מחפש פתרון IP Centrex של סלקום למוקדים טלפוניים? אתה חייב לקרוא את הכתבה הזו!

IP Centrex של סלקום
תקציר:
  • לסלקום יש פתרון של מרכזיה וירטואלית: IP-Centrex מתקדם יותר (כך לטענת סלקום) מהפתרון המתחרה של בזק.

  • האם זה הפתרון המתאים לעסק שלי?

  • מה חשוב לבעלי ומנהלי עסקים לדעת טרם בחירת פתרון IP-Centrex?

  • כמה טיפים חיוניים טרם רכישת מרכזיה וירטואלית לעסק!

 

שירות IP-Centrex הוא שירות מאוד ותיק של טלפוניה וירטואלית (יש עוד כמה סוגים של טלפוניה וירטואלית, הסוגים הכי מוכרים הם: שירות VPS, שירות Hosted PBX). השירות הזה כולל בתוכו מגוון יכולות, לרבות יכולות של Call Centers (מוקד שירות).

בעבר שירות זה נקרא רק Centrex, אך עם המעבר לטכנולוגיות IP (ר"ת: Internet Protocol), גם שירות זה החל להיות מסופק בטכנולוגיית IP, ולכן הפך להיות IP-Centrex. אולם, במהות זה היה ונשאר "שירות וירטואלי"/ דהיינו: שירות מרוחק של מרכזיה הנמצאת אצל ספק התקשורת. בישראל, היו בעבר כמה ספקי תקשורת, שסיפקו שירות כזה, אבל בשנים האחרונות זה הצטמצם ל-2 ספקים גדולים: בזק (מובילת שוק) וסלקום.

יחד עם זאת, עסקים רבים בישראל, בשונה מהעסקים ברחבי העולם המערבי וגם לא המערבי, עדיין רוכשים לעצמם מרכזיות טלפוניה פיזיות, שמותקנות בעסק, וטלפוניים פיזיים המוצבים על השולחנות בעסקים.

בתחום ציוד הקצה (על השולחן בעסק), עסקים רוכשים כיום רק טלפוני IP פיזיים, כדי לספק תאימות מרבית בין הטלפון על השולחן של העסק לבין המרכזיה. הטלפונים של היום עונים לתקן ,SIP שהוא חלק מסדרת תקני עולם ה-IP, היות וכל סוגי המרכזיות: הפיזיות, הווירטואליות ובענן, הן מרכזיות IP.

IP Centrex של סלקום

 איזה סוגי מרכזיות מוצעים כיום לעסקים בישראל?

המגוון והשונות של סוגי המרכזיות הוא עצום. אולם, ניתן לחלק את התחום הרחב הזה ל-3 משפחות של מרכזיות לעסקים (כיום, כולן מבוססות IP):

א. מרכזיות פיזיות (כיום מקובל בצורה של שרת או מתג), שמותקנות פיזית ב"חצרי הלקוח" (מכונה בשם On-Premise), ומצויים במשרדים של העסק, למשל, בארון התקשורת.

ב. מרכזיות וירטואליות. המרכזיה מצויה במתגים של ספק התקשורת המספק את השירות הזה לעסק על גבי תשתית ייעודית. כלומר: המרכזיה הפיזית עברה מהעסק לספק תקשורת והוא מנהל את המרכזיה עבור כל לקוחותיו.

ג. מרכזיות בענן. כאן אין בכלל מרכזיה פיזית, כמו ב-2 הסוגים הקודמים, אלא מערכת תוכנה, הנמצאת ב-Data Center מרוחק, שיכול להיות בכל מקום בארץ או ברחבי העולם.

יש הבדלים עצומים בין סוגי המרכזיות. לדוגמה: מרכזיה בענן נמכרת במחיר של פורט לחודש ועל פי צריכה בפועל (מודל הנקרא SaaS) והעסק שולט על ההוצאות בצורה מלאה וזו למעשה ההוצאה העיקרית. מבחינת עלות לעסק, זו השיטה הזולה ביותר המביאה את הערכים המוספים המרביים לעסק. אולם, טרם הטמעת הגישה הזו יש לדאוג להתאמת הרשת העסקית הפנימית והחיבורים החיצוניים לסוג כזה של מרכזיה.

מרכזיה וירטואלית מסופקת במודל עסקי לעיתים די דומה לענן, אבל יש הוצאות נוספות, בגלל שב-IP-Centrex חסרים יכולות רבות הנדרשות כיום ע"י בעלי העסקים. כך, שהשליטה על ההוצאות היא די בעייתית.

בנוסף, בבחירת פתרון IP-Centrex, הלקוח העסקי נלכד ב"חתונה קתולית" עם ספק השירות. אי אפשר לעבור בין בזק לסלקום (או להיפך) בשירות IP-Centrex. גם אי אפשר לעבור לשירות ענן חדיש. יש לזרוק הכל ולהתחיל מחדש, ממש מאפס, ולאבד את כל השקעות העבר ב-IP-Centrex.

מול זה, במרכזיה פיזית בעסק אין מושג כזה (SaaS). יש עלות רכישה, שיכולה להיות עלות רכישה חד פעמית, או השכרה במודלים שונים של השכרה (דוגמת ליסינג), ומעבר לזה יש עלויות שוטפות כגון: ביטוח, חשמל, תחזוקה, רישיונות, הגנות, גיבויים, שרידות ועוד.

מה סלקום מציעה ללקוחותיה בתחום ה-IP-Centrex?

לטענת סלקום, השירות שלה מתקדם יותר מזה של בזק. הפירוט של יכולות השירות סלקום נמצא באתר סלקום, אך אם משווים אותו ליכולות של השירות המתחרה בבזק, כולל לשירותי הערך המוסף שיש בבזק, נראה בברור, שיש להטיל ספק בטענה הזו, כיוון שלבזק יש מגוון רחב ביותר של שירותים משלימים.

המחירון של בזק גלוי, ובמבצעי קידום של בזק השירות מתחיל במחיר של 99 ₪ לחודש לעסק. המחירון של סלקום אינו גלוי, אבל המחירים די דומים. המחיר הזה לא כולל עלויות נוספות, שיש לעסק, דוגמת: התקנה, תמיכה ותחזוקה, ציוד קצה, ביטוח, גיבויים, אבטחה והגנת סייבר, מניעת הונאות טלפוניה, שרידות, חיבור לסלולר, חיבור לאפליקציות עסקיות (דוגמת אופיס, CRM, ERP ועוד) וכיו"ב.

כלומר: רק מהנתון הזה (של עלות חודשית) ברור, שמדובר ב"בור בלי תחתית", בעולם ה-IP-Centrex. זאת, מול שירותי הטלפוניה בענן, כאשר רוב מוחלט של ההוצאות הללו לא קיים והמחיר הוא ברור ונשלט ע"י בעל העסק.

מחיר פורט בשירותי ענן הוא הרבה פחות מ-10 ₪ לחודש (כולל כמעט הכל), ובתחום הזה יש מתחרים רבים בישראל (בניגוד ל-IP-Centrex בו יש רק 2 מתחרים). לכן, בעל העסק יכול להשיג מחיר טוב, שיתאים לכיסו ולצרכי העסק שלו, אצל הספק העונה בצורה המיטבית לדרישות העסק שלו.

תשובות קצרות לשאלות נפוצות:

  1. ממה יש להיזהר טרם בחירת מרכזיה לעסק?

עסקים רבים מדי בישראל נרתעים משום מה מהמעבר לענן ולחיבורי SIP-Trunk, למרות שהם כן מסכימים להתחבר בחיבורי IP-PRI וחיבורי IP-Centrex ברשת האינטרנט. זה למעשה אותו דבר. זה חיבור מבוסס SIP. כך, אותם עסקים גם רוכשים פתרון ישן ומוגבל ביכולותיו, לכודים ב"חתונה קתולית" עם הספק וגם משלמים על השירות פי כמה וכמה מהחלופות הקיימות של מרכזיות וירטואליות ובענן.

במציאות של השוק העסקי הישראלי, חלק לא קטן מבעלי העסקים בישראל אינם מעכלים עדיין את העובדה, שהטלפון החכם – הסמארטפון, שיש להם ולעובדיהם ביד, יכול להיות גם השלוחה של הטלפון העסקי שלהם ומחובר למרכזיה העסקית, בדיוק כמו כל טלפון עסקי שולחני משוכלל, ואין צורך בכפילות הזו.

בנוסף, יש ספקים המציגים מרכזיות וירטואליות מסוג VPS או IP-Centrex כ"מרכזיות בענן", מה שאינו נכון. גם אין כל אפשרות טכנית קלה או מהירה להפוך "מרכזיית VPS" או IP-Centrex ל"מרכזיה בענן", כי אלו 2 טכנולוגיות שונות בדורות טכנולוגיים שונים.

בעלי עסקים אמורים להתרכז בעשיית עסקים ולא להתעסק עם התקשורת. התקשורת היא מוצר ושירות בדיוק כמו החשמל, הגז והמים. מי שמתמחה בתחום התקשורת צריך לספק את זה כשירות. לא כקופסה של ברזלים, פלסטיק וחוטים, אצלם בעסק או אצל ספק השירות. "שירות" במאה ה-21 משמעו, שהוא שקוף לחלוטין למשתמשי הקצה, בדיוק כמו שמשתמשי הקצה מקבלים ומשתמשים בחשמל, מים או גז, אצלם בבית או בעסק.

IP Centrex של סלקום

  1. מה נדרש לבדוק טרם רכישת מרכזיה (מכל סוג) למשרד?

טרם הרכישה מומלץ לבצע את הפעולות והבדיקות הבאות:

  • לבדוק את צרכי העסק בתחום התקשורת והטלפוניה במבט של 5 שנים קדימה (לפחות).
  • השאלה הבסיסית הראשונה, שיש לשאול: האם בכלל יש צורך במרכזיה טלפונית (פיזית) בעסק והאם לא כדאי לחבר את הסמארטפונים של העובדים למרכזיה העסקית, שתהיה בענן?
  • להחליט אם העסק זקוק למערכות תקשורת (מרכזיות טלפון) מקומיות (On Premise), או וירטואליות (דוגמת IP-Centrex, Hosted PBX ו-VPS), או טלפוניה בענן.
  • להחליט אם בעסק יהיה שימוש כעת או בקרוב במערכות טלפוניה חברתיות – עסקיות דוגמת "סקייפ לעסקים" המשולבות עם "אופיס 365" (או מערכות חברתיות מספקים מתחרים הקיימים בתחום הזה).
  • להחליט מהן התכונות הנדרשות מהמרכזייה ומהטלפונים הנלווים למרכזיה לצרכי העבודה ובמיוחד בתחום "העבודה הקבוצתית" ומעבר ל"תקשורת אחודה".
  1. מה נדרש לבדוק ברכישת דגם מסוים של מרכזיה למשרד?

  • תאימות מלאה לתקן SIP. זה תנאי בסיסי מחייב לכל מרכזית IP ולכל טלפון IP.
  • תמיכה מלאה בעברית (חובה, ברוב העסקים בישראל).
  • תאימות לסקייפ (או למערכת VoIP אחרת) – בכל מקום, שבו כבר נעשה או ייעשה בקרוב שימוש ב-Office 365 ובשירותי הענן של מיקרוסופט (או של כל חברה מתחרה).
  • מערכת אבטחה והגנה מלאה ומקיפה מובנית במרכזיה, או כשירות נלווה למרכזיה.
  • רמת שרידות והתאוששות מתקלות (או מאסון) מהירה.
  • יכולת הקלטת שיחות מובנית (דרישה רגולטורית, שכבר קיימת בתחומי פעילות עסקית רבים).
  • יכולות של Call Center בסיסיות עם ממשק CTI (נדרש בכל עסק המספק שירות ותמיכה טלפונית).
  • תמיכה ב"שיחות ועידה" מכל סוג לפי צרכי העסק.
  • יכולות של BI (ר"ת: Business Intelligence), כדי להפיק תועלת עסקית מהמרכזיה ויכולת ניתוח והסקת מסקנות מהתעבורה העוברת בה.
  • תאימות ומוכנות לטכנולוגיות טלפוניה חדשות (ובמיוחד טכנולוגית WebRTC).
  • חיבור לנתב שיחות (אם נתב השיחות אינו חלק מובנה במרכזיה).
  • חיבור קל ומהיר לשלוחות סלולריות בסמארטפון (וברשתות WiFi, היכן שיש).
  • תכונות נוספות הנדרשות לפי צרכים ספציפיים של העסק ועובדיו: הקלטות חכמות, Click-To-Talk, חיבור למערכת CRM, אפשרות לחיבור ל-LDAP עסקי, יכולת חיבור ל-Outlook או מערכת דוא"ל עסקי לרבות ג'ימייל בגרסה העסקית, אפשרות תמיכה מלאה ב"תקשורת אחודה" ( Unified Communication- UC), אפשרות לזיהוי קולי (ולניתוב שיחות קולי), אפשרות תמיכה מלאה ב"עבודה קבוצתית", אפשרות לניהול עצמי בפורטל אינטרנטי, כולל ניהול יכולות המתקדמות דוגמת: Fax2Mail, העברת הודעות תא קולי למייל, ניהול קל של המספרים והתאים הקוליים של כל העובדים, פורטל אישי לכל עובד בשליטתו המלאה, חיבור קל לשירותים נוספים ומקבילים ולמערכות מקבילות דוגמת: מערכות פיקוח כניסה, מצלמות אבטחה, מערכות אבטחה אלקטרוניות, מערכות כיבוי אש וגילוי עשן, מערכות כריזה ועוד.
  1. האם אפשר לשרוד בלי המרכזיות העסקיות הפיזיות וטלפוני IP הללו במשרד?

התשובה הנחרצת היא: כן.

אנו חיים בעולם, שבו כמעט כולם משתמשים בסמארטפון שלהם גם לצרכי העבודה, וזה כולל יישומים חברתיים דוגמת WhatsApp, רשתות חברתיות, דוא"ל, צ'אטים, סקייפ (קול ו\או וידאו), וכיו"ב, בתוך מקום העבודה, בבית או בדרכים, בארץ וברחבי העולם.

  1. האם צריך תשתית נפרדת למחשוב ולטלפוניה?

לא. ספקי השירות הוותיקים מעוניינים להנציח את המצב, שבו לעסק יש לפחות 2 תשתיות (למחשוב וטלפוניה).

ספק, שאינו מציע לעסק לעבור לתשתית אחת אחודה, אינו ראוי להיות הספק של העסק. זאת, כי טובת העסק כלל לא עומדת מול עיניו, מעניין אותו רק זרם ההכנסות, שהוא יכול להמשיך לקבל לנצח מהעסק.

יודגש, שרק בשירותי ענן מקבלים את ההוזלה המשמעותית, המידית והברורה ביותר בהוצאות התקשורת והמחשוב. מדובר בהוזלה של כ-30% עד 40% לפחות, מול החלופות האחרות. החיסכון בהוצאות התקשורת והמחשוב הוא מרכיב חיוני בקבלת ההחלטות של כל עסקי ואין להתעלם מנקודה מרכזית זו.

שורה תחתונה בתחום מרכזיות IP למשרד ולעסק הקטן עד הבינוני:

יש כיום סוגים שונים של מרכזיות חדישות, בהתייחס להיבטים של מחיר, תכונות, ידידותיות, אמינות ונוחות.

לכן, מומלץ קודם להחלטה על בחירת מערכת מרכזיה בעסק, לבצע ניתוח צרכים בסיוע אנשי מקצוע, כדי להגיע להחלטה מושכלת בנושא ולתחר בין הפתרונות השונים הקיימים בשוק בתחום זה. יש לבדוק אם הפתרון, שנבחר, תומך בכל סוגי השירותים הנחוצים לעסק, כדי לקבל את מירב היתרונות של פתרונות מלאים לפי הצרכים, תחת מעטפת שירות ותמיכה אחת.

בנוסף, יש לשקול גם את רמת האמינות של הספק והאם אפשר לקבל ממנו אחריות ושירות ברמה נאותה (SLA), בלי להיות כבולים אליו לעולמים ב"חתונה קתולית".

בעת קבלת ההחלטה על רכישת מרכזיית IP לעסק, יש לזכור, שהצרכים של משרד עורכי דין אינם דומים לצרכים של חנות רהיטים, רשת מרכולים, חברת הייטק, רשות מקומית, משרד של סוכני ביטוח ופיננסים, או משרד של רואי חשבון. 

סרטון: סלקום עסקים גאה להציג – IP Centrex

השאר תגובה

פוסטים נוספים