תשתיות תקשורת מחשוב
כל עסק, בעת שהוא מעוניין לבחור בתשתיות תקשורת למחשבים המתאימות לצרכיו, עומד בפני השאלה: במה לבחור.
האם בחירה בספק אחד לכל השירותים במקום אחד היא הפתרון הנכון?
המעבר של השוק העסקי והארגוני לשירותי ענן מוביל את השוק למעבר לשיטה של בחירת שירותי מחשוב ותקשורת במקום אחד, בדפדפן מתוך פורטל רכישות עסקי, בדיוק כמו שאנשים פרטיים רוכשים בחנויות מקוונות באינטרנט. זו כיום הגישה המומלצת לבחור ספק תשתיות תקשורת מחשוב – אינטגרטור, שיספק את כלל שירותי תשתיות התקשורת לעסק, במעטפת שירות אחת, שרובה תנוהל בענן של ספק השירות.
כרגע יש 4 ספקים גדולים, שכבר מספקים שירותים מאוחדים בפורטל שירותים בענן:
- בינת עסקים מספקת פורטל מגוון לשירותי הענן שלה, בדגש על שירותי טלפוניה בענן, שירותי גיבוי, שירותים משולבים כולל אופיס 365, שירותי מצלמות אבטחה בענן, שירותי הגנה וסייבר בענן ועוד.
- טריפל סי (Triple C) הייתה הראשונה בשוק להציג את הגישה של פורטל לבחירת שירותי ענן. הדגשים בפורטל של טריפל סי הם שירותי אינטרנט משולבים, שירותי סייבר, שרתים וירטואליים, מגוון שירותי מיקרוסופט בענן (כולל אופיס 365), שירותי CDN, מרכזיה בענן, שירותי התאוששות מאסון והמשכיות עסקית ועוד.
- בזק בינלאומי פתחה לאחרונה זירת מסחר למוצרי ענן לשותפותיה העסקיים (המערכת עדיין בבנייה). הזירה, ששמה IT Factory, תקשר בין ספקים ללקוחות ותשמש למכירת שירותי ענן ודאטה סנטר. החברה מציעה מגוון של כ-300 שירותי Cloud ו-Hosting. המערכת כוללת אוטומציה לשותפים העסקיים, שיוכלו להציע שירותי IT וענן במודל תשלום חודשי ללקוחותיהם העסקיים (B2B2B). מדובר, למעשה, ב"סופרמרקט" ענק למוצרי IT מבוססי XaaS. זאת, עם היקף שירותים הגדול ביותר בתחום זה בישראל ב-3 סוגי עננים שונים שיש לבזק בינלאומי (עננים של: מיקרוסופט, סיסקו ורקספייס).
- מד-1 (MedOne). מספקת פתרונות ענן מקיפים בעיקר ללקוחות גדולים המחפשים פתרונות של "הקצה העליון" עם שרידות מרבית, מה שהלקוחות מקבלים בפורטל השירות של מד-1, על הענן מבית Dimension Data.
כל 4 הספקים – אינטגרטורים הללו, נשענים למעשה על התשתיות החיבור הפיזיות של בזק בתוספת Data Centers עצמאיים שיש לכל חברה.
טריפל סי ובינת עסקים ניסו בעבר לקדם את שירותי התשתיות של Unlimited, אבל כרגע זה ממש לא אקטואלי, לנוכח מצב חברת Unlimited.
בנוסף, יש בישראל עוד שפע של אינטגרטורים המציעים פתרונות לתשתיות תקשורת מחשבים עם כל שירותי המחשוב לעסק במקום אחד וספק אחד, דוגמת: טלדור, נס, מלם-תים, IBM, מטריקס, ועוד. יש גם שפע של ספקים קטנים יותר. רובם ככולם משתמשים בתשתיות הפיזיות של בזק.
תשתיות תקשורת מחשוב מהעסק לענן
יש בישראל 2 תשתיות ארציות קוויות (בזק והוט, כאשר בחלקים מהמדינה הוט מסתמכת על רשת בזק). בנוסף, יש תשתיות קוויות חלקיות מאוד ודי מיושנות של סלקום ופרטנר (שכעת החלו גם הן להישען על תשתיות בזק) ו-3 תשתיות סלולריות ארציות (פלאפון, סלקום ופרטנר-הוט-מובייל). התשתית הנוספת, שנועדה לכסות את ישראל – Unlimited, נתקעה וכרגע הפעילות הזו נמצאת במצב של חיפוש קונים.
פרטנר החלה לפרוס סיבים לבתים בפתח-תקווה ובקרית אונו לשירותי פס רחב ניסיוניים של 1 גיגה סימטרי ב-100 ₪ לחודש. טרם ברור מתי פרטנר תרחיב פריסתה לאזורים אחרים בארץ (אם בכלל) ומתי תחל לפרוס סיבים לעסקים.
הלקוח העסקי אמור להחליט, בשלב ראשון, האם הוא יבצע את חיבור רשת תקשורת הנתונים שלו (כולל אינטרנט לעסקים וטלפוני מסוג IPT) ברשת קווית, או ברשת סלולרית (או בשניהן גם יחד, לצרכי גיבוי הדדי ושרידות התקשורת).
לכן, יש חשיבות לבחירה נכונה של קווי תקשורת מחשבים, בין ישירות מבזק ובין מכל הספקים הרוכבים על בזק (ולרוב זולים מבזק, כי מחירי בזק נמצאים תחת פיקוח רגולטורי).
רוב הלקוחות העסקיים בישראל בוחרים ויבחרו בתקשורת נתונים מבוססת תקשורת קווית. זאת, גם בטווח הזמן הנראה לעין, כל עוד ביצועי רשתות הסלולר בישראל אינם משביעי רצון בתחום המענה לדרישות של תקשורת נתונים עסקית.
לכן, מומלץ לעסקים בלי תשתית קווית אמינה, לבחון יישום גיבוי בתשתית תקשורת סלולרית.
אילו פתרונות תשתיות תקשורת קיימים כיום בשוק?
היות ובזק היא מובילת שוק, סל הפתרונות של בזק הוא הסל המוביל בשוק והוא כולל:
- חיבורי פס רחב פרטיים המתאימים גם לעסקים קטנים. כלומר xDSL של בזק (המתחרה המוביל כאן זה חיבור Cable Modem של הוט). הסיבה מאוד ברורה: המחירים של החיבורים הפרטיים הם ב"מחירי רצפה", בגלל התחרות והסדרי "השוק הסיטונאי", ורוחבי הפס מספיקים לצרכים העסקיים של עסקים קטנים, למרות שמדובר בחיבור עם קצב לא מובטח (Best Efforts) ורמת אמינות ושרידות לא גבוהים. יוצאים מן הכלל הזה הם חיבורי 200 מגה ו-500 מגה של הוט, שמומלץ לבחון אותם כחלופה לחיבורים לעסקים קטנים עד בינוניים.
- שירות IPVPN. מדובר בשירות תשתית התקשורת המותאם ביותר לצרכי עסקים קטנים עד בינוניים. יש הבדלים בין השירותים של בזק והוט לאלה של סלקום ופרטנר. רוב השוק בוחר בפתרון של בזק בגלל רמת אמינות ורמת שירות טובים יותר. הפתרון מסופק במגוון רוחבי פס, עד 4 ג'יגה (בבזק, שהיא כאמור מובילת שוק בתחום זה) ברשת אחת, ללא צורך בשילוב בין שירותים או ספקים. ניתן להוסיף לחיבור מגוון פתרונות משלימים ומנוהלים כגון: ציוד קצה משודרג, שירותי QOS, שירותי Multicast ועוד. ברשת IPVPN ניתן להזמין מגוון שירותים: Intranet – קישור בין סניפים, Extranet – קישור ואבטחת מידע לאינטרנט או לשותפים עסקיים, שירותי מומחה – ניטור ובקרת רשת, SSL VPN – גישה מרחוק ברשת מאובטחת ומוצפנת ועוד.
- שירות מטרו אתרנט. מדובר בשירות המתאים לעסקים בינוניים וגדולים (גם מבחינת המחיר), שמסופק על גבי תשתית הסיבים הארצית של ספקיות התקשורת הגדולות, בעיקר על בזק, שיש לה 2 טבעות מטרו אתרנט ארציות (למתחרות יש רק טבעת אחת). הקצבים כאן הם מ-1 מגה ועד 100 גיגה (ויש בארץ כבר כמה חיבורים ברוחבי פס של מעל ל-100 גיגה, למשל חיבורים של בנקים ב-200 גיגה ל-Data Centers שלהם). השירותים הללו מוצעים בעיקר ע"י בזק והוט (בחלק קטן מהארץ גם ע"י סלקום ופרטנר). אולם, רק לבזק יש כאמור רשת מטרו אתרנט ארצית כפולה, מה שמבטיח רמת שרידות ואיכות ברמה שאין למתחרותיה. ניתן לשלב בין רשתות IPVPN ומטרו אתרנט בלי שום קושי, כי רשת IPVPN "רוכבת" על רשת מטרו אתרנט של ספק התקשורת. זה טוב, למשל, לעסק גדול עם סניפים קטנים או מרוחקים. כך, שהסניף המרכזי הגדול יחובר במטרו אתרנט והסניפים הקטנים יחוברו ב-IPVPN.
- חיבורים אחרים: יש לספקיות התקשורת מגוון חיבורים אחרים, בעיקר חיבורים ישנים וישנים מאוד ובכלל זה: נל"ן, Frame Relay ,ATM ,SDH ,ISDN ו-PRI. בד"כ המחירים יקרים והטכנולוגיות הללו דורשות התקנת ציוד ישן ומאוד מוגבל בביצועיו, שכבר לא מקובל להשתמש בו בעולם. לעסק, שעדיין מצוי בתשתיות הטכנולוגיות הישנות הללו, מומלץ לשדרג את תשתיות התקשורת שלו. לחיבורי טלפוניה מקובל להזמין חיבורי SIP Trunk.
- חיבור ישיר בסיבים. מדובר בפתרון המתאים רק לעסקים וארגונים גדולים וגדולים מאוד. הכוונה כאן לחיבורי Dark Fiber (סיב אפל), בהם הארגון שוכר מבעל התשתית (בעיקר בזק והוט, בחלק מהארץ סלקום ופרטנר) את תשתית הסיבים שלו כ"סיב אפל" והארגון מתקין ציוד קצה משלו, להעברת התעבורה על הסיב הזה לכל מקום שהוא זקוק לו לצרכיו.
מה מחפשים עסקים בתחום קווי תקשורת מחשבים?
העסקים, שאינם ארגוני ענק, מעוניינים לקבל את היכולות הקיימות של החברות הענקיות והעשירות, אבל במחיר צנוע המתאים לכיס שלהם. האם זה אפשרי? בהחלט כן.
כיום, השירות של IPVPN של בזק מוצע במחירים סבירים והיתרון הגדול: המידע של תקשורת המחשבים לא נע על רשת האינטרנט הציבורית (כמו בפתרון ה-IPVPN המתחרה של סלקום ופרטנר), אלא על הרשת הפרטית של בזק.
כ"כ, כפי שציינו, חיבורי פס רחב של הוט של 500 מגה (או 200 מגה לעסקים ממש קטנים) מהווים בהחלט חלופה מומלצת לבחינה. יש כיום בשוק שפע של חבילות תקשורת משולבות, גם מהוט.
איך בודקים את איכות קווי תקשורת המחשבים בעסק שלך?
כפי שציינו, בזק היא מוביל שוק והיא גם מספקת כלים לניטור השרת. אולם, לא חייבים להיות תלויים במדידות של בזק (מה גם שבזק אינה מודדת את הביצועים בתוך הרשת הפנימית של העסק, על כבלי התקשורת המקומיים).
אחד הפתרונות המובילים הוא ניטור של ביצועי הרשת לצרכי איתור תקלות רשת באופן עצמאי, באמצעות כלים פתוחים דוגמת Wireshark. זו תוכנת רחרחן (Sniffing) חופשית ומבוססת קוד פתוח, שרצה על כל מערכת הפעלה הקיימת במחשבים בעסק.
מומלץ בעת רכישת רכיבי ציוד רשת תקשורת להקפיד, שהם עונים על המפרטים של יכולת ניטור ושליטה בהם מרחוק. כך, ניתן לטפל בכל רכיב ברשת ולתקן תקלות עוד לפני שהמשתמשים ברשת ובשירותיה מרגישים בכך ומרחוק.
יש גם פתרונות חדשים (יחסית) לניהול רשתות תקשורת בענן דוגמת הפתרון של Meraki מבית סיסקו, שמופץ בישראל ע"י בזק בינלאומי. בכל מקרה, מומלץ להתייעץ עם מומחה בטרם בחירת פתרון כלשהו לרשת התקשורת העסקית, בגלל התחרות החזקה, שהתפתחה גם בתחום זה.
מדריך קצר לבחירת ספק תשתיות תקשורת מחשבים
המחיר הוא פרמטר חשוב לבחירת ספק התקשורת, אבל לא הפרמטר היחיד. בחירת ספק תקשורת המחשבים אמורה להיות פרי ניתוח כלכלי וטכנולוגי הכולל כמה שלבים:
א. ניתוח כל צרכי העסק. יש לנתח מהם הצרכים של העסק לשירותי תקשורת מחשבים במבט של 3 עד 5 שנים קדימה, כדי לתכנן את התפתחות התשתיות בתוך הארגון העסק (רשת, מתגים ונתבים, אמצעי אבטחה וכיו"ב) וכל שירותי התקשורת והמחשוב הנלווים.
ב. קביעת סדרי עדיפויות לצרכים וקביעת מדיניות שימוש בשירותים השונים.
ג. קביעת רמת האבטחה, הגיבוי וההמשכיות העסקית הנדרשת בשירותים השונים.
ד. קביעת מסגרת תקציבית אפשרית לכלל הצרכים.
ה. חיפוש חלופות טכנולוגיות למתן מענה לכל הצרכים, שנקבעו כחשובים.
ו . קיום מו"מ מול הספקים המתאימים.
ז. חתימה חוזה או עדכון חוזה קיים.
ח. קבלת השירות תוך ביצוע כל ההתאמות הנדרשות לאורך זמן (לרבות הוספת או הורדת שירותים, הוספת או הורדת רוחבי סרט של החיבורים וכיו"ב).
מנהלים רבים נופלים בטעויות של ניהול הוצאות תקשורת המחשבים לעסקים. הטעות הראשונה היא ההתעלמות מהמצב ויציאה מנקודת הנחה, שמה שהיה הוא מה שיהיה. רבים כלל אינם יודעים על החלופות של חבילות תשתיות תקשורת משולבות וגם לא שמעו על תשתיות ושירותי תקשורת בענן. רבים מנהלים מו"מ לא מקצועי מול חברות התקשורת ובשורה התחתונה מפסידים כסף רב, נופלים ל"מלכודות דבש" של אנשי מכירות מיומנים, תוך חתימה על "חוזים דרקוניים" מקפחים.
יש פתגם האומר: If it works, don't fix it ("אם זה עובד, אל תנסה לתקן את זה"). כנראה, שזו הגישה של מנהלים רבים, שמשמרים את המערכות שלהם בתצורות חיבור יקרות, לא יעילות ולא עדכניות. כל עוד מנהלים בוחרים להישאר עם ציוד תקשורת פיזי בתוך העסק, השימוש בשירותי ענן הוא מצומצם וחסר משמעות. אולם, זה לא הכיוון המומלץ.
חשוב להפנים, שאין גופים צרכניים המגנים על הלקוחות העסקיים בעולם התקשורת. לכן, כל מנהל ובעל עסק חייב לבחור את הדרך הנכונה להתנהלות שלו מול ספקי התקשורת.
טיפים לבחירת פתרונות תקשורת ותשתיות תקשורת מחשבים
יש לקחת בחשבון, שכדי לקבל איכות שירות ואיכות עבודה בפתרונות תקשורת, צריך גם חיבור תקשורת איכותי (קו עם SLA), במסגרת חבילת תקשורת מתאימה לענן (דוגמת IPVPN), ולא חיבור לאינטרנט בגישת ה-Best Efforts, שיש כיום בחיבורים הפרטיים לאינטרנט (לרבות בשוק הסיטונאי), מה שחלק מהעסקים מיישמים אצלם (כדי לחסוך בהוצאות התקשורת לאינטרנט).
חיבורי ה-SIP המומלצים למרכזיה הם חיבורי SIP Trunk של בזק או הוט (ולחילופין של סלקום או פרטנר, או מספקים מתחרים בעלי רישיון אחוד). הפתרונות של בזק והוט מבוצעים ברשת סגורה ולא על רשת האינטרנט, מה שמבוצע בסלקום, בפרטנר ואצל בעלי "רישיון אחוד".
שורה תחתונה
השוק נמצא כיום בתזזית והכוח עבר לידי הצרכנים. בגלל שהכוח מצוי כיום בידי הלקוחות, אין להתפתות למבצעי שיווק מטעים, מבצעים, שבהם מוכרים סחורה ישנה בעטיפה חדשה ללקוחות העסקיים, תוך ניצול העובדה, שאין לרוב הלקוחות העסקיים את הידע המתאים להבחין, שמוכרים להם "סחורה ישנה" ואף יקרה, שפג תוקפה מזמן. מומלץ וחובה לבקש מספק תשתיות תקשורת המחשבים הסכם רמת שירות – SLA, במיוחד אם יש תלות בספק אחד המספק את כל השירותים במעטפת שירות אחת לעסק.