עסק חכם / פתרונות IoT
לאחר שבשנתיים האחרונות השיקה בזק את שירותי בית חכם ועיר חכמה, בזק עסקים השיקה לאחרונה את העסק החכם.
מה חדש ולמי זה מיועד?
בישראל קיימים היום כ-560 אלף עסקים, ומהפיכת ה-IoT (ר"ת: Internet of Things) יכולה להתרחש בכל אחד מהם, קטן כגדול. השירות החדש, שנחשף ע"י בזק עסקים, מאפשר לכל עסק להפוך לחכם בקלות ובעלות נמוכה יחסית.
בעסקים רבים יש כבר היום סנסורים ומוצרים ניטור (דוגמת מצלמות אבטחה, פנקודים לבקרת כניסה, מערכת גילוי אש ועשן, מערכת אזעקה וכיו"ב). אולם, המוצרים הללו לא "מדברים ביניהם", והם אינם "חכמים".
מטרת המהלך החדש של בזק (שהקימה מוקד ייעודי לתחום, המוקד הראשון והיחיד עד כה בישראל, לשירותי "עסק חכם" בחברות התקשורת), היא לאפשר לעסקים, בעיקר קטנים ובינוניים, להתייעל, לספק שירות טוב יותר ולהגדיל תפוקות, וזאת על בסיס הטכנולוגיה המתקדמת ביותר הקיימת בשוק. בזק מקדמת מטרות ארוכות טווח בעיצוב הסביבה הדיגיטלית והיא תמשיך במהלכים כאלה בשנים הקרובות.
בדומה לשירותי "בית חכם" ו"עיר חכמה", בזק בחרה בטכנולוגיות הכי מקובלות ונפוצות בשוק העולמי: Z-Wave ו-WiFi כדי לתקשר עם כל הסנסורים, הגלאים והמצלמות המותקנים בעסק וסביבתו הקרובה. הכל מועלה לענן של בזק ושם מנותח ונשלט ע"י בעלי העסק או מי מטעמו, שמקבל הרשאות כניסה לפורטל הניהול של המערכת.
בזק עסקים מספקת לבעל העסק מערכת ניהול ובקרה מרכזית אחת (מבוססת על פיתוח ישראלי מקורי), שמקושרת להתקנים והמערכות הקיימות והחדשות בעסק. המערכת מנטרת את החיישנים המותקנים ע"ג רכיבי העסק ושולחת התראות בזמן אמת, בהתאם לתרחישים וחוקיות המוגדרים מראש על ידי בעל העסק.
המערכת מנהלת בשביל בעל העסק את משאבי העסק באופן חכם ויעיל ומספקת לו כלים שניתן לגשת אליהם מכל סמארטפון, טאבלט או מחשב נייד, בכל מקום בעולם. הכול נעשה בצורה מאובטחת ברמה הגבוהה ביותר.
בעל העסק יכול לבחור סנסורים, שהם מוצרי IoT ממגוון רחב של אפשרויות: חיישני מגע, חיישני עשן וחום, חיישני נפח, חיישני טמפרטורה, חיישני רעש, חיישני הצפה, חיישני רעידות, מצלמות אבטחה (Bacm), חיישני חנייה ועוד.
בסקר, שביצעה בזק התברר, ש-83% מבעלי העסקים מעוניינים לדעת מה נעשה בעסק שלהם, גם כשהם לא נמצאים פיזית בתוך העסק. 87% מבעלי העסקים מאמינים, שהם יוכלו לחסוך כסף ולהתייעל אם יהפכו את העסק שלהם לחכם יותר. כך, שלדעת בזק, השוק העסקי בישראל בשל היום לבצע את השדרוג ל"עסק חכם".
מה כוללת ההצעה של בזק עסקים לעסק חכם?
החבילה כוללת את המרכיבים הבאים (כל המחירים ללא מע"מ):
- עלות התקנה חד פעמית הכוללת: סקר צרכים בעסק, איפיון, מיפוי, תכנון מפורט, הכנת פורטל ולוח בקרה (Dashboard) לעסק והתקנת עד 10 סנסורים – 540 ₪.
- עלות חודשית (ללא התחייבות מראש, ניתן להתנתק מהשירות בכל רגע), של חבילה בסיסית הכוללת עד 4 סנסורים כחלק מהחבילה: 99 ₪ לחודש.
- רכישת בקרים או סנסורים נוספים (מתוך רשימת הסנסורים, שבזק מציעה): מ-3 ₪ לחודש ועד 20 ₪ לחודש לסנסור, לפי סוג הסנסור, כתוספת לעלות החודשית הבסיסית של 99 ש"ח.
- ניתן לחבר למערכת מערכות הנמצאות כבר בעסק (החל ממרכזיה וכלה במצלמות אבטחה) ע"י ,API שבזק מפתחת, בתמחור ספציפי לכל סוג של חיבור ציוד קיים למערכת החדשה.
על איזו תשתית מומלץ לחבר פתרונות IoT לענן השירות של בזק?
כיום, יש לעסקים מגוון רחב של אפשרויות של חיבור לענן של בזק. בזק מסוגלת לחבר את העסק לענן שלה, שלא על תשתית האינטרנט הציבורית, כדי להגביר את האבטחה והשרידות של הפתרון.
חיבור סניפים ושלוחות הנמצאים בחו"ל, מומלץ לבחון, שייעשה על רשת האינטרנט הציבורית, כי חיבור של קווי תקשורת פרטיים לחו"ל היא עסק יקר, שמתאים רק לעסקים גדולים או למי שהחיבור לחו"ל הוא קריטי וחיוני ביותר לעסקיו.
השיטה המומלצת כיום לחיבור בארץ היא חיבור ב-IPVPN. זאת, בגלל רמת האבטחה והשרידות של סוג החיבורים הזה, קלות הפעלתם והמחיר הנוח של החיבור. במקרה של חיבור לחו"ל, ניתן לשקול גם כן חיבור IPVPN.
ניתן לשקול בחירה בחלופות תשתית חיבור אחרת, לרבות בחינת חיבור בשיטות חיבור זולות ביותר ועד היקרות ביותר: החל מחיבור רגיל לרשת האינטרנט הציבורית ב-xDSL וכלה בחיבור של תקשורת נתונים מסוג של מטרו אתרנט, חיבור מצוין אך יקר ביותר.
מה חשוב לזכור בעת בחירת פתרון של עסק חכם של בזק עסקים?
יש לשקול קודם כל על מה רוצים לשלוט ומה רוצים לנטר בעסק. מגוון האפשרויות הוא עצום ולכן אסור להתפתות לקחת הכול, אם אין צורך בכל כך הרבה חיישנים בעסק. המחיר הנוח של השירות וקלות ההפעלה יכולים לפתות את בעל העסק להתקין חיישנים בכמויות, גם לצרכים שלא מביאים לו כל ערך עסקי או אחר.
אסור גם לשכוח לדרוש, שספק השירות (בזק עסקים) יספק לעסק הסכם SLA (ר"ת: Service Level Agreement) על השירותים, שהוא נותן. די ברור למה. כיום, כמעט כל ספקי שירותי הענן מספקים ללקוחותיהם SLA ברור, שבו הלקוח מזוכה במידה והשירות לא עומד ברמה הנדרשת המוגדרת בהסכם.
שורה תחתונה
בבחירת ספק שירותי עסק חכם, יש להשקיע מחשבה ולקבל החלטות רק לאחר הבנת הצרכים של בעל העסק. יש לקבל החלטה אם מעוניינים במערכת המופעלת בענן (התצורה המומלצת כיום ומיושמת ע"י בזק), או בתצורה אחרת המתאימה לצרכי העסק, מנהליו ועובדיו. הצרכים של משרד עורכי דין אינם דומים לצרכים של חנות רהיטים, רשת מרכולים, חברת הייטק, או של משרד רואי חשבון.
לכן, נשאלות כאן השאלות:
מה הבעיה הגדולה ביותר הקיימת בתחום השליטה על העסק שלך, שאתה מאמין, שתוכל לפתור באמצעות הפיכת העסק ל"עסק חכם"?
אם יש לך כבר מערכת "בית או עסק חכם", ממה אתה לא מרוצה מהמערכת הזו? שתף אותנו.
איך אתה חושב, שאני יכול לעזור לך לבחור את מערכת "עסק חכם" המתאימה לצרכיך?