✅ כיום, ארגונים ועסקים רבים ובמיוחד הקטנים והבינוניים מחפשים פתרונות תקשורת חכמים, שיובילו לחיסכון בהוצאות ולהתייעלות ויענו על הצרכים המתפתחים של העסקים.
✅ איך בוחרים בתשתיות מתקדמות לעסק, שהן חכמות, יציבות ושרידות ומביאות תועלת עסקית?
כל עסק, בעת שהוא מעוניין לבחור בתשתיות תקשורת נתונים ותמסורת המתאימות לצרכיו, עומד בפני השאלה: באיזו תשתית לבחור? לכן, השאלה המרכזית היא: מהן האופציות שיש לעסקים בתחום קווי תקשורת הנתונים ואיך לבחור את תשתית החיבור והספק של השירות המתאים לעסק?
קבוצת הוט מציעה כיום מגוון רחב של פתרונות תקשורת לעסקים בכלל זה:
- תמסורת SDH על תשתית הסיבים של הוט בקצבים של 2 מגה עד 2.5 גיגה.
- תמסורת וידיאו במגוון פרוטוקולים.
- תמסורת מטרו (מטרו אתרנט) בטכנולוגיית MPLS בקצבים של 2 מגה עד 10 גיגה.
- שירות PRI לטלפוניה עם 30 אפיקי דיבור בכל חיבור (מיושם על רשת ה-SDH).
- שירות SIP Trunk לשירותי טלפוניה מקדמים, מופעל על כל הרשתות של הוט.
- שירותי IPVPN, מסופקים על רשת ה-IP או על רשת המטרו (על רשת זו ניתן לקבל עד 10 גיגה). ניתן לשלב את שירותי ה-IPVPN עם חיבורי מטרו-אתרנט וניתן לחבר אותם לצרכי גיבוי לרשת הסלולר של הוט מובייל (או כל רשת סלולרית אחרת).
הרשת של הוט מובייל מורכבת מ-3 שכבות שונות של 3 רשתות:
- רשת HFC, שילוב של סיבים וקואקס. זו הרשת המחברת את הלקוחות הביתיים והעסקים הקטנים עד הבינוניים. הרשת מספקת תשתית לשירותים רבים ובראשם חיבורי אינטרנט רגילים, שירותי סייבר, שירותי גיבוי, שירותי טלפוניה וחיבורי IPVPN.
- רשת מטרו-אתרנט, שהיא רשת סיבים מבוססת IP בפרוטוקול MPLS. זו הרשת המרכזית לרוב העסקים בהוט ורשת התשתית של הוט לצרכים של עצמה ושל רוב לקוחותיה מכל הסוגים.
- רשת SDH, הרשת הישנה מבוססת סיבים של הוט.
הוט עסקים מספקת שירות של "רשת מנוהלת" עם מוקדי שירות ותמיכה סביב השעון עם QoS (איכות שירות) ו-SLA (רמת שירות) ברורים לכל סוג של שירות. רוב הפתרונות לעסקים קטנים עד בינוניים מבוססים על ציוד של סיסקו וחברות מובילות נוספות ועל מערכות הגנה של פורטינט וחברות נוספות.
מה היה לנו עד היום?
עד היום, קבוצת בזק הובילה את השוק של תקשורת נתונים ותמסורת לעסקים, כשקבוצת הוט היא המתחרה הראשית בה (עם כמות לא גדולה של לקוחות, בהשוואה לבזק). על פי נתוני משרד התקשורת, בזק מחזיקה מעל ל-70% מהשוק העסקי, למרות כל המאמצים של כל מתחרותיה.
בנוסף, לסלקום ולפרטנר היו פתרונות חלקיים לעסקים רק בכמה אזורים מצומצמים בארץ עם כמות לקוחות עסקיים די קטנה (מול הדומיננטיות של קבוצת בזק).
חברת IBC (המוכרת לציבור בשם המותג Unlimited), הייתה אמורה לייצר תחרות לדומיננטיות של בזק, אבל הניסיון הזה לא עלה יפה והחברה מחפשת מזה זמן רב קונה (ולא מוצאת עדיין).
אולם, השוק הזה החל להתעורר, כשפרטנר הכריזה (לאחר תקופה של שנת ניסויים ובדיקות), על תחילת פריסת סיבים לבתים, ברוחבי פס של עד 1 גיגה, ודיווחה, שהיא תפרוס סיבים גם לעסקים בכל רחבי הארץ. על החיבור הזה פרטנר מציעה את כל שירותיה הקוויים: אינטרנט (תשתית + ספק), טלפוניה וטלוויזיה רב-ערוצית. מעל זה היא מציעה שפע של שירותי ערך מוסף דוגמת: דוא"ל, אחסון וגיבוי בענן, הגנת סייבר, "סינון אתרים" להגנה על קטינים ועל הגלישה וכיו"ב. פרטנר החלה לחבר במרץ לקוחות והיא חיברה בסיבים עד מעל ל-35 אלף לקוחות פרטיים וכמות קטנה של לקוחות עסקיים קטנים בבניינים המחוברים. בהחלט הישג נאה המצביע על הביקוש הקיים בשוק לחיבורי סיבים ולחבילות תקשורת כוללות ומתקדמות. בכך, החלה להיווצר תחרות נוספת לבזק (מעבר להוט) עם פריסת חיבורים בסיבים לבתים. סלקום מיהרה להכריז אחריה שגם היא תיכנס לפריסת סיבים לבתים ולעסקים קטנים (בשלב זה סלקום נמצאת בניסוי היתכנות ועדיין לא משווקת פתרון מוכן).
יחד עם זאת, לדעת רבים, בזק לא תאבד כל כך מהר את השוק העסקי. בניגוד למתחרותיה. מי שאינו מומחה בתחום קווי תקשורת נתונים תמסורת למחשבים יכול לקבל סחרחורת משפע הסוגים והמגוון של היכולות, שבזק מציעה במחירון הזה, ללקוחותיה הקיימים והפוטנציאליים.
למה תחום פתרונות תקשורת חכמים אמור לעניין בעלי עסקים?
הכיוון של מעבר מהיר של עסקים לתקשורת אחודה, עבודה קבוצתית ועבודה ניידת, שמתבססות על שירותי ענן, מחייב לשנות להחליף את תשתית רשת התקשורת הקיימת בעסק. גם בלי המגמה הזו, עליית רוחבי הפס והצרכים הפנימיים של עסקים (גם עקב עדכונים של תוכנות, יישומים ושימושים), מאלצים את העסקים לשדרג את תשתיות רשתות התקשורת שלהם.
ההתקדמות המהירה של מערכות המחשוב והתקשורת לתצורות של רשתות שירותי ענן ועבודה ניידת, יוצרת קושי בעסקים ובארגונים רבים, שלא ברור להם כיצד ניתן לשדרג את תשתיות התקשורת הוותיקות לתשתיות IP מלאות – "קצה לקצה" ולפעול בגישת התקשורת האחודה והווירטואלית ולעבוד בכלים של תקשורת אחודה (UC = Unified Communications). המהפכה בתחום שירותי הטלפוניה הפכה לעובדה קיימת, גם בישראל. לא ניתן "לטמון את הראש בחול" ולחשוב, שזו אופנה חולפת.
ברגע שעוברים לשירותי ענן בתקשורת, מחשוב וטלפוניה, ו / או לשירותים וירטואליים בטלפוניה (דוגמת IP-Centrex ו-Hosted PBX), כבר אין צורך בכפילות של הרשתות. רשת אחת יכולה להספיק לכל הצרכים, כולל לעבודה ניידת.
לכן, השאלה, שנשארה פתוחה, אחרי שהופכים את הרשת הפנימית בעסק לרשת אחודה, היא: איזו תשתית תקשורת חיצונית יש לבחור?
יש כאן מגוון רחב של אפשרויות וננתח כאן רק 3 מהאפשרויות הללו: SDH, מטרו (Metro Ethernet) ו-IPVPN.
כל שאר האפשרויות הקיימות (כמופיע למשל במחירון של בזק), אינן רלבנטיות לצרכים של היום ומחר. גם תשתית SDH היא תשתית של האתמול. אולם, בישראל, בגלל הפיגור (יחסית לעולם), עדיין שירות SDH מוצע לעסקים, למרות שבעולם "זמנו עבר". אנו ממליצים לבעלי עסקים לבחון כיום רק את החלופות של מטרו אתרנט ו-IPVPN. זאת, בצד חיבורי פס רחב (לרבות ב"שוק הסיטונאי"), שמוצעים למגזר הפרטי ומתאימים גם לשוקי ה-SoHo וה-SMB. מיד נסביר את המונחים הללו.
האם אלו כל האופציות לקווי תקשורת נתונים ותמסורת?
כמובן שלא. בנוסף, יש לעסקים אופציות נוספות ובכללן:
א. חיבורי פס רחב (שמתאימים למגזר העסקי והפרטי גם יחד, בגישת ה-xDSL בבזק וה-Cable-Modem בהוט). הם מאוד מתאימים לעסקים ברמת ה-SoHo. המחירים של החיבורים הפרטיים הם ב"מחירי רצפה" (בד"כ סביב ה-100 ₪ לחודש לחיבור של 100 מגה לא סימטרי. בפרטנר ובסלקום חיבור של עד 1 גיגה בסיבים הוא גם כן ב-100 ₪, לתשתית וספק גם יחד). המחירים הנמוכים הללו, מקורם בתחרות העזה בשוק של חיבורי פס רחב והסדרי "השוק הסיטונאי".
רוחבי הפס הללו מספיקים לעיתים לצרכים העסקיים של עסקים קטנים, למרות שמדובר בחיבור עם קצב לא מובטח (Best Efforts) ורמת אמינות ושרידות לא גבוהים. יוצאים מן הכלל הזה הם חיבורי 200 מגה ו-500 מגה של הוט, שמומלץ לבחון אותם כחלופה לחיבורים לעסקים קטנים עד בינוניים, במחירים די אטרקטיביים של סביב ה-200 ₪ עד 350 ₪ לחודש. חיבור תשתית אינטרנט בלבד בהוט של 500/10 מגה עולה 157 ₪ לחודש וחיבור של 200/5 מגה עולה 109 ₪ לחודש, ההתקנה והנתב ללא עלות.
באנדל אינטרנט מאובטח לעסקים Cyber Cloud + תשתית אינטרנט HOT + ספק אינטרנט HOTnet + הגנה ברשת מפני אתרים מתחזים (Phishing) + הגנה מפני פריצות לרשת (IPS) ושרות Anti Virus, ברוחבי פס של 500/2 מגה עולה 214 ₪ לחודש וההתקנה חינם. אותו שירות ברוחב פס של 200/2 מגה עולה 134 ₪ לחודש והתקנה חינם ו-100/2 מגה עולה 100 ₪ לחודש והתקנה 99 ₪.
יש כיום חבילות תקשורת משולבות במבצע של חיבור 500 מגה בהוט ב-349 ₪ לחודש (ללא מע"מ). מבצע נוסף הוא חבילת אינטרנט של 200 מגה בהוט שכוללת תשתית פס רחב + קו טלפון אחד בחיבור של שיחות ללא הגבלה לכל יעד נייח או נייד, קו נוסף לפקס הכולל 100 דקות שיחה לנייד ולנייח והתקנה חינם, העלות היא: 129 ₪ לחודש. יש מבצעים נוספים של טריפל לעסקים קטנים (טלוויזיה + טלפון + אינטרנט) וחבילות משולבות נוספות, לפי צרכי העסקים הקטנים עד הבינוניים.
אחד המבצעים האטרקטיביים (יש ל"הוט עסקים" מבצעים רבים), שיש כיום, הוא מבצע "דאבל 2X" הכולל תשתית אינטרנט עד 200 מגה, קו טלפון ללא הגבלת שיחות, קו פקס עסקי עם 100 דקות יוצאות, 2 טאבלטים של 7 אינץ' במתנה, הכל במחיר של 99 ₪ לחודש ל-4 חודשים ואחר כך 149 ₪ לחודש.
כך, שהחלופה של חיבור בתשתית פס רחב על רשת הוט (רשת ה-HFC), היא חלופה מעניינת ודי אטרקטיבית, שראויה לבחינה ע"י כל עסק קטן עד בינוני.
ב. חיבור ישיר בסיבים. מתאים רק לעסקים גדולים עם נפחי תקשורת גדולים ובעלי "כיסים עמוקים". המחירים גבוהים, מעשרות אלפי ₪ ועד מאות אלפי ₪ לחודש ומעלה. הכוונה כאן לחיבורי Dark Fiber ("סיב אפל"), בהם הארגון שוכר מבעל התשתית (בעיקר בזק והוט, בחלק מהארץ סלקום ופרטנר, ויש גם כמה אפשרויות מ-Unlimited), את תשתית הסיבים שלו כ"סיב אפל" והארגון מתקין ציוד קצה משלו, להעברת התעבורה על הסיב הזה לכל מקום, שהוא זקוק לו לצרכיו.
ג. חיבור פס רחב בסלולר. כיום, בגלל האמינות הלא גבוהה של תשתיות הסלולר בישראל, עסקים משתמשים בחיבורי פס רחב בסלולר לצרכים פרטיים ועסקיים שוטפים לסמארטפונים. יש המשתמשים בפס הרחב הסלולרי לצרכי גיבוי לחיבורים הקוויים. מעטים העסקים, שתשתיות הפס הרחב בסלולר הם תשתית החיבור הראשית שלהם לקווי תקשורת נתונים ותמסורת למחשבי העסק. יחד עם זאת, עם השיפורים וההתקדמות שיש ברשתות הסלולר – ניתן לשקול חלופה זו במקומות בהם יש כיסוי סלולרי טוב ואיכותי.
מהם ההבדלים בין שירותי תמסורת נתונים SDH, קווי מטרו או IPVPN?
- שירות IPVPN. מדובר בשירות תשתית תקשורת המותאם ביותר לצרכי עסקים קטנים עד בינוניים, במחירים של מאות ₪ ועד אלפי ₪ לחודש, תלוי ברוחבי הפס, באיכות החיבור ובטופולוגיית החיבורים. יש הבדלים בין השירותים של בזק והוט לאלה של סלקום ופרטנר. רוב השוק בוחר בפתרונות של בזק והוט, בגלל רמת אמינות ורמת שירות טובים יותר. כאמור, ניתן להתחיל לבחון כעת גם את החלופה של פרטנר של השירותים בפריסת הסיבים החדשה שלה לבתים פרטיים, שיכולים, למעשה, לכלול גם עסקים קטנים בבתים. כשסלקום תעשה אותו דבר, ניתן יהיה לשקול גם את הפתרון של סלקום. הפתרון הקיים של IPVPN מסופק במגוון רוחבי פס, עד 4 גיגה ברשת אחת (בבזק ובהוט ניתן להגיע על רשת המטרו עד 10 גיגה), ללא צורך בשילוב בין שירותים או ספקים. לפתרון IPVPN יש כמה רמות של "איכות חיבור מובטחת" (בבזק אלו רמות: ברונזה, כסף וזהב, והמחירים מותאמים לסוג החבילה המוזמנת. ניתן לעבור בקלות בין החבילות). ניתן להוסיף לחיבור מגוון פתרונות תקשורת חכמים משלימים ומנוהלים כגון: ציוד קצה משודרג, שירותי QOS, שירותי Multicast ועוד. ברשת IPVPN ניתן להזמין מגוון שירותים: Intranet – קישור בין סניפים, Extranet – קישור ואבטחת מידע לאינטרנט או לשותפים עסקיים, שירותי מומחה – ניטור ובקרת רשת, שירות Remote Access לגישה מרחוק (ללא הצפנה), שירות SSL VPN – גישה מרחוק ברשת מאובטחת ומוצפנת ועוד.
- שירות מטרו (Metro Ethernet). מדובר בשירות המתאים לעסקים בינוניים וגדולים (גם מבחינת המחיר, אלפי ₪ עד עשרות אלפי ₪ בחודש, בתלות ברוחבי הפס ובטופולוגיית החיבורים). מדובר בחיבור המסופק על גבי תשתית הסיבים הארצית של ספקיות התקשורת הגדולות, בעיקר על בזק, שיש לה 2 טבעות מטרו אתרנט ארציות (למתחרות יש רק טבעת ארצית אחת). הקצבים כאן הם מ-1 מגה ועד 100 גיגה (בהוט, בפרטנר ובסלקום, עד 10 גיגה). יש בארץ כבר כמה חיבורים על רשת בזק ברוחבי פס של מעל ל-100 גיגה, למשל חיבורים של בנקים ב-200 גיגה (ל-Data Centers שלהם). השירותים הללו מוצעים בעיקר ע"י בזק והוט (בחלק קטן מהארץ גם ע"י סלקום ופרטנר). ניתן לשלב בין רשתות IPVPN ומטרו אתרנט בלי שום קושי, כי רשת IPVPN "רוכבת" על רשת מטרו אתרנט של ספק התקשורת, באופן שקוף. זה טוב, למשל, לעסק גדול עם סניפים קטנים או מרוחקים. כך, שהסניף המרכזי והגדול יחובר במטרו אתרנט והסניפים הקטנים יחוברו ב-IPVPN. היתרון הגדול של חיבור מטרו אתרנט, מעבר לרמת השרידות והאמינות הגבוהים ביותר שלו הוא, שניתן להעביר מעליו מגוון רחב של חיבורים עסקיים לצרכים ספציפיים ובכלל זה: APN ,IPVPN ,L2VPN, Data International, SIP, PRI וכל חיבור של P2P (נקודה לנקודה).
- חיבורי תמסורת אחרים (השירות המרכזי הוא שירות SDH): יש לספקיות התקשורת מגוון חיבורים אחרים, בעיקר חיבורים ישנים וישנים מאוד ובכלל זה: נל"ן, Frame Relay ,ATM ,SDH ,ISDN ו-PRI. השירות הנפוץ ביותר הוא SDH. שירות תמסורת נתונים בטכנולוגית SDH מספק קישור אופטי ומאובטח על גבי קו תמסורת פרטי. רוחבי הפס המקובלים ב-SDH, למשל בהוט, כפי שציינו לעיל, הם מ-2 מגה עד 2.5 גיגה. בבזק החיבורים הם מ-6 מגה עד 4 גיגה. שירות SDH הוא שירות ישן ביותר אך גם אמין ביותר. בד"כ, המחירים יקרים (אלפי ₪ לחודש ומעלה) והטכנולוגיות הללו דורשות התקנת ציוד ישן ודי מוגבל בביצועיו. לעסק, שעדיין מצוי בתשתיות הטכנולוגיות הישנות הללו, מומלץ לשדרג את תשתיות התקשורת שלו ל-IPVPN. לחיבורי טלפוניה בלבד, מקובל ומומלץ להזמין חיבורי SIP Trunk, שבהם משלמים עבור דקות שיחה (בד"כ בין 2 אג' ל-8 אג' לדקה בחיוג בארץ, תלוי אם יעד השיחה בארץ הוא קווי או סלולרי). חיבור תמסורת SDH של הוט עסקים ברוחב פס של 100 מגה סימטרי (תשתית + ספק) לעסק שיש לו תשתית של הוט מתאימה: 2,200 ₪ לחודש, לעסק ללא תשתית הוט: 2,500 ₪ לחודש. מכאן, שמדובר בשירות, שאינו אטרקטיבי לחלוטין, לעסקים ברמת ה-SMB.
איך לבחור בין שירותי תמסורת נתונים SDH, קווי מטרו או IPVPN?
בחירת ספק תשתיות תקשורת מחשבים אמין וגם בחירה נכונה בסוג התשתיות, נדרשות להיעשות לאחר ניתוח צרכים, כדי שהפתרון או הפתרונות יספקו מענה לעסק כמה שנים קדימה. תשתיות בעסק לא מחליפים כל שנה וגם לא כל 10 שנים. תשתיות אמורות לשרת את צרכי העסק ליותר מ-10 שנים.
בכל מקרה, בגלל ההתפתחות של תחום העבודה הניידת במחשבים ניידים, טאבלטים וסמארטפונים, מומלץ לבחון רשת אלחוטית (WiFi או סלולרית) במקביל לרשת הקווית, במיוחד באזורים, שיש בהם יתרון לרשת האלחוטית (למשל: בחדרי ישיבות, בפינות אוכל, פינות ישיבה, בחצר פנימית, במחסנים, במקומות ציבוריים, בעסקים המשרתים קהל היושב בעסק ועוד).
העסקים, שאינם ארגוני ענק, מעוניינים לקבל את היכולות הקיימות של החברות הענקיות והעשירות, אבל במחיר צנוע המתאים לכיס שלהם. האם זה אפשרי? בהחלט כן.
כיום, השירות של IPVPN של בזק או הוט לעסקים מוצע במחירים סבירים והיתרון הגדול: המידע של תקשורת המחשבים לא נע על רשת האינטרנט הציבורית (כמו בפתרון ה-IPVPN המתחרה של סלקום ופרטנר), אלא על הרשת הפרטית של בזק או הוט. פתרון IPVPN הוא פתרון של "רשת חכמה" מאובטחת וגמישה עם יכולות של "שירות מנוהל" וניצול מיטבי של קווי התקשורת לכל צורך.
כ"כ, כפי שציינו, חיבורי פס רחב של הוט לעסקים של 500 מגה (או 200 מגה לעסקים קטנים), מהווים בהחלט חלופה מומלצת לבחינה. יש כיום בשוק שפע של חבילות תקשורת משולבות ואטרקטיביות, גם מהוט.
כניסת פרטנר לתחום פריסת סיבים לבתים ובהמשך גם לעסקים והכניסה העתידית של סלקום, תשננה את השוק הזה לחלוטין. די ברור, שגם בזק וגם הוט לא תרצנה להשאיר את תחום חיבורי הסיבים לבתים ולעסקים באופן בלעדי לפרטנר ולסלקום.
טיפים לבחירת פתרונות תקשורת חכמים ותשתיות תקשורת מחשבים
יש לקחת בחשבון, שכדי לקבל "איכות שירות" ו"איכות עבודה" בפתרונות תקשורת, צריך גם חיבור תקשורת איכותי (קו עם SLA), במסגרת חבילת תקשורת מתאימה לענן (דוגמת IPVPN), ולא חיבור לאינטרנט בגישת ה-Best Efforts, שיש כיום בחיבורים הפרטיים לאינטרנט (לרבות ב"שוק הסיטונאי"), מה שחלק מהעסקים מיישמים אצלם (כדי לחסוך בהוצאות התקשורת לאינטרנט).
חיבורי ה-SIP המומלצים למרכזיה הם חיבורי SIP Trunk של בזק או הוט (ולחילופין של סלקום או פרטנר, או מספקים מתחרים בעלי "רישיון אחוד"). הפתרונות של בזק והוט מבוצעים ברשת סגורה ולא על רשת האינטרנט, מה שמבוצע בסלקום, בפרטנר ואצל בעלי "רישיון אחוד".
מקובל לחשוב, שרמת שירות הלקוחות של בזק גבוהה, אך אסור להתעלם מכך, שהוט ביצעה מהלכים מאוד משמעותיים לשפר את תחום שירות הלקוחות שלה, כולל השירותים הטכניים והתמיכה הטכנית. כך, שהפער ברמת השירותים (והתמיכה הטכנית) בין בזק להוט הצטמצם.
לכן, עסקים קטנים עד בינוניים, שרוכשים שילוב שירותי תקשורת מספק אחד מתחרה בבזק דוגמת הוט לעסקים, הרכישה בוודאות תוזיל להם עלויות. בנוסף, ברמות המחירים של הוט, בזק אינה יכולה להציע את רוחבי הפס, שהוט מציעה לעסקים קטנים עד בינוניים. בנוסף, בזק חייבת לספק "חבילות פריקות" ללקוחותיה (כלומר: אין הנחה על עצם מתן כמה שירותים משולבים תחת חבילה אחת), מגבלה רגולטורית, שלא קיימת על הוט.
מכאן, לפני שבוחרים בפתרון כלשהו, יש להתייעץ ולבצע ניתוח מלא של צרכי העסק, הערכת הצרכים העתידיים של העסק, התחשבות בהשקעה האפשרית ותיחור מקצועי בין ספקים. הצרכים של משרד עורכי דין אינם דומים לצרכים של חנות רהיטים, רשת מרכולים, חברת הייטק, משרד סוכנות נסיעות, או של משרד רואי חשבון.
הדרך הנכונה לבחור ספק ורשת תקשורת מחשבים לעסק היא לבחור מה שמתאים, ושיעלה הכי פחות כסף. זאת, בלי להשתעבד לספק אחד במערכות קניינית בגישת "החתונה הקתולית" ובחוזה דרקוני מלא "חורים".
שורה תחתונה
בבחירת טכנולוגיית קווי תקשורת מחשבים המתאימה לעסק, יש להשקיע מחשבה ולקבל החלטות רק לאחר הבנת הצרכים של בעל העסק. מומלץ לבחון את החלופות השונות הקיימות כיום בתחום תקשורת מחשבים לעסק, שהן רבות, ולקבל החלטה על רכישה וקבלת חיבור רשת חדשה המבוססת על ניתוח מקצועי של צרכים מול החלופות הקיימות בשוק.
מומלץ מאוד לדרוש SLA (ר"ת: (Service Level Agreement מספק השירות בכל תחום שייבחר. ספק, שאינו מוכן לספק הסכם ,SLA מומלץ לא להתקרב אליו. החלק החשוב ביותר בהסכם רמת שירות כזה אינו היקף ההסכם ועלויותיו, אלא הקנסות החזרים זיכויים על אי עמידה בהסכם. אין לחתום הסכם עם ספק, שאינו מוכן להגדיר מול ההתחייבויות שלו את הקנסות זיכויים החזרים כספיים, שהוא חייב בהם עקב אי עמידה בהסכם.
אין לקבל את טיוטת ההסכם ככזה ראה וקדש. כל חוזה הוא בסיס למו"מ. בנוסף לדברים הברורים, שיש להגדיר בהסכם עפ"י רמת השירות הנדרשת (זמני תגובה לתקלות, עלויות, כיסוי ועלויות של סעיפי תקלות ושירות שאינם בהסכם, וכיו"ב), חובה לציין מול כל סעיף מה ההחזר זיכוי קנס, שהספק ישלם אם הוא אינו עומד בהתחייבויות שלו.
מומלץ לא להתחייב לספק תשתיות מסוים מעבר לשנה שנתיים, כי התחום הזה נמצא ממש כעת בתחילת מהפכה (מהפכה גם במחירים, גם ברוחבי הפס וגם בטכנולוגיות). זאת, עקב כניסת פרטנר וכניסה עתידית של סלקום לתחום של פריסת סיבים לבתים ולעסקים.
אנו עומדים לרשותכם לייעוץ ולסיוע בתהליך הזה ולסייע בתהליך קבלת תשתיות חדשות לעסק, כי מדובר במסע מול ספק השירות ולא בפעילות חד-פעמית.
לכן נשאלות כאן השאלות:
מה הבעיה הגדולה ביותר הקיימת בעסק שלך, שאתה מאמין, שתוכל לפתור בבחירת פתרונות תקשורת חכמים, מנוהלים ומאובטחים, מספק המתאים לצרכיך?
מה אתה יודע על ההבדלים בין סוגי תשתיות תקשורת מחשבים? מה סוג או סוגי התשתיות המתאימים לצרכים שלך?
ממה אתה לא מרוצה בפתרונות התקשורת שיש לך? שתף אותנו.
איך אתה חושב, שאני יכול לעזור לך לבחור את ספק פתרונות תקשורת חכמים, המנוהלים והמאובטחים, המתאים לצרכיך?
תשובות לשאלות נפוצות
בחירת מרכזיה לעסק קטן היא תהליך שדורש שיקול דעת ומחקר. ישנם כמה גורמים שכדאי להתחשב בהם, כגון:
- גודל העסק ומספר העובדים שישתמשו במרכזיה
- נפח השיחות הנכנסות והיוצאות והיעדים שלהן (מקומיים או בינלאומיים)
- תכונות ופונקציונליות שנדרשות מהמרכזיה, כגון העברת שיחות, שיחות קבוצתיות, הודעות קוליות, תוכניות חיוג, תקשורת אחודה, עבודה קבוצתית, ניהול שיחות, ניטור ודיווחים, ועוד
- תקציב העסק לרכישה ולתפעול של המרכזיה
- סוג המרכזיה המתאים לעסק, בין אם מדובר במרכזיה פיזית, דיגיטלית, IP או בענן
באופן כללי, ישנם שלושה סוגים עיקריים של מרכזיות טלפוניות לעסקים:
מרכזיה פיזית: מרכזיה פיזית היא מערכת שמותקנת במשרד העסק ומחוברת לקווי טלפון ולטלפונים פיזיים. היא מאפשרת לעסק לנהל את השיחות באמצעות מרכזן או באופן אוטומטי. מרכזיה פיזית יכולה להיות מסורתית או דיגיטלית. מרכזיה פיזית היא בחירה טובה לעסקים גדולים או לעסקים שמעדיפים להשאיר את התקשורת בשליטתם המלאה.
מרכזיה וירטואלית או בענן: מרכזיה וירטואלית או בענן היא מערכת שמבוססת על טכנולוגיית IP ומאפשרת לעסק להשתמש בטלפונים חכמים, במחשבים או במכשירים אחרים לביצוע וקבלת שיחות. היא מאפשרת לעסק להיות זמין ללקוחות באמצעות מספר טלפון אחד או יותר, ולהנות מתכונות ושירותים מתקדמים. מרכזיה וירטואלית או בענן היא בחירה טובה לעסקים קטנים עד בינוניים המעוניינים בגמישות ובהתקנה קלה.
מרכזיה היברידית: מערכות מרכזיות היברידיות משלבות את התכונות של מרכזיות מסורתיות ומרכזיות IP. הן מספקות את האמינות של מערכת מסורתית ואת הגמישות של טכנולוגיית VoIP. מרכזיה היברידית היא בחירה טובה לעסקים העוברים ממערכות מסורתיות לדיגיטליות.
ההבדל העיקרי בין מרכזיה וירטואלית בענן למרכזיית IP הוא במיקום הפיזי של המערכת ובאופן ניהולה:
מרכזיה וירטואלית בענן:
ממוקמת בשרתים מרוחקים של ספק השירות.
אין צורך בתשתית מיוחדת בעסק.
מבוססת על תשלום חודשי כולל הכול טלפונים, קווים ודקות שיחה.
הספק אחראי על תחזוקה ושדרוגים.
מרכזיית IP:
מותקנת פיזית בחצרות העסק.
מחוברת לרשת ה-LAN או ה-WAN של העסק.
דורשת השקעה ראשונית בציוד מרכזיה וטלפונים.
דורשת רכישת קווים ודקות שיחה מספק תקשורת.
העסק אחראי על תחזוקה ושדרוגים.
שתי המערכות מציעות יתרונות כמו חיסכון בעלויות, גמישות וניידות, אך המרכזיה הוירטואלית בענן מספקת גמישות רבה יותר ופחות אחריות תפעולית כוללת לעסק.
העלות של מרכזיה טלפונית לעסק תלויה בסוג המרכזיה, במספר המשתמשים והמכשירים, בכמות השיחות הנכנסות והיוצאות, בתכונות והשירותים הנדרשים, ובחברת התקשורת שמספקת את השירות. במרכזיה בענן המחיר החל מ 10 ש"ח לשלוחה ויכול להגיע עד 80 ש"ח לשלוחה לחודש. לאור ירידת תעריפי הקישוריות מחיר דקת שיחה נע בין 3 אג' לדקה עד 8 אג' לדקה.
מרכזיה טלפונית לעסק היא מערכת שמאפשרת לך לנהל את השיחות שלך בצורה יעילה ומקצועית, ולשפר את השירות ללקוחות שלך. ישנם סוגים שונים של מרכזיות טלפוניות, כגון פיזיות, דיגיטליות, IP או בענן, וכל אחת מהן מציעה תכונות ושירותים שונים.
בחירת המרכזיה המתאימה לעסק שלך תלויה בגודל העסק, בנפח השיחות, בתקציב העסק, ובצרכים התקשורתיים שלך. כמה מהתכונות והשירותים הנפוצים שאתה יכול לחפש במרכזיה טלפונית לעסק הם:
– העברת שיחות: היכולת להעביר שיחות משלוחה אחת לאחרת, או מקו חוץ לקו פנים, באופן ידני או אוטומטי.
– שיחות ועידה: היכולת לקיים שיחות קבוצתיות בין שני או יותר משתתפים, באמצעות קוד חיוג או תפריט קולי.
– חיוג ישיר פנימה: היכולת להקצות מספר טלפון ייחודי לכל שלוחה או עובד, כך שהשיחות יועברו אליהם באופן ישיר, בלי לעבור דרך מרכזן או נתב שיחות.
– זיהוי שיחה: היכולת להציג את המספר הטלפוני של המתקשר או המתקשרת, או את השם שלהם אם הוא רשום במאגר הלקוחות שלך, על המסך של הטלפון או המחשב שלך.
– מוסיקה בהמתנה: היכולת לנגן מוסיקה או הודעות קוליות למתקשרים שמחכים להתחבר לשלוחה או למענה קולי.
– מענה קולי / נתב שיחות אוטומטי: היכולת להפעיל תפריט קולי שמדריך את המתקשרים לבחור את האפשרות הרצויה באמצעות הקלטת קול או לחיצת מקשים, ולהעביר אותם לשלוחה המתאימה או לתשובה האוטומטית.
– חיווי סטאטוס פנוי / תפוס: היכולת לראות את המצב הנוכחי של השלוחות האחרות בעסק, אם הן פנויות או תפוסות, באמצעות נוריות חיווי או סמלים על המסך של הטלפון או המחשב שלך.
– יומן שיחות: היכולת לראות את ההיסטוריה של השיחות הנכנסות והיוצאות של העסק, כולל תאריך, שעה, משך, מספר טלפון, ושם של המתקשר או המתקשרת, אם ידוע.
– דוחות ניהול: היכולת לייצר דוחות מפורטים על הביצועים והנתונים של המרכזיה, כגון מספר השיחות, זמן ההמתנה, זמן השיחה, רמת השביעות רצון, ועוד.
– הקלטת שיחות: היכולת להקליט את השיחות של העסק, באופן ידני או אוטומטי, ולשמור אותן על גבי ציוד הקלטה מקומי או בענן, למטרות של אימון, אבטחה, או רישום.
– איכות קול HD : היכולת לשמוע ולהשמיע את הקול של המתקשר או המתקשרת באופן ברור וחד, בלי רעשי רקע או הפרעות.
– תכונות מתקדמות: היכולת להשתמש בתכונות ובשירותים נוספים שיכולים לשפר את התקשורת והיעילות של העסק, כגון חיבור ל-CRM, חיבור לווטסאפ עסקי, צ'אט בוט.
10 התכונות החשובות ביותר עבור מרכזייה טלפונית לעסקים הן:
ניתוב שיחות אוטומטי: מאפשר ניתוב קולי של שיחות נכנסות למחלקות או עובדים רלוונטיים.
שירות לקוחות רב-ערוצי: Omnichannel תמיכה בשיחות טלפון, צ'אט, דואר אלקטרוני ורשתות חברתיות באותה מערכת – מספק חוויית שירות.
ממשק ניהול מבוסס אינטרנט: מאפשר ניהול קל ונוח של המערכת.
אינטגרציה עם מערכות CRM: מאפשר הצגת מידע על הלקוח בזמן אמת בעת קבלת שיחה.
תמיכה ב-VoIP: מאפשרת חיסכון בעלויות שיחות למרחקים ארוכים ובינלאומיות בממשק למיקרוספט TEAM.
ניידות: אפשרות לעבוד מרחוק ולקבל שיחות כאילו נמצאים במשרד עם סופטפון ואפליקציה בנייד.
הקלטת שיחות: יכולת להקליט שיחות כולל תמלול עם בינה מלאכותית AI לצורכי בקרה, הדרכה ושיפור השירות.
צ'אטבוט אינטראקטיבי: קבלת תשובות לשאלות נפוצות, לבצע פעולות בסיסיות ולנתב את השיחות בצורה אוטומטית, מה שמפחית את העומס על צוות השירות.
דיווח ואנליטיקה: כלים מתקדמים לניתוח נתוני שיחות ומדדי ביצוע לשיפור השירות.
אבטחת מידע מתקדמת: הגנה על נתוני השיחות והמידע העסקי מפני איומי סייבר.
תכונות אלו מסייעות לעסקים לשפר את התקשורת, לייעל את העבודה ולספק שירות לקוחות טוב יותר.