שירותי PTT
עובדים ומנהלים בעסקים וארגונים רבים בעולם וגם בארץ שומרים על שירותי PTT ("לחץ ודבר" – Push to Talk) שלהם ומעוניינים להמשיך בשיטה הזו ויש עסקים רבים המוכנים לעבור לגישה הזו על רשתות הסלולר – LTE (דור רביעי) והלאה.
מי המתחרים (בישראל) בתחום זה ומה יש לפלאפון להציע לשוק העסקי בישראל בתחום זה?
באמצע אוקטובר 2017 פלאפון יצאה בהכרזה על שירות חדש, שהיא תספק לשוק: שירות PTT ("ווקי טוקי") בגישת ה-PoC (ר"ת: PTT over Cellular), פתרון, שנבנה על בסיס פיתוח של חברת אלביט מערכות. זה למעשה השירות הראשון, שיהיה מבוסס כולו על פיתוח, שנעשה בישראל, ולא על התאמת פיתוחים, שנעשו בחו"ל לדרישות של השוק בישראל (מבחינת תדרים, תפריטים ועברית).
למה פלאפון קפצה לפתע לשוק הזה? הסיבה טמונה, ככל הנראה, במיצובה של פלאפון כספקית הסלולר למגזר הממשלתי ולארגונים ולעסקים רבים נוספים בשוק. והעיקר: השוק של פתרונות אלחוט וסלולר לגופים, שזקוקים לקשר איכותי (מוצפן, שריד, מהיר) בין כל העובדים והמנהלים, החל להיות לאחרונה מאוד סוער, משום שמשרד האוצר יצא לאחרונה במכרז (שלב ראשון כ-RFI) לאספקת שירותי PTT (ר"ת: Push To Talk) על רשתות הסלולר הקיימות בישראל (הגישה הזו קרויה בשם POC). סביר להניח שפלאפון רוצה לזכות במכרז הזה.
לדברי מוטורולה סולושנס, שמובילה (עד היום) את השוק בפתרונות "לחץ ודבר" אלחוטיות וסלולריות, את תקשורת הדיבור בעזרת לחצן PTT, אנו כבר מכירים משנת 1930! שוטרים ועובדי בניין, אנשי שירות לקוחות ומתאמי אירוח במלון, קבוצות עובדים שונות המטפלות במשימות ובאירועים קריטיים ומשמעותיים, הבינו כבר אז (בתחילת המאה הקודמת) את היתרונות של "תקשורת אחד לאחד" או "אחד לרבים", באמצעות לחצן אחד בלבד (וללא כל חיוג).
היום, תקשורת באמצעות PTT מתבצעת לרוב באמצעות מערכות קשר פרטיות, שארגונים גדולים קונים, מנהלים ומתחזקים. התחום הזה לא נשאר בפתרונות של שנות ה-30 של המאה הקודמת, אלא המשיך להתפתח כל הזמן וגם עבר לפתרונותPTT על רשת הסלולר, ובכך מתאפשר לקיים את ה-PTT על כל רשת סלולרית, ולא רק על רשת ייעודית (בטכנולוגיה בשם iDen, שפיתחה מוטורולה) דוגמת מירס.
למעשה, לשוק יצאו פתרונות של PoC =PTT over Cellular כבר בשנת 1996, אבל בזכות האמינות, החוזק והאיכות של פתרונות הקשר הוותיקים, שקיימים בשוק מסוג LMR – Land Mobile Radio – קשר רדיו אנלוגי או דיגיטאלי, ארגוני הביטחון והחירום וגופים רבים נוספים דבקו בהם במשך שנים רבות.
אולם, עם התפתחות רשתות תקשורת אלחוטיות ציבוריות (כמו רשתות סלולר ורשתות WIFI) והחדירה המסיבית של מכשירי סמארטפון לכל פינה, נפתחים שימושים חדשים לשירות ה-PoC, בעיקר עבור עובדים ניידים וקבוצות עובדים עם משימות קריטיות לארגונים שלהם.
למה בכלל היה צריך מכרז חדש ל-PTT עבור משרדי הממשלה? זאת, משום שמשרד התקשורת החליט, שעד פברואר 2019 רשת מירס (כיום – חלק מחברת הוט-מובייל) תיסגר והתדרים של רשת מירס יוחזרו למדינה. משמעויות המהלך ברורות: על לקוחות של רשת מירס יהיה לאתר פתרון חלופי, והאוצר מעוניין לבחור (עבור השירות הממשלתי וגופי הסמך הממשלתיים) כבר במהלך המחצית הראשונה של 2018 פתרון חלופי כזה.
פרסום המכרז (RFI) של משרד האוצר לשירותי PTT ("מירס") על רשתות הסלולר הקיימות עורר את כל המתחרים בשוק הזה להציג את הפתרונות שלהם. למירס (הוט-מובייל כיום) עדיין נותרו כ-140 אלף מנויים, שיצטרכו להגר מהרשת הזו די בקרוב, ויש סבירות, שלקוחות חדשים יצטרפו לפתרון הזה בגישת ה-PoC, שעונה על צרכים ספציפיים של עסקים וארגונים רבים.
מספר המנויים הממשלתיים המשתמשים בשירות ה-PTT מוערך בכ-5,000 מנויים, לא כולל לקוחות ביטחוניים כגון כיבוי אש, שב"ס, מ"י, מד"א (כמות די גדולה של מכשירים), צה"ל ועוד גופים ציבוריים-ממלכתיים, לרבות בתי"ח ורשויות מקומיות. הבחירה של משרד האוצר תשפיע גם על בחירת הפתרון ע"י שאר הגופים והעסקים המשתמשים ב-PTT דוגמת: עובדי שטח בחברות שונות, נהגים ושליחים, מאבטחים ושומרים, יחידות ביטחוניות בארגונים, מערך שירותי הרפואה הציבוריים, עיריות ומועצות מקומיות, מתקנים ציבוריים, ועוד גופים הזקוקים ל-PTT כפתרון לצורכי קשר פנים ארגוני מידי ואמין.
יודגש, שארגונים ועסקים רבים בישראל נזקקים גם כיום ויזדקקו גם בעתיד הנראה לעין לפתרון תקשורת נייד מסוג שירות PTT, מה שנקרא בעבר בשם "מירס". השם "מירס" נוצר ע"ש חברת התקשורת העיקרית, שסיפקה שירות כזה בארץ (היו עוד מתחרים, אבל "מירס" שלטה בתחום ה-PTT במשך שנים רבות, עד ששמה זוהה עם השירות). בשיאה, רשת מירס שירתה כ-700 אלף מנויים.
אולם, מירס נרכשה ע"י קב' הוט והפכה להוט-מובייל והרשת הישנה נזנחה (גם ע"י מוטורולה, שבנתה את הרשת והפסיקה לפתח אותה). יתר על כן, הרשת של הוט-מובייל נעזבה אף היא והתמזגה לתוך הרשת של פרטנר, במסגרת חברת PHI המשותפת לפרטנר והוט-מובייל. כך, שמי שמנהל בפועל את רשת הוט-מובייל זו חברת PHI.
כיום, עולם התקשורת הנייד מבוסס על טכנולוגיות הדור הרביעי – LTE (הרשת של PHI עוברת ממש כעת שדרוג ל-LTE-Advanced, תחת שם המותג "LTE+" ועוברת כמה שדרוגים נוספים, לרבות מתן יכולת של שיחות קול ווידיאו על LTE, מה שמכונה בשם: VoLTE וגם יכולת לקיים שיחות על רשת ה-WiFi במקום שאין קליטה סלולרית טובה, שירות המכונה בשם: VoWiFi או: WiFi-Calling), כשבאופק כבר מדברים על טכנולוגיות הדור החמישי – 5G, שתהיינה נפוצות בשוק הסלולרי ברחבי העולם בסוף העשור הנוכחי.
אולם, נשארו לא מעט לקוחות ברשת מירס, שממשיכה לפעול ולספק שירות טוב ללקוחות הנאמנים לטכנולוגיה הוותיקה ואינם זקוקים לכל הגימיקים של הפתרונות הסלולריים החדשים. אמנם הרשת של מירס הייתה אמורה להיסגר זה מכבר, אך הוט החליטה להמשיך להפעילה כל עוד זה אפשרי (ויש ממנה הכנסות). ה-ARPU (הכנסה ממוצעת חודשית למנוי) ב-iDEN עומד על כ-85 ש"ח לחודש, כמעט כפליים מה-ARPU של לקוחות הסלולר הרגילים (פרטיים ועסקיים) של הוט-מובייל.
מה חברת פלאפון מציעה לשוק העסקי בתחום ה-PoC?
פלאפון ואלביט מערכות חברו בהסכם, שנחתם במחצית אוקטובר 2017, להשקת מערכת PTT לתקשורת ארגונית מאובטחת, שהיא לדברי פלאפון, מהמתקדמות והבטוחות בעולם.
המדובר בהסכם להשקת מערכת PoC, שמבוססת על טכנולוגיה של אלביט מערכות, לאספקת שירותים מתקדמים בתחום תקשורת ארגונית מאובטחת: שיחה קבוצתית מוצפנת בלחיצת כפתור. לדברי פלאפון, המערכת תציע מגוון תכונות חדשניות, שלא קיימות במערכות PTT אחרות בשוק, שנותנות מענה לצרכים הייחודיים של הלקוחות, בין היתר: שיחות וידאו קבוצתיות, קישוריות לרשתות רדיו, הקלטת שיחות, חיבור למצלמות רשת והצגת מיקום משתמשים על גבי מפה דיגיטלית.
המערכת מותקנת בליבת רשת פלאפון, והשירות יושק בקרוב. לדברי פלאפון, היא זיהתה צורך בתחום התקשורת הארגונית וה-PTT. הבחירה באלביט נעשתה משום שלאלביט ניסיון רב בעבודה בעולמות הביטחון, ולפלאפון חשוב היה להעמיד לרשות לקוחותיה פתרון "כחול לבן" רלוונטי.
ניסוי משתמשים רחב היקף החל ועם סיומו צפויה ההשקה. לדברי פלאפון, מספר חברות וארגונים מהמובילים במשק למתן שירותים בשגרה ובחירום כבר הביעו עניין רב בפתרון החדש הזה.
יודגש, שפלאפון, לאחר שבחנה מספר פתרונות שונים הקיימים היום בשוק, בחרה דווקא במערכת WideBridge Cloud של אלביט כבסיס טכנולוגי לשירותי ה-PoC, פתרון חדש לגמרי מחברה, שלא הייתה בעבר בתחום הזה. הפתרון של אלביט נבחר, בין היתר, כך לדברי פלאפון, בשל איכות הפתרון, מרכז פיתוח בישראל ו-ROADMAP טכנולוגי ברור לפיתוח המוצר.
המערכת החדשה מאפשרת לפלאפון גמישות והתאמה מרבית למערכות הרשת הסלולרית שלה (הקיימת והעתידית), בזכות הממשקים הסטנדרטיים ותאימות לתקנים בינלאומיים ומהווה פלטפורמה מצוינת (מבוססת ענן מוצפן) להרחבות ותוספת יכולות בעתיד. אלביט מטמיעה את הפתרון באופן גלובלי בשיתוף עם ארגוני בטחון ומפעילים סלולריים גדולים, שגילו עניין בפתרון החדש הזה של אלביט.
בשונה מפתרונות PoC הקיימים היום בשוק כאפליקציות Over the top על סמארטפונים, שירותי ה-PoC של פלאפון ואלביט ישולבו בליבת הרשת של פלאפון והם מבוססים על ענן פרטי מוצפן, שנמצא בליבת הרשת. יכולת זו מבטיחה שרידות גבוהה, אבטחה ואיכות שיחה טובה יותר, בפרט בכל הקשור בשימוש בשעת חירום.
האם יש פתרונות נוספים בתחום ה-PoC?
בסקירות הקודמות של פתרונות תקשורת PTT נסקרו הפתרונות של הוט-מובייל ללקוחות רשת מירס (ובמרכזם שירות "מירס 4G"). לאחרונה, הוט-מובייל חתמה על הסכם עם "מובייל טורנדו" לאספקת השירות הזה, בשירות שמחליף את השירות על בסיס טכנולוגיה של Kodiak (פתרון מארה"ב, שימש בסיס לפתרון הקודם של הוט מובייל ללקוחותיה, פתרון בשם "מירס 4G").
יש בשוק הצפוף הזה פתרונות נוספים, שניסו להיכנס לשוק הישראלי וללא הצלחה יתירה: Zello (פתרון מארה"ב), Azetti Networks (פתרון מספרד, ייצוג ע"י "איתם פתרונות תקשורת"), Kodiak (פתרון מארה"ב), ופתרון חדש (יחסית) של חברה בשם Easy Talk, שהיא חלק מקבוצת יהודה טל, שמשווקת בארץ את פתרון של חברת Talk-IP הגרמנית.
כ"כ, נסקר כבר פתרון חדש מבית מוטורולה סולושנס בשם Wave. בנוסף, הוצג פתרון חדש ושונה מבית יהודה טל תקשורת ושמו: Hytera LTE-LMR. המושג LMR משמעו: Land Mobile Radio, והוא חלק מסדרת המוצרים מסוג Professional Mobile Radio) PMR) של קונצרן Hytera, יצרן בינ"ל ענק של פתרונות תקשורת, שמרכזו בסין. בנוסף, הוצג פתרון חדש של חברת TASSTA הגרמנית, שמיוצגת בישראל ע"י חברת Dermis מחולון. לדברי הספק החדש הזה לפתרונות PoC-PTT, הוא מתכנן לשתף פעולה עם הוט-מובייל (שת"פ שטרם ברור אם יתממש) והשרת יותקן ברשת שלה ובקרוב הוא יערוך פיילוט בעיריית ת"א.
האם תחום שירותי PTT ימשיך להתפתח בעסקים ובארגונים גם בישראל?
על פי מחקר של מוטורולה סולושנס, בהחלט כן. זאת, מכיוון שארגונים מנסים להעלות את היעילות הארגונית ולהגביר את שיתוף הפעולה בין העובדים. שיטת ה-PTT מייצגת פונקציונליות קריטית להשיג תוצאות יותר טובות. הארגונים רוצים להרחיב את מעגל משתמשי ה-PTT, גם לגבי כאלה, שתפקידם איננו בקרב עובדי החירום וההצלה.
עם התפשטות רשתות LTE והתעצמות חדירת הסמארטפונים בידיהם של כל התושבים במדינה, ההזדמנות להציע שירותי PTT על גבי רשתות אלו בשילוב עם WIFI בתוך בניינים, נהיית אמתית. למרות שעדיין מדובר בפתרון נישתי, כי בד"כ הספקים פנו להציע זאת ללקוחות הקיימים של רשתות הקשר הפרטיות. כאשר מצרפים למשתמשי PTT על רשתות פרטיות את משתמשי ה-PoC, יש פוטנציאל אמיתי להתפתחות השוק הזה. כך, יכולות ה-PTT מתאימות לחלק משמעותי יותר מהעובדים הניידים.
בהתחשב במאפיינים של המשתמשים, השילוב בין PoC לבין פתרונות הקשר של התשתיות הפרטיות מאפשר תקשורת קריטית כשהיא רציפה בין התשתיות. אפשרות זו מרחיבה את השימוש ב-PTT לאוכלוסיות נרחבות יותר בארגון.
בגלל שלרוב מוחלט של העובדים יש היום סמארטפון, תתכן אפשרות של חיסכון, כי חלק מהעובדים יידרשו להחזיק שני מכשירים, ובגישת ה-PoC הם נדרשים להחזיק רק מכשיר אחד ובכך להוזיל עלויות.
ישנם עובדים רבים, ואפילו בקרב גורמי החירום, שאינם אנשי החירום (כבאים, שוטרים, וכ"ד), בעיקר במקצועות משיקים או משלימים, שמתאים להם להשתמש ב-PTT, כדי להגביר את שיתוף הפעולה ובכך לשפר את היעילות.
היום יש פתרונות PoC מגוונים לבחור ביניהם כדי להגיע להתאמה מלאה לצרכים של כל ארגון. לספק שירות PoC זה יותר מאשר להתקין אפליקציה. איכות השיחה, שכוללת הקמת התקשורת, מהירות החיבור, וזמן התגובה, הם קריטיים לכל פתרון PoC. דרישות ה-PoC קשות וקשיחות בעיקר לגבי יכולות מערכת הניהול, אמינות, וקלות הפתרון.
ההתפתחות במחשוב הנייד ופתרונות התקשורת כמו PTT over Cellular מאפשרים לארגונים לשפר את היעילות שלהם, לשפר את שירות הלקוחות שלהם, לשפר את שיתוף הפעולה בין העובדים בשטח ולשפר את תהליך קבל ההחלטות.
היתרון הגדול הוא החזר ההשקעה כתוצאה מהשיפור ביעילות הארגון. בנוסף, היכולת לשתף פעולה יותר טוב ולקבל החלטות מהירות יותר, בעיקר בזמני של חירום ולחץ, זמנים בהם ארגונים מרוויחים, במיוחד כשיש להם פתרונות ניידים וזמינים בשטח.
הזמינות של תשתיות תקשורת בפס רחב, שמוצעות על ידי חברות הסלולר הגדולות, מאפשרת את שירותי ה-PTT over Cellular בצורה איכותית וטובה. שירותי ה-POC יכולים להביא אפליקציות חדשות, שלא ניתן ליישם מערכות הקשר הפרטיות.
ניידות אלחוטית וסלולרית משנה את הדרך, שבה ארגונים פועלים ומגיבים לדרישות ולאתגרים. פתרונות ניידים הם ערוץ קריטי לממשק עם לקוחות ועובדים. כאשר כמות העובדים הניידים גדלה כל שנה ותגיע למאות מיליונים ברחבי העולם כולו.
עם ההתפתחות המטאורית במכשירים הניידים, ברשתות התקשורת, ובתחכום של האפליקציות, יש הזדמנות אדירה ל-PTT over Cellular לספק לארגונים, עסקים שירותי דיבור VOICE קריטיים, למשימות החשובות לארגונים, עם תקשורת אחד לאחד ותקשורת בקבוצות.
מערכות קשר פרטיות תמשכנה להיות נוכחות ובשימוש גורמי חירום וביטחון ומערכות לאומיות גדולות. אבל האפשרות לחבר את משתמשי ה-PTT על התשתיות הפרטיות עם משתמשי POC על התשתיות הציבוריות, משפר את התקשורת של כל המעורבים בדבר!
על סמך מחקר, שבוצע ע"י מוטורולה סולושנס, פתרונות ה-POC של היום, שהוכחו כאמינים, מאפשרים לצמוח בצורה מהירה ויעילה (ניתן להוסיף עשרות אלפי מנויים במהירות), מספקים קטלוג נרחב של מכשירים חדשים ואביזרים חכמים ומתאימים את עצמם בצורה מיטבית לעובדים של התקופה, ביעילות יוצאת מן הכלל.
תשומת לב שבהתאם להסכם בין הוט-מובייל למוטורולה סולושנס, לקוחות מירס יכולים לעבור לרשת התקשורת הארצית של מוטורולה כבר היום, באותם תנאים שהיו להם ולהמשיך ולקבל שירותי PTT ע"י מוטורולה סולושנס. כך שנראה כרגע, שעד שרשת מירס תיסגר בתחילת 2019, רוב לקוחותיה כבר יהיו מנויים ברשתות אחרות, כנראה לא מעט מהם יבחרו בפתרון ברשת של מוטורולה סולושנס, וכל המתחרים האחרים בתחום הזה יצליחו להשיג כמות זעומה של לקוחות (אם בכלל).
שורה תחתונה בתחום פתרונות שירותי PTT על רשת הסלולר בדור רביעי (LTE):
רכישת פתרונות מחשוב ותקשורת מתקדמים, דוגמת PTT על רשת הסלולר (POC) בדור רביעי (LTE), כמו כל רכישה בעסק, צריכה להיעשות רק לאחר בחינת צרכי המשתמשים בעסק.
המעבר משירותי PTT הישנים של "מירס" למערכת מודרנית וחדישה של PTT ב-LTE, כמו שפלאפון (ביחד עם אלביט) מציעה, דורש לא רק תכנון מדוקדק, אלא שינויים בהרגלי העבודה והתקשורת של כל העובדים בעסק.
איך אתה חושב, שאני יכול לעזור לך לבחור את מערכת PTT המתאימה לצרכי העסק שלך?