fbpx

אינטרנט לעסקים, למשרדים ולעבודה מרחוק מהבית: מה יגרום לי לעזוב את ספק התקשורת הוותיק ולעבור לחבורי סיבים מהירים (FTTH)?

שירותי תקשורת: חבילות תקשורת המשלבות קו תקשורת, ספק שיחו

 אינטרנט לעסקים – תקציר:

  • התחרות המרכזית בחיבורי אינטרנט לעסקים הייתה עד לאחרונה בין בזק להוט. בשוק יש כבר 2 מתחרים חדשים: IBC\סלקום ופרטנר. במי לבחור?

     

  • האם לנטוש את הספק הקיים שלי ולעבור לספק מתחרה – זול יותר?

     

  • למה יש צורך לעבור כבר כעת ובדחיפות לחיבורי סיבים (FTTx) ברוחבי פס של עד 10 גיגה (G10)?

     

  • ניתוח התחרות בין הוט, בזק, IBC\סלקום ופרטנר, בתחום החיבורים רחבי הפס למשרדים ולעסקים.

     

  • שבויים ב"חוזה דרקוני" ויקר של חיבור לאינטרנט? הכוח בידכם, כי השוק השתנה לשוק תחרותי, שיש בו כבר אופציה לחיבורי סיבים אופטיים ברוחבי פס מצוינים. אין שום סיבה, שתמשיכו להיות פראיירים!

     

  • כל השאלות והתשובות לשאלות המטרידות אתכם בתחום בחירת ספק חיבור לאינטרנט, מבוסס גם על חיבורי סיבים אופטיים.

     

  • עם מי אפשר להתייעץ בתחום בחירת ספק שירותי אינטרנט לעסק שלי?

 

כל מה שהגולש, המנהל ובעל עסק צריך ורוצה לדעת על חיבורים רחבי פס של גיגות (עד 10 גיגה) לרשת שלו:

 

  1. למה צריך לעבור לחיבורי FTTx (ר"ת: Fiber To The X, כלומר: חיבורי סיבים לכל מקום) כבר כעת?

השתוללות מגפת וירוס הקורונה מחייבת עסקים וארגונים בכל העולם לעבור לגישת "העבודה מרחוק". עסק, שלא הכין את עצמו למעבר הזה, יקרוס די מהר. זה כבר קורה.

"עבודה מרחוק" משמעותה מאוד ברורה: הצורך ברוחבי פס גדולים לבתים ולמשרדים, שבהם ניתן ונדרש לעבוד מרחוק. רוחבי הפס הישנים אינם מתאימים לגישת העבודה מרחוק! למשל: רוב לקוחות בזק במגזר הביתי ובמשרדים, מחוברים בחיבורים של 100 מגה כשבפועל מקבלים מבזק בין 40 מגה ל-60 מגה בערוץ היורד, עם ערוץ עולה צר ביותר, ללא קצב מובטח. דהיינו, מדובר בחיבור אינטרנט לעסקים, שלא מאפשר עבודה מרחוק, במיוחד אם יש צורך להפעיל מולטימדיה (דוגמת שיחות ועידה ועבודה קבוצתית) ו-VPN, על החיבור הצר והרעוע ביותר הזה.

מכאן, שהמעבר ל-FTTx, שה-x מסמל את אחת מהאפשרויות של חיבורי סיבים אופטיים. למשל, החיבור עם סיב עד ממש לתוך הבית או המשרד ייקרא FTTH כשה-Home בא במקום ה-x. חיבור עד לקרבת הבית או המשרד ייקרא FTTC כשה-Curve – פינת הרחוב, מחליף את ה-.x כך הלאה והלאה. יש מגוון רחב של אפשרויות להבאת הסיב עד ליד או לתוך הבית והמשרד.

הגישה המומלצת היא להביא את הסיב ממש לתוך הבית \ המשרד ולכן מומלץ לבחור בספק המספק FTTH. יודגש, שכיום בזק לא מספקת זאת, אלא במקרים יוצאי דופן.

רוחבי הפס הנדרשים כיום הם מינימום 1 גיגה ורצוי ללכת על ציוד קצה וחיבורים התומכים ב-10 גיגה. תצורת החיבור המומלצת היא בנתב המחובר מצד אחד לסיב ב-10 גיגה ומספק חיבורים של WiFi לכל מכשיר קצה שיש בבית או במשרד ברוחב פס מינימלי של 100 מגה, כמופיע בתצלום הבא:

חיבורי FTTH לאינטרנט לעסקים

 

הסבר יותר מקצועי על הטכנולוגיה של חיבורים בסיבים של 10 גיגה לבתים, מה שנקרא GTTH Over IPON ניתן לקרוא כאן, למי שמתעניין בפרטי הטכנולוגיה הזו. המידע באדיבות חברת CSP מפתח תקווה, שמתמחה, בין היתר, בחיבורי סיבים FTTx בכל התצורות ולכל עסק, תוך מתן מענה לכל דרישה וכל צורך של כל לקוח, במיוחד על רקע העלייה התלולה בצרכים של "עבודה מרחוק".

 

התצורה של המערכת, "קצה לקצה", של סיבים ברוחבי פס של 10 גיגה, היא כמופיע בתרשים כאן, באדיבות CSP:

חיבורי IPON לאינטרנט לעסקים

  1. מהם היתרונות בבחירת מערכת סיבים – FTTH שמספקת 10 גיגה (10G)?

מספר יתרונות חשובים:

  • א. המערכת מספקת 10 גיגה קצה לקצה, עם יכולת של 10 גיגה סימטרי (כלומר: גם הערוץ העולה וגם היורד הם 10 גיגה). כך, שהיא עונה על הצרכים של היום ומחר. כלומר: המערכת תספק את הצרכים של הבית \ המשרד \ העסק לפחות ל-5 שנים קדימה, ואולי אף ל-10 שנים קדימה.
  • ב. אין מגבלות של מרחקים, סיבים יכולים להיות מחוברים גם לעשרות קילומטרים. זאת, לעומת חיבורי אתרנט (חיבורי רשת רגילים) המוגבלים לטווחים של עד 100 מטר וחיבורי נחושת (בזק) או קואקס (הוט) המוגבלים לטווחים של כמה עשרות מטרים בלבד. הארכת הטווח דורשת מגברים ומערכות לא פשוטות ולא יעילות. כך, שמגבלת המרחק היא מאוד קריטית. התקנים של הכבלים (כבלי אתרנט) החדשים, שנפוצים כיום בשוק העולמי והישראלי, הם בתקני 1 ו-Cat8.2 (תקן Cat8 לא מתאים לישראל), כבלי אתרנט המספקים חיבורים של 25 גיגה או 40 גיגה לכל היותר, למרחק של עד 30 מטרים. זה הכל. על סיבים אופטיים יכולים להעביר כל סוג של תעבורה, ברוחבי פס טובים (עד 400 גיגה כיום), באמינות, שרידות ובבטיחות מכסימלית, למרחקים של עד 80 ק"מ. כיום, התעבורה הנפוצה ביותר ברשתות התקשורת כולל סיבים אופטיים היא מסוג אתרנט, בגלל הפשטות ועלות הרכיבים, שהם מאוד זולים וסטנדרטיים.
  • ג. החיבור מספק עד 10 גיגה לתוך הבית \ המשרד, מה שמאפשר שימוש במולטימדיה ובווידאו דו-כיווני באיכות מעולה (כולל4K ואף 8K), לצרכי שיחות ועידה, עבודה קבוצתית וכיו"ב. פירוט פתרונות אפשריים זמינים של חיבורי סיבים ב-FTTH ברמת איכות של 4K  יש כאן, באדיבות חברת CSP.
  • ד. מאפשר שימוש בכל האופציות הקיימות בתחום המולטימדיה דוגמת: VOD, OTT, IPTV, באיכות מעולה (4K ואף 8K). כך, שבני משפחה יכולים לצפות בטלוויזיה איכותית ובסרטים במקביל ובלי כל הפרעה ל"עבודה מרחוק" של בן המשפחה העובד מרחוק או לומד מרחוק.
  • ה. רמת אבטחה ברמה הגבוהה ביותר. לא ניתן להאזין או לפרוץ לתעבורה העוברת בסיבים אופטיים.
  • ו. מערכות אמינות ביותר, עם שרידות מרבית, עם כמעט אפס תקלות.
  • ז. תמיכה מלאה בכל פתרונות IP משלימים, כולל מערכות "בית ומשרד חכם", מערכות אזעקה, סנסורים, מצלמות אבטחה, אינטרקום, מרכזיות, חיבורי סלולר, וכיו"ב. כל מוצר קצה מכל סוג העונה לתקן SIP, יכול להיות מחובר למערכת.
  • ח. העלויות של חיבורי סיבים לאורך זמן מבטיחים "החזר השקעה" – ROI. מדובר בהשקעה ממש לא יקרה, שמחזירה את עצמה תוך תקופת זמן קצרה ביותר. שלא לדבר על השדרוג העצום בחוויית השימוש וביכולות השימוש.
  1. מה קרה בישראל בשנה האחרונה בתחום ה-FTTH Internet?

א. קבוצת הוט: במאי 2019 הוט הפתיעה את השוק בהצעת חיבורי 500 מגה – לכל הצרכנים במחיר אטרקטיבי, בכל הארץ (במקום בו יש פריסה של הוט, למעט במודיעין, שתיכלל בהמשך).

אחרי שקבוצת הוט יצאה במבצעים של 500 מגה בערוץ היורד (10 מגה בערוץ העולה) לעסקים בסוף 2016, זה היה ברור, שזה רק עניין של זמן, עד שהוט תרחיב את היכולת הזו גם לבתים פרטיים (ולעסקים ברמת ה-SoHo הממוקמים במבני מגורים).

בנוסף, גם הלקוחות הפרטיים וגם הלקוחות העסקיים יכולים לשלב את החיבור הזה של 500 מגה, עם חבילות דאבל, טריפל וחבילות נוספות (דוגמת חבילות סייבר, פתרונות MPLS, פתרונות IPVPN, מערכות טלפוניה, מערכות בענן ועוד), של קבוצת הוט.

יודגש, שהחיבורים של הוט הם די יציבים  ורוחבי הפס מאוד טובים (500 מגה בהוט הם 500 מגה. לא כמו בבזק ש-100 מגה זה לרוב חצי מזה). הוט גם פועלת כל העת לשפר את רמת התמיכה ושירות הלקוחות שלה לאור התחרות החריפה בשוק.

לקבלת הצעת מחיר עבור שירותי אינטרנט לעסקים ישירות למייל – השאירו פרטים כאן

ההבדלים בין החיבור העסקי לחיבור הפרטי של 500 מגה בהוט הם:

1). המחיר של החיבור הפרטי באתר הוט הוא 99 ₪ לחודש (תשתית בלבד) ל-3 חודשים ואחר כך 119 ₪ לחודש. הלקוח מקבל בהשאלה נתב HOTBOX 4 עם חיבור אלחוטי בתקן ac ועלות ההתקנה 29.90 ₪ (אפשר לקבל קיזוז של העלות הזו במבצעים). מחיר ספק האינטרנט (אם בוחרים בספק הוט-נט): 35 ₪ לחודש למשך שנה ובחודשיים ראשונים ב-10 ₪ לחודש. זאת, למצטרפים באתר הוט-נט בלבד. (למצטרפים טלפונית המחיר הוא 20 ₪ לחודשיים הראשונים ולא 10 ₪). דמי השכירות של הנתב הוא 11.9 ₪ לחודש, למעט מבצעים.

2). המחיר של החיבור העסקי הוא 144 ₪ לחודש (ללא מע"מ), תשתית + ספק אינטרנט לעסקים הוטנט, 99 ₪ ל-3 חודשים ראשונים ללקוח הוט חדש. הלקוח מקבל בהשאלה נתב HOTBOX 3 עם חיבור אלחוטי בתקן ac (אפשר לדרוש ולקבל התקנת HOTBOX 4). עלות התקנה 239 ₪ (ניתן לקבל קיזוז של העלות הזו במבצעים). מחיר חיבור 200 מגה הוא 95 ₪ לחודש כולל ספק הוטנט. בהחלט מחירים אטרקטיביים.

כלומר: אין למעשה הבדלים ממשיים בין החיבור הפרטי לחיבור העסקי, רק שבחיבור העסקי הלקוח מקבל תשתית + ISP ביחד מהוט (הוטנט ספק האינטרנט), מה שלא קיים בחיבור הפרטי, בו יש בחירה בין כמה ספקי אינטרנט, בגלל הרגולציה של משרד התקשורת.

כך, המונופול של בזק בחיבורי אינטרנט לעסקים וגם בחיבורי סיבים אופטיים לעסקים בישראל (וכמובן גם לבתים ולעסקים קטנים הממוקמים במתחמי מגורים או בבניינים, שיש בהם גם עסקים וגם דירות מגורים) – נגמר, ולא רק בתחרות מצד הוט.

לבזק אין כיום כל תשובה לתחרות הזו מצד הוט בחיבורי 500 מגה לבתים, משרדים ולעסקים.

ב. קבוצת IBC\סלקום: במחצית 2019 הסתיימה העסקה לפיה סלקום וקרן השקעות תש"י רכשו את חברת IBC (המוכרת לציבור בשם המותג אנלימיטד – Unlimited), ובמקביל IBC רכשה את תשתית ולקוחות חיבורי הסיבים של סלקום. על פי הסכם הרכישה, IBC היא חלק מקבוצת סלקום וסלקום היא בעלת מניות הבכורה ומניות השליטה ב-IBC.

כך, שכיום IBC מציעה חיבורי סיבים לבתים, למשרדים ולעסקים, גם על תשתית הסיבים של סלקום (ולא רק על תשתית הסיבים של חברת החשמל). כיום, גם IBC\סלקום וגם פרטנר מציעות חיבורי סיבים לבתים ברוחב פס של 1 גיגה בערוץ היורד ו-100 מגה בערוץ העולה, במחיר של פחות מ-100 ₪ לחודש (תשתית + ספק אינטרנט לעסקים). מעבר לכך יש את עלות הנתב, שבמבצעים הקיימים כעת בשוק התחרותי, ניתן לקבל את הנתב והתקנתו בחינם, או במחיר סמלי.

בעתיד, או לפי דרישה וצרכים ספציפיים כבר כעת, ניתן להרחיב את החיבור הזה של 1G ל-10G  בהחלפת הנתב. זה הכל. יודגש, שתשתית הסיבים הזו מסוגלת לספק10G  לבתים \ משרדים.

ללא ספק, מדובר כאן בהצעה מאוד אטרקטיבית ואין לבזק או הוט כל מענה תחרותי להצעה הזו, גם מצד IBC\סלקום וגם מצד פרטנר המתחרות בבזק ובהוט. לכן, מומלץ כיום לבדוק ב-2 החברות הללו בעדיפות הראשונה את האפשרות לקבל חיבורי FTTH לבית או למשרד.

 

אינטרנט לעסקים

 

אינטרנט לעסקים – תשובות קצרות לשאלות נפוצות:

 

  1. מהם ההבדלים בין הפתרונות של בזק לאלה של הוט לעסקים קטנים?

המחירון המלא של בזק לעסקים נמצא כאן. המחירון המלא של הוט לעסקים נמצא כאן. היות ומדובר בשירותים שונים מבחינה טכנולוגית, קשה להשוות את כל המבצעים והתכניות.

אולם, לעסקים קטנים עד בינוניים התחרות מתמקדת כיום בעיקר בגזרה של חיבורי 200 מגה ו-500 מגה. לבזק אין הצעות במחירים סבירים לעסקים קטנים ובינוניים. הפתרונות המתחרים של בזק נקראים Boffice ו-Biznet. פתרוןBoffice  כולל בתוכו פתרון טלפוניה מסוג IP Centrex, שכבר לא מתאים לעידן החדש (וגם מדובר בפתרון יקר יחסית, עם קנסות יציאה). לכן, ניתן להתעלם ממנו.

פתרון Biznet של בזק הוא פתרון המתחרה בהוט, אולם, הוא מסופק בקצבים של עד 100 מגה (כאשר בפועל זה יכול להיות הרבה פחות, אולי חצי – 50 מגה, תלוי בתשתית חוטי הנחושת המובילים לתוך המשרד \ העסק), והמחירים ממש לא זולים (כל המחירים כאן הם ללא מע"מ):

  • דמי התקנה חד פעמיים: 189 ₪,
  • תשלום חודשי 309 ₪ (מחיר מבצע ל-4 חודשים ראשונים: 249 ₪),
  • מחיר הנתב: 990 ₪,
  • בהתחייבות לשנתיים תינתן ללקוח 10% הנחה בדמי השימוש החודשיים, ובהתחייבות ל-3 שנים 16% הנחה בדמי השימוש החודשיים.

 

המחירים הללו גבוהים פי 2 עד 3 ויותר ממחירי חיבורי 200 מגה ו-500 מגה בהוט (כאשר בהוט מקבלים את הנתב, כולל נתב Bizbox ללא עלות, בהשאלה). לבזק, כאמור לעיל, אין לא 200 מגה ולא 500 מגה לעסקים קטנים עד בינוניים.

 

  1. האם ניתן לסמוך על המתחרים בבזק (מלבד הוט)?

כאמור לעיל, 2 המתחרות הנוספות לבזק הן פרטנר וסלקום\IBC. הכניסה של פריסת סיבים אופטיים לשוק כבר אינה דבר שולי. כיום, כמעט כל משקי הבית ורוב העסקים בישראל נמצאים בטווח של עד כמה מאות מטרים מקצה של סיב אופטי. לכ-400 אלף משקי בית יש מרחק של מטרים עד עשרות מטרים מקצה פעיל של סיב אופטי (דהיינו: הסיב הפעיל מגיע עד פתח הבניין \ הקומה \ הבית \ העסק וניתן די בקלות לחבר אותו לבית \ לעסק, להתקין נתב של סיב אופטי ולהתחבר לאינטרנט ברוחבי פס של עד 1 גיגה).

עסקים קטנים, שנמצאים בתוך בנייני מגורים או סמוך להם, יכולים ליהנות מחיבורי סיבים אופטיים פרטיים, במחירים פרטיים, ששונים לחלוטין מהמחירים של חיבורי סיבים עסקיים (המחירון, למשל, של בזק עסקים, נמצא כאן. למתחרות בבזק דוגמת סלקום ופרטנר, אין מחירון עסקי גלוי, אבל מחיריהן דומים לאלה של בזק, בד"כ בהנחה קטנה מתחת למחירי בזק).

חיבורי סיבים אופטיים לבתים לא מוצעים כיום במסגרת "שוק סיטונאי". זאת, משום שמשרד התקשורת טרם קבע את הרגולציה הנדרשת לחיבורי סיבים אופטיים. לכן, פרטנר מספקת ללקוחות הקצה חיבורים הכוללים תשתית + ספק אינטרנט לעסקים (ISP) בחבילה אחת, בלי יכולת לבחור ISP (פרטנר היא ה-ISP), בעוד ש-IBC\סלקום עובדת במודל, שקיים אצלה מיום הקמתה. כלומר, IBC היא רק ספק תשתית ואת ה-ISP בוחרים מפורטל הספקים של החברה.

 

  1. מהם ההבדלים בין חיבורי סיבים לבתים – FTTH של סלקום מול אלה של פרטנר?

יש הבדלים טכנולוגיים די חשובים בין 2 החברות. יחד עם זאת, הביצועים (מנקודת המבט של משתמש הקצה) הם די דומים, משום שהטכנולוגיה בקצה (מה שמכונה Last Mile), בחיבור הפיזי לתוך הבית \ המשרד \ העסק, היא די זהה בין 2 המתחרות הללו, והיא, למעשה, אותה טכנולוגיה, שבזק משתמשת בה.

2 החברות מספקות כיום חיבורים עד 1 גיגה בערוץ היורד, מה שמספק את הצרכים של עסקים קטנים עד בינוניים ולכל צרכי עבודה מרחוק.

תשומת לב, שיש צורך להוסיף לעלויות החיבור עלויות נוספות של שירותי אבטחה, שרידות והגנת סייבר, לפי הצרכים הספציפיים של כל עסק. לכל חברה יש חבילות מתאימות במחירים אטרקטיביים גם לצרכים הללו.

גם המחירים בין 2 המתחרות הללו די דומים (פרטנר קצת יותר זולה מסלקום. אולם, לסלקום יש "שירות מרובע" – קוואטרו, שאין עדיין לפרטנר). מכאן, שהפרמטרים לבחירה בין 2 המתחרות הללו אמורים להיות:

  • זמינות הפתרון (כלומר: קיומו של סיב אופטי המגיע עד הבית \ העסק). היות ולחברות הללו אין מפות המפרטות את הפריסה עד רמת הרחוב והמבנה, אין מנוס אלא לשאול את מוקדי השירות שלהן, שלא בטוח שייענו, או לקבל שירות כזה ממומחים לנושא.
  • רמת השירות. כאן יש להיעזר בדו"חות התקופתיים על רמת השירות של החברות הללו, דו"חות, שמפרסמים גופים ציבוריים דוגמת משרד התקשורת והרשות להגנת הצרכן. בנוסף, ניתן לבדוק ברשתות חברתיות מה הניסיון של לקוחות של החברות הללו בשירותי חיבור בסיבים.
  • המחיר. במחיר יש לשקלל את כל ההוצאות (גם הוצאות נלוות דוגמת: ביטוח, תחזוקה, הגנת סייבר, שרידות, שירותי ערך מוסף).

 

  1. האם יש הבדלים בביצועים בין 2 החברות (סלקום מול פרטנר)?

יש צורך למדוד את הביצועים בחיבור הספציפי לבית \ לעסק, מה שניתן לעשות לבד או ע"י מומחה לנושא.

כמה נתונים לצורך קבלת ההחלטה:

א. הפרמטר הכי חשוב לביצועים בכל רשת תקשורת זה ה-Last Mile (החיבור בקצה, מארון התקשורת החיצוני אל תוך הבית \ העסק). כאן אין הבדלים משמעותיים או בכלל בין 2 החברות. רוב החיבורים, שמתבצעים כיום לבתים ולעסקים קטנים, מבוססים G.fast \VDSL  וזה דורש חשמל והתקנה. זה בדיוק כמו החיבורים של בזק בפס הרחב הפרטי ו"בשוק הסיטונאי", אך זה הרבה יותר מתקדם בעולם טכנולוגיות ה-DSL. לבזק לא נתנו (במשרד התקשורת) להתקדם בטכנולוגיות הללו (כשבזק ביקשה ליישם טכנולוגיית35B , שזו גרסת ביניים במעבר מ-VDSL לקראת ה-G.fast). הנתב של סלקום (נטבוקס מחברת ADB) די דומה לנתב של פרטנר (מחברת טכניקולור). שניהם נתבים בטכנולוגיות ה-DSL. שניהם מכילים חיבורי WiFi מהירים. שניהם דורשים חשמל והתקנה במקום שבו מתחילה הרשת הביתית או העסקית הפנימית.

ב. החיבורים של הסיבים בסלקום נעשים ב"מחברים מהירים" מתוצרת של PPC, שהם לא פחות טובים מהמתחרים והם נחשבים כמובילים בעולם (יש הטוענים טובים יותר), מול שיטת הפריסה והחיבורים של הסיבים של פרטנר – שהיא ידנית (בהלחמות ידניות). 2 החברות משתמשות בסיב אופטי מסוג של Single Mode (SM). ברוב העסקים, סיבים אופטיים של Single Mode) SM) יספקו את כל הצרכים, גם לכמה שנים קדימה.

ג. טכנולוגיית GPON היא הטכנולוגיה של רשת הסיבים של סלקום, שנחשבת ע"י חלק ממומחי התקשורת כטובה יותר מ-P2P, שיטת הפריסה של רשת הסיבים האופטיים של פרטנר. אולם, כרגע, קשה לקבוע, ש-P2P היא טכנולוגיה עדיפה על GPON, או להיפך. זה תלוי גם בחיבור הספציפי של כל בית \ עסק.

 

  1. איך יודעים אם הבית \ העסק שלי קרוב לחיבור של סיב אופטי פעיל?

כיום, כאמור לעיל, כל החברות אינן מספקות מידע גלוי על חיבורי הסיבים האופטיים שלהן (למעט מפות חלקיות של IBC מהתקופה, שבה הייתה פעילה בחיבורי סיבים לבתים, עד לפני כשנתיים). בחיבורי "סופר פייבר" של סלקום ו"פרטנר פייבר" של פרטנר אין מפות פריסה מעודכנות וברזולוציה של פריסה עירונית והשיטה היא, שצריך לשאול אותן את השאלה הזו וכששואלים מקבלים תשובה ממש לא ברורה. דוגמה לתשובה הסטנדרטית של פרטנר, לכל מי שפונה אליה בשאלה אם יש צפי לחיבור הבית שלך לסיבים: "אנחנו בדרך אליך! לקוח יקר, כתובת המגורים שלך אינה מחוברת עדיין ל.Partner Fiber באפשרותך להשאיר פרטים ואנו נתקשר אליך ברגע ש-Partner Fiber תגיע אליך". בהוט ובבזק אין בכלל מידע זמין (זאת, לגבי חיבורי סיבים. לגבי חיבורי נחושת בבזק וקואקס בהוט, הכיסוי של שתי החברות הוא ארצי).

לכן, אם אתה מעוניין לקבל מידע אמין ומדויק לגבי אפשרות חיבור הבית \ העסק שלך לסיבים, זה אחד השירותים, ש-Telecom Experts  מספקת. לחץ כאן ליצירת קשר.

 כיום, למי שלעסק שלו לא מגיע חיבור בסיב אופטי מאחד מספקי הסיבים האופטיים הקיימים בישראל (בזק, הוט, פטנר, סלקום – IBC), הפתרון של הוט עסקים הוא הפתרון האטרקטיבי ביותר ברוחב הפס המוצע לעסקים ולפרטיים (500 מגה).

 

טיפ:

בעתיד הקרוב ובעשור הבא התחרות בתחום חיבורי האינטרנט תהיה בין חיבורים פיזיים בסיבים המגיעים לעסק, חיבורים אלחוטיים (מכל הסוגים, במיוחד סלולר 5G וחיבורי גלים מילימטריים) וחיבורים וירטואליים. לא יהיה מנצח אחד בתחרות הזו, כי תחרות זה דבר טוב לעסקים ולשוק התקשורת לאינטרנט. מכאן, שאסור להתחייב לספק מסוים ליותר משנה, כי השוק הזה נע מהר קדימה, משתכלל והמחירים רק יורדים.  

 

  1. לאן מתפתח תחום ה-FTTx וחיבורי רחבי פס של 10G לבתים ולמשרדים?

לאחרונה החלו להיכנס לשוק הישראלי (באיחור מול העולם המערבי) פתרונות אלחוטיים, שכוללים פתרונות סלולר רחב פס, פתרונות של רשתות אלחוט WiFi ולאחרונה הלהיט בשוק הישראלי – חיבורים אלחוטיים ב"גלים מילימטריים" (בתחום ה-60 – 70 גיגהרץ), עם רוחבי פס באוויר עד ל-10 גיגה ויותר, ולמרחקים של מאות מטרים עד כמה קילומטרים. כמה ספקים \ אינטגרטורים כבר מציעים חיבורים עסקיים כאלו ובכלל זה: SMBIT, גטר-טק, ORIL תשתיות רדיו ועוד.

ב-2021 או לכל המאוחר ב-2022 נתחיל להכיר את חיבורי הסלולר רחב הפס ב-G5, שכבר קיים ברחבי העולם, ברוחבי פס מצוינים (עד 20 גיגה בערוץ היורד, עד 10 גיגה בערוץ העולה), לבתים ולעסקים קטנים עד בינוניים. יצוין, שרשתות SD-WAN וגם רשתות IoT (אינטרנט של הדברים, דהיינו: בעיקר סנסורים מכל סוג), שמתחילות לצבור תאוצה בתחומים רבים, תוכננו לפעול גם על רשתות 5G של עולם הסלולר.

 השוק נע כיום לחיבורי סיבים אופטיים של 10 גיגה ומעלה. חיבורים של 25 גיגה, 40 גיגה או 100 גיגה – כבר אינם בגדר חלום. ניתן להגיע כבר כיום לחיבורים של 200 גיגה ואף 400 גיגה, אבל יש שאלה: האם זה מעל ומעבר לצרכים של עסקים קטנים עד בינוניים? לא בטוח.

 

  1. איך בוחרים חיבור אינטרנט לעסקים בסיבים – FTTH Fiber?

הבחירה חייבת להיעשות בכמה שלבים, ומומלץ לא לדלג על שום שלב:

א. לנתח מה צרכי העסק בתחום חיבורי העסק לטווח זמן של 2-3 שנים קדימה. אם למנהלי או בעלי העסק אין יכולת או ידע לבצע את התכנון הזה, מוטב שישקיעו ביועץ, שזו המומחיות שלו.

ב. לבדוק אם התשתיות הפנימיות של העסק \ המשרד מתאימות לחיבור לאינטרנט ולהעברת כל השירותים (לרבות טלפוניה ומחשוב) על הרשת הזו. אם למנהלי או בעלי העסק אין יכולת או ידע לבצע את התכנון הזה, מוטב שגם כאן ישקיעו ביועץ, שזו המומחיות שלו.

בשלב הזה יש לתכנן "איחוד תשתיות", כי בעסקים רבים יש כמה תשתיות במקביל. זה בזבוז כספי מוחלט של רשתות מקבילות דוגמת: חוטי נחושת, חוטי קואקס, חוטי רשת אתרנט, תשתית מתח נמוך (למשל: מערכת אזעקה, אינטרקום, מצלמות אבטחה, מערכת גלאי עשן ואש, סנסורים וכיו"ב).

 

ג. יש לקבל החלטה לגבי רשתות אינטרנט לעסקים נוספות, האם הן נחוצות לעסק ובכלל זה:

1) רשת WiFi פנימית של העסק לצרכים שונים, ובעיקר לגלישה במכשירים ניידים מכל הסוגים ולחיבור למצלמות אבטחה ועוד.

2) רשת "בית ועסק חכם".

3) רשת סלולרית. רשת זו יכולה להיות הרשת העיקרית של חיבור העסק לאינטרנט, או כרשת גיבוי של העסק, במקרה והחיבור הקווי נופל מכל סיבה שהיא.

שוב יודגש, שאם למנהלי או בעלי העסק אין יכולת או ידע לבצע את התכנון וקבלת ההחלטות הללו, מוטב שישקיעו ביועץ, שזו המומחיות שלו.

 

ד. לבדוק איזו תשתית מגיעה לעסק או שניתן לקבל אותה מהספק בטווח זמן סביר וקצר.

בגלל התחרות העזה הקיימת בשוק, יהיו ספקים, שישמחו לחבר כל עסק לתשתית שלהם, במיוחד אם מספר עסקים במיקום גיאוגרפי מסוים מתאגדים ביחד ומבקשים חיבור מספק חדש ותחרותי, שמעוניין להתרחב ולהצליח בשוק התחרותי הזה.

לעיתים, לבעלי עסקים בשכירות או במתחמי \ מגדלי עסקים אין יכולת בחירה כזו, כי מי, שביצע את ההתקשרות עם ספק שירותי האינטרנט, הוא בעל הבית של המבנה, או בעלי הקניון, או מתחם העסקים בו הם נמצאים. לכן, אם לעסק מסוים בתוך אותו מתחם יש רצון להתנתק מההסכם של בעל הבית ולקבל שירות מספק טוב יותר ו\או זול יותר לטעמו, עליו לבדוק זאת היטב גם מבחינה משפטית בטרם ההתנתקות והמעבר לספק אחר.

 

ה. לבצע תיחור בין הספקים.

אין לקבל הצעה רק מספק אחד. מומלץ לתחר (לקיים תחרות, מעין מכרז סגור) בין 3 ספקים שונים לפחות. זו מומחיות הדורשת אף היא היעזרות במי שמנוסה ובקי בתיחור כזה.

בתיחור יש לבדוק מפרטים של ההצעות ולהשוות ביניהן (לא להשוות רק את המחיר) והכי חשוב לוודא, שהספק מציע SLA (הסכם רמת שירות).

 

ו. לחתום על ההסכם, לאחר מו"מ. אין לקבל את ההסכם של הספק כ"תורה מסיני". חשוב לבדוק את כל האותיות הקטנות. ככלל אסור להתחייב ליותר משנה. אסור להסכים לקנסות יציאה דרקוניים ושאר תרגילי "כבילת הלקוח" לספק אחד לעולמים.

חובה לבדוק בזמן המו"מ מה מערכת השירות של הספק, האם הוא מספק תמיכה טכנית 24X7, האם הספק עצמו מוגן מפני נפילות והתקפות, האם יש לו מערך טכנאי תחזוקה ותיקונים, שיכולים להגיע לעסק בזמן סביר ומהיר (שיש צורך להגדירו בהסכם ה-SLA), איך ומתי מותר להעלות את המחיר, מה העלויות של שירותים נלווים ובכלל זה: IP קבוע, שירותי דומיינים, שירותי אבטחה, גיבויים ושרידות, שירותי דוא"ל, שירותי "עבודה קבוצתית", שירותי Office, ועוד, לאור ניתוח צרכי העסק להיום ולעתיד.

 

ז. להחליט על מערכות ההגנה, השרידות והגיבוי של החיבור לאינטרנט. בעת התקנת החיבור יש ליישם גם את המערכות הללו, או להחליט על רמת סיכונים ללא גיבויים והגנות. מי שלוקח על עצמו סיכונים כאלה, סביר להניח, שיותקף והעסק ייפול במוקדם או במאוחר.

 

  1. אני כבעל עסק מתלבט: האם לקחת חיבור אינטרנט פרטי ב"שוק הסיטונאי", או חיבור עסקי?

החיבור הפרטי, שמקובל היום בתחום שמכונה "שוק סיטונאי", הוא מאוד זול, סביב ה-100 ₪ של תשתית + ISP לחודש.

אולם, חיבורי "שוק סיטונאי" לא מתאימים לעסקים. הם מתאימים (אולי) לעסקים זעירים ביותר ברמת ה-SoHo – עסקיים קטנים הממוקמים בעיקר בבתים ובמשרדים קטנטנים. לעסקים יותר גדולים מ-SoHo, מומלץ לא לבחור בחיבורי "שוק סיטונאי", כי הקצבים לא יציבים, החיבורים לא מובטחים (אין SLA) ואלו מערכות לא מאובטחות מפני שום התקפה וללא כל שרידות, אלא אם משלמים בנפרד על אבטחה ושרידות.

 כיום, חיבורי אינטרנט פרטיים, שאינם דווקא ב"שוק הסיטונאי", ובמיוחד בחיבורי סיבים לבתים ובחיבורי 500 מגה של הוט, או חיבורי סיבים של פרטנר וסלקום\IBC, מתאימים גם לעסקים מכל סדר גודל, במחירים טובים מאוד.

לעסקים, שחשובות להם האמינות, השרידות וההגנה על חיבורי האינטרנט שלהם, מומלץ שישקלו חיבורי MPLS, IPVPN ו-SD-WAN לאינטרנט. רוב הספקים הגדולים בשוק משלבים בין הטכנולוגיות הללו לפי צרכי הלקוחות. אין צורך להבין במונחים הללו, כי ממילא מומלץ להיעזר במומחה המבין בתחומים הללו.

 

  1. האם לבחור בחבילת אינטרנט לעסקים משולבת (דאבל, טריפל או קוואטרו)?

בהחלט מומלץ. זה תלוי בניתוח הצרכים של העסק. בחבילות משולבות מקבלים הנחה על כל רכיב (2 שירותים – דאבל, 3 שירותי – טריפל, 4 שירותים -קוואטרו). כיום, שירותי טריפל יש מכמה ספקים: הוט, בזק בינלאומי, פרטנר, סלקום, YES. שירות קוואטרו יש כרגע מספק אחד – סלקום. בקרוב יהיו שירותים כאלה (קוואטרו) גם בהוט ובפרטנר. מומלץ לעקוב אחרי המבצעים השונים של כל הספקים באתרי השוואות המחירים ברשת האינטרנט.

יש כיום שפע של חבילות דאבל, טריפל וקוואטרו, ומומלץ לתחר בין ספקי החבילות הללו, אם העסק בוחר ללכת במסלול של חבילות שירותים.

בעתיד הקרוב יהיו יותר ספקים עם חבילות מרובות שירותים, אפילו עד 7 שירותים בחבילה אחת), חבילה המשתלמת ללקוח של אותה חבילה. לכן, אין להתחייב לספק מסוים יותר משנה, כי ייתכן שבשנה הבא דווקא למתחרה שלו תהיה חבילת שירותים יותר אטרקטיבית לעסק.  

 

כבל אינטרנט לעסק

 

  1. האם צריך תשתית נפרדת למחשוב ולטלפוניה?

לא. ספקי השירות הוותיקים מעוניינים להנציח את המצב, שבו לעסק יש לפחות 2 תשתיות (למחשוב וטלפוניה).

כך, העסק ממשיך להיות "פרה חלבת" עבור הספקים הללו.

ספק, שאינו מציע לעסק לעבור לתשתית אחת אחודה, אינו ראוי להיות הספק של העסק. זאת, כי טובת העסק כלל לא עומדת מול עיניו. מעניין אותו רק זרם ההכנסות, שהוא יכול להמשיך לקבל לנצח מהעסק.

 

  1. האם לבחור בקו אינטרנט לעסקים סימטרי או א-סימטרי?

כמעט לכל העסקים הקטנים עד הבינוניים מתאים קו א-סימטרי, שבו הערוץ היורד גדול יותר מהערוץ העולה. זה הקו הזול והנפוץ בשוק. מעט מאוד עסקים יזדקקו לקו סימטרי, בעיקר עסקים בעלי תעבורת אינטרנט יוצאת מהעסק בקצב גבוה.

אולם, כיום, עם המעבר לעבודה בענן, הצורך בקו סימטרי ירד, כי ספק שירותי הענן מספק ללקוחות הקצה של העסק ושירותיו כל קצב, שהם צריכים.

מכאן, ש"צרכנות נבונה" היא שם המשחק, כי הכוח נמצא כיום בידי הלקוחות העסקיים.

 

 שורה תחתונה בתחום בחירת ספק שירותי Fiber To The Home:FTTH

 

ישנם פתרונות רבים בשוק הישראלי לחיבורי תשתית וספק אינטרנט, גם בסיבים אופטיים. הבחירה ביניהם היא משימה לא פשוטה. מומלץ, שהתהליך ייעשה בצורה סדורה עם בחינת כל הפתרונות החדשים הקיימים כיום בשוק. תשומת לב, שרכישת פתרונות מתקדמים לתחום זה, כמו כל רכישה במשרד או בעסק, צריכה להיעשות רק לאחר בחינת צרכי המשתמשים.

מומלץ לבצע תהליך מושכל של בחירת פתרונות מתקדמים לחיבורי אינטרנט לעסקים. אין להסתנוור רק מהמחיר ומהיכולות הטכניות של הספק. יש לשקול גם את רמת האמינות של הספק והאם אפשר לקבל ממנו אחריות ושירות ברמה נאותה (SLA), בלי להיות כבולים אליו לעולמים ב"חתונה קתולית". אנו עומדים לרשותכם לייעוץ ולסיוע בתהליך ההחלטה הזה.

מומלץ, שבעלי ומנהלי עסקים וארגונים, יבחנו כניסה לעולם התקשורת החדש מבוסס ענן ויוותרו בכלל על כל אופציה אחרת. אין צורך להיות בקי במונחים של הטכנולוגיות החדשות, כי מה שחשוב לבעלי העסקים הוא: ניתן להתחיל לחסוך הרבה כסף ולהתייעל בפעולה פשוטה אחת של שדרוג טכנולוגי ומעבר לשירותי ענן.

הפתרונות של שירותים עסקיים בענן זוכים כיום להצלחה רבה בשוק העולמי וגם בישראל. זאת, בגלל ההיקף הרחב של היכולות, שבעל העסק מקבל בחבילה אחת מקיפה, שתומכת באופן מלא בכל הצרכים, עם קישוריות מכל מכשיר קצה מכל מקום בארץ ובעולם.

בעת בחירה ספק חיבור לאינטרנט, יש לזכור, שהצרכים של משרד עורכי דין אינם דומים לצרכים של חנות רהיטים, רשת מרכולים, חברת הייטק, רשות מקומית, משרד של סוכני ביטוח ופיננסים, או משרד של רואי חשבון.

 

מחפש פתרונות מחשוב / אינטרנט לעסקים? לקבלת ייעוץ חינם בנושא סיבים אופטיים \ תשתיות תקשורת, אינטרנט ומחשוב לעסקים לחץ כאן!

 

לקבלת הצעת מחיר עבור שירותי אינטרנט לעסקים ישירות למייל – השאירו פרטים כאן

אינטרנט לעסק: אל תתקע בעבר, התקדם לאנלימיטד

 

פוסטים נוספים