רכישת אנלימיטד ע"י סלקום יצרה מהפך בשירותי התקשורת הקווית והניידת בישראל, לרבות בתחום שירותי הטריפל (3 שירותים) והקוואטרו (4 שירותים) ובעתיד עד 7 שירותים בחבילה אחת.
האם כדאי להמתין לפתרונות החדשים של אנלימיטד לשירותי טריפל או קוואטרו?
מי מציע בישראל חיבורי סיבים לבתים ולמשרדים הקטנים?
ב-8.8.18 שוק התקשורת הישראלי השתנה שינוי מאוד משמעותי, שאת תוצאותיו נחוש במהלך השנים הקרובות. קבוצת סלקום קנתה בכ-100 מיליון ש"ח את כל המניות של השותפים במיזם הסיבים אנלימיטד (Unlimited, שם המותג של חברת IBC), לרבות חלק מהמניות של חח"י (חברת החשמל לישראל). כך, שכעת סלקום מחזיקה 70% ממניות אנלימיטד וחברת החשמל מחזיקה ב-30% (קודם החזיקה 40%).
במקביל, הממשלה אישרה לאנלימיטד לצמצם את הפריסה האוניברסלית (הארצית) שלה לכדי 40% בלבד מהמדינה, במקום חובת פריסה מלאה של כל המדינה, חובה, שהייתה מוטלת עליה קודם לכן. השינויים הצפויים במיזם בעקבות כניסת סלקום הם רבים. ראשית, המיזם יפסיק לתפקד במודל הקיים, שבו הלקוחות רוכשים את התשתית מאנלימיטד ובוחרים באופן עצמאי את ספק האינטרנט שלהם בפורטל ספקים. במודל הזה אנלימיטד הייתה ספקית רק של שירות אחד: גישה (Access). בנוסף, טכנולוגיות הגישה ללקוחות תשתננה ותכלולנה שילוב של טכנולוגיות (ולא טכנולוגיה אחת, שהוכתבה ע"י סיסקו עבור אנלימיטד, בגלל היותה של סיסקו שותף בכיר באנלימיטד).
בהמשך, נעשו פעולות רגולציה נוספות כדי לקדם את אנלימיטד, דוגמת הכנת סוגי רישיונות חדשים לחברת אנלימיטד (שכעת היא בבעלות סלקום), רישיונות, שיאפשרו לה לספק מגוון רחב של שירותים משולבים, והיתר לאנלימיטד לפרוס גם בתשתיות הפיזיות של בזק או הוט, במקומות שיש לה קשיי גישה של ה-Last Mile לבתים. ייתכן וחברות תקשורת נוספות תצטרפנה ליוזמה של אנלימיטד בבעלות החדשה של סלקום דוגמת קבוצת פרטנר, We4G (לשעבר אקספון-018), רמי לוי תקשורת ו-Triple C.
ניר שטרן, מנכ"ל סלקום: "ישראל היא כמעט ללא פריסת סיבים ובמקום ה-70 בעולם עם מדינות עולם שלישי. המיזם החדש יביא בשורה לישראל ויאפשר 1 גיגה (אלף מגה), שהיום הופך לסטנדרט בעולם. ישראל לא יכולה להישאר בפריפריה, ולכן האינטרנט הוא חיוני להתפתחות המשק. ב-8 השנים האחרונות הזכיר ראש הממשלה את הטרקטור הסובייטי. השוק נשלט ע"י דואופול, שאין לו תמריץ להפעיל את הסיבים שיש לו. המיזם יאיץ את השוק. הפרויקט כלכלי ותחרותי מבחינת סלקום, מה שיאפשר פריסה מאד יעילה באזורים שיש בהם פריסה עלית. אנו שותפים עם הגוף ההנדסי החזק בארץ, ואנו הולכים לגדול למסה עצומה ולהגיע תוך 3 שנים לפריסה של חצי מיליון משקי-בית ובתוך 5 שנים למיליון משקי-בית. זה יוציא את המתחרים מהתרדמת. הפריסה של סלקום תוביל לפריסה ארצית. זה עוד מוצר בסל המוצרים שלנו, שיחזק אותנו כקבוצה, וזה עוד מנוע, שיעזור לנו. זה גם יביא לחיסכון משמעותי בסכומים שאנו משלמים היום לבזק".
לקבלת הצעת מחיר מנצחת עבור שירותי טריפל או קוואטרו
מי מספק כבר היום חיבורי סיבים בקצבים של עד 1000 מגה?
התחרות בבזק ובהוט בתחום התשתיות הקוויות בישראל, תחרות מבוססת "סיבים לבתים", בעיקר לצרכי תשתיות תקשורת מחשבים ואינטרנט, הייתה אמורה להתבצע מתחילת העשור הנוכחי ע"י חברת IBC (המוכרת בשוק כ-Unlimited), על תשתית רשת הסיבים הארצית של חח"י. אולם, התכנית הזו נתקעה והמיזם הזה חיפש במשך שנים קונה, עד שמצא את סלקום, שרכשה את אנלימיטד.
יודגש, שלבזק אין פתרון כולל של "סיבים לבתים", משום שהפתרון של בזק הוא "סיבים עד ליד הבתים", כשבמקטע האחרון (בין ארון התקשורת של בזק לבין פנים הבית או המשרד), התקשורת בתשתית של בזק עוברת על חוטי הנחושת הישנים של הטלפוניה הוותיקה של בזק, בטכנולוגיות עם שמות שונים דוגמת G.fast. התקשורת הזו אינה מסוגלת כיום לספק ביצועים של 1 גיגה ומעלה, כמו שהחיבורים המתחרים (על גבי סיבים) מסוגלים לספק.
טכנולוגיית G.fast מסוגלת לספק בד"כ קצבים של עד 300 מגה ובמקרים מסוימים קצבים של עד 500 מגה. למי שמעוניין ב-1 גיגה (אלף מגה), לבזק כרגע אין פתרון זמין ללקוחות הקצה. גם לא להוט.
לשוק הזה נכנסו בשנה החולפת שתי מתחרות חדשות: פרטנר וסלקום.
פרטנר הקדימה את סלקום והפריסה הממשית, שכבר מתבצעת בשטח במספר לא קטן של ערים, היא בשירות הנקרא על ידה: Partner Fiber.
שירות Partner Fiber הוא תשתית אינטרנט מבוססת על סיבים אופטיים המגיעים עד לבתים (או לעסקים קטנים ומשרדים, אם הם ממוקמים בבתים, שבהם נפרסת התשתית הזו).כאן, הסיב מגיע ממש עד לבית (או למשרד).
פרטנר פורסת את הפתרון הזה די במרץ ברחבי הארץ במטרה "ללכוד" כמה שיותר לקוחות, לפני שבזק תחל לספק את השירות שלה (של סיבים אופטיים עד ליד הבתים) ולפני שהוט תחדש את פריסת הסיבים שלה לבתים, בתכנית שהוקפאה לפני כ-3 שנים. כרגע אין כל צפי לחידוש פריסת הסיבים לבתים ע"י הוט.
פרטנר (כמו סלקום) מספקת בשירות שלה גם את התשתית וגם את שירותי האינטרנט (ISP), מה שבזק אינה יכולה לבצע, בגלל "ההפרדה המבנית" הנוקשה, שחלה עליה ברגולציה הישראלית.
השירות המתחרה של סלקום מכונה בשם "סופר פייבר" והחל להתממש בפועל, באיחור של כשנה ויותר מול פרטנר. טרם ברור אם סלקום תפסיק את הפריסה הזו לאור רכישת אנלימיטד, או שתפרוס במקביל גם סיבים עצמאיים משלה במסגרת "סופר פייבר" וגם פריסה דרך אנלימיטד. ככל המסתמן כרגע, סלקום תמשיך בפריסה העצמאית שלה בשנה-שנתיים הקרובות, עד שאנלימיטד "תעלה על דרך המלך" בהיקפי הפריסה שלה.
סלקום ופרטנר אמורות לתאם ביניהן, שהסיבים לא יגיעו בכפילות לבניין מסוים. כך, שאם, למשל, פרטנר הגיעה בסיבים לבניין מסוים, היא תציע לדיירים (ולעסקים, אם יש באותו בניין) גם את השירות של סלקום (כדי שסלקום לא תשקיע ותפרוס סיב מקביל בדיוק לאותו בניין) ולהיפך. ההסכם הזה בין סלקום ופרטנר עדיין לא סגור (מטעמים שונים) ויש דווחים על בניינים שגם סלקום וגם פרטנר הגיעו אליהם בסיבים והן מתחרות על ליבם של הדיירים.
יודגש, שהסיב האופטי מאפשר העברת אות מקצה אחד לאחר ומסוגל להעביר רוחבי פס ומידע רב למרחקים ארוכי טווח. הטכנולוגיה מאפשרת למשתמש הקצה לגלוש במהירות שיא עד 1000Mb (1 גיגה) בחיבור א-סימטרי (עד 100 מגה בערוץ העולה, מה שמספק את כל הצרכים של לקוחות פרטיים ועסקים קטנים ובעלי משרדים קטנים), ועד פי 10 מהמהירות המקובלת היום בישראל, למשל בתחום חיבורי "שוק סיטונאי". ניתן לשדרג את החיבורים בסיבים הללו בעתיד עד רוחב פס של 10 גיגה.
כיום, מעט מאוד משרדים ועסקים התחברו לפתרונות התשתית של סיבים אופטיים של פרטנר או סלקום, בגלל היעדר פריסה מתאימה. הפריסה הזו תיקח (בכל מקרה), כמה שנים טובות.
לשם השוואה, בחיבור פס רחב על תשתית בזק, שכרגע היא בטכנולוגיית VDSL, הביצועים המעשיים הם לא 100 מגה בערוץ היורד (למרות שזה השם של חבילת החיבור שרוכשים), אלא 40 מגה עד 60 מגה בחיבור במסגרת "הסדר שוק סיטונאי", או 60 מגה עד 80 מגה בערוץ היורד, בחיבור שלא במסגרת "השוק הסיטונאי". פרטנר מתחייבת בשירות החדש שלה ל-300 מגה לפחות בערוץ היורד וסלקום מבטיחה כ-500 מגה לפחות בערוץ היורד (למי שמזמין חבילה של 1 גיגה).
מה מציעה פרטנר בחיבורי הסיבים לבתים ללקוחותיה?
פרטנר הצהירה ברבים (כולל בהודעה לבורסה ולכלי התקשורת, לרבות במסיבת עיתונאים), שיש לה מעל ל-30 אלף לקוחות משלמים בחיבורי הסיבים (וכ-50 אלף לקוחות לשירות נוסף הנלווה לשירות הזה: Partner TV), כשספק התשתית והאינטרנט (ISP) בשירות הזה הוא רק פרטנר.
המצטרפים לשירות יכולים להצטרף במחיר של כ-100 ₪ לחודש למהירות עד 1,000 מגה (ספק + תשתית סיבים). כיום החבילה המבוקשת היא טריפל (3 שירותי: חיבור של 1 גיגה תשתית + ספק, שירותי Partner TV עם 3 ממירים וקו טלפון ביתי ב-199 ₪ לחודש (+ 10 ₪ לחודש עלות שכירת הנתב).
רשת הסיבים האופטיים של פרטנר מאפשרת מציאות של בית מחובר, עם תשתית מותאמת לגלישה בקצב מהיר במיוחד המסוגלת לתמוך בעשרות מכשירים מחוברים במקביל – טלוויזיה, מחשב, מוסיקה, יישומי "בית חכם", אבטחה ובקרה, מצלמות ועוד.
בנוסף, פרטנר מספקת ללקוחותיה את הנתב המתקדם שלה, הדור החדש של הנתבים הביתיים, מבית T&W הסינית, שבין יכולותיו חיבור הבית לגלישה בקצבי הורדה והעלאה של עד 1,000 מגה – מהגבוהים בעולם, WiFi עוצמתי לתמיכה בריבוי התקנים, הגנת סייבר כוללת על הבית, וחיבור לתשתית כפולה – לתשתית קווית של סיבים אופטיים או ADSL (בהתאם לתשתית הקיימת בבניין) ולרשת סלולרית LTE/LTE-A – לגיבוי אוטומטי המאפשר חיבור רצוף ללא ניתוקים או תקלות. הנתב החדש מותאם לבית המחובר, מאפשר ניהול של בית חכם מרחוק ומכיל יכולות אבחון וטיפול אוטומטי בתקלות רשת.
רשת Partner Fiber כוללת אלפי ק"מ של סיבים אופטיים הפרוסים ברחבי הארץ, ובאופן בלעדי לחברה, כוללת גם פריסה בכבל תת ימי לאורך מישור החוף. הסיבים עוברים בצירים מרכזיים לאורך ולרוחב המדינה עם נוכחות במרכזים הכלכליים הבולטים ופריסה בעשרות שכונות ביישובים רבים ברחבי הארץ, בהם אור יהודה, ירושלים, כפר סבא, תל אביב, ראשון לציון, באר שבע, הוד השרון, פתח תקווה, רמת גן וראש העין. פרטנר כבר החלה בפריסה של הרשת ביישובים נוספים, בהם גבעתיים, באר יעקב, גבעת שמואל, גני תקווה, הרצליה, חדרה, חולון, יבנה, נתניה ורמת השרון.
הפריסה של פרטנר מתבצעת בתשתית פסיבית עצמאית של פרטנר באזורי בנייה חדשה, ובאמצעות השחלת הסיבים של פרטנר בתשתית פסיבית קיימת (בעיקר של בזק, הוט, או של הרשות המקומית), שמאפשרת פריסה מהירה ללא צורך בחפירות מיותרות במקביל לתעלות קיימות. תכנית הסיבים האופטיים של פרטנר מגיעה עד לבית (בניגוד לבזק המגיעה עד ליד הבית), בחיבור באמצעות טכנולוגיות שונות, תוך התאמה לבניין ולגובה הבית, כדי לאפשר גלישה במהירות של מאות מגה בייט לכל לקוח.
לפרטנר יש גם חבילת דאבל (הנקראת באנדל), שכוללת תשתית ואינטרנט וטלוויזיה (כמו בטריפל) בחיבור של 1 גיגה עבור 169 ₪ לחודש (באנדל של 100 מגה הוא בעלות של 129 ₪) + עלות הנתב להשכרה: 10 ₪ לחודש.
שירות Partner TV מאפשר שימוש בעד 5 אמצעי צפייה ללקוח אחד (בממירים, ו\או בשימוש באפליקציה למכשיר נייד דוגמת סמארטפון או טאבלט). חלק מהערוצים בשירות ניתנים בתשלום נוסף (מעבר לתשלום החודשי עבור הטריפל או הדאבל). עלות ממיר נוסף (מקסימום 5 ממירים) מעבר לכלול בתכנית היא 29 ₪ לחודש.
מה מציעה סלקום בחיבורי הסיבים לבתים ללקוחותיה?
המהלך הטרי הזה של פרטנר דחף את סלקום (היא ניהלה במקביל בשנתיים האחרונות מו"מ לרכוש את Unlimited), לפרוס סיבים לבתים ולעסקים קטנים עד בינוניים בעצמה. היא החלה לספק בפתח-תקווה שירות משל עצמה בניסוי, של חיבורי סיבים לבתים ברוחבי פס של עד 1 גיגה ובמחירים די דומים לאלה של פרטנר (קצת יותר גבוהים), אבל נכנסה לפריסה ממשית במספר ערים ברחבי המדינה.
ההצעה והחבילות של סלקום כוללות את המרכיבים הבאים:
500 מגה בערוץ היורד (50 מגה בערוץ העולה) ב-89 ש"ח לחודש לשנה הראשונה. לאחר מכן 119 ש"ח לחודש.
1 גיגה בערוץ היורד (100 מגה בערוץ העולה) ב-99 ש"ח לחודש לשנה הראשונה. לאחר מכן 129 ש"ח לחודש.
טריפל (חיבור משולש): שילוב של סלקוםtv + אינטרנט 1 גיגה + טלפון ביתי ב-189 ש"ח לחודש לשנה הראשונה. לאחר מכן 219 ₪.
קוואטרו (חיבור מרובע): שילוב של סלקוםtv + אינטרנט 1 גיגה+ 2 קווי סלולר + טלפון ביתי ב-229 ש"ח לחודש לשנה הראשונה. לאחר מכן 269 ש"ח לחודש.
אינטרנט 500 מגה + טלפון ב-100 ש"ח לחודש למשך שנתיים.
כל החבילות כוללות: תשתית + ספק אינטרנט (סלקום), נתב אינטרנט ביתי בהשכרה של 10 ₪ לחודש, התקנה ותמיכה ללא עלות (התקנה ראשונית של תשתית הסיבים עולה 99 ₪). הטלפון הקיים בחבילות הוא VoB של סלקום ללא הגבלת דקות בשיחות בארץ.
יחד עם זאת, למרות התחלת התחרות הזו בסיבים ע"י פרטנר וסלקום (ובהמשך ע"י אנלימיטד בבעלות סלקום וייתכן עם עוד שותפים), בזק לא תאבד כל כך מהר את השוק העסקי. בניגוד למתחרותיה, המחירון המלא של כלל שירותי בזק לעסקים הוא גלוי ונמצא באינטרנט.
מי שאינו מומחה בתחום קווי תקשורת נתונים \ תמסורת למחשבים יכול לקבל סחרחורת משפע הסוגים והמגוון של היכולות, שבזק מציעה במחירון הזה, ללקוחותיה הקיימים והפוטנציאליים. בנוסף, השירות של בזק נחשב כאיכותי יותר ממתחרותיה (גם על פי דיווחי ארגוני הצרכנות ודו"חות משרד התקשורת).
בנוסף, בזק סיימה את פריסת הסיבים שלה (Fiber NGN \ Bfiber), כמעט לכל הבתים והעסקים בישראל, אך לא מחברת (במיוחד את הבתים) לסיבים האופטיים הללו, מסיבות רגולטוריות. אלו העובדות והמציאות בשוק הישראלי.
אם לא די בכך, ל-Unlimited יש (וממזמן) הצעות לחיבורי תשתיות תקשורת לעסקים. היא מציעה חיבורים עסקיים לעסקים בינוניים וגדולים. כך, שניתן לשקול את החלופה הזו אם אתה עסק בינוני עד גדול. עם הרחבת הפריסה של אנלימיטד, בוודאי נראה הצעות חדשות בתחום זה מאנלימיטד (שכעת בבעלות סלקום).
האם ניתן לקבל רוחבי פס של גיגה ומעלה בלי חיבורי סיבים אופטיים?
בהחלט שכן. בשנה הבאה זה יהיה אפשרי בחיבורי סלולר בדור חמישי – 5G. אולם, כבר כיום יש פתרונות אלחוט רחבי פס המסוגלים לספק ביצועים כאלה. תחום התדרים האלחוטי המבוקש ביותר בעולם כמו גם בישראל הוא בתחום התדרים של 60 עד 70 גיגהרץ (תחום המכונה בשם: "גלים מילימטריים").
ההתפתחות החשובה ביותר בתחום החיבורים באלחוט רחב פס ("סיבים באוויר") ב"גלים מילימטריים" הייתה הזכייה של חברת SMBIT (השוכנת במזכרת בתיה), במכרז החשכ"ל ומשרד הפנים, להיות ספק תשתיות האלחוט לערים ולרשויות המקומיות בישראל, רשויות המעוניינות להפעיל תשתיות "עיר חכמה" במהירות, בעלויות מינימליות (מול העלויות של פריסת סיבים או אתרנט) ובפריסה מכסימלית על פני כל השטח הנדרש לכיסוי. זאת, בניגוד לפריסה של תשתיות אחרות דוגמת סיבים אופטיים, שמחייבת עבודות תשתית פיזיות יקרות ביותר, שמתבצעות בקצב די איטי עם כיסוי שטח די מצומצם.
הפתרון האלחוטי הזה החל מיושם במספר ערים בישראל (הבולטת היא העיר רחובות) לצרכים מגוונים והחל להתפשט לעסקים ולארגונים בכל רחבי הארץ. כך, הפתרונות הללו הותקנו כבר בארגונים, משרדים ועסקים, גם כאלה, שאינם עירוניים דוגמת: קמפוסים אקדמאיים, בתי מלון ועוד.
לאחרונה, חברת גטר טק חתמה הסכם עם חברת Siklu הישראלית (זו המספקת את הפתרונות בגלים מילימטריים ל-SMBIT), כך שכרגע יש בשוק הישראלי לפחות 2 חברות מתחרות בתחום ההתקנה והאינטגרציה של הפתרונות ב"גלים המילימטריים" (מלבד פתרונות של חברות זרות דוגמת אריקסון ונוקיה, שעדיין מגששות את השוק הישראלי וטרם נכנסו לתחרות ממשית כאן).
המדובר כאן בקישורים אלחוטיים מסוג P2P (ר"ת: Point To Point) ב"גלים מילימטריים" במגוון דגמים של ציוד קצה, שיוצרים במהירות לינקים אלחוטיים מסוג "נקודה לנקודה", עם יכולת קישור למרחק של עד 9.8 ק"מ מנקודת שידור אחת (תלוי בטופוגרפיה של האזור בו מוצבת האנטנה), וקיבולת רוחב פס של עד 10 גיגה, כשבפועל מושג רוחב פס בין 5 גיגה ל-10 גיגה, בתלות במיקום ובציוד הקצה בשני צדדי החיבור. הפתרון הזה חסין לרעשים, להפרעות, להאזנות ולגניבת מידע. העיקר: הוא זול ומהיר להתקנה ולא דורש שום חציבות והשחלת כבלים או סיבים בתעלות וצינורות. כבר מעל ל-100 ערים ברחבי העולם מכוסות בפתרון האלחוטי רחב הפס הזה.
מה קורה בתחום שירותי טריפל או קוואטרו שלא על תשתיות סיבים?
שירותי טריפל (3 שירותי תקשורת בחבילה אחת ובמחיר אחד וחשבונית אחת לכל 3 השירותים) קיימים בעולם מזה כמה עשורים, בישראל הם החלו ב-2007, בשירות הטריפל של הוט. זה שירות, שכלל אז (ועד היום): תשתית פס רחב (ללא ספק אינטרנט), טלפוניה ביתית קווית וטלוויזיה-רב-ערוצית (שכוללת בתוכה גם שירותי VoD). מחיר ההשקה דאז (ב-2007) של הטריפל של הוט היה 269 ₪ לחודש בהתחייבות לשנתיים וחודש ראשון במתנה. יצוין, שרוחב הפס בחיבור לאינטרנט היה אז 1.5 מגה. למעט השיפור ברוחב הפס לאינטרנט, הטריפל של הוט, גם אחרי 11 שנה מהשקת השירות, הוא פחות או יותר באותו מחיר ובאותו הרכב של שירותים.
מה זה טריפל ומה זה קוואטרו ולאן זה מתפתח בישראל?
טריפל הוא שירות אחד (חבילה אחת בחשבונית אחת מספק אחד ובתמיכה של מוקד אחד) של 3 מוצרי תקשורת וקוואטרו הוא שירות של 4 מוצרי תקשורת.
אולם, אין כל הגדרה מחייבת אילו מוצרים יכללו בטריפל או בקוואטרו. כל חברה מחליטה אילו מוצרים היא מכניסה לחבילה המשולשת או המרובעת. כך, שהשוואה מלאה בין המתחרות היא די מטעה, כי אין אפשר להשוות חבילה, שנניח שיש בה חיבור של 200 מגה פס רחב מול חבילה, שיש בה 40 מגה פס רחב, או להשוות בין חבילה, שיש בה סלולר לחבילה, שאין בה סלולר, וכך הלאה.
בנוסף, הרגולציה בישראל קובעת את "כללי המשחק" של הספקים השונים. למשל: הוט אינה יכולה (כרגע) לשלב ספק אינטרנט (ISP) של עצמה (הוטנט) ו\או סלולר של עצמה (הוט-מובייל), בחבילות טריפל או קוואטרו.
חברת בזק או מי מבנותיה יכולות (כרגע) לספק טריפל רק בתנאי, שזו "חבילה פריקה". כלומר: הלקוח יכול לפרק את החבילה בכל עת והמחיר של כל שירות בנפרד יהיה המחיר הרגיל של אותו שירות. דהיינו: לא תינתן שום הנחה ללקוח בכך, שמרכיבים ומציעים ללקוח חבילה של 3 שירותים ביחד. זה יוצר חוסר כדאיות כלכלית (למעט היתרון, שמקבלים חשבונית אחת מספק אחד), מול חבילות טריפל של החברות המתחרות בבזק.
התחום הזה של חבילות משולבות מתפתח מהר. כיום רק סלקום מציעה קוואטרו, ובהמשך, לאור רכישת אנלימיטד על ידה, סלקום תוכל להציע הרבה יותר מזה. ייתכן וחברות נוספות דוגמת פרטנר ו-We4G (אקספון-018 לשעבר) תצטרפנה לאנלימיטד.
סלקום תוכל לספק (לאחר קבלת כל האישורים והרישיונות הנדרשים לאור רכישת אנלימיטד) 6 שירותים במקביל: 5 ב"רישיון אחוד", שכבר קיים ושיש לסלקום, רישיון, שיעודכן לאור רכישת אנלימיטד, והשירות השישי יהיה ב"רישיון כללי ייחודי תשתית" שתקבל, שיהפוך להיות חלק בלתי נפרד מ"רישיון כללי אחוד" הקיים שלה. כך, בתוספת שירותי ה-OTT (ר"ת: Over the Top Television, או "טלוויזיה אינטרנטית") הקיימים כבר כמה שנים אצל סלקום, זה יוצא 7 שירותים אפשריים במקביל.
למעשה, בגלל ש"הרישיון האחוד" הקיים וגם העתידי של סלקום מאפשר גם שירותים עסקיים, סלקום תוכל לספק שירותי Sextuple ("שירות משושה" מלשון 6), או Septuple ("משובע", מלשון 7), ללקוחות הפרטיים והעסקיים שלה. אין לשום מתחרה בשוק התקשורת יכולות מגוונות ונרחבות כאלו. כך, סלקום (ביחד עם תשתיות אנלימיטד אותה היא רכשה), תוכל להתחרות בחבילות ייחודיות המשלבות מספר רב של שירותים, בתחרות מובילה מול כל הספקים המספקים שירותי תקשורת בישראל, שלא תהיה להם יכולות כאלו.
כלומר, סלקום, כבעלת אנלימיטד, ובניגוד למה שהיה לאנלימיטד עד כה (רק שירותי תשתית ואת ה-ISP הלקוח היה בוחר אותו ב"פורטל ספקים"), תוכל להציע: שירותי דאבל (2 שירותים), טריפל (3 שירותים) וקוואטרו (4 שירותים) ללקוחותיה, מה שהיא כבר מציעה, בתשתיות הקיימות שלה ובשירותים הקיימים שלה לרבות OTT, ולהתקדם בשנה הקרובה (לאחר קבלת כל האישורים והרישיונות) למתן שירותי Quintuple ("שירות מחומש" מלשון 5) ללקוחות הפרטיים, ובתחום השירותים המשולבים לעסקים זה ייצא: Quintuple ("מחומש"), או Sextuple ("משושה"), או Septuple ("משובע"), הכל בעצמה, על כל התשתיות האפשריות שיש לה: קוויות, אלחוטיות וסלולריות.
אילו שירותי טריפל או קוואטרו יש כיום בישראל?
א. שירותי קוואטרו:
כפי שציינו, כיום רק לסלקום יש חבילות של קוואטרו (ובעתיד היא תוכל להרחיב אותן ליותר שירותים, עד 7 שירותים במקביל בחבילה).
הקוואטרו של סלקום כולל רכישת חבילת "סלקום קוואטרו 100 מגה": סלקום TV על 5 מסכים כולל שירות VOD ללא הגבלה, קו טלפון ביתי (VoB) עם 3,600 דקות לחודש לכל יעד בישראל, אינטרנט במהירות 100 מגה (ספק ותשתית), כולל מנויי סלולר.
המחיר משתנה בהתאם לכמות מנויי הסלולר בחבילה:
2 מנוי סלולר – 209 ₪ לחודש, 3 מנוי סלולר – 234 ₪, 4 מנוי סלולר – 259 ₪.
התכנית בסלולר כוללת: שיחות ו-SMS – ללא הגבלה, גלישה – 30 גיגה.
עלויות נוספות: שכירות של ראוטר: 9.90 ₪ לחודש, התקנה – 99 ₪, עלות ממיר נוסף – 29.90 ₪, התכנית בהתחייבות למשך שנתיים. מחיר הקוואטרו לאחר שנתיים: 249 ₪ בחודש (ל-2 מנויי סלולר).
ב. שירות טריפל:
כאן יש ארבעה ספקים מתחרים:
טריפל בזק בינלאומי: טלוויזיה: "חבילה משפחתית" של STINGTV (מחברת YES) בצפייה של עד 5 מסכים (כולל סרטים+סדרות+ילדים+מדע וטבע), אינטרנט: תשתית וספק 40 מגה, טלפון קווי VoB: 300 דקות לנייח ונייד, ב-99 ₪ לחודשיים הראשונים, 199 ₪ לחודשים 3 עד 12 ו-219 ₪ מעל לשנה. עלויות נוספות: ראוטר ללא עלות בשנה הראשונה. החל מחודש 13 מחיר הראוטר הינו 9.90 ש"ח לחודש. עלות התקנה: 119 ש"ח עלות התקנה חד פעמית. 50 ש"ח עלות משלוח הראוטר. שדרוג מהירות לעד 100Mb, בעלות נוספת של 10 ש"ח לחודש (חודשים 3-12 במחיר 209 ש"ח לחודש, החל מחודש 13 במחיר של 229 ש"ח לחודש). עלות השכרת הסטרימר (ממיר, ברמת 4K): סטרימר ראשון ללא תשלום, הסטרימר השני והשלישי בתשלום של 19 ש"ח לחודש כל אחד.
על פי נתוני משרד התקשורת, רמת שירות הלקוחות של בזק בינלאומי היא הטובה ביותר מבין המתחרים המוזכרים כאן.
סלקום טריפל: טלוויזיה: במסלול "הכל כלול", אינטרנט: תשתית וספק 40 מגה, שדרוג מהירות לעד 100 מגה בעלות נוספת של 20 ש"ח לחודש, כל תכני רשת HBO ללא תוספת תשלום, טלפון קווי VoB: ללא הגבלה. מחיר ע"פ חלוקה לחודשים: חודשים 1-12: 149 ש"ח לחודש. החל מחודש 13: 169 ש"ח לחודש. ראוטר בהשאלה בעלות חודשית של 10 ש"ח. משך התחייבות: ללא התחייבות. עלות התקנה: 199 ש"ח עלות התקנה חד פעמית. מפענחים (ממירים): ממיר HD מקליט הכולל סטרימר + שלט מקלדת מתקדם. המחיר כולל ממיר אחד. כל ממיר נוסף בתוספת של 29 ש"ח לחודש, או סטרימר Apple TV 4 (במודל חיוב-זיכוי, במידה והלקוח מתנתק מהשירות לפני תום 36 חודשים, יחויב ב-30 ש"ח לחודש עד תום התקופה).
הטריפל של הוט: כפי שציינו, זה אותו טריפל מזה 11 שנה, כאשר כיום יש מגוון של אפשרויות בשירותי הטריפל של הוט: חיבור של 100 מגה או 200 מגה לאינטרנט, האם זה עם ספק אינטרנט (ISP) כשהוט מספקת חיבור עם חברת ITC, לאור המגבלה הרגולטורית על הוט, כך שזה למעשה קוואטרו, אבל הוט לא רוצה להרגיז את משרד התקשורת וקוראת לזה גם כן טריפל, ויש חבילות טריפל לפי התכנים ולמגזרים שונים.
המחירים: טריפל 100 מגה לילדים ונוער, טריפל ספורט: 200 ₪ לחודש, טריפל רגיל עם 100 מגה: 260 ₪ לחודש, טריפל 100 מגה למגזר הרוסי: 265 ₪, טריפל עם 200 מגה: 289 ₪, טריפל (למעשה קוואטרו) 200 מגה עם ITC: 314 ₪, טריפל לסטודנטים 100 מגה: 239 ₪. בכל המסלולים: התקנה בחינם (ללקוח חדש) והממירים (עד רמת 4K) והנתבים ב-10 ₪ לכל מוצר לחודש. לכל החבילות יש אפשרות להוסיף את נטפליקס במחיר מוזל.
פרטנר טריפל. לפרטנר יש מחיר אחד ברור: 139 ₪ לחודש למשך שנה. זאת, למהירות עד 30 מגה ב-HOT או 40 מגה בבזק. פרטנר היא כרגע היחידה המספקת טריפל גם על רשת הוט (כל השאר מספקים טריפל רק על רשת בזק). המחיר החל מחודש 13: תוספת של 20 ש"ח לחודש. חבילות בשידרוגים: למהירות של 100 מגה בבזק או HOT ב-149 ש"ח לחודש, למהירות של 200 מגה ב-HOT ב-169 ש"ח לחודש.
הטריפל של פרטנר כולל את שירותי הטלוויזיה שלה (כולל נטפליקס ואמזון פריים בתשלום מוזל), תמיכה ב- Apple TV ו-Apple TV 4K, חבילת ספורט פרימיום ללא עלות למשך שנה, צפייה בעד 5 מכשירים במקביל (כולל טאבלט וסמארטפון), שירות קרטינה TV למגזר הרוסי ב-49.50 לשנה הראשונה ולאחר מכן המחיר החודשי 99 ש"ח לחודש. טלפון קווי VoB עם 300 דקות בארץ. אין עלות התקנה. ממיר ראשון חינם (הממיר תומך ב-4K). עלות ממיר נוסף – 29.90 ש"ח לחודש. אפשרות להשכרת נתב (ראוטר) ב-21.90 ש"ח בחודש (קיימת גם אפשרות לרכישת נתב במחיר חד-פעמי). יש אפשרות לרכישת חבילה על גבי תשתית סיבים אופטיים מ-129 ש"ח לחודש (באזורים בהם פרוסה תשתית הסיבים של פרטנר, שמציעה חיבורים רחבי פס של תשתית וספק אינטרנט של 200 מגה ו-1 גיגה).
הערה: יש עוד חבילת טריפל של שת"פ בין חברת YES לחברת Triple C, שבעבר היו לה שירותי OTT (טלוויזיה על האינטרנט) משלה, אחרי שכמות הלקוחות של Triple C לשירות זה ירדה מתחת לאלף לקוחות. החבילה הזו טרם מופיעה באתרים של החברות וטרם ברור אם היא תחזיק מעמד (יש סיכויים מסוימים, ש-Triple C תתחבר דווקא עם סלקום-אנלימיטד). זו חבילה ב-269 ש"ח לחודש, שכוללת את שירותי YES וחיבור לאינטרנט על תשתית בזק ב-40 מגה. עלות נתב: 10 ₪ בחודש, עלות ממירHD של:YES 10 ₪ לחודש. עלות משלוח הנתב: 32 ₪ חד פעמי. דמי התקנה 99 ₪. בכל מקרה, מדובר בהצעה לא כל כך אטרקטיבית, שסביר להניח שלא תחזיק מעמד בשוק התחרותי הזה.
במה כדאי לבחור?
כרגע, בגלל שהשוק עתיד לקבל מפנה דרמטי, לאור רכישת אנלימיטד ע"י סלקום, מומלץ לשקול ולהמתין עם ההחלטה, עד שהושק יתייצב עם השירותים החדשים של סלקום-אנלימיטד.
למי ש"בוער לו" לבחור חבילה משולבת כבר כרגע, החבילה האטרקטיבית ביותר היא הטריפל של פרטנר מהסיבות הבאות:
א. הזולה ביותר.
ב. היחידה הפועלת גם על התשתית של בזק, גם על התשתית של הוט וגם על תשתית סיבים עצמאיים של פרטנר.
ג. מגוון התכנים בטלוויזיה המגוון ביותר מכלל המתחרים בשירותי טריפל.
יחד עם זאת, יש לשקול את כל הפרמטרים, דוגמת: רמת שירות לקוחות, עלויות הציוד לאורך זמן, איכות התשתית (שירותי הטלוויזיה על האינטרנט מאוד רגישים לאיכות החיבור לאינטרנט ורוחב הפס הממשי שיש), הצרכים של שירותי הטלפוניה הקווית (300 דקות שיחה בפרטנר, זה מעט מאוד אם מדברים הרבה בטלפון קווי, אבל זה הרבה ומספיק אם בעיקר מדברים בסלולר ואין כל כך צורך בטלפון קווי).
למי שמעוניין בקוואטרו, יש לו רק חלופה אחת כרגע: סלקום. בהחלט חלופה, שיש לשקול אותה, מול החלופות האחרות.
שורה תחתונה
רכישת שירותי טריפל או קוואטרו, כמו כל רכישה בבית, או בעסק המשרדי הקטן, צריכה להיעשות רק לאחר בחינת צרכי המשתמשים בשירותים הללו. לכל בית ומשרד יש צרכים אחרים והיקף שונה של מכשירים, שמעוניינים לחבר אותם לרשת האינטרנט ולשירותי הטלפוניה והאינטרנט.
לכן, לכל אחד מומלץ לבצע תהליך מושכל של בחירת השירותים המשולבים, ומומלץ לבצע תיחור, בגלל התחרות הקיימת בשוק הזה.
מומלץ, לבחור בספק המספק גם SLA (הסכם רמת שירות) ויש לו מערכת לשירות לקוחות אמינה: ניתן לבדוק בארגוני הצרכנים, בפרסומי משרד התקשורת ובפורומים השונים באינטרנט, מה רמת האמינות במתן השירות של הספק שנבחר על ידך.
כרגע, לאור העובדה ששירותי אנלימיטד החדשים (בבעלות סלקום), טרם הוצגו לשוק, מומלץ להמתין בבחירת ספק שירות חדש, עד להתבהרות תמונת התחרות.
לכן, נשאלות כאן השאלות:
מה הבעיה המרכזית, שיש לך בבית או במשרד, שאתה סבור, שתוכל לפתור באמצעות מעבר לחבילת שירותי טריפל או קוואטרו על רשת הסיבים?
אם יש לך כבר חבילת שירותי טריפל או קוואטרו – ממה אתה לא מרוצה מהשירות הזה? שתף אותנו!
איך אתה חושב, שאני יכול לעזור לך בבחירה שירותי טריפל או קוואטרו, ובחירת תשתית הסיבים המתאימה לצרכיך?
לקבלת הצעת מחיר מנצחת עבור שירותי טריפל או קוואטרו
תשובות לשאלות נפוצות
בחירת קו אינטרנט לעסקים תלויה במספר גורמים, כגון גודל העסק, צרכי התקשורת, תקציב וזמינות התשתיות באזור. ישנם סוגים שונים של תשתיות אינטרנט, כגון סיבים אופטיים, כבלים, DSL ומודם סלולרי, וכל אחד מהם יש לו יתרונות וחסרונות. בנוסף, ישנם ספקים שונים שמציעים חבילות אינטרנט לעסקים עם תכונות ושירותים שונים, כגון רוחב פס, יתירות רשת, נקודות גיבוי, הגנה ואבטחה, תמיכה וגמישות.
לפני שאתה בוחר קו אינטרנט לעסקים, אני ממליץ לך לעשות הערכת דרישות העסק שלך, להכיר את סוגי החיבורים השונים, לבצע מחקר ספקי אינטרנט זמינים, ולבדוק את נקודות הגיבוי ואמינות הרשת.
סוגי החיבורים השונים של אינטרנט לעסק הם:
– : DSL תשתית שמשתמשת בחוטי הטלפון של חברת בזק. יש לה יתרון בזמינות גבוהה בכל הארץ, אבל חסרון במהירות וסימטריות נמוכות.
– כבלים: תשתית שמשתמשת ברשת הכבלים של חברת הוט. יש לה יתרון במחיר וברוחב פס גבוה, אבל חסרון בזמינות נמוכה באזורי ספר.
– סיבים אופטיים: תשתית שמשתמשת בצינורות שקופים שמעבירים נתונים באור. יש לה יתרון במהירות וסימטריות גבוהות ביותר, אבל חסרון במחיר ובזמינות נמוכה בערים לא מרכזיות.
– מודם סלולרי: פתרון שמשתמש ברשת הסלולר להעביר נתונים. יש לו יתרון בניידות ובגיבוי, אבל חסרון במהירות ובאמינות.
אין תשובה אחידה לשאלה הזו, כי החבילה המתאימה ביותר לעסק שלך תלויה בצרכים ובתקציב שלך. אני יכול להציג לך את החבילות השונות שמציעים הספקים המובילים בשוק, ולהשוות ביניהן לפי כמה גורמים, כגון:
– מהירות האינטרנט: כמה מגהביט לשנייה תוכל להעביר נתונים בהורדה ובעלאה.
– תשתית האינטרנט: איזה סוג של חיבור תקבל, כגון , DSL כבלים, סיבים אופטיים או מודם סלולרי.
– נתב ו-WiFi : איזה סוג של נתב תקבל, ואם תצטרך לשלם עליו או להשכיר אותו, ואם תקבל גם פתרונות להרחבת הקליטה ברחבי העסק.
– אבטחה והגנה: איזה סוג של הגנה תקבל מפני וירוסים, התקפות סייבר, גניבת מידע וכו'.
– תמיכה ושירות: איזה סוג של תמיכה תקבל מהספק, ואם תקבל גם שירותי גיבוי, תחזוקה ותיקונים.
– מחיר ותנאים: כמה תשלם על החבילה, ואם יש לך התחייבות לתקופה מסוימת, ואם יש לך גם הטבות או מבצעים נוספים.
אבטחת האינטרנט לעסק שלך היא חשובה מאוד, כי היא מגנה על הנתונים והמידע שלך מפני גניבה, פגיעה או פריצה. ישנם כמה דרכים לאבטח את קו האינטרנט שלך, למשל:
– בחירת ספק אינטרנט אמין ומקצועי, שמציע שירותי אבטחה והגנה מתקדמים, כגון חומת אש, אנטי וירוס, רשת פרטית וירטואלית VPN וכו'.
– התקנת נתב אינטרנט איכותי ומאובטח, שמאפשר לך לנהל את החיבורים וההרשאות של המכשירים השונים בעסק שלך, ולהגדיר סיסמאות חזקות והצפנה לרשת ה -WiFi.
– עדכון קבוע של התוכנות והמערכות המותקנות במחשבים ובמכשירים החכמים שלך, כדי למנוע פירצות או חולשות אבטחה.
– השתמש בדפדפן אינטרנט מאובטח ומעודכן, כגון Microsoft Edge או Google Chrome , ובדוק את רמת הבטיחות של האתרים שאתה מבקר בהם .
– הימנע מלפתוח קבצים או קישורים חשודים שאתה מקבל בדואר אלקטרוני או בהודעות, ומלהזין פרטים אישיים או רגישים באתרים לא מוכרים.
גיבוי לאינטרנט במקרה של נפילת קו הוא חשוב מאוד, במיוחד לעסקים.
1. במקרה של כשל בקו הראשי, המערכת עוברת אוטומטית לקו המשני, מה שמבטיח המשכיות בעבודה. לדוגמה, אם הקו הראשי מבוסס על סיבים אופטיים, ניתן להשתמש בקו משני המבוסס על DSL או כבלים.
2. שימוש ברשת סלולרית (4G/5G): נתבים מודרניים מאפשרים חיבור לרשתות סלולריות כגיבוי. במקרה של נפילת הקו הקווי, הנתב מתחבר אוטומטית לרשת הסלולרית וממשיך לספק חיבור אינטרנט. פתרון זה מתאים במיוחד לעסקים קטנים או כמענה זמני.
3. גיבוי באמצעות רשת לוויינית: למרות העלויות הגבוהות יחסית, חיבור לווייני יכול לשמש כגיבוי במקומות שבהם אין תשתיות אמינות אחרות. פתרון זה מבטיח חיבור אינטרנט גם בתנאים קשים או באזורים מרוחקים.
4. שימוש ב-SD-WAN: טכנולוגיית SD-WAN מאפשרת ניהול חכם של מספר חיבורי אינטרנט ממקורות שונים, כולל איזון עומסים וגיבוי אוטומטי במקרה של כשל באחד הקווים. פתרון זה מתאים במיוחד לארגונים עם מספר סניפים או צרכים תעבורתיים מורכבים.