תשתיות תקשורת מחשבים
כל עסק, בעת שהוא מעוניין לבחור בתשתיות תקשורת למחשבים המתאימות לצרכיו, עומד בפני השאלה: במה לבחור.
מהן האופציות שיש לעסקים בתחום תקשורת הנתונים ואיך לבחור את תשתית החיבור והספק המתאים לעסק מבלי ליפול בפח?
יש בישראל 2 תשתיות ארציות קוויות (בזק והוט, כאשר בחלקים מהמדינה הוט מסתמכת על רשת בזק). בנוסף, יש תשתיות קוויות חלקיות מאוד ודי מיושנות של סלקום ופרטנר (שכעת החלו גם הן להישען על תשתיות בזק) ו-3 תשתיות סלולריות ארציות (פלאפון, סלקום ופרטנר-הוט-מובייל). התשתית הנוספת, שנועדה לכסות את ישראל – Unlimited, נתקעה וכרגע הפעילות הזו נמצאת במצב עגום של חיפוש קונים.
פרטנר החלה לפרוס סיבים לבתים בפתח-תקווה ובקרית אונו לשירותי פס רחב ניסיוניים של 1 גיגה סימטרי ב-100 ₪ לחודש. טרם ברור מתי פרטנר תרחיב פריסתה לאזורים אחרים בארץ (אם בכלל) ומתי תחל לפרוס סיבים לעסקים.
הלקוח העסקי אמור להחליט, בשלב ראשון, האם הוא יבצע את חיבור רשת תקשורת הנתונים שלו (כולל אינטרנט לעסקים וטלפוני מסוג IPT) ברשת קווית, או ברשת סלולרית (או בשניהן גם יחד, לצרכי גיבוי הדדי ושרידות התקשורת).
לכן, יש חשיבות לבחירה נכונה של קווי תקשורת מחשבים, בין ישירות מבזק ובין מכל הספקים הרוכבים על בזק (ולרוב זולים מבזק, כי מחירי בזק נמצאים תחת פיקוח רגולטורי).
רוב הלקוחות העסקיים בישראל בוחרים ויבחרו בתקשורת נתונים מבוססת תקשורת קווית. זאת, גם בטווח הזמן הנראה לעין, כל עוד ביצועי רשתות הסלולר בישראל אינם משביעי רצון בתחום המענה לדרישות של תקשורת נתונים עסקית.
לכן, מומלץ לעסקים בלי תשתית קווית אמינה, לבחון יישום גיבוי בתשתית תקשורת סלולרית.
אילו פתרונות תקשורת קיימים כיום בשוק?
היות ובזק היא מובילת שוק, סל הפתרונות של בזק הוא הסל המוביל בשוק והוא כולל:
חיבורי פס רחב פרטיים המתאימים גם לעסקים קטנים. כלומר xDSL של בזק (המתחרה המוביל כאן זה חיבור Cable Modem של הוט). הסיבה מאוד ברורה: המחירים של החיבורים הפרטיים הם ב"מחירי רצפה", בגלל התחרות והסדרי "השוק הסיטונאי", ורוחבי הפס מספיקים לצרכים העסקיים של עסקים קטנים, למרות שמדובר בחיבור עם קצב לא מובטח (Best Efforts) ורמת אמינות ושרידות לא גבוהים. יוצא מן הכלל הזה הם חיבורי 200 מגה ו-500 מגה של הוט, שמומלץ לבחון אותם כחלופה לחיבורים לעסקים קטנים עד בינוניים.
שירות IPVPN. מדובר בשירות תשתית התקשורת המותאם ביותר לצרכי עסקים קטנים עד בינוניים. יש הבדלים בין השירותים של בזק והוט לאלה של סלקום ופרטנר. רוב השוק בוחר בפתרון של בזק, בגלל רמת אמינות ורמת שירות טובים יותר. הפתרון מסופק במגוון רוחבי פס, עד 4 ג'יגה (בבזק, שהיא כאמור מובילת שוק בתחום זה) ברשת אחת, ללא צורך בשילוב בין שירותים או ספקים. ניתן להוסיף לחיבור מגוון פתרונות משלימים ומנוהלים כגון: ציוד קצה משודרג, שירותי QOS, שירותי Multicast ועוד. ברשת IPVPN ניתן להזמין מגוון שירותים: Intranet – קישור בין סניפים, Extranet – קישור ואבטחת מידע לאינטרנט או לשותפים עסקיים, שירותי מומחה – ניטור ובקרת רשת, SSL VPN – גישה מרחוק ברשת מאובטחת ומוצפנת ועוד.
שירות מטרו אתרנט. מדובר בשירות המתאים לעסקים בינוניים וגדולים (גם מבחינת המחיר), שמסופק על גבי תשתית הסיבים הארצית של ספקיות התקשורת הגדולות, בעיקר על בזק, שיש לה 2 טבעות מטרו אתרנט ארציות (למתחרות יש רק טבעת אחת). הקצבים כאן הם מ-1 מגה ועד 100 גיגה (ויש בארץ כבר כמה חיבורים ברוחבי פס של מעל ל-100 גיגה, למשל חיבורים של בנקים ב-200 גיגה ל-Data Centers שלהם). השירותים הללו מוצעים בעיקר ע"י בזק והוט (בחלק קטן מהארץ גם ע"י סלקום ופרטנר). אולם, רק לבזק יש כאמור רשת מטרו אתרנט ארצית כפולה, מה שמבטיח רמת שרידות ואיכות ברמה שאין למתחרותיה. ניתן לשלב בין רשתות IPVPN ומטרו אתרנט בלי שום קושי, כי רשת IPVPN "רוכבת" על רשת מטרו אתרנט של ספק התקשורת. זה טוב, למשל, לעסק גדול עם סניפים קטנים או מרוחקים. כך, שהסניף המרכזי הגדול יחובר במטרו אתרנט והסניפים הקטנים יחוברו ב-IPVPN.
חיבורים אחרים: יש לספקיות התקשורת מגוון חיבורים אחרים, בעיקר חיבורים ישנים וישנים מאוד ובכלל זה: נל"ן, Frame Relay ,ATM ,SDH ,ISDN ו-PRI. בד"כ המחירים יקרים והטכנולוגיות הללו דורשות התקנת ציוד ישן ומאוד מוגבל בביצועיו, שכבר לא מקובל להשתמש בו בעולם. לעסק, שעדיין מצוי בתשתיות הטכנולוגיות הישנות הללו, מומלץ לשדרג את תשתיות התקשורת שלו. לחיבורי טלפוניה מקובל להזמין חיבורי SIP Trunk.
חיבור ישיר בסיבים. מדובר בפתרון המתאים רק לעסקים וארגונים גדולים וגדולים מאוד. הכוונה כאן לחיבורי Dark Fiber (סיב אפל), בהם הארגון שוכר מבעל התשתית (בעיקר בזק והוט, בחלק מהארץ סלקום ופרטנר) את תשתית הסיבים שלו כ"סיב אפל" והארגון מתקין ציוד קצה משלו להעברת התעבורה על הסיב הזה לכל מקום שהוא זקוק לו.
מה מחפשים עסקים בתחום קווי תקשורת מחשבים?
העסקים, שאינם ארגוני ענק, מעוניינים לקבל את היכולות הקיימות של החברות הענקיות והעשירות, אבל במחיר צנוע המתאים לכיס שלהם. האם זה אפשרי? בהחלט כן.
כיום, השירות של IPVPN של בזק מוצע במחירים סבירים והיתרון הגדול: המידע של תקשורת המחשבים לא נע על רשת האינטרנט הציבורית (כמו בפתרון ה-IPVPN המתחרה של סלקום ופרטנר), אלא על הרשת הפרטית של בזק.
כ"כ, כפי שציינו, חיבורי פס רחב של הוט של 500 מגה (או 200 מגה לעסקים ממש קטנים) מהווים בהחלט חלופה מומלצת לבחינה. יש כיום בשוק שפע של חבילות תקשורת משולבות, גם מהוט.
איך בודקים את איכות קווי תקשורת המחשבים בעסק שלך?
כפי שציינו, בזק היא מוביל שוק והיא גם מספקת כלים לניטור השרת. אולם, לא חייבים להיות תלויים במדידות של בזק (מה גם שבזק אינה מודדת את הביצועים בתוך הרשת הפנימית של העסק, על כבלי התקשורת המקומיים).
אחד הפתרונות המובילים הוא ניטור של ביצועי הרשת לצרכי איתור תקלות רשת באופן עצמאי, באמצעות כלים פתוחים דוגמת Wireshark. זו תוכנת רחרחן (Sniffing) חופשית ומבוססת קוד פתוח, שרצה על כל מערכת הפעלה הקיימת במחשבים בעסק.
מומלץ בעת רכישת רכיבי ציוד רשת תקשורת להקפיד, שהם עונים על המפרטים של יכולת ניטור ושליטה בהם מרחוק. כך, ניתן לטפל בכל רכיב ברשת ולתקן תקלות עוד לפני שהמשתמשים ברשת ובשירותיה מרגישים בכך ומרחוק.
יש גם פתרונות חדשים (יחסית) לניהול רשתות תקשורת בענן דוגמת הפתרון של Meraki מבית סיסקו, שמופץ בישראל ע"י בזק בינלאומי. בכל מקרה, מומלץ להתייעץ עם מומחה בטרם בחירת פתרון כלשהו לרשת התקשורת העסקית, בגלל התחרות החזקה, שהתפתחה גם בתחום זה.
טיפים לבחירת פתרונות תקשורת ותשתיות תקשורת מחשבים
יש לקחת בחשבון, שכדי לקבל "איכות שירות" ו"איכות עבודה" בפתרונות תקשורת, צריך גם חיבור תקשורת איכותי (קו עם SLA), במסגרת חבילת תקשורת מתאימה לענן (דוגמת IPVPN), ולא חיבור לאינטרנט בגישת ה-Best Efforts, שיש כיום בחיבורים הפרטיים לאינטרנט (לרבות ב"שוק הסיטונאי"), מה שחלק מהעסקים מיישמים אצלם (כדי לחסוך בהוצאות התקשורת לאינטרנט).
חיבורי ה-SIP המומלצים למרכזיה הם חיבורי SIP Trunk של בזק או הוט (ולחילופין של סלקום או פרטנר). הפתרונות של בזק והוט מבוצעים ברשת סגורה ולא על רשת האינטרנט, מה שמבוצע בסלקום ובפרטנר.
שורה תחתונה
השוק נמצא כיום בתזזית והכוח עבר לידי הצרכנים. בגלל שהכוח מצוי כיום בידי הלקוחות, אין להתפתות למבצעי שיווק מטעים, מבצעים, שבהם מוכרים סחורה ישנה בעטיפה חדשה ללקוחות העסקיים, תוך ניצול העובדה, שאין לרוב הלקוחות העסקיים את הידע המתאים להבחין, שמוכרים להם "סחורה ישנה" ואף יקרה, שפג תוקפה מזמן.
לכן נשאלות כאן השאלות:
מה הבעיה הגדולה ביותר הקיימת בעסק שלך, שאתה מאמין, שתוכל לפתור בבחירת פתרון תשתיות תקשורת מחשבים המתאים לצרכיך?
מה אתה יודע על הפתרונות המתחרים ועל הפתרונות בענן?
איך אתה חושב, שאני יכול לעזור לך לחסוך בהוצאות ולהתייעל ע"י שימוש בפתרון של תשתיות תקשורת מחשבים, בחבילה המתאימה לצרכיך?
לקבלת הצעת מחיר להתקנת תשתיות תקשורת מחשבים