תקשורת נתונים | תמסורת לעסקים

תקשורת נתונים | תמסורת לעסקים

תקשורת נתונים | תמסורת לעסקים כיצד ישפיע מיזם חברת החשמל על מחירי השוק?

 

במהלך המחצית השנייה של 2013 יש צפי לתחילת פעילות חברת הבת של חברת החשמל לפריסת סיבים עד הבית והעסק (FTTH) בישראל.
מה תהיה ההשפעה של מהלך זה על הפתרונות והמחירים של תקשורת הנתונים בשוק העסקי?

 

בחדשים הקרובים יסתיים המרוץ לבניית חברת תקשורת חדשה בישראל (שם החברה טרם נקבע. לכן, היא תיקרא כאן בשם: "מיזם חח"י"). למכרז להקמת החברה, ש- 40% ממניותיה יהיו בידי חח"י (חברת החשמל לישראל), ניגשה בסופו של תהליך די ארוך קבוצת משקיעים אחת בלבד הכוללת את: חברת BATM (בבעלות חברת רפק), Via Europa המובילה את הקבוצה, יהודה זיסאפל (מבעלי קבוצת רד-בינת) וחברה בבעלות פויו זבלדוביץ' (Tamares Group) וסיסקו, שצפויה לתמוך בקבוצה כשותפה טכנולוגית.

 

האם מיזם זה יצא לדרך? בנקודת הזמן הזו קשה להעריך. זאת, מאחר שהמודלים העסקיים של המיזם אינם ברורים, לאור כוונת שר התקשורת לכפות מהלך של "שוק סיטונאי" על שוק התקשורת. במהלך זה, ספקיות התקשורת הגדולות המתחרות בבזק והוט (סלקום ופרטנר) כמו גם ספקים קטנים דוגמת אקספון-018, "ירכבו" על רשתות בזק והוט, כדי לספק שירותי תקשורת מתקדמים ללקוחות הקצה. דהיינו: הלקוחות המרכזיים של מיזם חח"י (סלקום ופרטנר) יהיו עסוקים בשנים הקרובות ב"שוק סיטונאי", מה שיכול להביא לדחיית יישום הפריסה של הסיבים עד הבית – FTTH  ע"י מיזם חח"י.

 

בשלב זה, החברות הוט (HOT Fiber) ובזק (Fiber NGN) האטו את מהלכי פריסת רשת ה- FTTH המתחרה שלהן בגלל חוסר הוודאות הרגולטורי.

 תקשורת נתונים | תמסורת לעסקים


מהו מיזם חח"י בתחום תקשורת נתונים / סיבים אופטיים?

התכנית המוצהרת של חח"י, כפי שהוצגה בפני הממשלה, היא להביא רוחב פס של עד 1 ג'יגה סימטרי לכל בית (ועסק) בישראל, על גבי סיבים אופטיים, שייפרסו מעמודי החשמל (שיש עליהם כבר רשת סיבים ארצית של "חח"י) אל כל הבתים והעסקים הסמוכים. חברת החשמל כבר החלה לספק חיבורים של 1 ג'יגה סימטרי לנסיינים המחוברים לרשת הסיבים שלה בקרית שמונה, ניסוי שנחנך בטכס ממלכתי עם ראש הממשלה ושרי התקשורת והתשתיות הלאומיות ב- 30/06/10 (אז במהירות של 100 מגה סימטרי) והנמשך עד עצם היום הזה. זו הטבה משמעותית לכמה תושבי ק"ש ובית ספר אחד, שמחוברים למערכת הניסוי ולא משלמים מאומה. בינתיים, הצטרפו לניסוי כמה מבנים בטירת-כרמל שליד חיפה.

 

יצוין, שלבזק והוט (גם אחרי כל הצהרותיהן על כניסה לעולם ה- FTTH), אין בכלל יכולות כאלו. הרשתות של בזק והוט (גם על רשת הסיבים העתידית שלהן, שתחובר עד לבתים) מספקות חיבור א-סימטרי (לא סימטרי), שבו הערוץ העולה הוא פחות מעשירית מרוחב הפס של הערוץ היורד.

 

בנוסף, אין כיום להוט ולבזק יכולת לספק 100 ג'יגה סימטרי על הרשתות שלהן, כמו שהודגם בניסוי הארצי, שנערך לאחרונה ע"י חברת החשמל ביחד עם ECI. חברת החשמל ביצעה ניסוי ביחד עם ECI על רשת הסיבים הארצית שלה והעבירה 100 ג'יגה סימטרי למרחק של 400 ק"מ! בהחלט יכולות מדהימות. אם לא די בכך, בהוט יש מגבלות נוספות, בעיקר בגלל הטכנולוגיה (Docsis 3.0). היא יכולה לספק ללקוחות הקצה, לכל היותר, עד 300 מגה בערוץ היורד ועשירית מזה בערוץ העולה.

 

מבחינה טכנולוגית, רשת הסיבים של חח"י נבנתה בטכנולוגיית ה- GPON, בעזרת סיבים של חברת קורנינג, ציוד רשת קצה לקצה של ECI והתקנות בבתים ובעסקים (כולל בתי ספר) בקרית שמונה ע"י נקסטקום ורוטל-קום. בנוסף, במערכת המתוכננת של חברת החשמל, יקבל הלקוח את הכוח לידיו ויוכל לבחור את ספק שירותי האינטרנט שלו בלחיצת כפתור, בפורטל בחירת ספקים. השיטה פותחה ע"י ויה אירופה (חלק מהשותפות, שהוקמה למכרז של חח"י לפריסת הסיבים ברחבי ישראל עד לכל בית ועסק).

 

יודגש, שחברת התקשורת החדשה (מיזם חח"י) לא תמכור חיבורים ושירותים ללקוחות הקצה. היא תמכור את החיבורים שלה לספקי התקשורת וה- ISP (דוגמת סלקום ופרטנר) והם מצדם יבנו את חבילת השירותים, שתימכר ללקוחות הקצה. מעין מודל של "שוק סיטונאי" על רשת מיזם חח"י.

 

אגב, גם בזק והוט יכולות להיות ב"פורטל הבחירה", שבונה ויה אירופה, אם הן תרצנה כמובן. זה יהיה מימוש מלא של גישת ה- Open Access, שמובילה חח"י. בינתיים, הן (כך נדמה), עושות הכל כדי שהמיזם של חח"י עם שותפותיה לא יצא לדרך, ע"י הכרזות, שהן תקדמנה את חח"י בפריסת סיבים עד לבתים. במקביל, "השוק הסיטונאי", שתכנן משרד התקשורת לבצע על הרשתות של בזק והוט, לא מתקדם למקום ברור. רק הסכם אחד נחתם עד כה, בין 018-אקספון לבזק. הוט כבר הודיעה שלא תשתף פעולה עם רעיון "השוק הסיטונאי" ותתנגד לו בחריפות.

 

על פי סקירתה של אילנית שרף, אנליסטית התקשורת בפסגות ברוקראז’, כניסת חברת החשמל לשוק תשתיות התקשורת מהווה איום מרכזי על בזק והוט. לדבריה, המיזם יקבל את תמיכת המדינה באמצעות מענקים והגנות ינוקא. זאת, מאחר שמדובר בפרויקט לאומי ארוך טווח, שעלותו המצטברת תסתכם ביותר מ- 5 מיליארד ש"ח. בשלב זה – אין החלטות לתמיכה כזו. לדבריה, מחקרים שונים בעולם מצביעים על תוספת של עשרות עד מאות אלפי משרות מידי שנה, כתוצאה מהנחה ושימוש ברשתות מתקדמות לצד עלייה של כ- 1.2% בתל"ג עם תוספת של כל 10% פריסת רשת. לכן, פרויקט מסוג זה מהווה מנוע צמיחה כלכלי.

 

יודגש, שבכל העולם, החל מארה"ב וכלה באוסטרליה, הממשלות תומכות בפריסת סיבים עד הבית לא רק בחקיקה, תמיכה מילולית ותקנות שונות (כמו בישראל), אלא בתמיכה כלכלית-כספית של ממש: השקעות ישירות בתקציב המדינה, סובסידיות, מענקים, הקלות במיסים וכיו"ב. בישראל, התמיכה הכספית הממשלתית במיזם חח"י היא שולית (כ- 150 מיליון ₪, מכלל כ- 5 מיליארד ₪ הוצאה מתוכננת לעשור הקרוב).

 

איך המיזם ישפיע על מחירי התמסורת ותקשורת הנתונים בישראל?

ללא ספק, למיזם חח"י תהיה השפעה דרמטית על מחירי תקשורת הנתונים והתמסורת העסקית. עד היום, חיבורי הפס הרחב הפרטי לא התאימו לצרכים של העולם העסקי, בעיקר בגלל היותם א-סימטריים. במיזם חח"י כל החיבורים יהיו סימטריים. דהיינו: מתאימים לעולם העסקי. או בעברית יותר ברורה: במחיר של לקוח פס-רחב פרטי, כל עסק יוכל לקבל רוחבי פס המתאימים בדיוק לצרכים הכבדים של לקוח עסקי. 1 ג'יגה זה די והותר ל- 99% מהעסקים בישראל לעשור הקרוב.

 

המשמעות: בזק והוט תצטרכנה להתאים את מחירי התמסורת ותקשורת הנתונים העסקית שלהן למחירים של השוק הביתי. סביר להניח, שחיבור של 1 ג'יגה במיזם חח"י יעלה ללקוח הפרטי כ- 200 ₪ לחודש ואולי פחות (בלי השירותים הנלווים).

 

כיום, בזק והוט מספקות חיבורים של 1 ג'יגה למגזר העסקי (שירות "מטרו לעסקים"). אולם, המחיר הוא של עשרות אלפי ₪ לחודש (בין 13 אלף ₪ ל- 28 אלף ₪, תלוי בקצב העולה, בשימושים ובטופולוגיה של החיבורים) + 6,000 ₪ דמי התקנה. ברור שהמחיר הזה ייעלם, ברגע שמיזם חח"י יחל לקרום עור וגידים.     

 

האם להמתין בבחירת פתרון תקשורת ותמסורת נתונים עד שמיזם חח"י יצא לדרך?

התשובה לשאלה זו: לאו מוחלט. יש לנצל את אי הבהירות הרגולטורית הקיימת בשוק ולפתוח כבר כעת את ההסכמים עם ספקי תקשורת הנתונים תמסורת לעסקים הקיימים, בין אם הם עם בזק והוט או עם סלקום ופרטנר. אין להסכים בשום צורה למחירים הגבוהים הקיימים בשוק זה.

 

אנו מוכנים לנהל את המו"מ מול ספקי התקשורת הקיימים, כדי להוזיל עבורכם את עלויות התמסורת והתקשורת העסקית, כבר היום.

 

שירותי תקשורת לעסקים נמצאים בתזזית ונפילת מחירים מהירה. אולם, הבלבול במונחים ובטכנולוגיות הנוגעות לשוק העסקי עדיין גדול. רבים מבלבלים בין הטכנולוגיות לשירותי הטלפוני קול לבין שירותי תקשורת הנתונים (Data). די ברור, שהעתיד הוא ברשת אחת לכל (Converged-Networks). מי שעבר לרשת המאוחדת גילה את החיסכון בהוצאות התקשורת ולא יהיה מוכן לחזור לחיבורים הישנים והיקרים. העתיד טמון בחבילות תקשורת מאוחדות ומשולבות לעסקים. מיזם חח"י יציע זאת. לכן, צריך לפעול כבר היום בהכנות למעבר לשירותי רשת מאוחדת.

 

אולם, המעבר לרשת מאוחדת אינו קל, פשוט או מהיר. הרשת העסקית צריכה להיות מוכנה לקבל עליה תעבורה מאוחדת ולספק תשתית לשירותים מאוחדים. מנגד, החברות הגדולות דוגמת בזק, מציעות טכנולוגיות דור ביניים דוגמת IP-PRI (המכונה גם PRI+), שנועדו לעסקים, שטרם ביצעו התאמה של הרשת הפנימית שלהם לעולם ה- NGN והשירותים המאוחדים. בדור הביניים משלבים יכולות מתקדמות גם מעולם החיבורים הישן (PSTN ISDN ) וגם מעולם ה- IP החדש. הבעיה המרכזית בטכנולוגיות דור הביניים: הן עדיין לא מספיק זולות כמו חיבורים מבוססי Pure IP.

 

אז איך יודעים מה לבחור? זה לא פשוט. מומלץ להיעזר במומחים המנוסים בתחום זה. יש לנתח את צרכי העסק, השירותים הקיימים והעתידיים שלו, יכולותיו ורמת השרות הנדרשת, כדי להגיע להחלטה מושכלת מה לבחור. חשוב לא להתפתות למהלכים מהירים, רק בגלל שהם יותר זולים. הנפילה עשויה להיות כואבת. עסקים לא מעטים קפצו מטכנולוגיה לטכנולוגיה, ומצאו את עצמם בפני "שוקת שבורה".

 

דוגמאות: מערכות הטלפוניה ושירותי הלקוחות קרסו. הרשת לא הייתה מוכנת לשירותים מאוחדים והמשתמשים (בעיקר העובדים) לא קיבלו הדרכות והנחיות מתאימות איך להשתמש ביכולות החדשות. לעיתים בוחרים בפתרון הלא מתאים. דוגמה: רשת טלפונים עם מכשירי קצה שאין עליהם עברית, כאשר רוב העובדים המשתמשים בהם אינם יודעים אנגלית. דוגמה נוספת: מבצעים חיבור אינטרנט רחב פס וזול, במקום נל"ן יקר, לצורך חיבור של יישומים קריטיים וחיבורי האינטרנט נופלים לעיתים תכופות, בגלל אי התאמות של נתבי קצה וציוד רשת, מה שיוצר נזקים ניכרים להכנסות העסק מאותו חיבור פס-רחב חדש.

 

טיפ

התחרות העומדת בפתח מחייבת את העסקים להתנהל בחוכמה מול ספקי תקשורת הנתונים תמסורת לעסקים הקיימים. הנקודה החשובה ביותר: אין לחתום על שום הסכם לטווח ארוך ואו הסכם שיש בו קנסות יציאה. הסכם בתחום זה חייב להיות לשנה אחת, לכל היותר. תוך שנה, תנאי השוק ישתנו לחלוטין. מי שמתחייב לתקופה ארוכה יותר "ילכד" אצל הספק הוותיק עם מחירים גבוהים ויפסיד כסף רב על שירותי תקשורת.

 

שורה תחתונה:
עסקים צריכים לגלות צרכנות נבונה, ולהתייעץ עם המומחים לנושא, לפני שהם בוחרים את ספק שירותי התמסורת העסקית. מדובר בהוצאה לא קטנה, שיש לבחון אותה, לבחון כל חלופה בשוק למי היא מתאימה, מה היישומים והשימושים, שיהיו לטובת העסק והמשתמשים ושישיגו את החיסכון הגדול ביותר בהוצאות, תוך התאמה מרבית לצרכי המשתמש והעסק הבודד. אין ספק, שהתחרות והשפעותיה מאפשרות לשדרג את העסק, יכולותיו ויכולות עובדיו להפיק יותר מעבודתם, בפחות עלויות, גם כשהם ניידים. אך בצד זה, חייבים לשלוט בהוצאות הכרוכות בשימוש בשירותי התקשורת ולא ליפול למלכודות שיש עדיין בעולם התמסורת והתקשורת העסקית.

קבלו הצעות מחיר ממספר ספקי פתרונות תקשורת לעסקים בלחיצת כפתור בחינם. 

 

תקשורת נתונים – גולשים במהירות האור:

השאר תגובה

פוסטים נוספים