בדיקת תעבורת רשת תקשורת
תקלות ברשתות תקשורת ובמערכות טלפוניה הן דבר שכיח ולכן חשוב לבצע בדיקת תעבורת רשת תקשורת. מה צריך לעשות כדי לאתר תקלות ולשמור על איכות התקשורת עם המעבר לשירותי ענן ולשירותים היברידיים (מקומיים ובענן ציבורי)?
מה הייחוד של הפתרון החדש ל- Traffic Analysis בענן מבית Jusan?
כל עסק או ארגון, שיש לו רשת תקשורת מחשבים (קווית, סלולרית ואו אלחוטית –WiFi), נתקל לא אחת בבעיות ברשת התקשורת, החל מנפילת רשת וכלה בירידה בביצועים של הרשת עצמה, או של חלק ממרכיביה, או ביישומים מסוימים.
המעבר של השוק העסקי והארגוני לשירותי ענן מוביל את השוק למעבר לשיטה של בחירת שירותי מחשוב ותקשורת במקום אחד, בדפדפן מתוך פורטל רכישות עסקי, בדיוק כמו שאנשים פרטיים רוכשים בחנויות מקוונות באינטרנט. זו כיום הגישה המומלצת: לבחור ספק תשתיות תקשורת מחשבים – אינטגרטור, שיספק את כלל שירותי תשתיות התקשורת לעסק במעטפת שירות אחת, שרובה תנוהל בענן של ספק השירות. אולם, זה לא פותר את הבעיה: איך מאתרים ומתקנים תקלות ברשת התקשורת?
יש הבוחרים להעביר את כאב הראש הזה לחברה המתחזקת את הרשת ומרכיביה (לרבות הטלפוניה), בין בהסכם תחזוקה שנתי ובין ברכישת כמות שעות תחזוקה ותמיכה מוגדרים מראש (Tickets).
יש הבוחרים לתחזק את מערכות התקשורת לבד, או באמצעות מומחים, שמזעיקים אותם בעת תקלה, שלא מצליחים להתגבר עליה לבד. בכל תחשיב שלא ייעשה, מדובר בהוצאה גדולה, שקשה לחזות אותה ולתכנן אותה. העלייה במורכבות מערכות התקשורת (במיוחד עם המעבר לשירותי ענן) רק מסבכת את המצב.
ספקי תשתיות התקשורת (דוגמת בזק והוט) מנטרים רק את הרשתות של עצמם ומתקנים רק תקלות ברשתות של עצמם. אולם, עסק זקוק לניטור ותיקון תקלות "קצה לקצה", החל מהרשת הפנימית בעסק מכל מכשיר קצה וכלה ברשת הנמצאת בענן אצל ספק שירותי הענן אי שם בארץ או בעולם.
אז איך בודקים את איכות קווי תקשורת וטלפוניה?
יש בשוק מגוון גדול של כלים וספקי שירות, שנסקור מעט מהם בהמשך. כאן נציג את הפתרון החדש בשם CallXpress Cloud מבית Jusan (ספרד), שהחל להיות מופץ בישראל. מדובר במוצר (ושירות) בהתקנה מקומית או בענן, לפי בחירת הלקוח, שמבצע ניטור וניתוח של כל התעבורה, כולל תעבורת הטלפוניה, קצה לקצה" בגישה קלה מכל דפדפן (כך שניתן לגשת לנתונים גם מסמארטפון או טאבלט).
ל-CallXpress יש כמה גרסאות המתאימות לצרכים שונים של עסקים שונים (למשל לבתי מלון, לעסקים שעיקר התעבורה שלהם היא במובייל, פתרון המופעל רק בענן, פתרון המופעל רק בהתקנה מקומית).
הניתוח עצמו נעשה בענן. כך, שאין צורך להתקין שום תוכנה בצד של המשתמשים (ברשת הפנימית, במרכזיה ובמחשבים של העסק). כך, ניתן לנתח, לשלוט ולתקן כל תקלה שאפשרית לתיקון מרחוק, בלי להתערב ולהכביד על התעבורה הקיימת בעסק.
אפשר להתנסות במערכת לפני רכישתה (הרכישה נעשית בענן בגישת ה-SaaS), והמערכת כבר מגיעה עם דו"חות מוכנים וניתן לשנות כל דו"ח או לבנות דו"חות חדשים בכל תצורה, לפי הצרכים הספציפיים של כל עסק.
המערכת מספקת התראות לפי הגדרות מוכנות מראש, או לפי הגדרות ספציפיות, שהעסק מכין במערכת, ומספקת המלצות לתיקון, בהתאם לאופי התקלה או הפגם, שהמערכת מוצאת בתעבורה המנותחת.
המערכת מנטרת קבוע את איכות השיחות וחוויית השימוש במערכות התקשורת והטלפוניה של העסק. המערכת יודעת לאתר לא רק תקלות, אלא גם לאתר ניסיונות פריצה וניסיונות הונאה במערכות התקשורת של העסק. המערכת יודעת למצוא תקלות במערכות ה-Billing, נושא רגיש וחשוב לכל עסק. המערכת הזו מותאמת לכל סוגי המרכזיות הנמצאות בעסק, מכל סוג.
מדובר בכלי עוצמתי המסוגל לנתח הכול ולהציג הכול בזמן אמת וגם לבצע ניתוחים היסטוריים לכל צורך שלא ייעלה על הדעת.
האם יש חלופות לבדיקת איכות קווי התקשורת והטלפוניה בעסק שלך?
בהחלט, יש הרבה. קודם לכל, ספקי תשתיות התקשורת בעצמם מספקים כלים כאלה. בזק היא מובילת שוק בישראל והיא גם מספקת כלים לניטור הרשת. אולם, לא חייבים להיות תלויים במדידות של בזק (מה גם שבזק אינה מודדת את הביצועים בתוך הרשת הפנימית של העסק, על כבלי התקשורת המקומיים, ולא מודדת את מה שקורה בתוך הענן עצמו).
אחד הפתרונות המובילים בשוק הזה הוא ניטור של ביצועי הרשת הנייחת והניידת לצרכי איתור תקלות רשת באופן עצמאי באמצעות כלים פתוחים דוגמת Wireshark. זו תוכנת רחרחן (Sniffing) חופשית ומבוססת קוד פתוח, שרצה על כל מערכת הפעלה הקיימת במחשבים בעסק.
Wireshark היא כאמור תוכנה חוצה-פלטפורמות, שרצה על גבי GNU/Linux, OS X, BSD, סולאריס, מערכות הפעלה דמויות יוניקס נוספות ו-Microsoft Windows על כל גרסותיו. קיימת גרסה נוספת מבוססת שורת פקודה בלבד הקרויה TShark. ההתקנה פשוטה וקל לאסוף מידע על הנעשה ברשת עד רמת כל מנת מידע (Packet), שנעה ברשת, ולהסיק מזה מסקנות: מה השתבש ומה מקור התקלה או ההאטה בביצועים. המערכת אוספת מידע מכל סוג של רשת כולל רשת WiFi. למערכת יש יכולות לניהול ביצועים בגרסה, שנבנתה ביחד עם Riverbed, לרבות פתרון על ,USB שנועד לנתח תעבורה במוצרי רשת בודדים (דוגמת נתבי WiFi).
בנוסף, כל יצרן של ציוד רשת מספק עם הציוד הזה מערכת לניהול ולניטור המוצרים של אותו יצרן. כ"כ, יש מערכות מאוד מקצועיות (ויקרות) של חברות מובילות דוגמת: CA, VMware, IBM, HP, מיקרוסופט, סיסקו, ג'וניפר, סיטריקס, אוויה ועוד. הבעיה: חוסר התאימות בין המערכות מקשה לראות את כל הנעשה ברשת מנקודת מבט אחת.
יש גם פתרונות חדשים (יחסית) לניהול רשתות תקשורת בענן דוגמת הפתרון של Meraki מבית סיסקו, שמופץ בישראל ע"י בזק בינלאומי.
אולם, מי שאינו מומחה רשתות תקשורת, לא יפיק שום תועלת מהמערכות הללו, הגם שחלקן חופשיות, או במחיר סמלי. לכן, מומלץ להיעזר באנשי מקצוע היודעים לתפעל ולהסיק את המסקנות הנכונות בעת ניטור תקלות ברשת העסקית.
טיפים לבחירת מערכת לאיתור ותיקון תקלות בענן
מומלץ בעת רכישת רכיבי ציוד רשת תקשורת להקפיד, שהם עונים על המפרטים של יכולת ניטור ושליטה בהם מרחוק. כך, ניתן לטפל בכל רכיב ברשת ולתקן תקלות עוד לפני שהמשתמשים ברשת ובשירותיה מרגישים בכך ומרחוק.
כיום, עם המגמה להעביר הכל לענן, שירותי ניהול הרשת וניטור הרשת עוברים (ברוב המקרים) לאחריות ספקי שירותי הענן, שמפעיל כלים היודעים לזהות, לנטר ולתקן תקלות מרחוק, גם באופן אוטומטי. מערכות התקשורת החדישות, שמוכרים כיום בשוק, באות עם Zero Configuration ויכולת תיקון עצמית (Self-Healing) ו-Auto Configuration. מומלץ, בכל מקרה של רכישת ציוד רשת ותקשורת חדש לרכוש רק מערכות היודעות לתקן את עצמן לבד או מרחוק משירות הניתן בענן.
יש תקנים לניטור וניהול מוצרי רשת מרחוק. לדוגמה: התקן העולמי לניהול נתבי פס רחב מרחוק קרוי בשם TR-069. מכאן, שמומלץ בעת רכישת רכיבי ציוד רשת להקפיד, שהם עונים על המפרטים של יכולת ניטור ושליטה בהם מרחוק. כך, ניתן לטפל בכל רכיב ברשת ולתקן תקלות עוד לפני שהמשתמשים ברשת ובשירותיה מרגישים בכך ומרחוק.
יש פתגם האומר: If it works, don't fix it ("אם זה עובד, אל תנסה לתקן את זה"). כנראה, שזו הגישה של מנהלים רבים, שמשמרים את המערכות שלהם בתצורות חיבור ישנות, יקרות, לא יעילות ולא עדכניות. כל עוד מנהלים בוחרים להישאר עם ציוד תקשורת פיזי בתוך העסק, השימוש בשירותי ענן הוא מצומצם וחסר משמעות. אולם, זה לא הכיוון המומלץ.
חשוב להפנים, שאין גופים צרכניים המגנים על הלקוחות העסקיים בעולם התקשורת. לכן, כל מנהל ובעל עסק חייב לבחור את הדרך הנכונה להתנהלות שלו מול ספקי התקשורת ויצרני ציוד התקשורת והטלפוניה.
בכל מקרה, מומלץ להתייעץ עם מומחה בטרם בחירת פתרון כלשהו לרשת התקשורת העסקית, בגלל התחרות החזקה, שהתפתחה גם בתחום זה.
בדיקת תעבורת רשת תקשורת – שורה תחתונה
השוק נמצא כיום בתזזית והכוח עבר לידי הצרכנים. בגלל שהכוח מצוי כיום בידי הלקוחות, אין להתפתות למבצעי שיווק מטעים, מבצעים, שבהם מוכרים סחורה ישנה בעטיפה חדשה ללקוחות העסקיים, תוך ניצול העובדה, שאין לרוב הלקוחות העסקיים את הידע המתאים להבחין, שמוכרים להם "סחורה ישנה" ואף יקרה, שפג תוקפה מזמן.
מומלץ וחובה לבקש מספק של מערכת בדיקת תעבורת רשת תקשורת, הסכם רמת שירות – SLA, במיוחד אם יש תלות בספק אחד המספק את כל השירותים במעטפת שירות אחת לעסק.
לכן נשאלות כאן השאלות:
מה הבעיה הגדולה ביותר הקיימת בעסק שלך, שאתה מאמין, שתוכל לפתור בבחירת מערכת בדיקת תעבורת רשת תקשורת וטלפוניה לאיתור ותיקון תקלות בענן?
אם אתה כבר משתמש במערכת בדיקת תעבורת רשת התקשורת והטלפוניה בענן, ממה אתה לא מרוצה מהמערכת הזו? שתף אותנו.
איך אתה חושב, שאני יכול לעזור לך לחסוך בהוצאות ולהתייעל ע"י שימוש במערכת בדיקת תעבורת רשת תקשורת וטלפוניה לאיתור ותיקון תקלות בענן המתאימה לצרכיך?