Metro Ethernet, IPVPN, ISDN PRI, SIP Trunk – מה זה אומר לעסקים?

Metro Ethernet ,IPVPN ,ISDN PRI ,SIP Trunk

שירותי תקשורת לעסקים נמצאים בתזזית ונפילת מחירים מהירה בתחום SIP Trunk. אולם, המונחים והטכנולוגיות עדיין מהווים אתגר למגזר העסקי.

✅ איך נערכים לשינוי, מוזילים את הוצאות התקשורת ובוחרים את ספק התשתית המתאים לעסק?

עולם התקשורת הישראלי נמצא החל מתחילת 2012, כפי שחזינו לא אחת במאמרים הקודמים, במרוץ תחרותי הולך וגובר. הצעד האחרון של קבוצת הוט, לספק גלישה לאינטרנט במחיר של 20 ₪ לחודש וללא כל התחייבות (תוך הבטחה לשמר מחיר זה לשנה וחצי קדימה), עד למהירות של 100 מגה סל"ש, בתוספת מחיר זול לגישה (Access), סולל את הדרך לעסקים קטנים עד בינוניים (מרמת ה- SoHo  עד רמת ה- SME) להתנתק מחיבורי הנל"ן הישנים והיקרים, ולעבור לחיבורי פס רחב על רשת האינטרנט. גם לעסקים גדולים יש כעת אופציה לחבר סניפים ושלוחות קטנות או מרוחקות בפס רחב, במקום בנל"ן. זאת, במיוחד ליישומים שאינם קריטיים, ושאינם מחייבים חיבורי נל"ן (שכן רשת האינטרנט בפס רחב בנויה על העיקרון של Best-Efforts, שאינו מתאים ליישומי ליבה קריטיים של עסקים גדולים). שירותי תקשורת משולבים (Converged-Services) משנים את פני שוק התקשורת בישראל ממש כעת ומהווים אתגר למגזר העסקי, שלא תמיד קולט את עוצמת השינוי המתרחש והיקפו. יודגש, ששירותים מאוחדים הם הבסיס לחסכון משמעותי בהוצאות התקשורת וליצירת יתרון (שיווקי, תחרותי ושירותי) למשתמשים בהם.

SIP Trunk – מהם המושגים החשובים בתחום זה?

כיום, יש בשוק החיבורים העסקי 4 קבוצות גדולות לשירותי מפ"א עם סל פתרונות בהיקף שונה בין החברות: קבוצת בזק, קבוצת הוט, קבוצת סלקום (הכוללת את נטוויז'ן-013) וקבוצת פרטנר (הכוללת את 012-סמייל). בנוסף, קיים ספק קטן אחד: אקספון-018. ספקים נוספים נמצאים בדרכם לשוק (עם פריסתה הצפויה של רשת ה-FTTH  של חברת החשמל). כדי להבין את השינוי, קודם כל יש צורך בהבנה בסיסית של המושגים הקיימים בתחום עולם החיבורים העסקיים:

א. קווי חיוג ו/או ISDN– טכנולוגיות דיגיטליות המאפשרות העברת נתונים באמצעות קווי חיוג, שנועדו בעבר בעיקר לגיבוי קווי תקשורת ולטלפוניה פרטית. אלו הן טכנולוגיות מיושנות, מה שמכונה PSTN, שאינן מספקות את הדרישות לרוחבי פס לתקשורת בקצבים גבוהים ואינן מספקות יכולות הנדרשות מעולם התקשורת המודרני. שירות צירי PRI הוא קישור דיגיטאלי בן 30 קווי טלפוניה מסוג ISDN לכל ציר. בישראל, הפך שירות זה לפני כשני עשורים לשירות המרכזי של חיבורי מרכזיות עסקיות ע"י כל חברות המפ"א ועדיין קיים בשוק העסקי בהיקפים ניכרים. חיבורים מסוג זה משרתים היטב את ההפרדה בין חיבורי Voice לחיבורי Data ומשרתים כלכלית ע"י הפרדה זו את ספק המפ"א עצמו, במקום את העסק. שכן, הלקוח משלם בנפרד וביוקר על כל סוג של חיבור ומתחזק בנפרד וביוקר כל סוג של רשת.

ב. SIP-Trunk– טכנולוגיה מחליפה ל- PRIISDN  מבוססת פרוטוקולי האינטרנט ורשת האיתותים SIP. מדובר בחיבור חדש יחסית, שמאפשר הוצאה / הכנסה של שיחות לרשת ללא צורך במתאם ובציר PRI(ממשק ISDN) במרכזיה (= חיסכון משמעותי בעלויות). החיבור אפשרי ללקוחות עם מרכזיית IP, שתומכת בטכנולוגיית SIP ומאפשר העברת שיחות VoIP מקצה לקצה ללא המרות, תוך שיפור איכות הקול.

ה- SIP-Trunk חוסך לא רק בעלות ההשקעה החד-פעמית ברכישת כרטיס PRI או במתאמים אלא גם בעלות התחזוקה השוטפת, תוך ניצול אופטימאלי של רוחב הפס בין מפעיל התקשורת לחצר הלקוח. לדוגמא: בקו מסוג SIP-Trunk ברוחב פס של 2 Mbps ניתן להעביר עד 60 ערוצי קול (תוך שימוש במנגנוני דחיסת קול), לעומת 30 ערוצים בלבד בטכנולוגיית PRI. והעיקר: ניתן לחזות מה יהיה חשבון התקשורת והטלפון החודשי, כי שירותים כאלו מסופקים לרוב ב- Fixed Flat Price.

מעבר ל- SIP-Trunk יכול לחסוך עד כ- 50% ואף יותר מהוצאות התקשורת של העסק. זאת, בשילוב של IP-LCR (Least-Cost-Routing), תוך יכולת להגברת השרידות של מערך התקשורת ע"י שילוב של מספר חיבורי SIP-Trunk במקביל וחיבור גיבוי ל- PSTN. SIP-Trunk מספק יתרונות משמעותיים לעסק המפעיל מערכת UC (תקשורת אחודה). שכן, אין צורך בהמרות של פרוטוקולים וסוגי תעבורה. פרוטוקול האיתותים SIP מטפל במקביל בכל סוגי  התעבורה (לרבות וידיאו חוזי, אינטרנט ומסרים מידיים), מה שאינו אפשרי ב- PSTN. 012-סמייל הייתה הראשונה בשוק הישראלי להציע חיבורים מסוג זה. כיום, לכל חברות המפ"א יש יכולות כאלו, אם כי הן אינן מעודדות זאת בגלוי, כי ההכנסות שלהן תיפגענה מזניחת החיבורים הישנים, הנפרדים והיקרים.

ג. חיבורי נל"ן: חיבורים מסוג של "נקודה לנקודה" של כל ספקיות המפ"א, שמבוססים על כמה וכמה טכנולוגיות: החל מ- X.25, ספרנת ו-  Frame-Relay המיושנים מאוד, שכבר יצאו כמעט לגמרי מהשוק, אם כי הם עדיין קיימים בכמה עסקים, עבור ב- ATM, ATM-Direct, ISDN-PRI, E1/T1, שהם גם מיושנים, אך מהווים חלק ניכר משוק החיבורים העסקיים הקיים, וכלה ב- Ethernet, Metro-Ethernet וחיבורי IP  (לרבות IP/VPN) על רשתות NGN מבוססות IP חדשות יחסית של כל חברות המפ"א.

ד. IP/VPN. Virtual-Private-NetworkInternet Protocol: חיבור מסוג נל"ן המאפשר הקמת רשת תקשורת פרטית על גבי רשת תקשורת ציבורית. מדובר ברשת סגורה של קישורים על גבי תשתיות מפ"א, שמעניקה רמת אבטחה וביצועים זהה לרמה הקיימת ברשתות פרטיות. רשת VPN פרטית וירטואלית מוגדרת עפ"י הצרכים והיישומים ללא תלות במיקום הפיזי של האתרים. השירות מיועד ללקוחות עסקיים שברשותם 3 סניפים ומעלה. הגדרת הרשת הווירטואלית מתבצעת על גבי תשתית המפ"א ואינה מצריכה התקנים מיוחדים. כל אתר ברשת מתחבר אל הרשת הווירטואלית הפרטית שלו באמצעות קו תקשורת יחיד, שבקצהו נתב מנוהל. כל אתר לקוח הוא נקודה ברשת, שיכולה לתקשר עם כל יתר הנקודות (A2A – Any-to-Any). לצורך יצירת הרשתות, משתמשים ספקי המפ"א בד"כ בטכנולוגית MPLS, שממומשת על גבי תשתית ה-IP הפרטית שלה.

ה. Ethernet, Metro-Ethernet. מדובר בטכנולוגיות הרשת הפנימית המוכרת – אתרנט, שהוצאו אל מרחב הרשת החיצונית (WAN). כך, שניתן לקבל בממשק פשוט ותקני אחד חיבור קצה לקצה ברשת אתרנט, רשת זהה לחלוטין בין אם היא פנימית (בתוך העסק) ובין אם היא חיצונית (בין עסקים, לאינטרנט, לכל נקודת קצה, לעולם הרחב). לרשתות אתרנט אין (כמעט) מגבלות של רוחבי פס, והן יכולות לספק גם חיבור סימטרי: הערוץ העולה זהה לערוץ היורד. רשתות אתרנט יכולות להיות מועברות על כמעט כל סוג של חיבור רשת תקני מכל סוג קיים: החל מנחושת וקואקס, דרך אלחוט ומיקרוגל וכלה בסיבים אופטיים. כיום, יש כבר רשתות של 100 ג'יגה סל"ש ובקרוב נראה גם 200 ו- 400 ג'יגה סל"ש. כל רשת מסוג רשת אתרנט עירונית -Metro-Ethernet  מכילה בתוכה מערכות גיבוי ושרידות מלאות. לכל אחת מספקיות המפ"א בישראל יש רשת Metro-Ethernet ארצית, כאשר לבזק יש שתי רשתות ארציות כאלו (השנייה – כגיבוי מלא ונוסף לרשת ראשונה). מעבר לפשטות הטכנולוגית, מדובר בחסכון כלכלי ניכר. שכן, אין צורך במתאמים והמרות פרוטוקולים במעבר בין הרשת הפנימית לרשת החיצונית ובחיבורים לאתרי הקצה המרוחקים, היכן שלא יהיו. תמסורת על רשת מטרו-אתרנט היא קישוריות מסוג Ethernet-Layer-2 רחבת-פס עם רמת ביצועים גבוהה ביותר וגמישות רבה וזולה יותר מכל טכנולוגיית רשת אחרת. השירות מסופק על גבי התשתיות של מפ"א באמצעות מערכות התקשורת החדשות והמתקדמות (NGN) של כל ספק מפ"א. השירות מאפשר העברת נפחי תנועה גדולים בין אתרים עבור מגוון יישומים וכולל אפשרויות מתקדמות של ניהול עצמאי, שמאפשרות שליטה טובה יותר בניהול רשת התקשורת הפרטית. 

מה מתוך כל אלה צריכים עסקים?

הבלבול במונחים ובטכנולוגיות הנוגעות לשוק העסקי עדיין גדול. רבים מבלבלים בין הטכנולוגיות לשירותי הטלפוני קול לבין שירותי תקשורת הנתונים (Data). די ברור, שהעתיד הוא ברשת אחת לכל (Converged-Networks). מי שעבר לרשת המאוחדת גילה את החיסכון בהוצאות התקשורת ולא יהיה מוכן לחזור לחיבורים הישנים והיקרים.

אולם, המעבר לרשת מאוחדת אינו קל, פשוט או מהיר. הרשת העסקית צריכה להיות מוכנה לקבל עליה תעבורה מאוחדת ולספק תשתית לשירותים מאוחדים. מנגד, החברות הגדולות דוגמת בזק, מציעות טכנולוגיות דור ביניים דוגמת IP-PRI (המכונה גם PRI+), שנועדו לעסקים, שטרם ביצעו התאמה של הרשת הפנימית שלהם לעולם ה- NGN והשירותים המאוחדים. בדור הביניים משלבים יכולות מתקדמות גם מעולם החיבורים הישן (PSTN ISDN ) וגם מעולם ה- IP החדש. הבעיה המרכזית בטכנולוגיות דור הביניים: הן עדיין לא מספיק זולות כמו חיבורים מבוססי Pure IP.

אז איך יודעים מה לבחור? זה לא פשוט. מומלץ להיעזר במומחים שמנוסים בתחום זה. יש לנתח את צרכי העסק, השירותים הקיימים והעתידיים שלו, יכולותיו ורמת השרות הנדרשת, כדי להגיע להחלטה מושכלת מה לבחור. חשוב לא להתפתות למהלכים מהירים, רק בגלל שהם יותר זולים. הנפילה עשויה להיות כואבת. עסקים לא מעטים קפצו מטכנולוגיה לטכנולוגיה, ומצאו את עצמם בפני "שוקת שבורה". דוגמאות: מערכות הטלפוניה ושירותי הלקוחות קרסו. הרשת לא הייתה מוכנת לשירותים מאוחדים והמשתמשים (בעיקר העובדים) לא קיבלו הדרכות והנחיות מתאימות איך להשתמש ביכולות החדשות. לעיתים בוחרים בפתרון הלא מתאים. דוגמה: רשת טלפונים עם מכשירי קצה שאין עליהם עברית, כאשר רוב העובדים המשתמשים בהם אינם יודעים אנגלית. דוגמה נוספת: מבצעים חיבור אינטרנט לעסקים רחב פס וזול במקום נל"ן יקר, לצורך חיבור של יישומים קריטיים, וחיבורי האינטרנט נופלים לעיתים תכופות בגלל אי התאמות של נתבי קצה וציוד רשת, מה שיוצר נזקים ניכרים להכנסות העסק מאותו חיבור פס-רחב חדש. 

איך להיערך כבר כיום להתפתחויות הללו בשוק התקשורת?

א.  בכל מקרה, לא להתחייב בהתחייבויות לטווח ארוך לשום ספק תקשורת.

ב. לבצע "ניתוח צרכים" קיים ועתידי, מול יכולת השקעה (בשדרוג והתאמת הרשת לשירותים המאוחדים).

ג. לשקול להישאר רק עם ספקים הנמנים עם אותה קבוצת תקשורת. One-Bill ו- One-Stop-Shop מהווים יתרון כלכלי ברור לכל עסק.  

ד. אין לצאת במכרזים רכישות של קווי PRI חדשים ואין לרכוש מרכזיות פיזיות חדשות או שלוחות פיזיות חדשות לעסק, טרם ביצוע "ניתוח צרכים" ובחינת שוק מקצועית. יש להשוות כל שירות ישן וחיבור תקשורת ישן, שהגיע העת להחליפו או לשדרגו, מול ההצעות החדשות של Converged-Services.

ה. לבצע תיחור בין ספקים (אין להסתפק בבחירת ספק אחד) ואין לקבל שירות ללא SLA. כיום, מתקיים ברור משפטי בתביעה של קבוצת הוט מול בנק ישראל על כך, שבנק ישראל האריך את חוזה התקשורת שלו עם בזק ללא מכרז. די ברור שהדרך הנכונה כיום היא לתת הזדמנות לכל אחד מ- 5 ספקי המפ"א שיש בשוק, כדי להגיע להצעה הטובה ביותר (עסקית וטכנולוגית) בהתאמה לצרכי העסק.

ו. לבצע כבר כעת את השדרוגים הנדרשים לרשת הפנימית, כדי שתוכל להיות ערוכה לשירותים משולבים עתידיים. מומלץ לבדוק עם ספק השירותים המשולבים אם הוא מוכן לקחת על עצמו (ללא תשלום, או בתשלום סמלי) את כל התהליך של בדיקת מוכנות הרשת הפנימית של העסק לשירותים המשולבים. בנוסף, לבדוק ולסכם מראש עם הספק, מהן העלויות שתידרשנה לשדרוג הרשת, כדי שתוכל לעמוד בכל השירותים המשולבים הנדרשים לעסק, לפי צרכיו.

ז. לבדוק מה משירותי האינטרנט לעסקים שמציעות חברות המפ"א יכול לשרת את צרכי העסק הקיימים והעתידיים ומה יביא למיצוי מרבי של החיסכון בהוצאות התקשורת.

ח. לקבוע ולתכנן מדיניות אבטחה חדשה, הרשאות גישה, מדיניות שרידות וגיבויים, כבר כעת, בגלל הרגישות של שירותים משולבים לתקלות, שעלולות לפגוע בכמה שירותים במקביל, עקב המעבר לשירותי תקשורת משולבים וניידים.

טיפ

מומלץ, כבר כעת, להתנסות במעבר של חיבור אחד לפחות בעסק לפס רחב מוזל, למשל זה של הוט. המתחרים כבר מציעים מחירים הקרובים לאלו של הוט, וניתן לתחר בניהם. על חיבור זה מומלץ להעביר כבר כעת את היישומים הלא קריטיים לעסק (כולל חיבור של מרכזיה קטנה) וליישם עליו IP/VPN, במידה ויש חיבור למקום שנדרש ואפשרי חיבור שכזה. לעסקים גדולים מומלץ להתנסות בחיבור אחד לפחות של Metro-Ethernet, למשל בחיבור ל- Data-center או בין Data Centers, או ברשת גיבוי בין אתרים, כדי להתנסות בהעברת יישום קריטי אחד לפחות על רשת ה- Ethernet-Metro.   

SIP Trunk – שורה תחתונה

עסקים צריכים לגלות צרכנות נבונה ולהתייעץ עם המומחים לנושא לפני שהם בוחרים טכנולוגיית תקשורת, בין בתקשורת נתונים ובין בתקשורת טלפוניה. המטרה היא כמובן למקסם את החיסכון בהוצאות התקשורת של העסק. מדובר בהוצאה לא קטנה, שיש לבחון אותה בצורה מקצועית: מה הפתרונות, היישומים והשימושים שמתאימים לצרכים בעסק, מה מבנה העלויות ועוד. אין כל סיבה לא לבצע תיחור בין הספקים כבר כעת, בליווי המקצועי המתאים. השוק רווי מתחרים והכוח אמור להיות בידי הלקוח. כניסת הוט-נט לשוק הפס הרחב פתחה את השוק הזה לתחרות אגרסיבית ביותר, וזה הזמן הנכון לנצל את המומנטום שנוצר בשוק. 

לקבלת הצעת מחיר עבור פתרונות תקשורת / SIP Trunk לעסקים

תשובות לשאלות נפוצות

חיבורי SIP Trunk הם שירות תקשורת המבוססים על פרוטוקול ה-SIP  שמאפשר לספקי שירותי טלפוניה באינטרנט להעביר שיחות טלפוניות ותקשורת מאוחדת ללקוחות שמצוידים במרכזיות IP או בתשתיות תקשורת מאוחדות. חיבורי SIP Trunk מאפשרים לעסקים לחסוך בעלויות התקשורת על ידי השתמשות ברשת האינטרנט במקום בתשתיות הקוויות או הסלולריות.

מציע יתרונות רבים, כגון:

חיסכון בעלויות: SIP TRUNK יכול להפחית את ההוצאות הקשורות בתחזוקה, התקנה, וחיוב של הקווים הטלפוניים המסורתיים. בנוסף, SIP TRUNK מאפשר לשלם רק על הערוצים הדרושים לך, ולהתאים את הקיבולת לפי הצורך. ניתוח של Gartner הסיק ש-SIP TRUNK יכול לחסוך לחברות עד 50% בעלויות תקשורת.

– גמישות וקניינות: SIP TRUNK מאפשר להרחיב או לצמצם את מספר הערוצים הזמינים לך בקלות ובמהירות, בהתאם לעומס העבודה ולצרכי העסק. SIP TRUNK גם מספק גמישות גאוגרפית, כך שאתה יכול להשתמש במספרי טלפון מאזורים שונים, ולהעביר את השיחות בין מיקומים שונים בלי להשפיע על האיכות או העלות.

– המשכיות עסקית: SIP TRUNK מבטיח שהשיחות שלך לא יפסקו במקרה של תקלה או חירום. אתה יכול להגדיר תוכניות גיבוי ושחרור שיחות, כך שאם הקו הראשי שלך אינו זמין, השיחות יועברו אוטומטית לקו אחר או למכשיר נייד. SIP TRUNK גם מאפשר לעבוד מרחוק, כך שאתה יכול להמשיך לתקשר עם הלקוחות והעובדים שלך מכל מקום.

יכולות מולטימדיה משופרות: SIP TRUNK לא רק מעביר שיחות קוליות, אלא גם תקשורת אחרת כגון הודעות, וידאו, וכנסים. SIP TRUNK מאפשר לאחד את כל הערוצים השונים ברשת IP אחת, וליהנות ממערכת תקשורת מאוחדת ואינטגרטיבית. SIP TRUNK גם מתאים לתוכנות אחרות שיכולות להרחיב את הפונקציונליות של הקול, כגון CRM, IVR, ועוד.

ציר PRI הוא חיבור דיגיטלי שמאפשר למרכזיה טלפונית להתחבר לתשתית התקשורת הארצית באמצעות 30 ערוצים ספרתיים. כל ערוץ יכול להעביר שיחה אחת בו זמנית, ולכן ציר PRI מספק יכולת של 30 שיחות במקביל. ציר PRI משמש לעיקר לעסקים גדולים או למוקדים שמקבלים או מבצעים כמות גדולה של שיחות. ציר PRI מבוסס על טכנולוגייתISDN  שקיימת משנות ה-70 של המאה העשרים, והוא נחשב ליציב ואיכותי, אבל גם יקר ומיושן. חלופה לציר PRI היא חיבורSIP Trunk  שמשתמש ברשת IP ומאפשר גמישות וחיסכון בעלויות.

ציר PRI הוא חיבור דיגיטלי שמאפשר למרכזיה טלפונית להתחבר לתשתית התקשורת הארצית באמצעות 30 ערוצים ספרתיים. יתרונות של ציר PRI הם:

– איכות סאונד גבוהה – כל ערוץ מעביר מידע בקצב של 64 קס"ש, מה שמבטיח צלילות דיגיטלית נקייה וברורה.

– גמישות ואפקטיביות – ניתן להעביר שיחות נכנסות ויוצאות בו זמנית, ולהפנות אותן לשלוחות הרצויות באופן אוטומטי או ידני. כמו כן, ניתן להשתמש בחיוג ישיר פנימה (חי"פ) לכל שלוחות העסק ללא תיווך טלפנית.

– יציבות ואמינות – ציר PRI מבוסס על סיבים אופטיים או נחושת, שמחברים באופן ישיר בין העסק לבין תשתית התקשורת הארצית. זה מקטין את הסיכוי להפרעות או ניתוקים בשיחות.

– שילוט וניטור – ניתן לבצע שילוט מלא על המספר הנראה בעת שיחה יוצאת, ולנטר את כל פעילות חריגה כדי למנוע פריצות למערכת. כמו כן, ניתן להתממשק בצורה קלה עם מערכות CRM ארגוניות.

אולם, ציר PRI גם יש לו חסרונות, כמו מחיר יקר, מיושנות, ומוגבלות ביכולותיו. חלופה לציר PRI היא חיבורSIP Trunk  שמשתמש ברשת IP ומאפשר גמישות וחיסכון בעלויות. אם אתה רוצה לדעת יותר על חיבורי SIP Trunk .

ציר PRI הוא חיבור דיגיטלי שמתאים למרכזיות טלפוניות פיזיות שמותקנות בעסק. ישנן מספר חברות שמספקות פתרונות כאלה, כמו Panasonic, Avaya NEC , תדיראן קורל ועוד.

4.9/5 - (7 votes)
SIP Trunk
מעניין? שתפו ברשתות חברתיות
Facebook
Twitter
LinkedIn
אודות המחבר:

מחבר המדריך לפתרונות תקשורת ומחשוב ענן ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים באתרי טלקום אקספרט. מומחה בתחום התקשורת והמחשוב לעסקים מאז שנת 1991. אני מזמין אתכם לעקוב אחרי לקבלת עדכונים וחדשות בעולם התקשורת והמחשוב בפייסבוק | בלינקדאין | וביוטיוב ובמייל [email protected]

אולי יעניין אותך גם
.npf{display: none !important}
חיוג מהירוואטסאפ