fbpx

מיקרוסופט אזור / Microsoft Azure: 10 טיפים מוכחים לחיסכון בהוצאות שירותי ענן לעסקים!

 

תקציר

 

  • איך חוסכים כסף בשימוש בשירותי הענן של מיקרוסופט (Azure)?

     

  • מדוע עסקים בוחרים ב-Azure?

     

  • מהם סוגי הפתרונות לשירותי ענן לעסקים המובילים בישראל?

     

  • מי מוביל שוק בתחום הזה? לאן התחום הזה מתפתח?

 

עסקים רבים ברמת ה-SMB וה-SME עוברים לענן, והבחירה בין ספקי שירותי הענן היא לא פשוטה. השוואה בינ"ל בין 3 שירותי הענן הגדולים בעולם: אמזון – AWS, מיקרוסופט – Azure, ו-גוגל Cloud, נמצאת כאן.

יחד עם זאת, הבחירה היא הרבה יותר מורכבת, לאור העבודה, שיש בישראל לא מעט עננים מקומיים, עם הצעות די אטרקטיביות. כיום, עיקר התחרות בישראל היא בין שירותי הענן של אמזון לשירותי הענן של מיקרוסופט.

הנקודה החשובה ביותר כאן היא להבין, שמעבר לשירותי ענן אינו מאורע חד פעמי, אלא מסע מתמשך, שלא נגמר. הצורך להתעדכן בשירותים חדשים וביכולות חדשות, שנוספות כל הזמן בשירותי הענן, מול הצורך לחסוך בהוצאות, מלווה את השימוש בשירותי הענן לאורך כל הזמן. היכולת לחסוך כסף בשימוש בשירותי הענן מחייבת קביעת מדיניות שימוש והיעזרות בכלים הקיימים בענן (או בכלים מצד ג'), שמובילים לחיסכון ממשי בהוצאות על שירותי הענן.

 

כמה עסקים מפסידים אם הם לא נערכים נכון לשירותי הענן?

 

חברת RightScale האמריקאית חקרה ובדקה את השאלה הזו (בארה"ב) ומצאה, שנכון למחצית שנייה 2018, עסקים הפסידו כ-35% מחשבון שירותי הענן שלהם בגלל התנהלות לא מקצועית כלפי ספק שירותי הענן.

לגבי הסיבות לבזבוז של כסף על שירותי ענן לא נחוצים לעסקים ולארגונים, המחקר של RightScale מצביע על מקורות הבזבוז הבאים:

  • העסק משלם על שירותי ענן 24X7X365, בעוד שהעסק לא עובד סביב השעון וכל השנה. כך, שאין צורך בשירותי ענן סביב השעון – לכל השירותים.
  • העסק מזמין ומשלם על משאבים הרבה יותר ממה שהוא צריך, כתוצאה מהערכות מוטעות או מופרזות של הצרכים והעומסים הצפויים. נמצא, שהשימוש במשאבי CPU, זיכרון, אחסון וכיו"ב בענן, לא מגיע ל-40% ממה שמשלמים עליו וברוב המקרים זה 20% ממה שהוזמן ומשולם ע"י העסק.
  • עסקים אינם יודעים לנצל הזדמנויות של מבצעים והנחות, שספק שירותי הענן מספק מפעם לפעם, כדי להוזיל עלויות. אין מעקב אחרי המבצעים ותוכניות עם הנחות, ולכן העסק מפסיד כסף בכך, שהוא לא מנצל את המבצעים וההנחות הללו.
  • עסקים מחזיקים מאגרי מידע ישנים אצל ספק שירותי הענן, ללא כל שימוש, במקום להחזיק אותם על מערכת אחסון מקומית זולה, או על תשתיות ענן זולות מאוד המשמשות רק לצרכי אחסון של מידע היסטורי ישן. נמצא, שרק בסעיף הזה אפשר לחסוך 7% מהוצאות מחשוב הענן בגלל מאגרי מידע וגיבויים ישנים, שאין בהם כבר כל צורך בחיי היום-יום של העסק. מה שמכונה Disk Storage הוא אחד ההוצאות הכי בזבזניות של עסקים, שעברו לענן, בלי שהם מרגישים בכך.

 

למה עסקים ברמת ה-SMB משתמשים בשירותי הענן Azure?

 

בעיקר בגלל שירותי אופיס. בישראל, די בדומה לעולם המערבי, חבילת "אופיס 365" היא חבילת התוכנה המבוקשת ביותר בקרב עסקים ברמת ה-SoHo, SMB וה-SME, כלומר: בקרב עסקים קטנים ובינוניים, שהם הרוב מוחלט של העסקים בישראל, כמו גם בעולם.

 

שירות Teams Microsoft כחלק מחבילת "אופיס 365" הופך בהדרגה לפלטפורמת הטלפוניה העסקית המובילה מ-2019 והלאה ומערכת זו תחליף כמה מערכות עסקיות של מיקרוסופט ובכלל זה את מערכת סקייפ לעסקים (Skype for Business).

 

בשנת 2018 הוסיפה מיקרוסופט מגוון כלים משלימים לחבילות התוכנה העסקיות שלה, כשהחבילה של אופיס 365 היא הפופולרית ביותר בקרב עסקים ובין השירותים והמערכות החדשות נכלל, כאמור, שירות Microsoft Teams (שירות לעבודה קבוצתית בצ'אטים ובצ'אטבוטים) המצטרף לכלי הפופולרי Yammer, שמספק בעיקר יכולות של עבודה קבוצתית ותקשורת יעילה פנים ארגונית.

מערכת נוספת, שנוספה בשנת 2018 לחבילה הזו, היא Meeting Room Systems, כששם המערכת הזו עודכן לאחרונה ל-Microsoft Teams Rooms, לאור ההחלטה, ש-Teams תהיה הפלטפורמה המובילה לעסקים. זו מערכת All-In-One המספקת שליטה וניהול של חדרי ישיבות בענן, בעיקר באמצעות טאבלט, עם יכולת לחבר לדיון בקול או בווידיאו כל מחזיק בכל מכשיר קצה המחובר לאינטרנט, שנמצא בכל מקום בעולם.

כך, רוב השוק העסקי בישראל (ובמדינות רבות בעולם), כאמור לעיל, בוחר במיקרוסופט. הסיבה המרכזית, שנמצאה בסקרים: החיבור ההדוק, הנוח והשקוף בענן, בין מערכות העסקיות (אופיס 365) למערכות התקשורת והטלפוניה (סקייפ לעסקים ו-Teams), למרכזיות IP מכל סוג, לדוא"ל (אאוטלוק), ל-CRM, ל-ERP ו"העבודה הקבוצתית".

בנוסף, למיקרוסופט יש חבילות אופיס 365 המתאימות לקהלי יעד ספציפיים. סיבה לא פחות חשובה: זה זול יותר מניהול של שרת אופיס מקומי (כולל שרת דוא"ל מקומי). בנוסף, בתחרות "ראש בראש" מול פתרון מתחרה, למשל Google G Suite, היתרונות של המערכת של מיקרוסופט הם די בולטים.

המחירון של מיקרוסופט אופיס 365 הוא גלוי, ונע בין 5 דולרים לחודש למשתמש ועד 12.5 דולרים לחודש למשתמש, בהתחייבות לשנה.

אולם, מדובר במחירים של התקנה עצמית ותחזוקה עצמית. לכן, למי שאין לו את היכולות ואנשי המקצוע המתאימים להתקנה עצמית ולתחזוקה עצמית, מומלץ לבחור באחד מהמשווקים והאינטגרטורים הרשמיים הרבים של מיקרוסופט בישראל. ניתן לתחר ולבחור את המשווק \ אינטגרטור המספק את השירות הזה בצורה ובמחיר המתאימים לצרכי העסק, לאחר ניתוח הצרכים של העסק.

 

טיפ:

לעסק, שיש בו מערכות מחשוב ותקשורת ישנות (מעל ל-5 שנים), מומלץ, בכל מקרה, לשקול מעבר לאופיס 365 – כבר כעת! 

 

10 טיפים לחיסכון בשירותי הענן Azure (על פי CloudHealth מקבוצת VMware):

  1. צמצום וביטול נפחי הדיסק – Disk Storage הנשארים מחויבים בתשלום בענן גם אם המשתמש ביטל או השבית את המכונה הווירטואלית, שהייתה קשורה לאותו נפח דיסק. אפשר לחסוך הרבה כסף רק בסעיף הזה. הכלל הבסיסי: תא של אחסון, שלא קשור ל-VM יותר משבועיים, סביר להניח, שהוא לא נחוץ ויש לקצץ אותו.
  2. מחיקת גיבויים ישנים מסוג Snapshot. ארגונים ועסקים משתמשים ב-Snapshot לצרכי גיבוי, והנפח של המידע הזה הולך ומצטבר ללא כל צורך. יש לזכור, שגיבוי עושים בכמעט כל המקרים מה-Snapshot האחרון בלבד. לכן, כל מה שקדם לו – מיותר.
  3. יציאה מנכסים מתים (Zombie Assets). נכסים מתים הם VM המופעלים ללא כל צורך ולא משמשים לשום מטרה. נכסים מתים נוצרים בעיקר משימוש ממאזני עומסים וממערכות SQL.
  4. שדרוג כל ה-VM לגרסה הכי עדכנית. גרסאות חדשות יותר של VM הן יותר יעילות, יותר מהירות ומחייבות שימוש בפחות VM לאותה מטלה. מומלץ מאוד לעבור למערכת (Azure Resource Manager) ARM.
  5. התאמת גודל ה-VM לצרכים הממשיים. מדובר בשימוש בכלי IaaS (ר"ת: Infrastructure as a Service), שמודדים ומתאימים את היקף ה-CPU, זיכרון, אחסון, רוחב פס, לצרכים הממשיים של המשימה ללא צורך ברזרבות ובלי לפגוע בביצועים. VM, שבמשך 30 יום נע בעומס CPU שבין 5% ל-20%, ייתכן והוא מיותר וניתן להעביר את העומס שלו ל-VM אחר.
  6. התאמת נפחי האחסון לצרכים האמתיים. לא להזמין דיסקים במחיר פרימיום (לפי המחירון של מיקרוסופט) למידע, שהדרישה אליו מאוד נמוכה.
  7. התאמת נפחי מערכות SQL. אפשר לבצע זאת בכלי PaaS (ר"ת: Platform-as-a-Service), ובמערכת  vCore של מיקרוסופט. יש כמה רמות של שימוש בבסיסי נתונים של SQL, ויש לבחור את השיטה המתאימה בדיוק לצרכים, בכל רגע נתון ולצרכי אפליקציות נתונות.
  8. הפעלה וסגירת VM לפי הצרכים. ראוי לבנות טבלה של שעות סגירה של VM. כאן החיסכון הוא מאוד משמעותי (ראה טבלה בהמשך). מיקרוסופט מחייבת את ה-VM לפי שעות שימוש. הדממת VM בלילה ובסופי שבוע, או כשאין צורך, מובילה לחיסכון מאוד משמעותי.
  9. רכישת VM לצרכי רזרבה רק בחישוב אופטימלי ודינמי. למיקרוסופט יש שיטה היכולה להביא לחסכון משמעותי בשם: Azure Reserved Virtual Machine.
  10. הנעת אובייקטים של מידע למקומות ותכניות יותר זולות. למיקרוסופט יש כל הזמן הצעות לאזורים וחבילות זולות יותר. יש להניע אובייקטים באופן דינמי כל הזמן כדי לנצל את ההנחות הללו, במיוחד בהתייחס לאחסון מידע. יש למיקרוסופט תכניות וחבילות שונות לרמת היתירות, הגיבוי וההמשכיות העסקית של מידע וניתן להשתמש באופן דינמי בחבילה הזולה ביותר באותו זמן. כלל בסיסי הוא, שכל אובייקט, שנמצא ברמה של HOT מעל ל-30 יום, יכול לעבור לרמה של COLD או אפילו לרמה של Archive.

ניתן להשתמש בכלים ממוחשבים כדי לבצע אופטימיזציה. למשל, הכלים שיש כאן וכאן. ניתן להתנסות בכלי המרכזי לחיסכון בהוצאות בענן בחינם וללא התחייבות ל-14 יום כאן.

רק ביישום טיפ מס' 8, ניתן להגיע לחיסכון בהוצאות הענן לעסק בין 42% ל-76%, כמופיע בצילום של הטבלה הבאה:

מיקרוסופט אזור - טבלת השוואה

האם שירותי הענן הם החלופה המועדפת על עסקים בישראל?

 

בעלי ומנהלי עסקים רבים נרתעים משום מה מהמעבר לשימוש בשירות ענן, בזמן שהם משתמשים בסמארטפון שלהם ככלי עבודה והם משתמשים מידי יום בסמארטפון הזה בכמה וכמה שירותי ענן מקבילים, בקלות ובשקיפות, בלי שירגישו בכך. כל סמארטפון מחובר מרגע הפעלתו לפחות ל-3 עננים שונים. למשל: לענן של גוגל לצרכי דוא"ל – Gmail, לענן של Waze לצרכי ניווט ולענן של WhatsApp (שהוא חלק מהענן של פייסבוק) לצרכי מסרים מידיים עם חברים ועמיתים.

רוב הסמארטפונים, שבידי הציבור, מחוברים ל-5 עננים ויותר במקביל. זה חלק טבעי מההתנהלות של הציבור המחזיק בסמארטפונים בכל העולם וגם בישראל.

אין כל סיבה למה זה לא יקרה גם בתשתיות המחשוב והטלפוניה של העסק.

בעולם המערבי, מעל ל-60% עד 80% מהעסקים (תלוי במדינה) עברו כבר באופן מלא לשירותי ענן. בישראל, ההתפתחות הזו החלה מעט מאוחר. אולם, היא תופסת תאוצה, שתלך ותגבר בשנים הקרובות.

אך באפריל 2019, רשות התקשוב הממשלתי במשרד ראש הממשלה סיימה תהליך הערכה ומיפוי כהערכות להעברת שירותי הממשלה לענן. המעבר של המערכות הממשלתיות (שכבר חלקן הגדול בענן) וגופי הסמך הממשלתיים לשירותי ענן מלאים יהיה מהיר מאוד ומפורט כאן. זה ישפיע על כל הגופים העושים עסקים עם הממשלה או מושפעים משירותי הממשלה.

 

יש תחומים ושווקים (דומת שוק חברות הייטק, שוק חברות ההזנק ועוד), שבהם כמעט 100% מהעסקים והארגונים בישראל כבר נמצאים בעולם שירותי הענן. המעבר לשימוש בשירותי ענן סוחף את כל תחומי המחשוב והתקשורת העסקית, מה שמאפשר להתייעל ולשנות הרגלי עבודה ישנים.

 

ישנן סיבות רבות מדוע בעלי עסקים ומנהלים בוחרים לעבור לשירותי ענן. אולם, אין ספק, שחיסכון בהוצאות ,ובמיוחד בהוצאות התקשורת והמחשוב, הוא "צו השעה" בכל עסק וארגון. לכן, שירותי הענן ואחסון מידע בענן – הם ההווה והעתיד של התשתיות העסקיות, גם בישראל.

טיפ: ניתן ומומלץ להשתמש בכמה עננים במקביל ולאחסן מידע במקביל בכמה ספקי שירותי אחסון בענן, שכל אחד שייך לחברה אחרת וממוקם במתקן Data Center שונה ברחבי העולם. זאת, כי רובם חינמיים, קלים מאוד להפעלה ומגיעים עם נפחי אחסון די גדולים, שנוחים לשימושים עסקיים שונים. השימוש בכמה עננים במקביל גם מסייע להפרדה בין סוגי מידע (למשל הפרדה בין המידע של הנהלת חשבונות, למידע של שיווק ומכירות, למידע הנצבר בסמארטפונים של המנהלים והעובדים). זאת, עם הרשאות גישה שונות לבעלי התפקידים בעסק. העיקר: כדי למנוע נפילה ואבדן מידע דרסטי לעסק, אם שירות ענן אחד אינו זמין או נפגע מכל סיבה שהיא (דבר נדיר ביותר, אבל אפשרי). כך, שמומלץ שלא כל המידע של העסק יהיה מרוכז במתקן אחסון מידע של ספק אחסון אחד בלבד – בענן.  

 

שוק התקשורת העסקית בישראל, בדיוק כמו מה שמתרחש בכל העולם, משנה את פניו במהירות ועסקים רבים, במיוחד ברמת ה-SMB וה-SME, קולטים את הכיוון העולמי, שלפיו אין צורך בכלל במרכזיה עסקית בתוך העסק, או בחדר מחשבים, כי בכלל אין צורך במוצרי חומרה כאלה בעסק (או בכלל).

 

רשת האינטרנט הפכה להיות רשת התקשורת, הטלפוניה והמחשוב המרכזית של העסק.

 

החומרה של העבר נמצאת אי שם בחוות שרתים (Data Center) של ספק שירותים המתמחה בתחום ה-Data Centers ומספק שירותי ענן לכל צורך, בכל עת, לכל מטרה, לכל עסק, לכל מכשיר קצה, בכל מקום, לכל אפליקציה, לכל שירות ולכל צורך קיים או עתידי.

בשוק של שירותי התקשורת ובמרכזם החיבורים לאינטרנט, החלה תחרות (די פרועה) המשחקת לטובתכם. עסקים רבים תקועים בחוזי עבר דרקוניים עם קנסות יציאה ושאר פטנטים, כדי לקיים אתכם "חתונה קתולית" במחירים העולים – במקום לרדת, ולעיתים אף מטעים אתכם, שהאינטרנט של המתחרים הוא שירות, שיש להיזהר ממנו.

 

בעתיד הקרוב ובעשור הבא התחרות בתחום חיבורי האינטרנט תהיה בין חיבורים פיזיים בסיבים המגיעים לעסק, חיבורים אלחוטיים (מכל הסוגים, במיוחד סלולר 5G וחיבורי גלים מילימטריים) וחיבורים וירטואליים. לא יהיה מנצח אחד בתחרות הזו, כי תחרות זה דבר טוב לעסקים ולשוק התקשורת לאינטרנט. מכאן, שאסור להתחייב לספק מסוים ליותר משנה, כי השוק הזה נע מהר קדימה, משתכלל והמחירים רק יורדים. 

 

עסקים ברמת ה-SMB וה-SME (קטנים עד בינוניים), מוצפים בשנים האחרונות בהצעות לרכוש פתרונות של שירותי מחשוב וירטואליים לרבות מרכזיה טלפונית לעסק שלהם, בשפע של פתרונות, שיכולים לבלבל כל בעל עסק ומנהל בעסק, שאמור להחליט על רכישת מערכת כזו, או שדרוג של מערכת המחשוב והטלפוניה העסקית שלו, משום שהן התיישנו ולא מספקות את צרכי העסק של היום ומחר.

יש בשוק הישראלי בעלי עסקים ומנהלים רבים המחפשים להעביר את תוכנות העסקיות שלהם לענן ובפרט את תוכנות דוגמת: מערכת Priority או SAP ל-ERP, מערכת אופיס עסקי ושירותי תקשורת עסקיים, לרבות שירותי הטלפוניה העסקית.

מנהלים ובעלי עסקים מוצפים במונחים מאוד מבלבלים ובכללם: IP-Centrex, VPS, שירותי ענן, מרכזיה בענן, Hosted PBX, מרכזיה מקומית, מרכזיה וירטואלית, מרכזיה בקוד פתוח אסטריסק, מרכזיית סיסקו (או: אוויה, תדיראן טלקום וכך הלאה), חיבורי IP-PRI ועוד.

עסקים רבים בישראל (בשונה מהעסקים ברחבי העולם המערבי וגם לא המערבי) עדיין רוכשים לעצמם מרכזיות טלפוניה פיזיות, שמותקנות בעסק וטלפוניים פיזיים המוצבים על השולחנות בעסקים. כיום, עסקים רוכשים רק טלפוני IP (ר"ת: Internet Protocol), לרבות בטכנולוגיית DECT (אלחוט), כדי לספק תאימות מרבית בין הטלפון על השולחן של העסק לבין המרכזיה והמחשבים של העסק.

 

קל ליפול בפח ול"חתונה קתולית" יקרה, כשיש שפע כזה של הצעות מתחרות בתחום המרכזיות לעסקים, הצעות, שרובן בכלל לא מתאים לצרכי העסקים הקטנים עד הבינוניים, של היום ומחר.

 

מיקרוסופט-אזור-Microsoft Azure

 

 

מיקרוסופט אזור / Microsoft Azure – תשובות לשאלות נפוצות:

 

  1. מיהם כל ספקי שירותי הענן המובילים לעסקים בישראל?

בשוק הישראלי יש ספקי אחסון רבים של בענן לעסקים, נציין רק את המובילים:

  1. אמזון – AWS (מובילת שוק עולמי וגם בישראל).
  2. גוגל – Google Cloud.
  3. מיקרוסופט – Azure.
  4. טריפל – סי (Triple-C).
  5. בזק – החברה הודיעה, שתקים בקרוב מתקני שירות חדשים בענן במתקני אחסון חדשים. מומלץ לעקוב אחרי הפתרונות הללו ברגע שיצאו לשוק.
  6. בזק בינלאומי – מציעה מגוון של שירותי ענן ושירותי אחסון בענן. השירות הכי חדיש ופופולרי: BI-Cloud, מבוסס תשתיות של VMware.
  7. פרטנר – מציעה כמה פתרונות בענן. השירות הכי פופולרי כיום הוא CloudUp360.

 

בישראל יש כיום מעל ל-45 מתקני ענן ציבוריים המפוזרים ברחבי הארץ, חלקם הגדול הוא מתקנים גדולים ותת-קרקעיים כדי לספק מקסימום הגנה מפני כל צרה.

 זאת, בנוסף לעשרות שלוחות של עננים בינלאומיים של הספקים הגדולים (דוגמת אמזון, מיקרוסופט, גוגל, סיסקו ועוד), שלוחות הנמצאות אצל ספקי ענן וספקי תקשורת ישראליים. הספק הישראלי מקבל "הסמכה" מספק הענן העולמי כדי להחזיק ולנהל אצלו שלוחה עבור הלקוחות הישראליים, כדי שהתעבורה לענן העולמי תהיה מקומית ומהירה יותר.

כך, שמדובר בשוק מאוד תחרותי והכוח נמצא בידי הצרכן העסקי.

 

לכן, רצוי ומומלץ להיעזר ביועץ מומחה, שיודע מה השיגו עסקים מקבילים עם צרכים דומים, אצל אותו ספק שירות ענן. אפשר גם להתעניין בפורומים ובלוגים מקצועיים, כמה שילמו עסקים אחרים על אותם שירותים. חשוב לזכור את המוטו: "אל תהיה פראייר".

 

  1. מה מניע את התחום הזה?

הצורך להניע ולאחסן קבצים בסדרי גדול הולכים וגדלים. למשל: תמונות וסרטונים של מוצרים והדגמות שימוש במוצרים.

בנוסף, יש כיום צורך להגן על המידע כדי למנוע גניבתו, שינוי המידע, או שיבושו.

זאת, בנוסף לרגולציות החדשות, למשל, בתחום ההגנה על הפרטיות (דוגמת GDPR) ורגולציות חדשות לגבי מיקומם של קבצים בתעשיות רבות (למשל: יש צורך, שהקבצים יימצאו ויאוחסנו באותה מדינה. זה קורה בתחומים רבים כמו בתעשייה הפיננסית ובתעשיית הבריאות).

 

  1. מהם השיקולים לבחירת מערכת לשירות עסקי בענן?

  • אבטחת מידע והגנת סייבר היא בראש הרשימה.
  • אמינות, שרידות.
  • מהירות ההעברה של הקבצים בתלות ברוחבי הפס של החיבור לרשת האינטרנט (או לרשת תקשורת פרטית, או רשת תקשורת אלחוטית או סלולרית).
  • קלות השימוש.
  • קיומה של תמיכה בעברית (בתפריטים ובכלים).
  • יכולת האצת ביצועים, במקרה של צורך להעברה מהירה של קובץ ליעד מסוים.
  • יכולת מעקב ובקרה אחרי ההעברות והאחסון.
  • קבלת דו"חות ונתונים בצורה ברורה ומהירה.
  • אי תלות בספק אחסון מידע אחד (מניעת תופעת "החתונה הקתולית").
  • ככל הניתן: תשלום על השירות רק על פי שימוש במודל SaaS (ר"ת: Software as a Service) וכיום מקובל שהתשלום יהיה על פי שימוש שעתי (יש ספקים שעברו לתשלום לפי שימוש לפי דקות). אין צורך לשלם על שירות, שלא נעשה בו שימוש, ולכן יש לדרוש, שהתשלום על האחסון יהיה רק על פי שימוש בפועל, שנמדד ומוצג למשתמש באופן ברור. חברת RightScale האמריקאית חקרה ובדקה (בארה"ב) ומצאה, שנכון למחצית שנייה 2018, עסקים הפסידו כ-35% מחשבון שירותי הענן שלהם, בגלל התנהלות לא מקצועית כלפי ספק שירותי הענן.
  • יכולת התאמה לצרכים ספציפיים של עסק ספציפי.
  • יכולת העברה קלה של קבצי מידע בין עננים שונים. כיום זה צורך אקוטי, בגלל השימוש במספר עננים, מה שמכונה – Multi-Cloud. הנתונים, שנאספו ע"י חברת RightScale בארה"ב, מצביעים על כך, שכ-81% (!) מהארגונים, שהשתתפו בסקר, דיווח ושהם משתמשים ב-Multi-Cloud (כמה עננים בו זמנית, לצרכים שונים בכל ענן). כך שגישה זו היא הגישה המובילה כיום ובעתיד בשימוש בשירותי הענן.
  • תאימות לתקנים וסטנדרטים בינלאומיים ומקומיים.

 

  1. איך מודדים ביצועים של הענן הציבורי?

ניתן להיעזר בשירותים של ThousandEyes, או של מי מהמתחרות הגדולות שלה דוגמת CloudSpector, WhatMatrix,RightScale , או אחד מספקי מדידת הביצועים הקיימים בישראל דוגמת "בינת אלקטרוניקה" או KeySight. אגב, לגוגל יש כלי חינמי לחלוטין לבדיקת ביצועי ענן ציבורי ומומלץ לשימוש ללקוחות שירותי גוגל.

עסקים קטנים ומשתמשים פרטיים יכולים להשתמש בכלי הבדיקות החינמי WireShark.

 

מיקרוסופט אזור / Microsoft Azure

 

  1. איך מבצעים את הבחירה בספק שירותי ענן?

יש כיום רשימה עצומה של ספקי שירותי ענן, בארץ ובעולם. כאמור לעיל, יש כבר בישראל לא פחות מ-45 מתקני ענן גדולים ומתחרים.

מכאן, שהבחירה אינה פשוטה: האם להסתמך על ספק שירותי ענן זול הנמצא בחו"ל, שלא ברור אם הקשר אליו יישמר בכל מצב (ומה זמן התגובה שלו לתקלות בשירות הנמצא מעבר לים, שלא לדבר על בעיית העברית והלוקליזציה של השירותים), או להסתמך על ספק מקומי הנמצא כאן ונסמך על Data Centers מקומיים או "סניפים מקומיים מאושרים" של ענן בינלאומי, דוגמת: Triple C, או בזק (שחוזרת לתחום הזה), בזק בינלאומי, פרטנר, סלקום, הוט, GNS, EXitu, OMC, CloudVPS, U-Btech, Med-One ועוד.

או לחילופין, לבחור ספק שירותי ענן בינלאומי גדול (דוגמת: DigitalOcean, Rackspace ו- Alibaba Cloud), בין ישירות לענן הבינלאומי, או דרך ספק שירותי עננים שיש לו נציגות מקומית (כולל תמיכה ושירות), דוגמת שירותי העננים של: IBM (כיום ביחד עם חברת הבת שלה Red-Hat), מיקרוסופט – אזור, VMware, SAP, סיסקו, HP ארגונים, אמזון – AWS, אורקל, סאפ, סיילספורס, דל-EMC, גוגל עננים, תדיראן-טלקום, ALE (אלקטל-לוסנט-ארגונים) ועוד, חלק לא קטן מהשירותים הללו מסופקים ע"י האינטגרטורים הגדולים בשוק (דוגמת: בינת, טלדור, One1, נס, מלם-תים, מטריקס, ווי-אנקור ועוד), וספקי התקשורת המובילים בישראל (יש כיום 16 ספקים בעלי "רישיון כללי אחוד" ממשרד התקשורת, שמספקים שירותי ענן בתחומים מגוונים ויכולים לענות על כל צורך קיים או עתידי).

 

לכן, הבחירה בספק שירות ענן צריכה להתבצע רק אחרי ניתוח הצרכים של העסק.

 

לאחר ניתוח צרכי העסק, יש לשקול בבחירה בין ענן פרטי, ענן ציבורי, או ענן היברידי, או בגישת ה-Multi-Cloud, שהיא הגישה המומלצת למי שצופה פני עתיד.

אנו עומדים לרשותכם לביצוע את תהליכי הניתוח הללו, שאמורים לתת תשובה ייחודית לכל עסק, לפי היקף ורמת הצרכים שלו, מול החיסכון בעלויות שישיג והיכולת שלו להשתנות, כדי לעבור לשירותי ענן.

היום די ברור, שעסקים קטנים עד בינוניים לא צריכים לבנות את התשתיות שלהם על בסיס שרתים פיזיים ורכיבי רשת פיזיים. ספקי שירותי הענן יכולים לספק להם מהענן את כל מה שהם צריכים. הם יכולים לרכוש הכל במודל של השכרה, גם את שירותי הרשת. הספקים הללו מספקים להם על הענן את כל השירותים הקיימים והם כל הזמן מוסיפים עוד שירותים חדשים הנבנים מעל לענן.

למעשה, לא קיים אפילו יישום אחד, שנעשה בו כיום שימוש בעסק, שלא ניתן להפעיל אותו בענן. הכל ניתן להעברה לענן, אפילו מערכות כבדות דוגמת ERP, רכש והנהלת חשבונות.

צמצום CAPEX וה-OPEX של העסק במעבר לטכנולוגיות שירותי ענן הוא ברור וההחזר על ההשקעה – ROI נמדד בחודשים ספורים ולעיתים פחות. כיום, עסקים קטנים בכל העולם מעדיפים לרכוש חבילות מחשוב מענן במקום שירות יחיד של אפליקציה מקומית אצלם. הסיבות: רצון לגמישות, הקלה על ניהול שירותי המחשוב וחיסכון בהוצאות על רכישות ותחזוקה.

 

בנוסף, תחום ה-Mobile העסקי עובר לענן. יותר ויותר עסקים נסמכים על שירותים ניידים מבוססי ענן לביצוע מטלות יומיות. סנכרון מטלות, דוא"ל וקבצים בין שרתים למכשירי סלולר – סמארטפונים וגם טאבלטים, הפך למקובל כמעט בכל רבדי השוק. אנו נמצאים קצת מאחור בהשוואה לעולם המערבי, אבל זה מתפתח בדיוק בכיוון הזה גם בישראל.

שורה תחתונה בתחום החיסכון בהוצאות בשירותי ענן לעסקים קטנים עד בינוניים:

 

למרות שעולם התקשורת נע מהר קדימה, הלקוחות העסקיים עדיין לא מכירים מספיק את היתרונות בשימוש בשירותי ענן, לרבות השימוש בשירותי CDN ו-Proxy, לצורך מתן שירותים מהירים יותר על רשת האינטרנט.

חיסכון בהוצאות בשירותי הענן יכול להתבצע תוך תכנון נכון ודינמי של השימוש בשירותי הענן וניתן להשתמש בכלים ייעודיים שנולדו לצורך החיסכון הזה. בין הכלים המובילים בתחום זה ניתן לציין את הכלים של: CloudHealth ו-RightScale.

לכן, מומלץ קודם להחלטה על בחירת ספק שירותי ענן לעסק, לבצע ניתוח צרכים בסיוע אנשי מקצוע, כדי להגיע להחלטה מושכלת בנושא ולתחר בין הפתרונות השונים הקיימים בשוק בתחום זה. יש לבדוק אם הפתרון, שנבחר, תומך בכל סוגי השירותים הנחוצים לעסק, כדי לקבל את מירב היתרונות של פתרונות מלאים לפי הצרכים, תחת מעטפת שירות ותמיכה אחת.

בנוסף, יש לשקול גם את רמת האמינות של הספק והאם אפשר לקבל ממנו אחריות ושירות ברמה נאותה (SLA), בלי להיות כבולים אליו לעולמים ב"חתונה קתולית".

חשוב לזכור, שהצרכים של משרד עורכי דין אינם דומים בכלל לצרכים של רשת מרכולים, חנות רהיטים, חברת הייטק, רשות מקומית, חברת הובלות, משרד מומחי ביטוח ופיננסים, או של משרד רואי חשבון.

 

לקבלת ייעוץ טלפוני חינם בנושא "שירותי ענן" כמענה לצרכים של העסק שלך – הירשם כאן.

 Transform every meeting with Microsoft Teams Rooms

 

השאר תגובה

פוסטים נוספים