תשתיות תקשורת לעסקים – מערכת לחיזוי וניטור תקלות

תשתיות תקשורת לעסקים - מערכת לחיזוי וניטור תקלות

תשתיות תקשורת לעסקים – מערכת לחיזוי
וניטור תקלות – סקירה טכנית


תקלות ברשתות מחשבים ותקשורת ובמערכות טלפוניה הן דבר שכיח.

מה צריך לעשות כדי לאתר תקלות ולשמור על איכות התקשורת עם המעבר לשירותי ענן ולשירותים היברידיים (מקומיים ובענן ציבורי)?

מה הייחוד של הפתרון החדש לחיזוי וניטור תקלות עתידיות בתשתית הארגונית מבית ACE (מקבוצת רד, הפצה ע"י אבנט תקשורת)?

 

כל עסק או ארגון, שיש לו רשת תקשורת מחשבים (קווית, סלולרית ואו אלחוטית – WiFi), נתקל לא אחת בבעיות ברשת התקשורת, החל מנפילת רשת וכלה בירידה בביצועים של הרשת עצמה, או של חלק ממרכיביה, או ביישומים מסוימים. 

המעבר של השוק העסקי והארגוני לשירותי ענן מוביל את השוק למעבר לשיטה של בחירת שירותי מחשוב ותקשורת במקום אחד, בדפדפן מתוך פורטל רכישות עסקי, בדיוק כמו שאנשים פרטיים רוכשים בחנויות מקוונות באינטרנט. זו כיום הגישה המומלצת: לבחור ספק תשתיות תקשורת מחשבים – אינטגרטור, שיספק את כלל שירותי תשתיות התקשורת לעסק במעטפת שירות אחת, שרובה תנוהל בענן של ספק השירות. אולם, זה לא פותר את הבעיה: איך מאתרים ומתקנים תקלות ברשת התקשורת (המקומית – LAN והמרחבית – WAN)?

יש הבוחרים להעביר את כאב הראש הזה לחברה המתחזקת את הרשת ומרכיביה (לרבות הטלפוניה), בין בהסכם תחזוקה שנתי ובין ברכישת כמות שעות תחזוקה ותמיכה מוגדרים מראש (Tickets).

יש הבוחרים לתחזק את מערכות התקשורת לבד, או באמצעות מומחים, שמזעיקים אותם בעת תקלה, שלא מצליחים להתגבר עליה לבד. בכל תחשיב שלא ייעשה, מדובר בהוצאה גדולה, שקשה לחזות אותה ולתכנן אותה. העלייה במורכבות מערכות התקשורת (במיוחד עם המעבר לשירותי ענן) רק מסבכת את המצב.

ספקי תשתיות התקשורת (דוגמת בזק והוט) מנטרים רק את הרשתות של עצמם ומתקנים רק תקלות ברשתות של עצמם. ניתן לקבל מהן כלים חינמיים לניטור תקלות. אלה כלים בסיסיים ביותר.

אולם עסק, שזקוק לניטור ותיקון תקלות "קצה לקצה", החל מהרשת הפנימית בעסק מכל מכשיר קצה וכלה ברשת הנמצאת בענן אצל ספק שירותי הענן אי שם בארץ או בעולם, זקוק לפתרון מקצועי, שרואה את כל הנעשה ברשת – "קצה לקצה".

תשתיות תקשורת לעסקים - מערכת לחיזוי וניטור תקלות


מה מציעה חברת
ACE (מקבוצת רד)?

המונח ACE (ר"ת: Assured Customer Experience) מצביע על המיקוד של הפתרון הזה: החוויה של הלקוח היא הערך החשוב ביותר ולכן הטיפול בכל מערכות התקשורת והאפליקציות של העסק כפוף לפרמטרים של "חווית לקוח".

פתרון מבוסס טכנולוגיית Machine Learning (מערכת ניתוח חכמה) מזהה שינויים ברמת הרשת והאפליקציות, ניהול מלאי החומרה, התוכנה והאפליקציות בזמן אמת בארגון, תוך מתן תצוגה במסך חכם אחד לניהול כלל הלקוחות.

מדובר בפתרון שהוא Agentless (כלומר: ללא תוכנת לקוח, כמעט ללא Probes להתקנה במכשירי הקצה הנמצאים בעסק). הכל מבוסס ענן, אם כי ניתן להתקין את הפתרון גם בענן מקומי או בחצר הלקוח, למי שמעוניין בכך, ועל מערכות ניתוח החכמות ביותר שיש (המכונות, כאמור, בשם: Machine Learning).


היתרונות המרכזיים של הפתרון של
ACE:

  • מבוסס ענן ועונה על הצורך בניטור ביצועים וחווית לקוח בענן, לעסקים שכבר עברו או מתכוננים לעבור לשירותי ענן.
  • לא דורש כל התקנה מקומית ולכן לא דורש כל פעילות תחזוקה מקומית. הכל מנוהל מרחוק.
  • ההתקנה מאוד פשוטה ולא דורשת התערבות של הלקוח או אנשי מקצוע. המערכת מזהה לבד מרחוק כל רכיב וכל מחשב הנמצא ברשת של הלקוח של המערכת ומתחילה לנטר אותו אוטומטית.
  • המערכת מספקת ניטור תלוי SLA (רמת שירות) עם רמת איכות (QoS) לפי צרכי הלקוח. המערכת מספקת יכולת מעקב בדפדפן אחרי כל פרמטר ועל הביצועים של כל דבר הקיים בעסק, מרכיבי רשת ועד אפליקציות מכל סוג.
  • המערכת היא פרואקטיבית  (יוזמת). כלומר, מנסה לתקן אוטומטית ולסדר כל תקלה עוד לפני שמרגישים שבה. התערבות ידנית נדרשת רק כשכל השיטות האוטומטיות לא עזרו.
  • המערכת מנהלת את המלאי של ציוד הקיים ברשת המקומית ומנהלת את "מחזור החיים" של כל רכיב ציוד (כולל נושא האחריות, הרישיונות, הביטוח וזמני ההחלפה של כל רכיב ציוד).
  • המערכת מנהלת את כל האפליקציות המצויות בעסק לרבות "מחזור החיים" שלהן, כולל מעקב אחרי עדכוני תוכנה נדרשים, רישיונות, רמות הגנה וכיו"ב. המערכת מזהה אוטומטית אפליקציות המעיקות על המערכות או המאיטות את הביצועים ופועלת לתקן את ההפרעות הללו, לפני שיש פגיעה ממשית בביצועים ופגיעה ב"חווית הלקוח". המערכת מזהה אוטומטית את כל הקשרים בין כל רכיבי התוכנה לכל רכיבי החומרה, שהתוכנה משתמשת בהם, ולכן יודעת גם לבצע התאמות ושינויים בקשרים הללו, כדי לשמר את "חווית הלקוח" (לדוגמה: להסיט עומס משרת עמוס בחישובים מסוימים לשרת אחר, שהוא פנוי).
  • המערכת מנטרת באופן שוטף את "חווית השימוש" ואופן השימוש של הלקוחות באפליקציות (או בפורטל של העסק) והמערכת מפיקה מזה אוטומטית תובנות מידיות לתיקון תקלות או ירידה בביצועים. המערכת מבינה ויודעת לנתח מה ההשפעה של כל רכיב ברשת ושל כל פעילות באפליקציה (או בפורטל), שמשפיעה על חווית הלקוח ומה ניתן לתקן מיידית.
  • הלקוח של המערכת יכול לנהל את המערכת בעצמו בענן השירות של ACE, או לתת לספק השירות (במקרה כאן אבנט תקשורת, או מי מהאינטגרטורים המוסמכים על ידה) לנהל את המערכת עבור הארגון.

 

כרגע המערכת הזו מתאימה לעסקים וארגונים בינוניים ומעלה, ולאינטגרטורים ולספקי שירות המספקים שירותי ICT לכמות גדולה של לקוחות.

המערכת הזו מאוד מתאימה לעסקים, שנושא End User Experience Monitoring הוא נושא קריטי עבורם (למשל: אתרי מסחר אלקטרוני, אתרי חדשות, גופים ועסקים המספקים שירות לציבור בהיקף גדול).

תשתיות תקשורת מחשבים


האם יש מתחרים בתחום של
מערכת לחיזוי וניטור תקלות?

יש בשוק מגוון גדול של כלים וספקי שירות לצרכי חיזוי וניטור תקלות בתשתיות מחשוב ותקשורת, שנסקור כמה מהם בהמשך.

דוגמה בולטת הוא הפתרון החדש בשם CallXpress Cloud מבית Jusan (ספרד), שהחל להיות מופץ בישראל. מדובר במוצר (ושירות) בהתקנה מקומית או בענן, לפי בחירת הלקוח, שמבצע ניטור וניתוח של כל התעבורה, כולל תעבורת הטלפוניה, קצה לקצה" בגישה קלה מכל דפדפן (כך, שניתן לגשת לנתונים גם מסמארטפון או טאבלט).

ל-CallXpress יש כמה גרסאות המתאימות לצרכים שונים של עסקים שונים (למשל לבתי מלון, לעסקים שעיקר התעבורה שלהם היא במובייל, פתרון המופעל רק בענן, פתרון המופעל רק בהתקנה מקומית). הניתוח עצמו נעשה בענן. כך, שאין צורך להתקין שום תוכנה בצד של המשתמשים (ברשת הפנימית, במרכזיה ובמחשבים של העסק), בדיוק כמו בפתרון של ACE. כך, ניתן לנתח, לשלוט ולתקן כל תקלה, שאפשרית לתיקון, מרחוק, בלי להתערב ולהכביד על התעבורה הקיימת בעסק.

אפשר להתנסות במערכת לפני רכישתה (הרכישה נעשית בענן בגישת ה-SaaS), והמערכת כבר מגיעה עם דו"חות מוכנים וניתן לשנות כל דו"ח או לבנות דו"חות חדשים בכל תצורה, לפי הצרכים הספציפיים של כל עסק.

המערכת מנטרת קבוע את איכות השיחות וחוויית השימוש במערכות התקשורת והטלפוניה של העסק. המערכת יודעת לאתר לא רק תקלות, אלא גם לאתר ניסיונות פריצה וניסיונות הונאה במערכות התקשורת של העסק. המערכת יודעת למצוא תקלות במערכות ה-Billing, נושא רגיש וחשוב לכל עסק. המערכת הזו מותאמת לכל סוגי המרכזיות הנמצאות בעסק, מכל סוג.

מדובר בכלי עוצמתי המסוגל לנתח הכל ולהציג הכל בזמן אמת וגם לבצע ניתוחים היסטוריים לכל צורך שלא ייעלה על הדעת.

תשתיות תקשורת ומחשוב


האם יש חלופות נוספות בעולם המערכות לחיזוי וניטור תקלות בעסק שלך?

יש בשוק הרבה חלופות. קודם לכל, ספקי תשתיות התקשורת בעצמם מספקים כלים כאלה. בזק היא מובילת שוק בישראל והיא גם מספקת כלים לניטור הרשת. אולם, לא חייבים להיות תלויים במדידות של בזק (מה גם שבזק אינה מודדת את הביצועים בתוך הרשת הפנימית של העסק, על כבלי התקשורת המקומיים, ולא מודדת את מה שקורה בתוך הענן עצמו).

אחד הפתרונות המובילים בשוק הזה הוא ניטור של ביצועי הרשת הנייחת והניידת לצרכי איתור תקלות רשת באופן עצמאי באמצעות כלים פתוחים דוגמת Wireshark. זו תוכנת רחרחן (Sniffing) חופשית ומבוססת קוד פתוח, שרצה על כל מערכת הפעלה הקיימת במחשבים בעסק.

Wireshark היא כאמור תוכנה חוצה-פלטפורמות, שרצה על גבי GNU/Linux‏, OS X‏, BSD, ‏סולאריס, מערכות הפעלה דמויות יוניקס נוספות ו-Microsoft Windows על כל גרסותיו. קיימת גרסה נוספת מבוססת שורת פקודה בלבד הקרויה TShark. ההתקנה פשוטה וקל לאסוף מידע על הנעשה ברשת עד רמת כל מנת מידע (Packet), שנעה ברשת, ולהסיק מזה מסקנות: מה השתבש ומה מקור התקלה או ההאטה בביצועים. המערכת אוספת מידע מכל סוג של רשת כולל רשת WiFi. למערכת יש יכולות לניהול ביצועים בגרסה, שנבנתה ביחד עם Riverbed, לרבות פתרון על ,USB שנועד לנתח תעבורה במוצרי רשת בודדים (דוגמת נתבי WiFi).

בנוסף, כל יצרן של ציוד רשת מספק עם הציוד הזה מערכת לניהול ולניטור המוצרים של אותו יצרן. כ"כ, יש מערכות מאוד מקצועיות (ויקרות) של חברות מובילות דוגמת: CA, VMware, IBM, HP, מיקרוסופט, סיסקו, ג'וניפר, סיטריקס, אוויה, Infinidat ועוד. הבעיה: חוסר התאימות בין המערכות מקשה לראות את כל הנעשה ברשת מנקודת מבט אחת.

יש גם פתרונות אחרים לניהול רשתות תקשורת בענן דוגמת הפתרון של Meraki מבית סיסקו, שמופץ בישראל (בין היתר) ע"י בזק בינלאומי. פתרון נוסף הוא של סטארטאפ ישראלי בשם Ideni, שמאתר בעיות ברשת באופן אוטומטי ומנסה לתקן אותן אוטומטית, כולל טיפול במוצרי רשת מכל סוג (דוגמת מערכות אבטחה), עוד לפני שהמשתמשים מרגישים באיזו תקלה. פתרון דומה פותח ע"י הסטארטאפ BigPanda.

אולם, מי שאינו מומחה רשתות תקשורת, לא יפיק שום תועלת מהמערכות הללו, הגם שחלקן חופשיות, או במחיר סמלי. לכן, מומלץ להיעזר באנשי מקצוע היודעים לתפעל ולהסיק את המסקנות הנכונות בעת ניטור תקלות ברשת העסקית.

 

טיפים לבחירת מערכת בדיקת תעבורת רשת תקשורת לאיתור ותיקון תקלות בענן:

מומלץ בעת רכישת רכיבי ציוד רשת תקשורת להקפיד, שהם עונים על המפרטים של יכולת ניטור ושליטה בהם מרחוק. יש תקנים לניטור וניהול מוצרי רשת מרחוק. לדוגמה: התקן העולמי לניהול נתבי פס רחב מרחוק קרוי בשם TR-069. כך, ניתן לטפל בכל רכיב ברשת ולתקן תקלות עוד לפני שהמשתמשים ברשת ובשירותיה מרגישים בכך ומרחוק.

כיום, עם המגמה להעביר הכל לענן, שירותי ניהול הרשת וניטור הרשת עוברים (ברוב המקרים) לאחריות ספקי שירותי הענן, שמפעיל כלים היודעים לזהות, לנטר ולתקן תקלות מרחוק, גם באופן אוטומטי. מערכות התקשורת החדישות, שמוכרים כיום בשוק, באות עם Zero Configuration ויכולת תיקון עצמית (Self-Healing) ו-Auto Configuration, דוגמת המערכת של ,ACE שהוצגה כאן. מומלץ, בכל מקרה של רכישת ציוד רשת ותקשורת חדש לרכוש רק מערכות היודעות לתקן את עצמן לבד או מרחוק משירות הניתן בענן.

יש פתגם האומר: If it works, don't fix it ("אם זה עובד, אל תנסה לתקן את זה"). כנראה, שזו הגישה של מנהלים רבים, שמשמרים את המערכות שלהם בתצורות חיבור ישנות, יקרות, לא יעילות ולא עדכניות. כל עוד מנהלים בוחרים להישאר עם ציוד תקשורת פיזי בתוך העסק, השימוש בשירותי ענן הוא מצומצם וחסר משמעות. אולם, זה לא הכיוון המומלץ.

חשוב להפנים, שאין גופים צרכניים המגנים על הלקוחות העסקיים בעולם התקשורת. לכן, כל מנהל ובעל עסק חייב לבחור את הדרך הנכונה להתנהלות שלו מול ספקי התקשורת ויצרני ציוד התקשורת והטלפוניה.

בכל מקרה, מומלץ להתייעץ עם מומחה בטרם בחירת פתרון כלשהו לניטור רשת התקשורת העסקית, בגלל התחרות החזקה, שהתפתחה גם בתחום זה.

 

שורה תחתונה בתחום בחירת מערכת לחיזוי וניטור תקלות:

השוק נמצא כיום בתזזית והכוח עבר לידי הצרכנים. בגלל שהכוח מצוי כיום בידי הלקוחות, אין להתפתות למבצעי שיווק מטעים, מבצעים, שבהם מוכרים סחורה ישנה בעטיפה חדשה ללקוחות העסקיים, תוך ניצול העובדה, שאין לרוב הלקוחות העסקיים את הידע המתאים להבחין, שמוכרים להם "סחורה ישנה" ואף יקרה, שפג תוקפה מזמן.

מומלץ וחובה לבקש מספק של מערכת לחיזוי וניטור תקלות, הסכם רמת שירות – SLA, במיוחד אם יש תלות בספק אחד המספק את כל השירותים במעטפת שירות אחת לעסק.

 

לכן נשאלות כאן השאלות:

מה הבעיה הגדולה ביותר הקיימת בעסק שלך, שאתה מאמין, שתוכל לפתור בבחירת מערכת לחיזוי וניטור תקלות?

 אם אתה כבר משתמש במערכת לחיזוי וניטור תקלות, ממה אתה לא מרוצה מהמערכת הזו? שתף אותנו.

 איך אתה חושב, שאני יכול לעזור לך לחסוך בהוצאות, לספק "חווית שירות" ולהתייעל, ע"י שימוש במערכת לחיזוי וניטור תקלות המתאימה לצרכיך?

 

לקבלת ייעוץ חינם בנושא תשתיות תקשורת לעסקים הירשמו כאן

 

 

סרטון: Discover RAD-ACE

השאר תגובה

פוסטים נוספים