שירותי ענן מומלצים – מי הספקים המובילים בשוק לעסקים?

אבטחת מידע בענן

שירותי ענן מומלצים – מי הספקים
המובילים בשוק לעסקים?

 

איך שירותי ענן יכולים לפתוח בפני העסק שלך אפשרויות נוספות?

 

מהם סוגי העננים הקיימים כיום?

 

עסקים ומשרדים ברמת ה-SMB וה-SME מוצפים בהצעות לעבור לשירותי ענן ציבוריים, בעיקר משלושת הגדולים: מיקרוסופט Azure, Cloud Google ואמזון – AWS.

 

מה חשוב לעסקים לדעת בטרם בחירת פתרון מתאים של שירותי ענן?

 

בתחום עולם שירותי המחשוב והתקשורת בענן יש כיום תחרות מאוד עזה. עסקים וארגונים רבים בישראל מבינים היום, שיש צורך לבצע שינוי, משום שרוב השיחות העסקיות עברו לסמארטפונים ואין הצדקה לרכוש מרכזיות פיזיות או להציב טלפוני IP יקרים ומתקדמים על השולחן, כשבסמארטפון ניתן לקבל יכולות יותר טובות וללא עלות נוספת (מעבר לעלות רכישת הסמארטפון). בנוסף, חיסכון בהוצאות (ובמיוחד בהוצאות התקשורת והמחשוב) הוא "צו השעה" בכל העסקים.

אולם, בישראל, בשונה מהנעשה בעולם המערבי, עדיין פחות מ-10% משירותי הטלפוניה העסקית נעשים במרכזיות בענן. יחד עם זאת, בעלי עסקים צריכים לשאול את עצמם כיום את השאלה: מה עוד אני יכול לבצע כדי להתייעל, להתפתח ולחסוך בהוצאות? התשובה לשאלה הזו, במיוחד בעסקים קטנים עד בינוניים, היא: להוציא הכל לשירותי ענן.

פתרונות ענן למוקדי שירות לקוחות

למה שירותי ענן?

ארגונים ועסקים בכל רחבי העולם וגם בישראל מתמודדים עם סביבה תחרותית המשתנה מהר ועם לקוחות מגוונים המתנהגים כיום לגמרי אחרת ומצפים לקבל שירות בצורה אחרת, במיוחד לאור השימוש המסיבי במכשירים ניידים דוגמת סמארטפונים.

במקביל, התמזער ציוד המחשוב והתקשורת, שתפס בעבר חדרים שלמים, ונעלם הצורך להחזיק חדרי שרתים וחדרי תקשורת גדולים עבור עסקים קטנים עד בינוניים. ההתקדמות של מערכות המחשוב והטלפוניה לכיוון הווירטואליזציה, מייתר את הצורך בשרתים ומרכזיות פיזיות מקומיות (On-Premise) ומספק יתרונות רבים לעסקים.

שירותי הענן, ובמיוחד שירותי התקשורת בענן, מספקים יתרונות רבים, גם בהיבט הכלכלי, גם בהיבט התחרותי וגם בהיבט התפעולי של העסק, עד שהם הפכו לחובה בכל עסק. בעולם המערבי, מעל ל-60% עד 80% מהעסקים (תלוי במדינה) עברו כבר לשירותי ענן. בישראל, ההתפתחות הזו החלה מעט מאוחר. אולם, היא תופסת תאוצה, שתלך ותגבר בשנים הקרובות. המעבר לשימוש בשירותי ענן סוחף את כל תחומי המחשוב והתקשורת העסקית, מה שמאפשר להתייעל ולשנות הרגלי עבודה ישנים.

ישנן סיבות רבות מדוע בעלי עסקים ומנהלים בוחרים לעבור לשירותי ענן. אולם אין ספק, שחיסכון בהוצאות ,ובמיוחד בהוצאות התקשורת והמחשוב, הוא, כאמור, "צו השעה" בכל עסק וארגון.

כל אחד מאתנו כבר משתמש בשירותי ענן, מעצם העובדה, שהוא מחזיק סמארטפון בידו (או בכיסו). כל האפליקציות והשימושים, שנעשים כיום בסמארטפון מכל סוג, נעשים בשירותי הענן של ספקי השירות. זה קל וחווייתי, וכל ילד קטן וגם זקן מופלג בשנים, כבר יודעים להפעיל סמארטפון בלי שום קושי. תפעול שירותי מחשוב ותקשורת עסקיים בענן לא אמור להיות מטלה קשה יותר.

לכן, בעלי עסקים צריכים לשאול את עצמם את השאלה החשובה הבאה: מה עוד אני יכול להוציא לענן?

התשובה לשאלה הזו, במיוחד בעסקים קטנים עד בינוניים, היא:  הכול. אמנם, עסקים וארגונים זקוקים לשירותי מחשוב ותקשורת (לרבות טלפוניה) בכל פעילותם. אולם, מדובר בסעיפי הוצאה בלתי נשלטים. לכן, עסקים מוצפים כיום בשפע של פתרונות תקשורת אז איך בכל זאת ניתן לשלוט בהוצאות התקשורת והמחשוב של העסק?

התשובה ברורה: לעבור לענן. יש להיזהר לא ליפול למלכודת של שירותים המתחזים לשירותי ענן. מנקודת הראות של בעל העסק, שירות ענן אמור להיות שירות המשולם על ידו במודל תשלום מאוד ברור: או לפי כמות הפורטים (או כמות משתמשי הקצה), או לפי הצריכה בגישה המכונה SaaS (ר"ת: Software as a Service), או שילוב של שתי השיטות הללו.

כל שאר ההוצאות של העסק פשוט נעלמות ואינן. התחזוקה, השדרוגים, הרישיונות המיוחדים, הביטוח, השרידות, ההגנה מפני סייבר, ההתאמות, בעיות התאימות וכיו"ב, הכל נעלם. הכל באחריות ספק שירותי הענן וזה נכלל במחיר של שירות הענן. שבגלל התחרות הקיימת בשוק, מדובר במחיר מאוד זול.

העיקר: בעלי העסק יכול להגדיל או להקטין את השירותים והשימוש לפי היקף הצרכים המשתנה בלחיצת כפתור עכבר ומנהלי העסק שולטים ב-100% בהוצאות העסק.

נקודה חשובה לא פחות: בגלל שאין צורך בציוד פיזי בעסק (On Premise), מתפנה שטח בעסק, שטח שקודם תפס הציוד הזה. כך, העסק מקבל שטחי עבודה נוספים, בלי שום הוצאה. בנוסף, ההוצאות, שהיו סביב הציוד הפיזי הזה (חשמל, מיזוג, אל-פסק וכיו"ב), יורדות עד כמעט לאפס.

מה קורה בתחום המעבר לשירותי הענן בישראל?

עסקים רבים בישראל שומעים על נושא מחשוב ענן אבל חושבים, שזה לא נוגע להם, אלא לארגונים ולעסקים גדולים. יתרה מכך: כשהם פונים לספק הוותיק של שירותי התקשורת ואו ספק שירות המחשוב שלהם, הוא לא מציע להם שירותי הענן, אלא את השירותים הוותיקים והמוכרים הנמצאים בעסק.

יש סיבה ברורה לכך, שבעלי העסקים הקטנים עד הבינוניים לא מקבלים הצעות לעבור לשירותי ענן מהספקים הוותיקים שלהם: מחוסר ידע ואנשי מקצוע מתאימים בתוך העסק, בעלי העסקים הקטנים הם "טרף קל" עבור הספקים הוותיקים. הם פשוט הפכו ל"פרה חולבת" נצחית לספקים הללו.

יתרה מכך, יש לא מעט ספקים המציעים לעסקים, שכבר מבקשים לעבור לשרתים וירטואליים בענן, הצעה לעבור לשירותי VPS (ר"ת: Virtual Private Server), שהם הדור הקודם של שירותי ענן. אלה שירותים יותר יקרים, שלא מספקים את כל היכולות והערכים המוספים הקיימים בשירותי הענן. גם כאן, הסיבה להצעת שירותי VPS לעסקים היא די ברורה: מהיעדר אנשי מקצוע בתחום זה בעסקים הקטנים עד הבינוניים, אפשר, כאמור, למכור להם הכל, העיקר שהם ימשיכו להיות "פרה חולבת" עבור הספקים הללו.

אם הלקוחות הקטנים עד הבינוניים יעברו לשירותי ענן, הם יחסכו כסף רב וגם ישפרו את היכולת העסקית והתחרותית שלהם. אלה אינטרסים הפוכים לחלוטין לאינטרסים של הספקים הוותיקים, שמעוניינים, שבעלי העסקים ימשיכו להיות כבולים אליהם לנצח בטכנולוגיות ישנות מבוססות חומרה ישנה ועלויות המאמירות לשחקים, מה שמבטיח להם הכנסה קלה בלי כל מאמץ מהעסקים "השבויים" שלהם.

אחד התחומים הכבדים בתחום ההוצאות של בית עסק קטן עד בינוני בישראל הוא תחום הוצאות המחשוב והתקשורת. 75% מהעסקים הקטנים בישראל משלמים כיום מחירים מופרזים ובלתי הגיוניים על שירותי המחשוב והתקשורת שלהם. אולם, הבשורה הגדולה היא, שהעידן של הוצאות כבדות בעולם המחשוב והתקשורת – נגמר.

אילו יתרונות משיג העסק במעבר לענן?

 

הרבה. נציג כאן בקצרה כמה יתרונות חשובים:

 

  1.  עדכניות טכנולוגית המוביל ליתרונות תחרותיים.

"חוק מור" בנוגע למזעור מערכות המחשוב פועל בכל תחום. גם בתקשורת. לכן, הזמן, שבו המערכות נהיות זעירות יותר וחכמות יותר, הולך ומתקצר. לכן, מי שנמצא בחזית הטכנולוגית יכול לספק ללקוחותיו שירותים, שהמתחרים שלו אינם יכולים לספק בציוד ישן הקיים ברשותם.

דוגמה קטנה ומאוד בולטת של התפתחות כזו: רק במערכות חדשות מבוססות ענן אפשר לספק שירותי צ'אט-בוט לקשר עם הלקוחות. לקוחות ובמיוחד צעירים, אוהבים ליצור קשר או שהעסקים יוצרים איתם קשר בסמארטפון שלהם ובאמצעות כלים חברתיים דוגמת WhatsApp. כמעט כל שירותי הצ'אט-בוט מבוססים על שימוש ב-WhatsApp בענן. כך, שעסק, שלא מצוי בענן, אינו יכול להתקדם ולספק שירותי צ'אט-בוט ללקוחותיו.

  1.  מענה לרגולציות המתפתחות.

המחוקקים וכל מערכות הרגולציה וגופי הצרכנות (כולל מערכת בתי המשפט) מחמירים כל הזמן את כללי הרגולציה החלים על עסקים, בכל המגעים שלהם עם לקוחותיהם. זה כולל אין ספור של מגבלות ודרישות. רק בענן ניתן לקבל מענה מהיר לדרישות רגולטוריות חדשות.

דוגמה בולטת: עסקים מסוגים רבים נדרשים כיום להקליט ולתעד את השיחות שלהם עם הלקוחות. במערכות התקשורת הישנות, תוספת יכולת הקלטה ותיעוד היא יקרה וקשה לתפעול ולתחזוקה. לעומת זאת, בשירותי ענן ההקלטות והתיעוד הם בד"כ חלק מהשירות ללא עלות נוספת, או בעלות סמלית וזה נעשה בצורה שקופה וקלה.

  1.  שילוב שיטות תקשורת תחת מעטפת שירות אחת המוביל ליתרון עסקי.

רק בשירותי ענן ניתן לקבל בקלות וכחלק מהשירות "תקשורת אחודה" (UC = Unified Communications). במערכות מקומיות (On Premise) זה דורש אינטגרציה יקרה ותחזוקה מתמדת, עם אין סוף של בעיות אי-תאימות הדורשות פתרון.

כמה דוגמאות בולטות להמחשת היתרונות של "תקשורת אחודה":
  • שילוב של שירותי סלולר בשירותים קוויים נעשה שקוף בשירותי ענן. מכשיר הסלולר, שבידי כל מנהל או עובד, יכול להיות חלק בלתי נפרד ממערכת התקשורת הפנימית.
  • ניתן ליצור תקשורת פנימית ללא עלות בכל מקום בעולם על רשתות סלולר ו-WiFi.
  • ניתן לקיים "שיחות ועידה" בקול ואו בווידיאו מכל מקום בעולם ועל כל מכשיר קצה עם כל אחד ובקלות ללא כל תסבוכת וציוד יקר.
  • ניתן לעבוד מכל מקום בעולם, מכל מכשיר קצה נייד ועל כל רשת תקשורת באפליקציות הפנימיות הקיימות בעסק (לפי רמות ההרשאה). כך למעשה, ניתן "לעבור מרחוק" בלי כל קושי ובלי צורך באינטגרציה.
  1.  התייעלות עסקית ושיפור יכולות העבודה של המנהלים והעובדים גם פנימה וגם עם כל שרשרת הערך של העסק.

זה כולל, בין היתר, מעבר לשימוש באפליקציות בענן (במקום באפליקציות מקומיות). זו בדיוק הסיבה מדוע שירותי "אופיס 365" הם בענן ויש עלייה גוברת במעבר של עסקים קטנים ובינוניים לשימוש ב"סקייפ עסקי".

כמעט כל חברות התוכנה בעולם שדרגו את מערכות התוכנה שלהן לגרסת ענן. יש מערכות תוכנה נפוצות, "שנולדו בענן", דוגמת מערכות ה-CRM של Salesforce.

הדוגמה הבולטת ביותר להתייעלות עסקית היא במעבר של המנהלים והעובדים למערכות תקשורת חברתיות פנימית עסקית בענן. לשם כל השוק העסקי והארגוני הולך.

  1. שיפור רמת האבטחה של העסק לרבות הגנת סייבר.

בניגוד לדעה הרווחת לעיתים בציבור המנהלים בעולם העסקי, שירותי הענן בטוחים פי כמה מכל שירות מקומי (On Premise). הסיבה מאוד ברורה: ספק שירותי הענן הוא בעל יכולות בתחום הזה וזה המוניטין שלו. בלי הגנה מוחלטת על לקוחותיו לא יהיו לקוחות לספק שירותי הענן.

לכן, בכל הפריצות והפגיעות, שהיו בעשור האחרון בעסקים ובארגונים, לא היו פגיעות בלקוחות בשירותי ענן. כל הפגיעות היו בלקוחות ובשירותים שלא בענן.

סקרים ומחקרים רבים מראים שוב ושוב, שעסקים (ובמיוחד קטנים עד בינוניים) לא יודעים איך להגן על עצמם מפני בעיות וסיכוני אבטחה וסייבר. לכן, המעבר לשירותי ענן גם משפר בצורה דרמטית את רמת האבטחה והגנת הסייבר של העסק.

  1. שיפור ביכולת "ההמשכיות העסקית" של שירותי העסק.

עסק, שיש לו מערכות מקומיות (On Premise), חשוף למפגעים, שיכולים לשתק לו את היכולת לספק שירותים, לתפקד ולעמוד בקשר עם הלקוחות וכל שרשרת הערך של העסק ובכלל זה במקרים הבאים:

  • נפילת חשמל ממושכת, שבה גם האל-פסק לא עוזר, ואפילו גנרטור מקומי לא תמיד יכול לעזור.
  • שיטפון והצפה ופגעי מזג אוויר אחרים כולל חסימות עקב שלגים.
  • שריפה.
  • רעידת אדמה.
  • התמוטטת בניין (היו מקרים כאלה גם בישראל) וכשלי המבנה, שבו מצוי העסק.
  • התקפת טרור וכל סוגי הפיגועים.
  • פגיעה ונדלית מכל סוג כולל מעבריינים.
  • גרימת חבלה מבפנים (למשל ע"י עובד ממורמר או ע"י עסק מתחרה, ש"משתיל" עובד בעסק).

עסק, שמפעיל את שירותי מהענן, יכול להמשיך ולתפקד. שירותי הגיבוי בענן הם המוצר הקל ביותר לתפעול בענן, עבור כל עסק. כך, המנהלים והעובדים יכולים לעבוד, למשל, מהבית או מכל מקום אחר וכל שירותי הענן ממשיכים לפעול כמעט בכל מצב. רוב ספקי ענן מכינים את עצמם מפני כל פגע ויש גם בארץ ספקי ענן, שהענן שלהם נמצא במתקן תת-קרקעי המוגן גם מפני התקפה אטומית או כימית. הגנות כאלו אין לעסק קטן.

גם כשעוברים לשירותי ענן, הצורך לבצע גיבויים נספים לצרכי שרידות מרבית קיים. דוגמה בולטת היא הפתרון Veeam Backup & Replication שנועד לבצע גיבוי נוסף בענן, לכל מי שמשתמש במערכות וירטואליות בענן דוגמת VMware ו-Hyper-V (מיקרוסופט).

  1. איכות השירות – QoS (ר"ת: Quality of Service) של שירותי התקשורת של העסק.

הניסיון מראה, שהיקף התקלות בשירותי ענן קטן היום יותר מהיקף התקלות הקיים בשירותי התקשורת הוותיקים. כ"כ, זמן ההתאוששות מתקלה או נפילה של שירותי ענן מהיר יותר מזמן ההתאוששות של נפילה או תקלה בשירותי התקשורת הוותיקים.

בנוסף, חלק מספקי תקשורת ותיקים לא מוכנים לספק ללקוחותיהם (מכל סוג) הסכם SLA (ר"ת: Service Level Agreement) על השירותים הוותיקים שלהם. די ברור למה. לעומת זאת, כמעט כל ספקי שירותי הענן מספקים ללקוחותיהם SLA  ברור, שבו הלקוח מזוכה במידה והשירות לא עומד ברמה הנדרשת המוגדרת בהסכם.

אבטחת מידע בענן

אילו סוגי שירותי ענן יש?

שירותי ענן מתחלקים בגדול ל-3 סוגים:

  1. ענן מקומי (או ענן פרטי). מופעל על מערכת השרתים המקומית של העסק.
  2. ענק ציבורי, מסופק ע"י ספקי ענן ציבוריים. תת סעיף בתחום הזה הוא ענן ציבורי לאחסון מידע (שמחליף מערכות אחסון מידע מקומיות).
  3. ענן היברידי, שילוב של ענן מקומי – פרטי עם ענן ציבורי. זאת, כדי לקבל את הטוב שבכל שירותי הענן.

בעתיד, הגישה שתשלוט ותוביל את השוק העסקי היא ענן היברידי. אולם, כיום, לעסקים ברמת ה-SMB וה-SME, כמעט כולם בוחרים בפתרון של ענן ציבורי. בישראל יש מתחרים רבים בתחום זה (של ענן ציבורי).

אבטחת מידע בענן

מה יש לבדוק טרם רכישת שירותי ענן ציבוריים לעסק?

בתחום שירותי הענן הציבוריים יש בעולם 3 מתחרים בולטים, שפונים גם לעסקים ברמת ה-SMB וה-SME, ומציעים לעסקים ענן ציבורי (מלא, במגוון תצורות) או ענן היברידי (שילוב של ענן פרטי עם ענן ציבורי). השירותים, שספקי הענן הציבוריים מספקים, כוללים מגוון רחב של אפשרויות, והעיקריים שבהם כיום הם: PaaS (פלטפורמה כשירות) ו-IaaS (תשתית כשירות). שיטת התשלום זהה כמעט בכולם: SaaS (תוכנה כשירות, דהיינו: תשלום חודשי רק לפי היקף הצריכה של השירות) ובחלקם על פי כמות המשתמשים, או לפי כמות הפורטים. 

כדי לקבל החלטה מושכלת לגבי זהות ספק שירותי הענן הציבורי, מומלץ לבצע את הבדיקות וההחלטות הבאות:

  • קביעת צרכי המחשוב והתקשורת של העסק במבט של 3 עד 5 שנים קדימה. המינימום זה ניתוח מפורט של צרכי העסק לשנתיים קדימה. זה הבסיס של כל תהליך קבלת ההחלטות בנושא.
  • בחינת סדרי עדיפויות של הוצאות פעילויות ומערכות מחשוב ותקשורת לענן הציבורי. הרוב מתחילים בהוצאת הדוא"ל (וכל מה שסביבו, דוגמת תיאום לוחות זמנים ופגישות), לענן, וממשיכים בהוצאת הפעילויות הבאות לענן: פיתוח ובדיקות פיתוח של תוכנה, אתר אינטרנט, בסיסי נתונים לא קריטיים אבל כבדים בנפחם (דהיינו: יקר לשמור את הנתונים הללו באמצעי אחסון מקומיים), שירותי תמיכה, שירות לקוחות, חיבור ותפעול מצלמות אבטחה, חיבור ותפעול מערכות "בית ועסק חכם", רשת חברתית עסקית ועוד.
  • בחינת המיקום הפיזי של שירותי הענן מול המיקום הפיזי של המשתמשים והניגשים לשירותי הענן של העסק. הנקודה הזו קריטית במיוחד ביישומים הרגישים לשיהוי Latency)) דוגמת "יישומי זמן אמת", כולל תקשורת טלפונית ושיחות וידיאו. היא פחות חשובה ביישומים, שאינם "יישומי זמן אמת" דוגמת: דוא"ל, אתר אינטרנט ופיתוחי תוכנה.
  • קביעת סוגי היישומים המועברים לענן והמבוקשים מהענן. יש לשקול את כל מה שנדרש משירותי הענן הציבוריים, לרבות שירותים מכל הסוגים דוגמת: DNS,,Micro services ,Apps ,Load balance ,Cyber Security ,Network configuration ועוד.
  • בדיקת קלות ההתקנה והיישום. לעיתים קרובות מדובר בשינוי מקיף של תשתיות בעסק (מעבר ל"תשתיות אחודות") ושינוי הרגלי העבודה.
  • בחינת רמת התמיכה: האם ניתן להסתפק בתמיכה מרחוק מהענן הציבורי, או נדרשת תמיכה בתוך העסק עצמו, או תמיכה מספק תמיכה ושירות (או אינטגרטור) מכל סוג, שיש סביב ספק הענן הציבורי.

תשתיות תקשורת ומחשוב לעסקים

מה מתאים לעסקים קטנים ובינוניים בישראל בתחום שירותי הענן הציבוריים?

כיום, אמזון-AWS היא כמעט הבחירה הראשונה של עסקים קטנים בישראל. גם שירותי הטלפוניה של תדיראן-טלקום מסופקים בענן של אמזון. השילוב של אמזון עם ספקים מובילים אחרים (דוגמת השת"פ שלה עם VMware), הפכו את אמזון-AWS למובילת שוק בעולם וגם בישראל, הרחק לפני כל המתחרות. אמזון כל הזמן משפרת ומשדרגת את שירותיה, הרחק לפני כל מתחרותיה. אחד החידושים האחרונים: מדידת השימוש במשאבי הענן לפי שניות (קודם המדידה הייתה לפי שעות), במטרה להגיע לנצילות מכסימלית של החיסכון בשימוש במשאבי הענן ע"י לקוחותיה.

אחרי אמזון ניצבת מיקרוסופט-Azure, בעיקר בגלל הצלחת שירותי Office 365, שמסופקים בענן של מיקרוסופט. למיקרוסופט (בניגוד לאמזון ולגוגל) יש עננים מקומיים בישראל, המופעלים ע"י כמה ספקים (למשל: טריפל סי, הוט ועוד).

גוגל (בשירותי ענן – Google Cloud Platform, עם שפע של שירותים עסקיים שנקראים כיום G Suite) נמצאת עדיין בתחילת חדירתה לשוק הישראלי, ונראה, שעדיין לא תפסה נתחי שוק משמעותיים. גוגל מצליחה במיוחד אצל מי שזקוק לניתוחים מסוג של BigData BigQuery, או עבור מי שמעוניין להשתחרר מהתלות באפליקציות של מיקרוסופט ולהפעיל אפליקציות עסקיות מתחרות (ושרובן חינמיות).

בעתיד הקרוב נראה צמיחה בישראל של מתחרה נוספת בשירותי הענן, מתחרה ענקית המגיעה מסין: חברת הסחר האלקטרוני עליבאבא (Alibaba), שהחלה להתחרות בשירותי הענן של אמזון ונמצאת בצמיחה מאוד מהירה גם בתחום שירותי הענן (בסין היא כבר מובילה בשירותי הענן. לשירות שלה יש מעל למיליון לקוחות בסין ועוד כמיליון לקוחות מחוץ לסין, עם מתקני ענן מבוזרים בכל העולם). הפתרון החדש נקרא Alibaba Cloud והוא זמין כבר לכל עסק בכל רחבי העולם, במחירים מאוד אטרקטיביים. שירות זה הכפיל את מספר לקוחותיו בשנה האחרונה, בעיקר מחוץ לסין, עם הצלחה יפה בהודו, אינדונזיה ואירופה.

יודגש, שכל עסק יכול לבחור כמה שירותי ענן במקביל, לצרכים השונים שלו. אין כל מניעה שלא להפעיל כמה עננים במקביל בעסק. כמו כן, בהתפתחות של טכנולוגיות עולם שירותי הענן, ניתן כיום לנייד יישומים בין עננים ולנייד בסיסי נתונים בין עננים.

האם יש עוד ספקי שירותי ענן ציבוריים בישראל?

בהחלט, יש אפילו די הרבה. לסיסקו יש נוכחות בתחום שירותי הענן בישראל (המתקנים הגדולים ביותר הם של בינת, שלאחרונה זכתה ביחד עם סיסקו במכרז שירותי הענן הענק של צה"ל). ל-IBM יש 3 מתקני ענן בישראל, לבזק יש שירותי ענן של IBM, לבזק בינלאומי יש שירותי ענן מכמה ספקים (למשל של סיסקו. הענן החדיש ביותר בבזק בינלאומי הוא של רקספייס). לטלדור יש שירותי ענן של אלקטל-לוסנט-ארגונים ושל סיסקו. למד-1 (MedOne) יש שירותי ענן ממספר ספקים והגדול מביניהם הוא של Dimension Data (חברת בת של הענק היפני NTT) ויש עוד.

בסה"כ יש בישראל כ-25 מתקנים גדולים של שירותי ענן ציבוריים ויש עוד כמה עשרות מתקני עננים קטנים מסוגים שונים ולצרכים שונים.

 יש ספקים בתחום התקשורת המציעים שירותי תקשורת בענן בישראל במחיר של 8.5 ₪ לחודש לשלוחה כולל הכל. חברה קטנה המעסיקה עד 6 עובדים יכולה להשתמש במרכזיה בענן במחיר חבילת בסיס של כ-50 ש"ח לחודש ולקבל את כל השירותים כמו חברה גדולה ובכלל זה: תאים קוליים ללא הגבלה, הקלטת שיחות, שיחות ועידה, ,Click2Call תא קולי למייל, שיחות בסמארטפון, תורי המתנה ועוד יכולות מעולם ה-,Call Centers הוספת שלוחות והורדת שלוחות, הוספת שירותים או הורדת שירותים, נעשות בקליק של עכבר בדפדפן, ועוד.

עסקים יכולים לבחור בין כמה סוגי עננים הקיימים כיום בישראל, לפי הצרכים שלהם. אפשר לבחור ספק מחשוב ענן ביותר מסוג ענן אחד, לפי הצרכים והאפליקציות של העסק:

  • ענן בינלאומי (הנמצא אי שם בעולם). כאמור לעיל, הענן הנפוץ ביותר בקרב עסקים קטנים בישראל הוא הענן של אמזון, אחריו הענן של מיקרוסופט ואחריו הענן של גוגל. יש עוד כמה ספקי שירותי עננים בינלאומיים, שפחות נפוצים בישראל, דוגמת DigitalOcean.
  • ענן מקומי (ישראלי .(יש בישראל שפע של עננים מקומיים (לרבות שלוחות של עננים בינלאומיים), וכאמור לעיל, מעל ל-25 מתקני Data Centers גדולים המשמשים לשירותי ענן בישראל, מספקי ענן רבים. המובילים מביניהם בתחום השירותים לעסקים קטנים: בינת עסקים, בזק, בזק בינלאומי (כמה עננים, החדיש ביותר הוא של רקספייס. בזק בינלאומי בונה כל הזמן מתקנים חדשים והיא נחשבת למובילת שוק בתחום העננים בישראל), יבמ (כמה עננים), טלדור, הוט, פרטנר (עם שירות חדש בשם V-NET), סלקום, אדגר, מלם-תים, MedOne (כמה עננים, החדיש ביותר הוא של Dimension Data), ווי-אנקור (כמה עננים), Kamatera, CTERA, וטריפל-סי (עם כמה עננים).
  • עננים של אפליקציות עסקיות. יש בישראל כמות לא קטנה של עננים של אפליקציות עסקיות ושירותים עסקיים ובכלל לשירותי: אופיס 365 (מכמה ספקי ענן), אורקל, יבמ, סיילספורס, אלקטל-לוסנט-ארגונים, VMware (כיום מציעה שירותי ענן בשת"פ עם אמזון) ועוד, עם שפע של ספקים קטנים לשירותי ענן מכל סוג הקיימים בישראל.

כך, הסתיים העידן, שבו שירותי המחשוב והתקשורת בעסקים קטנים עד בינוניים היו למעשה "בור תקציבי" בלי כל תחתית. בעידן הענן ,התחזוקה, הגיבויים, ההגנות והשדרוגים הם באחריות של בעל שירותי הענן, לא של העסק הקטן.

 היות והשוק מצוי בתחרות עזה, הכוח עבר לידי הצרכנים. לאחר ביצוע "ניתוח צרכים" של העסק, הגישה החשובה ביותר בבחירת ספק שירותי ענן ציבוריים לעסק היא לבצע "תיחור" בין ספקים ולבדוק את הסכמי ה-SLA (רמת שירותי מובטחת), שהם מציעים. ניתן ורצוי לבדוק מה נאמר על הספקים השונים והשירות שהם מספקים לשוק באתרי אינטרנט וברשתות חברתיות.

לכן, מומלץ לנקוט באחת מ-2 הדרכים הבאות (או לשלב ביניהן) בבחירת ספק מרכזיה:
  • Best of breed. כלומר: מי הספק המספק את השירות בענן הטוב ביותר מבחינת ביצועים, שירות, יכולות, תכונות, נוחות השימוש, גמישות הפעלה, יכולת התמיכה של הספק וכך הלאה.
  • המחיר הטוב ביותר (בד"כ הכוונה למחיר הזול ביותר).

מדובר בתהליך מקצועי, שיש לבצע בלי "ליפול במלכודת" של אנשי שיווק ממולחים מחברות התקשורת והאינטגרציה, שמסוגלים "למכור קרח לאסקימוסים".

יש לקחת בחשבון, שכדי לקבל "איכות שירות" ו"איכות עבודה" בפתרונות מחשוב ומרכזיה בענן ציבורי, צריך גם חיבור תקשורת איכותי (קו עם SLA), במסגרת חבילת תקשורת מתאימה (דוגמת IPVPN), ולא חיבור לאינטרנט בגישת ה-Best Efforts, שיש כיום בחיבורים הפרטיים לאינטרנט (לרבות ב"שוק הסיטונאי"), מה שחלק מהעסקים מיישמים אצלם (כדי לחסוך בהוצאות התקשורת לאינטרנט).

שורה תחתונה בחירת ספק שירותי מחשוב ותקשורת בענן:

בבחירת ספק שירות ענן ציבורי לעסק יש להשקיע מחשבה ולקבל החלטות רק לאחר הבנת הצרכים של בעל העסק. מומלץ לבחון את החלופות השונות הקיימות כיום בתחום שירותי הענן הציבורי, שהן רבות, ולקבל החלטה המבוססת על ניתוח צרכים מול החלופות הקיימות בשוק. הצרכים של משרד עורכי דין אינם דומים לצרכים של חנות רהיטים, רשת מרכולים, חברת הייטק, או של משרד רואי חשבון.

 

לכן נשאלות כאן השאלות:

מה הבעיה הגדולה ביותר הקיימת בעסק שלך, שאתה מאמין, שתוכל לפתור באמצעות המעבר לענן ציבורי (או ענן היברידי)?

 מה אתה יודע על ההבדלים בין שירות ענן פרטי, ענן ציבורי וענן היברידי? מה הגישה המתאימה לצרכים שלך?

 אם יש לך כבר שירותי ענן ציבורי, ממה אתה לא מרוצה מהמערכת הזו? שתף אותנו.

 איך אתה חושב, שאני יכול לעזור לך לבחור את ספק שירותי ענן המתאים לצרכיך?

לקבלת ייעוץ חינם בנושא מחשוב ענן לעסקים הירשמו כאן

 

 Alibaba Cloud Elastic Compute Service  ECS

 

השאר תגובה

פוסטים נוספים