שירותי אחסון בענן – איזה שירות אחסון בענן ציבורי מתאים עבור העסק שלי?

SmartTAP מערכת הקלטת שיחות

שירותי אחסון בענן – איזה שירות אחסון
בענן ציבורי מתאים עבור העסק שלי?

 

התפתחות עולם המחשוב והתקשורת מאפשרת לעסקים להעביר את מערכות האחסון והגיבוי שלהם לענן.

איך בוחרים ספק שירותי אחסון בענן, שמביא את הערך הכלכלי הטוב ביותר לעסק, בלי "ליפול בפח"?

 

עולם שירותי האחסון עבר מהפכה עצומה בעשור האחרון. מאחסון מקומי (על שרתים מקומיים, למעשה על הדיסקים הקשיחים הנמצאים בתוך השרתים) וגיבויים על גבי קלטות, השוק עבר לאחסון בשרתים הנמצאים בענן, ובשנים האחרונות לאחסון וגיבוי בשרתים מבוססי פלאש. כיום הלהיט הוא אחסון וגיבוי בשרתים מבוססי All Flash (בגלל ירידת מחירי הפלאש בעולם מול מחירי הדיסקים הקשיחים). היתרון המרכזי באחסון מידע בפלאש מול אחסון על דיסק קשיח: אין בפלאש חלקים נעים היכולים להתקלקל.

עסקים רבים בישראל שומעים על נושא מחשוב ענן ואחסון מידע בענן אבל חושבים, שזה לא נוגע להם, אלא לארגונים ולעסקים גדולים. יתרה מכך: כשהם פונים לספק הוותיק של שירותי התקשורת ואו ספק שירות המחשוב שלהם, הוא לא מציע להם את שירותי הענן, אלא את השירותים הוותיקים והמוכרים הקיימים בעסק.

יש סיבה ברורה לכך, שבעלי העסקים הקטנים עד הבינוניים לא מקבלים הצעות לעבור לשירותי ענן מהספקים הוותיקים שלהם: מחוסר ידע ואנשי מקצוע מתאימים בתוך העסק, בעלי העסקים הקטנים הם "טרף קל" עבור הספקים הוותיקים. הם פשוט הפכו ל"פרה חולבת" נצחית לספקים הללו.

יתרה מכך. יש לא מעט ספקים המציעים לעסקים, שכבר מבקשים לעבור לאחסון בענן, הצעה לעבור לשירותי VPS (ר"ת: Virtual Private Server), שהם הדור הקודם של שירותי ענן. אלה שירותים יותר יקרים, שלא מספקים את כל היכולות והערכים המוספים הקיימים בשירותי הענן. גם כאן, הסיבה להצעת שירותי VPS לעסקים היא די ברורה: מהיעדר אנשי מקצוע בתחום זה בעסקים הקטנים עד הבינוניים, אפשר למכור להם הכל, העיקר שהם ימשיכו להיות "פרה חולבת" נצחית עבור הספקים הללו.

אם הלקוחות הקטנים עד הבינוניים יעברו לשירותי אחסון בענן, הם יחסכו כסף רב וגם ישפרו את היכולת העסקית והתחרותית שלהם. אלה אינטרסים הפוכים לחלוטין לאינטרסים של הספקים המעוניינים, שבעלי העסקים ימשיכו להיות כבולים אליהם לנצח, בטכנולוגיות ישנות מבוססות חומרה ישנה ועלויות המאמירות לשחקים, מה שמבטיח להם הכנסה קלה בלי כל מאמץ מהעסקים "השבויים" שלהם.

למה בכלל מומלץ לעבור לאחסון בענן?

 

במעבר לאחסון בענן, פשוט נפטרים מכל הציוד, הדיסקים, הקלטות והברזלים הקיימים בעסק ועוברים לענן, שהוא שירות המופעל ב-Data Center של ספק השירות. את בעל העסק התהליך הזה ומה נעשה בענן, בכלל לא מעניין. הוא רק צריך, שספק השירות יספק לו שירות זמין, זול וטוב, עבור כל צרכי העסק.

יש עסקים קטנים, שהאחסון בענן יכול להיעשות ע"י בעלי העסק בעצמו, אצל ספק שירותי אחסון מידע ציבוריים באמצעות רשת האינטרנט. יש ספקים רבים בארץ ובעולם בתחום הזה (וחלקם מספק גם לעסקים נפחי אחסון בענן די משמעותיים בחינם, או במחירים מצחיקים), החל מבזק (Bezeq Cloud), דרך ,Google Drive OneDrive (מיקרוסופט), וכלה ב: דרופבוקס, Actifile, SugarSync, Tresorit, ,OwnCloud  Box ,CTERAועוד.

יש שירותי אחסון ענן בישראל לכל מה שעסקים קטנים עד בינוניים מפעילים וצריכים אצלם בעסק. יש בישראל מעל ל-25 ספקי שירותי ענן (מעבר ליכולת לבחור ספקי שירותי ענן מהעולם). המחירים של אחסון מידע בשירותי ענן נמצאים בצניחה מתמדת עקב התחרות הרבה בשוק הזה. "הלקוח הוא המלך".

כשהאחסון נמצאים בעסק, מישהו אמור לשלם על זה. כלומר, בעל העסק ישלם על הכל: תחזוקה שוטפת, רישיונות תוכנה, ביטוח, שדירוגים, גיבויים ועוד. בנוסף, יש הוצאות עקיפות לא קטנות דוגמת: חשמל, שטח רצפה, צנרת תקשורת מחשבים, מיזוג, תיקונים ועוד.

כל ההוצאות הללו נעלמות כשאין מחשבים פיזיים לאחסון בעסק. האחריות לכל הנושאים הללו מוטלת על ספק שירותי הענן. גיבויים בענן ושדרוגים נעשים ע"י הספק באופן שקוף לחלוטין, מה שמבטיח, שבעל העסק יקבל תמיד את הטכנולוגיות והשירותים העדכניים ביותר.

הנושא היחיד, שחשוב לבעל העסק בתחום שירותי הענן, הוא לבחור את הספק הנכון והאמין ביותר עבור שירותי האחסון בענן שלו.

המעבר לשירותי ענן הוא תהליך חד-פעמי ולעיתים די מהיר, שלאחריו בעל העסק מתחיל לשלם לפי השימוש בפועל בשירותים, שהוא צורך, ומחסל את כל סוגי התשלומים, שהוא רגיל היה לשלם במשך שנים לכל ספקי השירותים שלו.

מהם הקשיים שיש במעבר לאחסון בענן?

 

המעבר ממערכות אחסון  מידע מקומיות (On Premise) לשירותי אחסון בענן אינו דבר קל, למי שאינו מבין את היתרונות במעבר הזה.

לכן, האתגרים המרכזיים במעבר לשירותי ענן הם:

  • שינוי בהרגלי העבודה ובשיטות אחסון והגיבוי עקב המעבר לשירותי ענן.
  • מציאת פתרון למערכות האחסון הישנות והמידע הישן הנמצא בהן. יש לבדוק האם וכיצד ניתן להעביר מידע ישן לענן (אם בכלל יש צורך בהמשך אחזקת המידע הישן המאוחסן בעסק וכמה שנים יש צורך להמשיך ולהחזיק מידע ישן).
  • קיים צורך בבחירה בספקי ענן המתאימים לצרכים המגוונים של העסק.
  • יש צורך לקבוע את צורת האחסון הרצויה ורמת הגיבויים ותדירות הגיבויים באחסון בענן. למעשה, בענן רצוי ואפשר לעבור ל"אחסון חם" ו"גיבויים חמים". כלומר: הכל מבוצע אוטומטית ובאופן שקוף ושוטף במקביל לעבודה השוטפת בעסק.
  • שיטות התשלום, התמחור, הביטוח, הרישיונות, השרידות, הגיבויים, ההגנות, הכל משתנה במעבר לשירותי אחסון בענן.
  • יש לקבוע את רמות האבטחה (לרבות ציות לרגולציות, הגנת סייבר ושמירה על הפרטיות) בשירותי האחסון בענן. ניתן לרכוש את היכולות הללו מספק שירותי הענן ברמות הגנה מגוונות, או שהן (ברוב המקרים) חלק מהמחיר הבסיסי של שירותי האחסון בענן.
  • יש לקבוע את שיטות הגישה וההרשאות לגישה למידע המאוחסן בענן. מומלץ, שזה יהיה אפשרי גם בגישה מסמארטפונים וקביעת השיטה להגנה על המידע, שניגשים אליו בענן מסמארטפונים.

 שירותי אחסון בענן

מי מספק פתרונות של שירותי אחסון בענן?

כיום, חברת אמזון-AWS היא ספק שירותי האחסון בענן המובילה בעולם כמו גם בישראל. אחריה ניצבת מיקרוסופט עם שירותי הענן Azure, שיש לה יתרון בכך, שיש לה עננים מקומיים בישראל. אלה ספקי שירותי הענן הציבוריים המובילים בשוק.

אולם, אלו לא כל האפשרויות העומדות לבחירה בפני בעלי עסקים.

עסקים יכולים לבחור אחסון מידע בין כמה סוגי עננים הקיימים כיום בישראל, לפי הצרכים שלהם. אפשר לבחור ספק מחשוב ענן ביותר מסוג ענן אחד, לפי הצרכים והאפליקציות של העסק:

  • ענן בינלאומי (הנמצא אי שם בעולם). כאמור לעיל, הענן הנפוץ ביותר בקרב עסקים קטנים בישראל הוא הענן של אמזון, אחריו הענן של מיקרוסופט ואחריו הענן של גוגל. יש עוד כמה ספקי שירותי עננים בינלאומיים, שפחות נפוצים בישראל, דוגמת DigitalOcean.
  • ענן מקומי (ישראלי .(יש בישראל שפע של עננים מקומיים (לרבות שלוחות של עננים בינלאומיים), וכאמור לעיל, מעל ל-25 מתקני Data Centers גדולים המשמשים לשירותי ענן בישראל מספקי ענן רבים. המובילים מבניהם בתחום השירותים לעסקים קטנים: בינת עסקים, בזק, בזק בינלאומי (כמה עננים, החדיש ביותר הוא של רקספייס), יבמ (כמה עננים), טלדור, הוט, MedOne (כמה עננים, החדיש ביותר הוא של Dimension Data), וטריפל-סי.
  • בנוסף, יש שפע של ספקים קטנים לשירותי אחסון בענן מכל סוג הקיימים בישראל. אחד הספקים המובילים כאן היא חברת CTERA הישראלית, המספקת (דרך רשת המפיצים שלה) ענן גיבוי מאובטח ופרטי לעסקים קטנים עד בינוניים, תוך שילוב של רכיב חומרה קטן המותקן אצל הלקוח.

כך, הסתיים העידן, שבו שירותי האחסון בעסקים קטנים עד בינוניים היו למעשה "בור תקציבי" בלי כל תחתית. בעידן הענן ,התחזוקה, הגיבויים, ההגנות והשדרוגים הם באחריות של בעל שירותי הענן, לא של העסק הקטן.

מהן השאלות, שאני צריך לשאול את ספק שירותי האחסון בענן, לפני קבלת הצעת המחיר?

מדובר במשא ומתן עסקי – מקצועי לכל דבר, שרצוי שייעשה ע"י מומחים לתחום הזה. אם לבעל העסק אין ידע בתחום שירותי האחסון בענן, קל יהיה "לעבוד עליו" ולשכנע אותו לרכוש מה שטוב רק לכיס של ספק הפתרון, או אפילו למכור לו שירותי VPS ישנים ויקרים, במסווה של שירותי אחסון בענן.

לכן, מומלץ לנקוט באחת מ-2 הדרכים הבאות (או לשלב ביניהן) בבחירת ספק שירותי ענן:

  • Best of breed. כלומר: מי הספק המספק את השירות האחסון בענן הטוב ביותר מבחינת ביצועים, שירות, יכולות, תכונות, נוחות השימוש, גמישות הפעלה, יכולת התמיכה של הספק וכך הלאה.
  • המחיר הטוב ביותר (בד"כ הכוונה למחיר הזול ביותר).

מדובר בתהליך מקצועי, שיש לבצע בלי "ליפול במלכודת" של אנשי שיווק ממולחים מחברות התקשורת והאינטגרציה, שמסוגלים "למכור קרח לאסקימוסים".

מומלץ מאוד לדרוש SLA (ר"ת: Service Level Agreement) מספק השירות. החלק החשוב ביותר ב"הסכם רמת שירות" כזה אינו היקף ההסכם ועלויותיו, אלא הקנסות החזרים זיכויים על אי עמידה בהסכם. אין לחתום הסכם עם ספק, שאינו מוכן להגדיר מול ההתחייבויות שלו את הקנסות זיכויים החזרים כספיים, שהוא חייב בהם עקב אי עמידה בהסכם. אין לקבל את טיוטת ההסכם כ"כזה ראה וקדש". כל חוזה הוא בסיס למו"מ. בנוסף לדברים הברורים, שיש להגדיר בהסכם עפ"י רמת השירות הנדרשת בעסק (זמני תגובה לתקלות, עלויות, כיסוי ועלויות של סעיפי תקלות ושירות שאינם בהסכם, וכיו"ב), חובה לציין מול כל סעיף מה ההחזר זיכוי קנס, שהספק ישלם אם הוא אינו עומד בהתחייבויות שלו.

יש לקחת בחשבון, שכדי לקבל "איכות שירות" ו"איכות עבודה" בפתרונות אחסון בענן ציבורי, צריך גם חיבור תקשורת איכותי (קו עם SLA), במסגרת חבילת תקשורת מתאימה (דוגמת IPVPN), ולא חיבור לאינטרנט בגישת ה-Best Efforts, שיש כיום בחיבורים הפרטיים לאינטרנט (לרבות ב"שוק הסיטונאי"), מה שחלק מהעסקים מיישמים אצלם (כדי לחסוך בהוצאות התקשורת לאינטרנט).

שורה תחתונה בתחום בחירת שירותי אחסון בענן:

בבחירת ספק שירותי אחסון בענן, יש להשקיע מחשבה ולקבל החלטות רק לאחר הבנת הצרכים של בעל העסק. קודם כל, יש לקבל החלטה אם בכלל מעוניינים במערכת אחסון המופעלת בענן (התצורה המומלצת כיום לעסקים), או בתצורה אחרת, המתאימה לצרכי העסק, מנהליו ועובדיו. הצרכים של משרד עורכי דין אינם דומים לצרכים של חנות רהיטים, רשת מרכולים, חברת הייטק, או של משרד רואי חשבון.

לכן, נשאלות כאן השאלות:

מה הבעיה הגדולה ביותר הקיימת באחסון מידע בעסק, שאתה מאמין, שתוכל לפתור באמצעות המעבר לאחסון מידע בענן?

 מה אתה יודע על ההבדלים בין סוגי העננים (מקומי, ציבורי, היברידי) שיש? מה סוג הענן או העננים המתאים לצרכים שלך?

 איך אתה יודע, שאחסון בענן שתבחר מבוצע על תשתית פלאש או על דיסקים קשיחים? מה השיטה העדיפה לצרכי העסק שלך?

 אם יש לך כבר שירותי אחסון בענן, ממה אתה לא מרוצה מהשירותים הללו? שתף אותנו.

 איך אתה חושב, שאני יכול לעזור לך לבחור את ספק (או ספקי) מערכת שירותי אחסון בענן המתאימה לצרכיך?

לקבלת ייעוץ חינם הירשמו כאן:

סרטון: Which Cloud is Best? – Cloud Storage Roundup 2016

השאר תגובה

פוסטים נוספים