחרים להישאר עם ציוד תקשורת פיזי ישן בתוך העסק, השימוש בשירותי ענן הוא מצומצם וחסר משמעות. אולם, זה לא הכיוון המומלץ.

חשוב להפנים, שאין גופים צרכניים המגנים על הלקוחות העסקיים בעולם התקשורת. לכן, כל מנהל ובעל עסק חייב לבחור את הדרך הנכונה להתנהלות שלו מול ספקי התקשורת.

מקובל לחשוב, שרמת שירות הלקוחות של בזק גבוהה, אך אסור להתעלם מכך, שהוט ביצעה מהלכים מאוד משמעותיים לשפר את תחום שירות הלקוחות שלה, כולל השירותים הטכניים והתמיכה הטכנית. כך, שהפער ברמת השירותים (והתמיכה הטכנית) בין בזק להוט הצטמצם מאוד.

לכן, עסקים קטנים עד בינוניים, שרוכשים שילוב שירותי תקשורת מספק אחד מתחרה בבזק דוגמת הוט לעסקים, הרכישה בוודאות תוזיל להם עלויות. בנוסף, ברמות המחירים של הוט, בזק אינה יכולה להציע את רוחבי הפס, שהוט מציעה לעסקים קטנים עד בינוניים.

בנוסף, בזק חייבת לספק "חבילות פריקות" ללקוחותיה (כלומר: אין הנחה על עצם מתן כמה שירותים משולבים תחת חבילה אחת), מגבלה רגולטורית, שלא קיימת על הוט.

חיסכון בהוצאות התקשורת והמחשוב לעסקים

 שורה תחתונה בתחום הבחירה בין SIP Trunk  לשירות ציר PRI:

השוק נמצא כיום בתזזית והכוח עבר לידי הצרכנים. בגלל שהכוח מצוי כיום בידי הלקוחות, אין להתפתות למבצעי שיווק מטעים, מבצעים, שבהם מוכרים סחורה ישנה בעטיפה חדשה ללקוחות העסקיים, תוך ניצול העובדה, שאין לרוב הלקוחות העסקיים את הידע המתאים להבחין, שמוכרים להם "סחורה ישנה" ואף יקרה, שפג תוקפה מזמן. מומלץ וחובה לבקש מספק קווי הטלפוניה הסכם רמת שירות – SLA, במיוחד אם יש תלות בספק אחד המספק את כל השירותים במעטפת שירות אחת לעסק.

 

לכן נשאלות כאן השאלות:

מה הבעיה הגדולה ביותר הקיימת בעסק שלך, שאתה מאמין, שתוכל לפתור בבחירת פתרון תשתית טלפוניה המתאימה לצרכיך? 
אם יש לך חיבורים של תשתיות טלפוניה – ממה אתה לא מרוצה? שתף אותנו. 
איך אתה חושב, שאני יכול לעזור לך לחסוך בהוצאות ולהתייעל ע"י שימוש בפתרון של תשתיות טלפוניה מסוג SIP Trunk, בחבילה המתאימה לצרכיך?

 

 נמאס לך לחפש מרכזיית טלפון IP מתאימה לעסק?

 

 SIP Trunking Explained

 

השאר תגובה

פוסטים נוספים