שירותי מחשוב ותשתיות תקשורת
תחום הרכישה של שירותי מחשוב ותשתיות תקשורת בליסינג עובר שינוי מהפכני ממש בשנה האחרונה. החידוש הטרי האחרון: PC as a Service. יחד עם זאת, כמעט בכל תחומי המחשוב, עסקים וארגונים יכולים לקבל שירותים ומוצרים "על פי דרישה", בתשלום חודשי על פי הצריכה. רק בתחום שירותי התקשורת ותשתיות התקשורת אין דבר כזה.
אולם, זה נגמר! מה החידושים הקיימים בתחום הליסינג ולמי הם יביאו תועלת עסקית וכלכלית?
מנהלים ובעלי עסקים רבים מבינים היטב, שהפיכת ה-Capex ל-Opex משפרת את תזרים המזומנים של העסק ומסייעת לעסק להתרכז במשימות העסקיות שלו. עי"כ העסק מפסיק להיות משועבד לרכישות, תחזוקה ושדרוגים מתמידים של ציוד תקשורת ומחשוב המצוי אצלו בעסק.
שיטת הליסינג הוותיקה והמוכרת עוברת מהפך משמעותי בשנה האחרונה ונציג כאן 3 מגמות חדשות השונות במאפייניהן זו מזו:
א. חידושים בעולם הליסינג של ציוד מחשוב בישראל.
חברת Ready ממודיעין מביאה את מהפיכת הליסינג לעולם המחשבים בגישה חדשה בשם "ליסינג מחשובי מלא", ומספקת את כל מעטפת שרותי המחשוב (מחשב, תוכנות, ענן, תמיכה ואבטחה), תחת קורת גג אחת ובתשלום חודשי אטרקטיבי ביותר.
החידוש המרכזי, שהעסק מקבל בגישה הזו: לא רק את הציוד בליסינג, אלא גם את כל מעטפת התוכנות והשירותים מסביב, לרבות שירותי ענן ושאר השירותים החיוניים לעסק (דוגמת שירותי אבטחת מידע, שירותי שרידות וגיבוי וכיו"ב). כך, שמדובר בפתרון כולל ולא רק בהשכרה של ציוד במודל ליסינג המסורתי.
העסקה כוללת מחשב נייד/נייח, ציוד חומרה מתקדם, התקנת כל התוכנות המקוריות הדרושות לצורכי העסק בהתאמה אישית (כל תוכנות מיקרוסופט, אופיס, אדובי ותוכנות גרפיות בהתאם לנדרש, כולל רישוי מלא וגרסאות עדכניות), מחשוב ענן מאובטח בסטנדרטים המחמירים ביותר, עם שירות המגבה את כל ה-Data ללא הגבלת נפח, אבטחת מידע ותוכנות אנטי וירוס המתקדמות בשוק, ומרכז תמיכה ושירות לקוחות, באמצעות טכנאים המגיעים עד בית הלקוח, או דרך השתלטות מרחוק, ומספקים ליווי מקצועי של מומחי מחשוב בסטנדרטים הגבוהים ביותר של איכות, זמינות ושירות. שירותי התמיכה הם חלק מהחבילה. כך, שאין כאן כל חשש להפתעות בהוצאות במהלך חיי עסקת הליסינג.
כל מגוון שירותי המחשוב הללו מסופקים ללקוח בעלות מינימלית החל מ-120 ₪ בחודש למשך 3 שנים, בסיומן עמדת העבודה הכוללת את המחשב ותכולתו נשארים אצל הלקוח, שיכול לקבל עבורם זיכוי כספי לטובת שדרוג והתקדמות לליסינג חדש, או לתרום את המחשב לעמותות נזקקות הפועלות בשיתוף פעולה עם חברת Ready.
שיטת הליסינג המחשובי המלא היא למעשה שיטת מימון מתקדמת, שמאפשרת לעסקים קטנים ובינוניים (עם דגש לעצמאים ופרילנסרים), ליהנות מהיתרונות של מערכות מחשוב מתקדמות, מבלי להוציא הוצאה חד-פעמית גדולה על תשתית, אלא לשלם תשלום חודשי קבוע וריאלי על עמדת עבודה וכל השירותים שסביבה. ההוצאה החודשית הזו מוכרת במס כ-100% הוצאה לעסק בכל חודש (ולכן אין כאן צורך בפריסה הונית).
בתשלום זה נכללת כל ההשקעה, שהעסק צריך בתחום המחשוב, מבחינת חומרה, תוכנה, אבטחת מידע, תמיכה טכנית ושירות. אין הפתעות בדמות הוצאות נוספות ובלתי מתוכננות. ניתן לתכנן תקציב ולדעת מראש בדיוק מה היא ההוצאה החודשית והשנתית על מחשוב בעסק. כך, במחיר נגיש, הלקוח מקבל את הטופ הטכנולוגי, את המחשבים החדשים ביותר, את התוכנות המעודכנות ביותר, אבטחת מידע ברמה הגבוהה ביותר ושירות מקצועי. כל אחד מהם בנפרד מהווה הוצאה גבוהה, כשהם נרכשים באופן עצמאי.
כך, חוסכים הרבה מאד זמן וכאבי ראש. במקום לרכוש כל פריט בנפרד מספק אחר, מקבלים במקום אחד את כל צרכי המחשוב של הארגון באופן מקיף ומלא.
כל עסק מקבל חבילה המותאמת לצרכים הספציפיים שלו, לאור סקר צרכים הנעשה בעסק. החבילות הן דינאמיות ומשתנות בהתאם לשדרוגים ולהתעדכנות השוק. כך, שהן תמיד כוללות את הגרסאות העדכניות ביותר ואת הפתרונות החדישים ביותר. הן נבדלות אחת מהשנייה בהתאמתן לגודל ולנפח הפעילות של העסק. ניתן לשנות (להוסיף או להוריד) בכל עת כל מרכיב בחבילה לאור ההתפתחויות בפעילות העסקית של הלקוח.
לדברי מנהלי Ready, זו החברה הראשונה בישראל המספקת שרותי ליסינג מחשובי מלא – כשיטת מימון מהפכנית ומתקדמת המאפשרת לעסקים קטנים ולעצמאיים בכל סדר גודל ליהנות מהיתרונות של מערכות מחשוב מתקדמות, מבלי להוציא הוצאה חד פעמית גדולה, ולשלם תשלום חודשי קבוע עבור תשתית מחשוב מקיפה ובעלת אוריינטציה עסקית, שמותאמת לצורכי העסק הקטן, באופן מקיף ומלא לרבות תמיכה מלאה, בתשלום חודשי משתלם ובמקום אחד.
ב. תשתיות תקשורת ומחשוב על פי צריכה (NOD = Network On Demand)
בתחום תשתיות המחשוב והתקשורת הפנימיות בתוך המגזר העסקי והארגוני, קיימת גם כאן סטגנציה רבת שנים, עם רשתות תקשורת (קוויות ואלחוטיות – WiFi) ומרכזיות IP במחירים ממש לא זולים, עם תלות מוחלטת באינטגרטורים ומתחזקים, בעלויות, שהולכות וגדלות עם הזמן (בגלל הגידול המתמיד ברוחבי פס ובעלייה המתמדת בצרכים, ביישומים ובהתגברות הצורך בהגנות מפני התקפות וגניבת מידע).
מה החידוש?
יש כיום רק חברה אחת המציעה לשנות את מודל ההפעלה והעלויות של שירותי תשתיות התקשורת הפנימיים בעסקים ובארגונים, ולהפוך אותה למודל העסקי, שקיים כבר בכל תחומי המחשוב האחרים: "תשלום על פי צריכה". השירות החדש הזה מגיע מבית אלקטל-לוסנט-ארגונים (בקצרה: ALE), ומוצע בישראל מנובמבר 2016 דרך 4 ספקים ואינטגרטורים: תדיראן טלקום, טלדור (שמציעה גם שירותי ענן לטלפוניה עסקית של ALE), יורוקום, ו-TSG.
הפתרון הזה מתאים במיוחד לשווקים ורטיקאליים בהם יש תנודות משמעותיות בהיקף הצריכה של שירותי תקשורת לאורך ימות השבוע, חודשי השנה ושעות היממה דוגמת: בתי חולים, מוסדות חינוך, רשויות מכל סוג, בתי מלון, בנקאות ופיננסים ועוד.
בכל עולמות המחשוב, הלקוחות העסקיים יכולים לבחור במודלים של "תשלום על פי צריכה", במיוחד במודל ה-SaaS (ר"ת: Software as a Service). רק עולם התקשורת נשאר מאחור. על-פי מחקר טרי של חברת המחקר הבינלאומית IDC, מעל ל-70% מהמנהלים מחפשים פתרון של "מיקור חוץ" לשירותי התקשורת, כדי להשתחרר מהמודלים הישנים של רכישת ציוד או ליסינג של ציוד, עם תחזוקה מתמדת ובעיות בלתי נגמרות של שדרוגים ועדכונים.
ציוד התקשורת ותחזוקתו בכלל לא מעניינים את הלקוח העסקי. הלקוח רוצה רשת, טלפוניה, אבטחה ושרידות, בדיוק כמו שהוא מקבל חשמל, מים או גז לעסק. את הלקוח לא מעניין איך חברת החשמל מייצרת את החשמל ומביאה לו את החשמל לשקע בקיר. אז למה זה אמור לעניין אותו איך ציוד הרשת שלו עובד ואיזה ציוד רשת הוא צריך?
פתרון NOD (ר"ת: Network On Demand) של ALE מספק פתרון של שירותי תקשורת קווית ואלחוטית, שתמיד מעודכן ותומך בכל מכשירי הקצה הנמצאים אצל הלקוחות. העיקרון המוביל כאן: הלקוח לא צריך חומרה כי היא מסופקת לו ע"י ALE באמצעות המפיצים שלה. ALE מספקת הכל (על חשבונה), והלקוח משלם לה רק על פי הצריכה בפועל של שירותי התקשורת השונים.
המדידה של צריכת השירותים נעשית על פי שעות וימים. המחיר לשירותי LAN ,WAN ו-WiFi הוא זהה. כדי לעודד מעבר לשירותי WiFi, העלות של צריכת שירותי WiFi ב-ALE מוגבלת לעד 10 מכשירים על AP (ר"ת: Access Point, בסיס שידור) אחד ומעל זה ניתן להעמיס כמה מכשירים שרוצים על ה-AP, ללא עלות נוספת.
מהם היתרונות הכלכליים והעסקיים במעבר ל-NOD ("רשת על פי דרישה")?
המעבר ל-NOD משנה את כל ההתייחסות של עסקים וארגונים לנושא תשתיות התקשורת והם מקבלים בגישה החדשה הזו את היתרונות הבאים:
- אין צורך לרכוש או לשכור ציוד תקשורת מכל סוג ואין עלויות תחזוקה, ביטוח, תיקונים וכיו"ב על ציוד התקשורת ורשת התקשורת.
- אין צורך לדאוג לשדרוגים ועדכונים. העסק יקבל תמיד את המוצרים החדשים ביותר עם עדכונים מתמידים.
- העלות של הגישה החדשה תמיד תהיה נמוכה יותר מהחלופה הזולה ביותר הקיימת עד היום: ליסינג לציוד תקשורת. בנוסף, גם אם נרכש ציוד תקשורת בליסינג, העסקים משלמים על תחזוקתו ותפעולו כאילו הוא מופעל כל הזמן (כל השנה, כל הימים), בעוד שבמציאות הציוד הזה לא מופעל שעות רבות ביממה (כי העובדים והמנהלים בעסק לא עובדים 24 שעות ביממה בכל העמדות) והציוד הזה לא מופעל ימים לא מעטים בשנה (למשל בחופשות מרוכזות, חגים ושבתות).
- מכאן, שהחיסכון הממוצע בעלויות מול חלופה הליסינג היא לפחות 35%.
- היתרונות הללו מועצמים בבתי עסק, שבהם יש תנודות חריפות בשימושים ברשתות התקשורת, למשל: בתי מלון בכל סדר גודל, שמשלמים על ציוד התקשורת שלהם גם אם אין אורחים ברוב או בכל החדרים, מכללה המשלמת על מערכות התקשורת שלה גם בפגרות והחופשים בין הסמסטרים כשאין סגל ומרצים במוסד האקדמי או בבית הספר.
- השימוש ברשתות מתקדמות ב"מיקור חוץ" מאפשר לחבר את הציוד החדש לפתרונות תקשורת מתקדמים המותאמים לגישה הזו דוגמת: מרכזיות טלפון בענן, "עבודה קבוצתית", ו"תקשורת אחודה" (Unified Communications), מה שמביא לתועלות ברורות לאורך זמן לעסק, לעובדיו וללקוחותיו.
ג. שירותי ליסינג חדשים בגישת PC as a Service:
המושג PC as a Service נדחף כיום חזק ע"י קבוצת Dell-EMC, שהחליטה לקדם את השימוש בעננים מקומיים ועננים היברידיים, וביוזמה שלה היא מסירה את החסם העיקרי בבחירה בענן מקומי: עלות הציוד ותשתיות המחשוב והתקשורת המקומית. זאת, מול השימוש בענן ציבורי, שבו הלקוח משלם רק על צריכה של משאבים ושירותים ונושא הציוד בכלל לא מעניין את הלקוח. עי"כ עננים פרטיים (והיברידיים) נהפכים להיות זולים יותר מעננים ציבוריים.
השיטה החדשה של Dell-EMC (שתגיע לישראל בקרוב), הוכרזה עולמית לראשונה במאי 2017 כגישת ה-PC as a Service. זה מתחיל מהשרתים ומחשבי הקצה ולא נעצר שם, כי זו תהיה השיטה, שחלה על כל רכיבי החומרה ב-Data Canter, שבו שוכנים הענן הפרטי והענן ההיברידי.
הגישה הכלכלית החדשה לארגונים מובלת ע"י Dell Financial Services (בקצרה: DFC) והלקוחות לא ישלמו שום דבר מראש על רכישת חומרה, לא יתחייבו שום התחייבות משום סוג על רכישת חומרה. הם ישלמו תשלום חודשי פשוט ונוח, עם יכולת לצאת מהרכישה אחרי שנה, בלי הפסד ולהחזיר את החומרה שרכשו, אם היא לא מתאימה לצרכים שלהם. הגישה של Dell-EMC לעננים פרטיים היא: Pay as you Go.
החידוש בגישה הזו: היא הופכת את שיטת רכישת החומרה והתשתיות, שטמונה בה בעיה של היסוס מנהלים להשקיע בציוד והחלפת ציוד (מה שמתחייב מתהליכי הטרנספורמציה הדיגיטלית), לאותה שיטה בדיוק של רכישת תוכנה ומשאבי מחשוב בענן, שהם כבר מכירים את יתרונותיה הכלכליים והעסקיים (SaaS).
קבוצת Dell-EMC היא לא יחידה בתחום החדש הזה של PC as a Service. חברת הענק לנובו הכריזה ממש במקביל אליה, על יוזמת PC as a Service (שנקראת בלנובו: (PCaaS לכל קו המוצרים והשירותים שלה. הגישה כוללת את כל מוצרי החומרה התוכנה והשירותים, שכל עסק צריך לפי צרכיו, די בדומה לגישת הליסינג המחשובי המלא, אולם בהבדל יסודי אחד מאוד חשוב וקריטי לעסק: הציוד לא בבעלות של העסק בשום שלב. כלומר: בניגוד לליסינג, שבו אחרי תקופת הליסינג (דוגמת 3 שנים), העסק צריך להחליט אם לזרוק את הציוד, לשמור אותו, לתרום אותו, או לפתוח תכנית ליסינג חדשה מאפס, בגישת ה-PCaaS אין דבר כזה.
כל עוד העסק ממשיך לשלם את התשלום החודשי על השירות החודשי, הציוד והתוכנות ממשיכות להשתדרג באחריות הספק, והציוד לא הופך להיות רכוש הלקוח (אלא אם הוא מעוניין בכך, מה שלא נראה סביר). לנובו מתחייבת להחליף את ציוד המחשוב, שמותקן אצל הלקוחות, אחת ל-36 חודשים ואת התוכנות והשירותים לשדרג באופן שוטף וללא מגבלות.
כך, "ניהול מחזור החיים" של מערכות החומרה והתכנה הוא באחריות מלאה של הספק, לא של הלקוח (בליסינג זה בדיוק הפוך, זו בעיה של הלקוח, לא של הספק).
כך, העסק מקבל גמישות מלאה של הכל, בדיוק כמו שהוא מזמין שירות בענן והלקוח לא מתעניין בכלל איך ספק שירותי הענן מתחזק ומשדרג את המערכות שלו. בגישת PCaaS הלקוח מקבל מלנובו (באמצעות האינטגרטורים והמפיצים שלה) את כל מה שהוא זקוק לו בכל נקודת זמן בגישת End-to-End Solution עם חשבון אחד בכל חודש, לכל מה שהארגון צורך.
במדינות, שבהן השירות הזה החל (דוגמת ארה"ב ואוסטרליה), לנובו מתמחרת עמדת עבודה כולל הכל בכ-1,500 דולרים לשנה, ולדברי לנובו מדובר בחיסכון של לפחות 30%, מול כל שיטת ליסינג קיימת. השירות הזה יגיע בקרוב לישראל.
המלצה
מומלץ מאוד לדרוש SLA (ר"ת: Service Level Agreement) מספק השירות בכל תחום, שייבחר להתקין בו שירותי "רשת על פי דרישה" או PCaaS. ספק, שאינו מוכן לספק הסכם SLA, מומלץ לא להתקרב אליו. החלק החשוב ביותר ב"הסכם רמת שירות" כזה אינו היקף ההסכם ועלויותיו, אלא הקנסות החזרים זיכויים על אי עמידה בהסכם. אין לחתום הסכם עם ספק, שאינו מוכן להגדיר מול ההתחייבויות שלו את הקנסות זיכויים החזרים כספיים, שהוא חייב בהם עקב אי עמידה בהסכם.
אין לקבל את טיוטת ההסכם כ"כזה ראה וקדש". כל חוזה הוא בסיס למו"מ. בנוסף לדברים הברורים, שיש להגדיר בהסכם עפ"י רמת השירות הנדרשת (זמני תגובה לתקלות, עלויות, כיסוי ועלויות של סעיפי תקלות ושירות שאינם בהסכם, וכיו"ב), חובה לציין מול כל סעיף מה ההחזר זיכוי קנס, שהספק ישלם אם הוא אינו עומד בהתחייבויות שלו. אנו עומדים לרשותכם לייעוץ ולסיוע בתהליך הזה, כי מדובר ב"מסע" מול ספק השירות ולא בפעילות חד-פעמית.
שורה תחתונה בתחום שירותי מחשוב ותשתיות תקשורת לעסקים
בחירת ויישום פתרון ליסינג עסקי, מומלץ שייעשו רק לאחר בחינת צרכי העסק וצרכי המשתמשים בשירותי התקשורת (Data, אינטרנט וטלפוניה) של העסק.
לכן, בעל עסק ואו מנהל אמור לשאול את עצמו את השאלות הבאות:
מה הבעיה הכי גדולה בעסק שלי, שאני אוכל לפתור ע"י מעבר לאחת משיטות הליסינג החדשות המצויות בשוק?
אם יש לי כבר שירותי ליסינג לתשתיות המחשוב, ממה אני לא מרוצה מהספקים של שירותי מחשוב ותשתיות תקשורת? שתפו אותנו.
האם אני יכול לחסוך כסף במעבר ל"שירותי רשת על פי דרישה", או ל"ליסינג מחשובי מלא" או ל-"PC as a Service", וכמה?
במה לדעתך אני יכול לעזור לך בהחלטה על מעבר לאחת משיטות שירותי מחשוב ותשתיות תקשורת החדשות שיש בשוק?
שירותי מחשוב ותשתיות תקשורת